Viikingit sen jo tiesivät, Gotlannissa on lokoisaa. Lukuisat rannat, rauniot ja ravintolat takaavat unohtumattoman loman Etelä-Ruotsissa.

Shutterstock

3 x rannalle

Teres Oikarinen, 35, urheilukaupan myyjä, käy kesäisin rannalla pari kertaa viikossa.

Tofta, lähellä Visbytä

"Tofta on Gotlannin trendikkäin ja suosituin ranta. Hiekka on ihanan pehmeää. Minulla ja kavereilla on tapana ottaa retkieväät rannalle."

Sudersand, Fårö

"Fårön saaren Sudensand on vähän varttuneempien gotlantilaisten suosiossa. Monet perheet tykkäävät tehdä sinne päivä­matkoja. Minulla on rannalta hyviä muistoja. Olin siellä entisen poikaystäväni kanssa lomamatkalla. Fårö on Gotlannin pohjoispuolella."

Holmhällar, etelässä

"Hiekkapohjainen kiva ja rauhallinen uimaranta on Holmhällarista näyttävien kalkkikivimuodostelmien keskellä Etelä-Gotlannissa."

3 x relaa saarella

Lähiruokaa, ruusuja ja melkein pingviinejäkin.

Kahvilaan: Leva Kungslador

Tästä kahvilasta ei ole kiire pois. Viihtyisälle pihalle tai suureen saliin sisällä unohtuu helposti tuokioksi jos toiseksikin. Herkulliset makeat ja suolaiset tarjottavat ovat luomua ja lähiruokaa.
Toftavägen 20, Visby

Puutarhaan: Botaniska Trädgården

Osta pari palloa jäätelöä tai nappaa lounas kainaloon ja käppäile syömään sitä taianomaiseen Visbyn kasvitieteelliseen puutarhaan. Pieni paratiisi on kuuluisa ruusuistaan.
Botaniska Trädgården sijaitsee aivan rannan tuntumassa Visbyssä, Almedalenista pohjoiseen. Aina avoinna.

Merelle: Stora Karlsön

Stora Karlsön saarella asustelee harvinainen lintuyhdyskunta. Mustavalkoiset ruokkilinnut muistuttavat kaukaa erehdyttävästi pingviinejä. Saarelle astuessa koittaa autuus – hälinä ja hulina ovat tiessään. Oppaan avulla luonnosta ja historiasta saa eniten irti.
Stora Karlsön on puolen tunnin lauttamatkan päässä. Lautat lähtevät Klintehamnista.

3 x bongaa staroja

Ingmar Bergman Elokuvaohjaaja rakastui Fårön karuun saareen heti. Bergman-safarilla pääsee hänen elokuviensa tapahtumapaikoille.

Peppi Pitkätossu Kneippbyn lasten kesämaan Peppi ei paparazzeja pelkää. Huvikummussa voi tavata myös Astrid Lindgren -nuken työssään.

Stockholmsvecka Heinäkuun puolivälin jälkeen Visbyssä bilettää Tukholman eliittinuoriso. Stockholmsveckaa kutsutaan hien, hiekan ja skumpan orgiaksi.

3 x jännitystä

Anna Jansson
Gotlantilaissyntyisen Anna Janssonin dekkareissa seikkailee Visbyssä asuva rikoskomisario Maria Wern. Kirjojen tapahtumat sijoittuvat eri puolille saarta. Anna esittelee saaren historiaa ja pikkukaupungin elämänmenoa kiinnostavasti.

Håkan Östlundh
Yhdessä Håkan Östlundhin kirjoista gotlantilaispoliisi Fredrik Broman alkaa selvittää, miksi Fårön saarelle juuri muuttanutta perhettä on uhkailtu. Pian perheen vanhemmat katoavat. Håkan Östlundhin kirjoja ei ole vielä suomennettu.

Mari Jungstedt
Kirjailija kuvailee jännäreissään usein tarkasti median ja poliisin välistä yhteistyötä. Romaanit sijoittuvat Gotlantiin. Entinen tv-toimittaja on koostanut kirjojensa tapahtumapaikoista mielenkiintoisen nettisivuston: www.jungstedtsgotland.se.

3 x syömään ja juomaan

Opiskelijat Joel Levin, 25, ja Sara Lundin, 22 vinkkaavat nälkäisiä menemään Surfersiin.

Surfers

Aivan Visbyn sydämessä sijaitsee trendikäs Surfers. Listalla länsimainen ja kiinalainen ruoka paiskaavat tyylikkäästi kättä. Vaikka ei illallisnälkä olisikaan, makeasti sisustetussa ravintolassa kannattaa piipahtaa drinkillä.
Södra Kyrkogatan 1, Visby

Creperie & logi

Creperie tarjoillee mainioita ranskalaisia galetteja eli suolaisia pannukakkuja herkullisilla täytteillä. Söpöltä terassilta on huikeat näkymät. Login tyylikkäässä sviitissä yöunet saattavat jäädä sisustuksen ihailun takia vähäisiksi.
Wallersplats 3, Visby

Munkkällaren

Visbyssä on Ruotsin kaupungeista eniten kapakoita asukasta kohti. Yksi suosituimmista on Munkkällaren. Munkkien kellareissa ei tainnut keskiajalla olla aivan yhtä vilkasta kuin Munkkällaren tanssilattialla lauantai-iltana...
Hansgatan 40, Visby   

3 x ympäri

Pyörällä Kierrä Gotlanti pyörällä ja matkamittari on 500
kilometriä rikkaampi. Pyöriä saa vuokrata saarelta.

Moottoripyörällä Todellista vauhdin hurmaa hienoissa maisemissa voi kokea vain moottoripyörän selästä käsin. Motskareitakin saa vuokrattua saarelta.

Autolla Kun Gotlantiin saapuu autolautalla, kannattaa ottaa omasta menopelistä kaikki hyöty irti. Teltta takakontissa alentaa kivasti majoituskustannuksia. 

Gotlantiin pääsee Helsingistä suoraan FlyGotlandilla ja välilaskujen kautta muillakin yhtiöillä. Silja Line ja Viking Line seilaavat Gotlantiin Tukholmasta.

Ruoka. Luonto. Ihmiset. Ne mykistävät superreissaajankin missä päin maailmaa tahansa.

Yhdysvaltalainen Cassanda De Pecol, 27, on ennätysmatkailija. Hän on tehnyt Guinnesin maailmanennätyksen vierailemalla maailman kaikissa valtioissa – ja vieläpä ennätysajassa.

Hän reissasi 196 valtiossa. Aikaa siihen meni lähes 19 kuukautta. Matkansa hän kustansi osittain sponsorirahalla sekä säästöillään.

Lukuisista matkakohteistaan Cassanda löysi suosikkinsa, ja hän on nyt listannut niistä kymmenen parasta, kertoo The Independent -lehti.  

Mikä on sinun lempimatkakohteesi ja miksi? Kerro jutun lopussa.

  1. Mongolia

    ”Syvenny kaukaiseen erämaahan ja ratsasta villihevosilla.”
  2. Bhutan

    ”Opi rauhantahtoisen elämän etiikka.”
  3. Malediivit

    ”Näe yksi maailman sinisimmistä vesistä, valkoisista hiekoista ja kaikkein hienoimmat hiekkavallit.”
  4. Vanuatu

    ”Koe kavan valmistusprosessi ja tapaa ystävällisimmät ihmiset.”
  5. Pakistan

    ”Täällä saa käsityksen raa’asta, todellisesta aasialaiskulttuurista ja ruuasta.”
  6. Oman

    ”Upottaudu aavikolle ja vuorille, sekä omaksu asioita paikallisilta, jotka asuvat vuorilla. Se on kokonaan erilainen elämäntapa.”
  7. Tunisia

    ”Koe Pohjois-Afrikan kulttuuri Lähi-idän fiiliksillä ja suunnaton määrä arkeologista historiaa.”
  8. Peru

    ”Amazonin sademetsä ja Aguas Calientes Machu Picchun juurella.”
  9. Costa Rica

    ”Apinoita, tuoreita hedelmiä, hyvää musiikkia ja tulivuoria… tarvitseeko minun sanoa enempää?”
  10. Uusi-Englanti

    ”Sanotaan, että koti on siellä, missä sydän on, ja mitä enemmän matkustan, sitä paremmin se näkyy minulle.
    Koti on siellä, missä on perhe, missä on turvaverkostoni, missä on kaikki se, josta minut tunnetaan. Kotimaassani on rikas luonto, ja se on tärkeä minulle.”  

Mikä on sinun lempimatkakohteesi ja miksi?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Kymmenen kuukautta reissaava suomalaisbloggaaja kertoo, miten paljon ja mihin rahaa kuluu elämän pisimmällä reissulla.

Anna-Katri Räihä on harrastanut matkustamista koko aikuisikänsä. Matkoillaan hän oli huomannut, että näkemistä ja kokemista riittää aina vaikka kuinka paljon, mutta aika kaikkien juttujen toteuttamiseen ei riitä koskaan.

– Toteutin matkakaipuutani karkaamalla maailmalle lähes joka ikisenä lomapäivänäni. Jokaisen matkan jälkeen palasin Suomeen toki tyytyväisenä matkastani, mutta kärsien yhä enemmän sanoinkuvaamattomasta kaukokaipuusta, Anna-Katri kertoo unelmansa lähtökohdista blogissaan.

Vuoden 2016 lokakuussa Anna-Katri lähti Suomesta aikomuksenaan kiertää maailmaa kymmenen kuukautta. Sitä ennen hän oli suunnitellut matkaansa aktiivisesti reilun vuoden verran, pyytänyt töistä virkavapaata ja etsinyt asuntoonsa vuokralaisen. Tällä hetkellä käynnissä on viides matkakuukausi.

Yli 90 maassa vieraillut Anna-Katri kirjoittaa Adalmina’s adventures -blogia ja kertoo siellä tunnelmia maailmanympärimatkaltaan. Hän paljastaa uudessa postauksessaan reissunsa budjetin, joka on 40 000 euroa.

 

My happy place 🌴 #tropicalgarden #tropicalvibes #bungalow #palmtrees #paradise #moorea #whitedress #bohostyle #wanderlust #frenchpolynesia #tahiti

Kuva, jonka Anna-Katri | Adventure Girl 🍍 (@secretadalmina) julkaisi

– Alun perin se tosin oli vain 20 000–25 000 euroa, mutta matkasuunnitelmiani tehdessä huomasin pian, ettei sillä summalla pitkälle pötkitä – varsinkin jos matkalla halusi olla pidempään kuin muutamia kuukausia ja vierailla samaan aikaan mahdollisimman monessa eri paikassa.

Lue myös! Tämä on suurin rahamoka, jonka matkaa suunnittelevat ihmiset tekevät

Anna-Katri aloitti budjettinsa laskemisen hyvissä ajoin: unelma reissusta oli kytenyt vuosia. Hän säästi aktiivisesti kuukausipalkastaan ja merkitsi summat Exceliin. Samalla hän luokitteli matkamenonsa toiseen taulukkoon ja mietti mukaan pakattavia asioita jo vuosi ennen lähtöään.

Ennen reissuaan hän myi netissä omaisuuttaan ja kartutti matkakassaa niilläkin tuloilla.

50 euron päivät

Suurimman menoerän matkasta muodostavat elämiskustannukset, Anna-Katri laskee. Hän on varannut niihin 15 000 euroa kymmenelle kuukaudelle; se on 38 prosenttia kokonaissummasta. Enimmäkseen hän asustelee hostelleissa, mutta osa öistä sujuu hotelleissa sekä telttamajoituksessa. Jos majoituksesta haluaa tinkiä, kannattaa hyödyntää omat verkostot tai kokeilla vaikkapa sohvasurffausta. Myös kohteen hintataso vaikuttaa paljon.

– Arvioin, että jokaisena matkapäivänä minulla kuluisi noin 50 euroa niin yöpaikkaan, ruokailuun kuin muuhunkin elämiseen. Toki joissakin maissa voi majoitukseen kulua helposti enemmänkin kuin tuo päiväbudjetti sallisi, mutta toisaalta taas joissakin kohteissa päiväbudjetin raja ei välttämättä mene rikki ollenkaan.

Lähes yhtä suuren osan Anna-Katrin budjetista haukkaavat erilaiset tour-paketit. Niille hän on varannut lähes 14 800 euroa, koska hän haluaa kokea muun muassa Etelämantereen risteilyn ja Madagaskarin kiertomatkan. Jos pakettimatkat jättää pois, maailmanympärimatkan hinnaksi jää 25 000 euroa. Halvemmilla lentolipuilla ja vähemmillä matkakohteilla hinta tippuu entisestään.

Ja jos matkalla viettää lyhyemmän aikaa kuin kymmenen kuukautta, pienenevät kustannuksetkin samassa suhteessa, reissaaja vinkkaa.

– Haluan kannustaa, että tällainen matka on mahdollista kaikille.

Lentoihin 1 500 vai 7 600 euroa?

Matkakassaansa Anna-Katri on budjetoinut myös ennen reissuaan vaaditut hankinnat. Matkavakuutus, viisumit ja matkalla tarvittavat välineet maksoivat noin 2 500 euroa. Maailmanympärimatkan lentolipuille sekä muille siirtymille hän uhrasi 19 prosenttia kokonaisbudjetistaan eli 7 640 euroa.

”Halvimmillaan lennot voi napata jopa vain noin 1 500 eurolla.”

– Lentojen hintaan vaikuttaa suoraan se, kuinka monta stoppia matkallesi haluat. Halvimmillaan lennot voi napata jopa vain noin 1 500 eurolla, mutta yleensä silloin kohteita on vain muutamia ja ne ovat hyvin perinteisiä, kuten vaikkapa New York, Havaiji tai Bangkok.

– Lisäksi lentolippujen budjettia laskiessa kannattaa huomioon myös ottaa lippupaketin ulkopuoliset pakolliset muut lennot ja siirtymät. Onneksi varsinkin maiden sisäiset lennot ovat usein edullisia, mutta ne kannattaa myös alusta asti budjetoida matkakassaan mukaan.

Lisää Anna-Katrin lentolipuista ja matkakohteista voit lukea täällä.

Kysely

Haaveiletko maailmanympärimatkasta?

Kun etsit lentolippuja seuraavalle matkallesi, muista incognito-tila ja 21–112 päivän sääntö.

Olipa kyse sitten liike- tai lomamatkasta, lentojen hinnat ovat usein merkittävä osa matkabudjettia.

Jos haluat löytää halvimmat mahdollisimmat lennot, kannattaa uhrata hieman aikaa – niin niiden selvittämiseen kuin itse lentämiseenkin. Kiplinger-sivusto on listannut parhaat keinot, joiden avulla voi säästää jopa satasia sekä turhaa, päämäärätöntä selailuaikaa.

  1. Tyhjennä sivuhistoria
    Ennen kuin edes aloitat lentojen katselemisen, kaksi sääntöä on ylitse muiden:
    * Tyhjennä selaimesi sivuhistoria
    * Selaa lentoja incognito-tilassa
    Internetin varaussivustot ovat ovelia, ja niiden temput hämmentävät matkustajaa. Äskettäin löytämäsi halpa lento on saattanut muuttua pari sataa euroa kalliimmaksi, kun tulet takaisin sivustolle – vaikka olisit ollut poissa sieltä vain muutaman minuutin. Kun tyhjennät sivuhistorian ja kytket päälle incognito-tilan, estät sivustoja seuraamasta jälkiäsi. Samalla voit säästää jopa 50–200 euroa.
  2. Vieraile lentoyhtiön sivustolla
    Lentohintojen vertailemiseen voi helposti käyttää paljonkin aikaa. Moni katsoo eri hakukoneita löytääkseen halvimmat lennot, mutta kannattaa muistaa, että tässäkin on riskinsä. Jotkut matkanjärjestäjät saattavat laskuttaa ylimääräistä – minkä voit välttää varaamalla lipun suoraan lentoyhtiön nettisivuilta. Saat myös yleensä täydet pisteet, mikäli kuulut kanta-asiakasohjelman piiriin. Tarkista siis lippujen hinta myös niiden alkuperäiseltä tarjoajalta, vaikka käyttäisitkin sujuvasti hakukoneita.
  3. Liity postituslistalle
    Mikä on paras tapa pysyä kärryillä lentoyhtiöiden tarjouksista? Kiplinger suosittelee lentoyhtiöiden sähköpostilistalle liittymistä. Se on ilmaista ja kätevää: Meilin saajat kuulevat ensimmäisinä tarjouksista ja uusista palveluista. Heille myös tarjotaan usein erikoisetuja. Moni matkustaja intoilee äkkilähtöinä myytävistä lennoista, mutta niiden hinnat eivät usein ole edes kilpailukykyisiä todellisten lentotarjousten rinnalla.
  4. Varaa kaksi kuukautta ennen lähtöä
    Se, kuinka ajoissa tai myöhään varaat lippusi, määrittää myös matkan hintaa. Selvitysten mukaan paras aika varata lento on noin kahdeksan viikkoa ennen koneen nousua. Mutta jos et kykene laskemaan näin tarkasti ennen haluamaasi lentopäivää, kokeile 21–112 päivän jippoa. Tämä tarkoittaa, että kun lentoliput tulevat myyntiin, niiden hinnat ovat alimmillaan 112 päivän ja 21 päivän välillä ennen matkaa.
  5. Jousta kenttävalinnoissa
    Joillakin saattaa olla suosikkikenttiä, joiden kautta he mielellään lentävät esimerkiksi mannerten väliset lentonsa. Tämä ei kuitenkaan ole aina järkevää. Eri lentokentät ovat erihintaisia, riippuen veroista ja muista maksuista. Siksi varaushetkellä kannattaa pohtia, haluaako maksaa välilaskustaan tai lähdöstään ylimääräistä lentolipussaan – vai tulisiko sittenkin halvemmaksi lennon varaaminen viereiseen kaupunkiin tai jopa maahan? Matkustajamaksujen ja lähtöverojen selvittäminen vaatii hieman työtä, mutta lentokentän valinnalla voi säästää helposti kymppejä, ellei jopa pari sataa euroa.
  6. Vältä pyhälentoja
    Jos yhtään pystyt joustamaan lentopäivissäsi, kannattaa etsiä paluupäiviä, joita muut eivät suosi. Sunnuntait ovat yleisesti kalliita – ja suosituimpia – päiviä lentää takaisin kotiin. Ehkä pystyt venyttämään paluutasi maanantaiaamuun tai tiistaihin? Esimerkiksi Yhdysvalloista tiistaisin ja keskiviikkoisin lähtevät lennot ovat halvimpia, kertoo Fare Comparen selvitys. Lomasesonkien ulkopuolella lentäminen on myös edullisempaa kuin loma-aikoihin.

Mikä on sinun täsmäkeinosi edullisten lentojen nappaamiseen?

Kerro vinkkisi alla olevassa kommentointikentässä.

Eilen sunnuntaina liikennöintinsä aloittanut Megastar kutsuu laivamatkaajaa tuhlaamaan rahansa jo ennen kuin pääsee maihin.

Tallinkin uusi Megastar on elämys, johon muut Tallinnan-lautat eivät pysty vuosiin. Tietenkin: alus on upouusi, hieno ja  maksoi 230 miljoonan euroa, mikä ei ole taskuraha millekään Itämeren laivayhtiölle. Viking käytti oman tilaisuutensa rakennuttamalla Gracen, joka on liikennöinyt nyt neljä vuotta Turusta Tukholmaan.

Ja miten Tallink saa Megastariin laittamansa rahat takaisin? Harva enää on valmis maksamaan laivamatkastaan muutamaa kymppiä enempää, joten tavoite on tietenkin saada matkailija käyttämään rahojaan mahdollisimman paljon laivalla.

Megastarilla se onkin tehty mukavaksi toimenpiteeksi. Kahdessa tunnissa ei edes ehdi suorittaa ja shopata sitä kaikkea, mitä laivaan on saatu mahtumaan. Alus on myös sen verran luksus, että matkailijalle tulee helposti olo, että täällä on helppo nostaa itsensä arjen kaurapuurojen yläpuolelle.

Laivan pääsuunnittelija Samuli Hintikka kiinnitti paljon huomiota Megastarin valaistukseen ja sen tuomiin tunnelmiin. Kuva: Katja Sipilä
Laivan pääsuunnittelija Samuli Hintikka kiinnitti paljon huomiota Megastarin valaistukseen ja sen tuomiin tunnelmiin. Kuva: Katja Sipilä

Tallink palkkasi laivan sisätilojen suunnittelijaksi palkitun Vertti Kiven yrityksen dSign Vertti Kivi & Con, jonka Samuli Hintikasta tuli laivan pääsuunnittelija. Hintikka tiimeineen tekikin laivasta viihtyisän kulutuskeskuksen eli valoisan, avaran ja logistisesti fiksun: mikään käytävä ei johda umpikujaan, vaan uuteen paikkaan, jossa voi ostaa jotain. Koska piti ottaa myös huomioon työmatkalaiset ja omaa rauhaa arvostavat porukat, kuluttajaa ei ohjailla räikeästi vaan hyvällä fiiliksellä eteenpäin.

Aulasta se alkaa

Kaikki alkaa siitä, kun astuu sisään laivaan. Eipä tässä tunne tulleensa Tallinnan-lautalle vaan ison skandinaavisen design-hotellin aulaan. Tila on matala mutta avara, ja sen päässä näkyy valtava houkutteleva istuskeluryhmä, ja onpa sopivasti juuri kahvilakin siinä vieressä. Aurinko siivilöityy sisään laivan molempien kylkien puolelta – valoilmiö, jota ei ole ennen Tallinnan-laivoilla nähty. On vaaleaa pintaa, tummaa ja vaaleaa puuta, graafista kuviota harmaan ja mustan sävyisissä villakankaisissa kokolattiamatoissa, erikoisia lamppuja ja upotettuja ledejä.

Mustavalkoiseen pukeutuja mätsäytyy helposti laivan sisustukseen. Kuva: Katja Sipilä
Mustavalkoiseen pukeutuja mätsäytyy helposti laivan sisustukseen. Kuva: Katja Sipilä

Ja entäs buffet sitten? Yhä trendikäs avokeittiö, mustaa metallia, tiskien yllä yrttiruukkuja. Tilaa on, mutta jos ruokailijoita on vähän, osan tilasta voi sulkea, jotta kukaan ei tuntisi oloaan orvoksi tai väärään paikkaan eksyneeksi. Yksi osa buffasta on eristetty lasiseinillä: siellä on á la carte. Se ei ole kaukana buffetista vissistä syystä:

– Matkustaja voi sitten buffet-ravintolaan tullessaan katsoa, että hei, mennään sittenkin tuonne Chef's kitcheniin, Hintikka selvitti Megastarin lehdistötilaisuudessa.

Buffetista saa tietysti laivareissun klassikoita eli kokonaisia katkarapuja. Kuva: Katja Sipilä
Buffetista saa tietysti laivareissun klassikoita eli kokonaisia katkarapuja. Kuva: Katja Sipilä

Sporttibaari haastaa perustuopinryystäjän: Jos tavoitteena on vetäistä kivat nousut ennen rantautumista Tallinnaan, niin mikä on fiilis, kun baarin ovella onkin musta hevonen, jonka päässä on lamppu? Ihanan outoa, mutta toivottavasti teos saa osakseen vain lempeää kohtelua.

Sporttibaari 2.0 eli Victory bar. Kuva: Tallink Silja / Marek Metslaine
Sporttibaari 2.0 eli Victory bar. Kuva: Tallink Silja / Marek Metslaine

Itämeren suurinta ostoskeskusta ei ole hehkutettu turhaan. Se pärjää heittämällä mille tahansa modernille ostoskeskukselle. On valoa, sopivasti blingiä ja luksusta – ja taas tilaa. Pinta-alaa on kahdessa kerroksessa yhteensä 2 800 m² eli kuten Tallink itse vertaa: 11 tenniskentän verran. Leveillä käytävillä pärjää törmäilemättä isossakin shoppaajalaumassa, vaikka ostoskärrytkin ovat tavallista isommat. Kaupan käytävät vain jatkuvat ja jatkuvat, ja sitten on vielä toinen kerros koluttavana: vaatteita, viinaa, mausteita, kosmetiikkaa, koruja – kaikkea tuttua mutta enemmän ja isommin. Mahtaako kahden tunnin laivamatka edes riittää, varsinkin jos haluaa käydä myös jossakin aluksen seitsemästä ravitsemuspisteestä? Kovassa tuiskeessa ei kannata turvautua sinänsä nerokkaaseen itsepalveluun: Kaupan ovelta saa viivakoodiskannerin, jolla voi sitten kätevästi piipata omat ostoksensa sitä mukaan kuin lappaa niitä kärryynsä. Lopuksi ostokset voi maksaa itsepalvelukassalla.

Jos maksaa vähän lisää, auton saa sellaiselle paikalle, että ostoskeskuksesta pääsee suoraan viemään shoppailunsa autoonsa. Kuva: Katja Sipilä
Jos maksaa vähän lisää, auton saa sellaiselle paikalle, että ostoskeskuksesta pääsee suoraan viemään shoppailunsa autoonsa. Kuva: Katja Sipilä

Ja mikä on johtopäätös? Vaihtoehtoja on kaksi:

1. Perusmatkaajasta laiva voi tuntua jopa kiusallisen hienolta. Päähän voi pälkähtää kysymyksiä ja hienoista epävarmuutta: olenko pukeutunut tarpeeksi hienosti, missä kohti laivaa minun kuuluisi olla, etten erottuisi liikaa, olenko oikeassa paikassa?

2. Perusmatkaaja nostaa vaatimustasoaan ja ihmettelee, kuinka kummassa hän vuosia matkustikin monilla synkillä ja ahtailla lautoilla, joissa kengänpohja tarttui lattioiden tahmaan ja istumatilaa oli niin vähän, että kyykistely käytävillä oli ainoa vaihtoehto.

Alus on 212 metriä pitkä.

Laivalle mahtuu 2824 matkustajaa ja 800 autoa.

Liikennöi Tallinnan ja Helsingin väliä, matka-aika 2 tuntia.

Alus teki neitsytmatkansa Tallinnasta Helsinkiin sunnuntaina 29.1.2017.

Käyttää polttoaineenaan LNG:tä eli nesteytettyä maakaasua. LNG:n ansiosta Megastar ei tuota rikki- tai hiukkaspäästöjä. Eesti Gaas ostaa kaasun Venäjältä Pihkovan tehtaalta.

Laivan kummi on presidentti Tarja Halonen.

As Tallink Groupin toimitusjohtajan Janek Stalmeisterin mukaan Megastarin käyttöikä on hyvinkin 40 vuotta, jopa 50–60 vuotta.