Kuva: Viorel Sima / Shutterstock

Kiinalaisen lääketieteen mukaan mieltä voi rentouttaa kehon tiettyjä akupisteitä painelemalla. Testasimme, toimiiko se käytännössä.

Taas yksi arkipäivä takana ja olen selvinnyt ruuhkabussista kauppakassien kanssa suoraan sohvalle. Energiaa riittää juuri ja juuri kaukosäätimen paineluun. Päivän ylikierrokset alkavat vähitellen laantua, mutta olisiko mielen lataamiseen olemassa parempikin tapa?

Jos tämä tapahtuisi Kiinassa, olisin todennäköisesti latautunut painelemalla kaukosäätimen sijaan kehoni rauhoittavia akupisteitä. Selvitin perinteisen kiinalaisen lääketieteen asiantuntijalta Tutteli Hammermannilta, mistä nämä pisteet löytyvät.

Keskity korvanlehtiin

”Kaikille sisäelimille löytyy oma kohtansa korvasta, joten hieromalla korvalehteä ja korvan sisäpintaa tasapainotat koko kehosi”, Hammermann sanoo.

Korvan lisäksi varpaiden välejä kannattaa huomioida, jos stressi painaa päälle. Hammermannin mukaan etenkin akkavarpaan ja isovarpaan välin hierominen rauhoittaa mieltä. Hän neuvoo pyörittelemään jokaista varpaanväliä kevyesti muutaman minuutin ajan.

Mielenrauhaa ei voi koskaan olla liikaa, joten päätän testata molemmat pisteet heti samana iltana. Suljen tv:n, istahdan tyynyn päälle ja aloitan harjoitukset. Alan hieroa molempia korvalehtiäni peukalon ja etusormen välissä. Ensimmäinen havaintoni on, että korvanihan ovat aivan kylmät! Toinen havainto: en ole huomioinut koko korvien olemassaoloa naismuistiin.

Hierominen ei satu, vaan tuntuu oikeastaan mukavalta. Ja palkitsee välittömästi: korvat alkavat lämmitä, jopa kuumottaa ja miellyttävä lämpö leviää koko kehooni. Tunnen rauhoittuvani. Parin minuutin päästä molemmat korvani hehkuvat lämpöä ja ajatukset ovat tyyntyneet.

Rentoutta varpaiden väleistä

Seuraavaksi vedän jalan risti-istuntaan ja käyn käsiksi varpaideni väleihin. Sama havainto: varpaat ovat jääkylmät – mutta eivät pitkään.
Varpaiden välien hierominen tuntuu kieltämättä aluksi oudolta, mutta vaikuttaa tehokkaasti. Se ikään kuin vetää ajatukset päästä pois.

Kun olen saanut hierottua molempien jalkojen varpaiden välit, vedän lämpöiset sukat jalkaan ja istun vielä nauttimaan olostani. Yöllä nukahdan tavallista helpommin ja nukun tavallista sikeämpää unta. Näitä harjoituksia teen jatkossakin.

Lue muita stressinpoistovinkkejä uudesta MeNaiset SPORTista!

Lobbausta
Viesti

Lääkeyhtiöiden lobbaajat yrittävät kiistää asian, koska vaihtoehtohoitoihin turvautuvat ihmiset haluavat hoitaa itseään ilman usein vaarallisiakin sivuvaikutuksia. Tämä taas laskee lääkkeiden myyntiä. Myös luonto kiittää, koska lääkejäämiä päätyy todennäköisesti vähemmän vesistöihin.

Oikein kunnes t...
Viesti

Akupunktiosta, jossa myös käsitellään akupisteitä, löytyy tänä päivänä jo tieteellistä tutkimusnäyttöä muun muassa kivun lievittäjänä. Silti täytyy muistaa, että tiede on ainoastaan tutkittua tietoa jota ei vielä ole pystytty osoittamaan vääräksi. On harhaista kuvitella, että tiede olisi siten ehdoton totuus. Ihmisruumiissa on vielä paljon sellaista mitä emme saata ymmärtää. On hienoa jos joku saa avun tällaisesta eikä sitä kannata lopettaa leimaantumisen pelossa tai ollakseen rationaalinen. Kyllä oma keho kertoo melko nopeasti mennäänkö metsään vai ei.

Kippis! Alkoholilla on monta tapaa auttaa laihduttajaa. Tässä ne ovat.

1. Punaviini hidastaa rasvasolujen kasvua

Oregon State Universityn tutkimuksen mukaan punaviinistä löytyvä ellagiinihappo sekä hidastaa olemassa olevien rasvasolujen kasvua että estää uusia syntymästä. Ellagiinihappoa on ainoastaan tummissa Muscadine-rypäleissä, joten valkoviini ei tuota samoja tuloksia.

2. Artesaanioluet antavat aineenvaihdunnalle potkua

Kun ensimmäiset siemaukset lasista saavuttavat verenkiertojärjestelmän, sydämen syke ja aineenvaihdunta kiihtyvät. Harvard Medical Schoolin tutkimuksen mukaan reaktio kestää jopa yli tunnin, jos juot flavonoideja ja humalaa runsaasti sisältäviä pienpanimotuotteita.

3. Kirkkaat nostavat kehon lämpötilaa

Parin terävän paukun jälkeen posket alkavat hehkua ja saattaa tuntua, että vaatteita on vähän liikaa. Alkoholi nostaa kehon lämpötilaa, mikä luonnollisella tavalla myös kiihdyttää kalorien palamista.

4. Juo säännöllisesti, lihot vähemmän

Archives of Internal medicine -lehdessä julkaistu artikkeli osoittaa, että naiset, jotka juovat pari lasillista päivässä, lihovat vähemmän kuin täysraittiit. Samansuuntaiset havainnot löytyvät myös tanskalaisen yliopiston tutkimuksesta, jossa päivittäin alkoholia käyttävät lihoivat vähemmän kuin epäsäännöllisesti juovat.

5. Kohtuudella juovat myös syövät kohtuullisesti

Asiantuntijoilla on näyttöä siitä, että alkoholin kohtuukäyttäjillä on usein myös terveelliset ruokailutottumukset. Jos tiedät, milloin kieltäytyä santsiannoksesta tai jälkiruuasta, tiedät myös milloin sanoa ei kiitos viinilasilliselle.

6. Alkoholi auttaa säännöstelemään insuliinia

Viinilasi silloin tällöin voi ehkäistä diabetesta. Syynä on etanolin kyky parantaa kehon valmiutta reagoida insuliiniin, joka säännöstelee verensokerin tasoja. Harvardissa tehdyn tutkimuksen mukaan yksi tai kaksi drinkkiä päivässä vähentää diabeteksen riskiä 36 %:lla.

Entä neg vaikut...
Viesti

Ei herrajumala mitä tekstiä! Pikkusen edellyttäisin vastuuta toimittajilta ettei ihan kaikenlaisia aivopieruja julkaista!

Vierailija
Viesti

Jumalauta mitä paskaa koko kirjoitus!!! Älkää hyvät ihmiset uskoko tällaisia kirjoituksia. Energiamäärä mikä alkoholista tulee on kaikki ylimääräistä. On suorastaan edesvastuutonta harhaanjohtaa ihmisä käyttämään alkoholia näillä perusteilla, mitä artikkelissa todistellaan. Nyt tämä toimittaja saa katsoa peiliin ja miettiä tarkasti tekosiaan. 

Joidenkin asioiden on parempi olla piilossa, toisten jatkuvasti esillä.

Ympäristöllä on paljon väliä, jos haluaa pudottaa painoa. Ja missä viettäisimme enemmän aikaa kuin töissä tai kotosalla?

Massaschusettsin yliopiston lääketieteen professori Sherry Pagoto vinkkaa Health.com-sivuston jutussa kotiin liittyviä asioita, jotka ylläpitävät fiksuja elämäntapoja. Laadimme niiden pohjalta listan tavoista, jotka auttavat painonhallinnassakin.

1. Hedelmät ulos jääkaapista

Terveellistä ruokaa ei välttämättä muista syödä, jos se on kätkössä jääkaapin perukoilla. Monia kasviksia, kuten tomaatteja, banaaneja, omenia ja päärynöitä, ei tarvitse säilyttää kylmässä.

Hedelmäkori keittiössä tai sohvapöydällä myös näyttää kivalta!

2. Valmistelu kunniaan

Terveellinen syöminen sujuu, kun se on mahdollisimman helppoa. Nälkäisenä, väsyneenä tai kiireessä tarttuu paljon helpommin suklaalevyyn. Kun ennakoit, syöt todennäköisemmin jotain järkevää.

Ja ennakointi sujuu vaikkapa näin: Pakkaa esimerkiksi pakastimeen smoothiainespusseja, joissa on vaikka marjoja tai hedelmäviipaleita sekä kaurahiutaleita. Kun kaipaat välipalaa, kaada sisältö blenderiin, lisää jogurttia tai rahkaa ja surauta valmiiksi.

Voit myös tehdä smoothien valmiiksi jääkaappiin tai vaikkapa pilkkoa vihanneksia dipattavaksi hummuksen kanssa.

3. Pidä kotisi valoisana

Univaje saa himoitsemaan roskaruokaa ja herkkuja. International Journal of Endocrinologyssa julkaistun tutkimuksen mukaan väsyneillä aikuisilla, jotka viettivät aikaa himmeässä valaistuksessa, oli matalammat leptiinitasot kuin valossa oleskelleilla. Leptiini on hormoni, joka säätelee kylläisyyden tunnetta ja auttaa siten pitämään painon kurissa.

Avaa siis heti aamulla verhot ja sytytä valot. Se auttaa myös heräämisessä.

4. Ruoka pois pöydästä

Kun illallinen on tarjolla nenän edessä, tulee helposti santsattua, vaikka olisi jo ihan kylläinen.

Annostele siis ruoka lautaselle keittiössä. Jos teet kerralla ison satsin ruokaa, pakkaa jo ennen syömistä osa sivuun vaikka rasiaan, ettei vahingossa tule kiskottua parin päivän satsia.

5. Pienemmät astiat

Tämän vinkin olet varmaan kuullutkin, mutta sillä on oikeasti valtavasti merkitystä. Kiinnitä lautasten lisäksi huomiota kulhoihin. Lasienkin koolla on väliä, jos juot kaloripitoisia juomia. Esimerkiksi jotkin viinilasit vetävät lähes puoli pulloa.

6. Treenivälineet näkyville

Aika monen kaapista löytyy jokin treenikapistus, joka vain kerää pölyä. Liikuntavälineet eivät ole välttämättä sisustuselementeistä kauneimpia, mutta niiden esilläolo nostaa heti treenihetken todennäköisyyttä.

Jos pysyvä treeninurkkaus tai käsipainot sohvan vieressä tuntuu mahdottomalta ajatukselta, muitakin keinoja on. Jos aiot treenata illalla, asettele vaikka joogamatto, puntit tai putkirulla aamulla valmiiksi keskelle lattiaa.

7. Loppu ruuan hamstraukselle

Usein keittiön kaapit pursuavat niin paljon ruokaa, että sitä pitää säilyttää myös pöydillä ja tasoilla. Ja jos näkee jotakin herkullista, kuten keksipaketin tai sipsipussin, alkaa helpommin himoita sitä. Mutta hei: poissa silmistä, poissa mielestä!

Kun tavaraa on vähemmän, kaapit pysyvät myös paremmassa järjestyksessä. Rahaakin säästyy, kun kaapin perukoille hautautunut ruoka ei ehdi mennä vanhaksi.

8. Laitteet piiloon

Niin mahtava juttu kuin teknologia onkin, se lihottaa meitä. Telkkari, läppäri ja puhelin ovat koukuttavia varsinkin ilta-aikaan, ja ne naulitsevat ihmisen paikoilleen.

Jos digipaasto tuntuu liian raskaalta, anna edes tv:lle lähtöpassit makuuhuoneesta ja pidä älypuhelin pois sängystä. Bonuksena saat paremmat unet ja seksielämän.

9. Alempi lämpötila

Tutkimusten mukaan viileä huoneilma voi auttaa laihduttamisessa. Kylmyys antaa aineenvaihdunnalle potkua ja aktivoi ruskeaa rasvaa, joka polttaa kaloreita. Kaupan päälle saat paremmat unet, mistä on myös vetoapua painon pudottamisessa.

Onneksi aiempaa viileämpään ilmaan myös tottuu tutkimusten mukaan nopeasti.

10. Vastalause sohvalle

Raskas työpäivä, illallinen ja tv-ilta. Kuulostaako tutulta? Täydellä vatsalla on helppo vaipua sohvakoomaan, vaikka olisikin vielä turhan aikaista rauhoittua nukkumaanmenoa varten.

Pitäisikö vielä vastustaa sohvan kutsua? Pue päälle vaatteet, joissa tekee mieli olla aktiivinen. Älä himmennä valoja ja soita energistä musiikkia. Iltakävely on hyvä idea: sovi kävelytreffit kaverin kanssa.

1920-luvulla naisia kehotettiin seksin jälkeen huuhtelemaan paikat desinfiointiaine Lysolilla. Nyt markkinoille on tullut yrttejä sisältävät detox-kuulat, jotka ovat asiantuntijoiden mukaan lähes yhtä haitallisia.

Guardian-lehden mukaan uusin villitys alapäähygieniarintamalla ovat vaginaan asetettavat detox-kuulat. Valmistaja lupaa, että niiden sisältämät yrtit tasapainottavat herkän elimen toimintaa ja tuovat helpotusta esimerkiksi bakteeritulehduksiin, hajunmuodostukseen ja jopa endometrioosiin. Suositus on, että söpö pieni kangaspäällysteinen kuula asetettaisiin paikalleen päiväksi kerrallaan.

Vaikka yrttikuulat eivät ehkä ole ihan Lysol-pesuaineen veroinen myrkky, lääkärit eivät pidä niitäkään erityisen terveellisinä. Pahimmillaan ne voivat aiheuttaa jopa hengenvaarallisen myrkytystilan. Asiantuntijat muistuttavat, että vilkkaan verenkierron ansiosta vagina puhdistuu käytännössä itsestään eikä kaipaa puhdistuskuureja.

Uutuustuotteesta kimmastuneet naiset ovat kirjoittaneet myös sapekkaita näkemyksiä maailmankuvasta, joka kannustaa naisia tavoittelemaan kliinisen puhdasta alapäätä. Hajuttomuus kun ei ole ihmisen luonnollinen ominaisuus.

Näyttelijä Gwyneth Paltrow kertoi hiljattain höyryttävänsä vaginaansa säännöllisesti tähän erikoistuneessa kalifornialaisessa kylpylässä. Lääkärit kiirehtivät kuitenkin kiistämään, että höyrykylvyistä olisi hyötyä esimerkiksi hormonitasapainolle. Erityisesti yrttihöyryt voivat toimia jopa päinvastoin.

Kylmässä vedessä tärkeintä on kuunnella kehoaan.

Avantouimarit hehkuttavat hyytävän kylmässä vedessä piipahtamisen hyötyjä. Olosta tulee elinvoimainen ja aivan varmasti siinä sivussa ansaitsee pari lisävuotta elämään.

Kiinalaistutkimuksessa verrattiin 900 talviuintia harrastavan kuolleisuutta tilastolliseen keskiarvoon. Kolmenkymmenen vuoden aikana talviuimareita kuoli kymmenen prosenttia enemmän sydän- ja aivoinfarkteihin kuin tilastojen perusteella olisi voinut odottaa. Tutkimuksesta julkaistiin artikkeli arvostetussa International Journal of Cardiology -lääketiedelehdessä reilu vuosi sitten.

Avantouinnin terveysvaikutuksia tutkinut termobiologian dosentti Pirkko Huttunen ei ole perehtynyt kyseiseen tutkimukseen tarkemmin. Voisi olettaa, että tutkittavat ovat olleet terveitä, mutta asiantuntija muistuttaa, että lajia ei suositella sydän- ja verisuonisairauksista kärsiville. Terveelle ihmiselle verenpaineen vaihtelusta ei ole nykytiedon valossa haittaa.

– Avantouinnin aiheuttama stressi elimistölle on hyvin lyhytaikainen. Stressihormonien vapautuminen myös heikkenee, kun käy uimassa toistuvasti, Pirkko Huttunen sanoo.

Kylmäaltistuksen fysiologisia vaikutuksia tutkiva Työterveyslaitoksen professori Hannu Rintamäki sanoi Ylen haastattelussa, että kiinalaistutkimus korostaa niitä haittavaikutuksia, joita pitkä kylmälle altistuminen aiheuttaa. Yleensä avantouimarit ovat kuitenkin vedessä vain vähän aikaa. Rintamäen mielestä tutkimus ei sellaisenaan vaikuta suomalaiseen avantouintikäytäntöön. Suomalaista avantouintitutkimusta pitäisi kuitenkin kehittää.

Säännöllisyys kannattaa

Työuransa aikana nyt jo eläkkeellä oleva Pirkko Huttunen tuli siihen tulokseen, että säännöllisen avantouinnin hyödyt ovat suuremmat kuin haitat.

– Kukin harrastaa sitä vapaaehtoisesti ja ne, jotka kokevat harrastuksen positiivisena, jatkavat sitä.

Hyödyistä pääsee nauttimaan nimenomaan silloin, kun avannossa käy säännöllisesti.

– Se virkistää ja vaikuttaa mielialaan kohentavasti. Kylmä aiheuttaa voimakasta stressiä, ja kun elimistö sopeutuu siihen, tapahtuu tiettyjä fysiologisia muutoksia. Kylmänsietokyky paranee ja kipukynnys nousee. Myös stressinsietokyky paranee muutenkin.

Avantouinti parantaa stressinsietokykyä.

Pirkko Huttusen mukaan hyödyt alkavat näkyä, kun harrastus on jatkunut lähes päivittäisenä kahdesta neljään viikkoa.

– Kerran viikossa käyminen virkistää, muttei se niin hirvittävästi vaikuta kylmään sopeutumiseen.

Viime vuosina on tutkittu paljon ruskean rasvan vaikutuksia terveyteen. Kylmälle altistuminen lisää ruskean rasvan määrää elimistössä, mistä on hyötyä aineenvaihdunnalle. Siinä missä valkoinen rasva varastoi energiaa, ruskea polttaa sitä ja auttaa siten esimerkiksi sokeriaineenvaihdunnassa ja painonhallinnassa.

Kuuntele kehoa

Kylmää käytetään myös esimerkiksi reumapotilaiden hoidossa, urheilusuorituksista palautumisessa ja urheiluvammoista toipumisen apuna.

Jotkut sietävät kylmää paremmin kuin toiset. Moni kauhistui, kun talven kovien pakkasten aikaan Ilta-Sanomat julkaisi videon, jossa avantouimari Jarmo Valtari toteaa "kylmän olevan vain mielentila", hyppää pää edellä avantoon ja viettää vedessä pitkältä tuntuvan ajan. Kauhua ovat herättäneet myös norjalaisen Tor Eckhoffin videot, joissa hän pöljäilee jääkylmissä olosuhteissa uimahousuissa, luistimet jaloissaan ja vodkapullo kädessään.

Perinteisesti talviuimareita kehotetaan välttämään pään kastelua. Pirkko Huttunenkaan ei sitä suosittele, koska äkillinen kylmyys voi joissakin tapauksissa aiheuttaa rytmihäiriön tai jopa kuoleman.

Vaikkei sukeltelisikaan, moni uimari suojaa päänsä pipolla. Sen unohtaminen tuskin on pikaisella pulahduksella kohtalokasta.

"Avantouinti ei ole mikään kilpalaji, jossa täytyy ylittää itsensä."

– Pään kautta menetetään lämpöä, koska pään verisuonet eivät supistu kylmässä. Pipo estää lämmönhukkaa, joten jos ui pidempiä matkoja, ei siitä haittaakaan ole.

Aloittelijan kannattaa aloittaa vain nopealla kastautumisella. Myöhemmin avannossa vietettyä aikaa voi pidentää kehoaan kuunnellen.

– Avantouinti ei ole mikään kilpalaji, jossa täytyy ylittää itsensä. Jos sitä harrastaa terveyssyistä, sen pitäisi olla miellyttävää ja kehoa kannattaa kuunnella. Siinä, miten kukin sopeutuu kylmään, on hyvin paljon eroja.

Nopea harrastus
Viesti

Kolme talvea avantouineena voin suositella! Ennen aloitusta kärsin muutaman kuukauden menopaussioireista (yhtäkkistä hikoilua) mutta ne jäivät kokonaan muutamassa viikossa. Samoin uniongelmat lieventyivät. Vastustuskykyni on parantunut, koska en enää sairasta niin monia flunssia kuin ennen. Aloitin kastautumalla ja pidensin avannossa oloa joka päivä. Luulen, että tuo ohje säännöllisestä ja usein toistuvasta uinnista on oikein relevantti. Tämä on ehkä sellainen on/off -laji!

Polskija
Viesti

Uskon, että saattaa pitää paikkansa tuo kiinalaistutkimus. Ei vara venettä kaada, edes avannossa. Minulle siis riittää edelleen uimahallin allas, porehieronta ja lempeä löyly.