Sykevälivaihtelua mittaava laite paljastaa, palaudutko töistä ja treeneistä. Testasimme Firstbeat-mittaria kolmen päivän ajan.

Voiko kolme päivää paljastaa, palaudutko riittävästi?
Vaikka oman kehon tuntemukset kertovatkin, menetkö ylikierroksilla ja olisiko bodypump parempi vaihtaa päiväuniin, harva kuuntelee viestejä. Usein totuus omasta palautumisesta on nähtävä paperilla. Yksi tapa selvittää tämä on testata sykevälivaihtelua mittaavaa Firstbeat-laitetta kolmen päivän ajan.

Mittaus oli yksinkertaista: kaksi elektrodia kiinnitettiin helposti itse ihoon tarroilla, toinen vasemman rinnan alle, toinen oikean solisluun alle. Mittalaite oli yllättävän huomaamaton, eikä tuntunut edes nukkuessa. Laite oli tosin poistettava suihkun ja saunan ajaksi, koska ei ole vesitiivis.

Testipäivien ajan tein merkintöjä netissä olevaan päiväkirjaan. Merkitsin ylös muun muassa orastavan flunssan, työ- ja uniajat, treenit, tv:n katselun, kävelylenkit, siivouksen ja treffit ystävien kanssa. Mitä enemmän merkintöjä tekee, sitä enemmän analyysista saa irti.

Kattava analyysi

Testijakson jälkeen sain tarkan hyvinvointianalyysin päivistä ja se käytiin henkilökohtaisesti läpi asiantuntijan kanssa.
Oma testijaksoni oli osunut harvinaisen rauhalliseen ajanjaksoon, mutta oli silti mukava kuulla, että olen ”äärimmäisen lahjakas palautuja”.

Firstbeatin asiakkuusvastaava Jori Palenius kertoi, että palautumiskykyyn vaikuttavat geenit, perimä ja fyysinen kunto. Palautuminen taas näkyy suoraan yöunessa.
Vaikka olin ollut pienessä flunssassa nuo kolme päivää ja omasta mielestäni heräillyt aamuyöstä, analyysi näytti, että uni oli silti ollut tarpeeksi palauttavaa. Miten loistavat tulokset olisivat olleetkaan täysin terveenä?

Olin etukäteen epäillyt, että huono tapani selailla älypuhelinta sängyssä juuri ennen nukkumaanmenoa ja heti ensimmäisenä aamulla nostaisi stressikäyrät. Oli huojentavaa huomata, ettei se vaikuttanutkaan negatiivisesti palautumiseen.

Lounas tekee hyvää

Kiinnostavinta oli nähdä, miten tietyt asiat näkyivät erityisen palauttavina vihreinä piikkeinä: lounashetki, kahvitauko, sängyssä loikoilu aamulla, päiväkirjan kirjoittaminen – jopa tv:n katselu. Toki olin aina tuntenut niiden tekevän itselleni hyvää, mutta en ollut tajunnut, miten palauttavia ne todella ovatkaan. Tästä lähtien aion pitää kiinni entistäkin tiukemmin näistä palautushetkistä.

Tunnin rauhallinen kävelylenkki luonnossa vaikutti siihen, että palautuminen alkoi heti, kun menin nukkumaan.
Rankka spinning taas mahdollisesti viivästytti hieman palautumista samana iltana nukkumaan mennessä. Olin tosin tuona päivänä huhkinut spinningin jälkeen vielä kotona siivouksen ja pyykinpesun merkeissä. Mentaalihuomio: siivouspäivää ei kannata yhdistää rankkaan treeniin.

Analyysista selvisi myös omat voimavarat, stressin ja palautumisen tasapaino, palautuminen töiden aikana, unen ja liikunnan määrä ja energiankulutus. Raportista näki myös oman ikäluokan keskiarvot samoista kategorioista.

Analyysin lopuksi valitsin itselleni työhön, vapaa-aikaan ja uneen liittyvät tavoitteet. Ne olikin helppo määrittää analyysin pohjalta. Positiiviset tulokset kannustivat todellakin kuuntelemaan kehoa ja pitämään kiinni itselle tärkeistä hyvänolon lähteistä.
 

Firstbeat-hyvinvointianalyysi 100–300 €/3 vrk. Hinta riippuu palautteenantomallista. Lue lisää firstbeat.fi

Vaikka unen määrä ja laatu vaikuttavat eniten jaksamiseen, myös sillä on väliä, kuinka säännöllinen unirytmi on.

Nukkuminen on tärkeää ja ihanaa, mutta myös ahdistavan vaikeaa – ainakin siinä mielessä, saako unta tarpeeksi. Ilman riittävää lepoa töissä väsyttää, keskittyminen tuntuu vaikealta ja ajatukset harhailevat. Neuvoja siitä, miten saada paremmin unen päästä kiinni riittää kyllä, mutta myös muilla seikoilla kuin nukutuilla tunneilla on merkitystä.

Independent kertoo, että jos menee nukkumaan joka ilta kutakuinkin samaan aikaan, menestys työelämässä paranee. Säännöllinen unirytmi ei ole mikään helppo juttu saavuttaa, ja siksi moni ei sen mukaan nukukaan: jokin ilta tekee mieli katsoa vielä yksi jakso lempisarjaa, joskus ylimääräisiä töitä tekee aamun pikkutunneille saakka. Jos kuitenkin säännölliset nukkumaanmenoajat saa sisällytettyä arkeen, se näkyy monin positiivisin tavoin esimerkiksi töissä.

Uudessa tutkimuksessa 61 opiskelijaa piti unipäiväkirjaa, jonka tuloksia verrattiin pärjäämiseen opinnoissa. Nukkumisrytmi näkyi kolmella tavalla nuorten arjessa.

1. Tasainen unirytmi edistää parempaa suoriutumista

Tutkimuksessa selvisi, että aina tiettynä kellonaikana nukkumaan menevät suoriutuivat opinnoissaan paremmin kuin ne opiskelijat, jotka menivät nukkumaan eri aikoina eri öinä. Epäsäännöllisesti nukkuvat saivat keskiarvoltaan huonompia arvosanoja kuin muut.

2. Herääminen ja nukahtaminen helpottuvat

Kun menee säännöllisinä aikoina nukkumaan, myös herääminen ja nukahtaminen sujuvat helpommin. Tutkimuksessa samaan aikaan joka ilta nukkumaan menneet opiskelijat nousivat ylös useimmiten ensimmäisellä herätyksellä ja nukahtivat iltaisin nopeasti. Muut puolestaan torkuttivat pitkään sekä kokivat vaikeuksia herätä ja nukahtaa. Nukahtamisvaikeudet johtuvat melatoniinin erityksestä, joka ei toimi kunnolla, kun unirytmi on mitä sattuu.

3. Sisäinen kello pysyy ajassa

Epäsäännöllinen unirytmi sai opiskelijoilla aikaan sisäisen kellon sekoittumisen, mikä edelleen vaikeutti nukkumaanmenoajan rytmittämistä. Vaikka opiskelijat nukkuivatkin saman verran yön aikana, epäsäännöllisesti nukkuvien sisäinen kello saattoi heittää jopa kolme tuntia. Kun uni tulee vasta yömyöhään eikä rytmi ole kohdillaan, aikaisen aamun suoritukset saattoivat tuntua vaikeilta väsymyksen ja vaikean heräämisen takia. Unen määrä ei siis lopulta vaikuttanut merkittävästi suoriutumiseen, kun unirytmi heitteli.

Kuukautisveren tuoksu on useimmiten normaali, mutta tietynlainen haju voi olla merkki emätintulehduksesta.

Kuukautisveren kuuluukin haista erilaiselta kuin muualta kehosta tuleva veri. Sen mukana on emättimen bakteereja, eritteitä ja kudosta, kertoo gynekologi ja gynekologian apulaisprofessori Taraneh Shirazian Refinery29-sivustolle. Yksilöllinen tuoksu johtuu joko vanhan veren sekoittumisesta bakteereihin tai veren mukana emättimestä virtaavista bakteereista. Hajun voimakkuus vaihtelee sen mukaan, kuinka kauan vuoto viipyy kohdussa.

Kuukautisvuoto pitää alapään kosteana, mikä voi altistaa tulehdukselle. Shirazianin mukaan kaikki on normaalisti, kunhan vuodon haju ei ole kalamainen. Se kertoo nimittäin yleensä emättimen bakteeritasapainon häiriöstä eli bakteerivaginoosista.

Gynekologi Leena Väisälän mukaan bakteerivaginoosi on yhtä yleinen emätintulehdus kuin hiivatulehdus ja iskee usein juuri kuukautisten aikana tai niiden jälkeen. Se on tyypillinen riesa varsinkin seksuaalisesti aktiivisilla ja hedelmällisessä iässä olevilla naisilla. 

Hajun lisäksi bakteerivaginoosin oireita ovat runsas, juokseva ja maitomainen valkovuoto sekä lievä kutina ja kirvely. Kalamainen haju voi voimistua yhdynnän jälkeen.

Lue lisää: Näin tunnistat bakteerivaginoosin ja hoidat sitä sekä pidät emätintulehdukset loitolla

Emätintulehduksia voi ehkäistä esimerkiksi välttämällä alapään liiallista hygieniaa, pikkuhousunsuojien turhaa käyttöä sekä tiukkoja ja tekokuituisia vaatteita tai alusvaatteita. Älä ikinä pese alapäätä saippualla tai suihkuta vettä emättimen sisään, sillä se voi altistaa tulehduksille. On myös tärkeää pitää alapää kuivana ja antaa sille ilmakylpyjä esimerkiksi nukkumalla alasti.

Taraneh Shirazianin mukaan kuukautisten aikana auttaa alapään kosteuden minimoiminen, eli vaihda tamponi tai side tai tyhjennä kuukuppi säännöllisesti. Hiki ja veri muodostavat houkuttelevan kasvualustan bakteereille, joten erityisesti kuukautisten aikana on hyvä suosia puuvillaisia alusvaatteita ja hengittäviä, väljiä vaatteita.

Lue myös: Tämä harhaluulo saa naiset ajelemaan alapäänsä

Milloin lääkäriin?

Myös poikkeuksellisen runsaat kuukautiset voivat saada vuodon haisemaan, koska iso määrä verta toimii kasvualustana bakteereille. Shirazian neuvoo juttelemaan gynekologille, jos tuntuu, että vuotoa on enemmän kuin yleensä tai jos kuukautisten runsaus häiritsee.

Lääkäriin on hyvä mennä aina heti, jos epäilee seksitautia, jos vuoto on veristä muulloin kuin kuukautisten aikana tai jos oireisiin liittyy kipua, kuumetta tai virtsaamisvaikeuksia.

Bakteerivaginoosi on vaaraton, eikä sitä tarvitse hoitaa, jos ei oireile. Sen lieviä oireita voi hoitaa apteekista ilman reseptiä saatavilla pH:ta tasapainottavilla valmisteilla, ja usein ne riittävätkin. Jos oireet ovat sitkeitä tai voimakkaita, on syytä käydä gynekologilla. Lääkäri voi määrätä antibioottikuurin, jos muut keinot eivät auta.

Myös jos on raskaana tai haluaa tulla raskaaksi, bakteerivaginoosi on hyvä hoitaa, sillä se voi lisätä ennenaikaisen synnytyksen riskiä.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, voit tilata sen kautta lehden maksuttoman näytenumeron kotiisi.