Golfista tiesin jo etukäteen, ettei se lajina enää ole se statuslaji tai pelkkä eläkeläisten harrastus, sillä moni kavereista on hankkinut hiljattain greengardin eli saavuttanut tietyn tieto- ja taitotason, jonka jälkeen golfia voi todella alkaa harrastamaan. Golfkentällä olen käynyt ennekin, mutta vain muutaman kerran olen aiemmin päässyt pallon lyömistä opettelemaan. Nyt pääsin itsekin kunnolla testailemaan ja rakentamaan omia käsityksiä lajista, kun Laukaan Perurunkagolfin avoimien ovien tapahtumassa pääsin kiertämään kentän ensimmäiset yhdeksän väylää, jonne yleensä ei ilman greengardia ole asiaa. Oppaaksi ja opettajaksi sain Laura Linnan, joka on yksi seuran huippupelaajista. 

Golf on ympäri maailmaa harrastettava suosittu ulkoilmapeli, joka on säilynyt ytimeltään samanlaisena jo vuosisatojen ajan. Pelin perusidea on yksinkertainen: pieni pallo yritetään saada golfmailoilla lyömällä aloituslyöntipaikalta noin 100–600 metrin päässä viheriöllä sijaitsevaan reikään mahdollisimman vähin lyönnein. Täysimittaisella golfkierroksella pelataan 18 reikää. Golfkierros pelataan 1–4 henkilön ryhmissä, ja täysimittainen 18 reiän kierros kestää peliryhmän koosta ja pelinopeudesta riippuen noin 3–4,5 tuntia. 18-reikäisen kierroksen aikana pelaaja lyö tyypillisesti 70–120 lyöntiä ja kävelee keskimäärin noin kymmenen kilometriä. Energiaa pelaaja kuluttaa kierroksen aikana noin 1200–2000 kilokaloria. (Golf.fi)

Lauran kanssa lähdettiin rangelta eli harjoittelualueelta liikkeelle ja Laura pyrki mulle opettamaan rautamailojen käytön, joilla pääsisi jo kentällä pitkälle. Golfmailat ovat joko oikealta tai vasemmalta puolelta pelattavia, mutta on ilmeisesti vain makukysymys kummalta puolelta on mukavampi pelata. Itse lyön pesäpallo oikealta ja sählyä taas pelaan leftin mailalla. Nyt pelasin samalla bägillä Lauran kanssa, mutta oikealta puolelta pelaaminen tuntui niin luontevalta kuin vaan uuden lajin opettelu voi luontevalta tuntua. Lyöntien pituutta ja tyyliä vaihdellaan mailoilla, pallo pysyy kierroksella yleensä samana. Mailat jaotellaan puumailoihin, rautamailoihin ja putteriin, joista puumailoilla lyödään pitkät aloituslyönnit puutikun eli tiin päältä ja rautamailoilla yleensä lyhempiä avauksia tai lähestymislyöntejä. Putterilla pelataan taas ainoastaan reiän ympärillä olevalla lyhyeksi leikatulla viheriöllä. 

Oon tosiaan pari kertaa aiemmin golfpalloa käynyt rangella lyömässä ja muistelin, etten hirveän lahjakas lajissa ollut. Ilmeisesti sähly on jollain tasolla parantanut silmä-käsi-koordinaatiota, sillä nyt sain ehkä noin 6/10 palloa lähtemään suhteellisen suorassa kaareessa eteenpäin. Laura seurasi vierestä ja korjasti joko jalkojen asentoa, ranteiden kääntymistä tai pallon suhdetta lähtöasentoon tarpeen mukaan. Tässäkin lajissa huomaa sen, että yhden jutun kun koittaa korjata, sen edellisen korjatun unohtaa. Liikkeen toistaminen on taitolajeissa ainoa keino oppia hallitsemaan liikettä. Alussa hyviä suorituksia tuntuu tulevan vain tuurilla. Vielä ennen kierrosta kävimme harjoittelemassa puttausta ja chippausta eli lähipeliä harjoitusgreenillä, mutta sitten olikin jo aika lähteä kokeilemaan oikeaa kenttää. 

Avoimien ovien päivänä etuysiä kiertämään pääsi poikkeuksellisesti kiertämään kokematon pelaaja, jos mukana oli tietyn tasoituksen alla olevan opas. Laura pelasi naisten tiiauspaikoilta ja minä pelasin pääsäänöisesti par 3 paikoilta, jotka on tehty juuri aloittelevia pelaajia varten peliä nopeuttamaan. Kun lyönnit oikeasti on mitä sattuu ja golf-kentällä takaa lähtee porukkaa tasaisin väliajoin perään, on suhteellisen turhauttavaa kaikille osa-puolille, jos kentällä joku lyö 400m par 5 väylällä palloa 30 kertaa. Olin itse todella kiitollinen näistä lähemmäs viedyistä aloittelijan tii-paikoista, sillä vaikka olin greenillä osunut palloon kiitettävällä prosentilla, kentällä kaikki vähäisetkin taidot tuntuivat häviävän. Koko kierroksen tulosta en pystynyt edes laskemaan, mutta kuvaavaa on toimintani esimerkiksi kolmannella par 3 väylällä.

  1. lyönti 5 metriä eteenpäin
  2. lyönti 5 metriä eteenpäin
  3. lyönti osui todella hienosti, mutta lensi noin 20m greenin taakse. 
  4. lyönti takaisin greenin yli ja suoraan hiekkabunkkeriin
  5. lyönti 10cm hiekassa eteenpäin
  6. lyönti jälleen kerran greenin yli siihen samaan ruohikkoon jossa olin 3. lyönnin jälkeen
  7. lyönti pysähtyi onneksi juuri ennen sitä bunkkeria greenille
  8. lyönti putterilla lyhyeksi
  9. lyönti reikään 

Samaan aikaan Laura joutui odottelemaan suhteellisen pitkään, sillä hän löi ensimmäisellä kauniisti greenille ja golfin sääntöihin kuuluu, että kauimpana oleva pelaaja lyö ensin. Kuitenkaan en turhautunut hommaan missään vaiheessa totaalisen pahasti. En tiedä, mutta ehkäpä kauniilla ympäristöllä on jotain tekemistä tän kanssa. Golfkentistä todella pidetään hyvää huolta ja ympäristönä tää mulle ainakin on mieltä rauhoittava. Jos osaisi vielä lyönneillä pysyä väylällä on pelaaminen tavallaan puistossa laajassa puistossa liikkumista. Ympärillä ei ole hirveästi ihmisiä, vaan voi nauttia ulkona olemisesta ja me saimme nauttia myös hyvästä ja lämpimästä säästä. Mäkiset maastot ja pitkät siirtymät takasivat myös liikunnallisen elämyksen. 

Golfissa on taidon lisäksi paljon kaikkea sisäistettävää tietopuolella ja usein puhutaankin paljon golfetiketistä. Sen perimmäinen periaate on toisten pelaajien kunnioittaminen ja pelissä onkin ihan omanlaisensa sosiaalinen ulottuvuus, jota lajin harrastajat pitävät suuressa arvossa. Esimerkiksi pukeutumisen suhteen ei olla enää niin tarkkoja, mutta siinäkin pyritään toisten kunnioittamiseen. Ja toisaalta onhan monessa muussakin lajissa oma pukeutumiskulttuurinsa, eikä golf näin poikkea muista. Lauran mukaan lajissa saisi olla mukana myös enemmän nuoria, varsinkin tyttöjä. Lajissa on mahdollista päästä pitkälle, kun liikeradat hioo mahdollisimman nuorena. Toki tässä, kuin kaikissa muissakin lajeissa, harjoittelun monipuolisuus on valttia. 

Oma kierros ei onneksi ollut pelkkää rämpimistä, vaikka monen monta surkeaakin lyöntiä kentällä sain aikaiseksi. Onnistuin kuitenkin lyömään täydellisen draivin keskelle väylää juuri Laukaan Peurunkagolfin toimitusjohtajan Heikki Hokkasen tullessa katsomaan miten ensikertalaisilla kentällä sujuu. Suorituspaine on paras keino parantaa minun suorituksia, vaikka ei siitä koko kierrokselle olisi ollukaan apua. Heti ylimääräisen paineen kadottua palasin normaaliin rutiiniin ja löin väylän pari lyöntiä yli par-tuloksen samalla kun Laura pelasti väylän par-tulokseen, vaikka pelasi ensimmäisen lyönnin pitkään heinikkoon. Itselle kaikkein vaikeinta oli oikeasti yrittää kontrolloida lyönnin voimaa. Ei ikinä mitään hajua kuinka kauas / lähelle pallo lähtee, joten yleensä vaihtoehdot oli joko vajaaksi jääminen tai yli lentäminen. Kannattaa ehkä siis valita tuurin sijaan taito ja osallistua peruskurssille ennen lajin aloittamista. 

  • Mitä kehittää: Aerobinen peruskuntoa, kehonhallintaa ja varsinkin sitä mielenhallintaa. 
  • Parasta: Upea ympäristö, pelin sosiaalisuus ja taidollinen haastavuus. 
  • Pahinta: Pelin hajoaminen totaalisesti. Tämä on yksi niitä lajeja, joissa edellinen suoritus pitäisi pystyä mahdollisimman nopeasti unohtamaan. 
  • Miten ja missä: Golfin aloittamiseen suositellaan peruskurssia (140€), jonka jälkeen greengard (55€) on paljon helpompi suorittaa. Golfia voi käydä kuitenkin kokeilemassa matalalla kynnyksellä keskiviikkoisin Peurunkagolfin avoimissa illoissa, sekä harjoittelemalla ilmaisella par 3 harjoitusradalla, jonne mailat voi vuokrata. Mailoja nyt löytyy jokaiseen hintaluokkaan, mutta peruskurssin käyneet voivat ostaa esimerkiksi 259€ peruspaketin, jota voi pikkuhiljaa alkaa taidon ja kokemuksen myötä täydentämään. Vierailijana kierroksen pelaaminen kentällä maksaa 32€-56€ ajankohdasta riippuen, mutta voit ostaa myös 10 (200€) tai 20(300€) kerran greenfeen kentälle. Jäseneksi liittymällä voi taas lunastaa taas pelioikeuden, jolla voi pelata niin paljon kuin haluaa. 
  • Kenelle: Vaikka laji vaatii taidon opettelua, ei siinä suuria fyysisiä esteitä ole kenellekkään. Pitkä pinnaisuus ja sosiaalisuus ainakin lajissa kehittyvät, mutta hyvä niitä on ensialkuun jo edes vähän omistaa. 
  • Oma ranking: Laji ei ole helpoin kaikista aloittaa, mutta toisaalta on sellainen jota voi aloittamisen jälkeen tehdä koko elämän ja ympäri Suomea. Tykkään tosi paljon tosta kauniista ympäristöstä ja tunnelmasta golfkentällä, sekä siitä että osuu hyvin. Haastetta luo lajin aloittamisen kustannukset, jotka opiskelijalle tuntuvat suurilta. 

Kommentit (0)

Seuraa 

Blogia kirjoittaa Silja, Jyväskylässä asuva 27-vuotias urheiluhullu opettajaopiskelija, sairaanhoitaja ja entinen salibandynpelaaja. 

 

"Bloggaan sadan erilaisen urheilulajin kokeilusta vuoden 2017 aikana ja esittelen sen tiimoilta muutaman uuden lajin viikossa.  Omana tavoitteena on oppia uutta ja löytää liikuntaharrastus, joka sytyttää eikä riko enää polvea. Lajiesittelyitä, fiiliksiä ja suosituksia lajeista mottona: tosissaan, mutta ei totisesti. "

 

Liikunta on mulle erityisen tärkeä juttu ja sen tuottamaa iloa jaan mielelläni. Jos saan sut osallistumaan haasteeseen tai kokeilemaan jotain uutta lajia, niin oon onnistunut! 

 

"Pidän blogissani lajirankingiä, joka kertoo mitkä lajit koen itselleni sopivimmiksi, ei sitä mikä olisi sinulle paras. Sinä olet erilainen, joten kannustan kokeilemaan kaikkia. Toivottavasti löydät blogistani uusiin lajeihin vinkkejä!"

 

 

LAJIRANKING 

  1. Pikajuoksu
  2. Judo
  3. Brasilialainen jiu-jitsu
  4. Kiipeily
  5. Retkeily / Vaellus
  6. Frisbeegolf
  7. Aitajuoksu
  8. Telinevoimistelu
  9. CrossFit
  10. Polkujuoksu
  11. Maantiepyöräily
  12. Jousiammunta
  13. Jooga
  14. Kehonpainoharjoittelu
  15. Vapaaottelu
  16. Tanssillinen ryhmäliikunta 
  17. Keilaus
  18. Painonnosto
  19. Enduro
  20. Golf
  21. Umpihankihiihto
  22. Laitesukellus
  23. Laskettelu
  24. Agility
  25. Parkour
  26. Sirkus
  27. Spinning
  28. Pyöräily
  29. Paini
  30. Uinti
  31. Paritanssit
  32. Vesijuoksu
  33. Kuntosali
  34. Retkiluistelu
  35. Ampumahiihto
  36. Hiihto
  37. Nyrkkeily
  38. Historiallinen miekkailu
  39. Taiji
  40. Lenkkeily
  41. Kehonhuoltotunnit
  42. Ilma-aseammunta
  43. Kävely
  44. Lumikenkäily
  45. Pilkkiminen
  46. Step-aerobic
  47. Lihaskuntotunnit lisäpainoilla
  48. Geokätköily
 
Follow

 

Teemat

Kategoriat

Instagram