Pakkaussuunnittelu on tärkeä osa uuden tuotteen lanseeraamista. Kuvat: Karoliina Paatos 
Pakkaussuunnittelu on tärkeä osa uuden tuotteen lanseeraamista. Kuvat: Karoliina Paatos 
Puolukkauute tehdään puolukkamehutuotannosta ylijääneestä aineksesta.
Puolukkauute tehdään puolukkamehutuotannosta ylijääneestä aineksesta.
Lumenen tuotekehitysjohtaja Tiina Isohanni keräilee puolukoita myös vapaa-ajallaan.
Lumenen tuotekehitysjohtaja Tiina Isohanni keräilee puolukoita myös vapaa-ajallaan.
Laboratoriossa valmistetaan useita koe-eriä uutuustuotteesta.
Laboratoriossa valmistetaan useita koe-eriä uutuustuotteesta.
Lumenen tuotteet valmistetaan Espoon-tehtaalla. Ennen tuotannon käynnistämistä raaka-aineet tutkitaan.
Lumenen tuotteet valmistetaan Espoon-tehtaalla. Ennen tuotannon käynnistämistä raaka-aineet tutkitaan.
Riikka Söderlund, Emma Varila, Emilia Laaksonen ja Misme Yrjölä pitivät palaverin, jossa pohdittiin, miten tuotetta markkinoidaan.
Riikka Söderlund, Emma Varila, Emilia Laaksonen ja Misme Yrjölä pitivät palaverin, jossa pohdittiin, miten tuotetta markkinoidaan.
Lumenen Espoon-tehtaalta valmiit tuotteet lähtevät myyntiin ympäri Suomea ja maailmaa.
Lumenen Espoon-tehtaalta valmiit tuotteet lähtevät myyntiin ympäri Suomea ja maailmaa.
Lumenen konsulentilla Sari Kankare-Mäntysaarella on rullakkokaupalla hyllytettävää, kun uutuustuotteet tulevat myyntiin.
Lumenen konsulentilla Sari Kankare-Mäntysaarella on rullakkokaupalla hyllytettävää, kun uutuustuotteet tulevat myyntiin.
Kosmetiikan pitää näyttää, tuntua, tuoksia ja jopa kuulostaa miellyttävältä.
Kosmetiikan pitää näyttää, tuntua, tuoksia ja jopa kuulostaa miellyttävältä.
Irina Virransuon aiempi suosikkisarja lopetettiin, joten oli aika kokeilla jotain uutuutta.
Irina Virransuon aiempi suosikkisarja lopetettiin, joten oli aika kokeilla jotain uutuutta.

Tiesitkö jo viime vuonna, millaista kasvovoidetta aiot käyttää juuri nyt? Kosmetiikkafirmatpa tiesivät.

Turun Sokos Wiklundin kosmetiikkaosastolla, paalupaikalla käytävän varrella on puolukanvarvuilla somistettu hylly. Niiden keskellä on uutuustuote, Lumenen Time Freeze -ihonhoitosarjan kiinteyttävä tehohoito. Puolukanvarpu somistaa myös konsulentti Sari Kankare-Mäntysaaren huivia. Edelliset kaksi päivää ovat kuluneet rullakkoja työnnellessä ja pahvipakkauksia purkaessa.

– Selektiivisen kosmetiikan konsulenteilla on yleensä pienet, perässä vedettävät laukut. Minulla on parhaimmillaan viisi rullakkoa. Joskus asiakkaatkin ovat päivitelleet työmäärääni, Sari kertoo.

Asettelu sotilaallisen suoriin riveihin hyllyille on vain jäävuoren huippu uuden kosmetiikkatuotteen matkalla. Ennen tätä tuotetta on kehitelty puolitoista vuotta.

Jotakin uutta, jotakin tuttua

Jotta tavaratalon kosmetiikkaosastolla olisi juuri sopivasti vaihtoehtoja, yritykset suunnittelevat tuotelanseerauksensa tarkasti. Osaston hyllyt ovat pullollaan tuotteita, joiden valmistusaineet ovat pitkälti samat. Ostaja ei silti nappaa ­mukaansa mitä vain, vaan hankkii ­samalla pankkikortin viilauksella kasan mielikuvia: halua kokea tunteita, olla osa tarinaa tai kuulua samaan porukkaan tietynlaisten ihmisten kanssa.

– Luulemme monesti, että olemme hirveän rationaalisia, että tunteet eivät ohjaisi ostoksia, sanoo markkinoinnin professori Hannele Kauppinen-Räisänen Monacon kansainvälisestä yliopistosta.

Tutkimukset kertovat, että yhdeksän kymmenestä ostopäätöksestä tehdään koskematta pakkaukseen. Ostaja katsoo hintaa, valmistajan logoa sekä liutaa muita asioita.

– Jopa se, miltä tuotteen pakkaus kuulostaa, kun sen ottaa hyllystä, vaikuttaa päätöksiin, Kauppinen-Räsänen selittää.

– Tuotteen pitää erottua, mutta se ei saa herättää liikaa huomiota. Kuluttaja voi kokea negatiivisena sen, ettei tuote sovi tuoteryhmään tai brändikokonaisuuteen.

Kosmetiikan pitää helliä haju- ja tuntoaistia. Huulipunassa makukin on tärkeä. Tuoksuilla voidaan luoda voimakkaitakin mielikuvia: hentoa ruusua nuorelle ja raikkaalle, sensuellia patsulia vahvalle naiselle.

Mutta se sisältö

Pakkaus on kaunis, tuoksu ja tuntuma kohdallaan ja mielikuva merkistä miellyttää. Mutta itse tuote, sen on oltava jotakin todella kiinnostavaa – tai ainakin vaikutettava sellaiselta. Tarvitaan ­uutuuksia ja jännittäviä innovaatioita. Lumenen tuotekehityksessä tehdään kerralla useita projekteja, ja joka vuosi tuotantoon asti pääsee neljä tai viisi uutuutta.

Kosmetiikkajätti L’Oréal laskee maailmalle jopa 5 000 uutta tuotetta vuodessa.

Keväällä 2014 tehohoito, Lumenen uutuus, on jo melkein valmis tuote. Siinä uutta ja jännittävää on puolukka­uute, jonka on tarkoitus kiinteyttää ihoa. Teho perustuu kversetiini-nimiseen ­antioksidanttiin, joka tukee ihon elastiinisäikeiden joustavuutta. Patenttihakemus on vetämässä.

Laboratoriossa tuntuu kuin olisi kotitalouden- ja kemianluokan risteytyksessä. Vispilä pyörittää punaista ”kiisseliä” lasiastiassa, mutta mittareita ja vempaimia on enemmän kuin keskivertokeittiössä. Tuolla nurkassa on laite, jolla voi analysoida ihon kuntoa.

Tänne, lukitun oven taakse Lumenen Espoon-pääkonttorin uumeniin, on pääsy vain tuotekehityksessä työskentelevillä. He ovat koulutukseltaan kemistejä, biokemistejä, mikrobiologeja ja laborantti-kosmetologeja.

Time Freeze -tehohoitoeliksiirin ­ensimmäinen versio koostettiin tässä laboratoriossa reilut puolitoista vuotta ennen sen tuloa kauppoihin. Samaan aikaan ­alkoi pakkauksen suunnittelu, sillä se vaikuttaa paljon siihen, millaista tuotetta on käyttää ja kuinka se säilyy.

– Kaikki alkaa raaka-­aineista. Kun ne ovat selvillä, laboratoriossa haetaan tuotteelle oikeanlaista koostumusta. Haasteita on vaikea arvata etukäteen, sillä ne ovat kussakin projektissa erilaisia. Tehohoidon kehittämisessä haasteena oli löytää sopiva pakkaus ja pumppu, joka soveltuu käytettäväksi kauneushelmien kanssa, Lumenen tuotekehitysjohtaja Tiina Isohanni kertoo.

Niin, nämä pikkuruiset pallurat tässä. Niillä on kaksi tehtävää: hoitaa ihoa ja saada tuote näyttämään erikoiselta. ­Läpinäkyvän pumppupullon sisältö on puolukanpunaista hyytelöä, jossa helmet uivat – kuin marjat hillossa. Kun tuotetta pumppaa kämmenelle, helmet ­puristuvat verkon läpi ja tuote sekoittuu siihen koostumukseen, joka levitetään kasvoille.

Lumenella tällaista hifistelyä kutsutaan multisensoriaalisuudeksi.

– Tuote näyttää ja tuntuu erilaiselta ja osa kokemusta on, että tuote muuttuu käytön aikana, selittää ihonhoidon tuotepäällikkö Nina Vehniä.

Kiellettyjä aineita, puutteita merkinnöissä

Tuotekehitys on samankaltaista kaikissa kosmetiikkafirmoissa. Pienet yritykset ovat usein erikoistuneita ja niiden kohderyhmät ovat tarkasti rajatut. Esimerkiksi suomalainen Mia Höytö Cosmetics on erikoistunut herkän ihon luomutuotteisiin. Se sai alkunsa perustajan omista iho-ongelmista.

– Ensimmäinen ajatus koko sarjasta lähti omasta herkästä ja erittäin kuivasta ihostani. Emme valmista kaikkea kaikille, vaan herkän ihon luomukosmetiikkaa, yrityksen perustaja Mia Höytö kertoo.

Pikkufirmalla eniten rahaa nielee juuri tuotekehitys. Ekokosmetiikkakaan ei ole enää oudonhajuista mömmöä, vaan ylellisyys on tärkeää myös luomutuotteissa.

– Teemme tuotekehitystä ajan kanssa kiireettä. Tuotteita hiotaan niin kauan, että tiukat kriteerit täyttyvät. Tuotteiden täytyy olla ovat yhtä miellyttäviä käyttää kuin synteettinenkin kosmetiikka.

Tehon lisäksi tärkeää on turvallisuus. Vähän aikaa sitten levisi pelko kosmetiikan sisältämän silikonin vaikutuksista. Viime aikoina pinnalla ovat olleet esimerkiksi mineraaliöljyt, kynsilakkojen sisältämä formaldehydi sekä säilöntäaineina käytettävät parabeenit. Netissä surffaillessa päätyy äkkiä sivuille, jotka kyseenalaistavat tuttujenkin kosmetiikkatuotteiden turvallisuuden.

Voiko Suomessa myytäviä kosmetiikkatuotteita käyttää turvallisin mielin? Yleisesti kyllä, rauhoittelee Turvallisuus- ja kemikaalivirasto Tukesin ryhmäpäällikkö Marilla Lahtinen. Tukes valvoo kosmetiikkaa pistokokeilla.

– Kyllä lainsäädännön vastaisiakin tuotteita markkinoilta löytyy. Kiellettyjen aineiden lisäksi yleistä on, että suomen- ja ruotsinkieliset pakkausmerkinnät puuttuvat, Lahtinen kertoo.

Euroopan unionin kosmetiikka-asetuksen vaatimuksena on, että kosmetiikkaosastolle päätyvät tuotteet ovat turvallisia ihmisille. Lisäksi on säädetty, mitä aineita ei saa käyttää. Turvallisuus pitää voida todistaa, ja turvallisuusarvioinnin tekijällä on oltava farmasian, toksikologian tai lääketieteen koulutus.

Kosmetiikkafirmat testaavat tuotteitaan paljon jo valmistusvaiheessa. Lisäksi ne tekevät kuluttajatutkimuksia ja kyselyjä – Lumene saa vuosittain noin 5000 asiakaskyselyä ja -palautetta.

– Kun uusi tuote tulee myyntiin, moni ­palautetta antanut tunnistaa, että hänen mielipiteensä on huomioitu, ­Lumenen viestintäpäällikkö Riikka Söderlund ­sanoo.

Kauneusyrityksillä on myös testiryhmiä, joille uutuustuotteet lähetetään testiin. Näistä testeistä ovat monesti ­peräisin mainosten prosenttiluvut: "65 prosenttia tunsi ihonsa kiinteämmäksi tai 80 prosenttia koki ripsensä pidemmiksi".

Testiryhmät ovat kohtuullisen pieniä: esimerkiksi Lumenen tehohoitoa kokeili 47 testaajaa.

Samaan aikaan Ranskassa

Leijonanosa Lumenen työstä tapahtuu pääkonttorilla ja tehtaalla. Kemistit kehittävät tuotteet, markkinoinnissa suunnitellaan pakkaukset ja mainoskampanjat ja tehdastyöntekijät huolehtivat aineet purkkeihin.

Mutta jos nyt istuttaisiin vaikkapa L’Oréalin tuotekehityspalaverissa, saatettaisiin heitellä ideoita siitä, valitaanko kampanjan kasvoksi Kim Kardashian vai Beyoncé. Maailman suurimmalla kosmetiikkafirmalla kaikki on isoa.

– Jokainen kauneuslähettiläämme edustaa tiettyä piirrettä: Jane Fonda on monien sukupolvien esikuva, Ines de la Fressange ranskalaisen eleganssin ilmentymä, Julianne Moore itsenäinen ja kriittinen kauneusikoni, Doutzen Kroes säkenöivä luonnollinen kaunotar, Jennifer Lopez kansainvälinen tähti ja lavadiiva latinalaisine juurineen, L’Oréal Finlandin PR- ja viestintäpäällikkö Tarja Kuusela kertoo.

L’Oréalilla seurataan tarkasti muodin trendejä, ja sovelletaan niitä kosmetiikkaan. New Yorkin muotiviikoilla nähtyjä ensi kevään lookeja tutkitaan nyt yrityksessä tarkkaan, jotta Essie-merkin kevään 2015 kynsilakkamallisto on varmasti muodikas.

Muodin lisäksi luonnollisuus on juuri nyt kosmetiikassa tärkeä trendi.

– Luonto on uudistuva raaka-aineiden lähde. Tiivistämällä tai kemian avulla luonnon materiaaleista pystytään luomaan aktiiviaineita, L’Oréalin tuotekehityksen viestintäjohtaja Patricia Pineau kirjoittaa sähköpostissaan.

Niitä aktiiviaineita voi lukea pakkausten kyljestä: esimerkiksi kuten puolukkauute, myös esimerkiksi Pro-Xylane ja Rhamnose ovat peräisin kasveista. Tällaiset tehoaineet kiinnostavat juuri nyt sekä tuotekehittelijöitä että yli nelikymppisiä naisia. Kun ihon vanheneminen alkaa näkyä, moni syöksyy kosmetiikkaosastolle ja tarttuu seerumipulloon. Siksi anti-age on kosmetiikkafirmoille iso juttu.

– Nelikymppisten naisten suurin murhe ihonhoidossa on kiinteys. Elämän jäljet näkyvät iholla, eikä se toivu enää ­samalla lailla kuin nuorempana. Kuluttajat ovat jatkuvasti vaativampia, Nina Vehniä kertoo.

Mutta onko ihmeaineista oikeasti apua? Ihotautilääkärin mielestä ei. Vakuuttavaa näyttöä ei ole, sanoo ihotautien erikoislääkäri Maria Huttunen Jyväskylän Terveystalosta. Hänen mukaansa anti-age-voiteiden teho on samanlainen kuin apteekin perusvoiteiden: molemmat pitävät ihon pehmeänä ja hyväntuntuisena.

– Kosmetiikkavoiteet lupaavat paljon, mutta ei lupauksille ole katetta. Voiteissa voi olla oikeansuuntaisia aineita, mutta yleensä aivan liian vähän, Huttunen sanoo.

Tehoaineiden joukossa on yksi poikkeus: a-vitamiinijohdannaiset eli retinoidit. Mutta:

– Niitä pitää käyttää kovina pitoisuuksina ja vuositolkulla. Suuret pitoisuudet taas saavat ihon hilseilemään ja punottamaan, mikä ei sovi kosmetiikan luonteeseen, Huttunen selvittää.

– Jos ikääntymisen muutoksia iholla halutaan oikeasti lievittää, tarvitaan lääkärin apua: kemiallisia kuorintoja, täyteaineita, botuliinitoksiinia tai leikkauksia.

Tehtaalta peilikaappiin

Lumenen tehtaalla vastavalmistuneet tuotteet pakataan ruskeaan pahviin ja toimitetaan maailmalle. Merkki on jo saanut jalansijaa Yhdysvalloissa, ja tänä syksynä tuotteita lanseerataan Etelä-Koreassa.

– Suomen Korean-suurlähettiläs ­kehotti painamaan Made in Finland -tekstin pakkauksiin isolla, sillä se on siellä laadun ja luotettavuuden tae. Aasiassa ihaillaan skandinaavista puhtautta, luontoa ja designia, Riikka Söderlund kertoo.

Alkuperä on kova juttu myös kotimaassa. Turussa, Wiklundin tavaratalon kosmetiikkaosastolla Sari Kankare-Mäntysaaresta tuntuu, että kovina taloudellisina aikoina kotimaista arvostetaan erityisesti.

– Suomalaisuus alkoi nostaa päätään samoihin aikoihin, kun Nokia myytiin. Ehkä ihmiset valtasi jonkinlainen närkästys ja he heräsivät siihen, että nyt ostetaan kotimaista.

Sarin asiakkaaksi pysähtyy turkulainen Irina Virransuo, 39.

– Aiemmin käyttämäni sarja lopetettiin, ja minulla oli tarve löytää uusia tuotteita kokeiltavaksi. Nyt paikalla oli asiantuntija neuvomassa, Irina kertoo.

Sari poimii testerin siististä pakkausrivistöstä ja pumppaa kimaltelevaa eliksiiriä Irinan kämmenselälle. Hetken tutkiskelun jälkeen Irina kävelee eliksiirin kanssa kassalle.

Melkein kahden vuoden työ on ohi.

Juttu on julkaistu Me Naisten numerossa 43/2014.


Lue myös:

Tällainen on kasvovoiteen matka laboratoriosta markettiin – katso video!

Tämä ihonhoitomyytti on nyt kumottu

Silmäripsetkin vanhenevat – kiihdytätkö itse niiden ikääntymistä?

Kirjailija rajoitti tyttärensä ”peiliaikaa”, koska huomasi 7-vuotiaan viihtyvän entistä kauemmin peilin edessä.

Viisi vai 35 minuuttia – kuinka kauan sinä vietät aamuisin peilin edessä?

Joillekin riittää muutama tuote ja muutama minuutti, kun päivän look on valmis. Toiset taas käyttävät useita ihonhoitotuotteita ja jopa yli kymmentä meikkiä, ja aikaa peilin edessä kuluu – no, ainakin ihan riittävästi.

Lue myös! 5 vai 15 minuuttia aikaa? Näin teet onnistuneen pikameikin

Mikä on sitten sopiva aika valmistautumiseen? Siitä jokaisella on oma näkemyksensä – ja toiveensa: toiset haluavat esimerkiksi nukkua pidempään. Toisille on tärkeämpää saada riittävästi laittautumisaikaa. Jos asiaa kysyy kirjailija Zadie Smithiltä, hän vastaa todennäköisesti ”15 minuuttia”.

Smith, 41, on nimittäin antanut kotona hänen tyttärelleen vartin rajoituksen. Tuon ajan tytär saa käyttää päivittäin peilin edessä, kertoo The Guardian.

Edinburghin kansainvälisillä kirjafestivaaleilla esiintynyt Zadie Smith paljasti, miksi hän on luonut 7-vuotiaalle tyttärelleen 15 minuutin säännön. Smithin mukaan tytöt tuhlaavat aikaansa peilin edessä; tuon ajan pojat käyttävät paremmin hyödykseen.

”Tytöt tuhlaavat aikaansa peilin edessä.”

– Selitin asian hänelle näillä sanoilla: sinä tuhlaat aikaa, veljesi ei. Joka päivä hän laittaa paidan päälleen, menee ulos ovesta eikä välitä yhtään, jos hukkaat puolitoista tuntia, kun teet meikkiäsi.

Suosittelemme! Bloggaaja Veera Korhosen paljastuksia: Meikkini syntyy 12 tuotteella

Smith mainitsi, että Kim Kardashianin tunnetuksi tekemän contouring-meikin luominen voi kestää puolitoista tuntia. Se on kirjailijan mielestä aivan liian pitkä aika peilin edessä notkumiseen.

Vuoden 2016 tutkimuksen mukaan brittinaiset käyttävät keskimäärin 38 minuuttia ehostamiseen. Viikon aikana se tekee melkein 4,5 tuntia. Vuodessa melkein kymmenen vuorokautta. Se tarkoittaa, että 75-vuotiaana brittinainen on viettänyt elämästään yli kaksi vuotta meikkaamiseen, Guardian kirjoittaa.

Kerro ja osallistu keskusteluun

Mitä mieltä sinä olet meikkaamisesta? Onko se ajan tuhlaamista, kuten Zadie Smith ajattelee? Vai onko se hyödyllistä, jopa kivaa? Miksi sinä meikkaat tai et meikkaa?

Kerro mielipiteesi alla olevassa keskustelukentässä painamalla pinkkiä Kirjoita kommentti -nappia.

Kysely

Kuinka kauan ehostat itseäsi aamulla peilin edessä?

Kutisevat näpyt bikinirajassa, säärissä ja kainaloissa höyläyksen jälkeen ovat ärsyttävä vaiva. Kokosimme parhaat vinkit, joiden avulla pidät näpyt tiessään.

1. Kuori ihosi ennen sheivausta.

Kuollut ihosolukko voi muodostaa muurin höylättyihin karvatuppeihin, jolloin karvat kasvavat helposti sisään. Siksi ihon kuoriminen ennen karvojen poistoa auttaa taistossa kutinaa vastaan. Ihoa kannattaa myös kuoria vartalosienellä karvanpoistokertojen välillä.

Kaupoissa on saatavilla runsaasti erilaisia kuorintoja, mutta omatekoinen kahvikuorinta ajaa saman asian. Lue ohjeet siihen täältä.

2. Hoida homma suihkussa.

Yhdistä karvanpoisto osaksi suihkussa käyntiä. Suihkun jälkeen iho on lämmennyt ja kimmoisampi, joten karvatupet eivät tulehdu yhtä helposti. Vesi myös pehmentää karvaa, jolloin terä ei osu siihen yhtä terävästi.

3. Aja aina myötäkarvaan.

Moni sheivaa vastakarvaan, koska silloin tulos saattaa tuntua tarkemmalta. Mutta jos haluaa poistaa karvat ihoystävällisesti, kannattaa ehdottomasti ajaa karvat myötäkarvaan.

4. Vaihda terä terävään.

Käytä aina terävää terää. Tylsä terä voi repiä ihon rikki ja kerää bakteereja. Terä tylsyy jo muutaman käyttökerran jälkeen, joten asiantuntijat suosittelevat vaihtamaan terän jo 3–5 käytön jälkeen.

5. Älä säilytä höylää suihkussa.

Se saa terän menemään piloille nopeammin. Kosteus nimittäin saa sen helposti ruostumaan. Terä kannattaisi aina kuivat suihkun jälkeen huolellisesti.

6. Panosta karvanpoistoaineeseen.

Sheiverin kanssa kannattaa myös aina käyttää karvanpoistoon tarkoitettua geeliä, voidetta, vaahtoa tai öljyä. Älä koskaan sheivaa pelkän veden avulla. Hätätilanteessa voit käyttää hiuksille tarkoitettua hoitoainetta.

7. Älä mene sheivauksen jälkeen heti saunaan tai treenaamaan.

Hikoilu saa ihon bakteeriston lisääntymään, jolloin karvatupet tulehtuvat todennäköisemmin.

8. Muista kosteutus.

Pidä huolta ihostasi myös höyläyksen jälkeen. Kosteuta sheivattu iho hellävaraisella, ihotyypillesi sopivalla kosteusvoiteella.

Lähteet: Bustle ja Refinery29

Ihotautilääkäri suosittelee muutamaa ainesosaa, kehottaa kuorimaan ja painottaa kosteutuksen merkitystä.

Meillä kaikilla on mustapäitä – yksillä enemmän ja isompia, toisilla vähemmän ja pienempiä. Ja moni haluaisi mustapäistään kipeästi eroon.

Miten tummiin ihohuokosiin voisi saada helpotusta?

No ei ainakaan puristelemalla niitä, vaikka moni niin tykkääkin tehdä. Refinery29-sivuston haastattelema dermatologi Doris J. Day kertoo, että ainoa keino päästä mustapäistä lopullisesti eroon on muuttaa ihonhoitorutiiniaan.

Listasimme yhdeksän toimivaa vinkkiä, jotka voivat auttaa.

1. Tiedä, mitä olet tekemässä.

Jotta mustapäistä pääsee eroon, on tiedettävä, mitä ne oikeastaan ovat. Yksinkertaistettuna mustapää on ihohuokonen, jonka sisään on jumittunut yhdistelmä kuollutta ihosolukkoa, rasvoja ja propionibacterium acnes -bakteeria. Kyseinen bakteeri rakastaa ihohuokosten epäpuhtauksia ja aiheuttaa yhdessä niiden kanssa valkopäitä ja mustapäitä.

Jos mustapään syvin olemus kiinnostaa tarkemmin, lue lisää täältä: 8 asiaa, jotka sinun pitää tietää mustapäistä

2. Luota salisyylihappoon.

Kaikista tehokkain lääke mustapäitä vastaan on salisyylihappo. Sitä löytyy useista epäpuhtaalle ja rasvoittuvalle iholle tarkoitetuista ihonhoitotuotteista. Esimerkiksi Vichyn Normaderm-sarjan ja Neutrogenan tuotteet sisältävät vaikuttavana aineena muun muassa salisyylihappoa.

Salisyylihappo on tiukkaa tavaraa, joten sitä sisältävien tuotteiden kanssa kannattaa pysyä kohtuudessa. Erityisesti kuiva- tai herkkäihoisen tulee olla tarkkana.

Erityisesti kuiva- ja herkkäihoisen kannattaa olla varovainen salisyylihapon kanssa.

Huomio! Vaikka salisyylihapon nimi muistuttaa asetyylisalisyylihappoa, kyseessä on kaksi eri ainetta. 

Kokeilimme taannoin aspiriinia finnien hoitoon. Lue lisää täältä.

3. Ymmärrä, mikä ei auta.

Aknen hoitoon käytetään usein aineita, jotka sisältävät bentsoyyliperoksidiä. Suomessa sitä sisältävät esimerkiksi tuotteet nimeltä Brevoxyl ja Basiron AC. Nämä aineet eivät ole parhaimmillaan mustapäitä vastaan.

Myöskään vetyperoksidia ja alkoholia sisältäviä aineita ei välttämättä kannata kokeilla. Ne ainoastaan kuivattavat ihoa, ja saattavat olla liian korkeina pitoisuuksina iholle jopa haitaksi.

4. Kuori haluamallasi tavalla.

Koska mustapäät syntyvät muun muassa ihohuokosiin kertyneestä ihosolukosta, ylimääräinen kuollut iho kannattaa pyrkiä kuorimaan pois. Älä kuitenkaan kuori liiaksi. Yksi tai kaksi kertaa viikossa riittää.

Älä kuitenkaan kuori liiaksi. Yksi tai kaksi kertaa viikossa riittää.

Rakeita sisältävät kuorinnat ja kemialliset kuorinnat ovat mustapäitä vastaan ihan yhtä hyviä. Testaile eri tuotteita – riippuu ihostasi, mikä sopii juuri sinulle. Ota kuitenkin huomioon, että jotkut kuorinnat sisältävät ympäristölle haitallisia muovirakeita. Jos et halua lisätä maailman muovitaakkaa, suosittelemme kokeilemaan eko-kuorintoja.

4. Kokeile kasvoharjaa – tai konjakkisientä.

Kasvoharjat voivat maksaa jopa satoja euroja, mutta niistä on kyllä apua epäpuhtaalle iholle. Ne puhdistavat ihon tehokkaasti ja kuorivat samalla hellästi.

Edukkaampi mutta oikein toimiva vaihtoehto kasvoharjalle on konjakkisieni. Luonnonmateriaalista valmistettu sieni kostutetaan, jotta se pehmenee. Iho pestään kostealla sienellä. Konjakkisientä voi käyttää joko kasvojenpesuaineen kanssa tai yksin.

Lue myös: Eroon mustapäistä? 5 tuotetta, joita kannattaa testata

5. Nyt viimeisen kerran: muista puhdistaa meikit!

Menitkö pitkän illan päätteeksi nukkumaan meikit kasvoillasi? Ei ihme, jos kasvoillesi on ilmestynyt mustapäitä. Meikit tulisi aina poistaa kasvoilta päivän päätteeksi.

Pesupuolelle laiskahkon meikkailijan kannattaa kokeilla meikinpoistoliinoja.

Kokeile tätä! Pesupuolella laiskahkon meikkailijan kannattaa kokeilla meikinpoistoliinoja. Testasimme taannoin markettien putsausliinat. Niiden joukosta löytyi monta hyvää. Lue lisää täältä.

6. Kosteuta, kosteuta, kosteuta.

Monet mustapäiden selättämiseen tarkoitetut tuotteet kuivattavat ihoa. Älä siis unohda kosteutusta. Etsi tuotteita, jotka ovat allergiatestattuja ja epäpuhtaalle iholle sopivia. Öljyttömyys on plussaa. Vältä tuotteita, joissa on silikoneja, koska ne saattavat tukkia ihohuokosia.

7. Kokeile retinolia sisältäviä tuotteita.

Retinolia löytyy usein ihonhoitotuotteista, joiden on tarkoitus häivyttää ikääntymisen merkkejä. Monet dermatologit kuitenkin suosittelevat samaa ainesosaa mustapäiden hoitoon, koska retinoli pitää ihon hyvässä kunnossa.

Myös maailmankuulu finnitohtori Sandra Lee käyttää yöksi iholle laitettavaa retinoliseerumia. Retinoli saattaa kuitenkin ärsyttää ihoa, joten sen käytössä kannattaa olla tarkkana. Käytä vain pieni määrä kerrallaan – ja muista aurinkosuoja.

Lue myös: Finniguru paljastaa kikat hyvään ihoon: tunnista näppytyyppi ja hoida oikein

8. Harkitse kahteen kertaan, ennen kuin kokeilet lappuja.

Ihotautilääkäri Doris J. Dayn mukaan mustapäälaput eivät ole paras vaihtoehto, jos haluaa mustapäistä lopullisesti eroon. Laput tarjoavat vain väliaikaisen korjausliikeen. 

Dayn mukaan mustapäälaput voivat olla iholle haitallisia, jos iho on palanut, siinä on näkyviä finnejä tai se on herkkä. Parempi vaihtoehto on esimerkiksi savea tai aktiivihiiltä sisältävä naamio.

Mustapäälaput eivät ole paras vaihtoehto, jos haluaa mustapäistä lopullisesti eroon.

9. Mene rohkeasti ammattilaisen pakeille.

Jos haluat löytää juuri sinun ihotyypillesi ehdottomasti parhaan hoitomuodon, kannattaa kipaista ammattilaisen luokse. Dermatologit osaavat sanoa tarkemmin, kaipaako ihosi salisyylihappoa, retinolia, kosteutusta vai kenties jotain ihan muuta.

Yksi on varmaa: tämän vartalovoiteen käyttäjällä ei voi olla vihasuhdetta laventeliin. 

Voiko tavallinen kosteusvoide auttaa oikeasti uniongelmissa? Kyllä, jos asiaa kysytään Reddit- ja somekansalta.

Kosmetiikkayhtiö Lushin vartalovoide sai hetkessä kulttimaineen sen jälkeen, kun sitä ylistettiin maasta taivaisiin netissä. Sleepy-nimellä tunnettu voide onkin myyty loppuun brittikaupoista, kertoo OK-lehti.

Sleepy-voidetta hehkutetaan muun muassa Reddit-keskusteluissa ”ihmevoiteena”, joka ”rentouttaa” ja ”auttaa uniongelmissa”. Samanlaisia kommentteja löytyy Twitteristä ja Instagramista.

Daily Mail kertoo äidistä, jonka 18-kuukautinen lapsi on muuttunut rauhattomasta nukkujasta levolliseksi Sleepyn avulla.

Noin 15 euron vartalovoiteen tehoaineista Reddit- ja Instagram-käyttäjät ylistävät ennen kaikkea laventelia ja kaurauutetta. Laventeli onkin monien – jopa uniasiantuntijoiden itsensä – suosikkiaine, jonka uskotaan rentouttavan ja syventävän unta. Useat tutkimukset ovat todistaneet laventelin vaikuttavan myönteisesti myös mielenterveyteemme.

Lue lisää! 22 vinkkiä: tällaiset ovat unitutkijoiden omat iltarituaalit

Suomessa Sleepy-voide tuli myyntiin ensimmäisen kerran viime jouluna. Silloin se oli sesonkituote, ja noin kuukausi sitten se tuli takaisin kauppoihin, Lush Suomen myynnistä kerrotaan. Toistaiseksi voidetta on saanut Suomen kaupoista hyvin.

Miten kohuvoide pärjäsi Me Naisten testissä?

Koostumus: Laventelin värinen voide on sopivan paksua – ei mitään valuvaa emulsiota eikä liian paksua kreemiä. Se levittäytyy iholle erinomaisesti, mutta imeytyy hieman hitaasti. Tuoteseloste kertoo, että kyseessä on vegaaninen voide eikä se sisällä synteettisiä säilöntäaineita. Luonnollisten raaka-aineiden lisäksi voiteessa on muun muassa steariinihappoa – ja päältä löytyy hopeista lumihiutalekimalletta.

Mihin voiteen päällä oleva hopeinen kimalle vaikuttaa? Kuva: Annakaisa Vääräniemi
Mihin voiteen päällä oleva hopeinen kimalle vaikuttaa? Kuva: Annakaisa Vääräniemi

Tuoksu: Jos inhoaa laventeliaromia, tämä voide saattaa aiheuttaa kylmiä väreitä. Heti purkin aukaisun jälkeen laventelin tuoksi puskee esiin, erittäin voimakkaana. Mukana on myös makeaa mantelia sekä ylang ylangia eli tuoksuilangia. Tuoksuherkän ei siis kannata edes kokeilla voidetta, ellei sitten siedä hyvin luonnontuoksuja.

”Tuoksuherkän ei kannata edes kokeilla.”

Vaikutus: Ensimmäisenä iltana käyn suihkussa yhdeksän aikaan illalla ja voitelen kroppani kaulasta varpaisiin Sleepy-voiteella. Hieman aivastuttaa tuo kukkainen haju. Teen muutamia ilta-askareita ja menen kymmeneltä sänkyyn. Virkeänä. Vaikka nukahdan yleensä hyvin, pyörin nyt sängyssä hetken ja nousen puolen tunnin päästä ylös. Väsähdän vasta puolen yön aikaan – ja voide on vaikuttanut jo melkein kolme tuntia vartalollani.

Toisena iltana teen samat rutiinit ja huomaan, että olen jo tottunut tuoksuun. Nukahdan jo ennen iltakymmentä ja nukun sikeästi kuuteen saakka. En tiedä, ovatko tuon yön nukkumislahjani perua huonosti nukutusta edellisyöstä, vai auttoiko Sleepy-voide todella nukkumaan. Ainakaan se ei tunnu kehollani viileämmältä tai muuten erilaiselta kuin muut vartalovoiteet. Marketeissa myytävä tavallinen kylmägeelikin on auttanut nukahtamaan joskus paremmin. Voisin käyttää Sleepyä esimerkiksi sheivauksen jälkeen tai talvella kuivan ihon elvyttämiseen.

Yleisarvosana: 2/5 pistettä