Helmikuu on mennyt vauhdikkaasti lajitestausten parissa ja oon oppinut paljon uutta ja mielenkiintoista itsestäni ja lajeista. Tykkään haastaa itseäni ja oppia uusia asioita ja tän lajitestailun lisäksi mulla on meneillään monta juttua, jotka haluaisin oppia. Tammikuun välikatsauksessa kirjoittelin jo siitä, ettei saliennätysten rikkominen tai hyvältä näyttäminen motivoi mua liikkumaan, joten haluaisin nyt jakaa teille 5 sellaista liikunnallista tavoitetta mitä tänä keväänä haluaisin saavuttaa ja ne voit käydä kurkkaamassa videolta: 

 

 

Lisäksi haluan jakaa teille myös mun viisi vinkkiä minkä tahansa tavoitteen saavuttamiseksi. Jos nämä asiat ovat kunnossa, uskon että mikä tahansa tavoite uuden kielen opettelusta triathloniin, on saavutettavissa. 

5 VINKKIÄ TAVOITTEIDEN SAAVUTTAMISEEN:

1. Motivoidu: Ainoa asia mikä saa sut tekemään töitä tavoitteesi eteen on se, että aidosti ja oikeasti haluat tavoitteen saavuttaa. Olet itse innostunut tavoitteen saavuttamisesta, vaikka joskus ulkoinen painostus tai maalissa odottava palkkio auttavat myös motivaation etsimisessä. Työ on kuitenkin helpompaa, kun tiedät että tavoite on sellainen mikä sinua inspiroi ja haluaisit sen eteen töitä tehdä, vaikka olisit yksin tällä planeetalla. Tavoite on parhaimmimmaan haastava, mutta ei liian helppo eikä liian vaikea, josta päästäänkin seuraavaan vinkkiin... 

2. Aseta välitavoitteita: Tavoitteesi voi olla ja saa olla iso sekä pitkän ja kovan työn takana, mutta muista silloin asettaa ja kirjoittaa ylös välitavoitteita, joita kohti on helpompi ponnistella. Jos tavoitteesi on juosta maratooni vuoden päästä, aseta ensimmäiseksi tavoitteeksi lähtötasosta riippuen 10km ja toiseksi 15km lopputavoite kirkkaana mielessä. Päätä myös konkreettinen aika milloin päätavoitteesi ja välitavoitteidesi tulee olla valmiina. Muista olla tyytyväinen jokaisen välitavoitteen saavuttamisesta. 

3.  Hanki palautetta: Pyydä palautetta muilta, kuvaa omaa suoritustasi, arvioi itse (esimerkiksi harjoituspäiväkirjaan) omaa tekemistä ja käytä apuvälineitä kuten sykemittareita palautteen antamisen välineenä. Muista myös testata itseäsi ja rajojasi, jotta tiedät kehittyväsi.

 

4. Harjoittele itseäsi parempien kanssa: Aina kun treeniseurasi on sinun taitotasojasi hiukan korkeammalla , tavoittelet rajojasi nopeammin. Lähde lenkille hiukan kovempi kuntoisen kanssa ja opettele uutta taitoa vähän taitavemman kanssa. Vaikka harjoittelu voi tuntua stressitasoja nostavalta ja jopa liian kovalta, kehityt varmasti enemmän kuin itseksesi tai samantasoisten kanssa treenaamalla. Muista myös jakaa omaa harjoitteluseuraasi taidossa heikommille ja kannustaa heitä yittämään itsensä. 

5. Tee töitä, töitä ja töitäValitettavasti tätä parempaa vinkkiä ei olekaan. Voit pyytää palautetta ja asettaa tavoitteita niin paljon kuin sielu sietää, mutta ilman hikeä ei tapahdu edistystä. Omasta kokemuksesta voin kuitenkin sanoa, että jos olet aidosti motivoitunut tavoitteestasi, tulet varmasti tekemään töitä tavoitteesi eteen. Jos siis homma ei suju, palaa takaisin kohtaan 1 ja mieti oletko tavoitteestasi aidosti motivoitunut ja onko tavoite sopivan haastava. 

Mua kiinnostaa myös mikä sua motivoi ja innostaa, ja olisi kiva kuulla mitkä asiat saa sut tekemään töitä tavoitteidesi eteen? 

 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Pikajuoksu
  2. Judo
  3. Keihäänheitto
  4. Tennis
  5. Brasilialainen jiu-jitsu
  6. Kuulantyöntö
  7. Maastopyöräily
  8. Rullaluistelu
  9. Melonta
  10. SUP-lautailu
  11. Kiipeily
  12. Retkeily / Vaellus
  13. Ratsastus
  14. Frisbeegolf
  15. Ultimate
  16. Kiekonheitto
  17. Cheerleading
  18. Aitajuoksu
  19. Telinevoimistelu
  20. CrossFit
  21. Triathlon
  22. Polkujuoksu
  23. Maantiepyöräily
  24. Jousiammunta
  25. Jooga
  26. Kehonpainoharjoittelu
  27. Kirkkovenesoutu
  28. Vapaaottelu
  29. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  30. Keilaus
  31. Painonnosto
  32. Enduro
  33. Golf
  34. Umpihankihiihto
  35. Laitesukellus
  36. Laskettelu
  37. Wakeboarding
  38. Agility
  39. Parkour
  40. Sirkus
  41. Spinning
  42. Pyöräily
  43. Paini
  44. Uinti
  45. Paritanssit
  46. Vesijuoksu
  47. Kuntosali
  48. Retkiluistelu
  49. Ampumahiihto
  50. Hiihto
  51. Nyrkkeily
  52. Historiallinen miekkailu
  53. Taiji
  54. Lenkkeily
  55. Kehonhuoltotunnit
  56. Ilma-aseammunta
  57. Kävely
  58. Lumikenkäily
  59. Pilkkiminen
  60. Step-aerobic
  61. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  62. Geokätköily
 
Follow

 

Teemat

Blogiarkisto

2017

Kategoriat

Instagram