Työpaperit ja läppäri hiiteen sängyn läheltä, kivat lakanat ja kynttilöitä tilalle! Kuva: Colourbox
Työpaperit ja läppäri hiiteen sängyn läheltä, kivat lakanat ja kynttilöitä tilalle! Kuva: Colourbox

Joskus halut hiipuvat hetkellisesti tai pidemmäksikin aikaa. Jos tilanne häiritsee, kiinnitä huomio näihin asioihin.

Välillä elämässä iskee kuiva kausi, oli sitten suhteessa tai sinkku. Mitä kauemmin on harrastamatta seksiä, sitä vähemmän sitä haluaa.

Jos kaipaat tilanteeseen muutosta, voi olla hyvä pohtia, mistä halujen hiipuminen johtuu. Se kannattaa muun muassa siksi, että seksin harrastaminen vahvistaa parisuhdetta ja on terveellistä.

Haluttomuus voi johtua monesta asiasta. Health.com listasi yleisiä syitä:

1. Murehdit ulkonäköäsi

Esimerkiksi painon nouseminen tai muutokset kehossa raskauden jälkeen saattavat nakertaa itsetuntoa.

– Huomasi sen tai ei, kehonkuva vaikuttaa valtavasti siihen, mitä tuntee ja miten käyttäytyy seksuaalisesti, kommentoi parisuhdeasiantuntija Terri Orbuch Health.comille.

Heikko itsetunto ja ulkonäkökompleksit voivat saada välttelemään intiimejä hetkiä. Joskus kumppani tulkitsee käytöksen niin, ettei toinen enää halua häntä, mikä voi vahingoittaa suhdetta.

Itsetunto-ongelmat voivat vaivata myös seksin aikana. Silloin kannattaa keskittyä hetkeen, niin vaikeaa kuin se välillä onkin. Esimerkiksi hengityksen keskittyminen voi auttaa olemaan läsnä. Muista myös, että kumppanisi miettii varmasti jotain ihan muuta kuin makkaroitasi. Orbuch kehottaa vaihtamaan kielteiset ajatukset myönteisiin ja sanomaan itselleen esimerkiksi, että ”kumppanini hyväilee minua, ja se tuntuu hyvältä”.

2. Sinulla ei ole elämää

Työpaikka, ruokakauppa, keittiö, sohva, nukkumaan. Joka välissä Facebookin selailua. Kun elämä on tylsää, myös seksistä tulee helposti tylsää.

Silloin kannattaa palata asioihin, jotka olivat mahtavia suhteen alkuaikoina. Menkää treffeille ja seikkailkaa kaupungilla. Varsinkin tekeminen, joka saa adrenaliinin virtaamaan, yhdistää teitä ja herättää halut. Esimerkiksi jännittävä elokuva tai uuden urheilulajin kokeileminen ajaa asian.

3. Sinua ottaa päähän

Suhteen ongelmat heijastuvat yleensä myös makuuhuoneeseen. Jos ette käsittele teitä häiritseviä asioita ja tunteita, kuiva kausi saattaa pitkittyä.

Pariterapeutti Heli Pruuki neuvoo kiinnittämään huomiota omaan viestintään ja välttelemään syyttelyä. Lue Pruukin neuvot vaikeuksissa olevan suhteen pelastamiseksi.

4. Orgasmisi ovat vähän niin ja näin

Jos seksi ei tunnu niin ihmeelliseltä, se tuskin kiinnostaakaan. Asiasta ei kuitenkaan välttämättä voi syyttää kumppania. Seksiterapeutti Amy Levine kehottaa ottamaan vastuun omasta nautinnosta ja tutkimaan itse, mistä tykkää. Silloin on helpompi ohjata kumppaniakin oikeaan suuntaan.

Itsetyydytys on paras tapa tutustua omaan seksuaalisuuteen – ja monin muinkin tavoin hyödyllistä.

5. Sohva on houkutellut enemmän kuin lenkkipolku

Sen lisäksi, että liikunta auttaa stressiin, se saa hyvän olon hormonit liikkeelle ja parantaa verenkiertoa. Tämä saa kiihottumaan helpommin ja tehostaa aisteja. Teksasin yliopiston tutkimuksessa 20 minuuttia kuntopyörää polkeneet naiset kiihottuivat seksikkäästä videopätkästä enemmän kuin naiset, jotka olivat täyttäneet lomakkeita ennen sen katsomista.

6. Olette etääntyneet toisistanne

Ilman läheisyyttä moni ei halua seksiä. Jos suukot, halaukset ja muu kosketus ovat jääneet kiireisen arjen jalkoihin, seksi menee usein mukana. Tilanteen voi korjata lisäämällä arkeen muutakin kuin seksiin johtavaa kosketusta, kehuja, pieniä romanttisia tekoja ja flirttiä. Voit esimerkiksi jättää toiselle kivan lapun tai lähettää ”minä rakastan sinua” -viestin ilman erityistä syytä.

7. Mielesi on maassa

Masennus ja haluttomuus kulkevat usein käsi kädessä. Ahdistuksesta on hyvä puhua ammattilaiselle. Myös liikunta auttaa tutkitusti masennukseen jopa yhtä tehokkaasti kuin lääkehoito ja terapia.

8. Kännykkä on tullut väliinne

Aika moni selaa älypuhelinta viimeiseksi illalla ja ensimmäiseksi aamulla, ja ruutuaika voi olla pois seksiin käytetystä ajasta.

Psychology of Popular Media Culture -tiedelehdessä hiljattain ilmestyneessä artikkelissa käsitellään tutkimusta, jossa kysyttiin 143 avioliitossa olevalta naiselta, miten teknologia vaikuttaa heidän hyvinvointiinsa ja parisuhteisiinsa. 70 prosenttia naisista oli sitä mieltä, että teknologia sotkee heidän seksielämänsä. Myös kumppanin roikkuminen Facebookissa aiheuttaa tutkitusti ongelmia parisuhteessa.

Eli mitä jos kännykkä saisi porttikiellon sänkyyn tai läppäreitä ei avattaisi vaikka iltayhdeksän jälkeen, edes joinain iltoina viikossa?

9. Seksi etenee aina saman kaavan mukaan

Sama ajankohta, paikka, asennot, kesto. Tuttuus voi tuntua turvalliselta, mutta myös tylsältä. Pariskunnat harrastavat usein seksiä saman käsikirjoituksen mukaan, ja se voi syödä intoa.

Jo yhdenkin asian vaihtaminen voi sähköistää tunnelmaa. Jos esimerkiksi kumppanisi tekee aina aloitteen, ota sinä nyt ensimmäinen askel. Tai jos harrastatte aina seksiä ennen nukkumaanmenoa, kokeilkaa vaikka pikaseksiä arjen puuhien lomassa.

Uusien asioiden kokeileminen sängyssä myös lujittaa tutkitusti suhdetta.

10. Olet liian kiireinen

Seksi jää helposti välistä, kun elämässä tuntuu olevan liikaa kaikkea.

– Me priorisoimme asioita, jotka stressaavat meitä eniten, vaikka sitten tiskikoneen tyhjentämistä, sanoo Virginian yliopiston psykiatrian professori Anita Clayton Health.comille.

Toisinaan kannattaa vain hyväksyä se, että kämppä on sekaisin. Seksin harrastaminen on kuitenkin lopulta paljon palkitsevampaa puuhaa kuin pyykkien lajittelu. Ihana hetki kumppanin kanssa saattaa joskus etukäteen tuntua suoritukselta muiden joukossa, mutta todellisuudessa seksi lievittää stressiä.

11. Sinulla on lapsia

Ruuhkavuodet saattavat sammuttaa himon. Kipinän palautuu ykinkertaisella reseptillä: yrittäkää järjestää omaa aikaa ilman lapsia. Vieraassa ympäristössä voi olla helpompi rentoutua. Professori Anita Clayton neuvoo järjestämään yhteisen retken edes lähimpään hotelliin noin kerran parissa kuussa. Ja seksi hotellissa on hyvä idea, vaikkei olisi lapsiakaan.

12. Annat stressin päästä niskan päälle

Yhdysvaltalaisselvityksen mukaan naiset stressaavat enemmän kuin miehet. Stressi vaikuttaa eri tavoin eri ihmisiin. Joillakuilla se karkottaa halut ja saa esimerkiksi purkamaan kiukun kumppaniin. 

Seksin ohella esimerkiksi kunnon yöunet, liikunta, taide tai ystävien tapaaminen voivat lievittää stressiä. Kokeile myös näitä yksinkertaisia keinoja.

13. Syypää voi olla lääkekaapissasi

Monet lääkevalmisteet, kuten masennuslääkkeet, ehkäisypillerit, kipulääkkeet, nesteenpoistolääkkeet ja antihistamiinit, voivat aiheuttaa haluttomuutta. Jos epäilet halujesi kadonneen lääkkeen vuoksi, kysy lääkäriltä, voisitko vaikka kokeilla toista valmistetta.

Myös moni sairaus aina uniapneasta diabetekseen voi karkottaa halut. Tässäkin tapauksessa asiasta kannattaa jutella lääkärin kanssa.

14. Makuuhuoneesi ei ole mikään lemmenpesä

Työpaperit hujan hajan, kännykkä piippaa ja sängyn edessä on valtava tv. Ei ihme, jos seksi ei nappaa.

Parit, jotka näkevät vaivaa tunnelman eteen, kuten sytyttävät kynttilöitä ja pistävät taustamusiikkia soimaan, ovat tutkitusti muita tyytyväisempiä suhteeseensa. Sängyn ympäristöstä kannattaa poistaa kaikki, mikä muistuttaa työstä ja muista stressaavista asioista. Lukko ovessa voi olla hyvä investointi, jos koko ajan miettii, ryntääkö joku kohta sisään.

Unohda suorituskeskeisyys, ole utelias ja muista leikillisyys! Seksuaaliterapeutin vinkeillä voit saavuttaa entistä paremman – ja pidemmän – orgasmin.

Kyllähän moni meistä siitä haaveilee – hyvästä seksistä ja voimakkaasta orgasmista nimittäin. Onneksi vinkkejä nautinnon saavuttamiseen on nykyään saatavilla pilvin pimein.

Olemme koonneet hyviä konsteja esimerkiksi tänne.

Seksuaaliterapeutti (NACS) Elina Tanskanen kertoo tuoreessa kirjassaan Parempaa seksiä lukuisista vaihtoehdoista, joiden avulla voi parantaa seksielämää parisuhteessa. Yksi niistä on orgasmin pitkittäminen. Kysyimme häneltä, mistä siinä on kyse.

Elina Tanskanen, mitä pitkitetty orgasmi tarkoittaa?

”Käytännössä se tarkoittaa sitä, että joko itse tai kumppani kiihottaa orgasmin rajamaille. Sen jälkeen kiihottumiskierrosten annetaan laskea tietoisesti. Kierrosten laskemisen jälkeen jatketaan kiihottamista orgasmin rajamailla ja annetaan jälleen kierrosten laskea.  Tätä toistetaan useampaan kertaan.

”Ei ole tietenkään automaatio, että orgasmin pitkittäminen lisää nautintoa, mutta monille se voi toimia.”

Osapyrkimyksenä orgasmin pitkittämisessä on orgasmi, joka tuntuu usein kokonaisvaltaiselta ja voimakkaalta. Ei ole tietenkään automaatio, että orgasmin pitkittäminen tuntuu hyvältä, mutta monille se voi toimia.

Pitkittämiseen kannattaakin suhtautua tutkivasti ja uteliaasti. Se voi auttaa ymmärtämään omaa tai kumppanin orgasmia paremmin.”

Kuulostaapa mukavalta! Miten pitkitetyn orgasmin voisi saavuttaa?

”Perustekniikkaa voi muunnella, koska eri ihmisille toimivat erilaiset asiat. Kierroksia voi laskea hengittelemällä, pysähtymällä ja asennon vaihtamisella.

Mukaan pitkittämiseen voi lisätä vaikka kuinka nyansseja. Tätä voi kokeilla itsetyydytyksen aikana tai vaikka pienen valtaleikin kanssa. Kumppani voi esimerkiksi leikillisesti kieltää toista tulemasta, mikä voi lisätä nautintoa.

”Kumppani voi esimerkiksi leikkimielisesti kieltää toista tulemasta, mikä voi lisätä nautintoa.”

Orgasmin pitkittämisessä kannattaa kuitenkin unohtaa suorituskeskeisyys. Siihen ei välttämättä kannata ryhtyä kellon kanssa. Avainasemassa on hetkessä oleminen, joten hampaiden kiristeleminen ei toimi tässä.

Ei myöskään kannata pettyä, jos kiusaus saada orgasmi kasvaa liian suureksi parin kierroksen jälkeen. Pitkittämistä voi aina kokeilla uudemman kerran.”

Seksielämän korjausliikettä ei kannata aloittaa sängystä. Seksuaaliterapeutti Elina Tanskanen kehottaa ensin miettimään, puhumaan ja korjaamaan puitteet.

Millainen on hyvä seksielämä? Vastaus riippuu täysin ihmisestä.

Yksi haluaa päivittäin, toinen kerran viikossa ja kolmas huomattavasti harvemmin. Joku kiihottuu pikaisesta sessiosta, joku kaipaa lämmintä läsnäoloa useiden tuntien ajan. Hyvän seksielämän tärkein merkki onkin se, että se täyttää itselle tärkeimmät mieltymykset ja tuottaa nautintoa.

Mutta mitä tehdä, jos tämä määritelmä ei täyty parisuhteessa ja seksielämä tuntuu kehnolta? Mistä seksielämän korjaaminen parisuhteessa kannattaisi aloittaa?

Kysyimme vastausta erityistason seksuaaliterapeutilta Elina Tanskaselta. Hän laati meille seitsemän askeleen ohjeistuksen, jonka avulla voit herätellä seksielämäsi uuteen kukoistukseen – ehkä jo tänä iltana.

1. Mieti, mitä huono seksi ja seksielämä sinun kohdallasi tarkoittavat.

”Jos ihminen tulee minun vastaanotolleni ja haluaa parantaa seksielämänsä, kehotan ihan ensimmäisenä miettimään kahta asiaa. Ensimmäisenä pitää määrittää, mikä seksielämässä tuntuu huonolta. Seuraavaksi kannattaa pohtia, mikä on se muutos, jonka haluaisi tapahtuvan. Haluaako esimerkiksi enemmän seksikertoja tai vaihtelua?”

2. Puhu kumppanisi kanssa, onko hän seksielämästänne samaa mieltä.

”Seksistä puhuminen on monille vaikeaa. Pari saattaa tehdä paljonkin asioita puolipimeässä makuuhuoneessa, mutta ei koskaan ota seksiä puheeksi. Ole siis rohkea ja kysy kumppaniltasi, onko hän kanssasi samalla sivulla siitä, mitä makuuhuoneessa olisi tehtävä.”

”Pari saattaa tehdä paljonkin asioita puolipimeässä makuuhuoneessa, mutta ei koskaan ota seksiä puheeksi. ”

3. Älä yritä korjata kaikkea yhdellä kertaa.

”Kun kielenkannat on saatu auki, etene puhumisessa rauhassa. Moni ajattelee, että kun seksistä puhutaan, pitää puhua sitten kerralla oikein isolla P:llä. Seksikeskustelua ei kuitenkaan kannata vetää läpi kuin tuponeuvottelua, jota väännetään tuntikausia yötä myöten.

Usein kumppaneista toinen ehtinyt pohtia jo pidempään, mitä toivoisi makuuhuoneessa tapahtuvan. Hänen on annettava toiselle aikaa prosessoida. On oltava kärsivällinen. Vaikka seksielämä ei korjautuisi täydelliseksi yhdessä illassa, se ei tarkoita, että tilanne olisi toivoton eikä muutosta voisi tapahtua.”

4. Kiinnitä huomiota mielentilaan.

”Seksiin vaikuttaa monet tekijät. Siinä on kyse monesta asiasta, ja yksi niistä on se mielentila, jossa touhuun ryhtyy. Moni meistä on kiireinen ja stressaantunut työelämässä, eikä päivän päätteeksi oma olotila ole yhtään sellainen, että tekisi mieli harrastaa seksiä.

”Pyri siirtymään rauhalliseen mielentilaan, jossa haluilla on tilaa.”

Omaan mielentilaan voi kuitenkin vaikuttaa. Mieti esimerkiksi, mikä saa sinut parhaiten rentoutumaan. Yksi haluaa mennä lenkille, toinen kaipaa yksinoloa, kolmas mielii keskustelua kumppanin kanssa. Pyri siirtymään rentoon mielentilaan, jossa haluilla on tilaa.”

5. Pane olosuhteet kondikseen.

”Ihmiset ovat varsin aistillisia porukkaa, ja seksissä kannattaa itselle antaa lupa nauttia kaikin aistein. Mieti, mitä haluat maistaa, haistaa, kuulla, tuntea ja nähdä seksin aikana. Se voi auttaa nauttimaan enemmän.

On yksilöllistä, millaisista olosuhteista ihmiset pitävät. Yksi virittäytyy tunnelmaan sytyttämällä kynttilöitä, mutta kaikille se ei toimi. Olosuhteet voivat myös haitata tunnelmaa. Kumppanusten olisi hyvä tietää, mitkä asiat innostavat tai lannistavat toista.”

”Mieti, mitä haluat maistaa, kuulla, tuntea ja nähdä seksin aikana.”

6. Älä usko kaiken maailman sääntöjä.

”Edelleen moni ajattelee stereotyyppisesti, että heteroparin seksi on yhtä kuin yhdyntää. Monella meistä on pään sisään rakennettu käsikirjoitus seksille, joka on pitkälti rakentunut ulkoapäin tulevien ideaalien pohjalle.

Pahimmillaan tämä aiheuttaa ahdistusta ja paineita. Voi tulla olo, ettei toteuta joitain vaatimuksia. En yhtään ihmettele, että monilta innostus lopahtaa, kun perjantai-iltana alkaa miettiä, onko tässä nyt sitten pakko harrastaa tietynlaista seksiä, koska muka kaikki muutkin tekevät niin. Eihän se ole yhtään tunnelmaan virittelevää.

”En yhtään ihmettele, että innostus lopahtaa, kun perjantai-iltana alkaa miettiä, onko tässä nyt sitten pakko harrastaa seksiä, koska kaikki muutkin.”

Seksielämä voi tulla paljon paremmaksi, jos unohtaa odotukset, käsikirjoitukset, velvoitteet ja säännöt. Joskus tie parempaan seksielämään voi olla pelkkä rento, intiimi läheisyys, jossa köllötellään vaatteet päällä. Joskus se voi olla jotain ihan muuta.”

7. Jatka halujesi, toiveidesi ja mieltymystesi etsiskelyä.

”Lopulta sinä tiedät parhaiten, mitä haluat sängyssä. Siksi hyvän seksielämän ytimessä on se, että ymmärtää itseään. Joskus halujen tunnistaminen ja myöntäminen voi olla vaikeaa. Silloin apua voi tarjota seksuaaliterapeutti, joka auttaa työstämään ajatuksia.”

Erityistason seksuaaliterapeutti (NACS), logoterapautti ja YTM Elina Tanskanen kirjoittaa lisäksi tietokirjoja ja kolumneja. Teokset Parempaa seksiä ja Onnellisesti yhdessä ovat ilmestyneet tänä vuonna.