Cheerleading on laji, josta monella on varmaan mielikuva ja stereotypioita, mutta harva taitaa todellisuudessa tietää mitä kaikkea tämäkin kilpaurheilulaji pitää sisällään. Ei ollut itselläkään kovin paljon tietoa ennestään, mutta pääsin Jyväskylän Jaguars Spirit Athletesin mukaan kokeilemaan sekä Cheerleadingiä, että Cheertanssia ja vieläpä SM-tason joukkueissa. Kyseessä on melko erilaiset lajit, vaikka saman teeman alla ollaankin, joten esittelen molemmat erikseen. 

Cheerleading  ja cheertanssi ovat molemmat nopeatempoisia ja vauhdikkaita joukkuelajeja. Kumpaakin lajia voi harjoitella sekä harrastusmielessä, että kilpailumielessä. Kilpailuissa joukkueet esittävät n. 2-3 minuutin esityksiä, joita tuomarit arvioivat.

Cheerleadingia harjoitellaan pääasiassa voimistelumatolla, jonka lisäksi harjoittelussa käytetään apuna erilaisi välineitä, kuten ilmavolttirataa ja patjoja. Laji koostuu ilma-akrobatiasta (esim. stuntit, pyramidit, heitot), maa-akrobatiasta (esim. kuperkeikat, kärrynpyörät, voltit) sekä tanssista, kannustushuudosta ja hypyistä.

Cheertanssia harjoitellaan parketilla, tanssimatolla tai vastaavalla alustalla. Laji koostuu erilaisista tanssitekniikoista, pirueteista, hypyistä sekä venyvyys ja tasapainoliikkeistä.

CHEERLEADING

JSA Venuksen joukkueessa pääsin mukaan cheerleadingin pariin. Näissä treeneissä tehtiin monipuolisesti lajin eri osa-alueita mm. akrobatiaa, basketteja, pyramideja ja stuntteja. Alkulämpöjen jälkeen tehtiin akrobatiajuttuja, joista yhteisessä osiossa tehtiin esimerkiksi arabialaista juoksuvauhdista. Mie katoin muista mallia ja koitin aina tehdä perässä, samalla kun valmentajat ja Venukset anto vinkkejä liikkeiden suorittamiseen. Mun akrobatiataidoilla on aika hurja tulla treeneihin, jossa 30:stä tytöstä lähes jokainen treenailee puolivolttien ja volttien sarjoja. Kun oli 15 minuuttia aikaa hioa haluamaansa taitoa, aattelin että treenailisin vaikka sitä arabialaista, mutta samantien mut narrattiin mukaan takaperin puolivoltin eli flickin harjoitteluun. Joukkueessa tekemisen yks parhaista puolista on se, että muut kannustaa ja pistää sut aina yrittämään parhaasi ja ylittämään itsensä, vaikka välillä rajoilla mentäisiinkin. 

Iso osa cheerleadingistä koostuu noista stunteista, heitoista ja basketeista. Me aloiteltiin heittotreeneistä, joissa tehtiin nyt niin, että neljä tyttöä heitti yhden tytön ilmaan. Sivulla on kaksi heittäjää ja edessä ja takana yhdet. Sivummaiset antaa sen perusvauhdin ja etummainen (minä) antaa lisävoimaa heittoon kun taas takimmainen nostaa heitettävän alussa kyytiin, saattaa heiton loppuuun ja on sivummaisten kanssa koppaamassa heitettävän ilmaan. Oli ihan älytöntä, miten paljon voimaa ja ilmaa siihen heittoon lähtee! Heitto lasketaan lähtöön, että kaikilla on ajoitus sama ja heitettävä tekee ilmassa esimerkiksi takaperin voltin ja laskeutuu meidän syliin. Siinä pitää oikeesti jo luottaa kaveriin, että uskaltaa olla heitettävänä ilmassa. Kun harjoitellaan jotain uutta (esim. mitä lie takaperinkierrevolttia nyt tehtiinkään), niin sivuille tulee vielä lisää porukkaa siltä varalta että heitto lähtee esimerkiksi pahasti sivuun. 

Toki omaan suoritukseen heittäjänä ja kiinniottajana keskittyy kans aika kovalla intensiteetillä, kun tietää että sun homma oikeasti on pitää huoli siitä, että kaveri tulee turvallisesti alas. Siinä kun treenattiin pyriksiä (eli pyramideja) huomasin myös oikeasti, että pakko on keskittyä pelkästään omaan hommaan, sillä ympärillä tapahtuvaa seurailemalla koko korttipakka hajoaa. Jokaisella on stunteissa (Stuntti= esimerkiksi kolme muuta nostaa yhden tytön käsilläseisontaan päiden yläpuolelle) oma tärkeä roolinsa, jonka toteuttamiseen on keskityttävä kunnolla. On pakko tehdä oikea aikaisesti oma suoritus, että yhteinen lopputulos on mahdollista. Cheerleading virheherkkänä lajina todellakin joukkuelaji! Mut ihan mahtavaa olla mukana siinä jengissä, kun joku nosto onnistuu ja saadaa nappisuoritus. Sille heitetään yleensä pikku hurraahuudot!

Lajina Cheerleading sais kyllä raavaitakin miehiä itkemään. Kun intensiivisessa menossa on mukana noin monta raajaa, niin on aika tyypillistä että mustelmaa ja pikkuvammoja tulee joka treeneissä. Hauskaa oli että tytöt ei ees laske naarmuja tai muita pikku ”veret tuli nenästä” kolhuja jja vaan homma jatkuu heti kun pahin verenvuoto vaan tyrehtyy. Ei niitä nyt tietenkään oo tarkoituksellista hankkia ja siihen pyritään, että mitään ei käy, mutta näiden naisten asenteesta on monen lajin urheilijoilla varaa ottaa mallia!

Mun mielestä lajissa on ihan huippua se, että jokaiselle löytyy sieltä jotain! Toki perus liikunnallisuus pitää varsinkin SM-tason joukkueissa olla kova, mutta joukkueen suoritusten sisällä on niin paljon erilaisia tehtäviä, joista ruuminrakenteesta tai uskalluksesta riippumatta löytyy kaikille tärkeää tehtävää. Jos on sirorakenteinen on todennäköistä on siellä heiteltävänä osapuolena, vahvempien taas on luontaista pitää pyramidien pohja kasassa, heittää muita ilmaan ja ottaa kiinni. Oli ihan täysi normaalia ja pikkujuttu, että kaveri kiipesin toisen hartioille ja kahden sellaisen ylhäällä olevan tyypin käsien väliin nostetiin vielä kolmas! Venukset sanoikin, että mukavampi on nostella kavereita treeneissä, kun käydä salilla nostelemassa rautaa. 

Lajiin kuuluu kisasuorituksessa lisäksi myös perinteinen kannustushuuto-osuus ja toki tanssillisella koregrafialla, akrobatialla ja musiikilla on paljon tekemistä itse kisoissa. Haastetta sinne luo oikeasti se keskittymisen määrä, joka tarvitaan että saataisiin virheetön suoritus! Kurkatkaapa videolta esimerkiksi Venuksen kevään SM-karsinta esitys ja mitä kaikkea kisasuoritukseen kuuluu. Noita saa jo sitten ihan harjoitellakin. Ihan mahtavaa joukkuessa on kuitenkin se kannustuksen henki ja sellainen fiilis, että ihan kaikki joukkueessa ovat tärkeitä palasia lopputulokseen!

 

CHEERTANSSI

Cheertanssi on lajina taas nimensäkin mukaan paljon tanssilisempi. Pääsin SM-tason joukkueen Dynamicsin mukaan kokeilemaan miltä tällainen laji tuntuu ja kun mennään koreografisempiin juttuihin niin homma muuttuu mulle todella paljon vaikeammaksi. Lajina Cheertanssi on urheilullista tanssia, jossa ei pyritä niinkään tanssilliseen tunteiden ilmaisuun vai meininki on tarkoitus olla pirteää, sporttista ja vauhdikasta, niinkuin se onkin. Mun koko elämän tanssikokemus koostuu tän kevään aikana hankitusta tanssillisen ryhmäliikunnan tunneista ja paritanssikurssista, joten todellinen haaste ja huikean mielenkiintoista oli treenata nyt esiintyvän ja kilpailevan porukan mukana. 

Cheerleadingistä samoja teemoja on hypyt ja matalat nostot, mutta muuten tehdään kovalla alustalla vauhdikasta ja näyttävää koreografiaa, jossa mukana on myös ne kädessä olevat pom-pomit. Joukkueet treenaa tanssillisia taitoja, liikkuvuutta, kehonhallintaa, piruetteja ja hyppyjä, joten mieleen tulee jopa joukkuevoimistelun, chearleadingin ja tanssin yhdistelmälaji! Vaikka mitään en oikeasti osannut, nautin silti ihan älyttömästi jo alkulämpöjutuista, kun tehtiin lyhyt balettiliikkeitä sisältävä sarja musiikkiin ja toinen tanssillinen alkulämpö sarja. Nyt kun en voinut piiloutua peränurkkaan niinkuin ryhmäliikunassa vedin rohkeesti keskellä.  Olin välillä rytmissä perässä ku VR:n junat, mutta sitkeesti mukana kuitenkin! 

Alkulämmittelyiden jälkeen tehtiin venytys ja liikkuvuusliikkeitä, sillä monella tapaa lajissa tarvitsee jalkoihin hyvät liikkuvuudet, mutta silti räjähtävyyttä. Ihan mahtava harjoitus on muuten istua lattialla jalat mahdollisimman leveässä haarassa (muut siis oli lähes spagaatissa) ja pyrkiä nostamaan nilkka ojennettuna ensin molempia jalkoja erikseen ja sitten yhtä aikaa ilmaan. Kun selän yrittää pitää suorana niin takaan, että reisissä tuntuu. Sitten tehtiin kävelysarjoina jalan heittoja vähän joka suuntaan, mikä on varmaan näyttänyt hauskalta kun tulin viimeisenä aina jonossa ja yritin saada jalkaa suorana edes maasta ylös. 

Haasteet ei yhtään vähentynyt kun harjoiteltiin piruetteja ja hyppyjä. Kaikki liikkeet on oleellista tehdä yhtäaikaisesti ja samalla tavalla, jotta esitys näyttää mahdollisimman hyvältä. Siinä kun ite yritin tehdä yhden piruetin, muut teki kaksi samassa ajassa, enkä siltikään päässyt kertaakaan ajoissa takaisin lähtöasentoon. Yleensä liikuin vielä metrin eteenpäin samalla. Hypyissä on myös tarkka yhtäaikaisuus, mutta siinä oli helpompi teeskenellä tekevänsä samaa, vaikka hyppy olisi ollutkin matalampi tai vähemmän auki kuin muilla. Tarkoitustan siinä on hypätä molemmat jalat auki eteen, käsien ollessa myös auki sivuilla. 

Tähän asti olin kuitenkin liikkunut lajissa oman parhaani mukaan ja tehnyt kaikkea niin hyvin kuin pystyn, mutta en tiedä mitä tapahtui kun piti opetella koreografiaa, joka oli siis kaikille muillekin uutta. Nyt kun mukaan tuli kaikki käsien suuret liikkeet, niin mun raajat lakkas toimimasta yhteistyössä toistensa kanssa. Kaikki meni vielä ihan ok, kun sain kattoa valmentajien suorituksesta mallia, mut kun piti muistaa ne liikkeet ite, niin hohhjoijaa... Nyt tää juna meni myöhässä ja vielä väärään suuntaan. Tahti on todella vauhdikas ja liikket pitäisi tehdä terävästi, eikä niin laahaten ku itse tein. Silti mulla oli ihan mielettömän hauskaa ja varsinkin musiikin mukaan treenaaminen oli huippuantoisaa, vaikka perässä en meinannutkaan pysyä!

  • Mitä kehittää: liikkuvuutta, räjähtävyyttä, kehonhallintaa, esiintymistaitoa ja vaikka mitä vielä!
  • Parasta: Joukkuelajeja molemmat alusta loppuun. Joukkueesta saatava tuki ja energia on uskomattoman hienoja asioita. 
  • Pahinta: Tarkkaa ja virheherkkää tekemistä molemmissa lajeissa. Jokaisen on osattava tehdä oma tehtävänsä just oikeaan aikaan tai se mitä ollaan toteuttamassa ei onnistu. 
  • Mitä ja missä: Jyväskylässä lajia pääsee harrastamaan kaiken ikäiset tytöt ja pojat JSA:n toiminnan mukana. Seuralla on myös aikuisten harrastejoukkue, sekä erilaisia ryhmiä, sekä kilpa, että harrastesarjoihin! Kausimaksut vaihtelevat sarjoittain ja lajeittan, mutta keskimäärin hinta on iästä ja harrastetasosta riippuen 80€-200€ puolessa vuodessa. Lisäksi voi tulla sit kilpailu tai varustemaksuja. JSA:n seura on nyt mukana hankkeessa, joka tekee Cheerlead
  • Kenelle: Cheertanssissa tehdään kaikki koko ajan samantyyppisesti töitä ja on tosiaan tanssillisempi laji, kun taas cheerleadingissä jokaisella voi olla hyvin erilaisiakin osuuksia esityksen sisällä ja siellä tulee enemmän akrobatiajuttuja ja niitä heittoja. Cheerleadingissä mun mielestä ihan mielettömän upea asia on, että jokaiselle löytyy lajista rooli, joka on yhtä tärkeä! Tää on muuten sit laji, jota miehet voi ihan yhtälailla harrastaa ja miesharrastajille on oikeasti tarvettakin. Sillon jos saadaan miehiä antamaan heittoihin voimaa, niin ne kohoaa vielä aika huimiin korkeuksiin.
  • Oma ranking: Mulla oli molemmissa treeneissä kyllä super kivaa, mut toki cheerleadingiin mun ominaisuudet saattaa sopii paremmin, vaikka cheertanssin tekeminen on toisaalta itelle myös todella kehittävää. Menee kokonaisuudessaan korkealle, sillä yhdistää sitä tanssia mistä tykkään (vaikka en sitä osaakkaan) ja voimistelua mitä on mielettömän mukava harrastaa! Vahva suositus kaikille kokeiltavaksi!

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Pikajuoksu
  2. Judo
  3. Keihäänheitto
  4. Tennis
  5. Brasilialainen jiu-jitsu
  6. Kuulantyöntö
  7. Maastopyöräily
  8. Rullaluistelu
  9. Melonta
  10. SUP-lautailu
  11. Kiipeily
  12. Retkeily / Vaellus
  13. Ratsastus
  14. Frisbeegolf
  15. Ultimate
  16. Kiekonheitto
  17. Cheerleading
  18. Aitajuoksu
  19. Telinevoimistelu
  20. CrossFit
  21. Triathlon
  22. Polkujuoksu
  23. Maantiepyöräily
  24. Jousiammunta
  25. Jooga
  26. Kehonpainoharjoittelu
  27. Kirkkovenesoutu
  28. Vapaaottelu
  29. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  30. Keilaus
  31. Painonnosto
  32. Enduro
  33. Golf
  34. Umpihankihiihto
  35. Laitesukellus
  36. Laskettelu
  37. Wakeboarding
  38. Agility
  39. Parkour
  40. Sirkus
  41. Spinning
  42. Pyöräily
  43. Paini
  44. Uinti
  45. Paritanssit
  46. Vesijuoksu
  47. Kuntosali
  48. Retkiluistelu
  49. Ampumahiihto
  50. Hiihto
  51. Nyrkkeily
  52. Historiallinen miekkailu
  53. Taiji
  54. Lenkkeily
  55. Kehonhuoltotunnit
  56. Ilma-aseammunta
  57. Kävely
  58. Lumikenkäily
  59. Pilkkiminen
  60. Step-aerobic
  61. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  62. Geokätköily
 
Follow

 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram