Saatko liikaa sokeria? Katso se kasvoiltasi. Kuva: Colourbox
Saatko liikaa sokeria? Katso se kasvoiltasi. Kuva: Colourbox

Erittäin sokerisen ruokavalion vaarat hampaille ja veriarvoille tiedetään hyvin. Mutta vähemmän tunnettu vaikutus on se, mitä sokeri tekee kasvoille.

Näkyykö sokerin syöminen kasvojen ihosta? Kyllä, ja ilmiö tunnetaan nimellä sokerinaama. Tutkijat varoittavat, että tämä harvinainen ongelma voi tehdä pahaa jälkeä kasvoille.

Sokerinaaman tunnistaa muun muassa aknesta, silmäpusseista ja kalpeasta ihosta. Mutta miksi näin tapahtuu?

– Sokeripitoisilla elintarvikkeilla on korkea glykeeminen indeksi (GI), joka aiheuttaa pikaisen sokerikuorman kehoon ja jyrkkiä muutoksia insuliinihormoniin. Ajan mittaan tämä voi johtaa insuliiniresistenssiin ja diabetekseen, joka saattaa nopeuttaa ikääntymistä, ihotautilääkäri Tamara Griffiths selvittää asiaa The Independent -lehdessä.

Myös kollageenin tuotanto häiriintyy helposti sokerista, mikä puolestaan voi aiheuttaa helpommin ihon veltostumista ja ryppyjen ilmaantumista. Kollageenin tuotannon hidastuminen tarkoittaa yksinkertaisimmillaan ihon ennenaikaista vanhentumista, sanoo ihotautilääkäri.

The Independent -lehden mukaan asiantuntijat ovat huolestuneet myös sokerin syönnin seurauksista, jotka rasvoittavat ihoa ja tukkivat ihohuokoset. Tämä aiheuttaa epäpuhtauksia ja muun muassa aknea.

Lue myös: Sokerista tuli rasvaa pahempi terveysuhka – kuulutko riskiryhmään?

Jos haluaa eroon aknesta, kannattaa vältellä sokerisia herkkuja, mutta myös muita nopeita hiilihydraatteja. Voimakkaimmin akneen vaikuttaa glykemiakuorma, jota nostaa ylipäätään runsas hiilihydraattien määrä. Esimerkiksi perunoissa, valkoisessa leivässä ja makeissa herkuissa on korkea glykeeminen indeksi.

Tutkijoiden mukaan sokeri kuuluu kuitenkin tasapainoiseen ruokavalioon ja osaksi terveellistä elämäntapaa, kunhan se pysyy kohtuudessa. Maailman terveysjärjestö WHO on linjannut, että terveyden kannalta olisi parempi pitää sokerin päivittäinen kulutus viidessä prosentissa. Se vastaa noin 25 grammaa eli kuutta teelusikallista päivässä.

Jos olet viikonloppuna nauttinut enemmän kuin 25 grammaa sokeria, ei syytä huoleen! Ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen kertoi aiemmin Me Naisille, että pari palaa suklaata tai viisi karkkia ei tosin romuta systeemiä, jos ruokavalio on muuten kunnossa.

6 piirrettä, joista sokerinaaman tuntee

  1. Ryppyjä ja juonteita otsan alueella
  2. Pussit silmien alla
  3. Finnejä sekä aknea ihossa
  4. Riutuneet kasvonpiirteet
  5. Harmaa tai kalpea ihonväri
  6. Ihon ohentuminen

Lähde: Marie Claire

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.

Joka viides suomalaisnainen kärsii D-vitamiinin puutoksesta.

Sori vaan, mutta kesä on nyt virallisesti ohi: on koittanut aika ottaa D-vitamiinilisä käyttöön. Vaikka ylenmääräinen vitamiinien nappailu on asiantuntijoiden mukaan tarpeetonta tai jopa vaarallista, D-vitamiinia suositellaan edelleen ihan jokaiselle suomalaiselle. Sitä pitäisi syödä lokakuun alusta maaliskuun loppuun. 

Saattaa kesän jälkeen kestää hetken, ennen kuin D-vitamiinilisän ottaminen muodostuu taas tavaksi, joten harjoitukset voi hyvin aloittaa jo syyskuun lopulla. 

Määrästä kiistellään, tarpeellisuudesta ei

Vaikka D-vitamiinin tarpeellisuudesta vallitsee tieteentekijöiden kesken vakaa yhteisymmärrys, viime vuosina sopivasta D-vitamiinin määrästä on käyty vilkasta keskustelua. Eviran virallinen suositus on, että vitamiinia napataan 10 mikrogrammaa vuorokaudessa.

D-vitamiinin syöminen kannattaa, vaikka iäkkyys ja osteoporoosi tuntuisivat kaukaisilta asioilta.

Terveyskirjaston mukaan 10 mikrogramman päivittäinen annos ei kuitenkaan riitä esimerkiksi vähentämään osteoporoosin vaaraa iäkkäillä, eikä 10 mikrogramman annoksen ylittämisellä ole huomattu olevan sivuvaikutuksia. D-vitamiinia uskaltaa virallistenkin suositusten mukaan syödä jopa 100 mikrogrammaa vuorokaudessa. 

D-vitamiinin syöminen kannattaa, vaikka iäkkyys ja osteoporoosi tuntuisivat kaukaisilta asioilta. D-vitamiinin on todettu vaikuttavan muun muassa diabetekseen, syöpään, vastustuskykyyn, MS-tautiin ja väsymykseen. Eikä sen osteoporoosinkaan niin kaukaiselta pitäisi tuntua: erittäin monella suomalaisella on kohonnut osteoporoosin riski, ja yksi syy siihen on juuri D-vitamiinilisän unohtaminen.

Ainakin joka viides kärsii puutoksesta

Suomalaisten D-vitamiinin saanti on 2000-luvulla kohentunut, mutta viimeisimmässä suomalaistutkimuksessa joka viides nainen ja joka neljäs mies kärsi D-vitamiinin puutteesta. 

Ympärivuoden

On vain yksi ravintolisä, jota kaikkien suomalaisten kannattaa syödä – nyt sitä pitäisi taas muistaa ottaa

Deeta pitää syödä ympäri vuoden ja paljon enemmän kuin suositus. Vai kuinka moni köllöttelee kesällä auringossa silloin, kun meitä kehottaan olemaan sisällä? D-vitamiinia muodostuu iholla kolesterolista vain, kun aurinko porottaa yli 45asteen kulmassa. Tuo aikaikkuna ei ole pitkä ja mahdolisuus siihen päättyy jo elokuun puolella!
Lue kommentti
syökää deetä

On vain yksi ravintolisä, jota kaikkien suomalaisten kannattaa syödä – nyt sitä pitäisi taas muistaa ottaa

Nämä suomen suositukset on epätoivoinen yritys pitää suomalaiset sairaina, ja syömässä sairauksiin tuputettuja lääkkeitä. Omalta kohdaltani olen saanut 200 mikrogramman päiväannoksella oman tasoni vasta Kanadan suositusten alarajalle. Ja olen huomannut, että kaikki hämmästelevät, miksi minulla ei ole mitään säännöllistä lääkitystä tai muuta vaivaa ikäisekseni.
Lue kommentti

Asiantuntijan mukaan vatsan turvotus poistuu usein ihan itsestään.

Pierettääkö sinua jatkuvasti? Turpoaako mahasi helposti ison lounaan jälkeen?

Ennen kuin diagnosoit itsellesi keliakian ja alat vimmaisesti etsiä Googlesta muita vastauksia vatsavaivoihisi, rauhoitu hetkeksi.

Syypää mahavaivoihin ei välttämättä ole yhdessäkään yliherkkyydessä tai sairaudessa. Usein turvottelu on merkki pelkästään siitä, että mahasi toimii normaalisti.

”Vatsan kivuton turpoaminen ja pierut ovat ikäviä, mutta ne kuuluvat normaaliin ruuansulatukseen.”

Näin sanoo ainakin Helsingin Sanomien haastattelema ravitsemusterapeutti Leena Putkonen. Hän kertoo HS:n haastattelussa, että suurin osa vatsavaivoista on osa normaalia vatsan toimintaa.

– Tämän takia neuvon ihmisille, ettei ihan kaikessa kannata kuunnella kehoa. Vatsan kivuton turpoaminen ja pierut ovat ikäviä, mutta ne kuuluvat normaaliin ruuansulatukseen, Putkonen kertoo.

Myös Me Naisten taannoin haastattelema sisätautien erikoislääkäri Joni Suomi toteaa samaa.

– Turvotus on jännä vaiva. Vatsa turpoaa ruokailun takia ihan normaaleista syistä: ruuansulatus käynnistyy, vatsan suola- ja nestetasapaino muuttuu, paksusuoli tuottaa kaasuja. Turvotus saattaa olla myös oire ärtyvästä suolesta, mutta aina sille ei löydy selkeää syytä. Yleensä turvotus poistuu itsestään ja kuuluu siis hyvälaatuisiin toiminnallisiin vatsavaivoihin, hän kertoi.

Kakalle ja pierukävelylenkille mars!

Leena Putkosen mukaan yksi suurimmista syistä ruuansulatusvaivoihin on kakan ja ilmavaivojen pidätteleminen. Moni ujostelee vessassa käyntiä esimerkiksi toimistoympäristössä hajuhaittojen takia.

Putkonen kehottaa käymään kakalla aina silloin, kun siltä tuntuu.

Putkosen mukaan pidättely ei kuitenkaan kannata. Usein maha oireilee nimittäin ihan sen takia, ettei suoli pääse tyhjentymään normaalisti.

Siksi Putkonen kehottaa käymään kakalla aina silloin, kun siltä tuntuu. Myös kevyt pierukävelylenkki esimerkiksi lounaan jälkeen on hänen mielestään toimiva apu vatsavaivoihin. 

– Näillä pikkukeinoilla saa selätettyä ison osan vatsavaivoista, Putkonen toteaa HS:lle.

Milloin vaivojen takia kannattaa mennä lääkäriin?

Vaikka usein turvotus ja ilmavaivat ovat ihan vaaraton vaiva, joskus niiden takia on syytä suunnata ammattilaisen pakeille. Joni Suomen mukaan vatsavaivojen takia kannattaa mennä lääkäriin, jos…

  1. …on kovia, äkillisiä kipuja.
  2. …vatsavaivojen luonne muuttuu äkillisesti.
  3. …ulosteessa on verta.
  4. …uloste on mustaa.
  5. …vatsan toiminta muuttuu, esimerkiksi tulee kova ripuli tai ummetus.
  6. …oireisiin liittyy kuumetta.