ANTAA KUKKIA Leveähelmainen kukkamekko sopii täydellisesti A-vartalolle, 34,95 €, Seppälä. Hihattoman mekon päälle sopii siro neuletakki, 49,95 €, Esprit. Hauskat punaiset nauhakengät ovat hyvä vastakohta tyttömäiselle mekolle, 139 €, Zio. Kuvat Jouni Harala
ROMANTIIKKAA Leveähelmainen puuvillamekko, 39,95 €, Kappahl, muuttuu edustavaksi työasuksi, kun siihen yhdistetään klassisesti leikattu pellava­bleiseri, 39,95 €, Seppälä. Puuterikukka­ kauluksessa, 7,95 €, Cailap. Kukan ­sävyinen kaulakoru, 43,50 €, ja ruusu­kullan sävyiset korva­renkaat, 27,50 €, Snö of Sweden. Hauska sateen kestävä muovilaukku, 220 €, Furla. Valkoiset leveäkorkoiset kengät keräävät katseet, 39,95 €, H&M.
YKSINKERTAISEN TYYLIKÄS Laatikkomallisessa jersey­mekossa on 3/4-pituiset hihat ja vetoketjusomisteiset taskut, 69,90 €, Jap. Mekon leikkaus kätkee keskivartalon. Suuret pastellihelmet, 79 € ja 98 €, House of Elliot. Matalat loaferit, 199 €, Rizzo. Näyttävään käsilaukkuun mahtuu vaikka läppäri, 69,95 €, Bagsac.
PIONINPUNAISTA Hihattomassa kietaisumekossa on rennot sivutaskut, 89,95 €, Mexx. Ylellisen pitkä ja pehmeä neuletakki, 179 €, Philosophy Blues Original. Iloisen värinen laukku, 44,95 €, Ois.
RENNOSTI RUUDUISSA Suoralinjainen polvipituinen ­trikoomekko on mukava päällä, 79,95 €, Esprit. Japin vihreä trenssi on muodikkaasti leveälinjainen ja bleiseripituinen, 119,95 €. Napakka käsilaukku toistaa mekon sävyjä, 69,95 €, Bagsac.
HELMAN HURMAA Hihattoman mekon leikkaus korostaa vyötäröä ja lantiota, 100 €, Fever. H&M:n musta, leveällä vyöllä kiinni kietaistava liivi tasapainottaa vartalon mitta­suhteita, 59,95 €. Pienessä kirjekuorilaukussa kukkaro ja tärkeimmät meikit kulkevat näppärästi ­mukana, 49,95 €, H&M. Ohuet Vogue Sideria Sandalett -sukat sävyä Suntan saavat sääret näyttämään ­kevyesti päivettyneiltä, 14,95 €.

Kevään trendivaate mekko tuo ­päivään ripauksen juhlaa. ­Naisellisen tyylin täydentää niukka neuletakki, liivi tai ­bleiseri. Katso upeat mekkotyylit kuvagalleriasta!

Meikki ja hiukset Heidi Reponen Kuvauspaikka Kauppakeskus Galleria Esplanadi / Helsinki, galleriaesplanadi.fi. Bagsac/Nahkapaikka (06) 542 7000, Cailap 044 573 9777, Din Sko dinsko,fi, Esprit/Stockmann (09) 1211 Fever London / Griffin & Co (09) 750 023, Furla 010 470 6655, H&M (09) 343 4950, House of Elliot (09) 622 4078, Jap, Ois / L-Fashion Group 044 722 3482, Kappahl / Marsaana Communications (09) 252 2 6 200, Lindex 020 1 42 2 400, Mexx (09) 2709 3400, Philosophy Blues Original / PBO Group (09) 876 4156, Rizzo (09) 622 9240, Seppälä (09) 121 7200, Snö of Sweden (09) 676 819, Vogue / Nanso Group 020 125 800, Zio (09) 670 670
Vierailija
Viesti

Farkkuun pukeutuminen ei näytä koskaan typerältä kun yhdistät vaikka jotkut kivat yksiväriset siistit housut, tummansiniset tai joku kevään kirkkaista väreistä, turkoosi tms. Housuissa mielellään kapeat lahkeet ja ei mitkään liian pitkät. Puseroksi ostat housujen sävyyn sopivan v-aukkoisen neuleen ja sen alle pieni toppi ja ei kun menoksi. Kengiksi vaikka balleriinat, älä anna iän haitata menoa!

Vierailija
Viesti

Pulma!sain tyttäreltäni 2-pitkää ja hyvin istuvaa farkkutakkia toinen vaalea toinen hieman tummempi.Nyt en oikein tiedä mitä laittaisin alle....vöitä,huiveja,kenkiä ja muita asusteita löytyy ja kasapäin kaikkia vaatteita laidasta laitaan.Olen kuitenkin lähemmäs viittäkymmentä kuin kahtakymmentä,antakaahan neidot vinkkejä etten näytä typerältä pukeutuessani farkkuun.

Unohda minimalismi. Nyt tulee maksimalismi!

2413371

Mustalle, valkoiselle ja kaikenlaiselle hillitylle on toki aikansa ja paikkansa, mutta tulevana keväänä on lupa irrotella. Kevään muotinäytöksissä nähtiin pitkästä aikaa runsautta, joka on luonnollista seurausta minimalismin pitkälle valtakaudelle.

Tämä trendi ilahduttaa monipuolisuudellaan – kukin voi soveltaa sitä tyylinsä mukaan. Kirkkaat värit, räväkät kuviot ja liioitellut röyhelöt... Kaikki kelpaavat!

Koostimme videolla näyttävimmät tyylit. Bongaatko joukosta myös Marimekon?

Edullisten trendivaatteiden rinnalle on tullut viime vuosina myös vaatteita, joiden hinnat ovat helposti kolminumeroisia. Pohdimme, miksi.

Vaateketjujen myymälöissä törmää yhä useammin oletettua kalliimpiin vaatteisiin. Viiden euron topit ja t-paidat eivät ole kadonneet minnekään, mutta upeaa mekkoa hipelöidessään saattaa törmätä hintalappuun, jossa on helposti kolme numeroa – eikä ensimmäinen välttämättä edes ole yksi.

Kun esimerkiksi H&M-ketju vuosia sitten rantautui Suomeen, se tuli tunnetuksi nimenomaan edullisten trendivaatteiden kauppapaikkana. Tilanne on kuitenkin muuttunut, ja isoimmat ketjut näyttävät laajentaneen valikoimaansa nimenomaan hintahaitarin yläpäästä.

Luksusmerkkien tyylejä imitoivien halpavaatteiden sekä huippusuunnittelijoiden yhteistyömallistojen lisäksi ketjut panostavat omiin tuotelinjoihinsa. Niistä tehdään sopivasti eksklusiivisia, jotta esimerkiksi bloggarit innostuvat hehkuttamaan mallistoja.

Mallistoista tehdään sopivasti eksklusiivisia.

Tuntuu, että siinä sivussa hinnat ovat nousseet. H&M-vaateketju on yksi trendin edelläkävijöistä, mutta kysyttäessä yritys ei suoraan myönnä, että näin olisi.

– Asiakkaidemme pitäisi aina tehdä hyvät kaupat, riippumatta siitä, mitä he maksavat, yrityksestä viestitetään.

Tärkeää on kuitenkin palvella mahdollisimman laajaa asiakaskuntaa niin, että hinta ja laatu kohtaavat.

Takaako hinta laadun?

Moni hieraisi silmiään, kun näki viime syksynä kauppoihin tulleen Balmain x H&M -malliston hintalaput. Huippusuunnittelija Olivier Rousteingin vaatekappaleiden tiedettiin olevan niin haluttuja, että ne menevät kaupaksi myös satojen eurojen hintaan – paljon kalliimmalla kuin ketjuliikkeiden vaatteista on totuttu maksamaan. Toki suunnittelijan nimen lisäksi vaatteiden hintaa nostavat esimerkiksi työläät koristelut.

Huippumuotitalojen yhteistyömallistojen lisäksi merkeillä on omia, eri kohderyhmille suunnattuja mallistoja. Esimerkiksi kauden trendit kokoavan H&M Studio -malliston takana on yrityksen oma suunnittelutiimi.

– Olemme aina tehneet kauden avainmallistoja ja päätimme selkeyden vuoksi kutsua niitä Studioksi.

Vaatteiden tiedettiin olevan niin haluttuja, että ne menevät kaupaksi myös satojen eurojen hintaan.

Lisäksi merkkivaatteiden verkkokaupoissa osa tuotteista saattaa olla merkitty premium-laatuiseksi. Se tarkoittaa usein luonnonmateriaalien käyttämistä tekokuitujen ja keinonahan sijaan. Sillä perusteella perusvaatteetkin voi hinnoitella kalliimmaksi. Kuluttajan arvioitavaksi jää, onko laatu todella parempaa, sillä esimerkiksi villaa ja puuvillaa on olemassa useita eri laatuja, joita ei kuitenkaan vaatteiden tuotetiedoissa eritellä.

Myös Refinery29-sivusto kirjoittaa siitä, miten pikamuotiketjut ovat muuttuneet viime vuosina. Kuluttajien ei enää haluta tekevän valintaa halvan ja luksusmuodin välillä vaan löytävän parhaat palat molemmista. Isompi valikoima palvelee laajempaa asiakasryhmää, ja myös yksittäinen kuluttaja voi löytää sieltä enemmän ostettavaa. Se tarkoittaa yleensä sitä, että yrityksen kassaan kilahtaa enemmän rahaa.

Siinä missä ennen, ja jossakin määrin myös yhä, ketjuliikkeet kopioivat luksusmuotitalojen avaintyylit halvempina versioina, esimerkiksi Topshop esittelee oman Unique-mallistonsa vuosittain Lontoon muotiviikolla kaikkien luksusmuotimerkkien seassa. Kuka tyytyisi kopioon, jos sen voi luoda ja myydä myös omana versiona?

Eli vähentyisikö rahanmeno, jos sopisi itsensä kanssa, että kauppojen vessat ovat kiellettyä sektoria?

Kaupoissa kalliit herkut on aseteltu houkuttelevasti silmän korkeudelle, halvat kyykkyhyllylle lattianrajaan. Tuoreen leivän tuoksu leijailee nenään ja saa himoitsemaan törkyhintaista "meillä paistettua" ja kas, tuolla konsulentti jakaa näytteitä uutuustuotteista.

Kuluttajaa ainakin yritetään kaikin keinoin viedä kuin pässiä narussa.

Samaan aikaan tutkijat yrittävät keksiä lisää keinoja, joilla meille saataisiin myytyä enemmän tuotteita, joita emme välttämättä edes tarvitse.

Tutkimuksessa ollaan monesti ihmisen perustarpeiden äärellä. Kauppatieteiden tohtorikoulutettava Samuel Piha kertoo Helsingin Sanomissa tutkimuksestaan, jossa hän on selvittänyt kuluttajien vessakäyttäytymisen yhteyttä kaupassa kulutettuun rahamäärään. 

Kyllä vaan, vessakäynti tietää lisää rahanmenoa. Kun ei tarvitse pidätellä, kaupassa tulee vietettyä enemmän aikaa ja kenties ostettuakin enemmän.

Syy vai seuraus?

Turun kauppakorkeakoulussa työskentelevän Pihan mukaan kuluttamista on tutkittu viime aikoina kulttuuritieteellisestä ja sosiologisesta näkökulmasta. Perustarpeita – nälkää, janoa, kakkahätää – ei kuitenkaan pitäisi unohtaa.

– Perustarpeet ovat kehittyneet paljon varhaisemmassa vaiheessa kuin tarvehierarkian niin sanotut korkeammat tarpeet. Siksi niillä on ihmisen käyttäytymiseen varsin määräävä vaikutus, Samuel Piha kertoo Helsingin Sanomille.

Vessassa käyneet kuluttivat kaupassa 20 minuuttia enemmän aikaa kuin ne, jotka eivät käyneet tarpeillaan.

Vessakäyttäytymistä tutkittiin Tuurin kyläkaupassa. 655 asiakkaalta kirjattiin ylös heidän kaupassa käyttämänsä aika, kuluttamansa rahamäärä ja vessassa käyminen. Vessassa käyneet kuluttivat kaupassa 20 minuuttia enemmän aikaa kuin ne, jotka eivät käyneet tarpeillaan.

Tutkittavilta ei kuitenkaan kysytty vessakäynnin syytä. Venyikö kaupassa käynti siksi, että he pääsivät helpottamaan oloaan vai olivatko he kaupassa niin pitkään, että hätä yllätti?

Yleensä vessa on kuitenkin kauppiaan etu. Jos sitä ei ole hädän hetkellä tarjota, asiakas poistuu liikkeestä – eikä välttämättä enää palaa. Toisaalta joskus pieni hätä on saattanut nopeuttaakin ostopäätöstä. Äkkiä ulos täältä, mutta kassan kautta!

Kevättä enteilevä mekkomuoti on kaikkea muuta kuin tylsä. Jokaiselle löytyy jotakin: kirkkaita värejä, romanttista kukkaa, rentoa farkkua, raitaa ja ruutua.

Hempeä, tyttömäinen kuosimekko saa inspiraatiota hipahtavalta 1970-luvulta. Muitakin tyylejä on tarjolla. Punainen ja oranssi tekevät paluun vaatekaappeihin. Kumpi on sinun värisi?

1. Kun haluat erottua harmaasta massasta, 129 €, Lexington. 2. Jumppatuntitunnelmissa, 40 €, H&M. 3. Näyttävä leikkaus juhlistaa mekon, 79,95 €, Selected Femme. 4. Tiilenpunainen on kevään tyrmäävin väri, 25 €, H&M. 5. Väljä mekko istuu kuin nakutettu pillihousujen seuraan, 40 €, Monki.
1. Kun haluat erottua harmaasta massasta, 129 €, Lexington. 2. Jumppatuntitunnelmissa, 40 €, H&M. 3. Näyttävä leikkaus juhlistaa mekon, 79,95 €, Selected Femme. 4. Tiilenpunainen on kevään tyrmäävin väri, 25 €, H&M. 5. Väljä mekko istuu kuin nakutettu pillihousujen seuraan, 40 €, Monki.

Trenditietoinen pukee ylleen mekon, joka on kuin pitkä paitapusero. Saat lisäsärmää asuun, kun puet alle housut tai sortsit. Jätä tällöin paita alhaalta napittamatta.

1. Vältä mummolook ja napita napeista vain välttämättömimmät, 129,95 €, Samsøe Samsøe / Zalando.fi. 2. Ei palella tämä yllä. Maksimekko, 25 €, H&M. 3. Kuin pitkä farkkupaita, 79,95 €, Sweetdenim/Junkyard.fi. 4. Psykedeelinen kangas ei kaipaa muita kuvioita seurakseen, 40 €, Monki. 5. Tilkkutyö ilahduttaa boheemilla ilmeellään, 270 €, Diesel.
1. Vältä mummolook ja napita napeista vain välttämättömimmät, 129,95 €, Samsøe Samsøe / Zalando.fi. 2. Ei palella tämä yllä. Maksimekko, 25 €, H&M. 3. Kuin pitkä farkkupaita, 79,95 €, Sweetdenim/Junkyard.fi. 4. Psykedeelinen kangas ei kaipaa muita kuvioita seurakseen, 40 €, Monki. 5. Tilkkutyö ilahduttaa boheemilla ilmeellään, 270 €, Diesel.

Jos kirkkaat värit eivät ole sinun juttusi, leikittele näyttävillä kuoseilla tai pitäydy simppelissä mustavalkoisessa.

1. Vartalonmyötäisen trikoomekon peittää löysä treenipaita, 70 €, Adidas Originals. 2. Merireissuja odotellessa. Raitamekko 25 €, Monki. 3. Yhdistä simppeliin mekkoon lenkkarit, 149,90 €, Ril's. 4. Ruutumekko oli muodikas jo 1960-luvulla. 210 €, Marimekko. 5. Innoittajana Tetris-peli? 89,95 €, Selected Femme.
1. Vartalonmyötäisen trikoomekon peittää löysä treenipaita, 70 €, Adidas Originals. 2. Merireissuja odotellessa. Raitamekko 25 €, Monki. 3. Yhdistä simppeliin mekkoon lenkkarit, 149,90 €, Ril's. 4. Ruutumekko oli muodikas jo 1960-luvulla. 210 €, Marimekko. 5. Innoittajana Tetris-peli? 89,95 €, Selected Femme.