Verkkopuodin saa käyntiin halvalla, mutta kannattaako se?

Uneliaassa Irjanteen pikkukylässä Eurajoen kupeessa käy kerran kuussa vilske, kun sinne saapuu Ranskasta lasti herkkuja. Miia Tiainen-Paquaux, Hélène Marseillen ja Laura Schlichter kaivavat laatikoista juustoja ja makkaroita, hilloja ja vanhanajan sinappia. Kolmikon verkkokauppa My French Corner tuo ranskalaisia elintarvikkeita Suomeen. 

– Näitä ei marketeista löydy, MFC:n toimitusjohtaja Miia kiteyttää liikeidean. 

Naisten ranskalaiset puolisot työskentelevät kaikki Raumalla Olkiluodon voimalan rakennustyömaalla. Hélène ja Laura ovat ranskalaisia itsekin, Miia palasi Suomeen viime kesänä kahdeksan Ranskan-vuoden jälkeen. 

Hélènen mielessä oli pyörinyt verkkokaupan perustaminen jo jonkin aikaa, sillä hän halusi työllistää itsensä uudessa kotimaassaan. Idea sai kuitenkin siivet alleen vasta, kun Hélène ja Miia tutustuivat ranskalaisrouvien yhteisillä iltapäiväkahveilla. 

Miia oli huomannut, että suomalaisten ruokailutottumukset olivat hänen poissa ollessaan muuttuneet huimasti. Fetajuustoa, oliiveja ja aurinkokuivattuja tomaatteja sai lähikaupastakin. 

– Ranskalaiselle ruokakaupalle oli selvästikin tilaus. Kohderyhmäkin oli valmiina, sillä Raumalla asuu tällä hetkellä noin 700 ranskalaisen yhteisö. 

My French Corner -herkkukauppa aloitti toimintansa maaliskuussa, 10 000 euron alkupääomalla. Sivut laati verkkokauppapalveluja tarjoava yritys ja ulkoasun suunnitteli Hélènen graafikkoystävä. 

Suku auttaa

Miialla on ekonomin koulutus, mutta kenelläkään naisista ei ollut ennestään kokemusta yrittämisestä tai ruokabisneksestä. Kaikkien suvuista löytyy kuitenkin elintarvikealan osaamista: esimerkiksi Miian anoppi valmistaa vuohenjuustoa. 

– Sukulaisten kautta saimme tuottajien yhteystietoja ja vinkkejä hyvistä valmistajista.

Toistaiseksi työ on tuntunut harrastukselta, vaikka mutkiakin on matkassa ollut. Vaikeinta on ollut kuljetusten järjestäminen Ranskasta Suomeen. Myös elintarvikekaupan tarkat säännöt yllättivät. 

– Kovasti on täytynyt googlettaa, sillä ei ole yhtä osoitetta, josta tiedon saisi näppärästi.

Toimisto kulkee mukana läppärilaukussa, mutta tuotteille naiset tarvitsevat varaston. Varaston vuokraan menee kuussa 300 euroa. Kaikki kolme paiskivat ympäripyöreitä päiviä yrityksessä, sillä kaikki on tehtävä itse aina siivouksesta tuoteselosteiden kääntämiseen. 

– Ei meistä kukaan tällä vielä elä, mutta nyt voi jo sanoa, että olemme päässeet omillemme, Miia iloitsee.

Eniten päänvaivaa ovat kuitenkin tuottaneet lisäkilot, joita on alkanut tulla kaupan perustamisen jälkeen. 

– Työhön kuuluu paljon maistelua, ja kaikki mikä jää myymättä, syödään kotona, Miia nauraa. 

Kilpailu on kovaa

– Perustin nettikaupan ennen kaikkea itseni takia. Tämä on työtä, jossa saan toteuttaa itseäni, kertoo sisustusliike Onnipuotia verkossa pyörittävä Inka Nieminen.

Merimaskussa asuva Inka oli pitkään haaveillut omasta sisustusliikkeestä, mutta rahaa ja uskallusta sen perustamiseen ei ollut löytynyt. Äitiyslomalla hän shoppaili paljon netissä, ja keksi, että nettikaupan saisi pystyyn paljon kivijalkapuotia halvemmalla. 

Inka aloitti marssimalla yrittäjäkurssille. Kurssilta hän sai itseluottamusta ja uskoa, että hänestäkin on yrittäjäksi. Lainaa hän otti 10 000 euroa.

– Lainan otto pelotti, mutta summa oli paljon pienempi, mitä oikean kaupan perustaminen olisi vaatinut. Ajattelin, että kymppitonnin takia en ehkä konkurssia tee. 

Summasta noin puolet meni sivujen perustamiseen ja mainostoimiston palkkioon. 

– Moni suunnittelee sivujen ulkoasun itse, mutta minulle oli tärkeää, että sivut ovat ammattimaisen näköiset. 

Sisustuslehtien suurkuluttajana Inka tiesi heti, millaista tavaraa kauppaansa haluaa. Merkit ja valmistajien nimet olivat tuttuja lehtien sivuilta. Takapakkiakin tuli: muutama tavarantoimittaja olisi halunnut, että nettikaupan rinnalla Inkalla olisi ollut myös oikea kauppa. 

Kun sivut on perustettu, niiden ylläpito maksaa vain muutamia kymppejä vuodessa. Kuukausittaisia menoeriä ovat tuotteiden postimaksut sekä kirjanpito, jonka Inka on antanut tilitoimiston tehtäväksi. 

Toimitilaa Inka ei tarvitse, koska Onnipuodin varasto mahtuu perheen vaatehuoneeseen. Hän päivittää sivuille itse uusien tuotteiden kuvat. Luovuuttaan Inka pääsee käyttämään rakentaessaan asetelmia, joissa esineet pääsevät kauniisti esille. 

– Päivitystä vaativammat tekniset jutut hoitaa sivun ylläpitäjä, sillä en tajua tietokonehommista mitään.

Haaveena oikea kauppa

Inka yrittää erottua pitämällä kauppansa persoonallisen näköisenä. Sivuilta löytyy muun muassa linkki blogiin, jossa Inka esittelee oman kotinsa sisustusratkaisuja. Nainen koluaa ahkerasti kirppareita ja myy sivuilla löytöjään. 

– Kelpuutan valikoimiini vain sellaisia juttuja, joita voisin ottaa omaankin kotiini. Tosin kaupan perustaminen rauhoitti sisustusvimmaa, Inka naurahtaa. 

Erikoismaalarin koulutuksen saanut Inka työskentelee tätä nykyä osa-aikaisena myyjänä rautakaupassa ja pyörittää Onnipuotia vapaa-ajallaan. Tuon ohessa hän opiskelee vielä sisustussuunnittelijaksi ja haaveilee edelleen oikeasta sisustusliikkeestä. Kynnys sen perustamiseen on nyt aiempaa matalammalla. 

– Oma kauppa tekee minut onnelliseksi, siitähän nimi Onnipuotikin tulee. 

Näissä nettikaupoissa Me Naisten toimitus shoppaa.

Nettikauppiaan vinkkilista 

1. Verkkokaupan saa pystyyn suhteellisen halvalla, mutta sen kannattavaksi saaminen onkin toinen juttu. Suhtaudu siis verkkokaupan perustamiseen samoin kuin minkä tahansa yrityksen käynnistämiseen: sinulla täytyy olla hyvä liikeidea ja toimintasuunnitelma. Yrittäjäkurssilta on hyvä aloittaa. 

2. Neuvoa nettikaupan perustamiseen voit hakea muun muassa kuntasi yritysneuvojalta. Selvitä, onko sinulla mahdollisuus saada starttirahaa. Arvokasta tietoa antaa myös verottaja. 

3. Sinun ei tarvitse olla tietokonenörtti. Verkkokaupan tekninen toteutus kannattaakin antaa ammattilaisen tehtäväksi, sillä netin ilmaiset sovellukset eivät useinkaan ole toimivin vaihtoehto. Myös verkkokauppasovellusten tarjoajia voi kilpailuttaa. 

4. Heti kun tarkoituksenasi on tehdä bisnestä, kirjanpito kannattaa antaa tilitoimiston tehtäväksi. 

5. Panosta markkinointiin. Kilpailu verkossa on kovaa ja erottautuminen vaatii luovuutta. Mieti, mikä kanava sopi sinun asiakasryhmällesi. Hakukonemainonta on yksi tehokkaimmista keinoista netissä. 

6. Katso nämä:

vercco.fi

AdWords.Google.com/

http://verkkokauppiaalle.itella.fi/

Vinkit antoi projektipäällikkö Petri Luukkonen verkkokaupan palveluverkosto Verccosta.