Nyt siis varoituksena kaikille hikiliikuntaa etsiville, Taiji ei välttämättä ole sinulle. Jos taas haet rauhallisen tempoista liikuntaa ja olet silti kiinnostunut itsepuolustuslajeista tämä laji voi sopiva! Taijin harjoittelussa astuttiin taas omalle tuntemattomien lajien alueelle. Pääsin Practical Tai Chi Chua Jyväskylän harjoituksiin tutustumaan Taijin perusperiaatteisiin, joita minulle opasti Sami Hurmerinta. Jyväskylässä harjoitellaan Taijin tyylien sisällä itsepuolustusosion sisältäävää muotoa (wudang tai chi chuan) vaikkakin lajin liikesarjat eli muotojen (oma mielikuvani vanhoista kiinalaisista miehistä puistossa keräämässä Chi-energiaa) ovat tässäkin harjoittelun pohjana. Chi-energiaa ei kuitenkaan kerätä, vaan harjoittelu tähtää itsepuolustus sovellusten hallitsemiseen sekä ilman aseita, että miekan ja sapelin kanssa.

Taiji on perinteinen kiinalainen taistelutaito. Nykyisin laji tunnetaan terveyttä edistävänä liikuntana, jossa pyritään käyttämään kehoa kokonaisvaltaisesti ja liikkeen avulla rentouttamaan keho ja mieli. 

 

Taijiin- peruskurssilla lähdetään opettelemaan lyhyttä liikesarjaa, jonka oppimisen jälkeen voi siirtyä pidempiin liikesarjoihin. Nämä on juuri niitä liikkeitä, joista oma mielikuvani lajista oli muodostunut. Jokaisen sarjan yhden liikken takana on jokin taistelulajitilanteesta kumpuava ajatus (kuvitteellinen vihollinen yrittää kuristaa tyyppinen tilanne) ja liikesarjat on suunniteltu niin, että seuraava liike alkaa siitä mihin edellinen on loppunut. Lyhyen liikesarjan tekemiseen menee noin 15min, mutta sen opetteluun paljon paljon pidempään. Liike on koko ajan äärimmäisen hidasta ja liikkeessä on nyansseja todella paljon lähtien siitä kummalla jalalla paino on siihen millainen ranteen tai sormien asento on. Itse koin liikesarjan harjoittelun haastavana, mutta toisaalta mielelle rauhoittavana. 

Liikesarjan opettelun jälkeen pääsimme tekemään itsepuolustussovelluksia, joissa näkyy aiemmin opeteltujen muotojen liittyminen itsepuolustukseen. Kuten ilmeisen monissa itämaisissa taistelulajeissa, tässäkin pyritään itse toimimaan minimienergialla ja hyödyntämään vastustajan liikettä ja suuntaa. Harjoittelimme esimerkiksi sellaista variaatioita missä vastustaja yrittää tulla kuristamaan minua ja miten minä pyrin tilanteessa puolustautumaan. Tärkeää oli katsoa esim. miten päin vastustajan jalat ovat ja suunnata omat väistöt ja jatkoliikkeet niin, että itse pääsee mahdollisimman vähällä energialla. Myöhemmin harjoittelussa päästään opettelmaan myös miekan ja sapelin käyttöä. 

Voin kertoa, että näissä harjoituksissa olin aivan totaalisen pihalla. Nyt kun luin jälkikäteen Taijista ja takana oli kokemus hitaasta liikkumisesta ymmärsin todella paljon enemmän miksi mitäkin tehtiin. Sami kertoikin, että lajiin on haastavaa saada uusia harrastajia, koska lajin hienoudet ja syvyydet ikäänkuin "aukeaa", vasta pidemään harjoittelun jälkeen. Moni Taijin harrastaja on siis jo etukäteen innostunut lajista ja motivaatio harjoitella pysyy pidempään, kuin jos ensimmäisen kerran ilman mitään perustietoja lähtee lajia kokeilemaan. Esimerkiksi liikesarjan tekemiseen saa koko kehon mukaan vasta myöhemmin ja harjoitus tuntuukin hyvin erilaiselta ensikertalaisen ja pidempään harjoitelleen mielestä. 

Ainakin itselle nämä Wikipediasta löytyneet harjoittelun perusperiaatteet avasivat itselle jälkikäteen asioita huomattavasti: 

  • Etsitään hiljaisuutta liikkeestä
  • Täyden ja tyhjän, suljetun ja avoimen (esim. lihasten jännityksen ja rentouden) tunteminen
  • Mielen ja kehon liikkeet heijastavat toisiaan
  • Käytetään mielenvoimaa kehonvoiman sijasta
  • Liike on harjoituksessa jatkuvaa ja hidasta
  • Rinnan pitäminen sisässä ja selän pitäminen suorassa
  • Pään pitäminen luonnollisella tavalla pystyssä
  • Hartioiden pitäminen rentoina
  • Lantion pitäminen rentona
  • Ylä- ja alavartalon liikkeet ovat keskenään tasapainossa.

 

 

 

 

Taijin osaajan katsominen videolta näytti suorastaan hypnoottiselta! Ihan kun veden tai tulen jatkuvaa liikettä, tätäkin voisi tuijoittaa ikuisuuden. Kuten videosta näkyy, parhaimmillaan Taijin liikkeissä on uskomatonta harmoniaa ja lyhyitä välähdyksiä tekemisen flowsta pääsin myös itse aistimaan pariharjoituksissa kuten työntävissä käsissä. Harjoituksen rauhallinen rytmi tuo erilaisen mahdollisuuden keskittyä pelkästään liikkeeseen, vaikka samalla myös muut aistit tekevät tiedostamattomasti omaa työtään.  

  • Keskisyke: Alle 100 koko harjoituksen ajan. 
  • Hinta: Talvella noin 3kk peruskurssin hinta on 75€. Kesällä harjoittelu on ilmaista, koska salivuokraa ei tarvitse maksaa.
  • Mitä kehittää: Tasapainoa, mielenhallintaa, kehonhallintaa ja taistelulajisovelluksena reagointia ja minimienergialla puolustautumista. 
  • Parasta: Liikkeen flow ja mieletön rauhallisuuden tunne, joka aina hetkittäin näin ensikertalaisenkin sai valtaansa. Myös taistelulaji sovellusten harjoitteleminen oli voimauttavaa. 
  • Pahinta: Liikkeen hitaus on sekä parasta, että pahinta. Huonona päivänä keskittyminen tekemiseen voi olla vaikeaa ja turhauttavaa. 
  • Kenelle: Ikäraja peruskurssilla on 16v, mutta yläikärajaa ei ole. Terveysliikuntana menee kaikille (Kiinan virallinen suositus kaikille harrastettavaksi), muta wudang muoto taas sopii itsepuolustuslajeista kiinnostuneille. 
  • Ranking: Mielenkiintoinen uusi tuttavuus. Jotenkin itselle tulee myös jooga mieleen ja harjoittelu tekisi varmasti hyvää. Luonteenlaatu ei mulla ole riittävän rauhallinen lajin harjoitteluun vielä, mutta kaikkien Kiinalaisten taisteluleffojen fanina, nostan omassa rankigissä mielenkiintoisemmaksi lajiksi kuin esim. nyrkkeilyn. Suosittelen lajin kokeilemista!

P.s. Tässäkin lajissa voidaan kilpailla sekä liikesarjan tekemisessä (enemmän esteettinen laji, jossa suoritusta arvioidaan liikkeen harmonialla ja keskittymisen näkymisellä), sekä ihan ottelulajina.  

Kommentit (1)

Seuraa 

Jyväskylässä asuva 26-vuotias opettajaopiskelija, sairaanhoitaja, entinen salibandynpelaaja ja ikuisesti urheiluhullu. Bloggaa sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana. Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää uusi liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Hyvinvoinnin tasapainon puolestapuhuja, vaikka oma tasapaino on useimmiten kateissa. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista. Tosissaan, mutta ei totisesti.

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

LAJIRANKING:

  1. Retkeily / Vaellus
  2. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  3. Jousiammunta
  4. Jooga
  5. Kehonpainoharjoittelu
  6. Umpihankihiihto
  7. CrossFit
  8. Laitesukellus
  9. Laskettelu
  10. Pyöräily
  11. Paritanssit
  12. Kuntosali
  13. Retkiluistelu
  14. Ampumahiihto
  15. Hiihto
  16. Taiji
  17. Nyrkkeily
  18. Hölkkäily
  19. Kehonhuoltotunnit
  20. Ilma-aseammunta
  21. Kävely
  22. Lumikenkäily
  23. Pilkkiminen
  24. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla

 

Teemat

Kategoriat

Instagram