Kuva: Viorel Sima / Shutterstock

Kiinalaisen lääketieteen mukaan mieltä voi rentouttaa kehon tiettyjä akupisteitä painelemalla. Testasimme, toimiiko se käytännössä.

Taas yksi arkipäivä takana ja olen selvinnyt ruuhkabussista kauppakassien kanssa suoraan sohvalle. Energiaa riittää juuri ja juuri kaukosäätimen paineluun. Päivän ylikierrokset alkavat vähitellen laantua, mutta olisiko mielen lataamiseen olemassa parempikin tapa?

Jos tämä tapahtuisi Kiinassa, olisin todennäköisesti latautunut painelemalla kaukosäätimen sijaan kehoni rauhoittavia akupisteitä. Selvitin perinteisen kiinalaisen lääketieteen asiantuntijalta Tutteli Hammermannilta, mistä nämä pisteet löytyvät.

Keskity korvanlehtiin

”Kaikille sisäelimille löytyy oma kohtansa korvasta, joten hieromalla korvalehteä ja korvan sisäpintaa tasapainotat koko kehosi”, Hammermann sanoo.

Korvan lisäksi varpaiden välejä kannattaa huomioida, jos stressi painaa päälle. Hammermannin mukaan etenkin akkavarpaan ja isovarpaan välin hierominen rauhoittaa mieltä. Hän neuvoo pyörittelemään jokaista varpaanväliä kevyesti muutaman minuutin ajan.

Mielenrauhaa ei voi koskaan olla liikaa, joten päätän testata molemmat pisteet heti samana iltana. Suljen tv:n, istahdan tyynyn päälle ja aloitan harjoitukset. Alan hieroa molempia korvalehtiäni peukalon ja etusormen välissä. Ensimmäinen havaintoni on, että korvanihan ovat aivan kylmät! Toinen havainto: en ole huomioinut koko korvien olemassaoloa naismuistiin.

Hierominen ei satu, vaan tuntuu oikeastaan mukavalta. Ja palkitsee välittömästi: korvat alkavat lämmitä, jopa kuumottaa ja miellyttävä lämpö leviää koko kehooni. Tunnen rauhoittuvani. Parin minuutin päästä molemmat korvani hehkuvat lämpöä ja ajatukset ovat tyyntyneet.

Rentoutta varpaiden väleistä

Seuraavaksi vedän jalan risti-istuntaan ja käyn käsiksi varpaideni väleihin. Sama havainto: varpaat ovat jääkylmät – mutta eivät pitkään.
Varpaiden välien hierominen tuntuu kieltämättä aluksi oudolta, mutta vaikuttaa tehokkaasti. Se ikään kuin vetää ajatukset päästä pois.

Kun olen saanut hierottua molempien jalkojen varpaiden välit, vedän lämpöiset sukat jalkaan ja istun vielä nauttimaan olostani. Yöllä nukahdan tavallista helpommin ja nukun tavallista sikeämpää unta. Näitä harjoituksia teen jatkossakin.

Lue muita stressinpoistovinkkejä uudesta MeNaiset SPORTista!

Kun väsyttää, pinna kiristyy ja päässä saattaa helposti napsahtaa. Ilmiö on nyt ristitty unikiukuksi. 

Oletko jo törmännyt englanninkieliseen termiin hangry?

Ovela sanayhdistelmä tulee sanoista hungry (nälkäinen) ja angry (vihainen), ja se tarkoittaa käytännössä sitä kiukunpuuskaa, joka iskee moneen meistä, kun olemme nälkäisiä. Suomeksi hangry on ristitty nimellä nälkäkiukku.

Lue myös: Tässä on syy sinunkin nälkäkiukkuusi

Nyt englanninkielinen maailma on keksinyt samantyyppisen sanamuunnoksen toiselle epämiellyttävälle olotilalle.

Slangry-termi on yhdistelmä sanoista sleep (uni) ja angry (vihainen). Suomeksi slangry voidaan helposti kääntää nälkäkiukkua mukaillen unikiukuksi. Siitä puhuu esimerkiksi Bustle-sivusto.

Unikiukulla tarkoitetaan tietenkin sitä fiilistä, kun väsyneenä kaikki elämässä tuntuu ihan turhalta, epämiellyttävältä ja kerrassaan karsealta.

Tutkijoiden mukaan kiukuttelu väsyneenä johtuu siitä, että sekä neutraalien että tunnepitoisten asioiden käsittely muuttuu uneliaana hankalaksi.

Unikiukku vaikuttaa oleellisesti ihmisen mielenterveyteen ja henkiseen olotilaan. Cognitive Therapy and Research -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan ihmisellä on luontainen taipumus keskittyä ympäristönsä positiivisiin asioihin. Väsyneenä tilanne kuitenkin kääntyy päälaelleen. Vuoden 2015 tutkimuksen mukaan ihminen kokee väsyneenä negatiiviset tunteet voimakkaammin kuin levänneenä.

Unenpuute sekoittaa kropan

Väsymys ja univaje eivät kuitenkaan ole välttelemistä vaativa olotila ainoastaan sen takia, että se saa sinut kiukuttelemaan. Se vaikuttaa muillakin tavoilla terveyteesi.

Listasimme asiat, jotka unikiukku eli slangry saa elimistössäsi aikaan:

1. Se vaikeuttaa oppimista.

Tutkijat ovat huomanneet, että väsyneenä uusien asioiden omaksuminen on vaikeaa. Jos univaje jatkuu pitkään, muistikin saattaa alkaa temppuilla. 

2. Se panee sydämesi koetukselle.

Viime vuonna julkaistu tutkimus kertoo, että jo muutaman tunnin univaje vain yhtenä yönä saa sykkeen, verenpaineen ja elimistön stressihormonitasot nousemaan.

3. Se vaikeuttaa hyvien päätösten tekemistä.

Univaje saattaa ajaa valintoihin, joita virkeänä ei todellakaan tekisi. Vuoden 2007 tutkimuksen mukaan unikiukku hidastaa päätöksentekoa ja saattaa ajaa jopa moraalittomiin valintoihin.

4. Se voi sairastuttaa.

Univaje vaikuttaa aineenvaihduntaan niin, että kipeäksi tulemisen riski kasvaa, kertoo tuore tutkimus. Jos olet tarpeeksi kauan unikiukkuinen, saatat siis sen lisäksi pian olla myös sairas.

Amerikkalaistutkimuksen tulosten perusteella ruuille ja muille tavaroille pitäisi aina olla omat kassinsa.

Ikävän muoviroskan takia moni tiedostava kuluttaja on siirtynyt käyttämään niin kutsuttuja kestokasseja. Kun ruokaostokset saa pakata käteviin ja ihan oikeasti kestäviin kasseihin, jäävät turhat muovipussit ostamatta.

Vaikka kestokassit ovatkin oiva ekoteko, uuden Yhdysvalloissa tehdyn tutkimuksen mukaan ne eivät silti ole täysin ongelmattomia: kestokassit saattavat aiheuttaa vaarallisen terveysriskin.

Tutkimuksen mukaan kestokassien ongelma on niiden epähygieenisyys, vaikka näkyvää likaa niissä ei olisikaan. Kasseja käytetään parhaimmillaan vuosikausia, ja niissä kannetaan ruokaostoksien lisäksi mitä erilaisempia asioita, kuten kenkiä, vaatteita ja muita tavaroita – esimerkiksi muuton yhteydessä.

Kestokasseissa kuljetetaan vuoroin ”likaisia” tavaroita ja ruokia, kuten ruokatarvikkeita, jotka pitää pestä ennen käyttöä, sekä ”puhtaita” tuotteita, kuten pakattuja valmisruokia ja pestyjä salaatteja. Erilaisiin pakkauksiin saattaa silloin tarttua vaarallisia bakteereja, jotka ovat jääneet kassiin likaisista tavaroista. Bakteerit leviävät kasseista esimerkiksi käsien kautta ruokaan, kertoo Hygiene Doctor -sivusto. 

Lue myös: Onko vesipullosi likaisempi kuin vessanpönttö? Testasimme 9 arkista bakteeripesää

Tutkimuksessa kestokasseista löydettyjen bakteerien määrät saattoivat olla niin merkittäviä, että ne aiheuttivat huomattavia terveysriskejä. Kestokasseihin voi päätyä esimerkiksi salmonella-bakteereja.

Jotta kestokassien likaisuuden aiheuttamat ongelmat voi välttää, niin sanotut likaiset ja puhtaat tavarat ja ruuat kannattaa kuljettaa eri kasseissa. Esimerkiksi vihannekset voi myös laittaa erilliseen pussiin – tietenkin mieluummin paperiseen kuin muoviseen.

Moni kärsii pahoista kuukautiskivuista, eikä niistä puhumisen pidä olla tabu.

Vaikka kuukautiset ovat osa luonnollista naiskehon toiminta, niistä vaietaan usein. Esimerkiksi huippu-uimari Jenna Laukkanen kertoi hiljattain Me Naisille, että erityisesti urheilumaailmassa menkat ovat edelleen tabujen tabu. Erityisesti miesvalmentajalle oli vaikea puhua kuukautisista.

Lue myös: ”Yhä liian vähän tietoa” – miksi kuukautisia opitaan häpeämään jo nuorena?

Bustle-sivuston mukaan kuukautishäpeää saattaa osaltaan edistää kuukautiskipujen julkinen vähättely. Hiljattain Twitterissä syntyi kohu miesten julkaisemista provosoivista tviiteistä, joissa väitettiin, että kuukautiskipuja ei ole olemassakaan. Eräs twiittaajista kirjoitti uskovansa, että kuukautiskivut ovat pelkkä myytti. Toinen taas arveli, että naiset keksivät liikaa tekosyitä kuukautiskipujen varjolla. 

Neljä naista kertoo, mitä kuukautiskivut voivat pahimmillaan olla (eikä kyseessä ole mielikuvituksen tuotos):

1. Anemia runsaasta vuodosta

”Kärsin nuorempana ihan valtavista menkkakivuista, mutta kipuakin suurempi ongelma oli valtava vuoto. Sen lisäksi, että jo ennen menkkapäiviä ja niiden aikaan pyörrytti ja mahaan sattui niin kuin joku olisi leikannut puukolla, vuoto oli loputonta. Kärsin anemiasta monta vuotta. Sittemmin kivut ja vuoto ovat rauhoittuneet ja olen saanut niin sanotusti normaalit kuukautiset. Erilaisten hormonaalisten lääkkeiden testaaminen kuitenkin sattui, sillä kehoni reagoi lähes kaikkiin niistä käsittämättömillä oireilla, kuten väsymyksellä, turvotuksella, ja aknella.

”Nykyisin pieni mahakipu tuntuu ihan pikkuvaivalta.”

Nykyisin pieni mahakipu tuntuu ihan pikkuvaivalta, kun teini-iässä sain niitä mahakipukohtauksia, jolloin piti lopettaa pyörällä polkeminen ja mennä kumaraan kesken koulumatkan. Joskus iltaisin sai istua kaksi tuntia pukuhuoneessa, kun ei voinut lähteä treeneistä kotiin. Onneksi nyt olen noin 20 vuotta saanut elää menkkakivutonta elämää normaalivuodon kanssa.”

2. Oksentelua ja silmien sumenemista

”Kuukautiseni eivät aina aiheuta kovaa kipuilua, mutta muutamaan otteeseen olen ollut niiden takia todella huonossa kunnossa. Kerran mahakivut olivat niin kovat, että ne laukaisivat todella pahan migreenin kuukautiskipujen kaveriksi. Oksentelin niiden takia, silmissä sumeni ja näkökentässä oli vain pisteitä. Olin ihan pihalla, ja se oli aivan kauheaa.

Toisella kertaa mahaan sattui tuntikausia todella paljon, eikä mikään auttanut. Kun olin menossa nukkumaan, en saanut lainkaan unta, koska kivut olivat niin pahat. Luikertelin vain sängyssä tuskissani tuntikausia. Olin aika varma, että kuolen siihen kipuun.”

3. Avun hakeminen nolotti

”Nuorena menkkakivut olivat niin kammottavia, että jouduin olemaan koulusta pois ja oksentelin, koska sattui ja kuvotti niin paljon. Tulehduskipulääkkeet auttoivat alavatsasärkyyn, joten en hakeutunut kipujen takia hoitoon. Jotenkin tuntui siltä, että kivut vain kuuluvat osaksi kuukautisia eikä niistä auta sen enempää kitistä. Teininä menkoista puhuminen oli myös niin noloa, etten kehdannut hakea apua, vaikka syytä varmasti olisi ollut.

”Uutena elämään on tullut ovulaatiokivut.”

17-vuotiaana aloin syödä e-pillereitä puhtaasti ehkäisysyistä. Ne saivat samalla kivut laantumaan. Syötyäni pillereitä vuosia tajusin, että ne laannuttivat kipujen lisäksi seksihaluni ja mielialani. Vuosi sitten luovuin pillereistä, ja nyt kivut ovat palanneet takaisin elämääni. Ne eivät kuitenkaan ole yhtä pahat kuin teininä. Nykyään kivut tuntuvat poltteluna alavatsassa. Uutena elämään ovat tulleet ovulaatiokivut, eli menkkakipuihin verrattavat supistukset keskellä kiertoa. Kipu ei lamaannuta, mutta kyllähän se ärsyttää. Joudun syömään menkkojen aikaan pari päivää tulehduskipulääkkeitä. Ovulaatiokivut hellittävät yleensä päivässä.”

4. Ylös nouseminen tuntuu mahdottomalta

”Pahimmillaan kuukautiskipuni voivat olla sellaisia, että herään yöllä siihen, kun sattuu todella paljon enkä voi tehdä muuta kuin juosta vessaan ja toivoa, että kipu menee ohi. Kipu ei lähde ilman särkylääkkeitä, mutta ylös nouseminen ja lääkkeiden hakeminen tuntuu silloin mahdottomalta. Yleensä saan kuitenkin yleensä kerättyä itseni ja haettua särkylääkkeen. Siitä menen sitten takaisin vessaan ja odottelen vain, että kipu hellittää.

”Tuntuu, että kohtu haluaisi poistua kehostani.”

Menkkojen aikana minua myös usein väsyttää todella paljon ja tunnen todella epämiellyttävää oloa mahassa: tuntuu, että kohtu haluaisi poistua kehostani. Yleensä vain lepäily ja verkkarit auttavat.”

Tiedätkö sen tunteen, kun kireä ponnari saa hiukset sattumaan? Ilmaisu ei ole täysin tuulesta temmattu.

Ärsyttävä jomotus pään alueella, mutta kyse ei ole päänsärystä – tuntuu pikemminkin siltä, kuin hiuksiin sattuisi. Edes ponnarin irroittaminen tai kampauksen purkaminen ei auta. Tunne on monille tuttu, mutta ajatus hiuskivusta voi hämmentää: eihän hiuksissa pitäisi olla tuntoa!

Varsinaisesti hiuksiin ei ihan oikeasti satu: Byrdie-sivusto kertoo, että hiuksien kipu johtuu oikeasti päänahkan kivusta. Dermatologi Francesca Fuscon mukaan kipu tuntuu todellisuudessa ihossa ja karvatupissa, joista hiukset kasvavat.

Kuontalo pesuun

Yllättävää kyllä, kipu ei johdy pelkästään tiukoista kampauksista, vaan yleisin säryn aiheuttaja on hiusten likaisuus. Ensiavuksi kannattaa siis kokeilla yksinkertaisesti hiusten pesua.

– Päänahassa on vilkas verenkierto sekä paljon hermopäätteitä ja talirauhasia. Kun hiiva päänahassa lisääntyy, aiheuttaa se hilsettä. Näiden yhdistelmä voi aiheuttaa tulehduksen, joka saa aikaan tunteen siitä, että hiuksiin sattuisi, Fusco kertoo.

Ongelma pahenee erityisesti silloin, jos tapana on pyöräyttää likaiset hiukset aina ponnarille, letille tai muulle kampaukselle, jottei rasvaisuus näy. Jos samanlaisia tiukkoja kampauksia pitää päivästä toiseen, kipu voi pahentua. 

Sittenkin migreeni?

Toinen hiuskivun aiheuttaja voi olla taipuvaisuus migreeniin.

– Migreenistä kärsivät saattavat kokea, että tuuli, hattu tai valon osuminen päänahkaan saavat aikaan pääkipua, Fusco sanoo.

Jos siis hiukset jäävät pesemättä, kannattaa ainakin kampausta vaihdella, jotta välttyy hiuskivuilta. Jos hiuksiin sattuu pesemisestä huolimatta, voi olla hyvä idea kääntyä lääkärin puoleen ja selvittää, onko sittenkin kyse migreenistä.