Sport
"Motivaatio on lahjakkuuttakin tärkeämpää", Marianne Vikkula sanoo. Kuva: Mikko Hannula.
"Motivaatio on lahjakkuuttakin tärkeämpää", Marianne Vikkula sanoo. Kuva: Mikko Hannula.

Voimistelu huipulla opetti itsevarmuutta ja rohkeutta, josta on apua nyt startup-tapahtuma Slushin johtajana.  

Marianne Vikkula, 24, nousi teknologia- ja kasvuyritystapahtuma Slushin toimitusjohtajaksi viime vuoden kesänä. Entisenä MM-tason joukkuevoimistelijana hänen on helppo listata ne opit, joita hän sai kilpaillessaan huipulla.

Tähtää ykköseksi

”Aina kannattaa tavoitella vähän isompaa. Koska treenasimme joukkuevoimistelussa maailmanmestaruutta varten, pääsimme vuoden 2013 kisoissa hopealle. Jos olisimme treenanneet vain finaalipaikkaa varten, olisimme ehkä saavuttaneet juuri ja juuri sen. Työssä yritän olla aina maailman paras, en vain pienen porukan tai edes Suomen paras. Tavoittelemme Slushille maailman kärkiasemaa, joten saavutamme vähintään kansainvälistä kasvavaa näkyvyyttä.”

Oikaise ryhti

”Jotta voi tehdä virheettömän suorituksen, jännitykselle ei voi antaa valtaa. On pakko olla itsevarma. Voimistelussa on myös näytettävä itsevarmalta eli säilytettävä ryhti. Silloin varmuus leviää myös joukkuetovereihin ja haastaa kilpajoukkueita. Itsevarmuus on keino sulkea muu maailma pois. Samaa varmuutta tarvitsen nyt pyöritellessäni viiden miljoonan budjettia ja vakuuttaessani yhteistyökumppaneita Slushin menestyksestä.”

Enemmän, lisää ja paremmin

”Huipulla tulee väistämättä pettymyksiä. Ne on hyväksyttävä, päästävä nopeasti yli ja siirrettävä ajatukset tulevaan. Valmentaja neuvoi tekemään vielä enemmän töitä, hokkuspokkustemppuja ei ole. Tuo neuvo on siivittänyt työuraani, enkä ole ikinä pelännyt 80-tuntisia työviikkoja. Nyt johtaessani ihmisiä tekemisen laatu on vain muuttunut: minun täytyykin pitää kalenterissa tyhjää, jotta olen kaikkien saatavilla.”

”Vuokrasimme Slushiin kuusinumeroisella summalla lentokoneen, joka kuskaa vieraita San Franciscosta Helsinkiin.”

Näe onnistunut esitys

”Joukkuevoimistelun pitää näyttää helpolta ja kevyeltä. Esitystä hiotaan satoja ja satoja tunteja, mikä tuo esiintymisvarmuutta. Nyt puhun viikoittain työssäni isoille yleisöille. Juuri ennen h-hetkeä kelaan puheen läpi omassa kuplassani ja nousen lavalle tietäen osaavani.”

Luota tiimiisi

”Luottamus mahdollistaa villeimpienkin ideoiden toteuttamisen. Voimistellessa olin usein kuvioissa alimmaisena, ja välillä tuli mustaa silmää. Vahingoista huolimatta piti luottaa jokaisen panokseen hurjissakin nostoissa. Töissä luotan, että päättömätkin keksinnöt ovat toteutettavissa. Vuokrasimme Slushiin kuusinumeroisella summalla lentokoneen, joka kuskaa vieraita San Franciscosta Helsinkiin. Luotan siihen, että kulut kyllä saadaan katettua.”

”Vastuunkannolla on negatiivinen kaiku. Ihan turhaan!”

Vastuu on sarja pieniä tekoja

”Vastuunkannolla on negatiivinen kaiku. Ihan turhaan! Eihän sen tarvitse tuntua taakalta. Se on pikemminkin sarja pieniä yhteiseen maaliin tähtääviä tekoja. Voimistelutreeneissä hankin kaikille varusteteippejä tai täytin vessareissulla kaverinkin juomapullon. Kun minusta tuli joukkueen kapteeni ja vastuuta tuli lisää, pienten tekojen määrä vain kasvoi. Johtajan roolissa pitää tehdä paljon, mutta siitäkin selviää tekemällä yhden asian kerrallaan. Keskityn Slushissa ongelmien pilkkomiseen osiin ja etsin tietä ratkaisuun oikealta, vasemmalta tai menemällä yli.”

”Aina ei tarvitse avata skumppapulloja. Tärkeämpää on kiittää ja kehua.”

Muista motivaation mahti

”Motivaatio on jopa lahjakkuutta tärkeämpää. Liikkuvuuteni ja ponnistusvoimani eivät olleet voimisteluaikoina huippuluokkaa, joten minun oli tehtävä fysiikkaharjoituksia myös vapaa-ajalla. Olin niin motivoitunut, että kirin muiden tasolle, vaikka se vaati tuntitolkulla ylimääräistä duunia. En ole syntynyt johtajaksi, mutta sataprosenttisen motivoitunut pärjäämään pallillani. Haalin ekstraenergiaa pyöräilemällä 12 kilometrin työmatkan, syömällä vähähiilarista ruokaa ja satsaamalla 7,5 tunnin uniin.”

Heitä yläfemmat

”Aina ei tarvitse avata skumppapulloja. Suurieleistä juhlintaa tärkeämpää on kiittää, kehua ja kannustaa tiimiläisiään pienissä onnistumisissa. Johtajana pyrin nostamaan päivittäin tiimimme hyviä suorituksia kaikkien nähtäväksi ja kehumaan pienistäkin edistysaskelista.”

Mitä Marianne ajattelee kritiikistä? Miten hän saa parhaiten aikaan tavoitteitaan? Lue lisää Sportin numerosta 10/16!

 

Marianne Vikkula, 24

Teknologia- ja kasvuyritystapahtuma Slushin toimitusjohtaja

Harrasti joukkuevoimistelua, jossa kilpaili 8-vuotiaasta aina vuoden 2013 MM-kisoihin. 

Johtaa Slush-konferenssia, joka pidetään tänä vuonna 30.11.–1.12. Helsingin Messukeskuksessa.

Opiskelee tuotantotaloutta Aalto-yliopistossa. 
 

Sport

Onko kroppasi kaverisi, vihollinen vai "ihan kiva"? Kerro, mitä ajattelet painostasi ja ulkonäöstäsi, ja voita inspiroiva kehopositiivisuuskirja.

Kukapa ei joskus tahtoisi muuttaa jotain kropassaan, edes vähän. Mutta miten normaalisti puhut peilikuvallesi? Kivasti vai sättien - vai eikö ulkonäkö jaksa kiinnostaa? Entä mitä teet, kun epävarma olo iskee ja haluat kohentaa itsetuntoasi? 

Kerro, mitä sinä ajattelet peiliin katsoessasi ja miten suhtaudut vartaloosi ja ulkonäköösi. Vastaa 28.8. mennessä! Arvomme kaikkien vastaajien kesken yhden kappaleen Hanna Kinnusen ja Aino Kuutamo-Uusitorpan teoksia Valtavan ihana - havaintoja naisen kehosta ja kiloista (Otava 2017). Vastauksia käytämme anonyymeina Sportin tulevassa jutussa.

Yhteystiedot

Olen täysi-ikäinen ja haluan saada ensimmäisten joukossa kilpailukutsuja, ainutlaatuisia etuja ja edullisia tarjouksia Sanoma Media Finland Oy:ltä ja sen kanssa kulloinkin samaan Sanoma-konserniin kuuluvilta yhtiöiltä.
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
Sport

Ryhmäliikuntatunnille makoilemaan? Mikä jottei!

Puhdas nukkuminen oli alkuvuoden isoimpia hyvinvointitrendejä, kiitos sen lanseeraaja Gwyneth Paltrow'n. Termi tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että nukutaan 7–9 tunnin keskeytyksettömät, laadukkaat unet – joka ikinen yö. 

Tätähän meidän kaikkien pitäisi tehdä: valtaosa suomalaisista kärvistelee jatkuvassa univajeessa. Mutta entä jos uni ei tule tai ei yksinkertaisesti ole aikaa? 

Silloin voi ottaa mallia Napercise-tunneilta, jotka kasvattavat suosiotaan Briteissä: spinningpyörät pois sänkyjen tieltä, silmille peittävät laput ja taustalle unihermoja hellivää musiikkia. Sitten vain silmät umpeen 45 minuutiksi.

Jos on tapana venyttää pehkuihin painumista pikkutunneille, nokostelu kannattaa. Siihen on ainakin neljä syytä: päiväunilla voi paikata hiukan univajetta, parantaa suorituskykyä, jopa suojella sydäntä ja lisätä onnellisuutta, jos tuoreita tutkimuksia on uskominen.

Ja jos aikaa on enemmän, voit tehdä kuten Yhdysvalloissa suosituilla Deep rest -tunneilla ja loihtia oman unistudion: huone pimeäksi paksuilla verhoilla, pehmeitä tuoksuja ilmaan ja tummia, tyynnyttäviä värejä ympärille. 

Om – ei kun zzz!

Sport-lehden numerossa 7/2017 lisää syksyn hyvinvointitrendejä. Lue, miten pääset kuntoon omassa olohuoneessa netin parhailla etätreeneillä. Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä maksutta osoitteessa digilehdet.fi.

Sport
Kuvaaja Jan Ahlstedt

Kokki ja yrittäjä Teresa Välimäki, 42, suoritti uraa ja äitiyttä kuin urheilua, kunnes selkä napsahti.

“En tiedä, oliko yhtä tiettyä hetkeä, kun selkä vaurioitui. Kipu alkoi kai pikku hiljaa, kun rasitus kävi liialliseksi. Kahden pienen lapsen kanssa elämä oli urheilua silloinkin, kun en ollut juoksemassa. Saatoin kantaa heidät portaita ylös kerrostalomme neljänteen kerrokseen niin, että toinen roikkui kaulasta edessä ja toinen reppuselässä. Käsissä kannoin kauppakasseja.

Välilevyn pullistuma on kymmenen vuoden takainen vamma, joka kiusaa välillä edelleen. Minulla pullistuma ei edes ollut tullut ulos selkänikamien välistä, mutta kivulias se oli. Kipu säteili alaselästä nivusiin ja lonkkiin sekä reisiä pitkin alas jalkoihin.

Autoon noustessa jouduin auttamaan käsin toisen jalan kyytiin.

Lopulta en meinannut päästä sängystä ylös. Autoon noustessa jouduin auttamaan käsin toisen jalan kyytiin. En voinut muuta, koska keskivartaloon sattui niin paljon. Silti en ollut koskaan pois töistä. En, vaikka olisi ehkä kannattanut.

Jotain täytyi tehdä

Olin tottunut juoksemaan ainakin viidesti viikossa. Rakastan sitä, että tulee kunnolla hiki, tuuli tuntuu kasvoissa ja askel rullaa. Varmasti tein pitkillä lenkeillä hallaa selälleni.

Kun kipu oli pahimmillaan, pyysin jopa lääkäreitä kieltämään minulta juoksemisen. He sanoivat vain, että tee kaikkea, mikä ei satu. Ongelma onkin siinä, että siedän kipua erittäin hyvin. Eikä juokseminen ole koskaan sattunut, vaan kipu tulee vasta seuraavana päivänä.

Jouduin ymmärtämään itse, että jotain täytyy tehdä. Kävin fysioterapiassa, osteopaatilla ja kalevalaisella jäsenkorjaajalla. Hänen käsittelynsä sattui. Kun sanoin auts, hän totesi, että olet kestänyt selkäkipua kymmenen vuotta, kestät kyllä tämänkin.

Juoksusta luopuminen harmitti

Lopetin juoksemisen, mutta en osannut harrastaa kuukauteen tai kahteen mitään muutakaan. Juoksusta luopuminen harmitti, mutta tunne hälveni, kun löysin muita lajeja. Aloitin joogan, vaikka aikaisemmin se oli minusta kauhean tylsää: Huhuu, koska aloitetaan? Milloin tulee hiki?

Kun mieheni muutti autotallin nyrkkeilypaikaksi, minäkin aloin hakata säkkiä. Uusin lajini on tanssillinen voimistelu, jonka aloitin kaksi vuotta sitten. Kerran kävin kisoissakin. Pidän voimistelussa siitä, että saan treenata porukassa esimerkiksi balettia ja akrobatiaa.

Huhuu, koska aloitetaan? Milloin tulee hiki?

Juoksen edelleen kolmesti viikossa 5–12 kilometriä kerrallaan, mutta olen oppinut kuuntelemaan kroppaani. Olen jättänyt sykemittarin pois, koska mieluummin kuulostelen, tuntuuko juoksu hyvältä vai ei. Nykyään maltan hiljentää vauhtia.

Käsivarret saivat uutta muotoa

Koska juoksulta on jäänyt aikaa muille lajeille, treenaan nyt monipuolisemmin kuin aikaisemmin, eikä juoksulenkkien vähentäminen enää harmita.

Olen oikeastaan aika tyytyväinen harrastuksiini, koska ylävartalonikin saa treeniä. Pidän siitä, että käsivarret ovat saaneet uutta muotoa. Olen myös huomannut, miten tärkeää juoksijan on pitää pakarat ja takareidet kunnossa lihaskuntoharjoittelulla.

Aivan äskettäin harjoittelin joogatunnilla soturiliikettä. Oikein kuului, miten ranka paukkui, mutta sen jälkeen selkä ei ole ollut kipeä. Sanotaan, että liike on lääke. Uskon sen, kunhan pysyy kohtuuden rajoissa.”

Lue Sport-lehden numerosta 7/2017, miten treenaaja ehkäisee vatsalihasten erkauman. Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä maksutta osoitteessa digilehdet.fi

  • Kuuntele kroppaa
    Keho tietää rajansa. Älä koskaan treenaa, jos sattuu.
  • Muista monipuolisuus
    Yksitoikkoisuus on pahasta. Harrasta useita lajeja, niin saatat välttyä rasitusvammoilta.
  • Syö tarpeeksi
    Älä treenaa nälkäisenä. Mitä enemmän kuntoilet, sen tärkeämpää tämä on. Väsyneenä ja heikkona tekniikka kärsii.
Sport

Satunnainen pizza ei jämähdä vararenkaiksi vyötärölle, kun liikut oikein. Aloittelija voi huomata muutosta jo parissa viikossa.

Jos karsit hiilareita etkä silti laihdu, mitä jos ajattelisitkin tällä kertaa päinvastoin ja opettaisit kroppasi polttamaan hiilareita kuin pro? 

– Yleensä laihduttajat vähentävät hiilihydraatteja ensimmäisenä, ihan turhaan. Kun lisäät ruokavalioon energiaa, keho oppii käyttämään sitä paremmin, komppaa laillistettu ravitsemusterapeutti Petra Rautakallio. 

Puhutaan hiilihydraatin sietokyvystä. Se on yksilöllinen, mutta jokainen voi virittää kehonsa paremmaksi pastanpolttokoneeksi. Silloin satunnainen pizza ei jämähdä vararenkaiksi vyötärölle.

Rautakallion mukaan tärkeintä on, että ylipäätään treenaa. Kuningaslaji on kuitenkin punttien nostelu, sillä se herkistää kehon insuliinille, eli sokeriaineenvaihduntaa säätelevälle hormonille. Lihas käyttää hiilihydraatteja sekä treeniin, palautumiseen että kasvamiseen. Toisin sanoen suurempi lihasmassa tarkoittaa parempaa hiilihydraattien sietokykyä. 

Lue lisää: Selvitä 5 kysymyksellä, onko hiilihydraatin sietokykysi heikentynyt

Sekaan kannattaa ujuttaa välillä kovatehoista HIIT-treeniä, sillä siinä keho käyttää erityisen paljon hiilihydraatteja. Aloittelija voi huomata muutosta jo parin viikon säännöllisen harjoittelun jälkeen. 

– Kun insuliiniherkkyys paranee, hiilihydraatit siirtyvät verenkierrosta nopeammin lihaksiin käyttöön. Siitä syntyy hyvä kierre, Rautakallio toteaa.

Nappaa Sport-lehden numerosta 7/2017 Stefanie Hagelstamin neljän viikon crossfit-bootcamp, jolla poltat rasvaa, saat lihasta, voimaa ja kestävyyttä. Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä maksutta osoitteessa digilehdet.fi