Sport banneri

Sport

Lyhytkin treeni riittää – kunhan pinkoo täysillä

Heini Maksimainen

620x0 kuntoon

Jo muutama 20 minuutin treeni viikossa riittää, huomasivat tutkijat.

Hyviä uutisia niille, jotka eivät ehdi liikkua. Huonoja uutisia niille, jotka väittävät, etteivät ehdi liikkua.

Tutkijat alkavat nimittäin vakuuttua siitä, että hyvään kuntoon pääsee ähertämättä ladulla tai juoksumatolla tuntikaupalla. Jo muutama 20 minuutin treeni viikossa riittää. Lupaukseen sisältyy kyllä pieni ehto: lyhyen treenin aikana on riuhdottava välillä niin kovaa kuin jaksaa.

Pikaspurttailu näyttää hyödyttävän jopa enemmän kuin pitkäkestoinen hissuttelu.

– Kanadalaistutkijat huomasivat, että kolmella viikoittaisella 20–30 minuutin harjoituksella voi saada samat tulokset kuin viidellä tunnin harjoituksella, kertoo Turun yliopiston tutkija Kari Kalliokoski.

Käytännössä supertreenin voi tehdä näin: minuutti pinkomista, sitten minuutti kävelyä tai lepoa. Kymmenen spurttia riittää, ja päivän liikunta-annos on kasassa.

Täysillä vetäminen voi kuluttaa energiaa jopa perinteisiä sauvakävelylenkkejä enemmän, sillä aineenvaihdunta käy kierroksilla vielä pitkään urheilun jälkeen.

Huonokuntoisten ja iäkkäiden kannattaa aloittaa intervalliharjoittelu varovasti, sillä liian raju liikunta saattaa käydä sydämelle.

Vaikka pikatreenin tehokkuuden syytä ei vielä täysin tunnetakaan, Kalliokoski uskaltaa suositella pyrähdyksiä. Tutkija hiihtää itsekin vuoroin täysillä, vuoroin hitaammin.

Kommentit


Me Naisten uusimmat jutut