Vähän lisää ryhmäliikuntatunteja tähän väliin.

En osannut näitä oikein muuten niputtaa kuin kehonhuolloksi, mutta niitä ne mulle ainakin on: venyttely, core & roll, foam rolling ja pilates. Moni ehkä mieltää pilateksenkin enemmän lihaskuntotreeniksi, mutta itse koen sen hyödyn enemmän juuri tukilihaksistoa aktivoivana ja liikkuvuutta parantavana harjoitteluna. Periaatteessa kai joogakin menisi tähän, mutta se on niin ihanaa, että olkoon omanaan. 

Kehonhuolto on mun suuren suuri heikkous. Oon aina tienny tasan tarkkaan, että liikkuvuudesta on pakko pitää huolta, että keho toimii suorituksessa mahdollisimman hyvin, mutta kun ei jaksa eikä huvita. Eikä ikinä mistään muusta kiinni, kuin omasta laiskuudesta. Treeniohjelmassa kun luki että pitkät venytykset, mun aivot luki että "ah, vapaapäivä". Näistä kuitenkin kun luisti niin tuloksen saa lukea mun vammahistoriasta: kaksi kertaa polven eturistiside, nilkan revennyt sisäside, reisilihaksen repeämä, leikatut penikat molemmissa jaloissa jne... Sanoisin että aika pitkälle oma häpeä. 

Kehonhuoltotunneissa on se hyvä puoli, et jos itse saisi päivittäisen liikkuvuuden ylläpidon hoidettua perus venytyksillä, niin kerran tai kahdesti viikossa voisi käydä näillä tunneilla, että se liikkuvuutta kehittävä puolikin tulisi hoidettua. Mutta, kun se on niin... en tiiä... tuntuu että aika menee hukkaan, junat ja naiset, aikainen mato linnun nappaa, mitähän kaupasta, katos mulla on sukassa reikä...Ajatukset ties missä. 

Ei nyt ihan motivaatio jotenkin kohtaa näiden kaa. Tiedän että kehonhuolto on yks tärkeimmistä asioista hoitaa hyvin jos haluaa urheilullisesti kehittyä sekä välttää loukkaantumisia, mutta en vaan saa aikaiseksi. Eikä sillä, mulla on kaikkia hienoja tavoitteita niinku spagaati, pää polviin, dancerspose jne... mut toivon koko ajan et ne kehittyis tekemättä mitään. Ehkä siksi musta ei koskaan tullut huippu-urheilijaa, vaikka se nyt pelkästään siitä oo jääny kiinni...

Mut nyt jos joku nuori urheilijaksi halajava tätä lukee niin : PIDÄ HYVÄÄ HUOLTA KEHOSTASI!

Foamrolling tunnilla oli sinänsä mielenkiintoista, koska saan edes liikkua samaan aikaan, mutta sitäkin tekisin mielummin kotona. Venyttelystä liikkeitä on kertynyt muistiin jo niin paljon, etten saa oikein mitään uuttakaan noilta tunneilta irti. Pilatekselta odotin tosi paljon, mutta en rakastunut, vaikka kehon fasettilukoista aika moni aukenikin tunnin aikana. Pilatesta voisin joskus kokeilla vähän haastavammalla tasolla. Core ja roll yhdisti pilateksen vatsalihaspidot ja foam rolling-tunnin ja kyllä siinä tunti kulu ihan jees. Mut oikeasti, onko pakko tehdä aina se loppurentoutus tunnin lopussa? Mulla on hieno kyky nukahtaa melkein heti kun suljen silmät ja aina ne valot lyödään takaisin päälle just sillon kun oisin nukahtamassa. Herään ihan hullun äkäisenä...No niin, olipas taas nihkeä teksi, mutta nihkeä olo jäi. 

 

  • Mitä ominaisuuksia vaatii: Ei varsinaisesti mitään. Kaikki voi tehdä. Mut ne jotka hyötyy on niitä, jotka pystyy oleelliseen keskittymään. 
  • Keskisyke: Pilates 84, Core & Roll 101, Venyttely 104 (alkulämpö nosti sykettä), Foam Rolling 97. 
  • Hinta: No hei, tätä voi tehdä ihan ilmaiseksi kun vaan liikkeitä tuntee, mut netistä oppii. Ohjattuina tunteina kk-hinta 25-100€, joihin kuuluu sit vaihteleva määrä muuta ryhmäliikuntaa. 
  • Parasta: Se fiilis kun voit sanoa itselles ettei tarvi enää loppuvuonna venytellä. Kehon lukkojen aukeaminen. Helpompi olo kehossa. Salissa uskaltaa mennä ilman suorituspaineita minne vaan!
  • Pahinta: Ei vaan huvita. Tunnit on ihan jees ja kivoja, mutta vika on omassa päässä.
  • Kenelle: Kaikille jotka liikkuu. Älkää tehkö niinku minä teen, vaan niinku minä sanon! Käykää näillä joka viikko ainakin kerran ja venytelkää lisäksi joka päivä. Miekin aloitan huomenna...
  • Ranking: Kävelyn ja hölkkäilyn välimaastoon. Ei todellakaan tyhmintä mitä voi tehdä, mutta sisäinen motivaatio hakusessa.  

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Pikajuoksu
  2. Judo
  3. Keihäänheitto
  4. Tennis
  5. Brasilialainen jiu-jitsu
  6. Kuulantyöntö
  7. Maastopyöräily
  8. Melonta
  9. SUP-lautailu
  10. Kiipeily
  11. Retkeily / Vaellus
  12. Ratsastus
  13. Frisbeegolf
  14. Ultimate
  15. Kiekonheitto
  16. Cheerleading
  17. Aitajuoksu
  18. Telinevoimistelu
  19. CrossFit
  20. Triathlon
  21. Polkujuoksu
  22. Maantiepyöräily
  23. Jousiammunta
  24. Jooga
  25. Kehonpainoharjoittelu
  26. Kirkkovenesoutu
  27. Vapaaottelu
  28. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  29. Keilaus
  30. Painonnosto
  31. Enduro
  32. Golf
  33. Umpihankihiihto
  34. Laitesukellus
  35. Laskettelu
  36. Wakeboarding
  37. Agility
  38. Parkour
  39. Sirkus
  40. Spinning
  41. Pyöräily
  42. Paini
  43. Uinti
  44. Paritanssit
  45. Vesijuoksu
  46. Kuntosali
  47. Retkiluistelu
  48. Ampumahiihto
  49. Hiihto
  50. Nyrkkeily
  51. Historiallinen miekkailu
  52. Taiji
  53. Lenkkeily
  54. Kehonhuoltotunnit
  55. Ilma-aseammunta
  56. Kävely
  57. Lumikenkäily
  58. Pilkkiminen
  59. Step-aerobic
  60. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  61. Geokätköily
 
Follow

 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram