Sport

Tee edes yksi venytys sängystä noustessasi. Yksinkertaisuus hämää, sillä asento on todellinen pikavirkistäjä. 

Kroppa on kuin rautakanki, kun vääntäydyt ylös sängystä? Ajatus sakkaa puisevan palaverin jälkeen? Tuttu tunne, mutta onneksi pikavirkistäjäkin on lähellä. 

– Pää alaspäin -asennot saavat kuona-ainetta ja verta kiertämään ja tuottavat nopeasti mielihyvän tunteen, kertoo pilates- ja joogaohjaaja, urheiluhieroja Elena Kaskiaro.

Kun kiepautat pään hetkeksi ylösalaisin, herätät kropan ja mielen nopeasti. Kokenut voi toki tehdä päällä- tai käsilläseisonnan, mutta samat hyödyt saat helpomminkin, painumalla eteentaivutukseen. Liikkeen yksinkertaisuus voi hämätä. Eteentaivutus seisten on oikea pikavirkistäjien kuningas, joka samalla rentouttaa niskaa ja selkää sekä venyttää takareisiä. 

Näin se käy: seiso pienessä haarassa, taivuta lantiosta alkaen selkää eteen. Aktivoi kevyesti pakaraa ja takareisiä. Pidä vatsaa tiukkana ja niska rentona ja roikota päätä vapaasti. Voit heilutella kevyesti ylävartaloa puolelta toiselle. Rullaa sitten selkä nikama nikamalta ylös. 

– Kun tekee makean eteentaivutuksen, veri kiertää taas paremmin niskan ja hartioiden kautta aivoihin, jolloin on vahvemmin läsnä ja stressinsieto paranee. Voi tuntua, että jopa aamukahvi tuoksuu voimakkaammin.

"Makean eteentaivutuksen jälkeen stressinsieto paranee."

Sport-lehden numerossa 6/17 kerromme, miten jäät parissa viikossa koukkuun aamuliikuntaan (vihdoinkin!) ja näytämme lempeän tehokkaan 5 minuutin aamujoogan, jolla vetreytät koko kehon. Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä osoitteessa digilehdet.fi.