Kun hyvästelee pillerit, voi varautua lisääntyneeseen vuotoon, kipuihin ja jopa akneen. Monelle lopettaminen on kuitenkin ennen kaikkea hyvä asia.

Pohditko ehkäisypillereistä luopumista?

Jos on pitkään napsinut ehkäisynsä pillereinä, sitä ei välttämättä voi lopettaa ilman oireita. Refinery29 listasi, millä tavoilla pillereistä luopuminen voi vaikuttaa kroppaan ja mieleen. Me pyysimme naisia kertomaan omista kokemuksistaan.

Vuolasta vuotoa, kramppeja, PMS-oireita ja epäsäännöllisyyttä

Olivatko menkkasi runsaat ennen pillereitä? Ne todennäköisesti palaavat lopettamisen jälkeen ennalleen. Koska pillerit estävät ovulaation, niiden syöminen vie piinaavimmat oireet.

Kuukautiset kuitenkin palaavat normaaliin tilaansa, kun pillerit lopettaa. Joidenkin kohdalla se saattaa tarkoittaa myös epäsäännöllistä vuotoa, kovia kipuja ja PMS-oireita.

Puolen vuoden odotus

”Olen lopettanut e-pillerit kaksi kertaa elämässäni. Molemmilla kerroilla kuukautiset jäivät kokonaan pois. Ensimmäisellä kerralla odottelin melkein vuoden niiden alkamista, minkä jälkeen ne saatiin käyntiin lyhyellä keltarauhashormonikuurilla.

Toisellakin kerralla odotin puoli vuotta. Kävin vyöhyketerapeutilla, ja kuukautiset alkoivat vielä samana iltana. Sen jälkeen en ole käyttänyt hormonaalista ehkäisyä. Molemmilla kerroilla kuukautiset ovat palattuaan olleet ihan samanlaiset kuin pillereidenkin aikaan.”

Nainen, 36

Molemmilla kerroilla kuukautiset ovat palattuaan olleet ihan samanlaiset kuin pillereidenkin aikaan.

Kipujen paluu

”Ensimmäiset pillerinit eivät tuntuneet sopivan minulle, joten lopetin niiden syömisen ennen kuin jaksoin kokeilla toista ehkäisyvalmistetta. Menkat tietenkin runsastuivat reippaasti, mikä oli oletettavissa. Kivut palasivat kauheampina kuin muistin. Yhteensä pari viikkoa ennen kuukautisia ja niiden aikana en pystynyt esimerkiksi käymään juoksulenkillä, koska tärinä tuntui alavatsassa niin ikävältä.

Nykyinenkään hormoniehkäisymenetelmäni ei sovi minulle aivan täydellisesti. Kovat kuukautiskivut saivat kuitenkin pelkäämään endometrioosia niin, että ei tee mieli lopettaa hormoniehkäisyn käyttöä.” 

Nainen, 29

Myllertävä mieli

”Kun muutama vuosi sitten lopetin, menkkoja sai odotella melkein puoli vuotta. Sen jälkeen ne olivat melko säännölliset. Lopulliseen tilanteen tasaantumiseen kului 2–3 vuotta. Huonona puolena on se, että nykyisin menkkakivut ovat jokakuinen piina. Samoin PMS-oireet tulevat ja menevät. Joskus mielialani vaihtelee ja joskus itkeskelen.”

Nainen, 27

Nykyisin menkkakivut ovat jokakuinen piina.

Seksi maittaa

Pillereiden aikana seksin luulisi olevan helppoa, koska ehkäisystä ei tarvitse murehtia vakikumppanin kanssa sen enempää.

Vuoden 2006 tutkimuksen mukaan hormonaalinen ehkäisy kuitenkin usein vähentää seksihaluja. Pillereiden lopettaminen saattaa siis antaa buustia libidolle.

”Kun lopetin pillerien syömisen, huomasin seksielämässäni paljon muutoksia. Olin ollut jo monta vuotta parisuhteessa, kun päätin lopettaa. Nykyään teen seksiin paljon useammin aloitteen. Pillerit olivat selvästi vieneet halut. Lopettamisen jälkeen seksi on ollut myös parempaa. Aiemmin piinanneet kosteusongelmat hävisivät"

Nainen, 27

Nykyään teen seksiin paljon useammin aloitteen.

Rinnat herkistyvät ja kroppa turpoaa

Pillerit kontrolloivat kehon keltarauhashormoni- ja estrogeenitasoja. Kun ovulointi jälleen alkaa, nämä hormonit ryhtyvät toimeen, ja keho valmistautuu tulemaan raskaaksi. Pillereiden lopettaminen saattaa herkistää ja turvottaa rintoja, koska ne valmistautuvat tuottamaan maitoa.

”Nykyään kuukautisten aikaan rintoihini saattaa sattua jopa viikon. Ennen sellaista oiretta ei ollut.”

Nainen, 30

Pillereiden lopettaminen saattaa hetkellisesti aiheuttaa myös turvotusta. Tämä johtuu siitä, että joissain valmisteissa (kuten Yasmin ja Yaz) on drospirenonia, joka poistaa kropasta nestettä. Kun tällaisen pillerin käytön lopettaa, keho ei aluksi ymmärrä hankkiutua eroon nesteestä.

Vaikutus menee onneksi ohi. Turvotusta voi yrittää hillitä juomalla runsaasti vettä, rajoittamalla suolaisia ruokia ja makeutusaineita.

Iho puhkeaa kukkaan

Joillain pillerit on määrätty aknen hoitoon. Kun hoito loppuu, iho saattaa palata ennalleen. Myös muilla näppyihin taipuvainen ihotyyppi saattaa alkaa puskea finniä.

”Hain reseptin alkujaan aknen takia. Kun lopetin pillerit, akne palasi kahta kauheampana. Taltuttamiseen vaadittiin kaksi voimakasta antibioottikuuria.”

Nainen, 31

Kun lopetin pillerit, akne palasi kahta kauheampana.

Mieli tasaantuu

Vaikka monella pillereiden lopettamiseen liittyykin joitakin ongelmia, ei lopetuspäätös tunnu kaduttavan. Moni pitää lopettamispäätöstä hyvänä ratkaisuna – pääkopan kannalta.

”Lakkasin itkemästä Kauniita ja rohkeita katsoessani. Tulin järkiini.”

Nainen, 37

”Tunnekirjo palautui ennalleen, sekä negatiivisessa että positiivisessa ääripäässä. Pillereiden aikaan kaikki oli tasaisen harmaata.”

Nainen, 35

Tulin järkiini.

”Mieliala parani huomattavasti. Pillerit eivät sopineet minulle lainkaan. Olin kiukkuinen kuin ampiainen.”

Nainen, 42

”Olo oli energisempi ja ajatus kulki kirkkaammin.”

Nainen, 29

”Lopetin pillerit kokonaan 12 vuotta sitten, mitä ennen olin käyttänyt niitä neljä vuotta. Siinä välissä pillerit vaihtuivat pari kertaa. Vaihtojen takia mieliala myllersi tosi pahasti, ja lopulta päätin lopettaa käytön kokonaan.

Se oli paras päätös ikinä. Sivuoireena tuli akne, mikä tietenkin oli kurjaa. Muuten elämänlaatu parani kuitenkin tosi paljon. Mieliala tasapainottui, ja elämä alkoi taas hymyillä.”

Nainen, 36

Mies

Naiset kertovat: ”Näin e-pillereiden lopettaminen vaikutti minuun”

Itse huomasin, että toisen puoliskon seksihalut nousivat (vauvakuume), omat laskivat (vauvakauhu) pillereiden lopetuksen myötä. Aiemmin hyvä ja vilkas seksielämä on menneisyyttä, parisuhteen alamäki kova ja hoidan oman nautintoni mieluummin muualla, eikä seksiä tule harrastettua juurikaan oman kumppanin kanssa. Varmaan aika pistää tämä parisuhde roskakoriin ja päästää hormonihullu metsästämään siittäjää, tai hakeutua salaa itse sterilisaatioon kesäloman yhteydessä.
Lue kommentti

Hei te tiimalasivartalosta unelmoivat, hyviä uutisia: pelkästään vatsan alueelta on mahdollista hoikistua!

Meille on vuosikausia hoettu, että laihtua ei voi vain tietystä kohdasta, vaan rasvaa palaa treenin ja ruokavalion ansiosta tasaisesti koko kehosta.

Nyt on selvitetty, että pitkään itsestäänselvänä pidetty sääntö ei olekaan koko totuus. Time-sivuston mukaan tutkimustieto osoittaa, että tietyistä kehonosista on helpompi karistaa rasvaa kuin toisista.

Yksi kyseistä kehonosista on vatsa. Vyötärönseudun lisäksi helpoiten palavaa rasvaa löytyy käsivarsista ja rinnan alueelta. Sen sijaan takapuolen ja reisien rasvaa on vaikeinta polttaa pois.

Tietyt rasvakertymät ovat aineenvaihdunnallisesti aktiivisempia kuin toiset.

Virginian yliopiston lääketieteen professori Arthur Weltman kertoo tämän johtuvan siitä, että tietyt rasvakertymät ovat aineenvaihdunnallisesti aktiivisempia kuin toiset. Siksi niistä on helpompaa tai vaikeampaa päästä eroon urheilun ja kevyen ruokavalion avulla.

– Vatsan alueen rasva on aineenvaihdunnallisesti yksi aktiivisimmista rasvoista, Weltman kertoo.

Urheilu aiheuttaa kehossa erilaisten hormonien erittymistä. Mitä rankempaa urheilu on, sitä enemmän hormoneja erittyy ja rasvaa palaa – ja erityisesti paikoissa, jotka ovat aineenvaihdunnaltaan aktiivisinta.

Lue lisää! 18 tapaa polttaa enemmän ja tehokkaammin rasvaa

Jos siis haluaa hoikistua erityisesti vatsan alueelta, mitä kannattaa tehdä? Tutkimuksen mukaan siinä missä esimerkiksi juoksu tai uinti auttavat polttamaan rasvaa koko kehosta, vastustreenit voivat polttaa rasvaa keskitetysti esimerkiksi vatsan alueelta, koska vatsarasvat reagoivat voimakkaammin urheiluun.

Toisen tutkimuksen mukaan vatsarasvan polttamisessa ovat tehokkaita myös niin sanotut HIIT-harjoitukset eli nopeatempoiset intervallitreenit. Treenin jälkeen aineenvaihdunta käy vilkkaana ja keho polttaa rasvaa muutaman tunnin ajan treenin jälkeenkin – erityisesti sieltä vatsan alueelta.

Satunnainen suuttuminen tekee enemmän hyvää kuin hallaa.

Tiskit ovat taas räjähtäneet keittiössä käsiin. Työkaveri sai verenpaineen nousemaan iltapäiväpalaverissa. Äh, suututtaa! Ja vähän myöhemmin lähinnä nolottaa, vaikka omaa ärsyyntymistä ei olisi tuonut millään lailla esille.

Suuttumista ja vihaisia tunteita ei kuitenkaan pidä yrittää estää tai hävetä. Time nimittäin kertoo, että satunnaiset vihaiset tunteet tekevät pitkällä aikavälillä elämästä onnellisempaa!

On välttämätöntä olla toisinaan vihainen, jotta voisi myös olla kaikkein onnellisimmillaan.

Uuden tutkimuksen mukaan on välttämätöntä olla toisinaan vihainen, jotta voisi myös olla kaikkein onnellisimmillaan. Tutkimuksessa selvisi, että ne ihmiset, jotka eivät juurikaan reagoineet esimerkiksi uutisiin onnettomuuksista, halusivat tuntea enemmän vihaa tai surua.

Lisäksi esimerkiksi eksiinsä rakastuneet toivoivat voivansa tuntea vähemmän positiivisia tunteita entistä kumppaniaan kohtaan.

Lue lisää! Tiesitkö? Vihan tunteesta on yllättävän paljon hyötyä

Johtava tutkija ja psykologian professori Maya Tamir toivoo, että tutkimus auttaisi arvioimaan uudelleen usein mahdottomia tavoitteita siitä, millaisia tunteita ihmiset haluaisivat tuntea. Läntisessä kulttuurissa paine voida hyvin ja tuntea jatkuvaa onnellisuutta voi olla vaikea selättää.

– Tutkimus osoittaa sen, että onnellisimpia ihmisiä ovat he, jotka tuntevat niitä tunteita joita he myös haluavat kokea. Jos siis ihmisen mielestä viha on tavoiteltavaa esimerkiksi epäoikeudenmukaisuuksia vastaan taistelemisen takia, on hän todennäköisesti onnellisempi tuntiessaan vihaa, Tamir selittää.

Purkamaton viha patoutuu sisälle ja muuttuu pahaksi oloksi.

Onnellisuutta on tietenkin hyvä havitella, mutta se ei tarkoita negatiivisten tunteiden tukahduttamista. On tärkeää hyväksyä erilaiset tunteet osaksi elämää aina vihaa ja surua myöten.

– Jos kokemansa tunteet toivottaa tervetulleeksi ja niille onnistuu löytämään tarkoituksen, on todennäköisesti myös onnellisempi, Tamir summaa.

Jos vihaa ei osaa tai uskalla ilmaista, voi se aiheuttaa myös ongelmia. Ylikiltteys voi pahimmillaan johtaa siihen, että purkamaton viha patoutuu sisälle ja muuttuu myöhemmin pahaksi oloksi. Silloin ihminen voi lamaantua ja masentua. Siksi vihaa kannattaa lähestyä rakentavana tunteena, joka kuuluu onnelliseen, monipuolisia tunteita sisältävään elämään.

Isot painot ja näyttävät lihakset eivät välttämättä merkitse kestävyyttä ja hyvää fyysistä kuntoa.

Jokainen on joskus törmännyt atleettiin, jonka lihakset suorastaan puskevat ulos vaatteista. Jo kaukaa näkee, että raskaat painot ovat osa hänen kuntosalitreenejään. Huh, on oltava erinomaisessa fyysisessä kunnossa saadakseen sellaiset lihakset, eikö?

Ei oikeastaan, sillä isot lihakset ja hyvä kunto ovat Helsingin Sanomien haastatteleman fysioterapeutin Georg Schleiferin mukaan kaksi eri asiaa. Vaikka lihaksia löytyisi kuinka paljon, fyysinen kunto voi silti olla pohjamudissa.

Kuntosalista innostunut harjoittelee usein ainoastaan lihasvoimaa.

Schleifer kertoo HS:lle, että kuntosalista innostunut harjoittelee usein ainoastaan lihasvoimaa. Ongelmaksi muodostuu se, että yksipuolinen treenaaminen aiheuttaa pitkällä aikavälillä lähinnä vaivoja kroppaan.

– Yksipuolinen harjoittelu johtaa ylikuormitus- ja rasitusvammoihin, lihasepätasapainoon ja psyykkiseen väsymiseen, Schleifer kertoo HS:lle.

Lue myös: Älä sorru näihin! Pt paljastaa naisten yleisimmät virheet kuntosalilla – ja miten ne voi korjata

Hyvä kunto koostuu lihaskunnosta, kestävyydestä, liikkuvuudesta ja koordinaatiosta. Eri liikuntamuodot tukevat toisiaan: esimerkiksi lenkkeily auttaa palautumaan kuntosalitreenistä.

Hyvä kunto tarkoittaakin ennen kaikkea hyvää toimintakykyä. Schleifer kertoo Helsingin Sanomien artikkelissa eräästä asiakkaastaan, jolta lihaksia löytyi kyllä huimasti, mutta liikkuvuus oli lähes olematonta.

”Kaveri ei saanut laitettua edes paitaa selän puolelta housunkaulukseen.”

– Hän oli jäykkä kuin rautakanki. Kaveri ei saanut laitettua edes paitaa selän puolelta housunkaulukseen, koska kädet eivät taipuneet taakse.

Lihaksien koko ei myöskään kerro suoraan siitä, kuinka voimakkaat treenatut lihakset ovat. Daily Mail -sivusto kertoo tutkimuksesta, jonka mukaan kehonrakentajien lihassolut ovat usein kyllä isompia kuin kestävyysurheilijoiden, mutta heikompia.

Koko ei kerro lihaksen vahvuudesta.

Yleisesti ottaen lihas pystyy tuottamaan sitä enemmän voimaa, mitä isompi se on – mutta vain tiettyyn pisteeseen asti. Voima ei kasva samalla tavalla kuin lihaksen koko, ja siksi koko ei kerro lihaksien vahvuudesta.

Tutkimuksessa havaittiin, että erityisen vahvat lihakset löytyvät esimerkiksi pikajuoksijoilta. Lihaksien erityinen voimakkuus johtuu siitä, että pikajuoksijoiden lihaksien täytyy tuottaa voimaa huomattavasti nopeammin kuin esimerkiksi kehonrakentajien.

Älä anna siis isojen lihaksien hämätä – lihaskimpun voi voittaa mitä todennäköisemmin esimerkiksi porrasjuoksussa tai joogaliikkeissä!

Karsi negatiiviset ihmiset elämästäsi, selvitä ajatuksesi päiväkirjan avulla ja liiku enemmän. Elämän pienet valinnat voivat mullistaa elämäsi.

Joskus pienen asian muuttaminen elämässä voi saada aikaan isoja muutoksia. Esimerkiksi tuotteliaammaksi ihmiseksi oppiminen tai liikunnan pienikin lisääminen voivat saada elämässä aikaan paljon hyvää. Tässä esimerkiksi muutamia Buzzfeedin tekemiä listauksia pienistä asioista, joilla voi olla iso vaikutus elämään:

1. Tiedä, että olet tarpeeksi hyvä. Aina.

Oletpa menossa työhaastatteluun tai ensitreffeille, tiedä, että olet tarpeeksi hyvä. On parempi mennä tilanteisiin itsevarmana kuin ajatellen, että et saa haluamaasi työpaikkaa tai treffikumppanisi ei kiinnostu sinusta.

2. Tiedä, mitä syöt.

Varmista, että saat ruoasta tarvittavat ravintoaineet. Opettele myös tekemään ruokaa – säästät rahaa ja elät terveellisemmin kuin syömällä jatkuvasti ulkona tai nauttimalla toistuvasti valmisruokia. Pienet ruokavaliomuutokset kantavat pitkälle. Juo vaikka lasi vettä heti herättyäsi ja ennen nukkumaan menoa, tai lopeta turhan sokerin käyttö kahvissa.

3. Kävele enemmän.

American Heart Associationin mukaan jo päivittäinen 30 minuutin kävely pienentää esimerkiksi sydänkohtauksen, kakkostyypin diabeteksen, osteoporoosin ja joidenkin syöpien riskiä.

4. Valita vähemmän, naura enemmän.

Valittaminen on harvoin tuottavaa esimerkiksi siksi, että valitamme usein henkilöille, jotka eivät voi ratkaista ongelmaamme. Nauraminen esimerkiksi parantaa muistia.

5. Karsi negatiiviset ihmiset elämästäsi.

Jos joku ihminen saa mielesi matalaksi esimerkiksi kommenteillaan, voi olla aika pitää etäisyyttä tai jopa lempata ihminen elämästäsi. Jatkuvasti negatiivisten tai ilkeiden ihmisten ympäröimänä oleminen aiheuttaa surullisuutta, levottomuutta, pelkoa ja stressiä.

6. Älä mieti, mitä muut ajattelevat sinusta.

Ensinnäkin, et ikinä voi miellyttää kaikkia. Toiseksi toisten miellyttäminen vie kosolti energiaa eikä tee onnelliseksi. Nauti siis sitä, että sinä olet juuri sinä, ja opi arvostamaan omia mielipiteitäsi ja elämänvalintojasi. Opettele myös sanomaan tarvittaessa ei.

7. Pidä päiväkirjaa.

Asioiden ylös kirjoittaminen auttaa käsittelemään ja ymmärtämään tunteita.

8. Unohda menneet erehdykset.

Menneissä erehdyksissä jatkuva märehtiminen vain pahentaa asioita. Ymmärrä, ettei kukaan ole täydellinen. Erehdykset ovat itse asiassa oppitunteja elämästä ja sinusta itsestäsi. 

9. Opi olemaan tuotteliaampi.

Jos sinun tekee pitkän työpäivän jälkeen usein mieli ottaa päiväunet, motivoi itsesi olemaan tuottava 20 minuutin ajan. 20 minuutin puuhastelun, esimerkiksi siivoamisen jälkeen, kotisi on siistimpi, ja olet todennäköisesti jo onohtanut nokoset, jotka sinun piti ottaa.

Minkä muutoksen sinä olet tehnyt? KERRO SE MEILLE!

Etsimme Me Naiset -lehden artikkeliin haastateltavaksi naisia, jotka ovat tehneet jonkin pienen elämänmuutoksen, jolla on ollut suuri vaikutus koko elämään.

Oletko sinä tehnyt vaikkapa ruokailuun, liikuntaan tai arjen hallintaan liittyvän pienen muutoksen? Kerro siitä meille alla olevalla lomakkeella, ja voit voittaa hienon urheilu- ja vapaa-ajanvaatepaketin! Palkintopaketti sisältää Everestin ulkoilutakin, Socin urheilupaidan ja Sloggin bikinit. Palkinnon tuotteet ovat kokoa 38. Vastauksia voidaan käyttää myös Me Naisten jutuissa. Voit toki halutessasi osallistua vain arvontaan.

Osallistu Me Naisten kyselyyn, ja voit voittaa hienon urheilu- ja vapaa-ajanvaatepaketin!
Osallistu Me Naisten kyselyyn, ja voit voittaa hienon urheilu- ja vapaa-ajanvaatepaketin!

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.