Kuva: Viorel Sima / Shutterstock

Kiinalaisen lääketieteen mukaan mieltä voi rentouttaa kehon tiettyjä akupisteitä painelemalla. Testasimme, toimiiko se käytännössä.

Taas yksi arkipäivä takana ja olen selvinnyt ruuhkabussista kauppakassien kanssa suoraan sohvalle. Energiaa riittää juuri ja juuri kaukosäätimen paineluun. Päivän ylikierrokset alkavat vähitellen laantua, mutta olisiko mielen lataamiseen olemassa parempikin tapa?

Jos tämä tapahtuisi Kiinassa, olisin todennäköisesti latautunut painelemalla kaukosäätimen sijaan kehoni rauhoittavia akupisteitä. Selvitin perinteisen kiinalaisen lääketieteen asiantuntijalta Tutteli Hammermannilta, mistä nämä pisteet löytyvät.

Keskity korvanlehtiin

”Kaikille sisäelimille löytyy oma kohtansa korvasta, joten hieromalla korvalehteä ja korvan sisäpintaa tasapainotat koko kehosi”, Hammermann sanoo.

Korvan lisäksi varpaiden välejä kannattaa huomioida, jos stressi painaa päälle. Hammermannin mukaan etenkin akkavarpaan ja isovarpaan välin hierominen rauhoittaa mieltä. Hän neuvoo pyörittelemään jokaista varpaanväliä kevyesti muutaman minuutin ajan.

Mielenrauhaa ei voi koskaan olla liikaa, joten päätän testata molemmat pisteet heti samana iltana. Suljen tv:n, istahdan tyynyn päälle ja aloitan harjoitukset. Alan hieroa molempia korvalehtiäni peukalon ja etusormen välissä. Ensimmäinen havaintoni on, että korvanihan ovat aivan kylmät! Toinen havainto: en ole huomioinut koko korvien olemassaoloa naismuistiin.

Hierominen ei satu, vaan tuntuu oikeastaan mukavalta. Ja palkitsee välittömästi: korvat alkavat lämmitä, jopa kuumottaa ja miellyttävä lämpö leviää koko kehooni. Tunnen rauhoittuvani. Parin minuutin päästä molemmat korvani hehkuvat lämpöä ja ajatukset ovat tyyntyneet.

Rentoutta varpaiden väleistä

Seuraavaksi vedän jalan risti-istuntaan ja käyn käsiksi varpaideni väleihin. Sama havainto: varpaat ovat jääkylmät – mutta eivät pitkään.
Varpaiden välien hierominen tuntuu kieltämättä aluksi oudolta, mutta vaikuttaa tehokkaasti. Se ikään kuin vetää ajatukset päästä pois.

Kun olen saanut hierottua molempien jalkojen varpaiden välit, vedän lämpöiset sukat jalkaan ja istun vielä nauttimaan olostani. Yöllä nukahdan tavallista helpommin ja nukun tavallista sikeämpää unta. Näitä harjoituksia teen jatkossakin.

Lue muita stressinpoistovinkkejä uudesta MeNaiset SPORTista!

Painonpudotuksen ja -hallinnan kannalta konttorityö voi olla täydellinen painajainen.

Istumisella on riskinsä: sen tiedetään aiheuttavan kaikenlaisia terveysongelmia peräpukamista sydäntauteihin.

Moni toimistotyöläinen onkin vaihtanut työpisteensä seisomapöytään. Osa seisoo koko päivän, toiset taas pitävät taukoa istumisesta kohottamalla välillä työskentelytasonsa ja jaloittelemalla sen ääressä.

Tämä auttaa istumisen terveysriskien pienentämiseen, mutta yhteen asiaan se ei tuo helpotusta: toimistotyöläisen painonhallintaan. Asiasta kertoo Huffington Post -lehti.

Pittsburghin yliopiston tutkimuksessa tarkasteltiin kalorinkulutusta terveillä toimistotyöntekijöillä, jotka istuivat, seisoivat ja kävelivät työpäivänsä aikana. Tutkimus esiteltiin Journal of Physical Activity and Health -julkaisussa.

Istujat kuluttivat noin 20 kaloria 15 minuutin työjakson aikana. Seisten töitä tekevät polttivat yllättäen vain kaksi kaloria enemmän kuin istujat samassa ajassa.

Suurin ero näkyi siinä tutkittavien joukossa, joka nousi ylös ja käveli 15 minuutin ajan. Vaikka vauhti saattoi olla verkkaistakin, he kuluttivat kaloreita jopa kolme kertaa muita enemmän. Tunnissa he polttivat jopa 130 kaloria enemmän kuin jos he olivat istuneet tai seisseet aloillaan, tutkijat laskivat.

Tutkijat puoltavat yhä seisomisen hyötyjä, mutta painonhallinta ei kuulu niihin. Tulokset osoittavat, kuinka tärkeää on sisällyttää työpäivään enemmän kävelyä – etenkin jos mielessä on lisäkilojen välttäminen.

Kävelypalaverit siis kunniaan!

Tilaa Me Naisten uutiskirje, voit tilata sen kautta lehden maksuttoman näytenumeron kotiisi.

Paras suihkussakäyntiaika jakaa mielipiteet.

Sekä ilta- että aamusuihkulla on vankka kannattajakuntansa.

Aamusuihkuttelijat paheksuvat iltapeseytyjiä siitä, että nämä tulevat nukutun yön jälkeen unenrähmäisenä töihin. Iltasuihkussa kävijät eivät voisi edes kuvitella menevänsä päivän aikana kertynyt lika ihollaan nukkumaan – tai kuivaavansa hiuksia jo valmiiksi kiireisinä aamuina.

Omasta suihkurytmistä kannattaakin pitää kiinni, sillä jos suosii tavallisesti aamusuihkuja, illalla suihkussa käyminen voi unitutkijan mukaan sotkea aivoja ja virkistää niin, ettei yöllä saa nukuttua kunnolla.

Toki monesti paras suihkuaika on vain mukavuuskysymys.

Kysyimme kummankin koulukunnan edustajilta perusteluita sille, miksi ilta on parempi kuin aamu tai toisin päin. Kumpaan joukkoon itse kuulut? Kerro mielipiteesi jutun alla olevassa kommenttikentässä!

Aamu on parempi!

Aamusuihku herättää – ja tukkakin näyttää paremmalta.

”Käyn suihkussa aamulla, koska inhoan sitä, miltä hiukseni näyttävät, jos pesen ne illalla. Vaikka kuinka föönaisin ne illalla, ne ovat aamulla ihan lytyssä ja oudon muotoiset. Ja puhumattakaan märillä hiuksilla nukkumisesta, silloin peilistä katsoo joku Frankenstein. Ja kai se tyynykin voi jotenkin homehtua, jos nukkuu märällä tukalla. Aamusuihku myös herättää tällaisen iltakukkujan tehokkaasti. Jos en käy aamulla suihkussa (mitä tapahtuu vain, jos pitää herätä tooodella varhain), olen varsinkin aamulla ihan sumussa. Varsinkin näin kesällä yön aikana myös hikoilee, joten tuntuisi ihan kummalta olla käymättä suihkussa.”

”Aamulla, jos on pakko valita vain toinen, koska muuten ei herää. Enkä todellakaan jaksa kuivata hiuksia iltasuihkun jälkeen. Märillä hiuksilla nukkumisen tuloksena ei ole seksikäs suoraan sängystä -look vaan ihan hirveä lättätukka.”

”Tyynykin voi kai homehtua, jos nukkuu märällä tukalla.”

Iltasuihku vie voiton!

Iltasuihkussa puhdistuu päivän pölyistä ja sänkykin pysyy puhtaana.

”Iltasuihku on niin paljon parempi! Ensinnäkin on kiva mennä puhtaana sänkyyn ja lakanat pysyy pidempään miellyttävinä. Toisekseen voi aamulla nukkua pidempään. Kolmannekseen ei tarvitse föönata, kun hiukset kuivuvat yön aikana. Säästyy siis aikaa ja sähköä. Aamusuihkut ovat myös sen takia huonompia, että kimppakämpissä ne tukkii vessan ajankohtana, jolloin muutkin haluaisivat käydä aamupisulla ja hammaspesulla.”

”Iltasuihku tietenkin! En tykkää mennä nukkumaan hikisenä. Haluan karistaa päivän liat pois. En halua tuoda likaa lakanoiden väliin. Lämmin iltasuihku myös rentouttaa kivasti sekä auttaa unensaamisessa. Se on eduksi myös aamukiireissä, kun ei tarvitse käydä enää aamulla suihkussa eikä föönätä hiuksia, jotka pesen illalla. Kun nukkuu nakuna, aamulla ei ole unenrähmäinen olo. Toista se on, jos päällä on hiostava satiinipyjama tai paksut pyjamavaatteet.”

”Kun nukkuu nakuna, aamulla ei ole unenrähmäinen olo.”

”Iltasuihku pesee (heh) aamusuihkun mennen tullen. On ihanaa painua petiin puhtoisena, ja lakanatkin pysyvät freeseinä pidempään, kun ei mene hikisenä sänkyyn. Aamulla ei kulu turhaa aikaa suihkutteluun, tukan kuivaamiseen ja vartalon rasvaamiseen. Jos kävisin aamulla suihkussa, olisin todennäköisesti aina töistä myöhässä.”

”Ehdottomasti iltasuihku. On inhottava mennä likaisena nukkumaan puhtaisiin lakanoihin. Aamulla voi suihkaista lisää, jos on ollut hikinen yö. Erityisesti siitepölyaikaan on pölyt pakko saada pois iholta ja hiuksista. Lisäksi aamulla pääsee nopeammin liikkeelle.”

Tilanteen mukaan!

Joskus päivän ohjelma tai muut ihmiset määrittävät sen, milloin on sopiva aika käydä suihkussa. Jotkut tietenkin peseytyvät myös useamman kerran päivässä, vaikka se saattaakin kuivattaa ihoa. Esimerkiksi treenin jälkeen ei tee mieli mennä hikisenä petiin.

”Riippuu aina tilanteesta. Jos on aikainen herätys, menen illalla, koska olen huono heräämään aikaisin ja haluan nukkua yleensä aina mahdollisimman pitkään. Jos taas kello soi myöhemmin, menen ehdottomasti aamulla, koska tällöin on freesimpi olo koko päivän. Tukka näyttää miljoona kertaa paremmalta, kun sen föönaa aamulla suihkun jälkeen. Jos pesen illalla tukan, tuntuu se usein jo vähän lähmäseltä seuraavana päivänä. Aamusuihku on siis parempi, mutta välillä yöunet vievät voiton!”

”En pysty lähtemään minnekään likaisena.”

”Menisin illalla, koska silloin ei ole kiire mihinkään ja kun menee puhtaana sänkyyn, lakanat säilyvät puhtaana pidempään ja on kiva nukkua puhtaissa lakanoissa, mutta mieheni käy suihkussa aamulla, niin tyydyn siihen. Aamusuihkussa on se kiva, että olo on puhtaampi töihin lähtiessä ja tukkakin yleensä paremmin, kun ei ole mennyt märillä hiuksilla nukkumaan.”

”Useimmiten käyn suihkussa sekä illalla että aamulla. Jos on aikainen lähtö, pesen hiukset jo illalla ja yritän tällä rutiinilla helpottaa helvetillisiä aamuja. Mutta vaikka olisin pessyt hiukset illalla, kastelen hiukset silti myös aamulla – muuten ne sojottavat minne sattuu. Aamusuihku on kuitenkin ehdottomasti iltasuihkua tärkeämpi. En pysty lähtemään minnekään likaisena.”

Tilaa Me Naisten uutiskirje, voit tilata sen kautta lehden maksuttoman näytenumeron kotiisi.

Kumpi on parempi?

Iltaiita

Minun mielestäni iltasuihku on tärkeämpi, saa päivän aikana kertyneet hien ja pölyt pois. Ja ajatelkaapa esimerkiksi työmiehiä, jotka ovat koko päivän tehneet hikistä työtä. En haluaisi sellaista viereeni. Otan lämpimän suihkun, se myös rentouttaa. Aamulla pesen kriittisemmät paikat eli alapesun, kainalot, kasvot ja niskan kasvovedellä. Joskus kesähelteellä on pakko käydä raikkaassa aamusuihkussa, mutta hiukset pesen aina iltaisin. Aamulla ei ole aikaa väkertää kiharia hiuksia suoraksi.

Toisten keho sietää alkoholia huonommin kuin toisten. Nämä merkit voivat paljastaa, kuulutko kyseiseen joukkoon.

Kaikkien ei tarvitse edes hankkia krapulaa, sillä alkoholiannoksesta tai paristakin saattaa tulla ikäviä oireita.

Monelle tuttu ilmiö on viinipäänsärky, joka voi alkaa jo yhden punaviinilasillisen jälkeen. Yleensä krapulakin on paljon pahempi kuin nautitun alkoholimäärän perusteella sopisi odottaa. Oireiden aiheuttaja ei ole selvillä – toiset tutkijat uskovat sen johtuvan jostakin viinin sisältämästä aineesta, toiset ovat sitä mieltä, että viinipäänsärky voi olla myös psyykkistä.

Muutkin alkoholijuomista johtuvat oireet ovat yleisiä. Saksalaistutkimuksessa jopa joka neljäs raportoi jonkinlaisista alkoholin nauttimiseen liittyvistä oireista, kertoo Bustle-sivusto, joka listasi merkkejä, jotka voivat kertoa siitä, ettei kehosi siedä alkoholia.

1. Kasvot punoittavat

Kasvojen punoitus on yksi yleisimmistä oireista, jos alkoholi ei sovi. Amerikkalaisen Mayo-klinikan mukaan alkoholi-intoleranssissa ei kuitenkaan ole allergiasta, vaan geeneistämme, jotka määrittelevät, kuinka hyvin kunkin elimistö kykenee hajottamaan alkoholia.

Osa reaktioista voi kuitenkin johtua myös alkoholijuomien sisältämistä aineista, esimerkiksi säilöntäaineista, kemikaaleista tai viljoista, jotka allergisoivat.

Toiset ovat sitä mieltä, että viinipäänsärky voi olla myös psyykkistä.

2. Syke nousee

Jotkut huomaavat jo parin alkoholiannoksen jälkeen sydämensä sykkivän aiempaa kiivaammin. Yleensä se ei ole vaarallista, vaikka saattaakin pelästyttää.

Jos keho ei vaikuta sietävän alkoholia kovin hyvin, juomistaan kannattaa rajoittaa. Jos oireet ovat kuitenkin voimakkaita, esimerkiksi hengitys vaikeutuu, voi olla tarpeellista hakeutua lääkäriin, missä selvitetään, onko kyse erittäin harvinaisesta alkoholi- eli etanoliallergiasta.

3. Vatsa osoittaa mieltään

Vatsakipu, pahoinvointi ja jopa ripuli ovat usein merkkejä siitä, että nyt tuli nautittua jotakin, joka ei ole keholle hyväksi. Vaikka muuten pystyisikin syömään gluteenia ja vehnää ilman vatsanväänteitä, yhdessä alkoholin kanssa ne saattavat aiheuttaa oireita. Ratkaisuksi voi kokeilla juomisen vähentämistä tai gluteenittomia oluita.

Alkoholiallergia on erittäin harvinainen.

4. Silmiä kutittaa ja nenä menee tukkoon

Juominen saattaa pahentaa tai tuoda esiin allergioita, joista ei edes tiennyt kärsivänsä. Tanskalaistutkimuksessa havaittiin, että jokainen juoma, jonka tutkitut naiset viikon aikana joivat, lisäsi kausiallergiariskiä kolmella prosentilla. Kaikkien muiden, mahdollisesti allergisoivien, aineiden lisäksi alkoholituotteissa on myös allergiareaktioissa vapautuvaa histamiinia, jota syntyy hiivan ja bakteerien vaikutuksesta. Siitepölykauden oireisiin saattaa saada siis helpotusta viettämällä tipatonta.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, voit tilata sen kautta lehden maksuttoman näytenumeron kotiisi.

Pytyn renkaan paperoijat, reisikosketusta välttävät ja pöntön laidoilla kyykkääjät. Mitä vielä? No käsienpesu ainakin.

Arkkitehti ja bloggaaja Maria Nordin esitteli eilen Instagramissa erikoisen tavan käyttää julkista vessaa. Hän huuhtelee pöntön aina painamalla nappia jalallaan – koska ”käsienpesu sucks”.

Kuvan ja kirjoituksen tarkoituksena oli kritisoida julkisten wc-tilojen suunnittelua.

– Miten vuonna 2016 voi wc-pytyt olla näin huonosti suunniteltuja. En nyt tarkoita että pitäis minkään sinfonian soida kakatessa, mutta ei varmaan rakettitiedettä tarvitsisi että voisi julkiseen tilaan rakentaa pöntön, johon ei tartte käsin koskea, Maria ihmetteli.

Lue myös: Näin bakteerikammo vaikuttaa elämään: ”Lähdin yleisötapahtumasta taksilla sisävessaan”

Maria kertoo, ettei kammoa bakteereita ja pesee kyllä yleensä vedellä kätensä vessareissun päätteeksi. Hän kritisoi yleisten vessojen pesuaineita.

–  Julkisissa tiloissa on yleensä ärsyttäviä säilöntäaineita sisältäviä nestemäisiä pesuaineita. Lisäksi ne säilöntäaineet tappaa myös hyviä mikrobeja.

Ei se ole niin vakavaa

Jotkut kimmastuivat siitä, että kengänpohjissaan Maria vain levittää bakteereita ympäriinsä. Nappiahan voisi painaa tai vetää myös esimerkiksi paperilla suojatulla kädellä.

Maria ei ole ainoa, jonka julkinen vessa saa käyttäytymään oudosti. Monet esimerkiksi treenaavat reisilihaksiaan, koska eivät halua istua edes paperoidulle pöntölle. Käsien kuivaaminen kammottaa myös monia, eikä huoli ehkä ole täysin aiheeton, sillä vessojen puhallinkuivaajat tosiaan kuhisevat bakteereja.

Bakteerikammoisten lisäksi joukossamme on myös niitä, joita julkinen vessakäynti (etenkin se isompi hätä) ujostuttaa. 

Heille olemme jo laatineet ohjeet julkisissa vessoissa käyttäytymiseen. Löydät ne täältä.

Viimeinen säännöistä on tärkein: Älä ota vessassa käyntiä liian vakavasti, äläkä murehdi. Ja pese ne kädet. Lämpimällä vedellä ja saippualla. Tässä ei varmaan tarvitse muistuttaa norovirusepidemiasta, joka sai alkunsa laivan (miesten)vessasta, jossa käsihygienia oli hoidettu huolimattomasti.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, voit tilata sen kautta lehden maksuttoman näytenumeron kotiisi.