Vesijuoksu on profiloitunut omassa mielessä (ja väitän myös että monen muunkin mielessä) eläkeläisten lajiksi tai vammojen kuntouttajien lajiksi, mutta on tylsyydestään huolimatta älyttömän tehokasta. Mie kun alan olla tunnettu pikkuhiljaa tästä kilpailunhalusta ja kärsimättömyydestä, niin voitte uskoa että vesijuoksu sopii lajina mulle kuin nyrkki silmään. Koska kuitenkin oon saanut enemmän kuin oman osani myös liikuntavammoista (johtuen kilpailullisuudesta ja kärsimättömyydestä), oon säännöllisesti saanut käskyn fyssarilta tai lääkäriltä mennä kuntouttamaan sitä vesijuoksulla. Ihan outo laji ei siis ollut, kun lajitestauksen hengessä kävin Aalto Alvarin vesijuoksu-radalla verestämässä muistoja ja oli ihan niin hidasta kuin mitä mie muistelin. Totuuden nimissä en oo tehny vesijuoksua ihan niin paljon kuin mulle on suositeltu. 

Vesijuoksussa edetään vedessä pystyasennossa juoksuliikkeitä tehden. Useimmiten apuna käytetään kelluttavaa, vyötärölle sidottavaa vesivyötä.

 

Jos muistatte miten näppärä olin uimaan, niin ei kuitenkaan ole yllättävää, että uimahallissa käydessäni valitsen lajiksi vesijuoksun, ennen kuin painelen hylkeeksi porealtaaseen. Ainakin Jyväskylän Aalto Alvarissa on vesijuoksuvöitä tosin hyvin tarjolla ja yksi kaista altaasta on varattu kokonaan vesijuoksulle. Lajissa on itsekin opetellessa mukavaa se, että ei tarvitse pelätä aloittelijana jäävänsä pahasti muiden jalkoihin. Kun liikenopeus maksimi-spurtista huolimatta pysyy niin sanotusti maltillisena, ei pahoja törmäyksiä kovin helposti pääse tapahtumaan. Vai onko joku teistä onnistunut vesijuoksussa pahasti venäyttämään jonkun paikan? 
 

Jos et oo koskaan kokeillu niin ei muuta kun vesijuoksuvyötä sovittamaan. Näitä tuppaa tosiaan kaikissa uimahalleissa olemaan saatavilla. Muista, että vyön solki tulee eteen ja kelluke taakse, niin että teksti on oikein päin. Vesivöissä lukee yleensä koot (XS-XXL) ja niistä kannatta itselle sopivaa testailla. Vyö kiristetään vartalomallista riippuen joko vyötärön kapeimpaan kohtaan tai vatsan alle sopivan tiukalle ja ei muuta kuin veteen. Perus vesijuoksutekniikan voit kurkata Eevaliisa Anttilan videolta ja hänen YouTube-sivuiltaan löytyy myös muita vesijuoksun tekniikoita. 

 

 

Mie kokeilin intervallityyppistä treeniä vesijuosten, jossa juoksun tempoa vaihdellaan ajan tai matkan mukaan. Ite tein matkan kanssa. 100m tavallisesti, 100m “spurtaten”, 100m tavallisesti, 100m “spurtaten”. Tää spurttaus on suoraan mun painajaisesta, sillä ihan nään aina ajoittain sellaisia painajaisia, joissa yritän juosta täysillä karkuun, mutta en vaan pääse tarpeeksi nopeasti. Siltä tuntuu vesijuoksun spurttikin, tietysti ilman että joku mua siellä altaassa jahtaa. Hippa vesijuosten vois olla aika kuumottava laji... :D Muistaakseni kuvailin lumikenkäilyä sillei, et ihan niinku veisi crosstrainerin metsään. Jalat käy, mut maisema ei vaihdu. Vesijuoksu on varmaan sit niinku upottaisin crosstrainerin suohon. MITÄÄN EI TAPAHDU, mut silti se on supertehokasta. Ärsyttävä laji. 

Vaikka kokeilin lajia itsekseni perehdyin kuitenkin etukäteen tekniikkaan ja eritapoihin treenata vesijuoksua ennen kokeilua. Halutessaan kursseja ja ohjattua liikuntaa vesijuoksuun löytyy kuitenkin esim. Jyväskylän kaupungilta, jos mielii porukassa tätäkin lajia harrastaa. Vesijuoksu yksin on joka tapauksessa mulle aina virhe, (jonka nytkin tein) sillä kaikki mihin voit keskittyä on kellon minuuttiviisari.

Mun ajatuksenjuoksu vesijuoksun aikana menee jotakuinkin näin:

"No niin, nyt menen vesijuoksemaan ja ainakin 45min voisin tänään tehdä.

Montakohan kertaa siinä ennättää altaan päästä päähän? Varmaan ainakin 20 kertaa...

Ohhoh, oliko tää tosiaan näin hidasta?

(välissä kaikkia random ajatuksia, kauppalistat, sähköpostit, koulutehtävät, jääkiekon MM-kisojen pelaajavalinnat) 

Paljonkohan aikaa on mennyt, varmaan joku 15min...

NELJÄ MINUUTTIA, mitä ?!?  ...

Okei, no jos nyt edes 20min jaksaisin. Vois jo sit hyvillä mielin mennä porealtaaseen.

(3 minuuttia myöhemmin)

EI VOI OLLA NÄIN TYLSÄÄ! EI VOI OLLA NÄIN TYLSÄÄ! EI VOI OLLA NÄIN TYLSÄÄ! 

Miten noi muut jaksaa tehdä tätä noin pitkään?

Okei, teen niin pitkään kuin toi mummokin. (2min myöhemmin)

Eikö toi koskaan lopeta? Millon tää loppuu? (1min myöhemmin)

En jaksa enää. Nyt kyllä meen jo porealtaaseen." 

Treenin kokonaiskesto: 10min.

 

Mulle siis pelkästään omien ajatusten kanssa viihtyminen on aina tuskaa (johtuu tosta ajatusten tasosta) ja yleensä lenkeille sekä muille itsekseen tehtäville urheilusuorituksille musat onkin tärkein lisävaruste. Bluetooth kuulokkeilla varmaa vedessäkin kuuntelu onnistuisi, mutta puhelinta varmaan ei kannata sinne veteen mukaan ottaa. 

Intervallit tai jonkun muun ohjelman tekeminen auttaa tekemistä kyllä tosi paljon ja netistä löytyy esimerkiksi tällainen vesijuoksuohjelma. Tossa ohjelmassa oli myös kivoja keskivartaloliikkeitä vedessä tehtäväksi. Kaverin kanssa kun meet kokeilemaan, niin on vielä vähän hauskempaa. Musat jos saisi valita vielä mielensä mukaan, niin mikäs siinä polskiessa! Ite huomaan, että aineenvaihdunta alkaa kyllä saman tien toimia ja vedessä tulee oikeasti hiki. Sykettä en saanut spurtinkaan aikana nousemaan yli 120, mutta silti jalkojen ja käsien lihakset ottavat rasitusta vastaan urakalla.  
 

 

  • Mitä kehittää: Koko kropan lihaskestävyyttä todella monipuolisesti. Ei tunnu tehdessä missään, mutta seuraavan päivänä kyllä. Lisäksi tehostaa aineenvaihduntaa järkyttävän hyvin ja aerobisena treeninä erinomainen. Harjoittaa myös erityisen tehokkaasti kärsivällisyyttä.
  • Parasta: Pehmeys nivelille ja lihaksille, vaikka tehoaa silti kroppaan tosi hyvin. 
  • Pahinta: T-Y-L-S-Ä-Ä
  • Hinta: Uimahallimaksun verran. Oma vesijuoksuvyökään ei hinnalla päätä huimaa, sillä näitä saa jo 13€ hankittua. Lisävälineinä voi hankkia kaikkia mahdollisia hanskoista kenkiin.  
  • Kenelle: Sopii kaikille. 
  • Oma ranking: Tää on jännä laji. Vaikka ihan oikeastikin en pysty tekemään tätä kun muutaman minuutin kerrallaan, tavallaan nautin siitä kärsimyksestä, eikä tää siksi mene pohjalle. Voisin vaikka ihan päivittäin vähän vesijuosta jos siihen helposti olisi mahdollisuus. 

Lajista on ainakin aiemmin löytynyt jopa MM-kisat, mutta tähän hätään en ole varma järjestetäänkö niitä vielä? Kesällä voisi harkita joka tapauksessa järvihölkän kokeilua eli vesijuoksua avovedessä, mutta wikipedian (joo oon yliopistossa, silti paras lähde ikinä) järvihölkän vaaratekijöihin tutustumisen jälkeen, en kyllä ehkä enää uskalla. 

Wikipedia järvihölkästä:

  • Talvisin luonnonvedet saattavat olla jäässä, joten vesijuoksuun tarvitaan avantoa. Avantovesi on merkittävästi kylmempää kuin uimahallin vesi.
  • Kesäinen auringonpaiste voi altistaa vesijuoksijan ihosyövälle.
  • Silmiin saattaa tulla ultraviolettisäteilyn aiheuttamia haittoja.
  • Ukonilmalla saattaa joutua salaman iskemäksi.
  • Kovalla tuulella saattaa olla vaikeaa päästä eteenpäin. Tämä johtuu sekä aallokon korkeudesta että tunteesta kasvoilla. Yleisesti ottaen 10 metriä sekunnissa puhaltava tuuli on jo liian kova lajille.
  • Moottoriveneliikenne ei välttämättä ota huomioon vesijuoksijaa edes hassuista hatuista ja antenneista huolimatta.
  • Laivaväylille ei pidä lähteä vesijuoksemaan, vaikka mukana olisi turvavenekin.
  • Viinanjuonti ennen vesijuoksua on haitallista, vaikka se saattaakin lisätä rohkeutta ja lämmöntunnetta. Moni on hukkunut juuri alkoholin vaikutuksen alaisena.
  • Petokalat hyökkäävät vesijuoksijoiden kimppuun vain harvoin, mutta esimerkiksi lonkeroiset vesikasvit voivat yllättää.

En välttämättä uskalla enää edes ulkoilla, vaikka totta nuo kaikki toki on. 

 

Kommentit (1)

Jeminayk

Hih! Olipas kyllä hauska juttu. Tosiaan olen aina ajatellut että vesijuoksu olis juurikin eläkeläisten mieleen ja liian pitkäveteistä minulle. Mutta hyvä oli kuulla että tämä tosiaan tuntuisi kropassa! Juttusi lukeneena vakuutuin sen verran että ehdottomasti otan asiakseni mennä kokeilemaan ja katsomaan kuinka kauan oma kanttini kestää :) Terveisin http://www.jeminanvegaanifitness.blogspot.com

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias opettajaopiskelija, sairaanhoitaja, entinen salibandynpelaaja ja ikuinen urheiluhullu.

Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen muutaman uuden lajin viikossa. Välillä tulee useamminkin, koska muuten vuosi loppuu kesken :) Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista tosissaan, mutta ei totisesti.

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

LAJIRANKING:

  1. Judo
  2. Kiipeily
  3. Retkeily / Vaellus
  4. Telinevoimistelu
  5. CrossFit
  6. Maantiepyöräily
  7. Jousiammunta
  8. Jooga
  9. Kehonpainoharjoittelu
  10. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  11. Keilaus
  12. Painonnosto
  13. Umpihankihiihto
  14. Laitesukellus
  15. Laskettelu
  16. Parkour
  17. Sirkus
  18. Spinning
  19. Pyöräily
  20. Paini
  21. Uinti
  22. Paritanssit
  23. Vesijuoksu
  24. Kuntosali
  25. Retkiluistelu
  26. Ampumahiihto
  27. Hiihto
  28. Nyrkkeily
  29. Historiallinen miekkailu
  30. Taiji
  31. Lenkkeily
  32. Kehonhuoltotunnit
  33. Ilma-aseammunta
  34. Kävely
  35. Lumikenkäily
  36. Pilkkiminen
  37. Step-aerobic
  38. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  39. Geokätköily
 
Follow

 

Teemat

Kategoriat

Instagram