Parinkin kilon laihtuminen voi lisätä ylipainoisen naisen mahdollisuuksia tulla raskaaksi. Kuva: Shutterstock
Parinkin kilon laihtuminen voi lisätä ylipainoisen naisen mahdollisuuksia tulla raskaaksi. Kuva: Shutterstock

Hedelmällisyystutkijat intoilevat nyt tuloksista, joiden mukaan jo parin kilon laihtuminen voi lisätä ylipainoisen naisen mahdollisuuksia tulla raskaaksi.

Moni sairaus ja vaiva helpottuu elämäntapojen muuttamisen, liikunnan ja painonpudotuksen avulla. Asiantuntijoiden mukaan pienikin painonpudotus voi auttaa esimerkiksi seuraavasti.

Mahdollisuudet tulla raskaaksi tuplaantuvat

Tutkijat ovat selvittäneet, että vain viiden prosentin painonpudotus voi tuplata ylipainoisen ja lapsettomuudesta kärsivän naisen mahdollisuudet tulla raskaaksi.

Muun muassa Mirror uutisoi kattavasta hedelmällisyystutkimuksesta, jonka tuloksia esiteltiin myös Euroopan suurimmassa hedelmällisyyskonferenssissa Helsingissä.

Hollantilaistutkijat seurasivat kahden vuoden ajan 600 naista, joilla oli ongelmia tulla raskaaksi. Kaikki tutkimukseen osallistuneet hollantilaisnaiset kärsivät ylipainosta.

Tutkimuksessa puolet naisista lähti mukaan ohjelmaan, jossa heitä autettiin pudottamaan painoaan viiden prosentin verran. Heitä neuvottiin harrastamaan tasaista liikuntaa kuten kävelyä, pyöräilyä tai uintia.

Tutkimuksen aikana naiset pudottivat keskimäärin neljä kiloa puolen vuoden aikana.

Kahdessa vuodessa laihduttajat olivat tuplanneet mahdollisuutensa tulla raskaaksi luonnollisella tavalla.

Tutkimuksessa oli mukana yli 20 hedelmällisyyskeskusta.

Uniapnean oireet lievittyvät

Kuorsaaminen rasittaa eniten vieressä nukkujaa, mutta se tekee vahinkoa myös kuorsaajalle itselleen. Muun muassa aamuväsymys voi johtua kuorsatusta yöstä.

Uniapneassa kuorsaus, uniongelmat ja hengityskatkokset kulkevat usein käsi kädessä. Unen laatu kärsii ja siitä tulee pinnallista. Kuorsaaja saattaa heräillä tai korahdella, jolloin hän on hyvin lähellä valvetilaa. Uniapnean merkkejä voivat olla myös verenpaineongelmat ja muutokset seksuaalisessa halussa. Erityisesti muistivaikeudet ovat merkki siitä, että kuorsaamisen syy kannattaisi tutkia.

Kun paino nousee, rasvan osuus kasvaa myös ylähengitysteissä. Pehmytkudokset painavat nenää, nielua ja kurkunpäätä ja aiheuttavat hengityskatkoksia. Uniapnean yleisin syy onkin ylipaino: noin 70 prosenttia uniapneaa sairastavista on ylipainoisia.

Ylipainoisilla uniapneaa sairastavilla laihduttaminen on hoidon perusta. Jopa viiden kilon painonpudotus lievittää oireita.

Uniapneasta kärsivä nukkuu yönsä paremmin, kun paino putoaa parikin kiloa. Kuva: Shutterstock
Uniapneasta kärsivä nukkuu yönsä paremmin, kun paino putoaa parikin kiloa. Kuva: Shutterstock

Astmaatikko voi paremmin

Oli sitten kevät kukallaan tai kesä kauneimmillaan, astmaatikkoa ahdistaa. Omia oireita voi helpottaa lääkkeillä sekä elintavoilla. Painonhallinta ja liikunta auttavat hillitsemään astman oireita.

Säännöllinen liikunta on osa astman hoitoa. Liikuntamuoto valitaan mieltymyksen ja ympäristön mukaan. Sauvakävely, uinti, pyöräily, pallopelit, voimistelu ja voimailu sopivat hyvin. Hölkkä saattaa aiheuttaa rasitusastmaa, mutta jos astmatulehdus on hallinnassa, sekin sujuu. Hiihto kovassa pakkasessa rasittaa hengityselimiä. Lievä astma ei tavallisesti estä edes huippu-urheilua.

Painonpudotus helpottaa astmaatikkojen keuhkojen toimintaa. Kuva: Shutterstock
Painonpudotus helpottaa astmaatikkojen keuhkojen toimintaa. Kuva: Shutterstock

Virtsankarkailu vähenee

Laihduttamisen vaikutusta virtsankarkailuun ylipainoisilla naisilla on tutkittu muun muassa Yhdysvalloissa.

Vuosina 2004–2006 tehdyissä tutkimuksissa seurattiin yli 18 kuukauden ajan 300 ylipainosta naista, jotka kärsivät päivittäin huomattavasta virtsankarkailusta.

Selvisi, että ylipainoisten naisten kohdalla jo 5–10 prosentin painonpudotus vähensi oireita merkittävästi.

Laihduttaminen vähentää ylipainoisten naisten virtsankarkailua. Kuva: Shutterstock
Laihduttaminen vähentää ylipainoisten naisten virtsankarkailua. Kuva: Shutterstock

Syöpäriski pienenee

Ylipainon on todettu olevan useiden syöpien riskitekijä. Rasvakudoksesta erittyvä estrogeeni voi vaikuttaa etenkin rinta-, kohdunkaula- ja munasarjasyöpien kasvaneeseen riskiin.

Liikunta pienentää syöpäriskiä. Kuva: Shutterstock
Liikunta pienentää syöpäriskiä. Kuva: Shutterstock

Apua diabeteksen torjuntaan

Säännöllisen liikunnan on todettu ehkäisevän kakkostyypin diabetesta. Myös jo puhjennutta sairautta voi hoitaa liikunnalla, se kun alentaa veren sokeriarvoja. Laihduttaminen voi olla ensimmäinen hoitokeino, ja usein 5–10 prosentin painonpudotus riittää. Yleensä jo pienikin painonpudotus tehostaa insuliinin vaikutusta elimistössä ja auttaa siten alentamaan verensokeritasoa merkittävästi.

Tyypin 2 diabeteksen hoidossa keskeistä on painonhallinta. Tarkoitus ei ole päästä mallimittoihin. Terveyden kannalta hyviä vaikutuksia saa jopa sillä, ettei päästä painoa nousemaan. Tämä tarkoittaa, että kuluttaa sen, minkä syö. Kuva: Shutterstock
Tyypin 2 diabeteksen hoidossa keskeistä on painonhallinta. Tarkoitus ei ole päästä mallimittoihin. Terveyden kannalta hyviä vaikutuksia saa jopa sillä, ettei päästä painoa nousemaan. Tämä tarkoittaa, että kuluttaa sen, minkä syö. Kuva: Shutterstock

Lähteet: Me Naisten arkisto, Hengitysliitto, Suomen Diabetesliitto, Allergia.fi, The New England Journal of Medicine

Tilaa Me Naisten uutiskirje, voit tilata sen kautta lehden maksuttoman näytenumeron kotiisi.

Satunnainen suuttuminen tekee enemmän hyvää kuin hallaa.

Tiskit ovat taas räjähtäneet keittiössä käsiin. Työkaveri sai verenpaineen nousemaan iltapäiväpalaverissa. Äh, suututtaa! Ja vähän myöhemmin lähinnä nolottaa, vaikka omaa ärsyyntymistä ei olisi tuonut millään lailla esille.

Suuttumista ja vihaisia tunteita ei kuitenkaan pidä yrittää estää tai hävetä. Time nimittäin kertoo, että satunnaiset vihaiset tunteet tekevät pitkällä aikavälillä elämästä onnellisempaa!

On välttämätöntä olla toisinaan vihainen, jotta voisi myös olla kaikkein onnellisimmillaan.

Uuden tutkimuksen mukaan on välttämätöntä olla toisinaan vihainen, jotta voisi myös olla kaikkein onnellisimmillaan. Tutkimuksessa selvisi, että ne ihmiset, jotka eivät juurikaan reagoineet esimerkiksi uutisiin onnettomuuksista, halusivat tuntea enemmän vihaa tai surua.

Lisäksi esimerkiksi eksiinsä rakastuneet toivoivat voivansa tuntea vähemmän positiivisia tunteita entistä kumppaniaan kohtaan.

Lue lisää! Tiesitkö? Vihan tunteesta on yllättävän paljon hyötyä

Johtava tutkija ja psykologian professori Maya Tamir toivoo, että tutkimus auttaisi arvioimaan uudelleen usein mahdottomia tavoitteita siitä, millaisia tunteita ihmiset haluaisivat tuntea. Läntisessä kulttuurissa paine voida hyvin ja tuntea jatkuvaa onnellisuutta voi olla vaikea selättää.

– Tutkimus osoittaa sen, että onnellisimpia ihmisiä ovat he, jotka tuntevat niitä tunteita joita he myös haluavat kokea. Jos siis ihmisen mielestä viha on tavoiteltavaa esimerkiksi epäoikeudenmukaisuuksia vastaan taistelemisen takia, on hän todennäköisesti onnellisempi tuntiessaan vihaa, Tamir selittää.

Purkamaton viha patoutuu sisälle ja muuttuu pahaksi oloksi.

Onnellisuutta on tietenkin hyvä havitella, mutta se ei tarkoita negatiivisten tunteiden tukahduttamista. On tärkeää hyväksyä erilaiset tunteet osaksi elämää aina vihaa ja surua myöten.

– Jos kokemansa tunteet toivottaa tervetulleeksi ja niille onnistuu löytämään tarkoituksen, on todennäköisesti myös onnellisempi, Tamir summaa.

Jos vihaa ei osaa tai uskalla ilmaista, voi se aiheuttaa myös ongelmia. Ylikiltteys voi pahimmillaan johtaa siihen, että purkamaton viha patoutuu sisälle ja muuttuu myöhemmin pahaksi oloksi. Silloin ihminen voi lamaantua ja masentua. Siksi vihaa kannattaa lähestyä rakentavana tunteena, joka kuuluu onnelliseen, monipuolisia tunteita sisältävään elämään.

Isot painot ja näyttävät lihakset eivät välttämättä merkitse kestävyyttä ja hyvää fyysistä kuntoa.

Jokainen on joskus törmännyt atleettiin, jonka lihakset suorastaan puskevat ulos vaatteista. Jo kaukaa näkee, että raskaat painot ovat osa hänen kuntosalitreenejään. Huh, on oltava erinomaisessa fyysisessä kunnossa saadakseen sellaiset lihakset, eikö?

Ei oikeastaan, sillä isot lihakset ja hyvä kunto ovat Helsingin Sanomien haastatteleman fysioterapeutin Georg Schleiferin mukaan kaksi eri asiaa. Vaikka lihaksia löytyisi kuinka paljon, fyysinen kunto voi silti olla pohjamudissa.

Kuntosalista innostunut harjoittelee usein ainoastaan lihasvoimaa.

Schleifer kertoo HS:lle, että kuntosalista innostunut harjoittelee usein ainoastaan lihasvoimaa. Ongelmaksi muodostuu se, että yksipuolinen treenaaminen aiheuttaa pitkällä aikavälillä lähinnä vaivoja kroppaan.

– Yksipuolinen harjoittelu johtaa ylikuormitus- ja rasitusvammoihin, lihasepätasapainoon ja psyykkiseen väsymiseen, Schleifer kertoo HS:lle.

Lue myös: Älä sorru näihin! Pt paljastaa naisten yleisimmät virheet kuntosalilla – ja miten ne voi korjata

Hyvä kunto koostuu lihaskunnosta, kestävyydestä, liikkuvuudesta ja koordinaatiosta. Eri liikuntamuodot tukevat toisiaan: esimerkiksi lenkkeily auttaa palautumaan kuntosalitreenistä.

Hyvä kunto tarkoittaakin ennen kaikkea hyvää toimintakykyä. Schleifer kertoo Helsingin Sanomien artikkelissa eräästä asiakkaastaan, jolta lihaksia löytyi kyllä huimasti, mutta liikkuvuus oli lähes olematonta.

”Kaveri ei saanut laitettua edes paitaa selän puolelta housunkaulukseen.”

– Hän oli jäykkä kuin rautakanki. Kaveri ei saanut laitettua edes paitaa selän puolelta housunkaulukseen, koska kädet eivät taipuneet taakse.

Lihaksien koko ei myöskään kerro suoraan siitä, kuinka voimakkaat treenatut lihakset ovat. Daily Mail -sivusto kertoo tutkimuksesta, jonka mukaan kehonrakentajien lihassolut ovat usein kyllä isompia kuin kestävyysurheilijoiden, mutta heikompia.

Koko ei kerro lihaksen vahvuudesta.

Yleisesti ottaen lihas pystyy tuottamaan sitä enemmän voimaa, mitä isompi se on – mutta vain tiettyyn pisteeseen asti. Voima ei kasva samalla tavalla kuin lihaksen koko, ja siksi koko ei kerro lihaksien vahvuudesta.

Tutkimuksessa havaittiin, että erityisen vahvat lihakset löytyvät esimerkiksi pikajuoksijoilta. Lihaksien erityinen voimakkuus johtuu siitä, että pikajuoksijoiden lihaksien täytyy tuottaa voimaa huomattavasti nopeammin kuin esimerkiksi kehonrakentajien.

Älä anna siis isojen lihaksien hämätä – lihaskimpun voi voittaa mitä todennäköisemmin esimerkiksi porrasjuoksussa tai joogaliikkeissä!