”No niin sydänkäpyseni, töppöstä toisen eteen ja kohti seksipuuhia!” Kuva: Shutterstock
”No niin sydänkäpyseni, töppöstä toisen eteen ja kohti seksipuuhia!” Kuva: Shutterstock

Pikaseksi eli tuttavallisemmin ”pikis” ei todellakaan ole vain tylsä korvike pitkälle ja intiimille lemmiskelylle.

Arkinen ja pikainen seksi kärsii turhaan huonosta maineesta. Todellisuudessa nopea sessio on toisinaan ihan paras vaihtoehto. Pitkässä suhteessa ja kiireen keskellä pikaseksi voi olla mainio tapa hoitaa homma niin sanotusti ”alta pois”. Toisaalta se voi olla hauska tapa piristää seksielämää.

Listasimme syyt, miksi pikis voi toisinaan olla parasta seksiä ikinä:

1. Pikaseksi on, noh, pikaista.

Monessa suhteessa seksielämä kuihtuu kiireeseen, stressiin ja väsymykseen. Asiantuntijoiden mukaan seksi on kuitenkin tärkeä osa parisuhteen hyvinvointia. Sen takia varville olisi löydettävä joskus aikaa hektisen elämänkin keskellä. Onneksi on pikaseksi! Nimikin jo kertoo, ettei pikis vie kaikkea aikaa muulta elämältä.

2. Se on todella kiihottavaa.

Jos olette kumppanisi kanssa yhdessä päättäneet hoitaa homman pikaisesti, olette todennäköisesti molemmat motivoituneita myös niin tekemään. Kun kumpikin on touhussa täysillä mukana, seksi on todennäköisesti myös hiton kuumaa.

3. Se helli terveyttäsi.

Kaikenlainen seksi tekee terveydellesi hyvää. Petipuuhien on todettu parantavan aivojen hyvinvointia ja aineenvaihduntaa. Samat vaikutukset saa riippumatta siitä, kuinka kauan seksi kestää. 

4. Se voi auttaa löytämään halut uudestaan.

Pikaseksissä ei tarvitse keskittyä siihen, että kaikki on täydellistä. Päinvastoin. Siinä voi antaa vain mennä ja keskittyä siihen itseensä. Kadonneet seksihalutkin saattavat löytyä uudelleen, jos seksiin ei suhtaudu kaikella vakavuudella.

5. Se voi palauttaa alkuaikojen kiihkon.

Useissa pidemmissä suhteissa tulee vastaan kuivia kausia. Pikaseksi voi auttaa palaamaan alkuaikojen huumaan, jossa oli pakko repiä vaatteet toisen päältä. Tätä mieltä on ainakin pari- ja seksuaaliterapeutti Jordan Gray, jonka mukaan pikaseksi voi tehdä erittäin hyvää parisuhteelle.

6. Se lisää luovuutta.

Erään tutkimuksen mukaan seksin harrastaminen päivittäin lisää ihmisen luovuutta. Koska kellään meistä ei ole päivittäin aikaa pitkällisille sessioille, pikaseksi tuo sinulle saman vaikutuksen lyhyessä ajassa.

7. Se saa sinut hehkumaan – ja jopa nuorentaa!

Jos haluat nopean kaunistuksen, harrasta pikaseksiä. Seksin jälkeinen hehku on nimittäin ihan tutkitusti totta. Lisäksi: erään amerikkalaistutkimuksen mukaan seksin harrastaminen kolme kertaa viikossa nuorentaa ihmistä 10 vuodella.

8. Se on hauskaa.

Seksin ei missään nimessä tarvitse olla haudanvakava asia. Jos intoudutte kumppanisi kanssa pikaseksiin yllättävässä paikassa, teille jää siitä ainakin hauska muisto, johon voitte yhdessä palata hymyillen.

9. Se panee mielikuvituksen liikkeelle.

Pikaseksiä voi harrastaa oikeastaan missä vain! Mahdollisuudet ovat rajattomat, ja uusien paikkojen miettiminen voi olla sinulle ja kumppanillesi uutta tekemistä.

10. Se on seksiä.

Erään sanonnan mukaan: ”Seksi on kuin pitsa. Vaikka se olisi huonoa, se on oikeastaan hyvää.” Lyhytkin seksisessio on siis tyhjää parempi vaihtoehto – kunhan molemmat osapuolet ovat siitä yhtä innostuneita.

Unohda suorituskeskeisyys, ole utelias ja muista leikillisyys! Seksuaaliterapeutin vinkeillä voit saavuttaa entistä paremman – ja pidemmän – orgasmin.

Kyllähän moni meistä siitä haaveilee – hyvästä seksistä ja voimakkaasta orgasmista nimittäin. Onneksi vinkkejä nautinnon saavuttamiseen on nykyään saatavilla pilvin pimein.

Olemme koonneet hyviä konsteja esimerkiksi tänne.

Seksuaaliterapeutti (NACS) Elina Tanskanen kertoo tuoreessa kirjassaan Parempaa seksiä lukuisista vaihtoehdoista, joiden avulla voi parantaa seksielämää parisuhteessa. Yksi niistä on orgasmin pitkittäminen. Kysyimme häneltä, mistä siinä on kyse.

Elina Tanskanen, mitä pitkitetty orgasmi tarkoittaa?

”Käytännössä se tarkoittaa sitä, että joko itse tai kumppani kiihottaa orgasmin rajamaille. Sen jälkeen kiihottumiskierrosten annetaan laskea tietoisesti. Kierrosten laskemisen jälkeen jatketaan kiihottamista orgasmin rajamailla ja annetaan jälleen kierrosten laskea.  Tätä toistetaan useampaan kertaan.

”Ei ole tietenkään automaatio, että orgasmin pitkittäminen lisää nautintoa, mutta monille se voi toimia.”

Osapyrkimyksenä orgasmin pitkittämisessä on orgasmi, joka tuntuu usein kokonaisvaltaiselta ja voimakkaalta. Ei ole tietenkään automaatio, että orgasmin pitkittäminen tuntuu hyvältä, mutta monille se voi toimia.

Pitkittämiseen kannattaakin suhtautua tutkivasti ja uteliaasti. Se voi auttaa ymmärtämään omaa tai kumppanin orgasmia paremmin.”

Kuulostaapa mukavalta! Miten pitkitetyn orgasmin voisi saavuttaa?

”Perustekniikkaa voi muunnella, koska eri ihmisille toimivat erilaiset asiat. Kierroksia voi laskea hengittelemällä, pysähtymällä ja asennon vaihtamisella.

Mukaan pitkittämiseen voi lisätä vaikka kuinka nyansseja. Tätä voi kokeilla itsetyydytyksen aikana tai vaikka pienen valtaleikin kanssa. Kumppani voi esimerkiksi leikillisesti kieltää toista tulemasta, mikä voi lisätä nautintoa.

”Kumppani voi esimerkiksi leikkimielisesti kieltää toista tulemasta, mikä voi lisätä nautintoa.”

Orgasmin pitkittämisessä kannattaa kuitenkin unohtaa suorituskeskeisyys. Siihen ei välttämättä kannata ryhtyä kellon kanssa. Avainasemassa on hetkessä oleminen, joten hampaiden kiristeleminen ei toimi tässä.

Ei myöskään kannata pettyä, jos kiusaus saada orgasmi kasvaa liian suureksi parin kierroksen jälkeen. Pitkittämistä voi aina kokeilla uudemman kerran.”

Seksielämän korjausliikettä ei kannata aloittaa sängystä. Seksuaaliterapeutti Elina Tanskanen kehottaa ensin miettimään, puhumaan ja korjaamaan puitteet.

Millainen on hyvä seksielämä? Vastaus riippuu täysin ihmisestä.

Yksi haluaa päivittäin, toinen kerran viikossa ja kolmas huomattavasti harvemmin. Joku kiihottuu pikaisesta sessiosta, joku kaipaa lämmintä läsnäoloa useiden tuntien ajan. Hyvän seksielämän tärkein merkki onkin se, että se täyttää itselle tärkeimmät mieltymykset ja tuottaa nautintoa.

Mutta mitä tehdä, jos tämä määritelmä ei täyty parisuhteessa ja seksielämä tuntuu kehnolta? Mistä seksielämän korjaaminen parisuhteessa kannattaisi aloittaa?

Kysyimme vastausta erityistason seksuaaliterapeutilta Elina Tanskaselta. Hän laati meille seitsemän askeleen ohjeistuksen, jonka avulla voit herätellä seksielämäsi uuteen kukoistukseen – ehkä jo tänä iltana.

1. Mieti, mitä huono seksi ja seksielämä sinun kohdallasi tarkoittavat.

”Jos ihminen tulee minun vastaanotolleni ja haluaa parantaa seksielämänsä, kehotan ihan ensimmäisenä miettimään kahta asiaa. Ensimmäisenä pitää määrittää, mikä seksielämässä tuntuu huonolta. Seuraavaksi kannattaa pohtia, mikä on se muutos, jonka haluaisi tapahtuvan. Haluaako esimerkiksi enemmän seksikertoja tai vaihtelua?”

2. Puhu kumppanisi kanssa, onko hän seksielämästänne samaa mieltä.

”Seksistä puhuminen on monille vaikeaa. Pari saattaa tehdä paljonkin asioita puolipimeässä makuuhuoneessa, mutta ei koskaan ota seksiä puheeksi. Ole siis rohkea ja kysy kumppaniltasi, onko hän kanssasi samalla sivulla siitä, mitä makuuhuoneessa olisi tehtävä.”

”Pari saattaa tehdä paljonkin asioita puolipimeässä makuuhuoneessa, mutta ei koskaan ota seksiä puheeksi. ”

3. Älä yritä korjata kaikkea yhdellä kertaa.

”Kun kielenkannat on saatu auki, etene puhumisessa rauhassa. Moni ajattelee, että kun seksistä puhutaan, pitää puhua sitten kerralla oikein isolla P:llä. Seksikeskustelua ei kuitenkaan kannata vetää läpi kuin tuponeuvottelua, jota väännetään tuntikausia yötä myöten.

Usein kumppaneista toinen ehtinyt pohtia jo pidempään, mitä toivoisi makuuhuoneessa tapahtuvan. Hänen on annettava toiselle aikaa prosessoida. On oltava kärsivällinen. Vaikka seksielämä ei korjautuisi täydelliseksi yhdessä illassa, se ei tarkoita, että tilanne olisi toivoton eikä muutosta voisi tapahtua.”

4. Kiinnitä huomiota mielentilaan.

”Seksiin vaikuttaa monet tekijät. Siinä on kyse monesta asiasta, ja yksi niistä on se mielentila, jossa touhuun ryhtyy. Moni meistä on kiireinen ja stressaantunut työelämässä, eikä päivän päätteeksi oma olotila ole yhtään sellainen, että tekisi mieli harrastaa seksiä.

”Pyri siirtymään rauhalliseen mielentilaan, jossa haluilla on tilaa.”

Omaan mielentilaan voi kuitenkin vaikuttaa. Mieti esimerkiksi, mikä saa sinut parhaiten rentoutumaan. Yksi haluaa mennä lenkille, toinen kaipaa yksinoloa, kolmas mielii keskustelua kumppanin kanssa. Pyri siirtymään rentoon mielentilaan, jossa haluilla on tilaa.”

5. Pane olosuhteet kondikseen.

”Ihmiset ovat varsin aistillisia porukkaa, ja seksissä kannattaa itselle antaa lupa nauttia kaikin aistein. Mieti, mitä haluat maistaa, haistaa, kuulla, tuntea ja nähdä seksin aikana. Se voi auttaa nauttimaan enemmän.

On yksilöllistä, millaisista olosuhteista ihmiset pitävät. Yksi virittäytyy tunnelmaan sytyttämällä kynttilöitä, mutta kaikille se ei toimi. Olosuhteet voivat myös haitata tunnelmaa. Kumppanusten olisi hyvä tietää, mitkä asiat innostavat tai lannistavat toista.”

”Mieti, mitä haluat maistaa, kuulla, tuntea ja nähdä seksin aikana.”

6. Älä usko kaiken maailman sääntöjä.

”Edelleen moni ajattelee stereotyyppisesti, että heteroparin seksi on yhtä kuin yhdyntää. Monella meistä on pään sisään rakennettu käsikirjoitus seksille, joka on pitkälti rakentunut ulkoapäin tulevien ideaalien pohjalle.

Pahimmillaan tämä aiheuttaa ahdistusta ja paineita. Voi tulla olo, ettei toteuta joitain vaatimuksia. En yhtään ihmettele, että monilta innostus lopahtaa, kun perjantai-iltana alkaa miettiä, onko tässä nyt sitten pakko harrastaa tietynlaista seksiä, koska muka kaikki muutkin tekevät niin. Eihän se ole yhtään tunnelmaan virittelevää.

”En yhtään ihmettele, että innostus lopahtaa, kun perjantai-iltana alkaa miettiä, onko tässä nyt sitten pakko harrastaa seksiä, koska kaikki muutkin.”

Seksielämä voi tulla paljon paremmaksi, jos unohtaa odotukset, käsikirjoitukset, velvoitteet ja säännöt. Joskus tie parempaan seksielämään voi olla pelkkä rento, intiimi läheisyys, jossa köllötellään vaatteet päällä. Joskus se voi olla jotain ihan muuta.”

7. Jatka halujesi, toiveidesi ja mieltymystesi etsiskelyä.

”Lopulta sinä tiedät parhaiten, mitä haluat sängyssä. Siksi hyvän seksielämän ytimessä on se, että ymmärtää itseään. Joskus halujen tunnistaminen ja myöntäminen voi olla vaikeaa. Silloin apua voi tarjota seksuaaliterapeutti, joka auttaa työstämään ajatuksia.”

Erityistason seksuaaliterapeutti (NACS), logoterapautti ja YTM Elina Tanskanen kirjoittaa lisäksi tietokirjoja ja kolumneja. Teokset Parempaa seksiä ja Onnellisesti yhdessä ovat ilmestyneet tänä vuonna.