Alapään sheivaaminen ei ole terveellistä tai hygieenistä – päinvastoin. Kuva: Colourbox
Alapään sheivaaminen ei ole terveellistä tai hygieenistä – päinvastoin. Kuva: Colourbox

Asiantuntijoiden mukaan alapään karvojen poistaminen on kaikkea muuta kuin terveellistä.

Tasaisin väliajoin jokin trendi väittää, että puska on taas pop ja brasialainen vahaus auttamattomasti passé. Merkittävä osa naisista ajelee kuitenkin edelleen alapäänsä.

Tuoreen yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan naiset trimmaavat alapään karvoja tai poistavat ne kokonaan, koska pitävät sitä ”hygieenisenä”. Näin sanoi 59 prosenttia tutkituista naisista. Tästä ei kuitenkaan ole tutkimusnäyttöä, ja lääkärit ovat jopa päinvastaista mieltä.

Tutkimusaineistoksi ryhtyi yli 3 300 yhdysvaltalaisnaista. Heistä 84 prosenttia trimmasi alapään karvoitusta ja 62 prosenttia poisti sen kokonaan.

31,5 prosenttia naisista ajeli karvat, koska koki sen tekevän alapäästä viehättävämmän näköisen. 21 prosenttia tutkituista kertoi syyksi sen, että sheivattu alapää on kumppanin mieleen. Myös naiset, joiden kumppani trimmasi alapäätään, poistivat muita todennäköisemmin omia karvojaan. Yleisimmät tilanteet, joita varten naiset sheivasivat, olivat seksin harrastaminen, loma ja vierailu terveyden ammattilaisen vastaanotolla.

Alapään karvanpoiston yleistyminen on näkynyt useissa tutkimuksissa viime vuosia. Uuden tutkimuksen mukaan varsinkin nuoret, valkoihoiset ja koulutetut naiset ajelevat alapäätään. Eniten karvojaan poistavat 18–34-vuotiaat naiset. Vähiten karvojaan poistavat lesket, eronneet ja sinkut.

Tutkimus julkaistiin Journal of the American Medical Association (JAMA) -tiedelehden ihotauteihin erikoistuneessa numerossa, ja siitä uutisoi brittilehti Independent.

Karvat pitävät pöpöt loitolla

Karvojen tarkoitus on suojata alapäätä.

– Alapaan karvoitus muodostaa luonnollisen esteen, joka pitää paikat puhtaana. Karvoitus estää virusten ja bakteerien pääsyn alueen herkälle iholle, gynekologi Vanessa Mackay sanoo Independentille.

Karvoitus myös suojaa alapään ihoa erilaisilta vaivoilta ja pitää alapään kosteuden kurissa, mikä auttaa pitämään emätintulehdukset, kuten hiivatulehduksen, loitolla.

Sheivaaminen aiheuttaa pienenpieniä haavoja, jotka houkuttelevat bakteereja.

Useimmat naiset poistavat karvat sheivaamalla, ja siihen liittyvät myös monet terveysriskeistä. Sheivaaminen ärsyttää ihoa, voi aiheuttaa karvatupessa tulehduksen ja saa aikaan pienenpieniä haavoja. Yhdessä alapään lämmön ja kosteuden kanssa haavaumat ovat houkutteleva kasvuympäristö bakteereille.

Lue lisää vinkkejä siihen, miten pitää alapää terveenä.

Mackayn mukaan alapään sheivaaminen lisää esimerkiksi kondyloomatartunnan riskiä, koska suoraa ihokontaktia seksikumppanin kanssa on enemmän, kun karvoja ei ole.

Yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan varsinkin ylipainoiset naiset ovat alttiita alapään karvanpoistosta johtuville vammoille.

Tutkijoiden mukaan trendistä voi kiittää Etelä-Amerikasta rantautunutta brasilialaista vahausta, pornografiaa ja populaarikulttuuria.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, voit tilata sen kautta lehden maksuttoman näytenumeron kotiisi.

Kirsikkapuu

Tämä harhaluulo saa naiset ajelemaan alapäänsä

Nuorempana ja epävarmana poistin lähes kaikki karvat ja aina oli ongelmia. Ihoon tuli näppyjä, oli hiivatulehduksia ja jopa märkiviä paiseita kun karvat kasvaessaan kasvoivat sisään päin. nyt yli 30 kymppisenä ja onnellisesti naimisissa, ei tarvitse enää moista typeryyttä harrastaa. Alapää voi todella hyvin ja seksielämä on nautinnollisempaa kuin ikinä. Terveellä itsetunnolla saattaa olla paljonkin tekemistä asian kanssa... Onneksi on myös älykäs ja fiksu mies, joka tajuaa ettei pimpsan pidä...
Lue kommentti

Torkuttaminen tuntuu useimpina aamuina täysin välttämättömältä, mutta tavasta on enimmäkseen vain haittaa.

Herätyskello soi, mutta ääni saa lähinnä kääntämään kylkeä. Vielä viisi minuuttia… eikun sittenkin vielä kolme… Monet laittavat lukemattomia herätyksiä päälle vain sen takia, että ylös nouseminen tuntuu ylitsepääsemättömän vaikealta. Toiset torkuttavat, koska se on niin ihanaa ja lohduttavaa.

– Myönnetään. Minä torkutan. Siitäkin huolimatta, että tiedän hyvin, ettei niin kannattaisi tehdä. Olen monet kerrat lukenut, kuinka torkuttaminen tekee tokkuraiseksi, pilaa unirytmin ja muutenkin asiantuntijoiden mukaan vaikuttaisi tuhoavan elämän. Mutta minkäs teet, kun torkuttaminen on niin ihanaa, kertoo Milla, 25.

”Torkutan ihan puhtaasti siksi, että se on niin pirun nautinnollista.”

Hän torkuttaa puhtaasti nautinnollisista syistä.

– Herään usein arkiaamuina puoli tuntia tavallista aiemmin, jotta voin torkuttaa kunnolla. Torkuttaminen on ihanaa tietenkin siksi, että on aamulla mainiota herätä tietoon, että voi nukkua vielä vähän pidempään. Lisäksi lyhyiden torkahdusten välillä voi parhaimmillaan nähdä suloisia unia.

Vaikka torkuttamisesta voisikin aamutuimaan saada hetkeksi lohtua, se ei pidemmän päälle ole hyvä keino pidentää unen määrää. Vaikka unien venyttämisen voisi kuvitella auttavan väsymykseen, ovat torkutuksen vaikutukset todellisuudessa päinvastaiset.

Lue myös: Teitkö sinäkin taas nämä virheet? 5 asiaa, joita ei kannata himoita heti aamusta, jos haluaa olla virkeä

Huffpost-sivuston mukaan sekä unen kesto että laatu vaikuttavat siihen, kuinka virkeältä olo tuntuu päivällä. Torkuttaminen voi aiheuttaa kehnon olon johtuen niin sanotusta heräämisen hitaudesta. Se aiheuttaa uneliaisuutta, ärtyneisyyttä ja sekavaa oloa.

Kun torkuttaa, alkaa joka herätyskellon pirinän jälkeen uusi unisykli, joka keskeytyy toistuvasti.

Heräämisen vaikeus johtuu siitä, että torkutusuni on paljon huonolaatuisempaa kuin tavallinen uni. Torkuttaessa jokaisen herätyskellon pirinän jälkeen alkaa uusi unisykli. Toistuvien herätyksien takia unisykli ei pääse loppuun asti, vaan keskeytyy toistuvasti. Kaikkein virkeimmillään ihminen on herätessään unikierroksen päätteeksi.

Miten torkutuksesta voi sitten päästä eroon? Kokosimme siihen viisi vinkkiä.

1. Laita herätyskello niin kauas, ettet yllä siihen sängystä käsin 

Kun herätyskello on esimerkiksi huoneen toisella puolella pöydällä tai lattialla, on pakko nousta ylös sammuttamaan se. Mitä kauemmas herätyskellon vie, sen parempi: silloin myös sänky jää kauas taakse ja houkutus palata vällyjen väliin ei ole niin paha. Siinähän sitä on jo pystyssä, joten samalla vauhdilla voi jatkaa keittiöön aamupalalle.

2. Aseta herätyskello soimaan mahdollisimman myöhään

Herätyskelloa ei kannata laittaa soimaan liian aikaisin, muuten jättää itselleen turhaan torkutusvaraa. Optimaalisinta on asettaa herätys ajankohtaan, jolloin on pakko viimeistään nousta ylös. Kyseinen aika on monille kutakuinkin sama joka aamu. Pitkällä aikavälillä keho tottuu heräämään aina tiettyyn aikaan ja oppii päättämään unisyklin herätyskellon soimiseen. Ihminen herää kaikkein virkeimmillään, kun herätys ei keskeytä unisykliä.

3. Mieti, mitä oikeasti haluat ehtiä tehdä aamulla 

Aika moni vannoo esimerkiksi käyvänsä suihkussa, föönaavansa hiukset sekä meikkaavansa ajatuksella. Kun herätyskello soi, sitä päätyy kuitenkin usein kääntämään kylkeä ja toteamaan, että kyllä ne ripsarit ehtii bussissakin taiteilla. Ole rehellinen itsellesi äläkä varaa sitä turhaa varttia hiusten kihartamiselle, jota et kuitenkaan tule tekemään. Kannattaa mieluummin nukkua keskeytyksettä 15 minuuttia kauemmin.

4. Tee itsellesi ihana aamiainen valmiiksi tai sovi aamupalavuoroista esimerkiksi kumppanin kanssa

Jos herätessä tietää, että jääkaapissa odottaa herkullinen marjatuorepuuro tai smoothie, nousemiseen saa ihan uudenlaista motivaatiota. Jos taas kumppani on tehnyt ruisleivät valmiiksi, ei edes kehtaa jäädä sänkyyn köllimään.

5. Ajasta kahvinkeitin

Monissa kahvinkeittimissä on ajastinvaihtoehto, jota kannattaa hyödyntää. Ajasta kahvi porisemaan samaan aikaan, kun herätyskellosi soi. Kahvin herkullinen tuoksu ja tieto siitä, ettei tarvitse kuin kaataa juomaa mukiin ilman keittämisen vaivaa, saavat heräämisen tuntumaan helpommalta.

Unitutkija Henri Tuomilehdon mukaan raskas ateria pitäisi ajoittaa iltaan, kirjoittaa Helsingin Sanomat.

Unitutkija Henri Tuomilehto kritisoi Helsingin Sanomien jutussa sitä, että suomalaiset syövät väärän määrän ruokaa väärään aikaan. Raskaasti syöminen lounaalla laskee vireystasoa.

Sen sijaan päivän pääateria tulisi syödä vasta myöhään, esimerkiksi kahdeksan aikaan illalla.

Nukkumiseemme vaikuttaa unitutkijan mukaan nimittäin kaksi asiaa: vuorokausirytmi – eli se, mihin aikaan on valoisaa ja pimeää – ja unipaine. Unipaine tarkoittaa ihmisen tarvetta nukahtaa, kehon sisäistä vaatimusta levosta.

– Unipaineeseen voi vaikuttaa syömällä. Jos syö päivällisen kahdeksalta illalla, vireystila laskee ja unipaine kasvaa, jolloin nukahtaminen kello 22–23 maissa on helpompaa, Tuomilehto kertoo HS:lle.

Kysely

Monelta syöt päivällisen?