Sport
Ei litrakaupalla sitten, joohan? Kuva: Shutterstock
Ei litrakaupalla sitten, joohan? Kuva: Shutterstock

Vihermehuun kannattaa ujuttaa mukaan myös kasvisten kovia osia.

Hörpin mehubaarissa juomaa nimeltä Kale­face. Siihen on upotettu lähes puoli kiloa raakoja kasviksia ja hedelmää: kurkkua, lehtikaalia, pinaattia, omenaa ja limeä, jotka ovat muuttuneet mehukoneessa tuopilliseksi sammakonvihreää nestettä. Juoma on superherkullista: samaan aikaan raikasta, kirpeää ja hieman makeaa.

Hedelmä- ja kasvismehuja tarjoilevia mehubaareja on ilmestynyt rytinällä eri puolille Suomea. Innokkaimmat hankkivat laitteet kotiinsa ja tekevät viher­smoothiensa itse.

Miksi oikein juomme kasviksemme?

Kiireisen kaveri

Tuorehedelmämehuja on lämpimissä maissa naukkailtu iät ja ajat. Länsimaiset terveysintoilijat tuunasivat tuorejuomat versioimalla niistä kasvis-, juures- ja salaattiversioita.

New Yorkissa ja Lontoossa voi saada vihermehukuurin tilauksesta kotiovelle. 

Ilmiön nimi on juicing, suomeksi mehustus tai juissaus. Sen hyviä vaikutuksia ovat viime vuosina hehkuttaneet useat Hollywood-julkkikset, muun muassa Salma Hayek, joka trendin etunenässä lanseerasi kasvis-hedelmämehuihin perustuvan dieettiohjelmansa muutama vuosi sitten. Julkisuutta on saanut myös amerikkalainen “mehuterapeutti” Jason Vale, joka väittää parantaneensa vihermehudieetin avulla kroonisesti sairaita.

New Yorkissa ja Lontoossa voi paitsi napata vihermehun mukaan, saada myös vihermehukuurin tilauksesta kotiovelle. Vihermehut ovat käsin tehtyjä ja yksilöllisiä, mitä nykyaikana arvostetaan. Mehuja voi myös hienosäätää itselleen sopiviksi: tarvitsenko flunssan häätöä vai elimistön puhdistusta? Mehuhifistelijät väittelevät, millä laitteella ja kasvismiksauksella syntyy kaikkein optimaalisin vihermehu.

Suoraan suoleen

Mikäpä viherpirtelöitä hörppiessä, kun puolen kilon päiväannoksen kasviksia saa nautittua yhdellä kulauksella. Ruuansulatuksen kannalta on silti eri asia pureskella kasviksia kuin nielaista ne nesteenä.

"Kaikkia ravinteita ei ole mikään kiire saada heti, ellei tarvitse nopeaa lisäenergiaa esimerkiksi urheilun takia."

–  Kun ruokaa pureskelee, siihen sekoittuu syljen mukana ruuansulatusta edistäviä entsyymejä. Mehu puolestaan ohittaa ruuansulatusvaiheen ja päätyy käytännössä suoraan ohutsuoleen, toteaa laillistettu ravitsemusterapeutti Leena Putkonen.

Nopea eteneminen ei välttämättä ole haitallista, mutta ohutsuoleen päätyvä iso annos raakamehua voi tuottaa suolistolle kerralla turhan paljon sulatettavaa ja herkemmille vatsavaivoja.

Moni juo vihermehuja siinä toivossa, että kasvisten ja hedelmien ravintoaineet imeytyisivät tehokkaammin, kun niiden ei tarvitse kulkea tuntikausia ruuansulatusjärjestelmässä. Elimistö pystyy kuitenkin usein hyödyntämään paremmin hitaasti imeytyvät ruuat.

 "Jos mehuun ei jauheta kasvisten kuitua mukaan, terveyshyöty jää pienemmäksi."

–  Kun ruoka ehtii olla mahalaukussa, myös imeytyminen on hitaampaa ja esimerkiksi verensokeri nousee hitaammin. Kaikkia ravinteita ei ole mikään kiire saada heti, ellei tarvitse nopeaa lisäenergiaa esimerkiksi urheilun takia, sanoo ravitsemusterapeutti Jan Verho.

Nopea imeytyminen tarkoittaa myös verensokerin isoa heilahtelua. Jos mehulla korvaa aterian tai naukkailee niitä aterioiden välillä, verensokerin nousut ja laskut voivat väsyttää ja lisätä nälkää.

Saatko tarpeeksi kuitua?

Tuorepuristetuissa mehuissa ravintoaineet ovat tiiviissä muodossa, mutta niistä puuttuu kuitenkin se olennaisin: kuitu. Kasvismehut valmistetaan tavallisesti puristimella tai lingolla, jolloin suurin osa kuiduista jää laitteeseen.

– Jos mehuun ei jauheta kasvisten kuitua mukaan, terveyshyöty jää pienemmäksi. Kuitu pitää vatsan toiminnassa ja ylläpitää suoliston hyvää bakteerikantaa, sanoo Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen erikoistutkija Heli Kuusipalo.

Syömällä kasvisten kovat osat ruokimme terveydelle tärkeitä suolistobakteereja paljon tehokkaammin kuin juomalla kasvis­mehuja.

"Mehut pitävät ateriankorvikkeina huonosti nälkää."

Kuitujen ja pureskelun puuttuminen vaikuttavat myös kylläisyyden tunteeseen. Jos mehuja ottaa runsaasti ruuan lisänä, päivittäinen ravinnon energiamäärä voi kasvaa huomaamatta.

– Mehut ovat hyvin energiatiheitä, joten energiamäärään nähden kylläisyyttä tulee huonosti. Ateriankorvikkeina ne pitävät huonosti nälkää, Verho sanoo.

Kuidun lisäksi mehukoneeseen voi jäädä myös osa vitamiineista ja hivenaineista, koska niitä on myös kasvin kiinteässä osassa, kuoressa ja hedelmälihassa.

Ravitsemusasiantuntijoiden mielestä mehut voivat olla piristävä lisä, jos ne saavat kiinnostumaan kasvisten syömisestä ylipäätään – kunhan niitä ei juo jatkuvasti. Maailmalla juissausbuumi onkin jo laantumassa: mehut nautitaan pieninä terveysshotteina.

Sportin tilaajana voit lukea kaikkia Sanoman aikakauslehtiä maksutta osoitteessa: digilehdet.fi

Sport
Sport
Sport

Ota nurkissa lojuva jalkapallo tai kuntopallo hyötykättöön! Janni Hussi näyttää kaksi tehokasta kyykkyliikettä, joilla herätät ja treenaat tärkeät pakaralihakset.

Pakaratreenistä ei kannata luistaa, oli motiivina sitten terveys tai ulkonäkö. Hyvät pakarat ojentavat myös ryhtiä ja suojaavat selkävaivoilta.

Parhaita takamuksen tuunaajia ovat erilaiset kyykyt. Jos peruskyykky omalla kehonpainolla on jo nähty eikä huvita lähteä salille tangon alle kyykkimään, hyvä väline löytyy läheltä: ota avuksi tuiki tavallinen nurkissa lojuva jalkapallo.

Fitnessmalli Janni Hussi näyttää kaksi superliikettä. Joudut käyttämään kehonhallintaa, eli myös core vahvistuu. Kun ajatus on mukana ja puristat koko liikkeen ajan hiukan pakaroita, herättelet ne alta aikayksikön! 

1. Syväkyykky pallolle

Asetu leveähköön haara-asentoon, pallo on pari jalanmittaa takanasi. Lähde laskeutumaan keskivartalo tiukkana kyykkyyn. Työnnä polvia ulos ja lantiota taakse. Kyykkää pallolle, pysäytä kevyesti ala-asennossa ja palaa hallitusti ylös. Tee 10–15 toistoa.

 

 

 

2. Seinäpito

Aseta pallo selän ja seinän väliin, jalat ovat muutaman jalanmitan päässä seinästä. Laskeudu hallitusti kyykkyyn, reidet noin 90 asteen kulmaan. Yritä pysyä ala-asennossa 60 sekuntia. Pallo pysyy paikallaan selässä.

Lue lisää: Fitnessmalli Janni Hussi löysi liikuntaan ja syömiseen rentouden luopui yhdestä sanasta

Jannin haastattelu ja tehokas pallotreeni kokonaisuudessaan Sport-lehden numerossa 7/2017. Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä osoitteessa digilehdet.fi.

Sport

Vain viikonloppu aikaa ja mieli tekisi metsään? Valitse lajisi ja starttaa retkelle. Nämä kohteet sopivat ihan kaikentasoisille.

Melomaan

Melonta kannattaa aloittaa kurssilta, sillä hyvällä tekniikalla lajista saa paljon enemmän irti. Lisäksi aloittelija ei yleensä saa vuokrata melontakalustoa. Erityisen hyvää liikuntaa selkävaivaiselle!

Asuksi käyvät tavalliset tuulenpitävät ulkoiluvaatteet ja lenkkarit, kun vedet ovat lämpimiä. Kylmissä vesissä meloessa tarvitaan jotain tuhdimpaa, esimerkiksi kuivapuku. Muista vesitiiviisti pakatut vaihtovaatteet – muovipussiviritelmäkin onnistuu, mutta vedenpitävä melontasäkki on kätevä vaihtoehto.

  • Kokeile tätä:

    Suomen Amatsoniksi kutsuttu Siuntionjoki Uudellamaalla on hyvä ja helppo kohde omatoimiselle melonnalle, mutta siellä järjestetään myös kursseja. Jokea lipuessa puut kaartuvat kauniisti veden päälle. Alueella pesii harvinainen kuningaskalastaja, joten pidä silmä tarkkana. Välineitä vuokraa ja kursseja järjestää ainakin SE-Action.

 

Vaeltamaan

Maastossa kulkeminen on suunnilleen kaksi kertaa niin hidasta kuin asvaltilla. Jyrkät nousut ja laskut syövät voimia, ja aloitteleva retkeilijä valitsee usein liian rankan matkan. Pieni nöyryys on hyvä vaelluskaveri. Muista varata aikaa myös maisemien ihailuun.

Valitse tutut kengät, jotka eivät hankaa varpaita tai kantapäätä. Pakkaa myös parit vaihtosukat, sillä hiostuneet sukat hiertävät jalat rakoille. Vaikka puhelimessa olisi hienot appsit ja kartat, ota mukaan paperikartta ja kompassi. Niistä ei lopu akku.

  • Kokeile tätä:
    Repoveden kansallispuistossa Kouvolan ja Mäntyharjun alueella on huikaisevat maisemat, jylhiä kallioita ja mahdollisuus yhdistää vaeltaminen melontaretkeen. Mäet polttelevat mukavasti reisiä. Viikonlopun aikana ehtii kiertää puiston ympäri, yhteensä 26 kilometriä, mutta lyhyempiäkin reittejä löytyy. Aloittelijalle hyvä kohde on Kanta-Hämeessä sijaitseva Liesjärven kansallispuisto. Lue kohteista lisää: luontoon.fi.

 

Pyöräilemään

Valitse reitti, jonka jaksat polkea. Maantietä 40 kilometriä päivässä riittää hyvin aloittelijalle. Retki- tai hybridipyörä toimii pitkällä matkalla hyvin, maastopyörä on fiksu, jos lähdet metsäreitille.

Jätä selkää hiostava reppu kotiin ja hanki pyörälaukku. Hengittävät, mutta tuulen pitävät vaatteet ovat parhaat. Kuminpaikkaustarvikkeet on hyvä olla mukana, ja niitä pitäisi osata myös käyttää.

  • Kokeile tätä:
    Fiskarsissa voi tehdä pyörällä eripituisia retkiä ja yöpyä idyllisessä ruukissa. Aloittelijalle löytyy metsäistä hiekkatietä, mutta seikkailunhaluiselle myös haastavia mäkisiä polkuja. Metsässä voi bongata peuroja. Fiskars Village Trail Center vuokraa pyöriä ja tarjoaa tietoa reiteistä.

Asiantuntijat: Susanne Blomqvist, Suomen latu, Pirjo Räsänen, Outdoors Finland, Jukka Henttu, FlowRiders ry, outdoorsfinland.fi, luontoon.fi

Lue Sport-lehden numerosta 7/2017, miten etätreenaamisesta saa kaiken irti. Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä maksutta osoitteessa digilehdet.fi