Tunisialaisessa ruokapöydässä hyväntuulisuus tarttuu kaikkiin. Tarjolla ovat mausteiset munapasteijat, tunisialainen broileri-tagine ja itämainen appelsiini-pähkinäjogurtti.

Mausteiset munapasteijat
valmistusaika noin 30 min.
5 levyä filotaikinaa
5 kananmunaa
½ dl silputtua persiljaa
1 tl jauhettua maustepippuria
¼ tl rouhittua mustapippuria
2 rkl voita
n. 300 g juustoraastetta
(n. ½ tl suolaa)
öljyä uppopaistamiseen

Ota filotaikina sulamaan. Riko 4 kananmunaa kulhoon ja sekoita joukkoon persilja ja pippurit. Erottele viidennestä kananmunasta keltuainen ja valkuainen ja sekoita keltuainen munaseokseen.
Sulata voi paistinpannulla ja hyydytä muna­seos pannulla munakokkeliksi koko ajan sekoittaen. Sekoita joukkoon juusto­raaste. Maista seosta ja lisää tarvittaessa suolaa.
Ota filotaikinasta varovasti 5 levyä ja leikkaa jokainen pitkittäin neljään osaan, noin   5 senttiä leveiksi suikaleiksi.
Laita lusikallinen munaseosta joka suikaleelle alareunaan, lähes suikaleen päähän. Taita taikinan alareuna täytteen päälle niin, että se muodostaa kolmion. Jatka taittelua koko suikaleen verran niin, että lopuksi ­kädessäsi on taikinakolmio. Taitteluohje löytyy myös filopakkauksesta. Sipaise suikaleen päähän valkuaista ja paina kiinni.
Kuumenna öljy 180-asteiseksi ja paista nyytit kullanruskeiksi. Nosta ne talouspaperin päälle valumaan ja tarjoa kuumana.
VINKKI Voit paistaa nyytit myös
200-­asteisessa uunissa.

Tunisialainen broileritagine
valmistusaika noin 1,5 tuntia
4 marinoimatonta broilerin koipi-reisipalaa
1 tl suolaa
½ tl rouhittua mustapippuria
1 sipuli
3 valkosipulinkynttä
25 g voita
2 rkl (oliivi)öljyä
1 tl jauhettua inkivääriä
0,25 g sahramia
½ tl suolaa
¼ tl rouhittua mustapippuria
½ l vettä
1 (luomu)sitruuna
125 g kivettömiä vihreitä oliiveja
2 rkl silputtua korianteria
2 rkl silputtua persiljaa
Pinnalle
silputtua persiljaa, oliiveja ja sitruunan­kuoriraastetta

Ripottele broileripaloille suola ja pippuri. Kuori ja silppua sipulit.
Kuumenna voi ja öljy tagine­padassa tai muussa kannellisessa uunivuoassa ja kuullota sipulisilppu. Mausta inkiväärillä, sahra­milla, suolalla ja pippurilla. Kaada sekaan vesi ja sekoita hyvin. 
Nosta broileripalat pataan ja kääntele niitä hetki, jotta palat alkaisivat maustua. Kuumenna kiehuvaksi, peitä pata kannella ja hauduta miedolla lämmöllä noin tunnin verran. Lisää pataan hiukan vettä tarvittaessa.
Pese sitruuna ja raasta keltainen kuoriosa. Purista mehu. Sekoita sitruunankuoriraaste ja mehu pataan oliivien ja yrttisilpun kanssa. Jätä hiukan raastetta koristeeksi. Jatka kypsentämistä vielä 15 minuuttia. Tarkista maku.
Jos lientä on liikaa, ota lihat ­padasta ja pidä ne lämpiminä, mutta keitä lientä, ­kunnes se tiivistyy. Nosta broilerit takaisin pataan, ripottele pinnalle muutama oliivi, sitruunankuoriraastetta ja persiljaa.
Tarjoa esimerkiksi kuskusin kanssa.

Itämainen appelsiini-pähkinäjogurtti
valmistusaika 15 min.
50 g kuorittuja saksanpähkinöitä
2 appelsiinia
5 rkl hunajaa
1 tl ruusuvettä
300 g paksua maustamatonta jogurttia
Pinnalle
½ tl kanelia

Paahda pähkinät pannulla kevyesti.
Kuori appelsiinit ja leikkaa ne täysin kalvottomiksi lohkoiksi. Puolita lohkot. Ota appelsiineista irtoava mehu talteen.
Jaa appelsiinipalat ja kädessä murskatut pähkinät neljään lasiin ja valuta joka lasiin    1 rkl hunajaa.
Sekoita 2 rkl appelsiinimehua ja viimeinen 1 rkl hunajaa ruusuveden kanssa jogurttiin ja jaa jogurtti laseihin.
Tupsauta kanelia pinnalle ja nosta tarjolle.

Reseptit neljälle. Teksti Marita Suontausta, kuvat Lehtikuva

Lue koko juttu juomasuosituksineen Matkaopas-lehdestä 1/2010

Kymmenen kuukautta reissaava suomalaisbloggaaja kertoo, miten paljon ja mihin rahaa kuluu elämän pisimmällä reissulla.

Anna-Katri Räihä on harrastanut matkustamista koko aikuisikänsä. Matkoillaan hän oli huomannut, että näkemistä ja kokemista riittää aina vaikka kuinka paljon, mutta aika kaikkien juttujen toteuttamiseen ei riitä koskaan.

– Toteutin matkakaipuutani karkaamalla maailmalle lähes joka ikisenä lomapäivänäni. Jokaisen matkan jälkeen palasin Suomeen toki tyytyväisenä matkastani, mutta kärsien yhä enemmän sanoinkuvaamattomasta kaukokaipuusta, Anna-Katri kertoo unelmansa lähtökohdista blogissaan.

Vuoden 2016 lokakuussa Anna-Katri lähti Suomesta aikomuksenaan kiertää maailmaa kymmenen kuukautta. Sitä ennen hän oli suunnitellut matkaansa aktiivisesti reilun vuoden verran, pyytänyt töistä virkavapaata ja etsinyt asuntoonsa vuokralaisen. Tällä hetkellä käynnissä on viides matkakuukausi.

Yli 90 maassa vieraillut Anna-Katri kirjoittaa Adalmina’s adventures -blogia ja kertoo siellä tunnelmia maailmanympärimatkaltaan. Hän paljastaa uudessa postauksessaan reissunsa budjetin, joka on 40 000 euroa.

 

My happy place 🌴 #tropicalgarden #tropicalvibes #bungalow #palmtrees #paradise #moorea #whitedress #bohostyle #wanderlust #frenchpolynesia #tahiti

Kuva, jonka Anna-Katri | Adventure Girl 🍍 (@secretadalmina) julkaisi

– Alun perin se tosin oli vain 20 000–25 000 euroa, mutta matkasuunnitelmiani tehdessä huomasin pian, ettei sillä summalla pitkälle pötkitä – varsinkin jos matkalla halusi olla pidempään kuin muutamia kuukausia ja vierailla samaan aikaan mahdollisimman monessa eri paikassa.

Lue myös! Tämä on suurin rahamoka, jonka matkaa suunnittelevat ihmiset tekevät

Anna-Katri aloitti budjettinsa laskemisen hyvissä ajoin: unelma reissusta oli kytenyt vuosia. Hän säästi aktiivisesti kuukausipalkastaan ja merkitsi summat Exceliin. Samalla hän luokitteli matkamenonsa toiseen taulukkoon ja mietti mukaan pakattavia asioita jo vuosi ennen lähtöään.

Ennen reissuaan hän myi netissä omaisuuttaan ja kartutti matkakassaa niilläkin tuloilla.

50 euron päivät

Suurimman menoerän matkasta muodostavat elämiskustannukset, Anna-Katri laskee. Hän on varannut niihin 15 000 euroa kymmenelle kuukaudelle; se on 38 prosenttia kokonaissummasta. Enimmäkseen hän asustelee hostelleissa, mutta osa öistä sujuu hotelleissa sekä telttamajoituksessa. Jos majoituksesta haluaa tinkiä, kannattaa hyödyntää omat verkostot tai kokeilla vaikkapa sohvasurffausta. Myös kohteen hintataso vaikuttaa paljon.

– Arvioin, että jokaisena matkapäivänä minulla kuluisi noin 50 euroa niin yöpaikkaan, ruokailuun kuin muuhunkin elämiseen. Toki joissakin maissa voi majoitukseen kulua helposti enemmänkin kuin tuo päiväbudjetti sallisi, mutta toisaalta taas joissakin kohteissa päiväbudjetin raja ei välttämättä mene rikki ollenkaan.

Lähes yhtä suuren osan Anna-Katrin budjetista haukkaavat erilaiset tour-paketit. Niille hän on varannut lähes 14 800 euroa, koska hän haluaa kokea muun muassa Etelämantereen risteilyn ja Madagaskarin kiertomatkan. Jos pakettimatkat jättää pois, maailmanympärimatkan hinnaksi jää 25 000 euroa. Halvemmilla lentolipuilla ja vähemmillä matkakohteilla hinta tippuu entisestään.

Ja jos matkalla viettää lyhyemmän aikaa kuin kymmenen kuukautta, pienenevät kustannuksetkin samassa suhteessa, reissaaja vinkkaa.

– Haluan kannustaa, että tällainen matka on mahdollista kaikille.

Lentoihin 1 500 vai 7 600 euroa?

Matkakassaansa Anna-Katri on budjetoinut myös ennen reissuaan vaaditut hankinnat. Matkavakuutus, viisumit ja matkalla tarvittavat välineet maksoivat noin 2 500 euroa. Maailmanympärimatkan lentolipuille sekä muille siirtymille hän uhrasi 19 prosenttia kokonaisbudjetistaan eli 7 640 euroa.

”Halvimmillaan lennot voi napata jopa vain noin 1 500 eurolla.”

– Lentojen hintaan vaikuttaa suoraan se, kuinka monta stoppia matkallesi haluat. Halvimmillaan lennot voi napata jopa vain noin 1 500 eurolla, mutta yleensä silloin kohteita on vain muutamia ja ne ovat hyvin perinteisiä, kuten vaikkapa New York, Havaiji tai Bangkok.

– Lisäksi lentolippujen budjettia laskiessa kannattaa huomioon myös ottaa lippupaketin ulkopuoliset pakolliset muut lennot ja siirtymät. Onneksi varsinkin maiden sisäiset lennot ovat usein edullisia, mutta ne kannattaa myös alusta asti budjetoida matkakassaan mukaan.

Lisää Anna-Katrin lentolipuista ja matkakohteista voit lukea täällä.

Kysely

Haaveiletko maailmanympärimatkasta?

Kun etsit lentolippuja seuraavalle matkallesi, muista incognito-tila ja 21–112 päivän sääntö.

Olipa kyse sitten liike- tai lomamatkasta, lentojen hinnat ovat usein merkittävä osa matkabudjettia.

Jos haluat löytää halvimmat mahdollisimmat lennot, kannattaa uhrata hieman aikaa – niin niiden selvittämiseen kuin itse lentämiseenkin. Kiplinger-sivusto on listannut parhaat keinot, joiden avulla voi säästää jopa satasia sekä turhaa, päämäärätöntä selailuaikaa.

  1. Tyhjennä sivuhistoria
    Ennen kuin edes aloitat lentojen katselemisen, kaksi sääntöä on ylitse muiden:
    * Tyhjennä selaimesi sivuhistoria
    * Selaa lentoja incognito-tilassa
    Internetin varaussivustot ovat ovelia, ja niiden temput hämmentävät matkustajaa. Äskettäin löytämäsi halpa lento on saattanut muuttua pari sataa euroa kalliimmaksi, kun tulet takaisin sivustolle – vaikka olisit ollut poissa sieltä vain muutaman minuutin. Kun tyhjennät sivuhistorian ja kytket päälle incognito-tilan, estät sivustoja seuraamasta jälkiäsi. Samalla voit säästää jopa 50–200 euroa.
  2. Vieraile lentoyhtiön sivustolla
    Lentohintojen vertailemiseen voi helposti käyttää paljonkin aikaa. Moni katsoo eri hakukoneita löytääkseen halvimmat lennot, mutta kannattaa muistaa, että tässäkin on riskinsä. Jotkut matkanjärjestäjät saattavat laskuttaa ylimääräistä – minkä voit välttää varaamalla lipun suoraan lentoyhtiön nettisivuilta. Saat myös yleensä täydet pisteet, mikäli kuulut kanta-asiakasohjelman piiriin. Tarkista siis lippujen hinta myös niiden alkuperäiseltä tarjoajalta, vaikka käyttäisitkin sujuvasti hakukoneita.
  3. Liity postituslistalle
    Mikä on paras tapa pysyä kärryillä lentoyhtiöiden tarjouksista? Kiplinger suosittelee lentoyhtiöiden sähköpostilistalle liittymistä. Se on ilmaista ja kätevää: Meilin saajat kuulevat ensimmäisinä tarjouksista ja uusista palveluista. Heille myös tarjotaan usein erikoisetuja. Moni matkustaja intoilee äkkilähtöinä myytävistä lennoista, mutta niiden hinnat eivät usein ole edes kilpailukykyisiä todellisten lentotarjousten rinnalla.
  4. Varaa kaksi kuukautta ennen lähtöä
    Se, kuinka ajoissa tai myöhään varaat lippusi, määrittää myös matkan hintaa. Selvitysten mukaan paras aika varata lento on noin kahdeksan viikkoa ennen koneen nousua. Mutta jos et kykene laskemaan näin tarkasti ennen haluamaasi lentopäivää, kokeile 21–112 päivän jippoa. Tämä tarkoittaa, että kun lentoliput tulevat myyntiin, niiden hinnat ovat alimmillaan 112 päivän ja 21 päivän välillä ennen matkaa.
  5. Jousta kenttävalinnoissa
    Joillakin saattaa olla suosikkikenttiä, joiden kautta he mielellään lentävät esimerkiksi mannerten väliset lentonsa. Tämä ei kuitenkaan ole aina järkevää. Eri lentokentät ovat erihintaisia, riippuen veroista ja muista maksuista. Siksi varaushetkellä kannattaa pohtia, haluaako maksaa välilaskustaan tai lähdöstään ylimääräistä lentolipussaan – vai tulisiko sittenkin halvemmaksi lennon varaaminen viereiseen kaupunkiin tai jopa maahan? Matkustajamaksujen ja lähtöverojen selvittäminen vaatii hieman työtä, mutta lentokentän valinnalla voi säästää helposti kymppejä, ellei jopa pari sataa euroa.
  6. Vältä pyhälentoja
    Jos yhtään pystyt joustamaan lentopäivissäsi, kannattaa etsiä paluupäiviä, joita muut eivät suosi. Sunnuntait ovat yleisesti kalliita – ja suosituimpia – päiviä lentää takaisin kotiin. Ehkä pystyt venyttämään paluutasi maanantaiaamuun tai tiistaihin? Esimerkiksi Yhdysvalloista tiistaisin ja keskiviikkoisin lähtevät lennot ovat halvimpia, kertoo Fare Comparen selvitys. Lomasesonkien ulkopuolella lentäminen on myös edullisempaa kuin loma-aikoihin.

Mikä on sinun täsmäkeinosi edullisten lentojen nappaamiseen?

Kerro vinkkisi alla olevassa kommentointikentässä.

Eilen sunnuntaina liikennöintinsä aloittanut Megastar kutsuu laivamatkaajaa tuhlaamaan rahansa jo ennen kuin pääsee maihin.

Tallinkin uusi Megastar on elämys, johon muut Tallinnan-lautat eivät pysty vuosiin. Tietenkin: alus on upouusi, hieno ja  maksoi 230 miljoonan euroa, mikä ei ole taskuraha millekään Itämeren laivayhtiölle. Viking käytti oman tilaisuutensa rakennuttamalla Gracen, joka on liikennöinyt nyt neljä vuotta Turusta Tukholmaan.

Ja miten Tallink saa Megastariin laittamansa rahat takaisin? Harva enää on valmis maksamaan laivamatkastaan muutamaa kymppiä enempää, joten tavoite on tietenkin saada matkailija käyttämään rahojaan mahdollisimman paljon laivalla.

Megastarilla se onkin tehty mukavaksi toimenpiteeksi. Kahdessa tunnissa ei edes ehdi suorittaa ja shopata sitä kaikkea, mitä laivaan on saatu mahtumaan. Alus on myös sen verran luksus, että matkailijalle tulee helposti olo, että täällä on helppo nostaa itsensä arjen kaurapuurojen yläpuolelle.

Laivan pääsuunnittelija Samuli Hintikka kiinnitti paljon huomiota Megastarin valaistukseen ja sen tuomiin tunnelmiin. Kuva: Katja Sipilä
Laivan pääsuunnittelija Samuli Hintikka kiinnitti paljon huomiota Megastarin valaistukseen ja sen tuomiin tunnelmiin. Kuva: Katja Sipilä

Tallink palkkasi laivan sisätilojen suunnittelijaksi palkitun Vertti Kiven yrityksen dSign Vertti Kivi & Con, jonka Samuli Hintikasta tuli laivan pääsuunnittelija. Hintikka tiimeineen tekikin laivasta viihtyisän kulutuskeskuksen eli valoisan, avaran ja logistisesti fiksun: mikään käytävä ei johda umpikujaan, vaan uuteen paikkaan, jossa voi ostaa jotain. Koska piti ottaa myös huomioon työmatkalaiset ja omaa rauhaa arvostavat porukat, kuluttajaa ei ohjailla räikeästi vaan hyvällä fiiliksellä eteenpäin.

Aulasta se alkaa

Kaikki alkaa siitä, kun astuu sisään laivaan. Eipä tässä tunne tulleensa Tallinnan-lautalle vaan ison skandinaavisen design-hotellin aulaan. Tila on matala mutta avara, ja sen päässä näkyy valtava houkutteleva istuskeluryhmä, ja onpa sopivasti juuri kahvilakin siinä vieressä. Aurinko siivilöityy sisään laivan molempien kylkien puolelta – valoilmiö, jota ei ole ennen Tallinnan-laivoilla nähty. On vaaleaa pintaa, tummaa ja vaaleaa puuta, graafista kuviota harmaan ja mustan sävyisissä villakankaisissa kokolattiamatoissa, erikoisia lamppuja ja upotettuja ledejä.

Mustavalkoiseen pukeutuja mätsäytyy helposti laivan sisustukseen. Kuva: Katja Sipilä
Mustavalkoiseen pukeutuja mätsäytyy helposti laivan sisustukseen. Kuva: Katja Sipilä

Ja entäs buffet sitten? Yhä trendikäs avokeittiö, mustaa metallia, tiskien yllä yrttiruukkuja. Tilaa on, mutta jos ruokailijoita on vähän, osan tilasta voi sulkea, jotta kukaan ei tuntisi oloaan orvoksi tai väärään paikkaan eksyneeksi. Yksi osa buffasta on eristetty lasiseinillä: siellä on á la carte. Se ei ole kaukana buffetista vissistä syystä:

– Matkustaja voi sitten buffet-ravintolaan tullessaan katsoa, että hei, mennään sittenkin tuonne Chef's kitcheniin, Hintikka selvitti Megastarin lehdistötilaisuudessa.

Buffetista saa tietysti laivareissun klassikoita eli kokonaisia katkarapuja. Kuva: Katja Sipilä
Buffetista saa tietysti laivareissun klassikoita eli kokonaisia katkarapuja. Kuva: Katja Sipilä

Sporttibaari haastaa perustuopinryystäjän: Jos tavoitteena on vetäistä kivat nousut ennen rantautumista Tallinnaan, niin mikä on fiilis, kun baarin ovella onkin musta hevonen, jonka päässä on lamppu? Ihanan outoa, mutta toivottavasti teos saa osakseen vain lempeää kohtelua.

Sporttibaari 2.0 eli Victory bar. Kuva: Tallink Silja / Marek Metslaine
Sporttibaari 2.0 eli Victory bar. Kuva: Tallink Silja / Marek Metslaine

Itämeren suurinta ostoskeskusta ei ole hehkutettu turhaan. Se pärjää heittämällä mille tahansa modernille ostoskeskukselle. On valoa, sopivasti blingiä ja luksusta – ja taas tilaa. Pinta-alaa on kahdessa kerroksessa yhteensä 2 800 m² eli kuten Tallink itse vertaa: 11 tenniskentän verran. Leveillä käytävillä pärjää törmäilemättä isossakin shoppaajalaumassa, vaikka ostoskärrytkin ovat tavallista isommat. Kaupan käytävät vain jatkuvat ja jatkuvat, ja sitten on vielä toinen kerros koluttavana: vaatteita, viinaa, mausteita, kosmetiikkaa, koruja – kaikkea tuttua mutta enemmän ja isommin. Mahtaako kahden tunnin laivamatka edes riittää, varsinkin jos haluaa käydä myös jossakin aluksen seitsemästä ravitsemuspisteestä? Kovassa tuiskeessa ei kannata turvautua sinänsä nerokkaaseen itsepalveluun: Kaupan ovelta saa viivakoodiskannerin, jolla voi sitten kätevästi piipata omat ostoksensa sitä mukaan kuin lappaa niitä kärryynsä. Lopuksi ostokset voi maksaa itsepalvelukassalla.

Jos maksaa vähän lisää, auton saa sellaiselle paikalle, että ostoskeskuksesta pääsee suoraan viemään shoppailunsa autoonsa. Kuva: Katja Sipilä
Jos maksaa vähän lisää, auton saa sellaiselle paikalle, että ostoskeskuksesta pääsee suoraan viemään shoppailunsa autoonsa. Kuva: Katja Sipilä

Ja mikä on johtopäätös? Vaihtoehtoja on kaksi:

1. Perusmatkaajasta laiva voi tuntua jopa kiusallisen hienolta. Päähän voi pälkähtää kysymyksiä ja hienoista epävarmuutta: olenko pukeutunut tarpeeksi hienosti, missä kohti laivaa minun kuuluisi olla, etten erottuisi liikaa, olenko oikeassa paikassa?

2. Perusmatkaaja nostaa vaatimustasoaan ja ihmettelee, kuinka kummassa hän vuosia matkustikin monilla synkillä ja ahtailla lautoilla, joissa kengänpohja tarttui lattioiden tahmaan ja istumatilaa oli niin vähän, että kyykistely käytävillä oli ainoa vaihtoehto.

Alus on 212 metriä pitkä.

Laivalle mahtuu 2824 matkustajaa ja 800 autoa.

Liikennöi Tallinnan ja Helsingin väliä, matka-aika 2 tuntia.

Alus teki neitsytmatkansa Tallinnasta Helsinkiin sunnuntaina 29.1.2017.

Käyttää polttoaineenaan LNG:tä eli nesteytettyä maakaasua. LNG:n ansiosta Megastar ei tuota rikki- tai hiukkaspäästöjä. Eesti Gaas ostaa kaasun Venäjältä Pihkovan tehtaalta.

Laivan kummi on presidentti Tarja Halonen.

As Tallink Groupin toimitusjohtajan Janek Stalmeisterin mukaan Megastarin käyttöikä on hyvinkin 40 vuotta, jopa 50–60 vuotta.

Los Angelesissa lomasta nauttiminen on tehty helpoksi.

Erikoisinta Los Angelesissa on tämä: kaikki todella näyttää ihan samalta kuin jenkkien tv-sarjoissa ja Hollywood-leffoissa. Kuin koko miljoonakaupunki olisi déjà-vuta: Hollywood ja elokuvastudiot, tähtien täplittämä Walk of Fame sekä Hollywood-kyltti. On kuuluisat Venice Beach- ja Muscle Beach -rannat, Sunset Stripin putiikit, yökerhot ja musiikkiklubit.

Silti kaupunki on myös uskomattoman monipuolinen. Se on unelmakohde malttamattomalle matkailijalle, joka haluaa saada kerralla kaiken rannalla makoilusta kaupungin sykkeeseen ja museoista valtaviin ostoskeskuksiin.

Kaupungin ominta antia on elokuvista tuttujen paikkojen, ihmisten ja ilmiöiden bongailu. Se onnistuu vaikka patikoimalla Runyon Canyonilla. Paikallisten suosima lenkkeilyreitti kulkee West Hollywoodissa keskellä kaupungin sykettä ja lähellä monen kuuluisuuden asuinpaikkoja. Jos julkimoita ei näy, ainakin näköalat ovat taatut.

Toinen vaihtoehto on laulaa karaokea. Kuuluisalla Sunset Stripillä sijaitsevassa Blind Dragon -karaokebaarissa esiintyvät joskus isommatkin nimet ja tulevaisuuden tähdet. Kardashianien uusimpiin suosikkibaareihin pääsee vain suhteilla, mutta tänne voi vain marssia sisään.

Polkien tähtipölyyn

Hienostokaupunginosan leveillä kaduilla mahtuu nauttimaan maisemista ja nähtävyyksistä.
Hienostokaupunginosan leveillä kaduilla mahtuu nauttimaan maisemista ja nähtävyyksistä.

Jalat polkevat rauhalliseen tahtiin, kun talo toisensa perään vilisee ohi. Joukkomme pyöräilee leveästi Beverly Hillsin hienostokaupunginosan kaduilla, ja jonon kärjestä kaikuu oppaamme Aronin ääni: tämän kerrostalon yläkerrassa asuu laulaja Cher, tämän asunnon omisti aiemmin Osbournen muusikkoperhe, tätä suurta taloa legendaarinen Michael Jackson vuokrasi juuri ennen kuolemaansa. Kämpät näyttävät upeilta ja niiden hinnat huimaavat päätä, mutta itse julkimoita ei näy missään. Beverly Hills harkittuine istutuksineen on viehättävä mutta hipihiljainen.

Moottoriteiden halkoma jättimäinen Los Angeles ei ole mikään pyöräilykaupunki, mutta turistit ovat Tripadvisorin matkailusivustolla äänestäneet Bikes and Hikesin retket Losin parhaaksi ulkoilma-aktiviteetiksi. Ja mikä ettei: sekä sää että maisemat hellivät. Reitillä on muutama tuskainen nousu, mutta lenkin jälkeen ei tosiaankaan tunnu siltä, että olisi pyöräillyt yli kymmenen kilometriä.

Plan B:sta työksi

Los Angelesin ilmastoon pyöräilykierros sopii paremmin kuin moneen eurooppalaiseen kaupunkiin, joissa kierroksia vedetään sadeviitat päällä. Tämä oli myös Danny Romanin ajatus, kun hän perusti Bikes and Hikesin seitsemän vuotta sitten. Hän muutti Losiin Kroatiasta työskennelläkseen elokuva-alalla, mutta taantuma sotki unelman. Silloin Danny alkoi muistella pyöräilykierroksia, joita hän oli nähnyt Euroopassa.

–Googlasin, että Los Angelesissa ei ollut mitään tällaista. Maksoin 500 euroa yhdelle kaverille, joka teki meille nettisivut.

Koska Danny ei oikein itsekään uskonut yritykseensä, hän palasi kotiin Kroatiaan. Hän majaili vanhempiensa luona, kun sähköposti alkoi laulaa: turistit halusivat pyöräilemään.

–Ostin kuusi pyörää, ja lähdimme niillä kierroksille kotini edestä. Kypäriä tai muuta turvallisuutta ei ollut, Danny muistelee.

Nykyään yritys työllistää 32 henkeä –ja turisteilla on kypärät päässään. Mutta koska Amerikassa ollaan, ennen pyörän selkään hyppäämistä pitää allekirjoittaa monisivuinen pumaska vastuuvapauslausekkeita.

Kalifornia – mukavuudenhaluisen unelma

Rantakaupunginosa Santa Monicasta löytyy tekemistä päiväksi ja yöksi: urheilua ja baareja. Kuva: Getty Images
Rantakaupunginosa Santa Monicasta löytyy tekemistä päiväksi ja yöksi: urheilua ja baareja. Kuva: Getty Images

Kaliforniassa matkustaminen on melkein luvattoman helppoa. Rahan kanssa ei mene paljon vikaan, jos ajattelee dollarit suoraan euroiksi. Asioiden hoitaminen sujuu, sillä englannin aksentti on tv:stä tuttu. Ruokaa, kauppoja ja nähtävyyksiä on ihan joka makuun. Paras juttu on silti tämä: joka paikassa on ilmainen, julkinen, siisti vessa. Ihmeellistä hemmottelua!

Lennä perille

SAS lentää Los Angelesiin Helsingistä päivittäin Tukholman kautta. Myös esimerkiksi Finnairilla ja Norwegianilla pääsee Los Angelesiin. Suoraa lentoa Suomesta ei vielä tarjoa kukaan.

Ajele autolla

Kalifornian kiertelemiseen kannattaa vuokrata auto, mutta Los Angelesin sisällä pärjää hyvin Uber-kyydeillä. Kyytisovellus Uber on Losissa laillinen, halukkaita kuskeja riittää ja hinnat ovat edullisemmat kuin takseissa. Koska sovellus vaatii netin, on wifin ulottumattomissa tyydyttävä tavalliseen taksiin.

Yövy edullisesti

Airbnb on paras tapa löytää kohtuuhintainen majoitus kaupungista, jossa hotellien hinnat ovat korkeat.

Tuhlaa luksusuniin

Jos on valmis laittamaan satasia yhden yön kestävään hemmotteluun, vaihtoehtoja riittää. Uima-altaan, käsittämättömän kuohkean pedin ja kauniita peilikoristeltuja huoneita tarjoavat esimerkiksi Mondrian West Hollywoodissa ja Viceroy Santa Monicassa.

Osta paikallista

Vaatekaupoissa verot lasketaan loppusummaan usein vasta kassalla. Kun ottaa sen huomioon, hintataso ei juuri eroa Suomesta. Jotkin yhdysvaltalaiset merkkituotteet, kuten Converse-tossut ja Levi’s-farkut, ovat kuitenkin hurjan halpoja verrattuna Suomeen.

Syö mitä vain

Etsit millaista ruokaa tahansa, Los Angelesista sitä löytyy. Valmistaudu haukkaamaan varsinkin lehtikaalia eli kalea, sillä trendivihannes jatkaa voittokulkuaan. Kaikkein ajankohtaisin hittiherkku tosin ei ole kasvis, vaan deviled eggs: marinoidut ja täytetyt kananmunat.

Ruokaillessaan voi nauttia myös erityisen fiinistä tunnelmasta: hienostohotellissa voi fiilistellä hetken, vaikkei haluaisi sijoittaa satoja euroja yöpymiseen. Paikallinen elokuvakäsikirjoittaja Kim DeVenne neuvoo, että Hollywood Roosevelt Hoteliin voi pistäytyä lounaalle ja Beverly Hillsin Four Seasonsiin juomaan yhdet.

Nappaa paikallisen vinkki

Lisa Siemasko, Santa Monica, Los Angeles:

”Downtown LA:n Arts District on energinen alue, jossa on pikkuyrityksiä, ravintoloita ja taidemuseo. Santa Monican kaupunginosassa tykkään Hammer-museosta ja Venice Beachia pitkin kävelemisestä. Venicellä poikkean esimerkiksi Ale Housessa tai Rose Cafessa.”