Veikö lomaromanssi jalat alta? Lukijat kertovat.

Romanssi viime hetkellä

Olin toisella ulkomaanmatkallani Kreetalla. Oli juhannusaatto ja viimeinen ilta ennen kotiin paluuta.

Tutustuin puolen yön aikoihin naapurihotellin hollantilaiseen Peteriin. Istuimme rannalla ja kerroin suomalaisesta juhannuksen vietosta.

Valvoimme aamuun asti. Hän saattoi minut hotelliin ja sen jälkeen lähtöbussiin.

Annoin hänelle vain käyntikorttini ja tippa linssissä lähdin paluumatkalle. Samalla mietin, etten näe häntä enää koskaan ja miksi minulle aina käyn näin. Juuri kun jotain alkoi tapahtua, kaikki olikin jo ohi.

Viikon kuluttua työpaikalleni tuli telefaksi. Se oli Peteriltä, joka ikävöi minua ja kertoi suunnittelevansa matkaa luokseni parin kuukauden päästä. Mahtavaa, olin kuin seitsemännessä taivaassa ja näin alkoivat tapailut ja pitkät puhelinkeskustelut.

Jo seuraavana syksynä hän muutti luokseni asumaan ja menimme kihloihin. Parin vuoden päästä kuitenkin erosimme, koska kulttuurierot tulivat liian suuriksi.

Olemme edelleenkin ystäviä, koska Peter jäi pysyvästi asumaan Suomeen. Rakkaustarinamme jäi kuitenkin lomaromanssiksi.

All inclusive -romanssi

Lähdin ystäväni kanssa elokuussa spontaanisti Turkkiin kahdeksi viikoksi. Olimme varmoja että viiden tähden all inclusive -hotelli takaisi meille unohtumattoman ja rentouttavan loman, mutta emme yhtään osanneet aavistaa mitä kaikkea tulisi vielä tapahtumaan.

Pari päivää lomasta nautittuamme rupesimme silmäilemään miestarjontaa ja katseemme kohdistuivat kahteen hotellin aivan uskomattoman hyvännäköiseen työntekijään. Annoin asian kuitenkin olla ja tyydyin vain katselemaan komistusta kauempaa. Sitten kohtalo, tai oikeastaan janoni puuttui peliin!

Suuntasin janoisena mehuautomaatille. Saatuani käteeni raikkaan omenamehun, kävelin takaisin aurinkotuoleillemme vilkuillen samalla mystistä komistustani.

Katse olisi ehkä kannattanut pitää maassa, koska yhtäkkiä mitään aavistamatta kaaduin aivan työntekijöiden kopin eteen. Heitin kaikki mehut naamalleni ja makasin vaikeroiden selälläni ystäväni räkättäessä vieressä. Voi sitä häpeää!

Sitten uljas prinssini juoksi kopista luokseni, nosti minut ylös ja haki minulle uuden lasillisen mehua. Hän katsoi syvälle silmiini, ja varmisti että olin varmasti kunnossa ja meni sitten pois silmää vinkaten.

Samana iltana päädyin juttelemaan saman miehen kanssa. Hän myönsi että oli katsellut minua koko ajan, muttei viitsinyt tulla juttelemaan koska oli töissä. Vinkkasin hänelle että kaverini oli katsellut hänen ystäväänsä.

Seuraavana iltana kun tapamme mukaisesti istuimme ystäväni kanssa iltadrinkillä, komistukseni ilmestyi yhtäkkiä luoksemme. Mukanaan hänellä oli kukas muukaan kuin hänen työkaverinsa, jota ystäväni oli pitänyt silmällä!

”Nähdään klo 24.00 hotellin ranta-alueen ulkopuolella” -kommentti sai leukamme loksahtamaan auki.

Sinä yönä koimme jotain maailman romanttisinta: kuutamokävelyn autiolla hiekkarannalla täydenkuun aikaan.

Hotellin säännöistä piittaamatta jatkoimme tapailua ja vietimme uskomattomia päiviä, iltoja ja öitä.

Muut työntekijät ikävä kyllä huomasivat romanssimme ja draamaa ei voinut enää välttää. Ihmisten puheet saivat päämme sekaisin ja selkämme takana juonittelu johti siihen, että lomamme päättyi suolaisiin kyyneliin.

Pari kuukautta loman jälkeen sain taas yhteyden häneen. Hän sanoi että oli ajatellut minua koko ajan ja saimme asiat selvitettyä. Kumpikaan ei malta odottaa ensi kesää.

Haihtuva romanssi

Tapasin amerikkalaisen miehen vuoren huipulla Etelä-Afrikassa. Itse olin patikoinut kuumana päivänä useita tunteja näköalapaikan huipulle, hän oli matkannut ylös kaapelivaunulla. Hän tuijotti minua ja arvelin että hikinen otsani taisi tehdä vaikutuksen yllättävällä tavalla.

Juttelimme niitä näitä ja sovimme että menemme illalla yhdessä syömään. Jo ravintolassa hän jatkoi tuijottamistaan entistä tiiviimmin.

Seuraavat päivät vietimme yhdessä ja kävimme katsomassa maisemia hänen vuokraamalla autollaan. Se sopikin erittäin hyvin opiskelijan matkabudjettiini ja minusta oli mukava saada hyvää seuraa. Päivät ja illat kuluivat nopeasti ja minäkin aloin kiinnostua hänestä entistä enemmän. En tosin vastannut hänen suudelmiin aivan yhtä kiihkeästi kuin hän halusi.

Parin päivän kuluttua hänen oli kuitenkin jatkettava matkaansa ja minä puolestani jäin odottamaan Suomesta seuraani liittyvää kaveriani. Sovimme pitävämme yhteyttä ja sainkin häneltä jo seuraavana päivänä ensimmäisen tekstiviestin ja sen jälkeen päivittäin.

Palasin Suomeen ja hän kysyi voisiko tulla kuukauden kuluttua pääsiäisenä Yhdysvalloista luokseni. Ajattelin että mikäpäs siinä. Tuntui siltä, että olisi ihan mukava nähdä häntä jälleen. Elin sinkkuna, joten majapaikkakin luotani onnistuisi.

Pääsiäisenä menin häntä lentokentälle vastaan. Jostain syystä tuntui melkein saman tien, ettei tämä nyt ollutkaan hyvä idea.

Loma-ajan fiilikset vaihtuivat. Mietin mitähän olin hänessä nähnyt. Olinko nähnyt mitään vai olinko vain mennyt hänen innostuksensa mukana – varsinkin kun pitkä seurustelusuhteeni oli hiljattain katkennut.

Melkein ensi hetkestä lähtien laskin päiviä, tunteja ja minuutteja milloin voisin taas saada takaisin oman rauhani. Mies tuijotti minua entistä rakastuneempana ja oli vielä ostanut romanttisia tuliaisiakin.

Ensimmäisinä päivinä yritin kutsua koko ajan jonkun kaverini mukaamme, jotta voisin muka paremmin esitellä Suomea ja Helsinkiä. Tosiasiassa en halunnut olla hetkeäkään kahden kesken hänen kanssaan.

Kolmantena päivänä kun hän edelleen ei ollut tajunnut mikä oli tunteitteni tila, päätin kylmän viileästi kertoa sen hänelle suoraan päin naamaa.

Ei auttanut. Vaikka kuinka selitin, että tässä ollaan jatkossa vaan ihan kavereita, niin silti sama rakastunut ilme tuijotti minua. Lopulta ehdotin että ehkä olisi hyvä jos muuttaisit loppupäiviksi hotelliin.

Niin lähti mies hotellin kautta lentoasemalle. Sain häneltä vielä useita vuosia sen jälkeenkin kirjeitä, lahjoja ja kortteja. Ei tullut hyvä fiilis toisen sydämen särkemisestä, mutta tällä kertaa lomaromanssin lumo haihtui nopeammin kuin olisin uskonut.