Ilmapistoolilla ja Ilmakiväärillä ammutaan 10 metrin matkalta ja radat ovat yleensä sisäratoja. Sarjajaot perustuvat ikäluokkiin ja miehet / naiset kilpailevat omissa sarjoissaan. 

Kontiolahden Urheilijoiden ampumajaostossa pääsin kokeilemaan ilma-aseammuntaa 10m matkalta sekä kiväärillä, että pistoolilla. Molemmat ovat muuten olympialajeja ja niitä on helppoa sekä suhteellisen edullista päästä ampumaseuroissa kokeilemaan. Kontiolahden Urheilijat esimerkiksi järjestää ilma-asekerhoa, jossa ammuntaa pääsee ohjatusti harrastamaan.

Ilma-aselajit on siitä helppoja, ettei niissä tarvita erillisiä aselupia aseen omistamiseen tai käyttöön, mutta alaikäisille niitä kuitenkaan ei myydä. Niin hullulta kuin se kuullostaa, niin ammuntalajit on oikeasti sellaisia missä vanhemmat ja lapset voi aidosti harrastaa jotain yhdessä ja mun mielestä ampumaurheilussa voi oppia tärkeitä taitoja rauhallisuudesta mielenhallinntaan, sekä voittamiseen ja häviämiseen. 

 

Ensin kokeilin ilmakivääriä 10m matkalta tauluun, mutta sitä kokeilin istualtaan ja ase tuen päällä, mikä vakautti otteita huomattavasti. Mulle opetettiin esin tähtäys ja aseen lataus, minkä jälkeen annettiin lupa ampua. Ilmakivääriammunta oli sinänsä hauskaa hommaa istualtaan, mutta kisalajina sitä pitäisi hallita seisaaltaan, mikä mun ampumahiihtokokemusten jälkeen tuntuu turhan haastavalta. Vaikka nyt saa ampua sentään levossa! Hengityksen ajoittamisella on tässä ihan yhtälailla merkitystä kuin jousiammunnassakin ja siitä itseasiassa näissä ampumalajeissa tykkään, että keskittyminen ohjaantuu sen hengityksen kautta niin hyvin tekemiseen, että muut päässä pyörivät asiat unohtuu. 

Ilmapistooli taas annettiin käteen seisaaltaan. Asento oli sivuttainen tauluun nähden ja mun pitäisi käydä kyllä aika paljon käsipunttia tekemässä, et saisin aseen pidettyä kohtisuorassa taulua kohti pidempään kuin puoli sekuntia. Kisa-ase saa maksimissaan painaa 1,5kg mut sen vakaana pitäminen vaatii kyllä hallintaa. Ase pitää ensin suoralla kädellä viedä ylös ja laskea taulun kohdalle ja pysäyttää oikeaan kohtaan. Tähtäämine oli hullun vaikeaa, kun käsi heiluu, toinen silmä menee väkisin kiinni ilman silmälappua ja taulusta näät vaan mustan pisteen. En todellakaan käsitä, miten ampumiseen voi rutinoitua niin, että tietää osuvansa sen mustan keskelle! Aselajissa kisaa ammutaan laskemalla osumien pisteitä esimerkiksi 40:stä tai 60:stä peräkkäisestä laukauksesta. Mun käyttämä taulu jäi sen verran tyhjäksi mustan kohdalta, et sen voi joku käyttää uudestaan :D

 

  • Mitä ominaisuuksia vaatii: Keskittymistä, mielenhallintaa ja rauhallisuutta. 
  • Hinta: Kokeilemaan ja harrastamaan pääsee pienillä kustannuksilla, esim osallistumalla ammuntakerhoon, jossa saat kaikki välineet lainaksi tai menemällä avoimille ratavuoroille seuran laina-aseilla. Oman seuran saa selville googlesta esim. "ilma-aseammunta jyväskylä". Joskus ilma-aseluodit joutuu ostamaan itse, mutta niissä 4,5mm luodit maksaa vaan alle 10€/500kpl. Jos taas alkaa kilpailemaan niin ilmakiväärin ja ilmapistoolin hinnat lähtevät kisa-aseissa tuhannesta eurosta ylöspäin. 
  • Parasta: Ammunta ohjaa keskittymistä täysin tekemiseen ja hyvä osuma lämmittää mieltä. Mielen hallinnan vaativuus.
  • Pahinta: Kisa-ammunta taas vaatii ihan jäätävän pitkää keskittymistä, koska 60:stä laukauksesta et voi missata yhtäkään ilman että menettäisit pelin. 
  • Kenelle: Fyysisesti ei vaadi merkittävästi kuntoa, vaikka ammuntaa vakauttavien lihasten hallinta pitää olla kova. Henkisesti laji vaatii tosi paljon, mut jos haluaa kehittää mielenhallintaa niin suosittelen! 
  • Ranking: Tehokkaasti on muhun actionelokuvat jättäneet jälkensä, koska siistiltä tuntui pistoolia ja kivääriä käsitellä. Silti vielä enemmän tykkäsin pienoiskiväärin ruudinhajusta ja vähän isommasta potkusta, sekä jousiammunnan lihastyöstä joka ampuessa tuntuu enemmän kropassa. Nää ilma-aseet on ehkä vähän turhan herkkiä lajeja mulle. Mut hei, oishan se aika siistiä sanoa harrastavansa ammuntaa!

Kommentit (2)

Sami Hurmerinta

Moi, huomasin Boxing Jyväskylän Facebook-sivulta, että sinulle voi ehdottaa muitakin lajeja kokeiltavaksi. Jos et ole vielä kokeillut Taijia, Savelan taistelulajikeskuksessa (Onkapannu 7) on mahdollisuus kokeilla Wudang-tyylin taijia, jossa painotetaan terveysliikunnan lisäksi myös kamppailusovelluksia. Seuraava peruskurssi alkaa 13.3., mutta kokeilemaan voi tulla milloin tahansa. Treenit ovat maanantaisin klo 18 ja keskiviikkoisin klo 16.00.

Silja Penttinen
Liittynyt22.1.2017

Hei, kiitti vinkistä! Laitoin teille sähköpostia , sillä tulisin tosi mielellläni kokeilemaan. Mahtava idea! Sori kun näin hitaasti komennteihin vastaan, nää oli menny multa jotenkin ihan ohi :(

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Pikajuoksu
  2. Judo
  3. Keihäänheitto
  4. Tennis
  5. Brasilialainen jiu-jitsu
  6. Kuulantyöntö
  7. Maastopyöräily
  8. Rullaluistelu
  9. Melonta
  10. SUP-lautailu
  11. Kiipeily
  12. Retkeily / Vaellus
  13. Ratsastus
  14. Frisbeegolf
  15. Ultimate
  16. Kiekonheitto
  17. Cheerleading
  18. Aitajuoksu
  19. Telinevoimistelu
  20. CrossFit
  21. Triathlon
  22. Polkujuoksu
  23. Maantiepyöräily
  24. Jousiammunta
  25. Jooga
  26. Kehonpainoharjoittelu
  27. Kirkkovenesoutu
  28. Vapaaottelu
  29. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  30. Keilaus
  31. Painonnosto
  32. Enduro
  33. Golf
  34. Umpihankihiihto
  35. Laitesukellus
  36. Laskettelu
  37. Wakeboarding
  38. Agility
  39. Parkour
  40. Sirkus
  41. Spinning
  42. Pyöräily
  43. Paini
  44. Uinti
  45. Paritanssit
  46. Vesijuoksu
  47. Kuntosali
  48. Retkiluistelu
  49. Ampumahiihto
  50. Hiihto
  51. Nyrkkeily
  52. Historiallinen miekkailu
  53. Taiji
  54. Lenkkeily
  55. Kehonhuoltotunnit
  56. Ilma-aseammunta
  57. Kävely
  58. Lumikenkäily
  59. Pilkkiminen
  60. Step-aerobic
  61. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  62. Geokätköily
 
Follow

 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram