Syöpää vastaan on pitkään etsitty aiempaa tehokkaampia hoitomuotoja. Nyt tutkijat uskovat olevansa todellisen läpimurron kynnyksellä.

Uudessa hoitomuodossa käytetään hyväksi ihmisen omia soluja, jotka muutetaan ikään kuin eläväksi lääkkeeksi. Hoidolla on saatu lupaavia tuloksia aikaan kliinisissä tutkimuksissa esimerkiksi San Raffaelen tiedeinstituutissa Milanossa. Parantumattomasti sairaina pidetyistä syöpäpotilaista peräti 94 prosentilla syöpäsolut katosivat täysin.

Jokaisen meidän verestä löytyy auttajasoluiksi kutsuttuja T-soluja, jotka tuhoavat viruksia ja bakteereita ja ovat siten osa ihmisen normaalia immuunipuolustusjärjestelmää.

Uudessa hoitomuodossa T-soluja kerätään potilaan omasta verestä. Sen jälkeen niistä muokataan laboratoriossa soluja, jotka etsivät ja tuhoavat syöpäsoluja. Manipuloituja T-soluja viljellään lisää, ja lopulta ne palautetaan potilaan verenkiertoon, jossa ne hyökkäävät syövän kimppuun.

Hoidon tehokkuus perustuu siihen, että muokatut T-solut kykenevät myös estämään syövän uusiutumisen. Ne siis toimivat rokotteiden kaltaisesti.

Tutkija Chiara Boninin mukaan kyseessä on todellinen vallankumous.

– T-solut ovat elävää lääkettä, jolla on mahdollisuus säilyä elimistössämme koko elämämme ajan, sanoo tohtori Bonini Daily Mailissa.

Tutkijat sanoivat eilen järjestetyssä American Association for Advancement of Science -tiedekonferenssissa, että T-soluterapia voi piankin olla laajasti saatavilla.

Toki osa syöpätutkijoista haluaa myös rauhoitella tilannetta.

– Meillä on vielä pitkä matka edessämme. Kaikilla potilailla hoito ei ole ollut kestävää. Uskon, että tämä on merkittävä läpimurto, mutta meillä on vielä matkaa jäljellä, eräs tutkija sanoo The Independent -lehdessä.

T-soluterapian on tähän mennessä todettu tehoavan parhaiten "nestemäisiin" syöpiin, kuten leukemiaan tai luuydinsyöpään.

Hippokrates

Nujertuuko syöpä vihdoin? Uusi hoitomuoto toimii kuin rokote

Syöpä on metabolinen sairaus. Tehokkaimmat tulokset on saatu syöpäsolun sokeriaineenvaihduntaan (glukoosi) kohdistuvilla hoidoilla ja lääkkeillä. Tämä tehoaa 95%:iin syövistä - sellaisiin, jotka näkyvät PET röntgenissä (merkkiaine viedään glukoosin avulla syöpäsoluihin). Paasto parantaa, koska se alentaa veren sokeria ja nostaa ketoaineita. Syöpä ei osaa käyttää ketoaineita, mutta normaalit solut osaavat. Syöpä kuolee nälkään. Thomas Seyfried on tämän alan uranuurtaja. Young Ko puolestaan on...
Lue kommentti
Xeno

Nujertuuko syöpä vihdoin? Uusi hoitomuoto toimii kuin rokote

Faktat kuntoon ennen julkaisua :D T-auttajasolut eivät itsessään nitistä bakteereja tai viruksia, vaan nimensä mukaan auttavat muita immunopuolustuksen soluja (kuten B-soluja) tässä. Myös linkit alkuperäisartikkeileihin olisi hyvä antaa, sillä usein iltapäivälehdistä lainatuissa teksteissä on riski jo niissä sattuneisiin väärinymmärryksiin. Hippokrates, erittäin mielenkiintoinen kommentti. Lukisin mielelläni artikkelit, joista tiedot on kerätty :) En sillä että väittäisin sanomaasi vääräksi,...
Lue kommentti

Torkuttaminen tuntuu useimpina aamuina täysin välttämättömältä, mutta tavasta on enimmäkseen vain haittaa.

Herätyskello soi, mutta ääni saa lähinnä kääntämään kylkeä. Vielä viisi minuuttia… eikun sittenkin vielä kolme… Monet laittavat lukemattomia herätyksiä päälle vain sen takia, että ylös nouseminen tuntuu ylitsepääsemättömän vaikealta. Toiset torkuttavat, koska se on niin ihanaa ja lohduttavaa.

– Myönnetään. Minä torkutan. Siitäkin huolimatta, että tiedän hyvin, ettei niin kannattaisi tehdä. Olen monet kerrat lukenut, kuinka torkuttaminen tekee tokkuraiseksi, pilaa unirytmin ja muutenkin asiantuntijoiden mukaan vaikuttaisi tuhoavan elämän. Mutta minkäs teet, kun torkuttaminen on niin ihanaa, kertoo Milla, 25.

”Torkutan ihan puhtaasti siksi, että se on niin pirun nautinnollista.”

Hän torkuttaa puhtaasti nautinnollisista syistä.

– Herään usein arkiaamuina puoli tuntia tavallista aiemmin, jotta voin torkuttaa kunnolla. Torkuttaminen on ihanaa tietenkin siksi, että on aamulla mainiota herätä tietoon, että voi nukkua vielä vähän pidempään. Lisäksi lyhyiden torkahdusten välillä voi parhaimmillaan nähdä suloisia unia.

Vaikka torkuttamisesta voisikin aamutuimaan saada hetkeksi lohtua, se ei pidemmän päälle ole hyvä keino pidentää unen määrää. Vaikka unien venyttämisen voisi kuvitella auttavan väsymykseen, ovat torkutuksen vaikutukset todellisuudessa päinvastaiset.

Lue myös: Teitkö sinäkin taas nämä virheet? 5 asiaa, joita ei kannata himoita heti aamusta, jos haluaa olla virkeä

Huffpost-sivuston mukaan sekä unen kesto että laatu vaikuttavat siihen, kuinka virkeältä olo tuntuu päivällä. Torkuttaminen voi aiheuttaa kehnon olon johtuen niin sanotusta heräämisen hitaudesta. Se aiheuttaa uneliaisuutta, ärtyneisyyttä ja sekavaa oloa.

Kun torkuttaa, alkaa joka herätyskellon pirinän jälkeen uusi unisykli, joka keskeytyy toistuvasti.

Heräämisen vaikeus johtuu siitä, että torkutusuni on paljon huonolaatuisempaa kuin tavallinen uni. Torkuttaessa jokaisen herätyskellon pirinän jälkeen alkaa uusi unisykli. Toistuvien herätyksien takia unisykli ei pääse loppuun asti, vaan keskeytyy toistuvasti. Kaikkein virkeimmillään ihminen on herätessään unikierroksen päätteeksi.

Miten torkutuksesta voi sitten päästä eroon? Kokosimme siihen viisi vinkkiä.

1. Laita herätyskello niin kauas, ettet yllä siihen sängystä käsin 

Kun herätyskello on esimerkiksi huoneen toisella puolella pöydällä tai lattialla, on pakko nousta ylös sammuttamaan se. Mitä kauemmas herätyskellon vie, sen parempi: silloin myös sänky jää kauas taakse ja houkutus palata vällyjen väliin ei ole niin paha. Siinähän sitä on jo pystyssä, joten samalla vauhdilla voi jatkaa keittiöön aamupalalle.

2. Aseta herätyskello soimaan mahdollisimman myöhään

Herätyskelloa ei kannata laittaa soimaan liian aikaisin, muuten jättää itselleen turhaan torkutusvaraa. Optimaalisinta on asettaa herätys ajankohtaan, jolloin on pakko viimeistään nousta ylös. Kyseinen aika on monille kutakuinkin sama joka aamu. Pitkällä aikavälillä keho tottuu heräämään aina tiettyyn aikaan ja oppii päättämään unisyklin herätyskellon soimiseen. Ihminen herää kaikkein virkeimmillään, kun herätys ei keskeytä unisykliä.

3. Mieti, mitä oikeasti haluat ehtiä tehdä aamulla 

Aika moni vannoo esimerkiksi käyvänsä suihkussa, föönaavansa hiukset sekä meikkaavansa ajatuksella. Kun herätyskello soi, sitä päätyy kuitenkin usein kääntämään kylkeä ja toteamaan, että kyllä ne ripsarit ehtii bussissakin taiteilla. Ole rehellinen itsellesi äläkä varaa sitä turhaa varttia hiusten kihartamiselle, jota et kuitenkaan tule tekemään. Kannattaa mieluummin nukkua keskeytyksettä 15 minuuttia kauemmin.

4. Tee itsellesi ihana aamiainen valmiiksi tai sovi aamupalavuoroista esimerkiksi kumppanin kanssa

Jos herätessä tietää, että jääkaapissa odottaa herkullinen marjatuorepuuro tai smoothie, nousemiseen saa ihan uudenlaista motivaatiota. Jos taas kumppani on tehnyt ruisleivät valmiiksi, ei edes kehtaa jäädä sänkyyn köllimään.

5. Ajasta kahvinkeitin

Monissa kahvinkeittimissä on ajastinvaihtoehto, jota kannattaa hyödyntää. Ajasta kahvi porisemaan samaan aikaan, kun herätyskellosi soi. Kahvin herkullinen tuoksu ja tieto siitä, ettei tarvitse kuin kaataa juomaa mukiin ilman keittämisen vaivaa, saavat heräämisen tuntumaan helpommalta.

Unitutkija Henri Tuomilehdon mukaan raskas ateria pitäisi ajoittaa iltaan, kirjoittaa Helsingin Sanomat.

Unitutkija Henri Tuomilehto kritisoi Helsingin Sanomien jutussa sitä, että suomalaiset syövät väärän määrän ruokaa väärään aikaan. Raskaasti syöminen lounaalla laskee vireystasoa.

Sen sijaan päivän pääateria tulisi syödä vasta myöhään, esimerkiksi kahdeksan aikaan illalla.

Nukkumiseemme vaikuttaa unitutkijan mukaan nimittäin kaksi asiaa: vuorokausirytmi – eli se, mihin aikaan on valoisaa ja pimeää – ja unipaine. Unipaine tarkoittaa ihmisen tarvetta nukahtaa, kehon sisäistä vaatimusta levosta.

– Unipaineeseen voi vaikuttaa syömällä. Jos syö päivällisen kahdeksalta illalla, vireystila laskee ja unipaine kasvaa, jolloin nukahtaminen kello 22–23 maissa on helpompaa, Tuomilehto kertoo HS:lle.

Kysely

Monelta syöt päivällisen?