Auttaako akupisteiden painelu stressiin?

Kuva: Viorel Sima / Shutterstock

Kiinalaisen lääketieteen mukaan mieltä voi rentouttaa kehon tiettyjä akupisteitä painelemalla. Testasimme, toimiiko se käytännössä.

Taas yksi arkipäivä takana ja olen selvinnyt ruuhkabussista kauppakassien kanssa suoraan sohvalle. Energiaa riittää juuri ja juuri kaukosäätimen paineluun. Päivän ylikierrokset alkavat vähitellen laantua, mutta olisiko mielen lataamiseen olemassa parempikin tapa?

Jos tämä tapahtuisi Kiinassa, olisin todennäköisesti latautunut painelemalla kaukosäätimen sijaan kehoni rauhoittavia akupisteitä. Selvitin perinteisen kiinalaisen lääketieteen asiantuntijalta Tutteli Hammermannilta, mistä nämä pisteet löytyvät.

Keskity korvanlehtiin

”Kaikille sisäelimille löytyy oma kohtansa korvasta, joten hieromalla korvalehteä ja korvan sisäpintaa tasapainotat koko kehosi”, Hammermann sanoo.

Korvan lisäksi varpaiden välejä kannattaa huomioida, jos stressi painaa päälle. Hammermannin mukaan etenkin akkavarpaan ja isovarpaan välin hierominen rauhoittaa mieltä. Hän neuvoo pyörittelemään jokaista varpaanväliä kevyesti muutaman minuutin ajan.

Mielenrauhaa ei voi koskaan olla liikaa, joten päätän testata molemmat pisteet heti samana iltana. Suljen tv:n, istahdan tyynyn päälle ja aloitan harjoitukset. Alan hieroa molempia korvalehtiäni peukalon ja etusormen välissä. Ensimmäinen havaintoni on, että korvanihan ovat aivan kylmät! Toinen havainto: en ole huomioinut koko korvien olemassaoloa naismuistiin.

Hierominen ei satu, vaan tuntuu oikeastaan mukavalta. Ja palkitsee välittömästi: korvat alkavat lämmitä, jopa kuumottaa ja miellyttävä lämpö leviää koko kehooni. Tunnen rauhoittuvani. Parin minuutin päästä molemmat korvani hehkuvat lämpöä ja ajatukset ovat tyyntyneet.

Rentoutta varpaiden väleistä

Seuraavaksi vedän jalan risti-istuntaan ja käyn käsiksi varpaideni väleihin. Sama havainto: varpaat ovat jääkylmät – mutta eivät pitkään.
Varpaiden välien hierominen tuntuu kieltämättä aluksi oudolta, mutta vaikuttaa tehokkaasti. Se ikään kuin vetää ajatukset päästä pois.

Kun olen saanut hierottua molempien jalkojen varpaiden välit, vedän lämpöiset sukat jalkaan ja istun vielä nauttimaan olostani. Yöllä nukahdan tavallista helpommin ja nukun tavallista sikeämpää unta. Näitä harjoituksia teen jatkossakin.

Lue muita stressinpoistovinkkejä uudesta MeNaiset SPORTista!

Kommentit (3)
Vierailija

Realiteetit esiin! Jos puretaan tästä ne faktat mitä tiede havaitsee, niin ehkäpä eniten asiaan vaikuttanut seikka on tuo ensiksi mainittu, eli "sammutin television". Aivojen pitäisi muutenkin rauhoittua tunti ennen nukkumaanmenoa. Myöskään akupisteitä ei ole olemassa muualla kuin kirjoissa, ihmisestä niitä ei löydy. Toiseksi vaikuttavin seikka lienee itsesuggestio ja plasebovaikutus, jotka myös tiede tuntee. Artikkelista on luettavissa myös näiden olemassaolo ilman että potilas on edes yrittänyt niitä pois sulkea.

Vierailija

Olipa kiinnostava artikkeli. Halpa ja hyväksi havaittu konsti painella itse akupisteitä. Kirjastosta löysin akupainanta-oppaitakin. Jos voi korvata päänsärkypillerit akupainannalla tai saada  hyvän yöunen, niin kannattaa kokeilla. Ei haittavaikutuksia, ei neuloja.

Luulitko, että painoindeksisi kertoo, miltä vartalosi näyttää?

3D-mallinnus osoittaa, että vartalo voi näyttää hyvin erilaiselta, vaikka pituus ja paino olisivat samat.

Painoindeksi, tuo laihduttajan tuttu apuväline, joka näppärästi kertoo, onko syytä pudottaa painoa. Yhä useammin kuitenkin kritisoidaan sitä, ettei indeksi itse asiassa juurikaan kerro ihmisen terveydestä.

Eikä itse asiassa kerro ulkonäöstäkään, todistaa 3D-mallinnus, jonka Body Labs teki Cosmopolitan.comille. Kuvat kertovat, kuinka 170-senttinen ja 66-kiloinen nainen voi näyttää hyvin erilaiselta riippuen siitä, mihin kohti vartaloa massa sijoittuu ja koostuuko massa lihaksista vai rasvakudoksesta. Naisen painoindeksi on 22,8 eli se osoittaa normaalia painoa.

– Samalla painoindeksillä voi olla vaikkapa urheilija ja hyvässä kunnossa tai sitten ylipainoinen, jopa lihava, kommentoi Jonathan Schwartz, Body Labsin johtaja Marie Clairessa.

– Ihmisellä voi olla normaalista painosta kertova painoindeksi, mutta silti hänen vartalossaan voi olla runsaasti sellaista massaa, joka voi lisätä muun sepelvaltimotaudin tai diabeteksen riskiä.

Painoindeksi ei anna luotettavaa tulosta hyvin lihaksikkaille, pitkille eikä lyhyille ihmisille. Yllättäen myöskään normaalipainoisille pelkkä painoindeksi ei aina ole riittävä mittari. Tutkijat ovatkin hiljalleen alkaneet ehdottaa, että painon sijaan kehosta tulisi mitata rasvaprosenttia ja kehon koostumusta. Jos haluaa laskea painoindeksinsä, olisi syytä kaivaa esiin myös mittanauha ja mitata vyötärönympäryksensä. Se kun kertoo esimerkiksi terveydelle vaarallisesta keskivartalolihavuudesta.

Lapset lihovat – onko se muumien syytä?

No ei varmasti. Mutta nyt on tutkittu, miten lihavat sarjakuvahahmot vaikuttavat lapsien syömiseen.

Lasten ja nuorten liikalihavuus on oikea, vakava ongelma, ja lisääntynyt Suomessa merkittävästi viime vuosikymmenellä. Tähän mennessä siitä on syytetty muun muassa ravintoarvoltaan köyhää ruokaa ja vanhempia. Ehkä seuraavaksi muumeja? Kyllä!

Lihavien sarjakuvahahmojen seuraaminen saa lapset syömään enemmän roskaruokaa, yhdysvaltalainen tuore tutkimus ehdottaa. Tutkimuksessa 60 koululaiselle näytettiin hoikan tai pyöreän sarjakuvahahmon kuvaa ja annettiin sen jälkeen lupa syödä vieressä olevasta kulhosta karkkia. Lapset, jotka olivat nähneet pyöreän hahmon, valitsivat namit tuplasti todennäköisemmin kuin ne lapset, jotka olivat katselleen hoikkaa hahmoa.

Aikaisemmassa vähän samankaltaisessa tutkimuksessa kokeiltiin samaa. Siinä lapsien kanssa keskusteltiin myös siitä, millaisia terveysvaikutuksia karkkien syömisellä oli. Kävi ilmi, että ne lapset, jotka olivat nähneet pulleankin hahmon, söivät epätodennäköisemmin herkkuja, jos heidän kanssaan puhuttiin terveysasioista. Ehkä sillä ei olekaan mitään väliä, minkä kokoisia hahmoja lapset tuijottavat, jos hyvän ja terveellisen ruokavalion perustiedot ovat hallussa? Jos tutkimuksista voi oppia jotain, niin sen, että tässä tapauksessa terveysvalistus tepsii.

Lähde: The New York Times

Ruotsalainen jättitutkimus: tämä määrä kahvia päivässä pienentää rintasyöpäriskiä

Runsas kahvinjuonti ei olekaan pelkästään pahasta.

Kahvin terveys- ja haittavaikutuksista on kiistelty pitkään.

Tällä kertaa luvassa on hyviä uutisia heille, jotka potevat huonoa omaatuntoa runsaasta kahvinjuonnistaan.

Ruotsalaistutkimus väittää, että päivittäin vähintään viisi kuppia kahvia juovien naisten riski sairastua rintasyöpään on peräti 19 prosenttia pienempi kuin muilla.

Tutkimuksessa tutkittiin yli 40 000 naista, jotka pitivät kirjaa juomastaan kahvin määrästä 20 vuoden ajan.

Yllättäen selvisi myös, että teen juominen sen sijaan lisäisi sairastumisen riskiä. International Journal of Cancer -julkaisussa julkaistun ruotsalaistutkimuksen mukaan enemmän kuin yksi teekupillinen päivässä lisäisi rintasyöpään sairastumisen riskiä 19 prosentilla.

Tutkijat eivät ole varmoja siitä, minkä takia runsas kahvinjuonti suojaisi sairastumiselta. Erään teorian mukaan selitys voi löytyä kahvin sisältämistä antioksidanteista, jotka suojaavat soluvaurioilta, jotka saattavat johtaa syövän kehittymiseen.

Lähde: Daily Mail

Näpit irti älypuhelimesta! – näin onnistut digipaastossa

Hohkaako ihollasi useammin läppärin tai puhelimen kajo kuin aurinko? Pidä digitaalinen paasto. Nämä kuusi vinkkiä tsemppaavat sinut alkuun.

Alkaako oma puhelinriippuvuus ottaa pattiin? Tekisikö mieli keskittyä itse elämyksiin, sen sijaan että rapotoit niistä Facebookissa, Snapchatissa, Twitterissa ja Instagramissa? Puhua ihmisten kanssa aivan sillä lailla kasvotusten, kuten ennen muinoin tupattiin?

Pidä digitaalinen paasto.

Puhelimen ja muiden digivempainten sysääminen syrjään voi olla vaikeaa. Entä jos missaa jotain? Ja mihin ne kädet sitten pannaan? 

Jos tuntuu, ettei vieroitus onnistu kertaheitolla, valmista itsesi digitaaliseen paastoon näillä kuudella Huffington Postin ohjeella: 

Askel nro 1: Myönnä, että tarvitset paussia

Arvioi, kuinka riippuvainen olet jatkuvasta digitaalisesta kanssakäymisestä. Koetako ehkä haamutuntemuksia siitä, että puhelimesi värisee? Oletko jatkuvasti uupunut, koska olet räplännyt puhelintasi yöhön asti ja käytännössä nukut se vierelläsi? Jos et muista, milloin viimeksi vietit päivän kokonaan ilman älypuhelinta, sellainen tulee tarpeen.

Askel nro 2: Suunnittele

Kirjaa ylös päivä, jolloin et aio koska digitaalisiin laitteisiin – älä jätä touhua puheen tasolle. Jos aikataulutat jotain todella kirjoittamalla sen ylös ja kertomalla siitä muillekin, on paljon todennäköisempää, että suunnitelmasi pitää.

Askel nro 3: Varoita lähipiiriäsi etukäteen

Sinuun iskee jo varmasti nyt FOMO eli Fear of Missing out. Pelkäät siis, että missaat jotain niinä hetkinä, kun et roiku sosiaalisessa mediassa. Sinua saattaa myös ahdistaa, josko ystäväsi huolestuvat, kun sinua ei näy somessa. Kerro heille lakostasi etukäteen vaikka Facebook-statuksella tai twiitillä.

Askel nro 4: Fiilistele, mitä kaikkea aiot tehdä digitaalisen paaston aikana

On turha märehtiä, mitä jätät digitaalisen paaston aikana tekemättä. Sen sijaan kannattaa keskittyä siihen, mitä kaikkea ihanaa voi kokea, kun puhelin ei ole häiritsemässä? Haaveilu tulevista kivoista jutuista voi tutkimusten mukaan parantaa mielialaa ja jopa ihmissuhteita. Anna mennä.

Askel nro 5: Pohdiskele, mitä haluat paastolla saavuttaa

Käytä hetki pohtiaksesi, mitä haluat saavuttaa tällä paastolla. Aseta itsellesi jokin maali etukäteen, niin voit keskittyä rauhassa lähestymään sitä itse paaston aikana.

Askel nro 6: Sulje laitteet

Irrota kätesi digitaalisista laitteista. Antaa mennä, tee se. 

Lähde: Huffington Post