Leiden on virkeä yliopistokaupunki. Kuvat: MV Photos

Entä jos ensi kaupunkilomalla suuntaisikin muualle kuin kuhisevaan metropoliin?

Moni eläväinen kaupunki jää suotta tuttujen ja turvallisten pariisien ja tukholmien varjoon. Joskus kannattaa poiketa tutuilta poluilta – ainakin nämä 13 kaupunkia tarjoavat kiinnostavaa tekemistä ja ihania elämyksiä.

Moderni Venetsia

Leidenia halkoo vaikuttava verkosto kauniita kanaaleja: siellä niitä on lie eniten Hollannissa. Yliopistokaupunki onkin kuin arkinen ja moderni versio Venetsiasta.

Leidenissa asutaan tiiviisti mutta maalaistunnelmissa. Kadulla vastaan saattaa tepastella kanalauma poikasineen. Linnuilla on omistajansa, mutta kaduilla ne saavat vaappua vapaasti.

Vain 25 kilometrin päässä on Haag, josta löytyy cityelämää, hengästyttävä Chinatown sekä upea ranta, jonka tunnelma muistuttaa Ranskan Rivieraa.

Haagissa voi viettää rantaelämää.

 

Bouillabaissea ja pastista

Marseille jää turhaan viereisen Ranskan Rivieran varjoon. Kaupungissa on nähtävää ja koettavaa viikonlopuksi tai jopa useaksi päiväksi.

Vieux Port -satama on kaiken keskipiste. Sen ravintoloissa voi syödä bouillabaissen (lausutaan bujabasee), pohjoisafrikkalaisen couscous-aterian tai siemailla pastiksen.

Satamasta pääsee myös saariretkille. Kiehtovin on Ifin vankilasaari, jossa myös Alexander Dumas’n Monte-Criston kreivi -kirjan sankari oli vankina.

Jos Tukholma tuntuu liian fiiniltä, Malmö on kohteesi.

Ruotsalaisten Berliini

Jos Tukholma tuntuu liian fiiniltä, Malmö on kohteesi. Ruotsalaiskaupungissa on Berliinin tunnelmaa, mutta bonuksena on myös ihana meri. Malmössä kannattaa mennä keikalle, sillä kaupungin musiikkitarjonta on huima. Modernin taiteen museo on ehdoton must.

Yhdistä lomaasi kätevästi päivä Kööpenhaminassa.

Kahviloita ja keikkoja

Ruotsissa on muitakin kivoja kaupunkeja. Hyviä keikkoja ja virkeää kulttuuria arvostavan kohde on Göteborg, monen tunnetun ruotsalaisbändin ja -artistin kotikaupunki. Muutenkin meno on rento. Kun nälkä yllättää, kivoja kahviloita löytää vaikkapa Linnégatanilta. La Petite Cafén brunssi on joka kruunun arvoinen. Hyvää vegeruokaa arvostava piipahtaa Happy M Kitchenissä.

Bongaa ainakin nämä:

1. Majornan ihana puutalokaupunginosa.

2. Maisemat Skansen Kronanin näköalapaikalta.

3. Trädgårdsföreningenin puiston kukkaloisto.

Osakaan kannattaa mennä kirsikkapuiden kukinnan aikaan.

 

Neonvärejä ja pannareita

Osaka häviää Tokiolle metroverkoston laajuudessa, mutta se on ensi kertaa Japanissa matkailevan eduksi. Osakan metroverkostossakin on yli 130 asemaa.

Kaupunki on täynnä herkullisia ruokapaikkoja. Se välkkyy sekä neonvärejä että huokuu historian helmiä. Osakan linnaan kannattaa kiivetä, olipa sateista tai hellesää.

Osakalaiset ovat ylpeitä okonomiyakistaan eli suolaisesta pannaristaan. Siihen saa ne täytteet, joista itse pitää eniten – sekä paljon majoneesia.

Ranskankielinen Montréal on villi sekoitus eri makuja, nähtävyyksiä ja tapahtumia.

Taidetta ja urheilua

Montréal on eurooppalaisin Kanadan kaupungeista, mutta silti omanlaisensa. Ranskankielinen Montréal on villi sekoitus eri makuja, nähtävyyksiä ja tapahtumia. Sen parhaat kulttuuririennot ja taidekaupat löytyvät Quartier Latin -kaupunginosasta. Penkkiurheilija suuntaa Olympiapuistoon ja Montréal Canadiensin kotihalliin.

Habitat 67 -asuintalossa on ihmettelemistä.

 

Maamerkki arkkitehtuurin nälkäiselle! Montréalin vuoden 1967 maailmannäyttelyä varten rakennettu Habitat 67 näyttää sekä hölmön sekavalta että äärimmäisen mielenkiintoiselta asuintalolta, jonka pihalla kannattaa käydä pällistelemässä.

Portviiniä ja Potter-portaikko

Ei Portoa ilman portviiniä. Joenrantakaupunki yhdistyy sillalla naapurikaupunki Vila Nova de Gaiaan, jossa maineikkaat portviinikellarit sijaitsevat. Sivummalla keskustasta on myös hylättyjä portviinikellareita, joihin voi hiippailla tutkimusretkelle.

Potter-portaikko on totta!

 

Kaunis, pieni portugalilaiskaupunki tarjoaa viinin ohella kuitenkin myös muita nautintoja. Historiallinen keskusta on Unescon maailmanperintökohde ja kirjakauppa Livraria Lello jokaisen Harry Potter -fanin pyhiinvaelluskohde: sieltä kirjailija ammensi inspiraatiota Tylypahkan porttaikkoihin.

Övereimmän ruokakokemuksen saa upottamalla hampaansa francesinha-leipään, josta ei lihaa puutu.

Francesinhasta ei jää nälkä!

 

Söpöä hippeilyä

Britannian Brightonissa on hieno ranta, supersöpö keskusta ja ihana hippi ilmapiiri. Perille pääsee, kun ottaa halvan lennon Gatwickin lentokentälle ja hyppää siitä junaan. Edullinen kiskomatka vie vain 20 minuuttia. Testaa perillä nämä:

La Chosa. Edullinen meksikolainen katuruokaravintola pikkuputiikeista kuuluisalla North Laine -alueella. Kokeile burritoja ja enchilladaksia. Ravintola ei ota varauksia alle 10 hengeltä, mutta yleensä pöydän saa suhteellisen nopeasti.

Curry Leaf Cafe. Intialainen katuruokaravintola kivenheiton päässä Brightonin päärantakadulta. Kahden kämppiksen perustamassa ravintolassa on myös laaja valikoima vegaanisia ja gluteenittomia vaihtoehtoja.

Kahvia! Small Bath Coffee Roasters on omaa luokkaansa. Small Batch aloitti pienenä perheyrityksenä ja on paahtanut kahvia Brightonissa vuodesta 2006. Eettisellä ketjulla on tällä hetkellä viisi kahvilaa ja kaksi kahvikojua, ja heidän paahtoaan saa myös monesta kaupasta.

Vinkit antoi Mari Martiskainen, joka on asunut Brightonissa 15 vuotta.

Vilnassa on helppo löytää superhyvää ja halpaa ruokaa lähes joka kadunkulmasta .

Säästeliään kulinaristin kaupunki

Liettuan pääkaupunki Vilna on pieni mutta trendikäs. Se on myös kulinaristin valinta: superhyvää ja halpaa ruokaa on helppo löytää lähes joka kadunkulmasta murto-osalla suomalaisten ravintoloiden hinnasta. Kokeile vaikka näitä:

Stebuklai. Fine dining -ravintola, jonne kannattaa mennä viikonloppuna aamiaiselle. Gyneju˛ gatv 14.

Vegafé. Hippihenkistä kasvisruokaa tarjoileva vegeravintola. Totoriu˛ gatv 3.

Thierry Kepykla. Ranskalainen leipomokahvilaketju. Yksi kahviloista on ihanassa Užupisin boheemikaupunginosassa. Užupio gatv 19, Švitrigailos gatv 29, Jasinskio gatv 16a.

Sweet root. Kausittain vaihtuvista paikallisista raaka-aineista syntyy seitsemän ruokalajin maistelumenu, hinta 50 euroa. Užupio gatve 22.

+ matka mikrovaltioon

Vilnan keskustasta on vain lyhyt kävelymatka mikrovaltio Užupisiin. Kaupunginosa syntyi osin toisen maailmansodan seurauksena, kun Liettuan juutalaiset joutuivat holokaustin uhreiksi. Sodan jälkeen juutalaisilta tyhjentyneisiin taloihin muutti irtolaisia ja asunnottomia –ja taiteilijoita. Asukkaat julistivat alueen vuonna 1997 Užupisin tasavallaksi, jolla on oma lippu ja presidentti.

Taidetarjonnan lisäksi ihmetellä perustuslakia, joka komeilee kylteissä kolmella kielellä Paupio-kadulla. Eräs artikla kuuluu näin: ”Koiralla on oikeus olla koira”.

Jäätelöä ja maisemia

Italian Genova on vähemmän turistirysä kuin vaikkapa kuuluisat Venetsia, Firenze, Milano tai Rooma, mutta silti se tarjoaa upeaa arkkitehtuuria, maisemia, taidetta, ruokaa, viiniä, jäätelöä ja historiaa. Satamakaupunki on kätevän kokoinen, ja sinne pääsee helposti ja halvalla junalla.

Minibudjetin matkailija pysyy hyvin kylläisenä pintxos-annoksilla.

Boheemin valinta

Jos etsit viehättävää, boheemisti rähjäistä pikkukaupunkia, jossa pääsee kävelemällä paikasta toiseen ja jossa hinnat ovat edulliset, mene Bilbaoon. Suuri osa Espanjan huippukokeista on kotoisin Baskimaalta, ja se maistuu ravintolatarjonnassa. Ruoka ei silti ole kallista, ja minibudjetin matkailija pysyy hyvin kylläisenä lähes joka baarissa myytävillä pintxos-annoksilla. Kiva hengailupaikka on esimerkiksi Gallo Negro (Calle del Perro 7).

Kulttuurinnälkä tyydyttyy superkauniissa Guggenheimin taidemuseossa. Jos taas kaipaa rantaelämää, Sopelanan pikkukaupunki kauniine rantoineen on vain muutaman metropysäkin päässä.

Bilbaossa tunnelma on erilainen kuin missään muualla Espanjassa: katukuvaan mahtuvat sopuisasti niin punkkarit kuin hienostoleiditkin. Tunnin bussimatkan päässä on idyllinen San Sebastianin pikkukaupunki, jossa ehtii käydä myös päiväseltään.

Yöksi riadiin

Etsi mukava kattoterassi, tilaa pannullinen minttuteetä ja tarkkaile hälinää. Kiireisillä kaduilla ajavat vierekkäin katumaasturit ja aasien vetämät rattaat. Marrakechin kaduilla Marokossa ajantaju ja suuntavaisto katoavat. Kauppakaduilla eli soukissa on yhtä helppo hullaantua kuin eksyä. Älä tee ostoksia tinkimättä ja muista, ettei mikään ole ilmaista!

Kattoterassilta voi ihailla katuvilinää rauhassa.

 

Vanhankaupungin riadit eli sisäpihalliset majatalot ovat tunnelmallisia majoitusvaihtoehtoja. Muita kuin marokkolaisia ravintoloita on vähän ja hyvä niin, sillä paikallinen ruoka on erinomaista. Jos kaipaat taukoa hälinästä, suuntaa kylpylään eli hammamiin.

Perillä odottavat hyvät taidemuseot ja shoppailuapajat.

Kanavakahveja ja shoppailua

Saksan Hampuria ei tule ehkä ensimmäiseksi kutsuttua kanavakaupungiksi, mutta sellainen se on. Istahda kanavan varteen terassikahville tai -lounaalle ja nauti maisemasta.

Hampurin-lennot eivät ole ihan halpoja, mutta perillä odottavat hyvät taidemuseot ja shoppailuapajat. Muista koluta läpi alati uudistuvat satama-alueet.

Luontoelämyksiä ja rentoa menoa

Etelämmäskin Saksaan kannattaa eksyä. Sveitsin ja Ranskan rajan tuntumassa sijaitsee mukava ja rento Freiburg, joka kuhisee opiskelijoita. Siksi myös edullisia ja viihtyisiä kahviloita ja ruokapaikkoja on paljon. Vanhankaupungin pikkukujat houkuttelevat shoppaajaa, Schwarzwaldin vuoristoalue luontomatkaajaa.

Ruoka. Luonto. Ihmiset. Ne mykistävät superreissaajankin missä päin maailmaa tahansa.

Yhdysvaltalainen Cassanda De Pecol, 27, on ennätysmatkailija. Hän on tehnyt Guinnesin maailmanennätyksen vierailemalla maailman kaikissa valtioissa – ja vieläpä ennätysajassa.

Hän reissasi 196 valtiossa. Aikaa siihen meni lähes 19 kuukautta. Matkansa hän kustansi osittain sponsorirahalla sekä säästöillään.

Lukuisista matkakohteistaan Cassanda löysi suosikkinsa, ja hän on nyt listannut niistä kymmenen parasta, kertoo The Independent -lehti.  

Mikä on sinun lempimatkakohteesi ja miksi? Kerro jutun lopussa.

  1. Mongolia

    ”Syvenny kaukaiseen erämaahan ja ratsasta villihevosilla.”
  2. Bhutan

    ”Opi rauhantahtoisen elämän etiikka.”
  3. Malediivit

    ”Näe yksi maailman sinisimmistä vesistä, valkoisista hiekoista ja kaikkein hienoimmat hiekkavallit.”
  4. Vanuatu

    ”Koe kavan valmistusprosessi ja tapaa ystävällisimmät ihmiset.”
  5. Pakistan

    ”Täällä saa käsityksen raa’asta, todellisesta aasialaiskulttuurista ja ruuasta.”
  6. Oman

    ”Upottaudu aavikolle ja vuorille, sekä omaksu asioita paikallisilta, jotka asuvat vuorilla. Se on kokonaan erilainen elämäntapa.”
  7. Tunisia

    ”Koe Pohjois-Afrikan kulttuuri Lähi-idän fiiliksillä ja suunnaton määrä arkeologista historiaa.”
  8. Peru

    ”Amazonin sademetsä ja Aguas Calientes Machu Picchun juurella.”
  9. Costa Rica

    ”Apinoita, tuoreita hedelmiä, hyvää musiikkia ja tulivuoria… tarvitseeko minun sanoa enempää?”
  10. Uusi-Englanti

    ”Sanotaan, että koti on siellä, missä sydän on, ja mitä enemmän matkustan, sitä paremmin se näkyy minulle.
    Koti on siellä, missä on perhe, missä on turvaverkostoni, missä on kaikki se, josta minut tunnetaan. Kotimaassani on rikas luonto, ja se on tärkeä minulle.”  

Mikä on sinun lempimatkakohteesi ja miksi?

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Kymmenen kuukautta reissaava suomalaisbloggaaja kertoo, miten paljon ja mihin rahaa kuluu elämän pisimmällä reissulla.

Anna-Katri Räihä on harrastanut matkustamista koko aikuisikänsä. Matkoillaan hän oli huomannut, että näkemistä ja kokemista riittää aina vaikka kuinka paljon, mutta aika kaikkien juttujen toteuttamiseen ei riitä koskaan.

– Toteutin matkakaipuutani karkaamalla maailmalle lähes joka ikisenä lomapäivänäni. Jokaisen matkan jälkeen palasin Suomeen toki tyytyväisenä matkastani, mutta kärsien yhä enemmän sanoinkuvaamattomasta kaukokaipuusta, Anna-Katri kertoo unelmansa lähtökohdista blogissaan.

Vuoden 2016 lokakuussa Anna-Katri lähti Suomesta aikomuksenaan kiertää maailmaa kymmenen kuukautta. Sitä ennen hän oli suunnitellut matkaansa aktiivisesti reilun vuoden verran, pyytänyt töistä virkavapaata ja etsinyt asuntoonsa vuokralaisen. Tällä hetkellä käynnissä on viides matkakuukausi.

Yli 90 maassa vieraillut Anna-Katri kirjoittaa Adalmina’s adventures -blogia ja kertoo siellä tunnelmia maailmanympärimatkaltaan. Hän paljastaa uudessa postauksessaan reissunsa budjetin, joka on 40 000 euroa.

 

My happy place 🌴 #tropicalgarden #tropicalvibes #bungalow #palmtrees #paradise #moorea #whitedress #bohostyle #wanderlust #frenchpolynesia #tahiti

Kuva, jonka Anna-Katri | Adventure Girl 🍍 (@secretadalmina) julkaisi

– Alun perin se tosin oli vain 20 000–25 000 euroa, mutta matkasuunnitelmiani tehdessä huomasin pian, ettei sillä summalla pitkälle pötkitä – varsinkin jos matkalla halusi olla pidempään kuin muutamia kuukausia ja vierailla samaan aikaan mahdollisimman monessa eri paikassa.

Lue myös! Tämä on suurin rahamoka, jonka matkaa suunnittelevat ihmiset tekevät

Anna-Katri aloitti budjettinsa laskemisen hyvissä ajoin: unelma reissusta oli kytenyt vuosia. Hän säästi aktiivisesti kuukausipalkastaan ja merkitsi summat Exceliin. Samalla hän luokitteli matkamenonsa toiseen taulukkoon ja mietti mukaan pakattavia asioita jo vuosi ennen lähtöään.

Ennen reissuaan hän myi netissä omaisuuttaan ja kartutti matkakassaa niilläkin tuloilla.

50 euron päivät

Suurimman menoerän matkasta muodostavat elämiskustannukset, Anna-Katri laskee. Hän on varannut niihin 15 000 euroa kymmenelle kuukaudelle; se on 38 prosenttia kokonaissummasta. Enimmäkseen hän asustelee hostelleissa, mutta osa öistä sujuu hotelleissa sekä telttamajoituksessa. Jos majoituksesta haluaa tinkiä, kannattaa hyödyntää omat verkostot tai kokeilla vaikkapa sohvasurffausta. Myös kohteen hintataso vaikuttaa paljon.

– Arvioin, että jokaisena matkapäivänä minulla kuluisi noin 50 euroa niin yöpaikkaan, ruokailuun kuin muuhunkin elämiseen. Toki joissakin maissa voi majoitukseen kulua helposti enemmänkin kuin tuo päiväbudjetti sallisi, mutta toisaalta taas joissakin kohteissa päiväbudjetin raja ei välttämättä mene rikki ollenkaan.

Lähes yhtä suuren osan Anna-Katrin budjetista haukkaavat erilaiset tour-paketit. Niille hän on varannut lähes 14 800 euroa, koska hän haluaa kokea muun muassa Etelämantereen risteilyn ja Madagaskarin kiertomatkan. Jos pakettimatkat jättää pois, maailmanympärimatkan hinnaksi jää 25 000 euroa. Halvemmilla lentolipuilla ja vähemmillä matkakohteilla hinta tippuu entisestään.

Ja jos matkalla viettää lyhyemmän aikaa kuin kymmenen kuukautta, pienenevät kustannuksetkin samassa suhteessa, reissaaja vinkkaa.

– Haluan kannustaa, että tällainen matka on mahdollista kaikille.

Lentoihin 1 500 vai 7 600 euroa?

Matkakassaansa Anna-Katri on budjetoinut myös ennen reissuaan vaaditut hankinnat. Matkavakuutus, viisumit ja matkalla tarvittavat välineet maksoivat noin 2 500 euroa. Maailmanympärimatkan lentolipuille sekä muille siirtymille hän uhrasi 19 prosenttia kokonaisbudjetistaan eli 7 640 euroa.

”Halvimmillaan lennot voi napata jopa vain noin 1 500 eurolla.”

– Lentojen hintaan vaikuttaa suoraan se, kuinka monta stoppia matkallesi haluat. Halvimmillaan lennot voi napata jopa vain noin 1 500 eurolla, mutta yleensä silloin kohteita on vain muutamia ja ne ovat hyvin perinteisiä, kuten vaikkapa New York, Havaiji tai Bangkok.

– Lisäksi lentolippujen budjettia laskiessa kannattaa huomioon myös ottaa lippupaketin ulkopuoliset pakolliset muut lennot ja siirtymät. Onneksi varsinkin maiden sisäiset lennot ovat usein edullisia, mutta ne kannattaa myös alusta asti budjetoida matkakassaan mukaan.

Lisää Anna-Katrin lentolipuista ja matkakohteista voit lukea täällä.

Kysely

Haaveiletko maailmanympärimatkasta?

Kun etsit lentolippuja seuraavalle matkallesi, muista incognito-tila ja 21–112 päivän sääntö.

Olipa kyse sitten liike- tai lomamatkasta, lentojen hinnat ovat usein merkittävä osa matkabudjettia.

Jos haluat löytää halvimmat mahdollisimmat lennot, kannattaa uhrata hieman aikaa – niin niiden selvittämiseen kuin itse lentämiseenkin. Kiplinger-sivusto on listannut parhaat keinot, joiden avulla voi säästää jopa satasia sekä turhaa, päämäärätöntä selailuaikaa.

  1. Tyhjennä sivuhistoria
    Ennen kuin edes aloitat lentojen katselemisen, kaksi sääntöä on ylitse muiden:
    * Tyhjennä selaimesi sivuhistoria
    * Selaa lentoja incognito-tilassa
    Internetin varaussivustot ovat ovelia, ja niiden temput hämmentävät matkustajaa. Äskettäin löytämäsi halpa lento on saattanut muuttua pari sataa euroa kalliimmaksi, kun tulet takaisin sivustolle – vaikka olisit ollut poissa sieltä vain muutaman minuutin. Kun tyhjennät sivuhistorian ja kytket päälle incognito-tilan, estät sivustoja seuraamasta jälkiäsi. Samalla voit säästää jopa 50–200 euroa.
  2. Vieraile lentoyhtiön sivustolla
    Lentohintojen vertailemiseen voi helposti käyttää paljonkin aikaa. Moni katsoo eri hakukoneita löytääkseen halvimmat lennot, mutta kannattaa muistaa, että tässäkin on riskinsä. Jotkut matkanjärjestäjät saattavat laskuttaa ylimääräistä – minkä voit välttää varaamalla lipun suoraan lentoyhtiön nettisivuilta. Saat myös yleensä täydet pisteet, mikäli kuulut kanta-asiakasohjelman piiriin. Tarkista siis lippujen hinta myös niiden alkuperäiseltä tarjoajalta, vaikka käyttäisitkin sujuvasti hakukoneita.
  3. Liity postituslistalle
    Mikä on paras tapa pysyä kärryillä lentoyhtiöiden tarjouksista? Kiplinger suosittelee lentoyhtiöiden sähköpostilistalle liittymistä. Se on ilmaista ja kätevää: Meilin saajat kuulevat ensimmäisinä tarjouksista ja uusista palveluista. Heille myös tarjotaan usein erikoisetuja. Moni matkustaja intoilee äkkilähtöinä myytävistä lennoista, mutta niiden hinnat eivät usein ole edes kilpailukykyisiä todellisten lentotarjousten rinnalla.
  4. Varaa kaksi kuukautta ennen lähtöä
    Se, kuinka ajoissa tai myöhään varaat lippusi, määrittää myös matkan hintaa. Selvitysten mukaan paras aika varata lento on noin kahdeksan viikkoa ennen koneen nousua. Mutta jos et kykene laskemaan näin tarkasti ennen haluamaasi lentopäivää, kokeile 21–112 päivän jippoa. Tämä tarkoittaa, että kun lentoliput tulevat myyntiin, niiden hinnat ovat alimmillaan 112 päivän ja 21 päivän välillä ennen matkaa.
  5. Jousta kenttävalinnoissa
    Joillakin saattaa olla suosikkikenttiä, joiden kautta he mielellään lentävät esimerkiksi mannerten väliset lentonsa. Tämä ei kuitenkaan ole aina järkevää. Eri lentokentät ovat erihintaisia, riippuen veroista ja muista maksuista. Siksi varaushetkellä kannattaa pohtia, haluaako maksaa välilaskustaan tai lähdöstään ylimääräistä lentolipussaan – vai tulisiko sittenkin halvemmaksi lennon varaaminen viereiseen kaupunkiin tai jopa maahan? Matkustajamaksujen ja lähtöverojen selvittäminen vaatii hieman työtä, mutta lentokentän valinnalla voi säästää helposti kymppejä, ellei jopa pari sataa euroa.
  6. Vältä pyhälentoja
    Jos yhtään pystyt joustamaan lentopäivissäsi, kannattaa etsiä paluupäiviä, joita muut eivät suosi. Sunnuntait ovat yleisesti kalliita – ja suosituimpia – päiviä lentää takaisin kotiin. Ehkä pystyt venyttämään paluutasi maanantaiaamuun tai tiistaihin? Esimerkiksi Yhdysvalloista tiistaisin ja keskiviikkoisin lähtevät lennot ovat halvimpia, kertoo Fare Comparen selvitys. Lomasesonkien ulkopuolella lentäminen on myös edullisempaa kuin loma-aikoihin.

Mikä on sinun täsmäkeinosi edullisten lentojen nappaamiseen?

Kerro vinkkisi alla olevassa kommentointikentässä.

Eilen sunnuntaina liikennöintinsä aloittanut Megastar kutsuu laivamatkaajaa tuhlaamaan rahansa jo ennen kuin pääsee maihin.

Tallinkin uusi Megastar on elämys, johon muut Tallinnan-lautat eivät pysty vuosiin. Tietenkin: alus on upouusi, hieno ja  maksoi 230 miljoonan euroa, mikä ei ole taskuraha millekään Itämeren laivayhtiölle. Viking käytti oman tilaisuutensa rakennuttamalla Gracen, joka on liikennöinyt nyt neljä vuotta Turusta Tukholmaan.

Ja miten Tallink saa Megastariin laittamansa rahat takaisin? Harva enää on valmis maksamaan laivamatkastaan muutamaa kymppiä enempää, joten tavoite on tietenkin saada matkailija käyttämään rahojaan mahdollisimman paljon laivalla.

Megastarilla se onkin tehty mukavaksi toimenpiteeksi. Kahdessa tunnissa ei edes ehdi suorittaa ja shopata sitä kaikkea, mitä laivaan on saatu mahtumaan. Alus on myös sen verran luksus, että matkailijalle tulee helposti olo, että täällä on helppo nostaa itsensä arjen kaurapuurojen yläpuolelle.

Laivan pääsuunnittelija Samuli Hintikka kiinnitti paljon huomiota Megastarin valaistukseen ja sen tuomiin tunnelmiin. Kuva: Katja Sipilä
Laivan pääsuunnittelija Samuli Hintikka kiinnitti paljon huomiota Megastarin valaistukseen ja sen tuomiin tunnelmiin. Kuva: Katja Sipilä

Tallink palkkasi laivan sisätilojen suunnittelijaksi palkitun Vertti Kiven yrityksen dSign Vertti Kivi & Con, jonka Samuli Hintikasta tuli laivan pääsuunnittelija. Hintikka tiimeineen tekikin laivasta viihtyisän kulutuskeskuksen eli valoisan, avaran ja logistisesti fiksun: mikään käytävä ei johda umpikujaan, vaan uuteen paikkaan, jossa voi ostaa jotain. Koska piti ottaa myös huomioon työmatkalaiset ja omaa rauhaa arvostavat porukat, kuluttajaa ei ohjailla räikeästi vaan hyvällä fiiliksellä eteenpäin.

Aulasta se alkaa

Kaikki alkaa siitä, kun astuu sisään laivaan. Eipä tässä tunne tulleensa Tallinnan-lautalle vaan ison skandinaavisen design-hotellin aulaan. Tila on matala mutta avara, ja sen päässä näkyy valtava houkutteleva istuskeluryhmä, ja onpa sopivasti juuri kahvilakin siinä vieressä. Aurinko siivilöityy sisään laivan molempien kylkien puolelta – valoilmiö, jota ei ole ennen Tallinnan-laivoilla nähty. On vaaleaa pintaa, tummaa ja vaaleaa puuta, graafista kuviota harmaan ja mustan sävyisissä villakankaisissa kokolattiamatoissa, erikoisia lamppuja ja upotettuja ledejä.

Mustavalkoiseen pukeutuja mätsäytyy helposti laivan sisustukseen. Kuva: Katja Sipilä
Mustavalkoiseen pukeutuja mätsäytyy helposti laivan sisustukseen. Kuva: Katja Sipilä

Ja entäs buffet sitten? Yhä trendikäs avokeittiö, mustaa metallia, tiskien yllä yrttiruukkuja. Tilaa on, mutta jos ruokailijoita on vähän, osan tilasta voi sulkea, jotta kukaan ei tuntisi oloaan orvoksi tai väärään paikkaan eksyneeksi. Yksi osa buffasta on eristetty lasiseinillä: siellä on á la carte. Se ei ole kaukana buffetista vissistä syystä:

– Matkustaja voi sitten buffet-ravintolaan tullessaan katsoa, että hei, mennään sittenkin tuonne Chef's kitcheniin, Hintikka selvitti Megastarin lehdistötilaisuudessa.

Buffetista saa tietysti laivareissun klassikoita eli kokonaisia katkarapuja. Kuva: Katja Sipilä
Buffetista saa tietysti laivareissun klassikoita eli kokonaisia katkarapuja. Kuva: Katja Sipilä

Sporttibaari haastaa perustuopinryystäjän: Jos tavoitteena on vetäistä kivat nousut ennen rantautumista Tallinnaan, niin mikä on fiilis, kun baarin ovella onkin musta hevonen, jonka päässä on lamppu? Ihanan outoa, mutta toivottavasti teos saa osakseen vain lempeää kohtelua.

Sporttibaari 2.0 eli Victory bar. Kuva: Tallink Silja / Marek Metslaine
Sporttibaari 2.0 eli Victory bar. Kuva: Tallink Silja / Marek Metslaine

Itämeren suurinta ostoskeskusta ei ole hehkutettu turhaan. Se pärjää heittämällä mille tahansa modernille ostoskeskukselle. On valoa, sopivasti blingiä ja luksusta – ja taas tilaa. Pinta-alaa on kahdessa kerroksessa yhteensä 2 800 m² eli kuten Tallink itse vertaa: 11 tenniskentän verran. Leveillä käytävillä pärjää törmäilemättä isossakin shoppaajalaumassa, vaikka ostoskärrytkin ovat tavallista isommat. Kaupan käytävät vain jatkuvat ja jatkuvat, ja sitten on vielä toinen kerros koluttavana: vaatteita, viinaa, mausteita, kosmetiikkaa, koruja – kaikkea tuttua mutta enemmän ja isommin. Mahtaako kahden tunnin laivamatka edes riittää, varsinkin jos haluaa käydä myös jossakin aluksen seitsemästä ravitsemuspisteestä? Kovassa tuiskeessa ei kannata turvautua sinänsä nerokkaaseen itsepalveluun: Kaupan ovelta saa viivakoodiskannerin, jolla voi sitten kätevästi piipata omat ostoksensa sitä mukaan kuin lappaa niitä kärryynsä. Lopuksi ostokset voi maksaa itsepalvelukassalla.

Jos maksaa vähän lisää, auton saa sellaiselle paikalle, että ostoskeskuksesta pääsee suoraan viemään shoppailunsa autoonsa. Kuva: Katja Sipilä
Jos maksaa vähän lisää, auton saa sellaiselle paikalle, että ostoskeskuksesta pääsee suoraan viemään shoppailunsa autoonsa. Kuva: Katja Sipilä

Ja mikä on johtopäätös? Vaihtoehtoja on kaksi:

1. Perusmatkaajasta laiva voi tuntua jopa kiusallisen hienolta. Päähän voi pälkähtää kysymyksiä ja hienoista epävarmuutta: olenko pukeutunut tarpeeksi hienosti, missä kohti laivaa minun kuuluisi olla, etten erottuisi liikaa, olenko oikeassa paikassa?

2. Perusmatkaaja nostaa vaatimustasoaan ja ihmettelee, kuinka kummassa hän vuosia matkustikin monilla synkillä ja ahtailla lautoilla, joissa kengänpohja tarttui lattioiden tahmaan ja istumatilaa oli niin vähän, että kyykistely käytävillä oli ainoa vaihtoehto.

Alus on 212 metriä pitkä.

Laivalle mahtuu 2824 matkustajaa ja 800 autoa.

Liikennöi Tallinnan ja Helsingin väliä, matka-aika 2 tuntia.

Alus teki neitsytmatkansa Tallinnasta Helsinkiin sunnuntaina 29.1.2017.

Käyttää polttoaineenaan LNG:tä eli nesteytettyä maakaasua. LNG:n ansiosta Megastar ei tuota rikki- tai hiukkaspäästöjä. Eesti Gaas ostaa kaasun Venäjältä Pihkovan tehtaalta.

Laivan kummi on presidentti Tarja Halonen.

As Tallink Groupin toimitusjohtajan Janek Stalmeisterin mukaan Megastarin käyttöikä on hyvinkin 40 vuotta, jopa 50–60 vuotta.