Ostaisitko nahkatakin ruokahyllyjen keskeltä? Ruokajätin valikoimiin tulee syksyllä ”uuden levelin” vaatemallisto.

Saksalaisketju Lidl tunnettiin alun perin edullisesta ruuastaan, mutta viime aikoina se on hivuttautunut vahvasti myös vaatemarkkinoille.

Me Naiset uutisoi toukokuussa Lidlin kesämekoista, jotka saavuttivat suuren suosion Facebookin kirppisryhmissä. Tänään tiistaina Lidl kertoi uudesta aluevaltauksestaan: se aloittaa yhteistyön huippumalli Heidi Klumin kanssa.

– Saksalaismalli Heidi Klum suunnittelee meille kokonaisen vaatemalliston. Hän on myös kampanjan keulakuvana eli esittelee vaatteitaan, sanoo Lidlin markkinointipäällikkö Seppo Niemelä.

Malliston ensimmäiset vaatteet tulevat myyntiin syksyllä, mutta Niemelä ei vielä suostu paljastamaan tarkkaa päivämäärää. Niitä myydään samaan aikaan eri puolilla maailmaa, myös Suomessa. Klum-mallistosta kerrotaan Niemelän mukaan lisää kesän aikana.

Vielä tällä hetkellä Lidlin markkinointipäällikkö on erittäin vaitonainen huippumallin suunnittelemista vaatteista ja materiaaleista. Hänen mukaansa myös hinnoittelu on auki, mutta luvassa on ”hinnaltaan kilpailukykyisiä päällysvaatteita”.

– Yhteistyö tuo kauppoihimme paljon uutta ja täysin erilaista, kuin mihin aikaisemmin on totuttu. Menemme kokonaan uudelle levelille, sillä mallistossa on mukana esimerkiksi nahkatakkejakin, jotka ovat aitoa nahkaa, Niemelä paljastaa.

Heidi Klum on Lidlin uusi vaatesuunnittelija. Kuva: Reuters
Heidi Klum on Lidlin uusi vaatesuunnittelija. Kuva: Reuters

Tavalliset naiset ovat Klumin malliston pääkohderyhmä. Niemelän mukaan se tarkoittaa, että vaatteista löytyy kokoja erikokoisille kuluttajille. Hänen mielestään uudet vaatteet ovat trendikkäitä, mutta eivät liian eksoottisia. Vaatteet tulevat Lidlin eri tavarantoimittajilta Aasiasta.

Niemelä sanoo, että Heidi Klumin suunnittelemia vaatteita on tulossa kauppoihin useita kertoja vuodessa. Kyseessä on rajoitettu valikoima, jota myydään tietyn ajan niin sanotuilla Lidlin muotiviikoilla.

Realiteetteja

Jättiyllätys Lidliltä: Tuo nahkatakit kauppoihin ja järjestää omat muotiviikot – suunnittelijana muodin supernimi

Aika paljon nahkatakkeja, ihmisten yllä katukuvassa näkee, joten eikö ole kuitenkin parempi, jos ne olisivat eettisesti ja vastuullisesti tuotettuja ? Ihmisten ja eläinten hyvinvointiin voi vaikuttaa ja kuluttaja vaatia tärkeitä tietoja tuottamistavasta ja alkuperästä, ihan vakiomerkintöinä. Tämä ei liene riittävä, mutta jostain on aloitettava. Nahkatakit tuskin ovat katoamassa minnekään, nahkoja tulee sivutuotteena, kun ihmiset syövät lihaa.
Lue kommentti

Ammattilaismeikkitaiteilijat antavat vinkkinsä siihen, kuinka näyttää mahdollisemman nuorelta kosmetiikan avulla.

1. Satsaa kosteutukseen

Ihonhoito on avainasemassa, jos haluaa säilyttää ihon nuoren näköisenä. Ihoa kannattaa kosteuttaa muun muassa hyaloronihappoa sisältävällä seerumilla ja voiteilla. Myös silmänympärysvoiteen ja kasvoöljyn käyttämisestä voi olla hyötyä, jotta iho pysyy mahdollisemman kimmoisana mahdollisemman pitkään. Retinolia käyttämällä ihoon voi saada paremman ja raikkaamman sävyn.

2. Vältä meikkivoiteen levittämistä silmänalusiin

Ole tarkkana meikkivoiteen kanssa – sen levittäminen  silmänalusiin tuo vain rypyt pahemmin esille. Kokeile sen sijaan säväyttävää kosteusvoidetta meikkopohjan alla.

3. Minimoi silmämeikki

Naiset, jotka onnistuvat näyttämään ikäistään nuoremmilta, käyttävät mieluummin vähemmän kuin enemmän rajauskynää. Sitä kannattaa levittää vain hyvin ohuesti paljaalle luomelle, mikä  korostaa vain silmiä eikä itse meikkiä. Lopputuloksena on selkeä ja luonnollinen look.

4. Käytä poskipunaa

Hehkuvat, hieman rusottavat kasvot näyttävät nuorekkailta. Poskipunan käyttö poskipäillä voi tuoda kasvoille nuorekkaan säteilyn ja volyymia kohtaan, josta kasvot yleensä alkavat ikääntyessä roikkua ja ohentua.

Jos oikean värin valinta askarruttaa, turvallisimpia ovat persikan sävyt, sillä ne ovat pehmeitä.

5. Tee korostuskynästä luottotuote

Korostuskynän käyttäminen luomilla antaa raikkaamman ja nuorekkaamman vaikutelman. Sitä voi sekoittaa meikkivoiteeseen tai lisätä loppusilaukseksi korostamaan poskipäitä sen jälkeen, kun niihin on laittanut ensin poskipunaa.

6. Taivuta ripset ja maalaa paksut kulmat

Silmäripset kannattaa taivuttaa, jotta niihin  saa koko- ja flirttiefektiä. Pidä myös kulmasi mieluummin paksuina – ohuet ja velton näköiset kulmakarvat vanhentavat yllättävän paljon. Ikääntyessä kulmat harvenevat ja vaalenevat, jopa harmaantuvat.

Lähde: Byrdie

 

Syyskuussa Lidleihin tulee myyntiin 69 euroa maksava nahkatakki. Mutta saako halvalla hinnalla laatua?

Lidlin vaatemallistot ovat olleet tähän mennessä jättimenestys. Halpoja löytöjä on kärkytty myymälöistä, ja esimerkiksi kesämekot ovat olleet haluttua tavaraa somekirppiksillä

Kesän alussa Lidl yllätti ja kertoi tuovansa markkinoille ensimmäisen yhteistyömallistonsa nimekkään suunnittelijan, huippumalli Heidi Klumin, kanssa. Yhteistyömallistot ovat tuttua kauraa ketjuliikkeistä, sillä esimerkiksi H&M lanseerasi ensimmäisen sellaisen jo vuonna 2004 suunnittelijalegenda Karl Lagerfeldin kanssa. Nyt ne tulevat myös ruokakauppoihin.

Lue myös: Jättiyllätys Lidliltä: Tuo nahkatakit kauppoihin ja järjestää omat muotiviikot – suunnittelijana muodin supernimi

Lidlin mallisto esitellään New Yorkin muotiviikoilla 7. syyskuuta, ja vaatteet ja asusteet tulevat myyntiin kaikkiin Suomen Lidleihin 18. syyskuuta. Tiedotteessa Esmara by Heidi Klum: Heidi & The City -malliston kerrotaan sisältävän ”urbaania ilmettä ja vau-efektejä”. Käytännössä se tarkoittaa muun muassa bombertakkeja, pillifarkkuja ja nahkatuotteita. Lidlin mukaan kaupoissa tarjolla olevat koot vaihtelevat malleittain ja väreittäin.

Malliston kiinnostavin vaate lienee 69 euroa maksava mokkanahkainen takki, sillä aitoja nahkatakkeja saa harvoin alle satasella tai kahdellakaan.

Aitoja nahkatakkeja saa harvoin alle satasella tai kahdellakaan.

Hinta tietenkin herättää myös sen kysymyksen, missä ja millaisista materiaaleista takki on valmistettu. Aiemmin Lidl on selittänyt tuotteidensa edullisia hintoja isoilla erillä ja keskitetyillä hankinnoilla. Edullisista hinnoista huolimatta monista Lidlin vaatteista kuitenkin löytyy Öko-Tex-standardin tuoteturvallisuusmerkki, joka rajoittaa tiettyjen kemikaalien käyttöä tekstiileissä.

Takki testissä

Saimme testata Lidlin mokkanahkatakkia jo ennen sen tuloa kauppoihin.

Takin saa kiinni vetoketjulla, joka liukuu kohtalaisen hyvin.
Takin saa kiinni vetoketjulla, joka liukuu kohtalaisen hyvin.

Leikkaus: Klassinen muotoilu viehättää. Hyvä, ettei ole lähdetty kokeilevalle linjalle. Tyylin puolesta takki on varmasti myyntihitti.

Koko: Takki näyttää ja tuntuu pieneltä. Testaamamme takki on eurooppalaista kokoa 36, mutta jopa XS-kokoa olevan testaajamme mielestä hartioihin ei jää liiemmin tilaa. Suoralinjainen takki mahtuu kuitenkin hyvin kiinni. Hihoissa on riittävästi pituutta.

”Takki näyttää ja tuntuu pieneltä.”

Materiaali: Ensimmäisenä huomio kiinnittyy hajuun: jännä aromi! Uudet autot haisevat vähän tällaiselle. Nahkatakista ei löydy kemikaaliturvallisuudesta kertovia merkintöjä. Vielä mitoitustakin isompi miinus on takin materiaali, joka tuntuu melko halvalta. Mokka on ohuenohutta, vähän ”löröä” ja vuori sitä halvinta mahdollista polyesteriä, jonka kahinan voi kuulla takkia kosketellessa.

Takista tulee myyntiin myös konjakinruskea, hieman erilainen versio. Kuva: Lidl
Takista tulee myyntiin myös konjakinruskea, hieman erilainen versio. Kuva: Lidl

Laatu: Ei repsottavia saumoja tai muita suurempia epäkohtia esimerkiksi leikkauksessa – perusasiat siis kunnossa. Kokonaisuudessaan takki tuntuu samanlaatuiselta kuin ketjuliikkeiden halvimmat aitoa nahkaa olevat takit. Mitään luksuskokemusta on siis turha odottaa muutamalla kympillä.