Kuva: Viorel Sima / Shutterstock

Kiinalaisen lääketieteen mukaan mieltä voi rentouttaa kehon tiettyjä akupisteitä painelemalla. Testasimme, toimiiko se käytännössä.

Taas yksi arkipäivä takana ja olen selvinnyt ruuhkabussista kauppakassien kanssa suoraan sohvalle. Energiaa riittää juuri ja juuri kaukosäätimen paineluun. Päivän ylikierrokset alkavat vähitellen laantua, mutta olisiko mielen lataamiseen olemassa parempikin tapa?

Jos tämä tapahtuisi Kiinassa, olisin todennäköisesti latautunut painelemalla kaukosäätimen sijaan kehoni rauhoittavia akupisteitä. Selvitin perinteisen kiinalaisen lääketieteen asiantuntijalta Tutteli Hammermannilta, mistä nämä pisteet löytyvät.

Keskity korvanlehtiin

”Kaikille sisäelimille löytyy oma kohtansa korvasta, joten hieromalla korvalehteä ja korvan sisäpintaa tasapainotat koko kehosi”, Hammermann sanoo.

Korvan lisäksi varpaiden välejä kannattaa huomioida, jos stressi painaa päälle. Hammermannin mukaan etenkin akkavarpaan ja isovarpaan välin hierominen rauhoittaa mieltä. Hän neuvoo pyörittelemään jokaista varpaanväliä kevyesti muutaman minuutin ajan.

Mielenrauhaa ei voi koskaan olla liikaa, joten päätän testata molemmat pisteet heti samana iltana. Suljen tv:n, istahdan tyynyn päälle ja aloitan harjoitukset. Alan hieroa molempia korvalehtiäni peukalon ja etusormen välissä. Ensimmäinen havaintoni on, että korvanihan ovat aivan kylmät! Toinen havainto: en ole huomioinut koko korvien olemassaoloa naismuistiin.

Hierominen ei satu, vaan tuntuu oikeastaan mukavalta. Ja palkitsee välittömästi: korvat alkavat lämmitä, jopa kuumottaa ja miellyttävä lämpö leviää koko kehooni. Tunnen rauhoittuvani. Parin minuutin päästä molemmat korvani hehkuvat lämpöä ja ajatukset ovat tyyntyneet.

Rentoutta varpaiden väleistä

Seuraavaksi vedän jalan risti-istuntaan ja käyn käsiksi varpaideni väleihin. Sama havainto: varpaat ovat jääkylmät – mutta eivät pitkään.
Varpaiden välien hierominen tuntuu kieltämättä aluksi oudolta, mutta vaikuttaa tehokkaasti. Se ikään kuin vetää ajatukset päästä pois.

Kun olen saanut hierottua molempien jalkojen varpaiden välit, vedän lämpöiset sukat jalkaan ja istun vielä nauttimaan olostani. Yöllä nukahdan tavallista helpommin ja nukun tavallista sikeämpää unta. Näitä harjoituksia teen jatkossakin.

Lue muita stressinpoistovinkkejä uudesta MeNaiset SPORTista!

Lobbausta
Viesti

Lääkeyhtiöiden lobbaajat yrittävät kiistää asian, koska vaihtoehtohoitoihin turvautuvat ihmiset haluavat hoitaa itseään ilman usein vaarallisiakin sivuvaikutuksia. Tämä taas laskee lääkkeiden myyntiä. Myös luonto kiittää, koska lääkejäämiä päätyy todennäköisesti vähemmän vesistöihin.

Oikein kunnes t...
Viesti

Akupunktiosta, jossa myös käsitellään akupisteitä, löytyy tänä päivänä jo tieteellistä tutkimusnäyttöä muun muassa kivun lievittäjänä. Silti täytyy muistaa, että tiede on ainoastaan tutkittua tietoa jota ei vielä ole pystytty osoittamaan vääräksi. On harhaista kuvitella, että tiede olisi siten ehdoton totuus. Ihmisruumiissa on vielä paljon sellaista mitä emme saata ymmärtää. On hienoa jos joku saa avun tällaisesta eikä sitä kannata lopettaa leimaantumisen pelossa tai ollakseen rationaalinen. Kyllä oma keho kertoo melko nopeasti mennäänkö metsään vai ei.

Tutkijoiden mukaan MC1R-geeniä kantavat näyttävät kaksi vuotta ikäistään vanhemmilta.

Hollantilaistutkijat väittävät löytäneensä geenin, joka vaikuttaa suoraan siihen, miten nuorelta tai vanhalta ihminen näyttää. Tutkijoiden mukaan ne, joilta löytyy MC1R:ksi nimetyn geenin mutaatioita, näyttävät ikäisiään vanhemmalta.

Rotterdamilaisen Erasmus Medical Centerin tutkijat tekivät geenilöydoksensä näyttämällä 3000 ihmisen kuvaa testiryhmälle, jonka tehtävänä oli arvioida kuvan henkilön ikä. Ikäistään vanhemmilta näyttävien ihmisten dna:ta analysoidessaan tutkijat havaitsivat, että heillä MC1R:n mutaatiot olivat yleisempi kuin muilla tutkituilla. Nuoremmilta näyttäneillä ne taas olivat epätavallisia. Sama tulos ilmeni tutkijoiden tekemissä uusissa testeissä.

Sama geeni vaikuttaa punatukkaisuuteen

Geenien ja elämäntapojen on jo pitkään tiedetty vaikuttavan siihen, miten ihmiset ikääntyvät. Esimerkiksi tupakoinnin ja auringonoton vanhentavasta vaikutuksesta on puhuttu jo vuosia. Hollantilaistutkimus on kuitenkin ensimmäinen, joka liittää tietyn geenin siihen, minkä ikäiseltä ihmisen näyttää.    

Geeni teki kantajistaan kaksi vuotta vanhemman näköisiä.

Tutkimuksen mukaan geeni teki kantajistaan kaksi vuotta vanhemman näköisiä. Sama geenin tuotoksia ovat myös punainen tukka ja kalpea iho. Kalpea iho on herkempi esimerkiksi maksaläiskille, joita pidetään vanhentavina.

Tutkijat korostivat geenilöydöksen vaativan vielä paljon lisätutkimusta mutta povasivat sen johtavan uusiin keksintöihin  anti-age-teollisuudessa.

Tutkimuksesta uutisoi brittilehti The Guardian

 

Kohtuullinen paineentunne voi esimerkiksi parantaa oppimiskykyä ja helpottaa ystävystymistä.

Stressi, tuo nykyihmisen pahin piinaaja. Tutkimuksissa on huomattu, että jatkuva stressi lihottaa ja voi ajaa huonoihin elintapoihin. Stressi aiheuttaa myös unettomuutta. Pahimmillaan se johtaa uupumukseen.

Pieni paineentunne voi kuitenkin olla myös hyväksi. Bustle listasi stressin positiiviset vaikutukset.

1. Lisää motivaatiota

Stressaako tärkeä työhaastattelu? Piinaako projektin kalmanlinja?

Hyvä homma.

Lopputuloksen kannalta stressi on perin myönteinen juttu. Pieni stressi laittaa mielen ja kropan liikkeelle. Suomen Mielenterveysseura muistuttaa, että sen tarkoitus on valmistaa huippusuoritukseen.

2. Parempi muisti

Proceedings of the National Academy of Sciences -tiedelehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan hetkellinen stressi voi parantaa työmuistia. Tässä saattaa olla syy siihen, miksi jotkut meistä suoriutuvat parhaiten paineen alla.

3. Oppi perille

Stressaantuneena on oikea aika opetella jotain uutta. Ainakin jos uskoo Learning and Memory -tiedelehdessä julkaistuja tutkimustuloksia. Niiden mukaan stressi parantaa oppimistuloksia.

4. Lisää läheisyyttä ja luottamusta

Hankalat ajat saattavat ihmiset yhteen. Amerikkalaisen psykologiliitto APA:n mukaan stressaantuneilla on veressään runsaasti niin sanottuja kiintymyshormoneja. Ne auttavat tutustumaan ihmisiin ja muodostamaan kiinteitä suhteita.

Freiburgin yliopiston tutkimuksessa huomattiin, että stressitilanteessa ihmiset luottavat helpommin muihin. Stressi saa siis sosiaalisemmaksi.

5. Apua lapsenkasvatukseen

Pienen lapsen vanhempana stressi on osa arkipäivää. Onneksi siitä on hyötyä.

Johns Hopkinsin yliopiston tutkimuksessa todetaan, että äidin kohtalainen stressi raskausaika nopeuttaa lapsen henkistä kehitystä.

6. Askel muutokseen

Ahdistaako parisuhde? Rassaako työ mieltä?

Stressi saattaa joskus tarkoittaa sitä, että sen aiheuttaja ei ole itselle hyväksi. Kun tämän huomaa, asiasta voi olla helpompaa luopua. ”Pieni stressi voi auttaa meitä tekemään tarpeellisia muutoksia elämään”, kiteyttää psykologi Mikki Martinez.

7. Potkua vastustuskyvylle

Pitkäaikainen stressi saattaa heikentää immuniteettia. Väliaikainen paine kuitenkin antaa sille buustia. Psychoneuroendocrinology-tiedelehti kertoo, että stressaantuneen immuunisolut aktivoituvat automaattisesti. Kroppa on siis valmis taistelemaan tauteja vastaan.

8. Enemmän adrenaliinia!

Miksi jotkut ihmiset pitävät stressistä? Yksi syy löytyy psykologi Lindsay Biran mukaan adrenaliinista. Se aiheuttaa kehoon ”taistele tai pakene” -reaktion. Joidenkin mielestä adrenaliinin vaikutus on epämiellyttävä, mutta toiset nauttivat siitä.

9. Sietokyky kasvaa

Mitä enemmän painetta kohtaa, sitä helpompi sitä on myös kestää, kertoo MTV:n haastattelema psykologi Ville Ojanen.

Miten stressistä eroon?

Jos päätä pakottaa jatkuvasti ja stressi saa ahdistumaan, hyvät neuvot ovat kultaa arvokkaampia.

Olisiko mindfulness-harjoituksista tai tärinäterapiasta apua? Vai hellittäisikö olo jollain näistä konkreettisista vinkeistä?

Kommentit

Kaikki kannustaminen ei ole samanlaista.

Laihduttaako ystäväsi? Kannustatko häntä projektissa?

Yllättävää kyllä – ei ehkä kannattaisi.

Vääränlainen kannustaminen saattaa nimittäin johtaa jopa lihomiseen, kertoo uusi kreikkalaistutkimus. Kaikista haitallisinta on painonpudotuksessa neuvominen.

Tutkijoilla oli aineistona lähes 300 onnistuneesti painoaan pudottanutta ja 120 laihduttajaa, joille kilot olivat hiipineet dieetin jälkeen takaisin. Tutkimuksessa selvitettiin kaikkien osallistujien ruokavaliota, liikuntaa ja lähipiirin tukea.

Osallistu, älä neuvo

He, jotka oli saaneet dieetin jälkeen kilonsa takaisin, olivat kuulleet enemmän neuvoja painonpudotukseen. ”Sinun kannattaisi syödä näin ja liikkua noin. Muistathan käydä lenkillä ja juoda paljon vettä?” Muistuttelevat ja kehottelevat kommentit olivat heidän lähipiirissään yleisiä.

Kannustaa voi usealla eri tyylillä. Jos haluaa auttaa läheistään painonpudotuksessa, kannattaa tuki osoittaa konkreettisilla teoilla.

Tutkimuksen mukaan onnistuneesti laihduttaneiden läheiset urheilevat ja syövät heidän kanssaan terveellistä ruokaa. Heidän läheisensä myös kehuvat heitä terveellisistä elämäntavoista.

Muistuttelu paisuttaa kamppailua

Tutkijat ovat epävarmoja, miksi kannustamistyyli vaikuttaa painonpudotuksessa onnistumiseen. He kuitenkin ounastelevat, että syy voi löytyä laihduttajan mielentilasta. Muistuttelu voi saada painon kanssa kamppailun tuntumaan entistä vaikeammalta.

Onnistuneesti laihduttaneiden läheiset urheilevat ja syövät heidän kanssaan terveellistä ruokaa.

Ystävälliseksi tarkoitettu neuvo saa myös helposti kritisoivan sävyn. Vaikka yrittäisi neuvoa toista painonpudotuksessa aidosti hyväntahtoisesti, viesti voi olla kuulijan korvissa toinen.

– Paino on kovin henkilökohtainen osa minuutta. Sen kommentointi kalskahtaa helposti korvaan siltä, että koko ihminen on toisen mielestä viallinen, psykoterapeutti Susanna Anglé kiteytti Me Naisille.

Kommentit

Gynekologien mukaan ilman alkkareita nukkuminen kannattaa erityisesti, jos kärsii alapään vaivoista, kuten emätintulehduksista.

Olet ehkä kuullut, että alasti nukkuminen tekee hyvää. Näin on myös alapään terveyden kannalta.

– Alushousuja ei pitäisi pitää yöllä, jos on taipumusta alapään vaivoihin, gynekologi Nancy Herta sanoo Glamour-lehdelle.

Gynekologi Pari Ghodsin mukaan alushousujen heivaaminen yöksi on hyvä idea varsinkin silloin, jos kärsii hiivatulehduksesta tai saa niitä usein.

Lue tästä jutusta lisää hiivatulehduksen oireista ja hoidosta.

Hiki ja valkovuoto pitävät huolen siitä, että alapää pysyy kosteana. Alushousut sulkevat tämän kosteuden sisäänsä, mikä muodostaa hyvän kasvualustan bakteereille ja voi altistaa alapään vaivoille, kuten emätintulehduksille.

Kun alapää saa öisin ilmakylpyjä, sen on helpompi pitää itsensä kuivana ja puhtaana.

Puuvilla on paras

Jos ei halua nukkua kokonaan alasti, voi pukea yöksi löysät puuvillaiset pyjamahousut.

Jos taas välttämättä haluaa käyttää yöllä alkkareita, paras vaihtoehto on vetää jalkaansa väljät puuvillaiset pöksyt. Ne imevät kosteutta itseensä. Esimerkiksi pitsi tai muu tekokuitumateriaali, tiukat alushousut tai stringit voivat ärsyttää alapään herkkää ihoa.

Toisaalta jos ei millään halua nukkua ilman alushousuja eikä ole ikinä kärsinyt alapään vaivoista, voi Ghodsin mukaan jatkaa huoletta niissä nukkumista.

Lue tästä jutusta lisää vinkkejä siihen, miten alapää pysyy terveenä.

Kommentit