Sport
Kuva: Piia Arnould
Kuva: Piia Arnould

Treeniguru Jutta Gustafsberg tietää, miten elämässä pääsee pitkälle.

Jutta Gustafsberg, 43, tunnetaan Suomen virallisena treeniguruna, mutta hän on itse viihtynyt viime vuosina yhä enemmän meditoimassa.

"Esikuvani Dalai Lama on huikea ihminen. Miten joku voi olla niin lempeä? Buddhalaisuus on enemmänkin filosofia ja elämänopetus kuin uskonto", Jutta kertoo.

”Oivalsin jo lapsena, että kun olen läsnä hetkessä ja ystävällinen, pystyn saavuttamaan asioita paljon helpommin. Toivoisin, että voisin inspiroida muitakin siihen, että olemalla ystävällinen elämässä pääsee pitkälle ja omakin elämä on paljon helpompaa."

Ystävällisyyden lisäksi Jutta harjoittaa kiitollisuutta.

"Nukkumaan mennessä käyn läpi päivän ihania juttuja ja aamupalalla kiitän pienistäkin asioista. Jos kaikki osaisivat olla kiitollisia siitä mitä heillä on, elämä olisi paljon rikkaampaa.”

Lisää Jutta Gustafsbergin ajatuksia & tehotreeniohjelma 08/16 Sport-lehdessä!

Sport
"Sanotaan, että rakkaus lihottaa. Ehkä minulle kävi niin."

Saana Niiranen herkutteli itsensä 120-kiloiseksi, kun hän alkoi seurustella. Sitten tuli stoppi ja pullat vaihtuivat kerrasta laihdutuspirtelöihin.

Olo on tukala ja koko ajan väsyttää. On vuosi 2015 ja 120-kiloisen Saana Niirasen, 30, arki on rajoitteita täynnä. Polkupyörästään hän on luopunut aikoja sitten. Elokuvissa käyminen on epämukavaa, koska penkit tuntuvat ahtailta. Lasten trampoliinille hän ei uskalla nousta, eivätkä nivelet kestä ensimmäistäkään juoksuaskelta. 

Erään kerran hän ei pysty nousemaan lattialta ylös, koska jalat eivät kanna.

– Silloin tajusin, ettei lapsillani olisi kohta äitiä, jos en saisi itseäni kuntoon. Se oli kamala ajatus.

Lihottava rakkaus

Saana oli ollut lapsesta asti pyöreä ja jojoillut painonsa kanssa jo murrosiässä.

– Sanotaan, että rakkaus lihottaa. Ehkä minulle kävi niin. Kun tapasin mieheni 19-vuotiaana, aloin hemmotella häntä ja itseäni leipomalla ja laittamalla ruokaa. Pullia söin kerralla neljä.

Saana ja mies olivat molemmat autoalalla, ja nuoripari kurvasi paikasta toiseen autolla. Rakkaus kukoisti, eikä pyöristynyt ulkomuoto haitannut Saanaa – kunnes mies kosi.

– Katsoin itseäni peilistä ja mietin, etten halua näyttää lihavalta kuvissa.

Saana sai kolme lasta – ja kertaalleen pudottamansa kilot tuplana takaisin.

Hän tilasi vähän liian pienen hääpuvun, liittyi kuntoklubin laihdutusryhmään, söi pussikeittoja ja veti kalorit minimiin. Hän keveni 26 kiloa kolmessa kuukaudessa. Häissä vuonna 2009 juhlii onnellinen, sopusuhtainen tuore vaimo.

Nopean laihtumisen jälkeen tuli kuitenkin iloja ja suruja. Saana menetti läheisen ihmisen ja tuli raskaaksi. Ne olivat kuin lupauksia syödä kuten ennen. Puolen vuoden kuluttua häistä vaaka näytti taas kolminumeroista lukua.

Seuraavan neljän vuoden aikana Saana sai kolme lasta – ja kertaalleen pudottamansa kilot tuplana takaisin. Tavat lipsuivat nopeasti takaisin epäterveellisiksi.

"Pidin kodin ja meikin tiptop-kunnossa."

Raskauspahoinvointi oli piinaavaa, ja alas menivät vain rasva ja suola. Kun lapset söivät terveellistä kotiruokaa, Saana veteli voileipiä. Lasten päiväuniaikaan hän hemmotteli itseään leivonnaisilla tai karkkipussilla. Viikonloppuisin perhe kävi kauppareissulla hampurilaisella ja Saana tilasi aina isoimman aterian.

– Päästin itseni ihan retuperälle. Pidin kodin ja meikin tiptop-kunnossa, mutta en jaksanut liikkua tai välittää kropastani.

Pelkkää pirtelöä

Eräänä päivänä Saana tapasi ystävänsä ravintolassa. Ystävä tilasi pelkän teen ja alkoi hehkuttaa: Oletko kuullut laihdutusohjelmasta, jossa pudotetaan painoa henkilökohtaisen valmentajan tuella? Start ti on tiukka, mutta paino tippuu ja pysyy alhaalla.

– En ollut koskaan kuullutkaan Cambridge-ohjelmasta, mutta ystävän kokemusten perusteella innostuin. Ajattelin, että heti kun lopetan imetyksen, lähden mukaan, Saana muistelee.

Cambridge-ohjelmassa paino putoaa ateriankorvikkeiden ja kalorivajeen avulla. Pikku hiljaa kalorimäärää nostetaan ja samalla opetellaan terveellisiä valintoja. Saanalla oli jo kokemusta ateriankorvikkeista, mutta arkisin oli vaikea pysyä erossa herkuista. Cambridge-valmentaja
Iinasta tuli tärkeä tuki.

Ensimmäinen tapaaminen kaksi vuotta sitten oli pysäyttävä. Iina syynäsi koko kropan: otti kuvia, punnitsi ja mittasi kehonkoostumuksen.

– Oli karua nähdä ylipaino valokuvista. Sekin oli kammottavaa, kun Iina kertoi, että yli puolet kehoni painosta oli rasvaa.

Sitten päätettiin tavoitepaino. Saana halusi laihtumisen lähtevän vauhdilla liikkeelle. Kolme ensimmäistä kuukautta hän söi ateriankorvikkeita ja vain pieniä paloja juureksia.

"Oli karua nähdä ylipaino valokuvista."

– Sain alas vain suklaanmakuista ateriankorviketta, joten elin kolme kuukautta lähes pelkällä suklaapirtelöllä ja vedellä.

Ensimmäinen viikko oli pahin. Nälkä kurni, päätä särki, ärsytti ja kaikkea teki mieli.

– Kestin sen, koska tiesin, että pian helpottaa. Viikossa elimistö meni ketoosiin, enkä tuntenut enää nälkää, olin vain hirmu energinen.

Puolessa vuodessa -50 kg

Valmentajaansa Saana tapasi ensimmäisten kuukausien ajan viikoittain. Erityisen tärkeitä tapaamiset olivat oikeaa ateriarytmiä opetellessa.

– Tavallisen ruoan syöminen oli pelottavaa. Pelkäsin, että hyvin alkanut laihtuminen loppuu. Iina valoi minuun uskoa, että ei se lopu, ja näytti konkreettisesti, minkä verran hiilihydraatteja aterioiden kanssa oli sopiva määrä.

Iinan avulla Saana lisäsi ruokavalioonsa kasviksia, opetteli pienentämään annoskokoja, vaihtoi leivonnaiset ja leipäiltapalat smoothieihin ja vaihtoi sipsit pähkinöihin ja palaan tummaa suklaata. Saanalla on vieläkin tallessa taulukko, johon paino kirjattiin valmennuksen aikana: Lähtöpaino maaliskuussa 2015: 123 kiloa. Huhtikuun alku: 116 kiloa. Kesäkuu: 95,5 kiloa. Lokakuu 2015: 70 kiloa.

"Tajusin, että säännölliset rutiinit auttavat kuntoilussa paljon."
"Tajusin, että säännölliset rutiinit auttavat kuntoilussa paljon."

Reilussa puolessa vuodessa Saana keveni yli 50 kiloa.

– Kaikille näin nopea pudotus ei varmasti toimi. Olen luonteeltani kärsimätön ja malttamaton, joten minulle sopi, että kilot lähtivät nopeasti, Saana pohtii.

–Sekin auttoi, että sanoin tavoitteeni ääneen. Kun oli hehkuttanut ystäville ja lähipiirille, että nyt lähtee kilot, en halunnut epäonnistua.
Kun keho keveni, alkoi liikunnan opettelu. Kunto lähti nousemaan lopulta yllättävän helposti.

Aluksi Saana käveli, sitten pidensi kävelylenkkejä ja uskaltautui lopulta juoksemaan. Mitä enemmän hän jaksoi juosta, sitä enemmän hän siitä innostui. Vähän kerrassaan treenikalenteriin tuli uusia lajeja.

"Kun itsevarmuus kasvoi, uskalsin kokeilla uutta." 

– Oli paljon miellyttävämpää lähteä liikkumaan, kun sitä jaksoi koko ajan paremmin. Kun itsevarmuus kasvoi, uskalsin kokeilla uutta. Viime talvena ostin luisteluhiihtosukset ja syksyllä aion liittyä taas pitkästä aikaa kuntokeskuksen jäseneksi.

Saana on oivaltanut, että säännölliset rutiinit auttavat kuntoilussa. Liikuntahetket täytyy vain suunnitella.

Ruokaa sauvasekoittimella

Olohuoneen lattialla nököttää kolme kahvakuulaa ja lipaston päällä pinkki kuminauha. Kotiin on ilmestynyt kuntoiluvälineitä, jotka ovat ahkerassa käytössä erityisesti iltaisin, kun perheen kolme poikaa on saatu unten maille.

Myös keittiöön on tullut uutta. Tärkein kodinkone on nykyään sauvasekoitin, jolla Saana soseuttaa aamu- ja välipalaksi rahkasmoothieita ja sosekeittoja. Pakkasessa on aina kevyttä hätävararuokaa. Nyt 32-vuotias Saana painaa 65 kiloa. Enää hän ei tarvitse vaakaa, sillä uusi elämänrytmi on iskostunut päähän.

Sauvasekoitin lähtee mukaan reissuillekin.
Sauvasekoitin lähtee mukaan reissuillekin.

– En kiellä itseltäni mitään. Saan syödä pullan, mutta yksi riittää. Ja kroppa reagoi nykyään epäterveellisiin ruokiin. Sokerista tulee päänsärkyä, ja vehnä turvottaa.

Saana uskoo, että tällä kertaa elämänmuutos on pysyvä. Valmentajaansa Saana tapaa pari kertaa vuodessa. Tapaamiset muistuttavat, mistä painonhallinnassa lopulta on kyse.

– Joudun tekemään terveellisiä valintoja loppuelämän ajan. Mutta se ei ole väkinäistä. Herkuttelun sijaan saan hyvää oloa liikunnasta, ruokailuissa satsaan laatuun ja kohtuuteen.

Elämänmuutos toi esiin myös uusia puolia itsestä.

– Olen muuttunut totaalisesti. Olen aina ollut iloinen ja puhelias, mutta nyt luotan itseeni enemmän enkä arkaile kokeilla uusia asioita. Uskallan lähteä vaikka ystävien kanssa laskettelureissulle, mikä aiemmin olisi ollut mahdotonta. Peilistä katsoo ihminen, joka koen olevani.

Muistathan, että tilajaana voi lukea Sport-lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/sport

 

 

Saanan oivallukset

  1. Kaikki on mahdollista. Mihin tahansa pystyy, jos sitä todella haluaa. Iso painonpudotus on mahdollinen, jos motivaatio lähtee itsestä.
  2. Ruoka ei ole vain polttoainetta. Kun ruoka on laadukasta ja lautasmalli oikea, pienempikin määrä riittää täyttämään vatsan. Säännöllinen syöminen on erityisen tärkeää.
  3. Liikunnasta tulee hyvä olo. Kun keho kevenee, liikunta alkaa tuntua mukavammalta. Liikunta tuo pysyvämpää jaksamista kuin mässäilystä saatu hetkellinen hyvä olo.
Sport
Pimeässä juoksemisessa on toki oma viehätyksensä, eikö? Kuva: Shutterstock

Sieltä se hiipii ikään kuin varkain, kaamosaika, jolloin aurinkoa näkee vain hipaisulta. Miten pimeä aika vaikuttaa jaksamiseesi?

Veto veke ja jatkuva väsymys? Kuulostaako tutulta? Pimeä vuodenaika vaikuttaa meihin monin tavoin, useimmilla juuri väsyttävästi, kun aivot luulevat, että elämme jatkuvasti yöajassa. Kroppa huutaa sokeria ja sohvaa.

Vastaa kyselyymme ja kerro, miten kaamos vaikuttaa juuri sinun hyvinvointiisi ja mitkä ovat keinosi jaksamiseen.

Vastaajien kesken arvomme Joogaruoka-kirjan (Bazar). Vastaathan 1.10. mennessä!

Yhteystiedot

Osallistuminen edellyttää markkinointiluvan antamista.
Haluan saada tarjouksia tuotteista ja palveluista, uutuuksista ja kilpailuista Sanoma Aikakauslehdiltä ja Sanoma-konserniin kuuluvilta yhtiöiltä.
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.