Pakkaussuunnittelu on tärkeä osa uuden tuotteen lanseeraamista. Kuvat: Karoliina Paatos 
Puolukkauute tehdään puolukkamehutuotannosta ylijääneestä aineksesta.
Lumenen tuotekehitysjohtaja Tiina Isohanni keräilee puolukoita myös vapaa-ajallaan.
Laboratoriossa valmistetaan useita koe-eriä uutuustuotteesta.
Lumenen tuotteet valmistetaan Espoon-tehtaalla. Ennen tuotannon käynnistämistä raaka-aineet tutkitaan.
Riikka Söderlund, Emma Varila, Emilia Laaksonen ja Misme Yrjölä pitivät palaverin, jossa pohdittiin, miten tuotetta markkinoidaan.
Lumenen Espoon-tehtaalta valmiit tuotteet lähtevät myyntiin ympäri Suomea ja maailmaa.
Lumenen konsulentilla Sari Kankare-Mäntysaarella on rullakkokaupalla hyllytettävää, kun uutuustuotteet tulevat myyntiin.
Kosmetiikan pitää näyttää, tuntua, tuoksia ja jopa kuulostaa miellyttävältä.
Irina Virransuon aiempi suosikkisarja lopetettiin, joten oli aika kokeilla jotain uutuutta.

Tiesitkö jo viime vuonna, millaista kasvovoidetta aiot käyttää juuri nyt? Kosmetiikkafirmatpa tiesivät.

Turun Sokos Wiklundin kosmetiikkaosastolla, paalupaikalla käytävän varrella on puolukanvarvuilla somistettu hylly. Niiden keskellä on uutuustuote, Lumenen Time Freeze -ihonhoitosarjan kiinteyttävä tehohoito. Puolukanvarpu somistaa myös konsulentti Sari Kankare-Mäntysaaren huivia. Edelliset kaksi päivää ovat kuluneet rullakkoja työnnellessä ja pahvipakkauksia purkaessa.

– Selektiivisen kosmetiikan konsulenteilla on yleensä pienet, perässä vedettävät laukut. Minulla on parhaimmillaan viisi rullakkoa. Joskus asiakkaatkin ovat päivitelleet työmäärääni, Sari kertoo.

Asettelu sotilaallisen suoriin riveihin hyllyille on vain jäävuoren huippu uuden kosmetiikkatuotteen matkalla. Ennen tätä tuotetta on kehitelty puolitoista vuotta.

Jotakin uutta, jotakin tuttua

Jotta tavaratalon kosmetiikkaosastolla olisi juuri sopivasti vaihtoehtoja, yritykset suunnittelevat tuotelanseerauksensa tarkasti. Osaston hyllyt ovat pullollaan tuotteita, joiden valmistusaineet ovat pitkälti samat. Ostaja ei silti nappaa ­mukaansa mitä vain, vaan hankkii ­samalla pankkikortin viilauksella kasan mielikuvia: halua kokea tunteita, olla osa tarinaa tai kuulua samaan porukkaan tietynlaisten ihmisten kanssa.

– Luulemme monesti, että olemme hirveän rationaalisia, että tunteet eivät ohjaisi ostoksia, sanoo markkinoinnin professori Hannele Kauppinen-Räisänen Monacon kansainvälisestä yliopistosta.

Tutkimukset kertovat, että yhdeksän kymmenestä ostopäätöksestä tehdään koskematta pakkaukseen. Ostaja katsoo hintaa, valmistajan logoa sekä liutaa muita asioita.

– Jopa se, miltä tuotteen pakkaus kuulostaa, kun sen ottaa hyllystä, vaikuttaa päätöksiin, Kauppinen-Räsänen selittää.

– Tuotteen pitää erottua, mutta se ei saa herättää liikaa huomiota. Kuluttaja voi kokea negatiivisena sen, ettei tuote sovi tuoteryhmään tai brändikokonaisuuteen.

Kosmetiikan pitää helliä haju- ja tuntoaistia. Huulipunassa makukin on tärkeä. Tuoksuilla voidaan luoda voimakkaitakin mielikuvia: hentoa ruusua nuorelle ja raikkaalle, sensuellia patsulia vahvalle naiselle.

Mutta se sisältö

Pakkaus on kaunis, tuoksu ja tuntuma kohdallaan ja mielikuva merkistä miellyttää. Mutta itse tuote, sen on oltava jotakin todella kiinnostavaa – tai ainakin vaikutettava sellaiselta. Tarvitaan ­uutuuksia ja jännittäviä innovaatioita. Lumenen tuotekehityksessä tehdään kerralla useita projekteja, ja joka vuosi tuotantoon asti pääsee neljä tai viisi uutuutta.

Kosmetiikkajätti L’Oréal laskee maailmalle jopa 5 000 uutta tuotetta vuodessa.

Keväällä 2014 tehohoito, Lumenen uutuus, on jo melkein valmis tuote. Siinä uutta ja jännittävää on puolukka­uute, jonka on tarkoitus kiinteyttää ihoa. Teho perustuu kversetiini-nimiseen ­antioksidanttiin, joka tukee ihon elastiinisäikeiden joustavuutta. Patenttihakemus on vetämässä.

Laboratoriossa tuntuu kuin olisi kotitalouden- ja kemianluokan risteytyksessä. Vispilä pyörittää punaista ”kiisseliä” lasiastiassa, mutta mittareita ja vempaimia on enemmän kuin keskivertokeittiössä. Tuolla nurkassa on laite, jolla voi analysoida ihon kuntoa.

Tänne, lukitun oven taakse Lumenen Espoon-pääkonttorin uumeniin, on pääsy vain tuotekehityksessä työskentelevillä. He ovat koulutukseltaan kemistejä, biokemistejä, mikrobiologeja ja laborantti-kosmetologeja.

Time Freeze -tehohoitoeliksiirin ­ensimmäinen versio koostettiin tässä laboratoriossa reilut puolitoista vuotta ennen sen tuloa kauppoihin. Samaan aikaan ­alkoi pakkauksen suunnittelu, sillä se vaikuttaa paljon siihen, millaista tuotetta on käyttää ja kuinka se säilyy.

– Kaikki alkaa raaka-­aineista. Kun ne ovat selvillä, laboratoriossa haetaan tuotteelle oikeanlaista koostumusta. Haasteita on vaikea arvata etukäteen, sillä ne ovat kussakin projektissa erilaisia. Tehohoidon kehittämisessä haasteena oli löytää sopiva pakkaus ja pumppu, joka soveltuu käytettäväksi kauneushelmien kanssa, Lumenen tuotekehitysjohtaja Tiina Isohanni kertoo.

Niin, nämä pikkuruiset pallurat tässä. Niillä on kaksi tehtävää: hoitaa ihoa ja saada tuote näyttämään erikoiselta. ­Läpinäkyvän pumppupullon sisältö on puolukanpunaista hyytelöä, jossa helmet uivat – kuin marjat hillossa. Kun tuotetta pumppaa kämmenelle, helmet ­puristuvat verkon läpi ja tuote sekoittuu siihen koostumukseen, joka levitetään kasvoille.

Lumenella tällaista hifistelyä kutsutaan multisensoriaalisuudeksi.

– Tuote näyttää ja tuntuu erilaiselta ja osa kokemusta on, että tuote muuttuu käytön aikana, selittää ihonhoidon tuotepäällikkö Nina Vehniä.

Kiellettyjä aineita, puutteita merkinnöissä

Tuotekehitys on samankaltaista kaikissa kosmetiikkafirmoissa. Pienet yritykset ovat usein erikoistuneita ja niiden kohderyhmät ovat tarkasti rajatut. Esimerkiksi suomalainen Mia Höytö Cosmetics on erikoistunut herkän ihon luomutuotteisiin. Se sai alkunsa perustajan omista iho-ongelmista.

– Ensimmäinen ajatus koko sarjasta lähti omasta herkästä ja erittäin kuivasta ihostani. Emme valmista kaikkea kaikille, vaan herkän ihon luomukosmetiikkaa, yrityksen perustaja Mia Höytö kertoo.

Pikkufirmalla eniten rahaa nielee juuri tuotekehitys. Ekokosmetiikkakaan ei ole enää oudonhajuista mömmöä, vaan ylellisyys on tärkeää myös luomutuotteissa.

– Teemme tuotekehitystä ajan kanssa kiireettä. Tuotteita hiotaan niin kauan, että tiukat kriteerit täyttyvät. Tuotteiden täytyy olla ovat yhtä miellyttäviä käyttää kuin synteettinenkin kosmetiikka.

Tehon lisäksi tärkeää on turvallisuus. Vähän aikaa sitten levisi pelko kosmetiikan sisältämän silikonin vaikutuksista. Viime aikoina pinnalla ovat olleet esimerkiksi mineraaliöljyt, kynsilakkojen sisältämä formaldehydi sekä säilöntäaineina käytettävät parabeenit. Netissä surffaillessa päätyy äkkiä sivuille, jotka kyseenalaistavat tuttujenkin kosmetiikkatuotteiden turvallisuuden.

Voiko Suomessa myytäviä kosmetiikkatuotteita käyttää turvallisin mielin? Yleisesti kyllä, rauhoittelee Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin ryhmäpäällikkö Marilla Lahtinen. Tukes valvoo kosmetiikkaa pistokokeilla.

– Kyllä lainsäädännön vastaisiakin tuotteita markkinoilta löytyy. Kiellettyjen aineiden lisäksi yleistä on, että suomen- ja ruotsinkieliset pakkausmerkinnät puuttuvat, Lahtinen kertoo.

Euroopan unionin kosmetiikka-asetuksen vaatimuksena on, että kosmetiikkaosastolle päätyvät tuotteet ovat turvallisia ihmisille. Lisäksi on säädetty, mitä aineita ei saa käyttää. Turvallisuus pitää voida todistaa, ja turvallisuusarvioinnin tekijällä on oltava farmasian, toksikologian tai lääketieteen koulutus.

Kosmetiikkafirmat testaavat tuotteitaan paljon jo valmistusvaiheessa. Lisäksi ne tekevät kuluttajatutkimuksia ja kyselyjä – Lumene saa vuosittain noin 5000 asiakaskyselyä ja -palautetta.

– Kun uusi tuote tulee myyntiin, moni ­palautetta antanut tunnistaa, että hänen mielipiteensä on huomioitu, ­Lumenen viestintäpäällikkö Riikka Söderlund ­sanoo.

Kauneusyrityksillä on myös testiryhmiä, joille uutuustuotteet lähetetään testiin. Näistä testeistä ovat monesti ­peräisin mainosten prosenttiluvut: "65 prosenttia tunsi ihonsa kiinteämmäksi tai 80 prosenttia koki ripsensä pidemmiksi".

Testiryhmät ovat kohtuullisen pieniä: esimerkiksi Lumenen tehohoitoa kokeili 47 testaajaa.

Samaan aikaan Ranskassa

Leijonanosa Lumenen työstä tapahtuu pääkonttorilla ja tehtaalla. Kemistit kehittävät tuotteet, markkinoinnissa suunnitellaan pakkaukset ja mainoskampanjat ja tehdastyöntekijät huolehtivat aineet purkkeihin.

Mutta jos nyt istuttaisiin vaikkapa L’Oréalin tuotekehityspalaverissa, saatettaisiin heitellä ideoita siitä, valitaanko kampanjan kasvoksi Kim Kardashian vai Beyoncé. Maailman suurimmalla kosmetiikkafirmalla kaikki on isoa.

– Jokainen kauneuslähettiläämme edustaa tiettyä piirrettä: Jane Fonda on monien sukupolvien esikuva, Ines de la Fressange ranskalaisen eleganssin ilmentymä, Julianne Moore itsenäinen ja kriittinen kauneusikoni, Doutzen Kroes säkenöivä luonnollinen kaunotar, Jennifer Lopez kansainvälinen tähti ja lavadiiva latinalaisine juurineen, L’Oréal Finlandin PR- ja viestintäpäällikkö Tarja Kuusela kertoo.

L’Oréalilla seurataan tarkasti muodin trendejä, ja sovelletaan niitä kosmetiikkaan. New Yorkin muotiviikoilla nähtyjä ensi kevään lookeja tutkitaan nyt yrityksessä tarkkaan, jotta Essie-merkin kevään 2015 kynsilakkamallisto on varmasti muodikas.

Muodin lisäksi luonnollisuus on juuri nyt kosmetiikassa tärkeä trendi.

– Luonto on uudistuva raaka-aineiden lähde. Tiivistämällä tai kemian avulla luonnon materiaaleista pystytään luomaan aktiiviaineita, L’Oréalin tuotekehityksen viestintäjohtaja Patricia Pineau kirjoittaa sähköpostissaan.

Niitä aktiiviaineita voi lukea pakkausten kyljestä: esimerkiksi kuten puolukkauute, myös esimerkiksi Pro-Xylane ja Rhamnose ovat peräisin kasveista. Tällaiset tehoaineet kiinnostavat juuri nyt sekä tuotekehittelijöitä että yli nelikymppisiä naisia. Kun ihon vanheneminen alkaa näkyä, moni syöksyy kosmetiikkaosastolle ja tarttuu seerumipulloon. Siksi anti-age on kosmetiikkafirmoille iso juttu.

– Nelikymppisten naisten suurin murhe ihonhoidossa on kiinteys. Elämän jäljet näkyvät iholla, eikä se toivu enää ­samalla lailla kuin nuorempana. Kuluttajat ovat jatkuvasti vaativampia, Nina Vehniä kertoo.

Mutta onko ihmeaineista oikeasti apua? Ihotautilääkärin mielestä ei. Vakuuttavaa näyttöä ei ole, sanoo ihotautien erikoislääkäri Maria Huttunen Jyväskylän Terveystalosta. Hänen mukaansa anti-age-voiteiden teho on samanlainen kuin apteekin perusvoiteiden: molemmat pitävät ihon pehmeänä ja hyväntuntuisena.

– Kosmetiikkavoiteet lupaavat paljon, mutta ei lupauksille ole katetta. Voiteissa voi olla oikeansuuntaisia aineita, mutta yleensä aivan liian vähän, Huttunen sanoo.

Tehoaineiden joukossa on yksi poikkeus: a-vitamiinijohdannaiset eli retinoidit. Mutta:

– Niitä pitää käyttää kovina pitoisuuksina ja vuositolkulla. Suuret pitoisuudet taas saavat ihon hilseilemään ja punottamaan, mikä ei sovi kosmetiikan luonteeseen, Huttunen selvittää.

– Jos ikääntymisen muutoksia iholla halutaan oikeasti lievittää, tarvitaan lääkärin apua: kemiallisia kuorintoja, täyteaineita, botuliinitoksiinia tai leikkauksia.

Tehtaalta peilikaappiin

Lumenen tehtaalla vastavalmistuneet tuotteet pakataan ruskeaan pahviin ja toimitetaan maailmalle. Merkki on jo saanut jalansijaa Yhdysvalloissa, ja tänä syksynä tuotteita lanseerataan Etelä-Koreassa.

– Suomen Korean-suurlähettiläs ­kehotti painamaan Made in Finland -tekstin pakkauksiin isolla, sillä se on siellä laadun ja luotettavuuden tae. Aasiassa ihaillaan skandinaavista puhtautta, luontoa ja designia, Riikka Söderlund kertoo.

Alkuperä on kova juttu myös kotimaassa. Turussa, Wiklundin tavaratalon kosmetiikkaosastolla Sari Kankare-Mäntysaaresta tuntuu, että kovina taloudellisina aikoina kotimaista arvostetaan erityisesti.

– Suomalaisuus alkoi nostaa päätään samoihin aikoihin, kun Nokia myytiin. Ehkä ihmiset valtasi jonkinlainen närkästys ja he heräsivät siihen, että nyt ostetaan kotimaista.

Sarin asiakkaaksi pysähtyy turkulainen Irina Virransuo, 39.

– Aiemmin käyttämäni sarja lopetettiin, ja minulla oli tarve löytää uusia tuotteita kokeiltavaksi. Nyt paikalla oli asiantuntija neuvomassa, Irina kertoo.

Sari poimii testerin siististä pakkausrivistöstä ja pumppaa kimaltelevaa eliksiiriä Irinan kämmenselälle. Hetken tutkiskelun jälkeen Irina kävelee eliksiirin kanssa kassalle.

Melkein kahden vuoden työ on ohi.

Juttu on julkaistu Me Naisten numerossa 43/2014.


Lue myös:

Tällainen on kasvovoiteen matka laboratoriosta markettiin – katso video!

Tämä ihonhoitomyytti on nyt kumottu

Silmäripsetkin vanhenevat – kiihdytätkö itse niiden ikääntymistä?

Trendikynsi ottaa nyt liukuvärit peliin.

New Yorkin muotiviikoilla nähtiin yksi syksyn odotetuimmista tyyleistä, kun Fenty Puma by Rihanna -mallisto paljastui. Mustavalkoisten sporttivaatteiden ilme toistui mustavalkoisissa liukuvärjätyissä kynsissä.

Supertähdet Rihanna ja Vanessa Hudgens suosivat nyt liukuvärjättyjä kynsiä. Jos haluat tyyliisi tiukkaa asennetta, kokeile mustavalkoista liukuvärimanikyyriä. Tyylin voi tehdä myös glitterlakoilla. Kahta eri glittersävyä yhdistävä liukuväri luo pehmeämmän vaikutelman.

Tyylin voi tehdä myös yhdistämällä kaksi eri glittersävyä.
Tyylin voi tehdä myös yhdistämällä kaksi eri glittersävyä.

Tee näin:

1. Levitä suojaavaa aluslakkaa jokaiselle kynnelle.

2. Jos teet liukuvärin tavallisella kynsilakalla, lakkaa kynnet valitsemallasi pohjasävyllä ja anna lakan kuivua hyvin.

3. Sudi liukuvärisävyksi valitsemaasi kynsilakkaa puhtaaseen vaahtomuoviseen meikkisieneen. Ennen kuin lakka ehtii kuivua, aloita painamaan meikkisientä tuputtavilla liikkeillä kynnen kärjestä kohti tyveä. Paina meikkisientä enemmän kynnen kärjessä, jolloin saat voimakkaamman sävyn. Edetessäsi kynnen tyveä kohti, tuputa kevyemmin saadaksesi liukuväriefektin.

4. Jos haluat glitterkynnet, valitse kaksi samantyylistä glitterlakkaa, vaaleamman ja tummemman.

5. Levitä kynnen tyveen tummempaa glitterlakkaa ja ota heti sen jälkeen käteesi vaaleamman glitterlakan sivellin. Ala levittää vaaleampaa lakkaa kynnen kärkeä kohti niin, että sivellin osuu samalla hieman tummempaan lakkaan, häivyttäen kahden eri sävyn rajaa.

6. Teit sitten tavallisen tai glitterisen liukuvärin, anna lakan kuivua rauhassa ja viimeistele manikyyri kiiltävällä päällyslakalla.

Fenty Puma by Rihanna -malliston mustavalkoisten sporttivaatteiden ilme toistui liukuvärjätyissä kynsissä.
Fenty Puma by Rihanna -malliston mustavalkoisten sporttivaatteiden ilme toistui liukuvärjätyissä kynsissä.

Manikyyrin ei aina tarvitse olla ranskalainen tai yksivärinen. Kynsiin otetaan mallia nyt maaliroiskeista.

Muotinäytöksistä sekä Pinterestin kauneusohjeissa tiuhaan näkynyt maaliroiskemanikyyri on helppo mutta taatusti muodikas. Jo muutamilla roiskeilla saa näyttävät näpit, mutta kunnianhimoisempi lakkaaja voi satsata todelliseen väripläjäykseen.

Tee näin:

1. Suojaa kynnen pinta aluslakkakerroksella.

2. Lakkaa kynnet peittävällä pohjasävyllä, esimerkiksi valkoisella.

3. Leikkaa mehupilleistä yksi tai useampi 5 senttimetrin pätkä, riippuen haluatko tehdä roiskeita yhdellä vai useammalla sävyllä. Puhdistamisen helpottamiseksi voit suojata kynsien ympärillä olevan ihon teipinpaloilla.

4. Dippaa pillin toinen pää kynsilakassa ja vie pilli kynnen yläpuolelle. Puhalla pillin puhtaasta päästä napakasti, jolloin kynsilakka leviää kynnelle roiskeen lailla.

5. Toista pillin dippaus ja puhallus yhden kynnen kohdalla niin monta kertaa, että haluamasi jälki on valmis. Voit myös puhaltaa kynnelle muutamaa eri sävyä.

6. Anna kynsilakan kuivua hyvin ja viimeistele manikyyri päällyslakalla. Kyllä kelpaa!

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.

Ihonhoitoon on nykyisin tarjolla lukuisia tehotuotteita. Mutta miten niitä käytetään?

Buusterit, seerumit ja tehotipat on kehitetty ilmansaasteita, uv-säteilyä, stressiä ja univajetta vastaan. Tehotuotteilla avun voi kohdentaa juuri sinne, missä iho sitä eniten tarvitsee. Moni ei vain tiedä, miten näitä ihonhoidon supertähtiä käytetään.

1. Miksi tehoaineita ei voi vain laittaa yhteen purkkiin?

Hoito ei vaikuttaisi niin tehokkaasti. Erilaiset raaka-aineet myös vaikuttavat eri osissa ihoa. Jos sama voide sekä kosteuttaa ja kiinteyttää ihoa, että hoitaa sen rasvaisuutta ja finnejä, hälytyskellojen tulisi soida. Jos vaikutusaineita on liikaa, yhteisvaikutus voi yksinkertaisesti olla ihoparalle liikaa. Mieti siis, miltä ihosi tuntuu ja mitä se kaipaa, ennen kuin ryntäät seerumikaupoille.

2. Missä järjestyksessä tuotteet tulisi levittää kasvoille?

Koostumukseltaan ohuin tuote levitetään ensimmäisenä heti kasvojen puhdistuksen ja kasvoveden jälkeen. Puhdistettu iho hörppää vesi- tai geeliseerumit syvälle ihoon, jolloin niistä saa myös parhaan hyödyn. Seerumi tai tehotiiviste sisältää aina kaikkein eniten aktiivisia raaka-aineita. Huolellisesti valittuna se taltuttaa iho-ongelmat.

Joillakin ihonhoitosarjoilla on lisäksi niin kutsuttu primer- tai boostertuote, joka levitetään aina ennen hoitotuotteita. Se valmistaa ihon vastaanottamaan seuraavat hoitotuotteet. Seerumin päälle levitetään voide. Rasvaisempi koostumus suojaa ihoa.

4. Ennen serumia ja voidetta levitettävä Elisabeth Arden Superstart Skin Renewal Booster -tehotuote kiinteyttää ihon ulointa pintakerrosta, 59 €. 5. Clinique Dramatically Different Lotion+ -hoitoemulsio on täydellinen tehotuote kuivalle iholle, 61,90 €. 6. Clarins-tehohoitotipat ovat todellinen täsmätuote iho-ongelmien kuuriluontoiseen hoitoon, 39 €.
4. Ennen serumia ja voidetta levitettävä Elisabeth Arden Superstart Skin Renewal Booster -tehotuote kiinteyttää ihon ulointa pintakerrosta, 59 €. 5. Clinique Dramatically Different Lotion+ -hoitoemulsio on täydellinen tehotuote kuivalle iholle, 61,90 €. 6. Clarins-tehohoitotipat ovat todellinen täsmätuote iho-ongelmien kuuriluontoiseen hoitoon, 39 €.

3. Tuleeko tuotteita käyttää sekä aamulla että illalla?

Ihomme on kuin pieni tietokone, jonka toiminnot ovat erilaisia päivällä ja yöllä. Päivällä se suojautuu ulkoisilta rasituksilta. Yöllä toiminta aktivoituu, ja iho korjaa päivän aikana aiheutuneita vaurioita. Yöllä iho myös valmistaa antioksidantteja varastoon, ja illalla käytettävät tuotteet tukevat tätä prosessia. Esimerkiksi anti-age-tuotteet aktivoivat kollageenia ja elastiinia tuottavien solujen toimintaa, jotka touhuavat ihomme alla nukkuessamme.

4. Mitkä tuotteet ovat välttämättömät, jos haluan päästä ihonhoidossa mahdollisimman helpolla?

Tärkeintä on selvittää oma ihotyyppi, jotta löytää oikeat puhdistustuotteet sekä kosteuttavat voiteet. Ihoa tehokkaimmin hoitava ja kaunistava tuote on seerumi, joka on helppo ottaa mukaan ihonhoitorutiineihin, kun tiedät, mitä ihosi tarvitsee.

7. Hinta-laatusuhteeltaan napakymppi, Nivea Q10plus Serum Pearls –seerumi taistelee ikääntymistä vastaan, 14,45 €.  8. Aikuiselle akneiholle suunnattu, tasapainottava ja ihoa kevyesti kuoriva Clinique anti-blemish solutions -seerumi, 59 €. 9. Antioksidanttinen pycnogenol-tehoaine korjaa auringonvaurioittamaa ihoa, V 10 Plus Pycnogenol -seerumi, 87 €. 9. Ihon kimmoisuutta lisäävä V 10 Plus -kollageeniseerumi tasoittaa jo muodostuneita juonteita, 87 €. 10. Lumene Time Freeze Ultra Firm Elixir –kiinteyttävän tehohoidon sisältämät peptidit tehostavat ihon luontaista kollageenin ja elastiinin tuotantoa, 29,90 €.
7. Hinta-laatusuhteeltaan napakymppi, Nivea Q10plus Serum Pearls –seerumi taistelee ikääntymistä vastaan, 14,45 €. 8. Aikuiselle akneiholle suunnattu, tasapainottava ja ihoa kevyesti kuoriva Clinique anti-blemish solutions -seerumi, 59 €. 9. Antioksidanttinen pycnogenol-tehoaine korjaa auringonvaurioittamaa ihoa, V 10 Plus Pycnogenol -seerumi, 87 €. 9. Ihon kimmoisuutta lisäävä V 10 Plus -kollageeniseerumi tasoittaa jo muodostuneita juonteita, 87 €. 10. Lumene Time Freeze Ultra Firm Elixir –kiinteyttävän tehohoidon sisältämät peptidit tehostavat ihon luontaista kollageenin ja elastiinin tuotantoa, 29,90 €.

5. Pitääkö nelikymppisellä olla enemmän hoitotuotteita käytössä kuin kaksikymppisellä?

Ei, kyse on enemmän tuotteiden ominaisuuksista. Kaksikymppisen kannattaa keskittyä kosteuttamaan ja suojaamaan ihoa. Kolmekymppisen on hyvä ennaltaehkäistä tulevien vuosien ihomuutoksia.

Nelikymppinen kiinnittää jo huomiota kaulan ja dekolteen hoitamiseen. Ihon kollageenin tuotanto alkaa heiketä, ja iho menettää kiinteyttään. Viisikymppisen ihoa haastavat vaihdevuosien mukanaan tuomat rypyt, ihon veltostuminen ja kuivuus. Iho alkaa ohentua ja tarvitsee vahvistuakseen vitamiineja ja hivenaineita.

Asiantuntijoina Bernerin viestintäasiantuntija Anne Sario, V 10 Plus -kouluttaja Anne Parkkinen ja Clinique-kouluttaja Riikka Korhonen.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.

 

Kevyt ja luonnollinen meikki syntyy helposti ja kestää näillä nikseillä iltaan asti.

1. Tee luonnollinen pohja

Tärkeintä on löytää omalle ihotyypille sopiva meikkivoide. Vältä tuhteja voiteita tai liian tasaista väritystä. Ohut meikkipohja sopii myös näpyille.

Levitä meikkivoiteen alle tehokas kosteusvoide. Jos iho on kuiva, se imaisee meikkivoidetta armottoman määrän. Kosteutettu iho näyttää kimmoisalta, ja meikki liukuu sen päälle ohuesti.

Valitse ohut tuote ja lämmitä sitä sormenpäissäsi ennen levitystä. Siveltimilläkin saa kaunista jälkeä, mutta paras lopputulos vaatii yleensä myös pientä häivytystä sormin.

Jos ihosi on hyvässä kunnossa, anna sen näkyä. Meikkivoidetta voi levittää vain punoittaviin kohtiin, kuten nenänpieliin. Voit myös kokeilla sävytettyä päivävoidetta.

Kerrosta voidetta ohuelti vain ongelmakohtiin – muualle riittää yksi kerros.

Käytä valokynää vain pahimpiin varjokohtiin.
Käytä valokynää vain pahimpiin varjokohtiin.

2. Peitä silmänaluset kevyesti

Kun peilistä tuijottaa panda, tekisi mieli värittää silmänaluset tuhdisti peitepuikolla. Liian paksu tuote kertyy kuitenkin nopeasti ihon juonteisiin. Peittävyyttä saa ohuellakin tuotteella.

Ohut, nestemäinen peiteaine on paras. Monta ohutta kerrosta näyttää paremmalta kuin yksi paksu.

Silmänalusille ja näpyille kannattaa hankkia omat tuotteensa. Persikkainen sävy peittää sinisyyttä, näpyille sopii ihon omaa sävyä jäljittelevä väri.

Valokynää ei kannata sutia koko silmänaluselle. Käytä ensin peiteainetta, joka vastaa ihon tummuusastetta. Sipaise lopuksi valokynää pahimpiin varjokohtiin.

Jotta silmämeikki ei suttaantuisi luomivakoon, levitä niille pohjustusvoidetta.
Jotta silmämeikki ei suttaantuisi luomivakoon, levitä niille pohjustusvoidetta.

3. Huoliteltu silmämeikki on raikas

Silmämeikki voi olla näyttävä, mutta valitse silloin pariksi nudet huulet. Huoliteltu jälki on aina hehkein.

Kun haluat korostaa silmiä, valitse pehmeitä ruskean ja harmaan sävyjä.

Levitä ripsiväriä enintään kaksi kerrosta, jotta ripsien kärjistä ei tule liian paksut. Satsaa sen sijaan erottelevaan ripsariin, joka korostaa ripsien tuuheutta.

Huulet eivät tarvitse välttämättä huulirasvaa kummempaa meikkiä.

Vaalealle sopii usein parhaiten kulmakynän ash blonde -sävy.
Vaalealle sopii usein parhaiten kulmakynän ash blonde -sävy.

4. Luonnollinen malli kulmakarvoihin

Kulmakarvat kehystävät katseen ja tuovat ilmeelle ryhtiä. Vältä nyppimästä kulmia liian kapeiksi.

Luonnollinen malli on kaunein. Nypi tarvittaessa vain ulkonurkkaa hieman kapeammaksi.

Liian ylös tai alas piirretyt kulmakarvat saavat katseen näyttämään vihaiselta tai säikähtäneeltä. Älä siis siirrä kulmien paikkaa kynän avulla.

Kulmakarvatuotteet voivat näyttää liian vaaleilta, mutta käytössä vaikutelma on aina tummempi. Luota kulmatuotteiden nimiin. Esimerkiksi ash blonde sopii yleensä vaaleille, eikä jätä valjua vaikutelmaa, vaikka niin voisi kuvitella. Liian tummat kulmakarvat ovat usein luonnottomat.

Koroste poskipäissä ja nenänvarressa tuo kauniin hehkun.
Koroste poskipäissä ja nenänvarressa tuo kauniin hehkun.

5. Kaunis iho kiiltää

Moni havittelee täysmattaa ihoa, mutta oikeista kohdista kiiltävä iho on kaunein. Käytä korostustuotteita kuitenkin harkiten, jotta lopputulos ei ole liian kiiltelevä.

Korostusvoidetta ei kannata sekoittaa meikkivoiteen joukkoon. Levitä ensin meikkivoide ja sitten korosteseosta poskipäille, nenänvarteen, silmäkulmiin, kulmaluulle ja amorinkaareen.

Yleensä korostusvärit ovat joko viileän ruusuisia tai kullanhohtoisia. Valitse sävy fiiliksen, vuodenajan tai ihonsävysi mukaan.

Viistosti kohti ohimoita levitetty puna näyttää jälleen raikkaalta.
Viistosti kohti ohimoita levitetty puna näyttää jälleen raikkaalta.

6. Panosta poskipunaan

Viime aikoina varjostuksi on tehtailtu kasvoille ahkerati.Tummat varjot ovat harvoin heleitä – ainakaan, jos innostuu kaventamaan piirteitään liian tummilla tuotteilla. Panosta sen sijaan poskipunaan, joka saa sinut näyttämään ruusuisen raikkaalta.

Poskipuna antaa kasvoille tervettä hehkua. Se viimeistelee meikin kuin meikin.

Valitse persikkainen ja vaalea nude, kun korostat silmiä. Vaalean meikin herättää eloon sähäkämpi pinkki.

Voidemainen poskipuna on turvallinen valinta. Jos käytät puuterista punaa, anna meikkivoiteen kuivua ennen levitystä.

Kokeile, mikä paikka poskipunalle on paras juuri sinulle. Viistosti kohti ohimoita levitetty puna näyttää jälleen raikkaalta.

Levitä huulien ulkoreunoille tummempaa ja keskiosaan vaaleampaa sävyä.
Levitä huulien ulkoreunoille tummempaa ja keskiosaan vaaleampaa sävyä.

7. Nudet tai sähäkät huulet

Kun valitset meikin kiintopisteeksi huulet, voit jättää muun meikin kuulaaksi. Kokeile joskus, miltä tuntuu jättää ripsivärikin levittämättä. Muista kuoria huulet säännöllisesti erimerkiksi hunajalla tai sokerilla, jotta meikki liukuu kauniisti.

Kun muu meikki on nude, huulille voi valita sähäkänkin sävyn. Klassinen punainen toimii aina, mutta tänä syksynä etenkin fuksia ja luumu ovat trendikkäitä.

Leikittele kiillolla! Märän näköinen suukko on ihan erilainen kuin täysmattainen puna.

Rennon lookin saat taputtelemalla punan suoraan puikosta, mutta muuten paljaan meikin pariksi sopii myös tarkkaan rajattu suu.

Huulille voi valita kaksikin sävyä: tummemman ulko-reunoille ja vaaleamman huulten keskiosaan. Leikitelläkin saa.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.