Pimeä vuodenaika vetää mieltä matalaksi, mutta älä silti jämähdä suklaalootan kanssa sohvalle. Tuoreen japanilaistutkimuksen mukaan kasvispitoinen ruokavalio nimittäin puree masennukseen sokeria paremmin.

Pimeä vuodenaika vetää mieltä matalaksi, mutta älä silti jämähdä suklaalootan kanssa sohvalle. Tuoreen japanilaistutkimuksen mukaan kasvispitoinen ruokavalio nimittäin puree masennukseen sokeria paremmin.

Kasvisvoittoinen ruokavalio sisältää luonnostaan paljon foolihappoja sekä C-, D- ja E-vitamiineja, joilla saattaa olla merkitystä aivokudoksen hapettumisesta johtuvien vaurioiden ehkäisyssä. Paljon vihanneksia, hedelmiä, sieniä, soijatuotteita ja vihreää teetä sisältävää ruokavaliota suosivalla näyttäisikin tutkimuksen mukaan olevan muita pienempi riski sairastua masennukseen.

Masennukseen vaikuttaa toki moni muukin seikka, mutta terveellisestä ruokavaliosta sen ehkäisyssä ei ole ainakaan haittaa. Väsymyksen tunne ja alakuloisuus voivat voimistua pimeän vuodenajan myötä. Siksi onkin tärkeää tukea kokonaisvaltaista hyvinvointia kaikin keinoin, myös sopivalla ravinnolla.

Lähde: European Journal of Clinical Nutrition