Ketjuliikkeetkin esittelevät mallistojaan nykyään muotiviikoilla. Tältä näyttää Topshop Uniquen kevätmuoti. Kuva: Estrop
Ketjuliikkeetkin esittelevät mallistojaan nykyään muotiviikoilla. Tältä näyttää Topshop Uniquen kevätmuoti. Kuva: Estrop

Edullisten trendivaatteiden rinnalle on tullut viime vuosina myös vaatteita, joiden hinnat ovat helposti kolminumeroisia. Pohdimme, miksi.

Vaateketjujen myymälöissä törmää yhä useammin oletettua kalliimpiin vaatteisiin. Viiden euron topit ja t-paidat eivät ole kadonneet minnekään, mutta upeaa mekkoa hipelöidessään saattaa törmätä hintalappuun, jossa on helposti kolme numeroa – eikä ensimmäinen välttämättä edes ole yksi.

Kun esimerkiksi H&M-ketju vuosia sitten rantautui Suomeen, se tuli tunnetuksi nimenomaan edullisten trendivaatteiden kauppapaikkana. Tilanne on kuitenkin muuttunut, ja isoimmat ketjut näyttävät laajentaneen valikoimaansa nimenomaan hintahaitarin yläpäästä.

Luksusmerkkien tyylejä imitoivien halpavaatteiden sekä huippusuunnittelijoiden yhteistyömallistojen lisäksi ketjut panostavat omiin tuotelinjoihinsa. Niistä tehdään sopivasti eksklusiivisia, jotta esimerkiksi bloggarit innostuvat hehkuttamaan mallistoja.

Mallistoista tehdään sopivasti eksklusiivisia.

Tuntuu, että siinä sivussa hinnat ovat nousseet. H&M-vaateketju on yksi trendin edelläkävijöistä, mutta kysyttäessä yritys ei suoraan myönnä, että näin olisi.

– Asiakkaidemme pitäisi aina tehdä hyvät kaupat, riippumatta siitä, mitä he maksavat, yrityksestä viestitetään.

Tärkeää on kuitenkin palvella mahdollisimman laajaa asiakaskuntaa niin, että hinta ja laatu kohtaavat.

Takaako hinta laadun?

Moni hieraisi silmiään, kun näki viime syksynä kauppoihin tulleen Balmain x H&M -malliston hintalaput. Huippusuunnittelija Olivier Rousteingin vaatekappaleiden tiedettiin olevan niin haluttuja, että ne menevät kaupaksi myös satojen eurojen hintaan – paljon kalliimmalla kuin ketjuliikkeiden vaatteista on totuttu maksamaan. Toki suunnittelijan nimen lisäksi vaatteiden hintaa nostavat esimerkiksi työläät koristelut.

Huippumuotitalojen yhteistyömallistojen lisäksi merkeillä on omia, eri kohderyhmille suunnattuja mallistoja. Esimerkiksi kauden trendit kokoavan H&M Studio -malliston takana on yrityksen oma suunnittelutiimi.

– Olemme aina tehneet kauden avainmallistoja ja päätimme selkeyden vuoksi kutsua niitä Studioksi.

Vaatteiden tiedettiin olevan niin haluttuja, että ne menevät kaupaksi myös satojen eurojen hintaan.

Lisäksi merkkivaatteiden verkkokaupoissa osa tuotteista saattaa olla merkitty premium-laatuiseksi. Se tarkoittaa usein luonnonmateriaalien käyttämistä tekokuitujen ja keinonahan sijaan. Sillä perusteella perusvaatteetkin voi hinnoitella kalliimmaksi. Kuluttajan arvioitavaksi jää, onko laatu todella parempaa, sillä esimerkiksi villaa ja puuvillaa on olemassa useita eri laatuja, joita ei kuitenkaan vaatteiden tuotetiedoissa eritellä.

Myös Refinery29-sivusto kirjoittaa siitä, miten pikamuotiketjut ovat muuttuneet viime vuosina. Kuluttajien ei enää haluta tekevän valintaa halvan ja luksusmuodin välillä vaan löytävän parhaat palat molemmista. Isompi valikoima palvelee laajempaa asiakasryhmää, ja myös yksittäinen kuluttaja voi löytää sieltä enemmän ostettavaa. Se tarkoittaa yleensä sitä, että yrityksen kassaan kilahtaa enemmän rahaa.

Siinä missä ennen, ja jossakin määrin myös yhä, ketjuliikkeet kopioivat luksusmuotitalojen avaintyylit halvempina versioina, esimerkiksi Topshop esittelee oman Unique-mallistonsa vuosittain Lontoon muotiviikolla kaikkien luksusmuotimerkkien seassa. Kuka tyytyisi kopioon, jos sen voi luoda ja myydä myös omana versiona?

Urheiluvaatteet kaivetaan nyt kaapista esiin myös treenien välillä.
Kekseliäästi yhdistelemällä juoksutrikoot tai salitoppi ovat nappivalinta ihmisten ilmoillekin.

Lenkille!

Kaappiin voi hamstrata monet juoksuhousut, sillä trikoissa voi lähteä vaikka leffaan.

1. Kevyessä sadetakissa on kaksi irtonaista osaa, joita voi yhdistellä kolmella eri tavalla, 200 €, Salomon.

2. Saumattoman huppupaidan kuosi on kuin solmuvärjätty, 119,95 €, Adidas.

3. Kevyiden juoksukenkien välipohja vaimentaa jalkoihin kohdistuvaa rasitusta, 140 €, Hoka One One.

4. Juoksuliiveihin saa integroitua sykemittarin, 79,90 €, Shock Absorber.

5. Hengittävässä treenitopissa on dynaaminen kuviointi, 35 €, Helly Hansen.

6. Keskikerrokseen sopivassa treenipaidassa on fleecemäinen pinta, 90 €, Under Armour.

7. Heijastava painatus tukee myös lihaksia, 85 €, Puma.

8. Kompressiosukkien väri piristää, 39,90 €, Zero Point.

9. Kiiltäväpintaiset trikoot lenkille ja diskoon, 39,90 €, Soc, Stadium.

Yhdistä näihin:

1. Kotimainen solmupanta suojaa korvat, 20,80 €, Pono Design. 2. Ripusta korviin suuret sydämet, 4,99 €, H&M. 3. Hopea on syksyn kuumin metalliväri, 34,95 €, Even & Odd. 4. Pitkässä farkkutakissa on rintanapit valmiina, 179 €, Tommy Hillfiger.
1. Kotimainen solmupanta suojaa korvat, 20,80 €, Pono Design. 2. Ripusta korviin suuret sydämet, 4,99 €, H&M. 3. Hopea on syksyn kuumin metalliväri, 34,95 €, Even & Odd. 4. Pitkässä farkkutakissa on rintanapit valmiina, 179 €, Tommy Hillfiger.

Salille!

Pue urheilua varten hankittu treenitoppi hauskan hameen kanssa ja kaupunkiasu on valmis.

1. Painijaselkäinen toppi tukee suoritusta, 29 €, Kari Traa.

2. Trikoiden kuosi on kuin taideteos, noin 35 €, Oysho.

3. Rento logo-college lämmittää ennen harjoitusta ja sopii myös arkikäyttöön, 65 €, Under Armour.

4. Lisää asuun näyttävyyttä hopeatopilla, joka sopii salin lisäksi myös kylille, 15 €, H&M.

5. Lyhytvartisten sukkien varvas- ja kantaosat on vahvistettu, 5 €, Kari Traa.

6. Vitsikäs putkikassi on hauska heittää olalle treenipäivänä, 20 €, Junkyard.fi

7. Vaaleanpunainen lippis pitää kutrit aisoissa, 12,95 €, Gina Tricot.

8. Tyylikäs sporttitoppi tukee povea, noin 30 €, Oysho.

Yhdistä näihin:

1. Korean rento baseball-takki, 259 €, Odd Molly. 2. Emaloitu käsikoru sopii väriskaalaan, 79 €, Dyberg/Kern 3. Mokkalenkkarit takaavat mukavan menon, 100 €, Puma. 4. Hopeanhohtoinen vekkihame sointuu sävyihin, 24, 95 €, Gina Tricot.
1. Korean rento baseball-takki, 259 €, Odd Molly. 2. Emaloitu käsikoru sopii väriskaalaan, 79 €, Dyberg/Kern 3. Mokkalenkkarit takaavat mukavan menon, 100 €, Puma. 4. Hopeanhohtoinen vekkihame sointuu sävyihin, 24, 95 €, Gina Tricot.

Ulkoiluun!

Retkelle puetaan säänkestävät vaatteet, jotka sopivat hyvin työmatkoillekin.

1. Valitse aluspaidan materiaaliksi hengittävä kangas, 17,90 €, Soc, Stadium.

2. Mereen hylätyistä nailonverkoista valmistettu sadetakki, 200 €, Tretorn X Partioaitta, Tretorn.

3. Merinovillapipo on valmistettu kotimaassa, 39 €, Vai-ko.

4. Kevyttoppatakki on omiaan lämmikkeeksi kuoritakin alle, 59,90 €, Cubus.

5. Teknisissä vaellustrikoissa on kulutusta kestävät vahvikkeet, 169 €, Fjällraven.

6. Kuvioneulepusero on villa-alpakkasekoitetta, 99 €, Kari Traa.

7. Kånken-repun uusi ilme on koristeellinen, 89 €, Fjällraven.

8. Vedenpitävissä ja kevyissä kengissä on kantatuet, jotka pitävät kantapäät paikoillaan, 149,95 €, Jack Wolfskin. 

9. Softshell-housut ovat tuulen- ja vedenpitävät, 109,95 €, Jack Wolfskin.

Yhdistä näihin:

1. Poncholla vaihdat tyylin lennosta, 23 €, KappAhl. 2. Tähtinilkkureissa on lännen tunnelmaa, 179,90 €, Tommy Hillfiger. 3. Villahattu luo ryhtiä asuun, 98 €, Lexington. 4. Hapsut ovat hauska yksityiskohta, 145 €, Unisa. Kuva: Valmistajat.
1. Poncholla vaihdat tyylin lennosta, 23 €, KappAhl. 2. Tähtinilkkureissa on lännen tunnelmaa, 179,90 €, Tommy Hillfiger. 3. Villahattu luo ryhtiä asuun, 98 €, Lexington. 4. Hapsut ovat hauska yksityiskohta, 145 €, Unisa. Kuva: Valmistajat.

 

 

 

Syyskuussa Lidleihin tulee myyntiin 69 euroa maksava nahkatakki. Mutta saako halvalla hinnalla laatua?

Lidlin vaatemallistot ovat olleet tähän mennessä jättimenestys. Halpoja löytöjä on kärkytty myymälöistä, ja esimerkiksi kesämekot ovat olleet haluttua tavaraa somekirppiksillä

Kesän alussa Lidl yllätti ja kertoi tuovansa markkinoille ensimmäisen yhteistyömallistonsa nimekkään suunnittelijan, huippumalli Heidi Klumin, kanssa. Yhteistyömallistot ovat tuttua kauraa ketjuliikkeistä, sillä esimerkiksi H&M lanseerasi ensimmäisen sellaisen jo vuonna 2004 suunnittelijalegenda Karl Lagerfeldin kanssa. Nyt ne tulevat myös ruokakauppoihin.

Lue myös: Jättiyllätys Lidliltä: Tuo nahkatakit kauppoihin ja järjestää omat muotiviikot – suunnittelijana muodin supernimi

Lidlin mallisto esitellään New Yorkin muotiviikoilla 7. syyskuuta, ja vaatteet ja asusteet tulevat myyntiin kaikkiin Suomen Lidleihin 18. syyskuuta. Tiedotteessa Esmara by Heidi Klum: Heidi & The City -malliston kerrotaan sisältävän ”urbaania ilmettä ja vau-efektejä”. Käytännössä se tarkoittaa muun muassa bombertakkeja, pillifarkkuja ja nahkatuotteita. Lidlin mukaan kaupoissa tarjolla olevat koot vaihtelevat malleittain ja väreittäin.

Malliston kiinnostavin vaate lienee 69 euroa maksava mokkanahkainen takki, sillä aitoja nahkatakkeja saa harvoin alle satasella tai kahdellakaan.

Aitoja nahkatakkeja saa harvoin alle satasella tai kahdellakaan.

Hinta tietenkin herättää myös sen kysymyksen, missä ja millaisista materiaaleista takki on valmistettu. Aiemmin Lidl on selittänyt tuotteidensa edullisia hintoja isoilla erillä ja keskitetyillä hankinnoilla. Edullisista hinnoista huolimatta monista Lidlin vaatteista kuitenkin löytyy Öko-Tex-standardin tuoteturvallisuusmerkki, joka rajoittaa tiettyjen kemikaalien käyttöä tekstiileissä.

Takki testissä

Saimme testata Lidlin mokkanahkatakkia jo ennen sen tuloa kauppoihin.

Takin saa kiinni vetoketjulla, joka liukuu kohtalaisen hyvin.
Takin saa kiinni vetoketjulla, joka liukuu kohtalaisen hyvin.

Leikkaus: Klassinen muotoilu viehättää. Hyvä, ettei ole lähdetty kokeilevalle linjalle. Tyylin puolesta takki on varmasti myyntihitti.

Koko: Takki näyttää ja tuntuu pieneltä. Testaamamme takki on eurooppalaista kokoa 36, mutta jopa XS-kokoa olevan testaajamme mielestä hartioihin ei jää liiemmin tilaa. Suoralinjainen takki mahtuu kuitenkin hyvin kiinni. Hihoissa on riittävästi pituutta.

”Takki näyttää ja tuntuu pieneltä.”

Materiaali: Ensimmäisenä huomio kiinnittyy hajuun: jännä aromi! Uudet autot haisevat vähän tällaiselle. Nahkatakista ei löydy kemikaaliturvallisuudesta kertovia merkintöjä. Vielä mitoitustakin isompi miinus on takin materiaali, joka tuntuu melko halvalta. Mokka on ohuenohutta, vähän ”löröä” ja vuori sitä halvinta mahdollista polyesteriä, jonka kahinan voi kuulla takkia kosketellessa.

Takista tulee myyntiin myös konjakinruskea, hieman erilainen versio. Kuva: Lidl
Takista tulee myyntiin myös konjakinruskea, hieman erilainen versio. Kuva: Lidl

Laatu: Ei repsottavia saumoja tai muita suurempia epäkohtia esimerkiksi leikkauksessa – perusasiat siis kunnossa. Kokonaisuudessaan takki tuntuu samanlaatuiselta kuin ketjuliikkeiden halvimmat aitoa nahkaa olevat takit. Mitään luksuskokemusta on siis turha odottaa muutamalla kympillä.