Tämän hetken kuumin muotihitti on aikuisten haalari. Miten kotiasuksi tarkoitetusta haalarista tuli juhlakelpoinen? Voiko sen ottaa tosissaan?

Kuvat Karoliina Paatos

Oloni on kaikkea muuta kuin kotoisa. Räikeän raidallisena on vaikea sulautua mustaan ja leopardikuvioon. Olen ollut helsinkiläisessä yökerho Onnelassa puolitoista minuuttia, kun minua jo lähestytään.

– Mä tykkään sun raidoista, kuuluu pelinavaus.

Tanssilattian liepeillä asuni kerää kanssabailaajilta aavistuksen pidempiä katseita kuin olen tottunut saamaan tavallisena baari-iltana, vaikka nuoriso tietääkin, mistä tässä on kyse.

– Kiinnitin heti huomiota, että joku on pukeutunut Onepieceen... baarissa, kertoo Joanna Blomqvist, 18, joka on itsekin toivonut haalaria syntymäpäivälahjaksi.

Niin, ylläni oleva Onepiece-niminen mukavuusvaate on tämän talven muotijuttu: pehmoinen haalari, joka saa raavaammankin kaverin tai seksikkyyttä uhkuvan pimatsun näyttämään oikealta söpöliiniltä.

Mikäli kaikki ennusmerkit pitävät paikkansa, kukaan ei kohta välty norjalaisnuorukaisten suunnittelemalta kokovartaloasulta tai sen lukemattomilta kopioilta. Itse asiassa aikuisten potkupuvun luojat hämmästyivät siinä missä muutkin, kun kotihaalarista tuli bilevaate. Yökerho Onnelassakin niitä on VIP-isännän mukaan bongattu jo useampi.

Löysä, koko vartalon peittävä vaate sotii kaupungin yössä vallitsevaa itsensä esittelemisen kulttuuria vastaan. Seksikäs olo on kaukana, enkä usko takapuolenikaan pääsevän oikeuksiinsa lörpöttävässä asussa.

Eikö piukka toppi olekaan enää muotia, nytkö halutaan söpöillä? Varsinainen suunnanmuutos.

Sen huomaa

Ajatelkaapa hurmurinäyttelijä Jude Lawta aikuismittoihin ommellussa collegehaalarissa. Siis sellaisessa kuin vauvojen potkupuvut, mutta isommassa koossa. Judellakin on sellainen, sillä norjalaismerkki Onepiece on kansainvälisten julkimoiden suosiossa.

Myös teinipoppari Justin Bieber on ikuistettu poistumassa keikaltaan samanlaisessa haalarissa ja näyttelijä Sadie Frost ulkoiluttamassa koiraansa.

Julkkikset, etenkin realitytähdet, poseeraavat kekkereillä itsevarmasti haalareissaan, mutta kestääkö se päivänvaloa?

Pakko kokeilla.

Oloni ei ole järin cool, kun sukellan jättivauvan asussa pääkaupungin katuvilinään tiistai-iltapäivänä.

Spontaani, ei turhan vakava eikä cool, itsevarma ja huoleton. Tältä minulta pitäisi kaikkien mainoslauseiden mukaan tuntua.

Vaan eipä tunnu. Helsingin ydinkeskustassa astellessani ihmiset ottavat oikeudekseen pällistellä aina, kun silmäni välttää. Kohteliaasti ja vaivihkaa katseet liikkuvat päästä varpaisiin ja toisin päin. Julkisella paikalla kuuluisi pukeutua harmaammin.
Omituinen ja liian erottuva asuvalinta painaa leukani väkisinkin alas ja ryhdin kasaan. Afterskissä haalari sulautuisi varmasti paremmin joukkoon.

Oloni on nöyryytetty, mutta onko siihen aihetta?

– En olisi edes huomannut, ellet olisi tullut kysymään, väittää Seppo Anttila, 46, jonka viereen änkeydyn junassa matkalla Helsingistä kohti Kirkkonummea.

Nuoriso vieressä venyttelee niskojaan kännyköidensä parissa. Sepon mukaan lähijunaetikettiin kuuluu, ettei toista ihmistä vilkaista vahingossakaan – ainakaan niin, että tämä huomaa.

Muita haalariveikkoja en reissullani näe. Mitä ihmettä? Tämähän on muotiverme!

Suoraan sanottuna kaipaisin vertaistukea. Kunpa edes yksi koneteekkari vaaleanpunaisissaan kävelisi vastaan. Vaikka kukaan vastaantulijoista ei sano mitään, olen kaikkien silmätikkuna.

Se sopii kaikille

Suomeen ensimmäiset Onepiecet saapuivat marraskuussa. Kolmessa viikossa jälleenmyyjiä oli kasassa 30.

– Sen jälkeen kaikki röörit räjähtivät, kuvailee haalaria maahantuovan yrityksen toimitusjohtaja Anita Tilgmann.

Hänen oli esimerkiksi poistettava puhelinnumeronsa netistä, koska yhteydenottoja tulvi niin paljon, ettei muulle työlle olisi enää riittänyt aikaa. Haalarikauppa kukoistaa muissakin Pohjoismaissa, joten Anita osasi odottaa hyvää menekkiä – mutta ei sentään tällaista.

Edes pariasataa euroa lähentelevä hinta ei hillinnyt suomalaisten haalarihimoa. Niitä myytiin tuhansia.

Lisäksi ketjuliikkeet kopioivat ideaa samaan tahtiin kuin vaatetehtaiden ompelukoneet ehtivät tikata. Niiden haalarit maksavat huomattavasti esikuvaansa  vähemmän.

Ja kuten kaikki hyvät asiat, haalarikin jakaa ihmiset kahteen leiriin: Sitä joko vihaa tai rakastaa. Samalla kun teräväkynäiset tyylibloggaajat sutkauttelevat paheksuvia kommentteja "vaatteesta, jossa näytät Teletapilta", uusiin höpsöihin trendeihin suopeammin suhtautuva kaverini kommentoi Facebookiin lataamaani haalarikuvaa ihanaksi.

Se on ruma

Espoolaisessa ostoskeskuksessa erikoinen asu ei innosta kanssashoppailijoita spontaaniin kommentointiin, ellei nuorison hihittelyä lasketa.

Vaikka ansa on viritetty, vastaantulijoiden reaktiot ovat vähintäänkin latteita. Silmät liikkuvat, naamat pysyvät peruslukemilla. Mutta toisaalta en itsekään hetkahda hurjimmistakaan vastaan tulevista tyylivalinnoista. Katukuvan piristäminen tuskin on pahasta.

Viimein alkaa tapahtua. Ensin havahtuu Hanna Nykänen, 22. Välittömästi sen jälkeen kääntyvät myös Hannan ystävättärien Ninnu Laineen, 21, ja Annika Sipin, 22, päät.

Juuri pari tuntia sitten Hanna on pitänyt kavereilleen kipakan palopuheen kaupan haalarirekin vieressä. Tuomio: aivan hirveä.

– En lähtisi ikinä minnekään kotiasussa, Hanna tokaisee.

Ninnu ja Annika suhtautuvat hieman hyväksyvämmin. Kotiasuna, ehkä. Sehän on vähän kuin huppari ja collegehousut, jotka on ommeltu yhteen.

Se on salaliitto?

Juuri siitä, yhteen ompelemisesta, tässä onkin kyse.

Muutama vuosi sitten kolme norjalaista opiskelijakaverusta huomasi, että venytellessä collegehousujen ja hupparin välistä paljastuu ikävästi kaistale keskivartaloa. Krapulassa luovuus kukoisti: ommellaan vaatteet yhteen ja lisätään vetoketju. Syntyi "überkiva chillausvaate" eli Onepiece.

Thomas Adams, Henrik Nøstrud ja Knut Gresvig alkoivat myydä haalareita ensin kavereilleen.

Trendivaate haalarista tuli, kun pehmeät paketit kolahtivat maailmantähtien postiluukkuihin ja saivat hyvän vastaanoton.

Nyt kaverusten opinnot uhkaavat jäädä kesken, eikä heidän enää tarvitse syödä turskaa ja makaronia, koska he ovat onnistuneet koukuttamaan valtavan määrän mukavuudenhaluisia käyttäjiä ja miljoonat kilahtelevat tileille.

Merkillä on yli 400 000 Facebook-fania, ja bisnes laajenee koko ajan. Tuotevalikoimaan kuuluu haalareiden lisäksi jo muitakin oloasuja.

Mutta mitä ihmettä? Lähes samaa tarinaa kolmesta kaveruksesta kertoo toinenkin norjalainen haalarimerkki: Jumpin.

Jumpin avasi joulukuun alussa liikkeen Helsingin keskustassa, mutta Onepiece markkinoi itseään aitona ja alkuperäisenä merkkinä, josta muut haalarit ovat kopioita.

– Molemmat ovat tulleet Norjasta samaan aikaan, eikä voida sanoa, kumpi oli ensin, kertoo puolestaan Suomen Jumpinin maajohtaja Marta Valtonen.

Näiden kahden lisäksi Norjasta tulee myös kolmas haalari – Hyggepiece – ja kuinka ollakaan, merkin taustalla on kolme norjalaisnuorukaista! Hyggen kaverukset ovat kuulemma jopa kotoisin samasta kylästä Jumpinin poikien kanssa.

Vaikka vastapuolet eivät sitä myönnä, koko sotku alkaa tuntua norjalaiselta salaliitolta, jonka avulla haalaribuumi on saatu aikaan.

Se on hiihtovaate

Salaliitto tai ei, Suomessa monelle on käynyt niin, että kun haalaria on tultu hankkimaan perheen teinille, mukaan on lopulta lähtenyt yksi kullekin perheenjäsenelle. Asiakkaita on riittänyt vauvasta vaariin.

Moni perheenisä on valinnut "karvajörrikkämallin" eli jääkarhumaisen karvakankaasta ommellun haalarin tai sitten simppelisti tummansinisen, joka kuulemma sopii kesällä kivasti veneilyyn.

Lisäksi on tosifaneja. Joillakin on jo viisi, ja silti halutaan vielä jokin malli lisää.

Ja te, jotka suuntaatte talvilomalla Lappiin, pitäkää varanne. Kaupoilla on käyty myös hiihtomielellä: alle urheilukerrasto ja suihkimaan. Käyttötarkoituksissa vain mielikuvitus on rajana. Mihinkäs muuhun haalari sopisi paremmin kuin raskausmahan lämmikkeeksi tai pitkälle lennolle? Vyötärönauha ei purista, kun sitä ei ole.

Kätevyys tosin loppuu, jos hätä yllättää. Kun haalaria kuorii yltään, siinä joutuu housujen lisäksi riisumaan paidankin. Lisäksi vaate laahaa pitkin lattiaa. Yökerhon vessassa valkoraidallinen ei ehkä sittenkään ole paras värivalinta.


Urheiluvaatteet kaivetaan nyt kaapista esiin myös treenien välillä.
Kekseliäästi yhdistelemällä juoksutrikoot tai salitoppi ovat nappivalinta ihmisten ilmoillekin.

Lenkille!

Kaappiin voi hamstrata monet juoksuhousut, sillä trikoissa voi lähteä vaikka leffaan.

1. Kevyessä sadetakissa on kaksi irtonaista osaa, joita voi yhdistellä kolmella eri tavalla, 200 €, Salomon.

2. Saumattoman huppupaidan kuosi on kuin solmuvärjätty, 119,95 €, Adidas.

3. Kevyiden juoksukenkien välipohja vaimentaa jalkoihin kohdistuvaa rasitusta, 140 €, Hoka One One.

4. Juoksuliiveihin saa integroitua sykemittarin, 79,90 €, Shock Absorber.

5. Hengittävässä treenitopissa on dynaaminen kuviointi, 35 €, Helly Hansen.

6. Keskikerrokseen sopivassa treenipaidassa on fleecemäinen pinta, 90 €, Under Armour.

7. Heijastava painatus tukee myös lihaksia, 85 €, Puma.

8. Kompressiosukkien väri piristää, 39,90 €, Zero Point.

9. Kiiltäväpintaiset trikoot lenkille ja diskoon, 39,90 €, Soc, Stadium.

Yhdistä näihin:

1. Kotimainen solmupanta suojaa korvat, 20,80 €, Pono Design. 2. Ripusta korviin suuret sydämet, 4,99 €, H&M. 3. Hopea on syksyn kuumin metalliväri, 34,95 €, Even & Odd. 4. Pitkässä farkkutakissa on rintanapit valmiina, 179 €, Tommy Hillfiger.
1. Kotimainen solmupanta suojaa korvat, 20,80 €, Pono Design. 2. Ripusta korviin suuret sydämet, 4,99 €, H&M. 3. Hopea on syksyn kuumin metalliväri, 34,95 €, Even & Odd. 4. Pitkässä farkkutakissa on rintanapit valmiina, 179 €, Tommy Hillfiger.

Salille!

Pue urheilua varten hankittu treenitoppi hauskan hameen kanssa ja kaupunkiasu on valmis.

1. Painijaselkäinen toppi tukee suoritusta, 29 €, Kari Traa.

2. Trikoiden kuosi on kuin taideteos, noin 35 €, Oysho.

3. Rento logo-college lämmittää ennen harjoitusta ja sopii myös arkikäyttöön, 65 €, Under Armour.

4. Lisää asuun näyttävyyttä hopeatopilla, joka sopii salin lisäksi myös kylille, 15 €, H&M.

5. Lyhytvartisten sukkien varvas- ja kantaosat on vahvistettu, 5 €, Kari Traa.

6. Vitsikäs putkikassi on hauska heittää olalle treenipäivänä, 20 €, Junkyard.fi

7. Vaaleanpunainen lippis pitää kutrit aisoissa, 12,95 €, Gina Tricot.

8. Tyylikäs sporttitoppi tukee povea, noin 30 €, Oysho.

Yhdistä näihin:

1. Korean rento baseball-takki, 259 €, Odd Molly. 2. Emaloitu käsikoru sopii väriskaalaan, 79 €, Dyberg/Kern 3. Mokkalenkkarit takaavat mukavan menon, 100 €, Puma. 4. Hopeanhohtoinen vekkihame sointuu sävyihin, 24, 95 €, Gina Tricot.
1. Korean rento baseball-takki, 259 €, Odd Molly. 2. Emaloitu käsikoru sopii väriskaalaan, 79 €, Dyberg/Kern 3. Mokkalenkkarit takaavat mukavan menon, 100 €, Puma. 4. Hopeanhohtoinen vekkihame sointuu sävyihin, 24, 95 €, Gina Tricot.

Ulkoiluun!

Retkelle puetaan säänkestävät vaatteet, jotka sopivat hyvin työmatkoillekin.

1. Valitse aluspaidan materiaaliksi hengittävä kangas, 17,90 €, Soc, Stadium.

2. Mereen hylätyistä nailonverkoista valmistettu sadetakki, 200 €, Tretorn X Partioaitta, Tretorn.

3. Merinovillapipo on valmistettu kotimaassa, 39 €, Vai-ko.

4. Kevyttoppatakki on omiaan lämmikkeeksi kuoritakin alle, 59,90 €, Cubus.

5. Teknisissä vaellustrikoissa on kulutusta kestävät vahvikkeet, 169 €, Fjällraven.

6. Kuvioneulepusero on villa-alpakkasekoitetta, 99 €, Kari Traa.

7. Kånken-repun uusi ilme on koristeellinen, 89 €, Fjällraven.

8. Vedenpitävissä ja kevyissä kengissä on kantatuet, jotka pitävät kantapäät paikoillaan, 149,95 €, Jack Wolfskin. 

9. Softshell-housut ovat tuulen- ja vedenpitävät, 109,95 €, Jack Wolfskin.

Yhdistä näihin:

1. Poncholla vaihdat tyylin lennosta, 23 €, KappAhl. 2. Tähtinilkkureissa on lännen tunnelmaa, 179,90 €, Tommy Hillfiger. 3. Villahattu luo ryhtiä asuun, 98 €, Lexington. 4. Hapsut ovat hauska yksityiskohta, 145 €, Unisa. Kuva: Valmistajat.
1. Poncholla vaihdat tyylin lennosta, 23 €, KappAhl. 2. Tähtinilkkureissa on lännen tunnelmaa, 179,90 €, Tommy Hillfiger. 3. Villahattu luo ryhtiä asuun, 98 €, Lexington. 4. Hapsut ovat hauska yksityiskohta, 145 €, Unisa. Kuva: Valmistajat.

 

 

 

Syyskuussa Lidleihin tulee myyntiin 69 euroa maksava nahkatakki. Mutta saako halvalla hinnalla laatua?

Lidlin vaatemallistot ovat olleet tähän mennessä jättimenestys. Halpoja löytöjä on kärkytty myymälöistä, ja esimerkiksi kesämekot ovat olleet haluttua tavaraa somekirppiksillä

Kesän alussa Lidl yllätti ja kertoi tuovansa markkinoille ensimmäisen yhteistyömallistonsa nimekkään suunnittelijan, huippumalli Heidi Klumin, kanssa. Yhteistyömallistot ovat tuttua kauraa ketjuliikkeistä, sillä esimerkiksi H&M lanseerasi ensimmäisen sellaisen jo vuonna 2004 suunnittelijalegenda Karl Lagerfeldin kanssa. Nyt ne tulevat myös ruokakauppoihin.

Lue myös: Jättiyllätys Lidliltä: Tuo nahkatakit kauppoihin ja järjestää omat muotiviikot – suunnittelijana muodin supernimi

Lidlin mallisto esitellään New Yorkin muotiviikoilla 7. syyskuuta, ja vaatteet ja asusteet tulevat myyntiin kaikkiin Suomen Lidleihin 18. syyskuuta. Tiedotteessa Esmara by Heidi Klum: Heidi & The City -malliston kerrotaan sisältävän ”urbaania ilmettä ja vau-efektejä”. Käytännössä se tarkoittaa muun muassa bombertakkeja, pillifarkkuja ja nahkatuotteita. Lidlin mukaan kaupoissa tarjolla olevat koot vaihtelevat malleittain ja väreittäin.

Malliston kiinnostavin vaate lienee 69 euroa maksava mokkanahkainen takki, sillä aitoja nahkatakkeja saa harvoin alle satasella tai kahdellakaan.

Aitoja nahkatakkeja saa harvoin alle satasella tai kahdellakaan.

Hinta tietenkin herättää myös sen kysymyksen, missä ja millaisista materiaaleista takki on valmistettu. Aiemmin Lidl on selittänyt tuotteidensa edullisia hintoja isoilla erillä ja keskitetyillä hankinnoilla. Edullisista hinnoista huolimatta monista Lidlin vaatteista kuitenkin löytyy Öko-Tex-standardin tuoteturvallisuusmerkki, joka rajoittaa tiettyjen kemikaalien käyttöä tekstiileissä.

Takki testissä

Saimme testata Lidlin mokkanahkatakkia jo ennen sen tuloa kauppoihin.

Takin saa kiinni vetoketjulla, joka liukuu kohtalaisen hyvin.
Takin saa kiinni vetoketjulla, joka liukuu kohtalaisen hyvin.

Leikkaus: Klassinen muotoilu viehättää. Hyvä, ettei ole lähdetty kokeilevalle linjalle. Tyylin puolesta takki on varmasti myyntihitti.

Koko: Takki näyttää ja tuntuu pieneltä. Testaamamme takki on eurooppalaista kokoa 36, mutta jopa XS-kokoa olevan testaajamme mielestä hartioihin ei jää liiemmin tilaa. Suoralinjainen takki mahtuu kuitenkin hyvin kiinni. Hihoissa on riittävästi pituutta.

”Takki näyttää ja tuntuu pieneltä.”

Materiaali: Ensimmäisenä huomio kiinnittyy hajuun: jännä aromi! Uudet autot haisevat vähän tällaiselle. Nahkatakista ei löydy kemikaaliturvallisuudesta kertovia merkintöjä. Vielä mitoitustakin isompi miinus on takin materiaali, joka tuntuu melko halvalta. Mokka on ohuenohutta, vähän ”löröä” ja vuori sitä halvinta mahdollista polyesteriä, jonka kahinan voi kuulla takkia kosketellessa.

Takista tulee myyntiin myös konjakinruskea, hieman erilainen versio. Kuva: Lidl
Takista tulee myyntiin myös konjakinruskea, hieman erilainen versio. Kuva: Lidl

Laatu: Ei repsottavia saumoja tai muita suurempia epäkohtia esimerkiksi leikkauksessa – perusasiat siis kunnossa. Kokonaisuudessaan takki tuntuu samanlaatuiselta kuin ketjuliikkeiden halvimmat aitoa nahkaa olevat takit. Mitään luksuskokemusta on siis turha odottaa muutamalla kympillä.

Flow-festivaaleilla puhuttavat sekä artistit että festarikansan pukeutuminen.

Tänä viikonloppuna Helsinki täyttyy jälleen näyttävästi pukeutuvista ihmisistä, kun Suvilahdessa järjestetään suosittu kaupunkikulttuuri- ja musiikkitapahtuma Flow Festival.

Viime vuoden Flow-festareiden pukeutumista on tutkittu ihan akateemisesti. Nyt-lehti kertoi heinäkuussa Taru Tervahaudan pro gradu -tutkielmasta, jossa hän tarkasteli miesten Flow-pukeutumista. Tervahaudan mukaan ideoita pukeutumiseen kerätään toisilta kaupunkilaisilta, josta seuraa kehä: monilla on yllään samankaltaisia vaatteita.  

Lue myös: Ei ujoille! Festarimeikki 2017 on värikäs ja kimaltava – kopioi tyylit

Tälle vuodelle tutkimusta Flow-tyylistä ei luonnollisesti ole ehditty tehdä, joten joudumme ennustamaan hiljaisiin signaaleihin turvautuen, mitä saattaa olla luvassa. Kokosimme kuusi vinkkiä rennon Flow-tyylin haltuunottamiseksi.

1. Vyölaukku

Ei kuitenkaan siinä vyötäröllä, vaan toisen olan yli pujotettuna niin kuin panosvyö tai missien palkintonauha. Pitkään melko junttina asusteena pidetty laukun korvike on viihtynyt erityisesti nuorehkojen miesten olkapäillä jo vähän aikaa. Kädet vapaaksi jättävä vyölaukku on myös mitä kätevin festariasuste. 

2. Glitter-meikki

Glitter-meikki löi vahvasti läpi jo alkukesästä, mutta jos on vetänyt glitterit naamassa jo kaikki kesän festarit, niin miksei vielä yksi viikonloppu menisi? Glittermeikkitaiteilijat, eli Glitternisti ja projektin aloittanut Tiina Hakala ovat toimineet kaikkein suosituimpina glittermeikkien tekijöinä.

3. Marimekon Unikko-kuosi

Vaikka Marimekko-kassi onkin jo hieman turhan valtavirtaa, ei Marimekko ole kokonaan kadonnut Flow-kansan vaatteista ja asustuksesta. Marimekon tuttu Unikko-kuosi on nimittäin uudessa nosteessa, ja esimerkiksi värikäs silkkipaita tutulla kuviolla voi hyvinkin toimia festariasuna.

4. Leveälahkeiset ja pliseeratut alaosat

Alaosa on helppo arvata. Leveälahkeiset, rennot housut pliseerauksella tai ilman. Tai hopeanväriset pliseeratut hameet! 

5. Farkkulappuhaalarit

Tavalliseen tapaan kokonaan päällä, toinen olkain roikkuen tai sitten koko lappuosuus rennosti alhaalla. Farkkulappuhaalarit kuuluvat hiukan samaan sarjaan kuin vyölaukku: ah, niin junttia, mutta sitäkin tyylikkäämpää. 

6. Sandaalit

Perustennareiden ja virtaviivaisten lenkkareiden lisäksi nyt tungetaan jalkaan joko kokonaan muoviset tai karvalla kuorrutetut saunasandaalit. Yksinkertaisilla sandaaleilla voi paljastaa vaikka värikkääksi maalatut varpaankynnet, tai sitten sukat, kuten perisuomalaiselle sukat ja sandaalit -tyylille on ominaista.

Venäjältä inspiraationsa saanut maatuskamuoti sekä USA:n lipusta värinsä lainannut jenkkityyli valtaavat syysgarderobit.

Jenkkibeibe

Sininen ja valkoinen nappaavat rinnalleen pirteän punaisen, johon on lupa pukeutua myös päästä varpaisiin.


1. Syksyn tennareissa on paksu pohja, 109,95 €, Puma. 2. Bandana on palannut! Tee huivista rulla ja sido päähän pannaksi, 10 €, Monki. 3. Leviksen pitkähihaisella puserolla tarkenee viilenevässä illassa, 64,95 €, Levi’s. 4. Huppari tunnustaa väriä, 24 €, Bik Bok. 5. Jenkkityyliin sopii 90-luvun aurinkolasit, 16,20 €, Asos. 6. Kulutettu farkkutakki saa olla reilun mittainen, 59,95 €, Gina Tricot.


1. Cowboy-tyylisen ruutumekon hihat saa lyhennettyä soljilla, 60 €, s. Oliver. 2. Farkkujen pariksi sopii ”pelipaita”, 12,95 €, H&M. 3. Syksyllä pukeudutaan kokopunaiseen, 59,95 €, Zara. 4. Korviin ripustetaan paksut renkaat, 8 €, Monki. 5. Laukku on puoliksi mokkaa ja puoliksi nahkaa, 99 €, & Other Stories. 6. Farkuissa pinnalla ovat suorat lahkeet ja mutsityyli, 40 €, Monki. 7. Asun kruunaa farkkulippis, 16 €, Asos. Kuvat: valmistajat
1. Cowboy-tyylisen ruutumekon hihat saa lyhennettyä soljilla, 60 €, s. Oliver. 2. Farkkujen pariksi sopii ”pelipaita”, 12,95 €, H&M. 3. Syksyllä pukeudutaan kokopunaiseen, 59,95 €, Zara. 4. Korviin ripustetaan paksut renkaat, 8 €, Monki. 5. Laukku on puoliksi mokkaa ja puoliksi nahkaa, 99 €, & Other Stories. 6. Farkuissa pinnalla ovat suorat lahkeet ja mutsityyli, 40 €, Monki. 7. Asun kruunaa farkkulippis, 16 €, Asos. Kuvat: valmistajat

 

Yhdistä jenkkityyliin rokkimeikki:


1. Master Precise Curvitude Liner -kynällä nestemäisen rajauksen saa ujutettua viiston pään ansiosta tarkasti aivan ripsien tyveen, 11,60 €, Maybelline. 2. Muodikas ja edullinen musta luomiväri löytyy My Must Haves -sarjasta, 1,90 €, Essence. 3. Metallinsävyinen musta luomivärikynä hohtaa luomilla ja pehmentää rajauksia, 19 €, Korres. 4. Pehmeät ja sähäkät rajaukset piirtyvät Infallible Gel Crayon -kynän sävyllä 10 I’ve Got the Blue, 7,90 €, L’Oréal Paris. 5. Mascara Supra Volume -mascara tuuheuttaa ripsiä pitkäaikaisessa käytössä, 31 €, Clarins. 6. Smoky Velvets -paletti tuo syksyn sävyt samettisina luomille, 16,90 €, Isadora.

 

Maatuskatyyli

Venäläisen tyylin innoittajana on ”russian doll” eli maatuska. Upeat kirjailut, kukkakuosit ja koreilu sopivat syksyyn täydellisesti.


1. Tyttömäiseen mekkoon sopii satumainen leninkikangas, 99 €, & Other Stories. 2. Beige trenssi ei ole koskaan pois muodista, 159 €, Zara. 3. Kukkaiskirjailuja löytyy myös päällysvaatteiden alta, 18 €, H&M. 4. Asuun saa maatuskahenkeä sujauttamalla mukaan kukkakirjaillun vyön, 38 €, Top Shop. 5. Punainen, kirjava toppi sopii hameen tai housujen pariksi, 49 €, & Other Stories. 6. Kukkaset ja kuosit kilpailevat huomiosta hameessa, 30 €, Lindex.

 


1. Astetta fiinimmeissä leggingseissä on metallinapit ja säärihalkiot, 49,95 €, Zara. 2. Punainen pusero hehkuu syksyn trendivärissä, 39,95 €, Mint & Berry. 3. Kirjailtu laukku käy asusteeksi myös juhliin, 79,95 €, Zara. 4. Kirjavat saappaat sopivat yksivärisen syystakin kaveriksi, 129 €, Massimo Dutti. 5. Kimaltavat korvikset sopivat kirjavaan asuun, 8 €, Monki. 6. Värikylläinen huivi koristaa kaulan, 36 €, s.Oliver.

 

Yhdistä Venäjä-tyyliin nudemeikki:


1. Rohtokasviuutteita sisältävä näkymätön rajauskynä estää huulituotteiden leviämisen, 21,20 €, Dr. Hauschka. 2. Voidemainen Organic Concealer Pencil -peitekynä tasoittaa pienet värierot sekä pohjustaa huulet, 20 €, Zuii Organic. 3. Pitkäkestoinen puna hoitaa ja kosteuttaa huulia, sävy Pale Petal, 31 €, Elizabeth Arden. 4. Lip Desire Sculpting -huulipunassa on levittämistä helpottava erikoismuotoiltu kärki. Punan sävy Bare Beige,15,50 €, Isadora. 5. Kuorinta-aine tekee huulista sileät, 16,50 €, MAC. 6. Tasaisesti levittyvä Creamy-puna tuo Kesän kukat -nimellään hempeyttä syksyyn, 18,90 €, Lumene.

 

Tiedustelut: bikbok.com/fi, ginatricot.com, hm.com, lindex.fi, massimodutti.com, Mint & Berry ja Levi’s / zalando.fi, monki.com, soliver.eu, stories.com, Puma / asos.com, topshop.com, zara.com/fi.