Varoitus! Kun myymisen makuun pääsee Facebook-kirpparilla, voi olla vaikea lopettaa.  Kuva: Shutterstock
Varoitus! Kun myymisen makuun pääsee Facebook-kirpparilla, voi olla vaikea lopettaa. Kuva: Shutterstock

Av, yv, mmm ja up jo hallussa? Hyvä! On aika ottaa seuraava askel ja kehittyä guruksi Facebook-kirppareilla.

Olen ostanut viimeisen vuoden aikana suurimman osan vaatteistani ja kengistäni Facebook-kirppiksiltä. Kaikki ovat olleet merkkituotteita, joihin minulla ei olisi ollut ikinä uusina ja täydellä hinnalla varaa.

Olen myös myynyt itse omia vanhoja vaatteitani ja asusteitani satojen eurojen edestä. Perinteisellä kirpparilla olisin saanut samoista kamppeista vain murto-osan siitä, mitä Facebook-kirpparilla. Facebook-kirppistely siis kannattaa, vaikka alkuun pääseminen voi tuntua hankalalta.

Tunne säännöt.

Vierastin Facebook-kirppiksiä pitkään, koska kilometrin mittaiset sääntölistaukset ahdistivat minua.

Joissakin ryhmissä oli kuitenkin niin aggressiivista porukkaa, että sääntöihin perehtymätön sai nopeasti kuulla kunniansa. Tai sitten ylläpitäjä saattoi vain poistaa ilmoitukseni varoittamatta. Jollet siis halua että joku Jarica Keravalta haukkuu sinua idiootiksi, lue säännöt, ei siihen nyt niin kauan mene.

Useimmilla kirppareilla perussäännöt ovat samat. Tärkeintä on tarkistaa, mitä kirpparilla saa myydä, miten ja mihin kuvat saa ladata – kansioon vai suoraan seinälle. Kansioihin lataaminen voi tuntua työläältä, mutta niin ilmoituksen löytää myöhemmin helpommin. Ilmoitus nousee kansiosta seinälle, kun kirjoitat itse kommenttikenttään jotakin.

MMM, villis ja huutis – tunne myös termit.

Hallitsethan perustermit av, yv, yp, up, jono, mmm? Jos nämä ovat sinulle yhä ihan WTF, voit tutustua niihin täällä.

Jos tiedät haluavasi ostaa tuotteen, kirjoitat kommenttiin reippaasti: ostan! Jos haluat hetken miettimisaikaa, laitat av. Monilla kirppareilla alustavan varauksen eli av perässä on esitettävä jokin kysymys tuotteesta. Kun myyjä on siihen vastannut, ei pidä jäädä kupeksimaan, vaan ilmoittaa mahdollisimman nopeasti, ottaako vai ei.

Jos tuote on mmm eli myynnissä myös muualla, siitä täytyy olla maininta. Monilla kirppiksillä on kuitenkin sääntö, etteivät tuotteet saa olla myynnissä samaan aikaan muualla. Monessa paikassa samaan aikaan myyminen on myös myyjälle hankalaa, joten kannattaa mieluummin laittaa ensiksi myyntiin yhteen ryhmään ja jos tuote ei mene siellä, ottaa ilmoitus pois ja kokeilla toisessa ryhmässä.

Jos edelläsi on muita ostajia, mutta olet yhä kiinnostunut, kirjoitat jono. Jos sinullakin on vielä jotain kysyttävää, laitat av jono.

Helppoa? Muista, että myyjänä sinun täytyy noudattaa jonotusjärjestystä ja myydä sille, joka on jonossa ensimmäisenä, vaikka kolmantena jonottajana olisi oma äitisi. Kun joku kirjoittaa epätoivojono, hän tarkoittaa, ettei itsekään usko tuotetta saavansa, mutta kovasti kyllä haluaisi.

Epätoivojonoa ilmassa?

Välillä monissa ryhmissä järjestetään erikseen "huutiksia" huutokauppatempauksia, jolloin huutaminen on sallittua vaikkapa viikonlopun ajan. Villis taas tarkoittaa "villejä päiviä", jolloin ryhmässä saa myydä esimerkiksi merkkilistauksen ulkopuolisia tuotteita.

Yleisesti huutokaupan käyminen on useimmilla Facebook-kirppareilla kiellettyä. Joten ei kannata yrittää mitään "mitähän tästä voisi pyytää" -tyyppisiä aloituksia. Jos joku epätoivojonottaja yrittää tarjota enemmän kuin alun perin pyysit, et saa sitä hyväksyä.

Tunne myös ääneenlausumattomat säännöt.

Jos ostat vaikkapa hameen Facebook-kirpparilta, mutta et mahdukaan siihen ja laitat sen takaisin myyntiin, ei ole hyvien tapojen mukaista pyytää siitä enempää kuin olet itse maksanut. Tällaisesta välistä vetämisestä jää myös helposti kiinni – monet innokkaat Facebook-kirppistelijät kuuluvat moneen eri ryhmään ja bongaavat kyllä tällaiset tilintekijät.

Jos ostajaehdokas on kirjoittanut tuotteen alle av, mutta hän ei vahvista kauppoja kohtuullisen ajan kuluessa, myyjä voi tarjota seuraavalle. Kohtuullinen aika on jokaisen itsensä arvioitavissa. Vastausta ei tarvitse odottaa päiviä, mutta kannattaa muistaa, etteivät kaikki päivystä älypuhelin kourassa, joten joitakin tunteja – tai vaikkapa työajan tai yön yli – on vielä ihan kohtuullista odottaa.

Hommaa mittanauha. Oikeasti.

Sillä mittoja pyydetään aina olipa sitten kyse paidasta tai lipastosta. Edelleen kirppiksillä tapaa tyyppejä, jotka ilmoittavat, etteivät voi antaa mittoja, koska eivät omista mittanauhaa! Jos olet kovin pihi, hamstraa vaikka niitä paperisia ilmaismittoja Ikeasta, mutta mittanauha on oltava.

Näpsäkkä ilmoitus.

Hyvässä valossa ja hyvin kuvattu tuote kiinnittää huomion, ja myyntitekstissäkin saa käyttää luovuutta, jopa huumoria! Myy vain yksi tuote yhdessä postauksessa, säästät itsesi ja muiden hermoja.

Muista hyvä ja rehti käytös.

Toisten tuotteita ei pidä pilkata eikä hintapyyntöjä arvostella, vaikka myyjä olisi selvästi ylihinnoitellut tuotteensa. Kyllä hän sen huomaa itsekin, jos kukaan ei sitä halua ostaa. Tällaisissa tapauksissa voi rohkeasti myös kokeilla kepillä jäätä ja tarjota itse sen, mitä olisi valmis maksamaan.

Älä tee ohareita, olitpa sitten myyjä tai ostaja. Noutotreffeistä pidetään kiinni ja jos tulee este, siitä ilmoitetaan. Käyttäydytään hyvin ja kohteliaasti, kyllä te tiedätte.

Saako sovittaa?

Moni ilmoittaa usein jo ilmoituksessa, että sovitusmahdollisuutta ei sitten ole. Se on ok ja ymmärrettävää – on työlästä sopia sovittelutreffejä monen kanssa, eivätkä kaikki halua päästää ventovieraita kotiinsa. Kalliiden tuotteiden kohdalla sovitusmahdollisuuden myöntäminen saattaa kuitenkin edesauttaa kauppojen syntymistä.

Itse olen antanut myös sovittaa silloin, kun olen tehnyt kauppoja kaupunginosakirpparilla, ja ostajaehdokas on voinut kipaista kymmenessä minuutissa luokseni sovittelemaan.

Ja vaikkei sovitusmahdollisuutta olisikaan, tuotetta ei ole kenenkään pakko ostaa, jos se ei esimerkiksi vastaa kuvaustaan, on huonommassa kunnossa kuin myyjä antoi ymmärtää tai on heti nähtävissä, että itselle väärää kokoa. Silloin pitää olla pokkaa sanoa kiitos ei, eikä vain maksaa kiltisti ja katua kotona.

Voi, ei! Kadun ostostani!

Koska Facebook-kirppareilla nopeus etenkin merkkituotteiden kohdalla on valttia, on selvää, että myös hutiostoksia tulee välillä. Mutta jos tavara on hyvää, sen saa yleensä myytyä kyllä eteenpäin. Hyvä kikka on ottaa ylös seuraavien jonottajien nimet ylös (tai kuvankaappaus ruudusta) ja ottaa heihin suoraan yhteyttä, jos hankkimasi hame ei olekaan sinulle sopiva. Näin sinun ei tarvitse laittaa itse omaa ilmoitusta.

Tunne ryhmän profiili.

Facebookissa on nykyään hirvittävä määrä erilaisia kirppisryhmiä. Kannattaa kuulua useampaan ryhmään. Kun esimerkiksi laitat tavaraa myyntiin, voit miettiä, missä ryhmässä se menee parhaiten kaupaksi.

Kaikkiin ei kuitenkaan kannata kuulua. Naisten vaatteiden Facebook-kirppiksellä on no, naisten vaatteita ja se voi tarkoittaa ihan millaisia rytkyjä vain. Ja mitä isompi ryhmä, sitä sekalaisempaa porukkaa että tavaraa siihen mahtuu. Niiltä harvoin tekee löytöjä ihan siksi, että niiden seuraaminen on työlästä.

Mihin kannattaa kuulua?

Kaupunginosakirpparit. Etsi, onko sinun kaupunginosallasi jo tällainen. Aika monella on. Lyhyt välimatka tekee kaupanteosta houkuttelevan helppoa.

Punavuori kierrättää. Helsinkiläinen kaupunginosakirppari nauttii jo lähes legendaarista mainetta. Punavuoressa asuu trendi- ja laatutietoista väkeä ja tavara on sen mukaista. Myös julkkikset ja suosikkibloggarit myyvät täällä romppeitaan. Välillä tarjotaan ylijäänyttä ruokaa ja naapuriapuakin.

Tiettyihin merkkeihin keskittyneet kirpparit. Katso, onko omalla suosikkimerkilläsi jo tällainen. Aika monilla on. Myös lasten merkkivaatteilla on omia ryhmiänsä.

Cos & Filippa K kirpputori. Muodikkaita ja laadukkaita löytöjä, mutta hyvin tarkka brändilistaus. Ryhmän nimessä mainittujen merkkien lisäksi saa myydä joitakin muita skandimerkkejä ja kotimaisten nuorten suunnittelijoiden merkkejä. Huono puoli on se, että vaatteet ovat usein kokoa 36 ja suurin osa tuotteista sijaitsee pääkaupunkiseudulla. Vaatemaun lisäksi ryhmäläiset jakavat saman sisustusmaun: joka toinen tuote on kuvattu valkomattalakatun saarniparketin päällä....

Minimalistin kirpputori. Edellisen sisarkirppis, jolla saa myydä myös halpismerkkejä, kunhan tyyli pysyy skandinaavisen selkeänä ja simppelinä.

Samuji Second Hand. Ryhmässä saa olla kärppänä, sillä tuotteita tulee myyntiin aika harvoin ja ne menevät aina hetkessä. Mutta jos haluat vaihtaa rahaksi vaikka Tori-laukkusi, täällä se onnistuu takuuvarmasti. Myös suunnittelija Samu-Jussi Koski itse kuuluu ryhmään!

Luxmerkkien flea market. Haussa Michael Korsin laukku tai Ray Banin arskat? Tänne sitten vain päivystämään.

Pohjoismaisen designin kirpputori. Mutta älä erehdy myymään Pentikin tuotteita, ryhmäläiset vihaavat niitä.

Tuoteväärennös

Parhaat vinkit: näin sinustakin tulee Facebook-kirppareiden guru

"Kaikki ovat olleet merkkituotteita, joihin minulla ei olisi ollut ikinä uusina ja täydellä hinnalla varaa." Tähän liittyen ohjeista puuttuu (tai en ainakaan huomannut) hyvinkin oleellinen asia, eli tuoteväärennösten myynti, jota harrastetaan varsinkin fb-kirppiksellä ihan avoimesti ja jotkut myös myyvät kopioita aitoina > Mikähän on kirjoittajan asiantuntemus erottaa kopio aidosta? Yleensä käytetyistä, AIDOISTA pyydetään vielä ihan hyvääkin hintaa, joten jos olet saanut halvalla, kannattaa...
Lue kommentti

Ammattilaismeikkitaiteilijat antavat vinkkinsä siihen, kuinka näyttää mahdollisemman nuorelta kosmetiikan avulla.

1. Satsaa kosteutukseen

Ihonhoito on avainasemassa, jos haluaa säilyttää ihon nuoren näköisenä. Ihoa kannattaa kosteuttaa muun muassa hyaloronihappoa sisältävällä seerumilla ja voiteilla. Myös silmänympärysvoiteen ja kasvoöljyn käyttämisestä voi olla hyötyä, jotta iho pysyy mahdollisemman kimmoisana mahdollisemman pitkään. Retinolia käyttämällä ihoon voi saada paremman ja raikkaamman sävyn.

2. Vältä meikkivoiteen levittämistä silmänalusiin

Ole tarkkana meikkivoiteen kanssa – sen levittäminen  silmänalusiin tuo vain rypyt pahemmin esille. Kokeile sen sijaan säväyttävää kosteusvoidetta meikkopohjan alla.

3. Minimoi silmämeikki

Naiset, jotka onnistuvat näyttämään ikäistään nuoremmilta, käyttävät mieluummin vähemmän kuin enemmän rajauskynää. Sitä kannattaa levittää vain hyvin ohuesti paljaalle luomelle, mikä  korostaa vain silmiä eikä itse meikkiä. Lopputuloksena on selkeä ja luonnollinen look.

4. Käytä poskipunaa

Hehkuvat, hieman rusottavat kasvot näyttävät nuorekkailta. Poskipunan käyttö poskipäillä voi tuoda kasvoille nuorekkaan säteilyn ja volyymia kohtaan, josta kasvot yleensä alkavat ikääntyessä roikkua ja ohentua.

Jos oikean värin valinta askarruttaa, turvallisimpia ovat persikan sävyt, sillä ne ovat pehmeitä.

5. Tee korostuskynästä luottotuote

Korostuskynän käyttäminen luomilla antaa raikkaamman ja nuorekkaamman vaikutelman. Sitä voi sekoittaa meikkivoiteeseen tai lisätä loppusilaukseksi korostamaan poskipäitä sen jälkeen, kun niihin on laittanut ensin poskipunaa.

6. Taivuta ripset ja maalaa paksut kulmat

Silmäripset kannattaa taivuttaa, jotta niihin  saa koko- ja flirttiefektiä. Pidä myös kulmasi mieluummin paksuina – ohuet ja velton näköiset kulmakarvat vanhentavat yllättävän paljon. Ikääntyessä kulmat harvenevat ja vaalenevat, jopa harmaantuvat.

Lähde: Byrdie

 

Syyskuussa Lidleihin tulee myyntiin 69 euroa maksava nahkatakki. Mutta saako halvalla hinnalla laatua?

Lidlin vaatemallistot ovat olleet tähän mennessä jättimenestys. Halpoja löytöjä on kärkytty myymälöistä, ja esimerkiksi kesämekot ovat olleet haluttua tavaraa somekirppiksillä

Kesän alussa Lidl yllätti ja kertoi tuovansa markkinoille ensimmäisen yhteistyömallistonsa nimekkään suunnittelijan, huippumalli Heidi Klumin, kanssa. Yhteistyömallistot ovat tuttua kauraa ketjuliikkeistä, sillä esimerkiksi H&M lanseerasi ensimmäisen sellaisen jo vuonna 2004 suunnittelijalegenda Karl Lagerfeldin kanssa. Nyt ne tulevat myös ruokakauppoihin.

Lue myös: Jättiyllätys Lidliltä: Tuo nahkatakit kauppoihin ja järjestää omat muotiviikot – suunnittelijana muodin supernimi

Lidlin mallisto esitellään New Yorkin muotiviikoilla 7. syyskuuta, ja vaatteet ja asusteet tulevat myyntiin kaikkiin Suomen Lidleihin 18. syyskuuta. Tiedotteessa Esmara by Heidi Klum: Heidi & The City -malliston kerrotaan sisältävän ”urbaania ilmettä ja vau-efektejä”. Käytännössä se tarkoittaa muun muassa bombertakkeja, pillifarkkuja ja nahkatuotteita. Lidlin mukaan kaupoissa tarjolla olevat koot vaihtelevat malleittain ja väreittäin.

Malliston kiinnostavin vaate lienee 69 euroa maksava mokkanahkainen takki, sillä aitoja nahkatakkeja saa harvoin alle satasella tai kahdellakaan.

Aitoja nahkatakkeja saa harvoin alle satasella tai kahdellakaan.

Hinta tietenkin herättää myös sen kysymyksen, missä ja millaisista materiaaleista takki on valmistettu. Aiemmin Lidl on selittänyt tuotteidensa edullisia hintoja isoilla erillä ja keskitetyillä hankinnoilla. Edullisista hinnoista huolimatta monista Lidlin vaatteista kuitenkin löytyy Öko-Tex-standardin tuoteturvallisuusmerkki, joka rajoittaa tiettyjen kemikaalien käyttöä tekstiileissä.

Takki testissä

Saimme testata Lidlin mokkanahkatakkia jo ennen sen tuloa kauppoihin.

Takin saa kiinni vetoketjulla, joka liukuu kohtalaisen hyvin.
Takin saa kiinni vetoketjulla, joka liukuu kohtalaisen hyvin.

Leikkaus: Klassinen muotoilu viehättää. Hyvä, ettei ole lähdetty kokeilevalle linjalle. Tyylin puolesta takki on varmasti myyntihitti.

Koko: Takki näyttää ja tuntuu pieneltä. Testaamamme takki on eurooppalaista kokoa 36, mutta jopa XS-kokoa olevan testaajamme mielestä hartioihin ei jää liiemmin tilaa. Suoralinjainen takki mahtuu kuitenkin hyvin kiinni. Hihoissa on riittävästi pituutta.

”Takki näyttää ja tuntuu pieneltä.”

Materiaali: Ensimmäisenä huomio kiinnittyy hajuun: jännä aromi! Uudet autot haisevat vähän tällaiselle. Nahkatakista ei löydy kemikaaliturvallisuudesta kertovia merkintöjä. Vielä mitoitustakin isompi miinus on takin materiaali, joka tuntuu melko halvalta. Mokka on ohuenohutta, vähän ”löröä” ja vuori sitä halvinta mahdollista polyesteriä, jonka kahinan voi kuulla takkia kosketellessa.

Takista tulee myyntiin myös konjakinruskea, hieman erilainen versio. Kuva: Lidl
Takista tulee myyntiin myös konjakinruskea, hieman erilainen versio. Kuva: Lidl

Laatu: Ei repsottavia saumoja tai muita suurempia epäkohtia esimerkiksi leikkauksessa – perusasiat siis kunnossa. Kokonaisuudessaan takki tuntuu samanlaatuiselta kuin ketjuliikkeiden halvimmat aitoa nahkaa olevat takit. Mitään luksuskokemusta on siis turha odottaa muutamalla kympillä.