Sini Sandström etsii Facebookin kirpputoreilta voimakkaita värejä ja persoonallisia kuoseja. Kuvat: Susanna Kekkonen

Hurahdus. Sen takia Ilona on valloittanut vaatevuorilla kotitalon alakerran ja Sini postittaa mekkojaan ympäri Suomea. Nuoret naiset ovat siirtyneet vaatekaupoista netin kirppisryhmiin.

Täällä päin Espoota on paljon uusia omakotitaloja, joiden kylkeen on tehty tilaa isoille autoille. Yhden näistä valkoisista ­taloista on rakentanut Huovisen perheen isä muutama vuosi sitten. Kun astuu talon leveästä ovesta sisään ja ottaa muutaman askelman alakertaan, saapuukin yllättäen putiikkiin.

Vaatteet on ripustettu siististi pesulahenkareissa rekkiin, laukut roikkuvat tuolien selkänojilla. Isolle marmoripöydälle on viikattu housuja ja aseteltu röykkiöittäin koruja. ­Filippa K:ta, Tommy Hilfigeriä, Ralph Laurenia ja sen sellaista, vähän parempia merkkejä.  Sohvapöydällä on useita pareja huimaavan korkeita korkoja. Kaikki ne on joko myyty tai menossa myyntiin Facebookin kirppissivuille.

Espritin violetti satiinimekko on Ilonan suosikki­ostos. ”Tämä on ollut jonkun itseäni nuoremman tytön rippijuhlamekkona.”

Vaatteiden keskeltä pilkottaa putiikin kauppias Ilona Huovinen, 21. Hänellä on määrätietoinen katse ja kadehdittavan paksu tukka. Trikoisen pikkumustan hän on yhdistänyt hauskannäköisiin tupsusukkiin, jotka pitävät varpaat lämpiminä kivilattialla.

Ilona valloitti alakerran vaatevuorillaan, kun hänen omasta huoneestaan loppui tila eikä poikaystäväkään enää jaksanut tavaranpaljoutta ja postipakettien jatkuvaa pakkaamista. Alakerran oleskeluhuoneen värikäs tapetti on myös hyvä tausta vaatekuville, joita Ilona ottaa myynti-ilmoituksiin. Hän lainasi ystävältä rekin, vei keittiöstä vaa’an postikulujen laskemista varten, ja niin yhden naisen muotiliike oli pystyssä.

– Nyt saan puuhailla rauhassa vaatteiden kanssa.

Ilona löysi Facebook-kirppikset viime syksynä. Sen jälkeen hän ei ole ostanut yhtään vaatetta tai asustetta tavallisista kaupoista tai normaalilla hinnalla. Kaikki löytyy nyt helpommin ja halvemmalla.

– Välillä ihan ihmettelen, kuinka halvalla jotkut myyvät vaatteitaan. Jokin aika sitten ostin In Wearin housut viidellä eurolla, Ilona sanoo.

Yhteen aikaan hän kävi kauppaa lähes päivittäin, mutta nyt hän on päättänyt keskittyä nettikirpputoreja enemmän kauppakorkeakoulun pääsykoekirjoihin.

– Mutta kyllä joka viikko löytyy jotain ostettavaa ja tulee myydyksi jotain.

Alakerran oleskelutilasta tuli kirppu­tori, kun Ilona kantoi sinne turhat tavaransa omasta huoneestaan. Ilona myy vaatteiden lisäksi asusteita ja käyttämätöntä kosmetiikkaa.

Rekki tyhjäksi ja kaappi täyteen

Suomalaisia ei ole koskaan voitu pitää varsinaisena tyylikansana, mutta viime aikoina vaatteita on ostettu kaupoista entistäkin kitsaammin. Vuonna 2013 kulutimme muotiketjujen ja tavara­talojen vaateosastojen kassoilla 2,5 prosenttia ­vähemmän rahaa kuin edellisenä vuonna. Ketjuihin kuulumattomissa vaateliikkeissä lasku oli jopa viitisen prosenttia.

Mutta pelkkä taantuma ei ole syynä, että samoilla vetimillä sinnitellään ­entistä pidempään. Muotikaupan liiton toimitusjohtaja Tuula Loikkanen ­uskoo, että kuluttajatrendit ovat muuttuneet. Tiedostava pukeutuja arvostaa laatua, ja laadulla on jälleenmyynti­arvoa. Kierrätetty vaate on ekologinen ja järkevä ratkaisu. Mutta jos ei panosta laatuun, kerskakulutuksestakin tulee ­hyväksyttävämpää, kun kerran käytetyn biletopin myy parilla eurolla eteenpäin.

– Vaatteita liikkuu markkinoilla ­todennäköisesti entistä enemmän, vaikka kaupoista niitä ostetaan yhä vähemmän, Tuula Loikkanen arvioi.

Netissä kynnys ostaa ja myydä on ­matala, sillä kirpputoreilla liikkuvat ­rahasummat ovat pieniä. Ilona uskoo saavansa mitä tahansa kaupaksi, joten virheostoksia ei oikeastaan ole.

Ilona laskee, että hänellä on Facebook-kaupoissa liikkunut viimeisen puolen vuoden aikana noin tuhat euroa. Tarkkaa summaa on hankala arvioida, sillä yleensä Ilona on pannut saadut ­rahat saman tien kiertoon. Samalla kun alakerran vaaterekki tyhjenee, oma vaatekaappi täyttyy.

– Mutta jos en käytä jotain vaatetta aktiivisesti, panen sen mieluummin kiertoon kuin annan lusia komerossa.

Ilona muistelee Guessin kelloa, joka ehti kiertää takuuaikanaan kolmen ­ihmisen ranteessa. Yhä harvempiin ­asioihin kiinnytään: on helppo myydä pois, kun tilalle löytyy jotain ihanampaa.

Ilona korostaa, ­että vaikka vaatteilla saattaa olla kauniskin tarina, niihin ei kannata kiintyä liikaa. Tunnearvosta kun kukaan ei maksa ekstraa.

Tissien kohdalta istuvaa

Nyt myyntivuorossa on pinkki puuvillamekko, hintapyyntö neljä euroa. Ilona pujottaa vaatteen malli­nuken päälle.

– Vanhemmat ihmiset pyytävät usein tarkkoja mittoja, mutta nuoremmille riittää usein tieto siitä, että ­istuuko vaate hyvin tissien kohdalta, Ilona  nauraa ja asettelee ­mekon helmaa niin kauan, että se näyttää hyvältä kännykän kamerassa.

Ilona nappaa kuvan ja naputtelee ­ilmoitukseen kuvailun tuotteesta. Mutta hyvä kuva ja houkutteleva teksti eivät riitä.

– Vaate menee yleensä heti tai ei ­ollenkaan. Eli kannattaa miettiä, mihin aikaan ilmoituksensa postaa. Esimerkiksi kotiäidit ovat linjoilla yleensä puoliltapäivin, teineille sopivaa kamaa taas kannattaa laittaa iltaisin.

Ilona kertoo myyneensä alkuvuonna kuntoilubuumin alettua paljon sporttivaatteita ja keväällä useita mekkoja alkukesän juhlakauteen.

– Markkinointi hoituu multa kyllä. Olen saanut avoimen yliopiston kursseista markkinoinnista parhaat arvo­sanat, Ilona virnistää.

Ja vielä todennäköisemmin vaatteet menevät hänen kokemuksensa mukaan kaupaksi, jos yhteensopivista kamppeista asettelee kuvaan asukokonaisuuden ja myy sen settinä. Keski-ikäinen nainen Itä-Vantaalta haki vastikään yhdeksän ruskeasävyisen vaatteen paketin tyttärelleen neljälläkympillä.

Ja taas on yksi paketti valmis!

Kevyesti koukussa

Vantaalainen Sini Sandström, 27, on juuri kaatamassa teevettä kuppeihin, kun kännykkä piippaa. Facebookin Messengerissä odottelee viesti naiselta, joka juuri osti Siniltä kaksi mekkoa ja yhdet leggingsit. Sini naputtelee vastauksen korallinvärisiksi lakatuilla rakenne­kynsillään: Kyllä, nähdään tänään.

Sini ei enää edes muista, kuinka ­mones kauppa juuri syntyi. Niitä on ollut kymmeniä reilun vuoden aikana.

– Olen tainnut jäädä vähän koukkuun. Koska summat ovat niin pieniä, ei tätä kovin isoksi synniksi voi laskea, hoito­vapaalla oleva Sini hymyilee.
Ilmoitusvirtaan olisi helppoa uppoutua tuntikausiksi, koska Facebook-kirpputoreilla on tuhatmäärin ostettavaa, kukkaroystävälliset hinnat ja kaupankäynti helppoa. Sini selaa tarjontaa ja panee omia vaatteitaan myyntiin yleensä vain silloin, kun lapset ovat päiväunilla.

– Niin homma pysyy jokseenkin järkevänä. Mutta ei minulla olisi enempää omaa aikaakaan.

Sini muutti perheensä kanssa rivi­taloon Vantaalle pari vuotta sitten. Vaikka uudessa kodissa oli entistä enemmän neliöitä, vaatteille ei tuntunut riittävän tilaa. Eikä kaikille enää käyttöäkään, sillä Sini oli synnytyksen jälkeen laihduttanut itsensä monta kokoa pienempään pakettiin. Liian isot ja muuten tarpeettomat vaatteet seilasivat kuukausikaupalla Ikea-kasseissa huoneesta toiseen.

Suositulle päiväkirppikselle olisi pitänyt jonottaa viikkotolkulla, joten Sini jäi neuvottomaksi. Kun hän päivitteli asiaa lähipuiston muille äideille, hän sai osakseen hölmistyneitä katseita.

– Etkö muka ole kuullut Facebookin mahtavista kirpputoreista, he kysyivät. Varo vaan, ettet jää koukkuun – niin on monelle käynyt, minua varoitettiin.

Illalla Sini avasi Facebookiin.

– Ensimmäinen reaktioni oli, että ­mitä ihmettä! Täällähän on tuhansia ja tuhansia ihmisiä myymässä oikeastaan ihan mitä vain.

Kirpputoriryhmiä on eri tuotteille: tarjolla on kaikkea lastenvaatteista laukkuihin, sisustamisesta plussakokoihin. Sini seurasi kaupankäyntiä muutaman päivän. Miten esittelyteksti kirjoitetaan? (Sel­keästi.) Miten vaatteet kuvataan?

(Itsensä päällä tai lattialla.) Minkälaisissa hinnoissa verkkokirpparilla liikutaan? (Edullisissa.)

Oleellista oli myös opetella sivustoilla käytössä olevat lyhenteet. AV:llä tarkoitetaan alustavaa varausta ja YV:llä yksityisviestiä. Jos joku kirjoittaa ilmoitukseen jono, on hän kiinnostunut tuotteesta, jos AV:n ensimmäisenä kirjoittanut jostain syystä muuttaakin mielensä.

Sini aloitti vaatekuormansa tyhjentämisen postaamalla ryhmään kuvan ­vähälle käytölle jääneistä mustista jokasäänsaappaista. Hän kirjoitti viestikenttään koon 39 ja hintapyynnön 12 euroa. Jo seuraavana päivänä nuori tyttö saapui hakemaan kenkiä Sinin kotikadulta.

– Mietin, että voiko turhasta tavarasta päästä näin helposti eroon.

Räväkkä paisley-kuvioinen haalari oikein huutaa seurakseen iloisia juhlia.

Liki 18 000 shoppaajaa

Isoäiti tulee hakemaan lapset puistoon, ja Sini pääsee aloittamaan bisneksensä pyörittämisen. Hän pakkaa autoonsa sortsipaketin Ruotsinpyhtäälle sekä valkean paperikassin.

Paketti ­sujahtaa Prismassa pakettiautomaattiin, ja sitten Sini kurvaa kohti Vantaan Hiekkaharjua.

Siellä R-kioskin edessä odottelee nuori nainen. Kello kolme, kuten sovittiinkin. Nainen on Riikka Tanskanen, ja hänelle Sini nyt ojentaa paperikassin.

– Moi! Mä oon Sini. Tässä olisi nämä vaatteet. Kaksi mekkoa ja leggingsit.
Riikka antaa 13 euroa. Vaatekassi ­tulee hänen äidilleen.

– Huomasin, että nämä olivat halvat ja ihan äitini kokoa ja tyyliä. Katson usein vaatteita hänelle samalla, kun ­etsin jotain itselleni, Riikka kertoo  ja penkoo paperikassia.

Naiset sanovat heipat, ja Sini hyppää taas autoonsa. Tilanne on alle minuutissa ohi.

Vaikka verkossa on pidetty kirpputoria ennen Facebookiakin, Facen ylivoimaisuus liittyy sen nopeuteen ja saavutettavuuteen. Nykyään jokainen on älypuhelimensa avulla liki koko ajan online.

Netissä toimivaan Huuto.nettiin on kirjattu melkein kaksi miljoonaa kohdetta, Tori.fi:llä ilmoituksia on reilut puoli miljoonaa. Facebookin suosituimmassa ryhmässä ”KIRPPUTORI –Anna! Vaihda! Myy! Osta!” on reippaasti yli 18 000 käyttäjää ja uusia jäsenpyyntöjä tulee yllä­pitäjä Petri Ylösen mukaan 70–80 päivässä. Kaikkein aktiivisimpia myyjiä on kolmisenkymmentä. Myynti-ilmoitusten määrää on mahdotonta laskea, sillä niiden virta kasvaa taukoamatta.

Petri perusti ryhmän viisi vuotta sitten, mutta oikeastaan vasta vuoden 2011 taantuma sai aikaan säpinää, ja ryhmän koko alkoi kasvaa. Silti Petrin mielestä ilmiötä vilkastuttaa eniten tämä aika, jossa  omat lounaat kuvataan Instagramiin ja kuulumiset päivitetään koko maailmalle Twitteriin.

– Jos tietää, mitä joku ajattelee ja syö, niin eikö ole aika loogista myös käydä sen ihmisen kanssa kauppaa? Jos internetin alkuvuosina sanottiin, että älä puhu vieraille, niin sehän on nykyään ihan vitsi!

Facebook-kirpputoreilla jokainen vastaa maineestaan. Hyvin hommansa hoitaneet myyjät ja ostajat keräävät suitsutusta. Jos joku myy huonokuntoisia vaatteita tai on muuten epäluotettava kauppakumppani, nimi leviää äkkiä.

Kymmeniä ja kymmeniä kauppoja tehneellä Sinillä on vain yksi ikävä kokemus. Hän osti mustan paidan, joka vaikutti kuvien perusteella ehjältä ja siistiltä. Kotona se paljastui reikäiseksi ja ­tupakankatkuiseksi rätiksi.

– Opin, että vaatteet on hyvä tarkistaa noutotilanteessa. Että tietää mitä ostaa.

Ei enää sovituskoppiin

Sini päätyi vähän aikaa sitten vaatekaupan alennusmyyntiin, jossa vaatteet tuntuivat reippaiden miinusprosenttienkin jälkeen liian kalliilta. Suhde vaatteisiin ja hintoihin on nykyään niin erilainen.

– Ja ajatus sovituskoppiin menemisestä, ei kiitos, hän pudistelee päätään.
Kirppariryhmässä voi myös kysellä unelmavaatteen perään, jos näkee kaupan näyteikkunassa kivan koltun.

– On ihan todennäköistä, että joku käyttäjistä on valmis myymään omansa.

Sini kaivaa vaatekaapista yhden parhaista Facebook-kirppislöydöistään: värikkään paisley-kuvioilla kuorrutetun haalarin. Hän sanoo, ettei merkillä ole väliä, mutta netistä hän ei osta mitään tavallista. Erikoisemmat jutut kiinnittävät ilmoitusten virrassa huomion.

Haalari oli vähän kallis, sillä Sini ­pulitti siitä poikkeuksellisen paljon, 15 euroa. Mutta on se ihana.

– Korkokengät, sandaalit! Tämä käy kaiken kanssa!

Voi olla, että Sini kyllästyy räikeään vaatteeseen muutamien kesäjuhlien jälkeen. Elokuussa täydellinen haalari saattaa jo jatkaa elinkaartaan jonkun toisen S-kokoisen naisen päällä.

Puoli vuotta, kolme vaatekaappia

Lokakuu 2013 Keski-Suomessa asuva nainen myy Mangon Suite-bisnesmalliston vihreää läpikuultavaa puseroa.

Ilona huomaa puseron. ”Tarvitsi siistiä bleiserin ­alle puettavaa paitaa.” Hinta: 6 € ja toimituskulut.

Paita oli ihana, mutta liian pientä kokoa. ”Mietin, että jos se jonakin päivänä mahtuisi, mutta tajusin, ettei niin tule tapahtumaan.”

Maaliskuu 2014 Ilona otti paidasta kuvat ja teki ilmoituksen. Tunnin päästä hän oli jo saanut tililleen 6 € ja postikulut, ja vaate oli postissa. ”Luulen ­pitäväni paitaa niin kauan, kunnes se on käyttökelvoton”, uusi omistaja  iloitsee.

Lue myös:

Hankkiudu turhasta tavarasta eroon kotikirpparilla – näin onnistut

Ylen uutinen aiheesta: Moni nuori vähentänyt tietoiseti kulutusta

Urbaani urheilutyyli on huoleton ja mukava.

Luo täydellinen katutyyli yhdistelemällä perusvaatteisiisi sporttireleitä. Jos housujen huomiota herättävät kylkiraidat tuntuvat liian räväkältä, totuttele tyyliin vähitellen vaihtamalla vaikka käsilaukku reppuun.

Mitä tummempia asusi muut vaatteet ovat, sitä kirkkaammalta tehostevärinen vaate näyttää. Tummanpuhuva jakkupuku piristyy heti kirkkaanpunaisilla lenkkareilla, ja kuviollinen pipo istuu asuun kuin asuun.

Jotta tyylin jännitys säilyy, viljele sporttisia väriläiskiä kohtuudella.

Kultaraidat tuovat hiihtareihin luksusta, Never Denim Collection, 40 €, Bik Bok.
Kultaraidat tuovat hiihtareihin luksusta, Never Denim Collection, 40 €, Bik Bok.

 

 

Ajattomien tennareiden vuori on pehmeää nahkaa, 110 €, Puma.
Ajattomien tennareiden vuori on pehmeää nahkaa, 110 €, Puma.
Pitkä toppatakki on muodikkaan muhkea. 89,95 €, Noisy May.
Pitkä toppatakki on muodikkaan muhkea. 89,95 €, Noisy May.

Tupsupipo on pirteä näky, 19,95 €, Lindex.
Tupsupipo on pirteä näky, 19,95 €, Lindex.

Tiedustelut: Bikbok.com, lindex.fi, noisymay.com, eu.puma.com/fi.

Jotta pukeutuminen olisi vähän helpompaa, kannattaa houkutella esiin sisäinen insinöörinsä.

Peili sen kertoo: jotkin vaatteet nyt vain näyttävät päällä paremmilta kuin toiset. Joskus tuntuu kuitenkin vaikealta analysoida, miksi peilistä katsookin tällä kertaa Muumimamma tai haksahtanut kuviksenmaikka.

Pukeutumisessa on ehdottomasti hyötyä siitä, että tuntee vartalonsa ja osaa poimia jo kaupan rekistä ne trendit ja vaatteet, jotka sopivat omalle kropalle. (Mustat farkut ja neule tietenkin toimivat aina.)

Vartalotyyppiään analysoidessaan ei onneksi tarvitse turvautua pelkästään hedelmävertauksiin, vaan mediapersoona Oprah Winfreyn muotineuvonantaja Bradley Bayou on laatinut tarkoitukseen matemaattiset laskukaavat. Pelkän mittanauhan ja laskimen sekä Bayoun neuvojen avulla kropastaan voi tehdä insinöörimäisen tarkan analyysin.

Jotkin vaatteet nyt vain näyttävät päällä paremmilta kuin toiset.

48:n vartalotyypin systeemiin voi tutustua tarkemmin Bayon kirjan avulla. WhoWhatWear-sivusto esittelee artikkelissaan neljä yleisintä tyyppiä ja laskukaavat niihin.

Ota ensin mitat

Koolla tai painolla ei ole vartalotyypin kannalta niin väliä, vaan sillä, miten paino jakautuu vartalon eri kohtiin. Sen selvittämiseksi tarvitaan mittanauhaa. Ota sen avulla neljä mittaa:

Hartiat: Jos mahdollista, pyydä kaveri avuksi. Mittanauha kierretään aivan hartioiden yläosan kohdalta kehon ympäri niin, että nauha melkein luiskahtaa pois paikoiltaan.

Rinta: Mittaa rinnanympärys kaikkein leveimmältä kohdalta. Älä kiristä mittanauhaa liian tiukalle niin, että ihoon tulee nauhan kohdalle painauma.

Vyötärö: Mittaa vyötärön kapeimmasta kohdasta, hieman navan yläpuolelta.

Lantio: Etsi pepun levein kohta hieman lonkkaluun alapuolelta ja kierrä mittanauha lantion ympäri.

Kun olet ottanut mitat, voit tarkistaa muutamalla laskutoimituksella, onko vartalosi todella sitä tyyppiä kuin luulit.

Koolla tai painolla ei ole niin väliä, vaan sillä, miten paino jakautuu.

Huomioi! Laskukaavoissa on vaihtoehtona käyttää joko hartiamittaa tai rinnanympärystä. Jos nämä kaksi mittaa ovat sinulla ihan eri kokoluokkaa, laskutoimituksista kannattaa tehdä versiot molemmilla mitoilla. Saatat nimittäin kuulua kahteen eri vartalotyyppikategoriaan, mikä kannattaa ottaa huomioon shoppaillessa.

Kärjellään seisova kolmio

Kärjellään seisovan kolmion tai V-vartalotyypin hartiat tai rinnat ovat lantiota leveämmät.

Olet tätä tyyppiä, jos hartioiden tai rinnan ympärysmitta on yli viisi prosenttia suurempi kuin lantiomitta.

Laskutoimitus: hartiat tai rinta ÷ lantio ≥ 1.05.

Jos esimerkiksi lantiosi ympärysmitta on 96 senttimetriä, olet tätä tyyppiä, jos hartioidesi tai rintasi ympärys on vähintään 100,8 senttiä.

Suorakaide

Suorakaiteen eli I-vartalotyypin hartiat, rinta ja lantio ovat suunnilleen samankokoiset, eikä vyötärö juuri erotu.

Tarkemmin ottaen vyötärön tulisi olla alle 25 prosenttia pienempi kuin hartia- tai rinnanmitta ja lantionympärys.

Lisäksi hartia-, rinta- ja lantiolukemissa saisi olla korkeintaan viisi prosenttia eroa toisiinsa. Sen voit selvittää ottamalla näistä kolmesta luvusta isoimman (yleensä hartiat), ja kertomalla luvun 0,95:llä. Jos kaksi muuta lukua ovat samat tai isommat kuin saamasi tulos, kaikkien kolmen mitan ero on enintään viisi prosenttia.

Laskutoimitus: vyötärö ÷ hartiat tai rinta ≥ 0.75.

Eli jos hartioidesi ympärys on 90 senttimetriä ja vyötärösi ympärys on 67,5 senttimetriä tai enemmän, vartalotyyppisi on suorakaide.

Kolmio eli päärynä

Päärynä- eli kolmio- eli A-vartaloisella lantio on leveämpi kuin hartiat. Tarkalleen ottaen viisi prosenttia tai enemmän leveämpi.

Laskutoimitus: lantio ÷ hartiat tai rinta ≥ 1.05.

Eli jos rinnanympäryksesi on esimerkiksi 90 senttimetriä (ja myös hartiasi ovat melko kapeat) ja lantiosi ympärys on 94,5 senttimetriä tai enemmän, olet tätä vartalotyyppiä.

Tiimalasi

Tiimalasivartaloisella hartiat ja lantio ovat suunnilleen samaa kokoa ja vyötärö erottuu selvästi.

Hartia- ja lantiomitan tulisi erota toisistaan korkeintaan 5 prosenttia. Sen saat selville kertomalla luvuista isomman 0,95:llä. Jos pienempi luku on sama tai isompi kuin saamasi tulos, voit jatkaa laskutoimituksia.

Tiimalasivartaloisella vyötärön tulisi olla ainakin 25 prosenttia kapeampi kuin hartioiden tai rinnan sekä samaiset 25 prosenttia lantiota kapeampi.

Laskutoimitukset: vyötärö ÷ lantio ≤ 0.75 ja vyötärö ÷ hartiat tai rinta ≤ 0.75.

Jos hartiat ja lantio ovat esimerkiksi 95 senttiä leveitä, vyötärön tulisi olla korkeintaan 71,25 senttiä leveä.

Entäs sitten?

Mikäli pääsit tänne asti ja selvitit vartalotyyppisi onnistuneesti, onnittelut siitä!

Sitten vain etsimään pukeutumisvinkkejä, vaikkapa täältä tai täältä. Niistä saa hyviä neuvoja ja ideoita, mutta kukaan ei tietenkään estä pukeutumasta ihan niin kuin itse haluaa. Kokeilemalla saa selville, mistä itse pitää ja millaisissa vaatteissa viihtyy.

Nainen 2016-luvulta

Mitäpä jos toimituksessanne miettisitte kerrankin, onko tehtävänne saada nainen tuntemaan itsensä ikuisesti riittämättömäksi vai ehkä vahvistaa koko naissukupuolen itsevarmuutta ja saada meidät naiset, joiden voimin koko maailma pyörii, tajuamaan oma arvomme?

Ymmärrän kyllä että mainostulot ovat iso osa budjettinne tulopuolta, mutta voisittehan mainostaa vaikka naisille oikeasti hyödyllisiä asioita kuten koulutusta, tasa-arvoa, oikeudenmukaisuutta, tekniikkaa, juridiikkaa.

On älytöntä, kammottavaa ja sairasta, että te v. 2016 ylläpidätte ja edistätte naiskuvaa, jossa vain yhdenlainen nainen kelpaa, kukaan ei riitä, mikään ei ole tarpeeksi hyvin ja jossa naisen aika haaskataan epäolennaisuuksiin sen sijaan, että naisia sekä oman elämänsä subjekteina että ihmiskunnan huomattavimman resurssin muodossa hyödynnettäisiin omaksi ja koko ihmiskunnan parhaaksi.

Ihmisessä, siis naisessa, tärkeintä ovat aivot. Ei vartalotyyppi, ihotyyppi, hiustyyppi.

Uutuusleffa Todella upeeta pursuaa muotia. Poimimme syysmuodista asut, joilla syntyy Edinan pitelemätön tyyli ja Patsyn anarkistinen eleganssi.

Muotitoimittaja Patsy Stone oli 1960-luvun Lontoon it girl. Vaikka Patsy (Joanna Lumley) on vanhentunut tyylikkäästi, tylsä hän ei ole vieläkään. Klassinen tyyli saa potkua kullasta ja hapsuista, eikä leopardikuosia voi koskaan olla liikaa. Kaiken kruunaa kirkkaanpunainen huulipuna sekä häpeilemättömän nautinnonhaluinen asenne.

PR-toimiston omistaja Edina Monsoon vannoo huippusuunnittelijoiden nimeen. Jennifer Saundersin näyttelemä Edina voisi pukeutua tästä ikuisuuteen pelkkään Christian Lacroix’hin, eikä hän pelkää yhdistellä värejä ja tyylejä.

Syksystä tulee roimasti hauskempi, kun nappaat muotivinkit näiltä leideiltä.

Bubble-sihteerin (Jane Horrocks) hashtag-asu on tätä päivää. Edinan ja Patsynkin työtyyli on räväkkä.
Bubble-sihteerin (Jane Horrocks) hashtag-asu on tätä päivää. Edinan ja Patsynkin työtyyli on räväkkä.

1. Valmiina töihin – tai bileisiin!

Työpäivä voi vaihtua koska vain hillittömäksi biletykseksi, joten vaatteet kannattaa valita sen mukaan. Yhdistele ruutua ja raitaa, mausta homma glitterillä ja muista vielä solmio. Pöksyjen päälle voi sujauttaa hapsuhameen, ja koruissa pitää olla kokoa.

Ihastuitko Edinan laukkuun? Anya Hindmarchin FW15-kauden laukkuja voi löytää nettihuutokaupoista. Bubble-sihteerin (Jane Horrocks) hashtag-asua on vaikeampi löytää.

Edinan liituraitajakku on skarppi, vaikka olo ei olisikaan, 44,95 €, Vero Moda. Kynähame on toimistoklassikko, 36,95 €, Vero Moda. Silkkisolmion voi illalla kietaista vaikka otsalle, 39,95 €, Eterna, Zalando. Samettinilkkureissa jaksaa juosta taksiin, 19,95 €, Even & Odd, Zalando.
Edinan liituraitajakku on skarppi, vaikka olo ei olisikaan, 44,95 €, Vero Moda. Kynähame on toimistoklassikko, 36,95 €, Vero Moda. Silkkisolmion voi illalla kietaista vaikka otsalle, 39,95 €, Eterna, Zalando. Samettinilkkureissa jaksaa juosta taksiin, 19,95 €, Even & Odd, Zalando.

Patsy luottaa punaisen ja mustan tehokkaaseen yhdistelmään. Epäsymmetrinen toppi sopii epäsymmetriseen työelämään, 19,95 €, Snö of Sweden. Kireiden pöksyjen päälle voi kuotaista hapsuhameen, 179 €, Joseph Ribkoff. Strassien loiste kirkastaa työpäivän fokuksen, 33 €, Snö of Sweden. Chanelin vitonen on niin hyvä, että sitä tekisi mieli naukkailla, 86,05 € / 35 ml, Chanel.
Patsy luottaa punaisen ja mustan tehokkaaseen yhdistelmään. Epäsymmetrinen toppi sopii epäsymmetriseen työelämään, 19,95 €, Snö of Sweden. Kireiden pöksyjen päälle voi kuotaista hapsuhameen, 179 €, Joseph Ribkoff. Strassien loiste kirkastaa työpäivän fokuksen, 33 €, Snö of Sweden. Chanelin vitonen on niin hyvä, että sitä tekisi mieli naukkailla, 86,05 € / 35 ml, Chanel.

2. Juhliin pannaan enemmän, kaikkea

Kimallusta, kultaa, kiiltoa ja koruja. Ja darling, unohda käytännöllisyys. Tärkeintä on näyttää hyvältä!

Patsyn juhlatyylissä minimittainen mekko on ollut vuosikymmenestä toiseen in, 39,95 €, Cubus. Tekonahkatakki tuo eleganttiin tyyliin räyhäkkyyttä, 39,95 €, Zara. Keskikorkoisilla avokkailla jaksaa aamuun asti, 36 €, Mango.
Patsyn juhlatyylissä minimittainen mekko on ollut vuosikymmenestä toiseen in, 39,95 €, Cubus. Tekonahkatakki tuo eleganttiin tyyliin räyhäkkyyttä, 39,95 €, Zara. Keskikorkoisilla avokkailla jaksaa aamuun asti, 36 €, Mango.
Edina pukee juhliin kultaa, kultaa ja kultaa. Tekoturkki on tietenkin värikäs, 79,95 €, Gina Tricot, ja juhlatoppi niukka, 17 €, Asos. Tekonahkainen minihame kiiltää, 40 €, Asos, ja kaulakoru säihkyy, 70 €, Klingel.
Edina pukee juhliin kultaa, kultaa ja kultaa. Tekoturkki on tietenkin värikäs, 79,95 €, Gina Tricot, ja juhlatoppi niukka, 17 €, Asos. Tekonahkainen minihame kiiltää, 40 €, Asos, ja kaulakoru säihkyy, 70 €, Klingel.

 

3. Arkilook saa kimaltaa ja kiiltää

Kuka sanoi, että arkena pitäisi pukeutua hillitysti? Unohda peili, paras ystäväsi kyllä kertoo, miten hyvältä näytät!

Edina kokeilee pelottomasti trendejä. Fashion wannabe -paita on muodikkaan nolo, 17,95 €, Zara. Sormuksen pitää olla näyttävä, 34,95 €, Konplott, Zalando, niin kuin korvistenkin, 13 €, Mango. Ja jos sattuu mokaamaan, laukku viestii syyttömyyttä, 19,95 €, Zara.
Edina kokeilee pelottomasti trendejä. Fashion wannabe -paita on muodikkaan nolo, 17,95 €, Zara. Sormuksen pitää olla näyttävä, 34,95 €, Konplott, Zalando, niin kuin korvistenkin, 13 €, Mango. Ja jos sattuu mokaamaan, laukku viestii syyttömyyttä, 19,95 €, Zara.

Patsy ei tunne sanaa hillitty. Vapaalla hän luottaa leopardikuosiin, takki, 59,95 €, Zara. Jos suuntavaisto katoaa illan aikana, minihameen saa riisuuttua kahdesta eri suunnasta, 89,95 €, Close by Denim, Ellos. Korviksissa pitää olla kokoa, 8 €, Monki, samoin sormuksessa, 12 €, Asos.
Patsy ei tunne sanaa hillitty. Vapaalla hän luottaa leopardikuosiin, takki, 59,95 €, Zara. Jos suuntavaisto katoaa illan aikana, minihameen saa riisuuttua kahdesta eri suunnasta, 89,95 €, Close by Denim, Ellos. Korviksissa pitää olla kokoa, 8 €, Monki, samoin sormuksessa, 12 €, Asos.

Tiedustelut Asos.com, Chanel / transmeri.fi, cubus.fi, ellos.fi, ginatricot.com, Joseph Ribkoff 050 556 6007, klingel.fi, mango.com, monki.com, snoofsweden.com, veromoda.com, zalando.fi, zara.com.

Syksyn trendivärit tummansininen ja viininpunainen hehkuvat uusissa alusasuissa. Useimmista malleista löytyvät koot kaikenkokoisille rinnoille.

A-kupille kohotusta ja muotoa

Pienirintaiselle sopivat push up -malliset liivit, etenkin jos haluaa saada poveen enemmän muotoa. Myös koko rinnan peittävä full cup -malli tukee ja kohottaa. Jos et kaipaa lisää muotoa, voit valita kevyet kolmiorintaliivit.

1.Liivien pinta näyttää virkatulta, 35 €, ja ­alushousut, 29 €, Samsoe&Samsoe. 2. Kevyet pitsiliivit liivit, 12 €, ja alushousut, 6 €, Monki. 3. Push up -liivien selässä on kaunis yksityiskohta, 19,95 €, ja housut 9,95 €, Lindex. 4. Spagettiolkaimisissa liiveissä on pantterikuosia, 29,90 €, ja stringit, 17,90 €, Tommy Hilfiger. 5. Toppi­maisessa liivissä on sportti­henkeä, 29,95 €, ja stringit, 18,95 €, Björn Borg.
1.Liivien pinta näyttää virkatulta, 35 €, ja ­alushousut, 29 €, Samsoe&Samsoe. 2. Kevyet pitsiliivit liivit, 12 €, ja alushousut, 6 €, Monki. 3. Push up -liivien selässä on kaunis yksityiskohta, 19,95 €, ja housut 9,95 €, Lindex. 4. Spagettiolkaimisissa liiveissä on pantterikuosia, 29,90 €, ja stringit, 17,90 €, Tommy Hilfiger. 5. Toppi­maisessa liivissä on sportti­henkeä, 29,95 €, ja stringit, 18,95 €, Björn Borg.

B- ja C-kupille sopivat kaarituelliset mallit

Keskikokoiselle sopivat kaarituelliset mallit, jotka nostavat povea kauniisti, mutta eivät kasvata sen kokoa. Balconette-­malli on täydellinen niille, ­jotka kaipaavat myös lisää täytettä. Malli sopii erityisesti edestä avonaisten paitojen kanssa.

1. Romanttinen liivitoppi, 24,95 €, ja alushousut, 12,95 €, ­Lindex. 2. Kevyesti topatut balconette -liivit, 44,95 €, ja alushousut, 21,95 €, Triumph. 3. Tuettomat ­pitsiliivit, 17,95 €,  ja alushousut, 12,95 €, Lindex. 4. Toppimainen yläosa sopii läpikuultavan paidan alle. Liivit 22,90 €, ja alushousut, 14,90 €, ­KappAhl. 5. Syksyn trendikkäin väri näkyy myös alusvaatteissa. Liivit, 35 €, ja hipsterimalliset housut, 29 €, Samsoe&Samsoe.
1. Romanttinen liivitoppi, 24,95 €, ja alushousut, 12,95 €, ­Lindex. 2. Kevyesti topatut balconette -liivit, 44,95 €, ja alushousut, 21,95 €, Triumph. 3. Tuettomat ­pitsiliivit, 17,95 €, ja alushousut, 12,95 €, Lindex. 4. Toppimainen yläosa sopii läpikuultavan paidan alle. Liivit 22,90 €, ja alushousut, 14,90 €, ­KappAhl. 5. Syksyn trendikkäin väri näkyy myös alusvaatteissa. Liivit, 35 €, ja hipsterimalliset housut, 29 €, Samsoe&Samsoe.

 

D+-kuppikokoon napakkaa tukea

isorintaisen kannattaa suosia full cup -rintaliivejä, jotka tukevat rintaa napakasti joka puolelta. Kiinnitä  huomiota olkainten leveyteen: leveät olkaimet ovat tukevat eivätkä paina olkapäätä. On makuasia, hankkiako kaari­tuelliset liivit. Alushousuista voi valita vartaloa muokkaavia ­malleja.

1. Korkealle nouseva kuppi tukee rintaa joka puolelta, liivit 79 €, alushousut, 49 €, Elomi. 2. Toppimaisen yläosan pehmeä materiaali tuntuu mukavalta ihoa vasten, liivit 55 €, ja alushousut, 26 €, Freya. 3. Pitsipäällysteiset balconette-­liivit, 22,90 €, ja alushousut, 9,90 €, Kapp­Ahl. 4. Kaarituellisissa liiveissä kukkivat viidakon kukat, setti 105 €, Fantasie. 5. ­Rintaliivien­ kuppi on ­kokonaan ohuesti ­topattu, liivit, 24,99 €, ja housut, 12,99 €, ­Seppälä.
1. Korkealle nouseva kuppi tukee rintaa joka puolelta, liivit 79 €, alushousut, 49 €, Elomi. 2. Toppimaisen yläosan pehmeä materiaali tuntuu mukavalta ihoa vasten, liivit 55 €, ja alushousut, 26 €, Freya. 3. Pitsipäällysteiset balconette-­liivit, 22,90 €, ja alushousut, 9,90 €, Kapp­Ahl. 4. Kaarituellisissa liiveissä kukkivat viidakon kukat, setti 105 €, Fantasie. 5. ­Rintaliivien­ kuppi on ­kokonaan ohuesti ­topattu, liivit, 24,99 €, ja housut, 12,99 €, ­Seppälä.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.

Maijjastiina

Aika erikoista, että automaattisesti D-kuppia käyttävän oletetaan tarvitsevan "vartaloa muokkaavia malleja" alushousuksi... Me Naisten toimitus nyt hereille! Teidän artikkelit ovat yleensä priimaa, mutta eikö tässä nyt vähän mennä latteuksiin? On varmasti D-kupin naisia, joilla on S-koon alakroppa ja A-kupin daameja, jotka mielellään käyttävät muokkaavia kalsareita.