Uuden Golfin luvataan olevan myös bensapihi.

Uutuus on miellyttävän hiljainen ajaa, ja ratin takana pystyy keskittymään maisemiinkin.

Volkswagen Golfeja on myyty Suomessa 120 000. Uusi, kuudennen sukupolven Golf jatkaa hyväksi havaitulla linjalla: autossa on paljon uutta, mutta radikaaleja kauneusleikkauksia ei ole tehty. Ulkopuolelta menopeli on entistä linjakkaampi, mutta silti heti Golfiksi tunnistettavissa.

Edellinen sukupolvi sai moitteita hieman turhan kovasta melutasosta. Uutuudessa on parannettu esimerkiksi ovien tiivisteitä, ja auto onkin miellyttävän hiljainen ajaa.

Kansainvälinen lehdistö pääsi testaamaan Golfin ominaisuuksia viime syksynä Islannin laavakentillä. Tuuli oli käsittämättömän kova eikä sadekuuroilta vältytty. Auto ei puhureista heilunut, vaan meno oli vakaata kovemmissakin nopeuksissa. Tämä todisti alustaratkaisun onnistuneen.

Sähköisesti tehostettu ohjaus toimii napakasti, ja 1,4 litran turboahdettu TSI-moottori on matkanaisen unelma. Auto toimii tismalleen kuten pitääkin, eli ratin takana pystyy keskittymään maisemien ihailuun ja matkanteon hauskuuteen.

Istuin on miellyttävä ja säädöt hyvät. Sisällä materiaalit ovat laadukkaan oloisia.

Uusien moottoreiden luvataan olevan bensapihejä: esimerkiksi koeajetun moottorin keskikulutus jää hieman päälle kuuteen litraan, mikä on kelpo saavutus sen suorituskykyyn nähden.

Volkswagen Golf 1,4 TSI Comfortline

- Keskikulutus 6,2 l/100 km

- CO2-päästöt 144 g/km

- Teho 122 hv (90 kW)

- Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s

- Huippunopeus 200 km/h

- Hinta 23 050 euroa