Lajiesittely: Jooga on Intiassa tuhansien vuosien aikana syntynyt monimuotoinen menetelmä. Alun perin jooga oli kokoelma Intian uskontojen pelastusopillisia ja maagisia menetelmiä. Nykymuotoinen jooga kehittyi 1800-luvulla fyysiseksi harjoitukseksi, se levisi Intiasta länsimaihin, ja sen maagisuskonnollinen merkitys väheni. Joogaan kuuluu nykyisin asentoharjoituksia ja meditaatiota, ja sen harjoittaminen on monille kehollista terapiaa ja rentoutumista. (Wikipedia)

 

 


 


Omat fiilikset: Oijoi, Tästä lajista oon kuulkaas niin innoissani! Tää tekee todella ihmiselle hyvää! Mulle joogan on alunperin esitellyt mun mieheni, silloin kun on alettu seurustelemaan. Se oli todella epäilyttävää, että jääkiekkoileva mieheni harrastaa mielellään myös joogaa, mutta ensijärkytyksestä toivuttua olen todella ottanut tän lajin omakseni. Oon aiemmin tehnyt Namaste-joogaa noin 20min setteinä silloin tällöin, mutta peliuralla varsinkin pelipäivän aamuna aktivoivana harjoituksena. Muutaman kerran olen ottanut jooga-kuurin ja tehnyt sitä päivittäin ja se on suorastaa ihmeellistä miten kroppa silloin toimii. Yleensä siinä vaiheessa ei enää huvita sitä tehdä ja pian kroppaa palaa entiseen jäykkään formiinsa.

Nyt olin ensimmäistä kertaa ohjatulla joogatunnilla ja tykkäsin myös siitä tosin paljon. Tunti kesti sen 50min, mikä oli mun mielestä pikkasen liikaa, mutta toisaalta tulipahan tehtyä kerrankin huolellisesti. Ajattelin käydä siellä säännöllisesti kerran viikossa tämän kevään ajan, mutta saatan sen jälkeen silti jatkaa joogaamista kotona, koska mun keskittyminen menee siellä oman suorittamisen vertailuun asentoon keskittymisen sijasta. Tän pitääollaparas-syndrooman kanssa saan tosissaan tehdä melko paljon duunia, että voisin liikunassa keskittyä vain omaan suoritukseen ja sen kehittämiseen. (Oottakaas kun kuulette mun pumppi-tunnista...) 

Jooga tekee kuitenkin myös mielelle hyvää ja musta on ihanaa olla vaan ihan hiljaa tunti ja yrittää keskittyä hengitykseen. Myös loppurentoutus ja meditatiivinen osuus on mun mielestä mukavia. Jos joogaryhmässä käyminen tuntuu vaikeelta, kokeile ensin vaikka tota Namaste-joogaa, siitä löytyy jaksoja YouTubesta . Myönnän, että ensimmäiset 10 kertaa joogaa meni siihen, että jouduin koko ajan kuikuilemaan oikeaa asentoa ja kerkesin siihen ehkä sekunniksi. Jatka vaan ja huomaat kohta, että osaat liikkua pelkän kuullun ohjeen mukaan ja ainoastaan välillä tarvii tarkistaa, että minne hittoon ne kädet piti laittaa. Jooga kehittää tasapainoa, liikkuvuutta ja keskivartalon lihaksia just sulle sopivalla intensiteetillä. 

 

Mitä ominaisuuksia vaatii: kykyä keskittyä omaan liikkeeseen ja hengitykseen, taidot ja liikkuvuus kehittyy nopeasti
Keskisyke: 98 (55min)
Hinta: Joogaan löytyy ilmaista materiaalia netistä vaikka kuinka paljon. Kurssit maksaa paikasta riippuen tuosta ryhmäliikuntaa kuuluvista (40€/puolivuotta) pro-kursseihin, joiden hinta on sadasta eurosta ylöspäin. Nyt moni on suositellut myös joogan nettikursseja (hinta esim. 10€/kk), mutta niistä mulla ei ole kokemusta.  
Parasta: Mielenrauha tehdessä, tyyni olo jälkeenpäin, liikkuvuuden parantuminen hetkessä, kehon tasapaino.  
Pahinta: Nukahtaminen loppurentoutuksen aikana, keskittymisen herpaantuminen kaikenlaiseen epäoleelliseen.  
Kenelle: kaikille. Suosittelen ehdottomasti kerta viikkoon ohjelmistoon ihan tavallisen rauhallisen joogan (20-60min). Joogasta löytyy tietysti aivan sikana kaikkia versioita ja itse tykkään myös powerjoogasta, joka samalla on lihaskuntoa kehittävä. 
Ranking: Pistänpä ykköseksi. Tää on niin mukavaa, että ainakin sen kerran viikossa koitan jatkossa tätä tehdä. En usko, että musta silti joogahörhöä saa. 
 

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Pikajuoksu
  2. Judo
  3. Keihäänheitto
  4. Tennis
  5. Brasilialainen jiu-jitsu
  6. Kuulantyöntö
  7. Maastopyöräily
  8. Rullaluistelu
  9. Melonta
  10. SUP-lautailu
  11. Kiipeily
  12. Retkeily / Vaellus
  13. Ratsastus
  14. Frisbeegolf
  15. Ultimate
  16. Kiekonheitto
  17. Cheerleading
  18. Aitajuoksu
  19. Telinevoimistelu
  20. CrossFit
  21. Triathlon
  22. Polkujuoksu
  23. Maantiepyöräily
  24. Jousiammunta
  25. Jooga
  26. Kehonpainoharjoittelu
  27. Kirkkovenesoutu
  28. Vapaaottelu
  29. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  30. Keilaus
  31. Painonnosto
  32. Enduro
  33. Golf
  34. Umpihankihiihto
  35. Laitesukellus
  36. Laskettelu
  37. Wakeboarding
  38. Agility
  39. Parkour
  40. Sirkus
  41. Spinning
  42. Pyöräily
  43. Paini
  44. Uinti
  45. Paritanssit
  46. Vesijuoksu
  47. Kuntosali
  48. Retkiluistelu
  49. Ampumahiihto
  50. Hiihto
  51. Nyrkkeily
  52. Historiallinen miekkailu
  53. Taiji
  54. Lenkkeily
  55. Kehonhuoltotunnit
  56. Ilma-aseammunta
  57. Kävely
  58. Lumikenkäily
  59. Pilkkiminen
  60. Step-aerobic
  61. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  62. Geokätköily
 
Follow

 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram