On taas pärskinnän aika. Kuva: Shutterstock
On taas pärskinnän aika. Kuva: Shutterstock

Koivu ei ole vielä ehtinyt aloittamaan kukintaa, mutta lähiviikkoina sitäkin on jo luvassa. Tässä vinkit oireiden hoitoon.

Atshii, niisk ja pärskis! Taas on tullut se aika vuodesta, kun ilmassa leijuva siitepöly vaivaa noin miljoonaa suomalaista.

Tällä hetkellä leppä kukkii erityisesti Suomen etelä- ja keskiosissa, ja pähkinäpensas etelässä. Monelle eniten oireita aiheuttaa koivu, joka ei vielä ole ehtinyt aloittaa kukintaansa. Turun yliopiston siitepölytiedotus kuitenkin arvelee, että Keski-Euroopassa kukkivan koivun siitepöly alkaa kulkeutua Suomeen lähiviikkojen aikana.

Allergiaa hoidetaan sen mukaan, minkälaisia oireita se aiheuttaa. Siitepölyallergian yleisimpiä oireita ovat nuha, aivastelu, nenän kutina ja tukkoisuus, yskänärsytys ja astmaoireet. Myös atooppinen iso saattaa pahentua, ristiallergiat vaivata, ja monilla on väsymystä.

Miten oireita voisi hoitaa parhaiten? Listasimme parhaat kotikonstit ja käsikauppalääkkeet, jotka helpottavat.

Apua apteekista

Kaikki lääkkeet eivät välttämättä sovi kaikille – jos yksi lääke vaikuttaa tehottomalta, kannattaa testata toista. Yleisiä lääkkeitä allergianhoidossa ovat antihistamiini, nenäsuihkeet ja silmätipat.

”Antihistamiini alkaa tehota nopeasti. Siksi sen käyttöä ei tarvitse aloittaa viikkoja etukäteen vaan oireiden ilmaantuessa”, kertoi Allergia- ja astmaliiton allergianeuvoja Anne Vuorenmaa Potilaan lääkärilehdessä maaliskuussa.

Nenäsuihkeiden ja silmätippojen käyttö on parasta aloittaa jo ennen oireiden ilmaantumista.

Antihistamiinilääkkeissä on eri vaikuttavia aineita, ja niitä löytyy lukuisilla kauppanimillä. Suun kautta otettavia lääkkeitä voi käyttää jonkin aikaa kuuriluontoisesti tai säännöllisesti.

Nenäsuihkeiden ja silmätippojen käyttö on sen sijaan parasta aloittaa jo ennen oireiden ilmaantumista. Niitä on käytettävä säännöllisesti, jotta ne auttavat oireisiin.

Silmätippojen tehokkaimmaksi vaikuttavaksi aineeksi on todettu natrimkromoglikaatti. Nenäsumutteissa kannattaa sen sijaan valita kortikosteroidi-pohjainen tuote. Sen teho allergiseen nuhaan on vuosikymmenten saatossa huomattu hyväksi.

Vippaskonstit käyttöön

Sumutteiden, pillereiden ja tippojen lisäksi tukkoisen nenän avuksi kannattaa kokeilla nenähuuhtelukannua. Sillä eritteet ja epäpuhtaudet – kuten siitepöly – huuhdotaan pois nenästä. Jos käytät nenäsuihketta, tee kannukäsittely ennen sen suihkaisemista.

Kotona kannattaa pitää huolta tehokkaasta ilmanvaihdosta ja yleisestä siisteydestä, jottei siitepöly jää nurkkiin pölyämään. Viikoittainen siivous on tärkeä. Ilmanpuhdistimesta tai koneellisesta ilmanvaihdosta voi olla apua. Tuuletusräppänöihin kannattaa asentaa hiukkassuodattimet, ettei pöly tunkeudu kotiin vapaasti.

Pahimpaan siitepölyaikaan pyykkejä ei kannata kuivattaa pihalla. Ulkona lakanoihin tarttuu siitepölyä, joten käytännössä yöaika on siitepölyssä kieriskelyä. Myös hiukset kannattaa pestä siitepölystä ennen sänkyyn menemistä.

Ulkoiluun paras aika on aamuisin ja myöhään illalla. Pahimpien siitepölykuukausien aikana ei välttämättä kannata harrastaa raskasta ulkoilmaliikuntaa, koska se saattaa pahentaa oireita.

Siedätyshoito

Siedätyshoidosta ei ole hyötyä akuutteihin oireisiin, mutta se voi auttaa allergiaan pysyvästi. Lue lisää aiheesta täältä.

Milloin lääkäriin?

  • Kun tukkoisuuden ja nuhan lisäksi on yskää ja hengenahdistusta. Astmalääkitys saattaa olla paikallaan siitepölykauden ajaksi.
  • Jos oireet kestävät pitkään ja lääkkeitä on käytettävä jatkuvasti, tai käsikauppalääkkeet eivät tehoa.
  • Jos silmät rähmivät runsaasti tai nuhaan liittyy poskiontelontulehdukseen viittaavaa jomotusta poskissa tai otsalla.

 

Lähteenä käytetty Allergia- ja astmaliiton Siitepölyallergia-opasta (päivitetty 2015) ja YHTS:n Siitepölyallergiat-sivustoa.

Isot painot ja näyttävät lihakset eivät välttämättä merkitse kestävyyttä ja hyvää fyysistä kuntoa.

Jokainen on joskus törmännyt atleettiin, jonka lihakset suorastaan puskevat ulos vaatteista. Jo kaukaa näkee, että raskaat painot ovat osa hänen kuntosalitreenejään. Huh, on oltava erinomaisessa fyysisessä kunnossa saadakseen sellaiset lihakset, eikö?

Ei oikeastaan, sillä isot lihakset ja hyvä kunto ovat Helsingin Sanomien haastatteleman fysioterapeutin Georg Schleiferin mukaan kaksi eri asiaa. Vaikka lihaksia löytyisi kuinka paljon, fyysinen kunto voi silti olla pohjamudissa.

Kuntosalista innostunut harjoittelee usein ainoastaan lihasvoimaa.

Schleifer kertoo HS:lle, että kuntosalista innostunut harjoittelee usein ainoastaan lihasvoimaa. Ongelmaksi muodostuu se, että yksipuolinen treenaaminen aiheuttaa pitkällä aikavälillä lähinnä vaivoja kroppaan.

– Yksipuolinen harjoittelu johtaa ylikuormitus- ja rasitusvammoihin, lihasepätasapainoon ja psyykkiseen väsymiseen, Schleifer kertoo HS:lle.

Lue myös: Älä sorru näihin! Pt paljastaa naisten yleisimmät virheet kuntosalilla – ja miten ne voi korjata

Hyvä kunto koostuu lihaskunnosta, kestävyydestä, liikkuvuudesta ja koordinaatiosta. Eri liikuntamuodot tukevat toisiaan: esimerkiksi lenkkeily auttaa palautumaan kuntosalitreenistä.

Hyvä kunto tarkoittaakin ennen kaikkea hyvää toimintakykyä. Schleifer kertoo Helsingin Sanomien artikkelissa eräästä asiakkaastaan, jolta lihaksia löytyi kyllä huimasti, mutta liikkuvuus oli lähes olematonta.

”Kaveri ei saanut laitettua edes paitaa selän puolelta housunkaulukseen.”

– Hän oli jäykkä kuin rautakanki. Kaveri ei saanut laitettua edes paitaa selän puolelta housunkaulukseen, koska kädet eivät taipuneet taakse.

Lihaksien koko ei myöskään kerro suoraan siitä, kuinka voimakkaat treenatut lihakset ovat. Daily Mail -sivusto kertoo tutkimuksesta, jonka mukaan kehonrakentajien lihassolut ovat usein kyllä isompia kuin kestävyysurheilijoiden, mutta heikompia.

Koko ei kerro lihaksen vahvuudesta.

Yleisesti ottaen lihas pystyy tuottamaan sitä enemmän voimaa, mitä isompi se on – mutta vain tiettyyn pisteeseen asti. Voima ei kasva samalla tavalla kuin lihaksen koko, ja siksi koko ei kerro lihaksien vahvuudesta.

Tutkimuksessa havaittiin, että erityisen vahvat lihakset löytyvät esimerkiksi pikajuoksijoilta. Lihaksien erityinen voimakkuus johtuu siitä, että pikajuoksijoiden lihaksien täytyy tuottaa voimaa huomattavasti nopeammin kuin esimerkiksi kehonrakentajien.

Älä anna siis isojen lihaksien hämätä – lihaskimpun voi voittaa mitä todennäköisemmin esimerkiksi porrasjuoksussa tai joogaliikkeissä!

Karsi negatiiviset ihmiset elämästäsi, selvitä ajatuksesi päiväkirjan avulla ja liiku enemmän. Elämän pienet valinnat voivat mullistaa elämäsi.

Joskus pienen asian muuttaminen elämässä voi saada aikaan isoja muutoksia. Esimerkiksi tuotteliaammaksi ihmiseksi oppiminen tai liikunnan pienikin lisääminen voivat saada elämässä aikaan paljon hyvää. Tässä esimerkiksi muutamia Buzzfeedin tekemiä listauksia pienistä asioista, joilla voi olla iso vaikutus elämään:

1. Tiedä, että olet tarpeeksi hyvä. Aina.

Oletpa menossa työhaastatteluun tai ensitreffeille, tiedä, että olet tarpeeksi hyvä. On parempi mennä tilanteisiin itsevarmana kuin ajatellen, että et saa haluamaasi työpaikkaa tai treffikumppanisi ei kiinnostu sinusta.

2. Tiedä, mitä syöt.

Varmista, että saat ruoasta tarvittavat ravintoaineet. Opettele myös tekemään ruokaa – säästät rahaa ja elät terveellisemmin kuin syömällä jatkuvasti ulkona tai nauttimalla toistuvasti valmisruokia. Pienet ruokavaliomuutokset kantavat pitkälle. Juo vaikka lasi vettä heti herättyäsi ja ennen nukkumaan menoa, tai lopeta turhan sokerin käyttö kahvissa.

3. Kävele enemmän.

American Heart Associationin mukaan jo päivittäinen 30 minuutin kävely pienentää esimerkiksi sydänkohtauksen, kakkostyypin diabeteksen, osteoporoosin ja joidenkin syöpien riskiä.

4. Valita vähemmän, naura enemmän.

Valittaminen on harvoin tuottavaa esimerkiksi siksi, että valitamme usein henkilöille, jotka eivät voi ratkaista ongelmaamme. Nauraminen esimerkiksi parantaa muistia.

5. Karsi negatiiviset ihmiset elämästäsi.

Jos joku ihminen saa mielesi matalaksi esimerkiksi kommenteillaan, voi olla aika pitää etäisyyttä tai jopa lempata ihminen elämästäsi. Jatkuvasti negatiivisten tai ilkeiden ihmisten ympäröimänä oleminen aiheuttaa surullisuutta, levottomuutta, pelkoa ja stressiä.

6. Älä mieti, mitä muut ajattelevat sinusta.

Ensinnäkin, et ikinä voi miellyttää kaikkia. Toiseksi toisten miellyttäminen vie kosolti energiaa eikä tee onnelliseksi. Nauti siis sitä, että sinä olet juuri sinä, ja opi arvostamaan omia mielipiteitäsi ja elämänvalintojasi. Opettele myös sanomaan tarvittaessa ei.

7. Pidä päiväkirjaa.

Asioiden ylös kirjoittaminen auttaa käsittelemään ja ymmärtämään tunteita.

8. Unohda menneet erehdykset.

Menneissä erehdyksissä jatkuva märehtiminen vain pahentaa asioita. Ymmärrä, ettei kukaan ole täydellinen. Erehdykset ovat itse asiassa oppitunteja elämästä ja sinusta itsestäsi. 

9. Opi olemaan tuotteliaampi.

Jos sinun tekee pitkän työpäivän jälkeen usein mieli ottaa päiväunet, motivoi itsesi olemaan tuottava 20 minuutin ajan. 20 minuutin puuhastelun, esimerkiksi siivoamisen jälkeen, kotisi on siistimpi, ja olet todennäköisesti jo onohtanut nokoset, jotka sinun piti ottaa.

Minkä muutoksen sinä olet tehnyt? KERRO SE MEILLE!

Etsimme Me Naiset -lehden artikkeliin haastateltavaksi naisia, jotka ovat tehneet jonkin pienen elämänmuutoksen, jolla on ollut suuri vaikutus koko elämään.

Oletko sinä tehnyt vaikkapa ruokailuun, liikuntaan tai arjen hallintaan liittyvän pienen muutoksen? Kerro siitä meille alla olevalla lomakkeella, ja voit voittaa hienon urheilu- ja vapaa-ajanvaatepaketin! Palkintopaketti sisältää Everestin ulkoilutakin, Socin urheilupaidan ja Sloggin bikinit. Palkinnon tuotteet ovat kokoa 38. Vastauksia voidaan käyttää myös Me Naisten jutuissa. Voit toki halutessasi osallistua vain arvontaan.

Osallistu Me Naisten kyselyyn, ja voit voittaa hienon urheilu- ja vapaa-ajanvaatepaketin!
Osallistu Me Naisten kyselyyn, ja voit voittaa hienon urheilu- ja vapaa-ajanvaatepaketin!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.