Sport

Juontaja Niina Backman, 33, kärsi jännityksestä vuosia, kunnes oppi hyväksymään itsensä. Tässä naisen top 6 vinkkiä, joilla otat hermosi haltuun ennen esiintymistä.

Parikymppisenä jännitys seurasi Niina Backmania kaikkialle. 

– Ennen tv-kuvauksia kävin dialogia itseni kanssa: onko pakko mennä? Jännitys teki minusta kovan ja kylmän. Yritin viestittää, että tilanne on hallussa, vaikka sisällä huutaa. 

Yritin viestittää, että tilanne on hallussa, vaikka sisällä huutaa. 

Terapia auttoi kirkastamaan minäkuvaa. Myös ikä on tuonut armoa. Niina on huomannut, ettei maailma kaadu, vaikka spiikki omasta mielestä epäonnistuisi. 

Nyt Niina jakaa kuusi parasta vinkkiään, joiden avulla sinäkin selätät hermoilun ennen H-hetkeä:

1. Nuku hyvät yöunet

Ennen esiintymistä huolehdi siitä, että nukut tarpeeksi pitkät yöunet edellisenä yönä. Vähäisillä unilla myös mieli on uupunut. Mene nukkumaan tarpeeksi ajoissa. Jos uni ei meinaa tulla, yritä rauhoittaa ajatukset esimerkiksi meditaatiolla, lukemalla kirjaa tai katsomalla elokuvan, jonka tarina tempaisee mukaansa.

2. Tankkaa kunnolla

Esiintymispäivänä syö hyvin, juo nestettä riittävästi ja hoida itsesi hyvään vireystilaan. Itselläni toimii parhaiten kuntosalitreeni tai juoksulenkki, jolloin saan ajatukseni kasaan ja samalla hien pintaan.

3. Ota selvää faktoista 

Mitä enemmän tiedät siitä mistä puhut, sitä varmempaa esiintymisesi on. Valmistaudu siis huolella etukäteen!

4. Powerpoint jumissa?

Jos/kun esiintymistilanteessa tapahtuu jotain yllättävää, heittäydy mukaan. Muista, että mitään oikeasti pahaa ei voi tapahtua.

5. Muistikatkos?

Jos jäätyminen silti yllättää, keskity hengitykseen: hengitä nenän kautta sisään ja hitaasti suun kautta ulos. Tämä rauhoittaa sydämensykettä ja samalla mieltä.

6. Sano se ääneen

Mitä enemmän jännitystä peittelee, sitä enemmän se ottaa vallan. Parasta, mitä voit itsellesi tehdä, on myöntää ääneen ”mua jännittää”. Muista, että kaikki ihmiset jännittävät tai ovat jännittäneet joskus, joten tunne on samaistuttava.

Parasta, mitä voit itsellesi tehdä, on myöntää ääneen ”mua jännittää”.

Lue koko haastattelu ja lisää Niina Backmanin hyvän olon oivalluksia Sport-lehden numerosta 4/2017. Tilaajana voit lukea lehden osoitteessa digilehdet.fi.

Sport

Onko kroppasi kaverisi, vihollinen vai "ihan kiva"? Kerro, mitä ajattelet painostasi ja ulkonäöstäsi, ja voita inspiroiva kehopositiivisuuskirja.

Kukapa ei joskus tahtoisi muuttaa jotain kropassaan, edes vähän. Mutta miten normaalisti puhut peilikuvallesi? Kivasti vai sättien - vai eikö ulkonäkö jaksa kiinnostaa? Entä mitä teet, kun epävarma olo iskee ja haluat kohentaa itsetuntoasi? 

Kerro, mitä sinä ajattelet peiliin katsoessasi ja miten suhtaudut vartaloosi ja ulkonäköösi. Vastaa 28.8. mennessä! Arvomme kaikkien vastaajien kesken yhden kappaleen Hanna Kinnusen ja Aino Kuutamo-Uusitorpan teoksia Valtavan ihana - havaintoja naisen kehosta ja kiloista (Otava 2017). Vastauksia käytämme anonyymeina Sportin tulevassa jutussa.

Yhteystiedot

Osallistuminen edellyttää markkinointiluvan antamista.
Haluan saada tarjouksia tuotteista ja palveluista, uutuuksista ja kilpailuista Sanoma Aikakauslehdiltä ja Sanoma-konserniin kuuluvilta yhtiöiltä.
Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.
Sport

Ryhmäliikuntatunnille makoilemaan? Mikä jottei!

Puhdas nukkuminen oli alkuvuoden isoimpia hyvinvointitrendejä, kiitos sen lanseeraaja Gwyneth Paltrow'n. Termi tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että nukutaan 7–9 tunnin keskeytyksettömät, laadukkaat unet – joka ikinen yö. 

Tätähän meidän kaikkien pitäisi tehdä: valtaosa suomalaisista kärvistelee jatkuvassa univajeessa. Mutta entä jos uni ei tule tai ei yksinkertaisesti ole aikaa? 

Silloin voi ottaa mallia Napercise-tunneilta, jotka kasvattavat suosiotaan Briteissä: spinningpyörät pois sänkyjen tieltä, silmille peittävät laput ja taustalle unihermoja hellivää musiikkia. Sitten vain silmät umpeen 45 minuutiksi.

Jos on tapana venyttää pehkuihin painumista pikkutunneille, nokostelu kannattaa. Siihen on ainakin neljä syytä: päiväunilla voi paikata hiukan univajetta, parantaa suorituskykyä, jopa suojella sydäntä ja lisätä onnellisuutta, jos tuoreita tutkimuksia on uskominen.

Ja jos aikaa on enemmän, voit tehdä kuten Yhdysvalloissa suosituilla Deep rest -tunneilla ja loihtia oman unistudion: huone pimeäksi paksuilla verhoilla, pehmeitä tuoksuja ilmaan ja tummia, tyynnyttäviä värejä ympärille. 

Om – ei kun zzz!

Sport-lehden numerossa 7/2017 lisää syksyn hyvinvointitrendejä. Lue, miten pääset kuntoon omassa olohuoneessa netin parhailla etätreeneillä. Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä maksutta osoitteessa digilehdet.fi.