Sport

Vetelehtiminen tylsyyteen asti on paitsi rentouttavaa, myös hyödyllistä. Aivot, kroppa ja mieli kiittävät.

Kesä! Mikä ihana syy löysäillä tai vähän jopa tylsistyä. Melko vaikeaa, vai mitä? Tylsyydestä olisi kuitenkin hyötyä, niin keholle kuin mielelle.

Ammattilaisurheilijoiden menestyksen salaisuus piilee nimenomaan joutenolon taidossa, toteaa huippugolffareita, kuten Mikko Ilosta ja Minea Blomqvist-Kakkoa valmentanut Timo Rauhala. Urheilutermein kutsuttu ”ehjä lepopäivä” on vaikka sellainen, jolloin loikoillaan, nähdään ystäviä ja syödään huolettomammin.

Vain rennosti ja ilman liiallista pinnistelyä voi päästä entistä omien aitojen toiveidensa äärelle.

– Rento oleminen tukee tulevaa tekemistä. On mieltä ja kehoa kehittävä taito pystyä irtaantumaan kaikesta suorittamisesta, välillä jopa viikoiksi. Vain niin kehittyy kestävästi, Rauhala sanoo. 

Mestariurheilijoilla kontrolli ja höllääminen ovat täydellisessä tasapainossa: he eivät selittele sohvalla möllöttelyään sipsipussi kourassa itselleen tai muille.

Senior NLP-kouluttaja Reetta Vanhanen toteaa, että vain rennosti ja ilman liiallista pinnistelyä voi päästä entistä paremmin omien aitojen toiveidensa ja tarpeidensa äärelle.

–Niitä kuuntelemalla arjestakin saa muokattua omannäköisempää ja onnellisempaa.

Jatkuva pinnistely ajatusten kansa saa pään jumiin, sillä tauoton kelaaminen tukkii aivokopan etulohkosta kanavia. Välillä kannattaa pitää niin löysiä kausia, että ihan oikeasti tylsistyy, sanoo Vanhanen. Rentoutuneena keho ja mieli alkaa kuin itsestään etsimään ja löytämään uusia vaihtoehtoja ja ideoita.

Monet huomaavat pitkän, junnaavan lenkin tuulettavan aivoja parhaiten.

– Täydellinen rentoutuminen raivaa aivoihin tilaa ja avaa yhteyksiä eri synapsien välillä, jolloin uudet asiat yhdistyvät, syntyy uusia oivalluksia ja ideoita.

Monet huomaavatkin pitkän, junnaavan lenkin tuulettavan aivoja parhaiten. Jokin hankala työasia voi ratketa ihan itsekseen. Liike vauhdittaa aina aivotoimintaa, mutta kun ei tarvitse keskittyä treenin sisältöön sen erityisemmin, päässä vapautuu tilaa uusille ajatuksille.

Testaa tästä, osaatko ottaa oikeasti rennosti.

 

Lue Sport-lehden numerosta 7/2017 miten Janni Hussi oppi rentoutumaan fitness-kisavuosien jälkeen. Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä maksutta osoitteessa digilehdet.fi

Sport

Tee edes yksi venytys sängystä noustessasi. Yksinkertaisuus hämää, sillä asento on todellinen pikavirkistäjä. 

Kroppa on kuin rautakanki, kun vääntäydyt ylös sängystä? Ajatus sakkaa puisevan palaverin jälkeen? Tuttu tunne, mutta onneksi pikavirkistäjäkin on lähellä. 

– Pää alaspäin -asennot saavat kuona-ainetta ja verta kiertämään ja tuottavat nopeasti mielihyvän tunteen, kertoo pilates- ja joogaohjaaja, urheiluhieroja Elena Kaskiaro.

Kun kiepautat pään hetkeksi ylösalaisin, herätät kropan ja mielen nopeasti. Kokenut voi toki tehdä päällä- tai käsilläseisonnan, mutta samat hyödyt saat helpomminkin, painumalla eteentaivutukseen. Liikkeen yksinkertaisuus voi hämätä. Eteentaivutus seisten on oikea pikavirkistäjien kuningas, joka samalla rentouttaa niskaa ja selkää sekä venyttää takareisiä. 

Näin se käy: seiso pienessä haarassa, taivuta lantiosta alkaen selkää eteen. Aktivoi kevyesti pakaraa ja takareisiä. Pidä vatsaa tiukkana ja niska rentona ja roikota päätä vapaasti. Voit heilutella kevyesti ylävartaloa puolelta toiselle. Rullaa sitten selkä nikama nikamalta ylös. 

– Kun tekee makean eteentaivutuksen, veri kiertää taas paremmin niskan ja hartioiden kautta aivoihin, jolloin on vahvemmin läsnä ja stressinsieto paranee. Voi tuntua, että jopa aamukahvi tuoksuu voimakkaammin.

"Makean eteentaivutuksen jälkeen stressinsieto paranee."

Sport-lehden numerossa 6/17 kerromme, miten jäät parissa viikossa koukkuun aamuliikuntaan (vihdoinkin!) ja näytämme lempeän tehokkaan 5 minuutin aamujoogan, jolla vetreytät koko kehon. Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä osoitteessa digilehdet.fi.