Lapsena rakastin hiihtämistä, mutta yläkouluiässä siitä hävisi ilo, kun koko homma muuttui välineurheiluksi. Olin toki kaikissa kisoissa mukana (ja viimeisenä maalissa), mutta muistan että eniten hävetti hiihtää omilla vanhoilla Karhuilla, kun kaikilla muilla oli hienot Fischerit ja aina eri sukset vapaaseen ja perinteiseen tyyliin. Mulla oli varmaan voitelutkin aina samat hiihtotyylistä tai kelistä riippumatta. Siihen loppu hiihdosta tykkääminen.

Maastohiihto (murtomaahiihto, usein myös pelkkä hiihto) on tasamaalla, mäkisessä maastossa tai järven jäällä tapahtuva hiihtomuoto, josta käytännössä kaikki hiihtolajit ovat kehittyneet.

 

FullFit Trainingin Kristian Sotti lupasi mulle traumaterapiaa opettamalla hiihtoa, sekä kertomalla miksi itse on tykästynyt lajiin. Kristian manageroi omaa hiihtotallia, huoltaa suksia, pitää hiihtokouluja ja vielä kilpailee itse pitkillä 30km tai 50km matkoilla. Rakkaudesta lajiin siis...Hänen mukaansa hiihdon viehätys piilee siinä, että se tuntuu pahalta ja on vaativaa. Missä se liikunnan ilo nyt sit oikein on? Hiihto kuulema on sielun ja ruumiin hoitoa, mutta on aika raskas menetelmä mun mielestä.

Olisin halunnut testata oikeita kilpahiihtäjien suksia ihan vertailun vuoksi, mutta Kristianilla ei nyt ollut myynnissä mulle testattavaksi sopivia, joten se kokeilu jäi vielä haaveeksi. En kuitenkaan uskaltanut saapua paikalle vieläkään omien suksien kanssa, joten kävin kummitädiltä lainaamassa ne Fischerit! 

 

Tässä vaiheessa lajikokeiluita oon melko varma, et en tykkää lajista jos katson kelloa ekan kerran ennen kuin 10min on kulunut ja näin kävi myös hiihdossa. Hiihto on petollista, koska kovaa vauhtia on kivaa mennä, mutta sit myös se väsy tulee aika nopeasti. Sykkeet oli myös kokoajan yllättävän korkealla, mutta hiihto ei tunnu silti kropassa yhtä kivuliaalta kuin esimerkiksi juokseminen samoilla sykkeillä. 

FullFitin Kristian neuvoi mulle vapaan tekniikkaan pieniä knoppeja, mutta sanoi myös että eniten tekniikkaan auttaa hiihtäminen. Jos kuitenkin hiihtäminen tuntuu itsekseen opeteltuna liian vaikelta, niin esimerkiksi FullFit järjestää lasten hiihtokoulujen lisäksi myös aikuisten hiihtokouluja ja yksityisiä valmennuksia. Suksiakin voi alussa vuokrata valmiiksi huollettuina tai niitä voi tuttavilta lainata, niin ei tarvitse alkupanostuksena laittaa montaa sataa lajikokeiluun. Kävin opetuksen jälkeen itsekseni järvenjäällä hiihtämässä mun halpis-suksilla, joita ei oo ihan hetkeen huollettukaan ja ihan hyvin meni perinteisen suksillakin vapaanhiihto :D Huolletuilla suksilla ylämäet tietty voi olla helpompia...

Hiihdossa kaikkein mukavinta on se, että koko kroppa tekee töitä, maisema vaihtuu ja se on myös nivelille paljon PALJON ystävällisempää kuin juoksu. Juuri nyt nautin eniten omilla ehdoilla hitaasta (mutta rankasta) hiihtelystä, vaikka ärsyttää kyllä kun mummot ja papat hiihtää musta laduilla ohi, ja räkä valuu poskella kuin Aino-Kaisa Saarisella konsanaan. 

Tähtään siihen et tekniikka ja kunto on tapissaan seniorit +85 sarjassa vuonna 2075. Siihen asti säästän rahaa hiihtovälineisiin. 

  • Mitä ominaisuuksia vaatii: Sisukkuutta, tasapainoa, koordinaatioita, rytmitajua, mutta nää myös kehittyy koko ajan. Hiitäminen usein on myös aika yksinäistä puuhaa. 
  • Keskisyke: 154
  • Hinta: Harrastehiihtäjän kannattaa kysellä kilpahiihtäjien käytettyjä suksipareja, sillä ne on yleensä tosi paljon parempia kuin samanhintaiset kaupan uudet sukset. Monot, sauvat, huollot tai huoltotarvikkeet siihen päälle, niin 400-500€ saa harrastajakin semi-ok-hyvistä välineistä pulittaa. Kisavälineet maksaa sitten jo useamman tonnin ja niitä saa myös tiheään tahtiin päivittää uusiin.
  • Parasta: Ulkoilu, vauhdin hurma, tehokasta koko kropalle. Aina hiihdon jälkeen tuntuu siltä, että on leponsa ansainnut ja kahvi pullan kanssa maistuu!
  • Pahinta: Välineurheilua pahimmasta päästä. Aina pitää olla oikeat voiteet ja oikeat sukset eri keleille, ja silti latu saattaa olla surkeassa kunnossa. Kurjaa on myös viima, vastatuuli ja jyrkät ylämäet! 
  • Kenelle: Suomalaisten kansalaistaito ja perinteestä on hyvä pitää huolta, mutta ei lajia tarvitse vakavasti ottaa. Kynnys lajin harrastamiseen on noussut mielestäni turhan korkeaksi ja lajia pitäisi tuoda paremmin kaikkein saavutettavaksi välineillä millä hyvänsä. Kilpaurheilua on kiva seurata ja eritasoisten kisojakin löytyy, mutta sitten alkaa myös se armoton välineillä kikkailu! Talvella valitsisin peruskunnon ylläpitämiseksi lenkkeilyn sijasta hiihtämisen aina kun mahdollista sen kokonaisvaltaisemman kuormituksen takia. 
  • Oma Ranking: Hauskempaa, rankempaa ja terveellisempää kuin kävely ja juokseminen, mutta ois vielä korkeammalla jos välinehuolto ei ois niin hankalaa. Ampumahiihdossa oli vielä oma viehättävä lisänsä toi henkinen puoli, joten heti siihen sen taakse!
  • Ketä seurata: Therese Johaug Oli steroidi tai astmalääke, mut mun mielestä Norjan naishiihtäjät on aivan päälliköitä. Jos koskaan ehditte niin katsokaa niistä kertova sarja: Maailman parhaat naishiihtäjät. Tulee huippu-urheilijan harjoittelumääriin vähän tuntumaa! Suomalaisista seurantaan tottakai Aino-Kaisa Saarinen ja Krista Pärmäkoski

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Pikajuoksu
  2. Judo
  3. Keihäänheitto
  4. Tennis
  5. Brasilialainen jiu-jitsu
  6. Kuulantyöntö
  7. Maastopyöräily
  8. Rullaluistelu
  9. Melonta
  10. SUP-lautailu
  11. Kiipeily
  12. Retkeily / Vaellus
  13. Ratsastus
  14. Frisbeegolf
  15. Ultimate
  16. Kiekonheitto
  17. Cheerleading
  18. Aitajuoksu
  19. Telinevoimistelu
  20. CrossFit
  21. Triathlon
  22. Polkujuoksu
  23. Maantiepyöräily
  24. Jousiammunta
  25. Jooga
  26. Kehonpainoharjoittelu
  27. Kirkkovenesoutu
  28. Vapaaottelu
  29. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  30. Keilaus
  31. Painonnosto
  32. Enduro
  33. Golf
  34. Umpihankihiihto
  35. Laitesukellus
  36. Laskettelu
  37. Wakeboarding
  38. Agility
  39. Parkour
  40. Sirkus
  41. Spinning
  42. Pyöräily
  43. Paini
  44. Uinti
  45. Paritanssit
  46. Vesijuoksu
  47. Kuntosali
  48. Retkiluistelu
  49. Ampumahiihto
  50. Hiihto
  51. Nyrkkeily
  52. Historiallinen miekkailu
  53. Taiji
  54. Lenkkeily
  55. Kehonhuoltotunnit
  56. Ilma-aseammunta
  57. Kävely
  58. Lumikenkäily
  59. Pilkkiminen
  60. Step-aerobic
  61. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  62. Geokätköily
 
Follow

 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram