Vain 12 deodoranttia 40:stä sai Norjan kuluttajaneuvoston testissä puhtaat paperit. Kuva: Colourbox
Vain 12 deodoranttia 40:stä sai Norjan kuluttajaneuvoston testissä puhtaat paperit. Kuva: Colourbox

Norjan kuluttajaneuvosto syynäsi suosittuja deodorantteja, ja monesta löytyi allergisoivia tai hormonitoimintaa häiritseviä aineita.

Takuuvarmaa, kaikille sopivaa deodoranttia ei valitettavasti ole olemassa, koska jokainen reagoi yksilöllisesti eri aineisiin. Monen ihoa ärsyttäviä tai muuten tutkimuksissa haitallisiksi todettuja aineita voi kuitenkin vältellä.

Kemikaalitutka-blogi kertoo, että Norjan kuluttajaneuvosto varoittaa deodoranttien haitallisista aineista. Kuluttajaneuvosto on jakanut tutkimansa deodorantit kolmeen ryhmään: niihin, jotka sisältävät hormonitoimintaa häiritseviä aineita, niihin, jotka sisältävät allergisoivia aineita, sekä dödöihin, joissa ei ole haitallisia aineita.

Pahimmillaan yhdessä deodorantissa oli kymmentä eri haitallista ainetta.

Tutkituista 40 deodorantista 18 sisälsi haitallisia aineita. Haitallisina testissä pidetyt aineet löytyvät kuluttajaneuvoston listauksesta. Pahimmillaan yhdessä deodorantissa oli kymmentä eri haitallista ainetta. Suurin osa testatuista tuotteista on myynnissä myös Suomessa.

Heikentynyttä hedelmällisyyttä ja pahaa ihottumaa

Hormonitoimintaa häiritsevät aineet voivat Norjan kuluttajaneuvoston mukaan heikentää hedelmällisyyttä ja edistää joidenkin syöpämuotojen kehitystä.

Kuluttajaneuvosto etsi tuotteista muun muassa laajalti allergisoivaa säilöntäainetta metyyli-isotiatsolinonia, joka on tuotteiden ainesosaluetteloissa nimellä methylisothiazolinone ja methylchloroisothiazolinone. Eurooppalaista kosmetiikkateollisuutta edustava Cosmetics Europe suositteli jo vuonna 2013, että kosmetiikkateollisuus luopuisi vapaaehtoisesti metyyli-isotiatsolinonin käytöstä.

Alumiinin yhteys rintasyöpään huolestuttaa monia kuluttajia, vaikka siitä ei ole varmoja tutkimustuloksia

Moni ajattelee, että luonnonkosmetiikka on turvallisempi valinta. Kuluttajaneuvoston haitallisten aineiden listalta löytyy kuitenkin esimerkiksi luonnon- ja luomukosmetiikassa usein käytetty sitruunantuoksuinen hajuste limoneeni eli ainesosaluettelossa limonene, joka aiheuttaa allergiaa.

Alumiinin yhteys rintasyöpään huolestuttaa monia kuluttajia, vaikka siitä ei ole varmoja tutkimustuloksia. Kuluttajaneuvosto ei määritellyt testissään alumiinia haitalliseksi aineeksi, koska alumiini on todella yleinen ainesosa varsinkin antiperspiranteissa. Sitä onkin lähes kaikissa testatuissa tuotteissa. Jos haluaa vähentää alumiinille altistumista, dödöä ei kannata kuluttajaneuvoston mukaan levittää vahingoittuneelle iholle, kuten heti karvanpoiston jälkeen.

Helsingin allergia- ja astmayhdistyksen asiantuntijoiden mukaan deodorantin tai antiperspirantin aiheuttama allerginen ihottuma johtuu useimmiten hajusteista tai säilöntäaineista, viime vuosina varsinkin metyyli-isotiatsolinonista. Yleisimpiä ärsytysoireita ovat punoitus, kuumotus ja kutina.

Mitkä dödöt saivat puhtaat paperit, mitkä eivät?

Nämä deodorantit sisälsivät allergisoivia aineita:

  • Axe Apollo Dry
  • Biotherm Deo Pure
  • Biotherm Eau Pure
  • Biotherm Homme Day Control
  • Dove Go Fresh Cucumber & Green Tea Scent
  • Dove Go Fresh Pomegranate & Lomon Verbena Scent
  • L’Occitane Verveine Agrumes Deodorant Fraîcheu
  • L’Oréal Men Expert Carbon Protect
  • L’Oréal Men Expert Thermic Resist
  • Nivea Dry Comfort
  • Nivea Fresh Natural
  • Nivea Men Invisible For Black & White
  • Sterilan Magnificient Magnolia
  • Spin Aloe Vera
  • Sport Pro Cooling
  • Vaseline Intensive Care Aloe Vera

Nämä deodorantit sisälsivät hormonitoimintaa häiritseviä aineita:

  • Clinique For Men
  • Sanex Dermo Invisible
  • Sanex Men Dermo Active Control

Nämä deodorantit eivät sisältäneet haitallisia aineita:

  • Cliniderm Clearly Fresh
  • Cosmica Original for Men
  • Cosmica Original Parfymert
  • Dermica Daily Roll-On
  • Dermica Sensitiv Deo Antiperspirant
  • Garnier Mineral Ultradry Optimal Protection
  • La Roche-Posay Deodorant Physiologique
  • Neutral
  • Stop 24 Roll-On
  • Sterilan Pure Effect
  • Vichy Homme
  • Vita Harmoni

Jos oma deodoranttisi ei ollut mukana testissä, voit tarkistaa tästä listasta, onko dödössäsi haitallisia aineita.

Ihotautilääkärin testi auttaa

Jos saat oireita deodorantista eivätkä ne lakkaa tuotteen vaihdon jälkeen, on syytä käydä ihotautilääkärin vastaanotolla. Ihotautilääkäri voi tehdä epikutaanitestin, jossa selviää, mille kosmetiikan ainesosille on allergisoitunut. Testi voi olla hyvä idea, vaikka kainaloihottumasta pääsisi eroon dödöä vaihtamalla, koska allergisoivaa ainetta voi olla myös muussa kosmetiikassa.

Ärsytystä voivat pahentaa esimerkiksi sheivaaminen, voimakkaat pesuaineet ja tiukat tekokuituiset vaatteet. Helsingin allergia- ja astmayhdistys suosittelee, että varsinkin talviaikaan ärtyneiden kainaloiden pesuun kannattaa käyttää kevyttä perusvoidetta.

Hei te tiimalasivartalosta unelmoivat, hyviä uutisia: pelkästään vatsan alueelta on mahdollista hoikistua!

Meille on vuosikausia hoettu, että laihtua ei voi vain tietystä kohdasta, vaan rasvaa palaa treenin ja ruokavalion ansiosta tasaisesti koko kehosta.

Nyt on selvitetty, että pitkään itsestäänselvänä pidetty sääntö ei olekaan koko totuus. Time-sivuston mukaan tutkimustieto osoittaa, että tietyistä kehonosista on helpompi karistaa rasvaa kuin toisista.

Yksi kyseistä kehonosista on vatsa. Vyötärönseudun lisäksi helpoiten palavaa rasvaa löytyy käsivarsista ja rinnan alueelta. Sen sijaan takapuolen ja reisien rasvaa on vaikeinta polttaa pois.

Tietyt rasvakertymät ovat aineenvaihdunnallisesti aktiivisempia kuin toiset.

Virginian yliopiston lääketieteen professori Arthur Weltman kertoo tämän johtuvan siitä, että tietyt rasvakertymät ovat aineenvaihdunnallisesti aktiivisempia kuin toiset. Siksi niistä on helpompaa tai vaikeampaa päästä eroon urheilun ja kevyen ruokavalion avulla.

– Vatsan alueen rasva on aineenvaihdunnallisesti yksi aktiivisimmista rasvoista, Weltman kertoo.

Urheilu aiheuttaa kehossa erilaisten hormonien erittymistä. Mitä rankempaa urheilu on, sitä enemmän hormoneja erittyy ja rasvaa palaa – ja erityisesti paikoissa, jotka ovat aineenvaihdunnaltaan aktiivisinta.

Lue lisää! 18 tapaa polttaa enemmän ja tehokkaammin rasvaa

Jos siis haluaa hoikistua erityisesti vatsan alueelta, mitä kannattaa tehdä? Tutkimuksen mukaan siinä missä esimerkiksi juoksu tai uinti auttavat polttamaan rasvaa koko kehosta, vastustreenit voivat polttaa rasvaa keskitetysti esimerkiksi vatsan alueelta, koska vatsarasvat reagoivat voimakkaammin urheiluun.

Toisen tutkimuksen mukaan vatsarasvan polttamisessa ovat tehokkaita myös niin sanotut HIIT-harjoitukset eli nopeatempoiset intervallitreenit. Treenin jälkeen aineenvaihdunta käy vilkkaana ja keho polttaa rasvaa muutaman tunnin ajan treenin jälkeenkin – erityisesti sieltä vatsan alueelta.

Satunnainen suuttuminen tekee enemmän hyvää kuin hallaa.

Tiskit ovat taas räjähtäneet keittiössä käsiin. Työkaveri sai verenpaineen nousemaan iltapäiväpalaverissa. Äh, suututtaa! Ja vähän myöhemmin lähinnä nolottaa, vaikka omaa ärsyyntymistä ei olisi tuonut millään lailla esille.

Suuttumista ja vihaisia tunteita ei kuitenkaan pidä yrittää estää tai hävetä. Time nimittäin kertoo, että satunnaiset vihaiset tunteet tekevät pitkällä aikavälillä elämästä onnellisempaa!

On välttämätöntä olla toisinaan vihainen, jotta voisi myös olla kaikkein onnellisimmillaan.

Uuden tutkimuksen mukaan on välttämätöntä olla toisinaan vihainen, jotta voisi myös olla kaikkein onnellisimmillaan. Tutkimuksessa selvisi, että ne ihmiset, jotka eivät juurikaan reagoineet esimerkiksi uutisiin onnettomuuksista, halusivat tuntea enemmän vihaa tai surua.

Lisäksi esimerkiksi eksiinsä rakastuneet toivoivat voivansa tuntea vähemmän positiivisia tunteita entistä kumppaniaan kohtaan.

Lue lisää! Tiesitkö? Vihan tunteesta on yllättävän paljon hyötyä

Johtava tutkija ja psykologian professori Maya Tamir toivoo, että tutkimus auttaisi arvioimaan uudelleen usein mahdottomia tavoitteita siitä, millaisia tunteita ihmiset haluaisivat tuntea. Läntisessä kulttuurissa paine voida hyvin ja tuntea jatkuvaa onnellisuutta voi olla vaikea selättää.

– Tutkimus osoittaa sen, että onnellisimpia ihmisiä ovat he, jotka tuntevat niitä tunteita joita he myös haluavat kokea. Jos siis ihmisen mielestä viha on tavoiteltavaa esimerkiksi epäoikeudenmukaisuuksia vastaan taistelemisen takia, on hän todennäköisesti onnellisempi tuntiessaan vihaa, Tamir selittää.

Purkamaton viha patoutuu sisälle ja muuttuu pahaksi oloksi.

Onnellisuutta on tietenkin hyvä havitella, mutta se ei tarkoita negatiivisten tunteiden tukahduttamista. On tärkeää hyväksyä erilaiset tunteet osaksi elämää aina vihaa ja surua myöten.

– Jos kokemansa tunteet toivottaa tervetulleeksi ja niille onnistuu löytämään tarkoituksen, on todennäköisesti myös onnellisempi, Tamir summaa.

Jos vihaa ei osaa tai uskalla ilmaista, voi se aiheuttaa myös ongelmia. Ylikiltteys voi pahimmillaan johtaa siihen, että purkamaton viha patoutuu sisälle ja muuttuu myöhemmin pahaksi oloksi. Silloin ihminen voi lamaantua ja masentua. Siksi vihaa kannattaa lähestyä rakentavana tunteena, joka kuuluu onnelliseen, monipuolisia tunteita sisältävään elämään.

Isot painot ja näyttävät lihakset eivät välttämättä merkitse kestävyyttä ja hyvää fyysistä kuntoa.

Jokainen on joskus törmännyt atleettiin, jonka lihakset suorastaan puskevat ulos vaatteista. Jo kaukaa näkee, että raskaat painot ovat osa hänen kuntosalitreenejään. Huh, on oltava erinomaisessa fyysisessä kunnossa saadakseen sellaiset lihakset, eikö?

Ei oikeastaan, sillä isot lihakset ja hyvä kunto ovat Helsingin Sanomien haastatteleman fysioterapeutin Georg Schleiferin mukaan kaksi eri asiaa. Vaikka lihaksia löytyisi kuinka paljon, fyysinen kunto voi silti olla pohjamudissa.

Kuntosalista innostunut harjoittelee usein ainoastaan lihasvoimaa.

Schleifer kertoo HS:lle, että kuntosalista innostunut harjoittelee usein ainoastaan lihasvoimaa. Ongelmaksi muodostuu se, että yksipuolinen treenaaminen aiheuttaa pitkällä aikavälillä lähinnä vaivoja kroppaan.

– Yksipuolinen harjoittelu johtaa ylikuormitus- ja rasitusvammoihin, lihasepätasapainoon ja psyykkiseen väsymiseen, Schleifer kertoo HS:lle.

Lue myös: Älä sorru näihin! Pt paljastaa naisten yleisimmät virheet kuntosalilla – ja miten ne voi korjata

Hyvä kunto koostuu lihaskunnosta, kestävyydestä, liikkuvuudesta ja koordinaatiosta. Eri liikuntamuodot tukevat toisiaan: esimerkiksi lenkkeily auttaa palautumaan kuntosalitreenistä.

Hyvä kunto tarkoittaakin ennen kaikkea hyvää toimintakykyä. Schleifer kertoo Helsingin Sanomien artikkelissa eräästä asiakkaastaan, jolta lihaksia löytyi kyllä huimasti, mutta liikkuvuus oli lähes olematonta.

”Kaveri ei saanut laitettua edes paitaa selän puolelta housunkaulukseen.”

– Hän oli jäykkä kuin rautakanki. Kaveri ei saanut laitettua edes paitaa selän puolelta housunkaulukseen, koska kädet eivät taipuneet taakse.

Lihaksien koko ei myöskään kerro suoraan siitä, kuinka voimakkaat treenatut lihakset ovat. Daily Mail -sivusto kertoo tutkimuksesta, jonka mukaan kehonrakentajien lihassolut ovat usein kyllä isompia kuin kestävyysurheilijoiden, mutta heikompia.

Koko ei kerro lihaksen vahvuudesta.

Yleisesti ottaen lihas pystyy tuottamaan sitä enemmän voimaa, mitä isompi se on – mutta vain tiettyyn pisteeseen asti. Voima ei kasva samalla tavalla kuin lihaksen koko, ja siksi koko ei kerro lihaksien vahvuudesta.

Tutkimuksessa havaittiin, että erityisen vahvat lihakset löytyvät esimerkiksi pikajuoksijoilta. Lihaksien erityinen voimakkuus johtuu siitä, että pikajuoksijoiden lihaksien täytyy tuottaa voimaa huomattavasti nopeammin kuin esimerkiksi kehonrakentajien.

Älä anna siis isojen lihaksien hämätä – lihaskimpun voi voittaa mitä todennäköisemmin esimerkiksi porrasjuoksussa tai joogaliikkeissä!

Karsi negatiiviset ihmiset elämästäsi, selvitä ajatuksesi päiväkirjan avulla ja liiku enemmän. Elämän pienet valinnat voivat mullistaa elämäsi.

Joskus pienen asian muuttaminen elämässä voi saada aikaan isoja muutoksia. Esimerkiksi tuotteliaammaksi ihmiseksi oppiminen tai liikunnan pienikin lisääminen voivat saada elämässä aikaan paljon hyvää. Tässä esimerkiksi muutamia Buzzfeedin tekemiä listauksia pienistä asioista, joilla voi olla iso vaikutus elämään:

1. Tiedä, että olet tarpeeksi hyvä. Aina.

Oletpa menossa työhaastatteluun tai ensitreffeille, tiedä, että olet tarpeeksi hyvä. On parempi mennä tilanteisiin itsevarmana kuin ajatellen, että et saa haluamaasi työpaikkaa tai treffikumppanisi ei kiinnostu sinusta.

2. Tiedä, mitä syöt.

Varmista, että saat ruoasta tarvittavat ravintoaineet. Opettele myös tekemään ruokaa – säästät rahaa ja elät terveellisemmin kuin syömällä jatkuvasti ulkona tai nauttimalla toistuvasti valmisruokia. Pienet ruokavaliomuutokset kantavat pitkälle. Juo vaikka lasi vettä heti herättyäsi ja ennen nukkumaan menoa, tai lopeta turhan sokerin käyttö kahvissa.

3. Kävele enemmän.

American Heart Associationin mukaan jo päivittäinen 30 minuutin kävely pienentää esimerkiksi sydänkohtauksen, kakkostyypin diabeteksen, osteoporoosin ja joidenkin syöpien riskiä.

4. Valita vähemmän, naura enemmän.

Valittaminen on harvoin tuottavaa esimerkiksi siksi, että valitamme usein henkilöille, jotka eivät voi ratkaista ongelmaamme. Nauraminen esimerkiksi parantaa muistia.

5. Karsi negatiiviset ihmiset elämästäsi.

Jos joku ihminen saa mielesi matalaksi esimerkiksi kommenteillaan, voi olla aika pitää etäisyyttä tai jopa lempata ihminen elämästäsi. Jatkuvasti negatiivisten tai ilkeiden ihmisten ympäröimänä oleminen aiheuttaa surullisuutta, levottomuutta, pelkoa ja stressiä.

6. Älä mieti, mitä muut ajattelevat sinusta.

Ensinnäkin, et ikinä voi miellyttää kaikkia. Toiseksi toisten miellyttäminen vie kosolti energiaa eikä tee onnelliseksi. Nauti siis sitä, että sinä olet juuri sinä, ja opi arvostamaan omia mielipiteitäsi ja elämänvalintojasi. Opettele myös sanomaan tarvittaessa ei.

7. Pidä päiväkirjaa.

Asioiden ylös kirjoittaminen auttaa käsittelemään ja ymmärtämään tunteita.

8. Unohda menneet erehdykset.

Menneissä erehdyksissä jatkuva märehtiminen vain pahentaa asioita. Ymmärrä, ettei kukaan ole täydellinen. Erehdykset ovat itse asiassa oppitunteja elämästä ja sinusta itsestäsi. 

9. Opi olemaan tuotteliaampi.

Jos sinun tekee pitkän työpäivän jälkeen usein mieli ottaa päiväunet, motivoi itsesi olemaan tuottava 20 minuutin ajan. 20 minuutin puuhastelun, esimerkiksi siivoamisen jälkeen, kotisi on siistimpi, ja olet todennäköisesti jo onohtanut nokoset, jotka sinun piti ottaa.

Minkä muutoksen sinä olet tehnyt? KERRO SE MEILLE!

Etsimme Me Naiset -lehden artikkeliin haastateltavaksi naisia, jotka ovat tehneet jonkin pienen elämänmuutoksen, jolla on ollut suuri vaikutus koko elämään.

Oletko sinä tehnyt vaikkapa ruokailuun, liikuntaan tai arjen hallintaan liittyvän pienen muutoksen? Kerro siitä meille alla olevalla lomakkeella, ja voit voittaa hienon urheilu- ja vapaa-ajanvaatepaketin! Palkintopaketti sisältää Everestin ulkoilutakin, Socin urheilupaidan ja Sloggin bikinit. Palkinnon tuotteet ovat kokoa 38. Vastauksia voidaan käyttää myös Me Naisten jutuissa. Voit toki halutessasi osallistua vain arvontaan.

Osallistu Me Naisten kyselyyn, ja voit voittaa hienon urheilu- ja vapaa-ajanvaatepaketin!
Osallistu Me Naisten kyselyyn, ja voit voittaa hienon urheilu- ja vapaa-ajanvaatepaketin!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.