Mirja Juntura, 28, treenasi kuukauden nettiohjeilla ja sai kuntoilukipinänsä takaisin.

Colourbox

Tammikuun alussa kajaanilainen Mirja Juntura, 28, teki niin kuin tuhannet muutkin suomalaiset: lopetti herkuttelun ja alkoi käydä kuntosalilla.

Mirja ei kuitenkaan tyytynyt luottamaan pelkkään tahdonvoimaan, vaan valitsi kirittäjäkseen kuukauden kestävän maksullisen nettiohjelman. Sen aluksi oli kohdattava tosiasiat ja napattava kolme valokuvaa itsestä: edestä, takaa ja sivulta.

Mirjan tsemppaaja oli World of shape, kuukauden kestävä ohjelma, jonka aikana kuntoillaan joka päivä tunti ja noudatetaan annettua ruokavaliota. Mirja söi ohjeiden mukaan kuudesti päivässä. Hän katsoi treeniohjeita videoina ja kuvina, teki muistiinpanoja ja paineli paperin kanssa salille.

– Olihan se aluksi aikamoista sokkihoitoa. Olen käynyt jumpissa, mutta en ole aiemmin tykännyt käydä salilla.

Mirja innostui etenkin siitä, että liikkeisiin ei tarvittu monimutkaisia laitteita, vaan ainoastaan käsipainot. Ohjeet vaihtuivat kolmen päivän välein, ja pian Mirja pystyi lisäämään kuntopyörään vastusta ja vaihtamaan parin kilon painot tuplasti isompiin.

Kuukauden jälkeen Mirja kävi vaa'alla. Kiloja oli lähtenyt 3,5 kg. Tärkeintä oli kuitenkin löytää kuntoilukipinä ja päästä väsymyksestä.

– Ennen istuin illat sohvalla ja katsoin tv:tä. Tästä eteenpäin aion käydä pari kertaa viikossa salilla ja pari kertaa jumpassa.

Elämäntaparemontti netissä

Treenari.net
Etävalmentaja neuvoo puhelimessa ja sähköpostilla. Valmennuspaketti, 115 € kuussa.

Liikutin.fi
Kuntoilija vastaa netissä kysymyksiin, minkä jälkeen ohjelma koostaa liikuntasuunnitelman automaattisesti. Yksi suunnitelma, 8,90 €.

Worldofshape.se
Omat ennen ja jälkeen -kuvat voi lähettää kuukausittain kilpailuun, jossa äänestetään voittaja. Yksi kuukausi, 59 €.

Pitäisikö elokuvateattereiden erikoistua myös päivätorkkunäytöksiin?

Vaikka kukaan ei maksa 14 euroa päästäkseen nukkumaan elokuvateatteriin, moni ei kuitenkaan voi sille mitään, että leffan aikana alkaa väsyttää ja unikin tulee pyytämättä. Samalla tavalla voi käydä helposti teatteri- tai konserttisalissa.

Pimeä sali on petollinen pitkän päivän päätteeksi. Kun vihdoin voi istahtaa mukavalle penkille ja nauttia miellyttävästä kulttuurielämyksestä, keho vaipuu kuin ihanaan horrokseen ja katse alkaa herpaantua. Olipa kyseessä sitten äänekäs toimintaleffa tai rakkaan ohjaajan uutuuselokuva, jota ei haluaisi missata.

Mikä tekee elokuvateatterista niin unettavan paikan? HowStuffWorks-sivusto selvitti ilmiötä asiantuntijoiden kanssa. Yksikään syy ei liity elokuvan sisältöön.

1. Liikkumattomuus ja rento olo

Unilääkäri Murray Johnsin mukaan leffateatteriväsymykseen liittyvät monet tekijät: hämärä sali, liikkumattomuus ja rento, usein samana pysyvä asento.

Harva liikuttelee esimerkiksi päätään tai niskaansa elokuvan aikana ja vaipuu suoraan elokuvakoomaan. Silloin niskan ja kaulan lihakset saattavat rentoutua niin, että aivot tulkitsevat tilanteen unentarpeeksi.

2. Piilevät unihäiriöt

Elokuvissa käyminen on rentoutumisen lisäksi joillekin erityisaikaa, joka saattaa olla jännittävääkin. Ainakin muusta arjesta poikkeavaa. Siksi joistakin saattaa tuntua ihmeelliseltä, että keskellä kiihkeää seksikohtausta tai toimintajännäriä – ja ylipäätään elokuvissa – voi nukahtaa.

Unitutkija Philip Gehrman uskookin, että hyvin levänneen ihmisen pitäisi pysyä hereillä hiljaisen toiminnankin aikana. Hänen mielestään leffassa nukahtaminen on merkki unihäiriöistä. Gehrman sanoo, että unihäiriöt ovat yksi syy, miksi vanhemmat ihmiset torkkuvat teatterisalissa. He sairastavat usein tietämättään muun muassa uniapneaa, joka aiheuttaa sen, että aivot eivät lepää unen aikana.

Mutta uniapneaa ja muita unihäiriöitä on nuorillakin. Esimerkiksi jo yksikin uneton tai huonosti nukuttu yö laittaa kehon koville. Tutkimusten mukaan ihmisen suorituskyky heikkenee jopa 25 prosenttia jokaista unetonta yötä kohti.

Kysely

Onko sinun helppo nukahtaa elokuvateatterissa?

Täydellinen grilliliha syntyy helposti, kunhan muistaa pari olennaista seikkaa.

Juuri nyt grillikausi käy kuumana, ja monien ruokapöydästä löytyy arkenakin grillissä kypsennettyä ruokaa. Monien suosikkeja ovat erilaiset pihvit, kana ja kala, joista saa erinomaisia herkkuja ihan sellaisenaankin.

Varsinkin lihan grillaamisessa on kuitenkin muuttujia, jotka menevät tottuneiltakin grillaajilta helposti mönkään. The Insider kertoo, että jo pelkkien jauhelijapihvien grillaamisessa pitäisi muistaa muutama pieni mutta tärkeä asia aina grillin puhtaudesta lihojen optimaaliseen maustamiseen.

Me Naisten ruokatoimittajan Riikka Väliahteen mukaan myös suomalaisilla on muutamia pahoja tapoja lihan grillauksessa, jotka kannattaa korjata parhaimman lopputuloksen saamiseksi.

Kokosimme kuusi lihan grillaajien yleistä virhettä sekä vinkit, miten ne voi korjata:

1. Porukalla odotetaan kaiken valmistumista

Väliahteen mukaan yksi pahimmista grillimokista on sen odottelu, että kaikki ruoka on valmista – jolloin iso osa herkuista ehtii myös jäähtyä. Myöskään grillin ahtaminen täyteen tavaraa valmistumisen nopeuttamiseksi ei kannata: liha ei välttämättä kypsy tasaisesti, kun se ei saa tarpeeksi tilaa.

Kunnollisissa grillijuhlissa mätetään menemään sitä mukaan, kun tehdään.

– Yksi yleinen virhe on se, että grillausporukka haluaa odottaa, että kaikki on valmista ennen tarjoilua. Oikeastihan pitäisi istua pöytään, ja grillimestari saa sitten tarjoilla grillistä sitä mukaan, kun pihvit ja muut ruuat kypsyvät. Kylmetessään varsinkin rasvainen grilliruokaa menettää ideansa, Väliahde sanoo.

2. Liha on huonoa tai liian vähärasvaista

Tuore on aina parempi kuin pakastettu, mutta kaiken lihan kanssa kannattaa aina olla tarkkana. Huonoksi mennyt liha haisee pahalta tai oudolta. Poikkeavan hajun pitäisi olla myös melko helposti tunnistettavissa, koska kovin moni liha ei itsessään haise juuri miltään.

Liian vähärasvaista lihaa ei myöskään kannata valita grillattavaksi. Esimerkiksi naudanlihapihveistä tulee paljon parempia, jos rasvaa löytyy: se tekee lihasta mehukkaampaa ja, no, hyvän makuista, vaikka vähäkaloriseen ruokavalioon se ei ehkä sovi.

3. Grilliä ei ole puhdistettu kunnolla

Pikkutarkka grillin puhdistaminen on tietenkin aika ärsyttävää hommaa – mutta varmasti kaiken hinkkaamisen ja rapsuttamisen arvoista. Liha tarttuu epätodennäköisemmin puhtaaseen grilliin, eivätkä edellisten grillauskertojen ruuanjämät pääse vaikuttamaan makuun.

Puhtaalla grillillä ottaa huomioon myös porukan kasvissyöjät: he tuskin haluavat esimerkiksi vartaisiinsa palasia edellisen illan täyslihapihvistä.

4. Lihan ei anna lämmetä tarpeeksi

Lihaa ei saisi koskaan laittaa grilliin suoraan jääkaapista. Lihan kannattaa antaa lämmetä ennen kypsentämistä noin 20–30 minuuttia, jotta se ei jää kypsennettäessä keskeltä viileäksi.

Väliahteen mukaan myös grillin lämmittämisessä kannattaa olla kärsivällinen. Parhaiten lihan saa kypsennettyä oikeasti kuumassa grillissä.

– Usein käy niin, että hiiligrillillä grillattaessa ei jakseta odottaa, että grilli on tarpeeksi kuuma. Kun kaikki on jo grillattu, onkin grilli vasta valmis.

5. Lihaa käännellään liikaa ja tökitään pihdeillä

Monen tökkii lihaa pihdeillä ja kääntelee sitä jatkuvasti kaiken varalta. Paremman lihan saa kuitenkin kääntämällä sitä vain kerran – muuten pihvin kannattaa antaa olla rauhassa. Lihapaketeissa on usein hyvät ohjeet paistoajasta, tai sitä voi kysyä esimerkiksi kaupan lihatiskin myyjältä.

Pihtien sijaan käyttöön kannattaa ottaa lasta. Lastalla tökkiminen ei ole läheskään yhtä hauskaa, mutta sitä käyttämällä esimerkiksi jauhelihapihvit pysyvät kääntäessä todennäköisemmin ehjänä.

Lue myös: Tiesitkö tätä kikkaa? Näin saat sekunnissa selville, kuinka kypsä pihvi on

6. Liikaa mausteita ennen kypsentämistä

Väliahteen mukaan liika maustaminen on harvoin suomalaisten ongelma. Maustamisen ajoitus on kuitenkin monen kotigrillaajan sudenkuoppa.

– Ihmisillä on usein pakkomielle maustaa ensin ja paistaa vasta sitten. Silloin kuitenkin monet mausteet, kuten yrtit ja chilit, palavat kiinni lihaan. Lihan lailla myös kasvikset voi ihan hyvin heittää suoraan grillistä marinadiin ja siitä tarjolle. Kuumina ne imaisevat nopeasti mausteet.

Uskallatko paljastaa: millä nimellä sinä kutsut tissejäsi?

Ryntäät. Riipat. Kaksoset. Munkit. Melonit. Naisten rinnoista käytetään monia nimiä. Osa puhuu niistä arvokkaasti, toiset antavat niille humoristisia lempinimiä:

”Lollot! Koska onhan ne nyt sellaiset lolloteltavat kehonosat, joita kumppanin on kiva heilutella.” Nainen, 27

”Kuopusta imettäessä meillä otettiin jostain käsittämättömästä syystä käyttöön nimi ’tissulit’. Esikoinen hoki päivittäin, että veli haluaa äidin tissulia, ja se termi jäi käyttöön. Mies ei ole – luojan kiitos  – niitä tissuleiksi kutsunut, mutta itse sanon rintojani edelleen tissuleiksi.” Nainen, 29

Naisten kertomuksien mukaan lempinimet myös vaihtelevat:

”Rakkailla lapsilla on monta nimeä! Tissit, tisulit, buubsit, daisarit, munkit, muffinit, ylänyytit, ryntäät, riipat, pehmusteet, kaksikko… Nimitykset vaihtelevat tyystin tilanteen ja tunnelman mukaan. Eniten kutsun rintojani kuitenkin ihan vain tisseiksi. Se on tuttu ja turvallinen kutsumanimi, jota käyttäessä kukaan ei erehdy, mistä tässä nyt puhutaankaan.” Nainen, 24

”Olen ylpeä pienistä ’itikoistani’. Ne pysyvät terhakkaasti pystyssä.”

”Olen ylpeä pienistä ’itikoistani’. Ne pysyvät terhakkaasti pystyssä nyt, kun imettäminen vei niistä sen vähäisemmänkin rasvakudoksen. Ennen ne olivat sellaiset ’pullerot’.” Nainen, 40

Lapsia saaneet ja imettäneet naiset sekä laihduttajat tietävät, kuinka ennen niin mukavan pyöreät rinnat ovat kokeneet melkoisen muodonmuutoksen. Rinnat saattavat muistuttaa muun muassa ”rukkasia”, ”patalappuja” sekä ”ketunneniä”.

Tai ”avomaankurkkuja”, kuten 31-vuotias kahden lapsen äiti paljastaa:

”Nojauduin saunassa eteenpäin kuivattelemaan varpaiden välejä, ja mies katsahti rintamukseeni todeten, että niiden nykymuoto muistuttaa avomaankurkkua.

”Avomaankurkku on hinta siitä, että rintojani on käytetty niiden alkuperäiseen tehtävään.”

Ensin raivostuin, mutta sitten se nauratti. Tottahan se on, kun maitohommat ovat ohi, erityisesti alaspäin nojautuessa tietty pitkänmallinen muoto on ottanut vallan rinnoistani. Avomaankurkku on hinta siitä, että rintojani on käytetty niiden alkuperäiseen tehtävään.”

Kerro nyt: millä nimellä sinä kutsut rintojasi?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Joko olet kokeillut ”kahvipäikkäreitä”?

Kahvin ja päiväunien yhdistelmä voi kuulostaa hiukan hullulta, mutta todellisuudessa ”kahvipäikkärit” voivat tehdä ihmeitä. Moni varmaan ajattelee, että piristyäkseen pitäisi valita joko kahvi tai päiväunet, tai juoda kahvi vasta päikkäreiden jälkeen. Ei kuitenkaan kannata!

Hello Giggles -sivusto kertoo, että kahvi kannattaa juoda juuri ennen päiväunia. Kahvin kofeiini alkaa vaikuttaa vasta noin puolen tunnin päästä kahvin juomisesta, joten se ei häiritse noin 20–30 minuutin päikkäreitä.

Sen lisäksi, että päiväunet toimivat itsessään jo hyvänä energiaboostina, kofeiini alkaa vaikuttaa juuri heräämisen jälkeen, ja piristyneisyys tuntuu kuin tuplaantuneen. Siinä on tehoyhdistelmä, josta kannattaa tehdä luottokikka pitkien päivien varalle!

Lue myös: Tämä on paras aika ottaa päiväunet

Kahvipäiväunia tukevat myös tutkimukset. Psychophysiology-julkaisun tekemässä selvityksessä huomattiin, että simulaatiotestissä kahvin ja päiväunien yhdistelmä auttoi keskittymään paremmin autolla ajamiseen. Koehenkilöt, jotka eivät olleet nukkuneet päiväunia tai jotka eivät ennen lyhyitä unia juoneet kahvia, olivat väsyneempiä ajotestissä.

Clinical Neurophysiologyn tutkimuksessa puolestaan kahvipäikkärit todettiin parhaimmaksi tavaksi ladata akkuja keskellä päivää. Kahvin ja lyhyiden unien yhdistelmä päihitti testeissä pelkät päiväunet sekä päiväunien, kasvojen huuhtelun ja kirkkaalle valolle altistumisen yhdistelmän.

Kahvipäiväunet eivät kuitenkaan sovi ihan kaikille. Herkkävatsaisten ei välttämättä kannata lisätä kahvia päiväunien yhteyteen, koska kahvin aiheuttamat vatsavaivat voivat estää päiväunien hyviä vaikutuksia kehossa.

Kahvi ei myöskään sovi ihan yhtä hyvin yhteen yöunien kanssa, eikä kahvia kannattaisikaan juoda heti ensimmäiseksi aamulla. Stressihormoni kortisolin määrä nimittäin kohoaa noin kahdeksan ja yhdeksän aikaan aamulla, jolloin keho heräilee itsestään uuteen päivään. Jos aamukahvinsa nauttii samaan aikaan, kortisoli heikentää kofeiinin piristävää vaikutusta. Silloin myös kofeiinin sietokyky kasvaa, ja kahvia tarvitsee aina vain enemmän piristyäkseen.