Gluteeniton leipä – hyvis vai pahis? Kuva: Colourbox
Gluteeniton leipä – hyvis vai pahis? Kuva: Colourbox

Kannattaako gluteenin poisjättäminen omatoimisesti? Tästä on ristiriitaisia mielipiteitä. Uusimman näkemyksen mukaan gluteeniton ruokavalio voi laittaa aineenvaihdunnan pahasti sekaisin.

Ei vehnää, ei ohraa, ei ruista. Vältteletkö sinäkin leivän ja oluen nauttimista, vaikka keliakiaa ei olekaan todettu? Et ole ainoa, sillä monta vuotta kestänyt gluteenittomuusbuumi jatkuu edelleen. 

Amerikkalainen lääkäri Norelle Reilly kumoaa täysin gluteenittoman ruokavalion terveyshyödyt. Hän väittää uusimmassa artikkelissaan, että gluteeniton ruokavalio sairastuttaa terveen ihmisen. Hän perustelee väitettään muun muassa sillä, että gluteenittomissa tuotteissa ei ole tarpeeksi tärkeitä ravintoaineita ja vitamiineja.

Reillyn mukaan gluteenittomissa tuotteissa on myös enemmän rasvaa ja sokereita kuin normaaleissa viljatuotteissa, kirjoittaa The Telegraph.

– Gluteenittoman ruokavalion aloittamisen jälkeen on todettu liikalihavuutta, ylipainoa, insuliiniresistenssiä ja metabolista oireyhtymää, Reilly listaa.

Suomalainen ravitsemusterapeutti Hanna Partanen sanoo, ettei hän lähde ”näin radikaalille linjalle”.

– Toki millä tahansa ruokavaliolla saadaan ylipainoa kerrytettyä, jos sen koostaa huonosti. Gluteenittoman ruokavalion voi koostaa myös hyvin järkeväksi ja kuiturikkaaksi, Partanen kertoo Me Naisille.

Ravitsemusterapeutti Hanna Partasen mukaan gluteenittoman ruokavalion voi koostaa myös järkevästi. Kuva: Jonna Öhrnberg
Ravitsemusterapeutti Hanna Partasen mukaan gluteenittoman ruokavalion voi koostaa myös järkevästi. Kuva: Jonna Öhrnberg

5 kysymystä Hanna Partaselle

Vaikka gluteenittomat tuotteet ovat normaalituotteita kalliimpia, yhä useampi kuluttaja ostaa niitä ja noudattaa gluteenitonta ruokavaliota – vaikka ei sairastaisikaan keliakiaa.

Samaan aikaan viljattomien tuotteiden valikoima laajenee sekä kaupoissa että ravintoloissa. Maailmanlaajuisesti gluteenittomien tuotteiden osuus erikoisruokavaliomyynnistä on jo neljännes, ja sen odotetaan kasvavan kymmenen prosentin vuosivauhdilla.

Pelkästään keliaakikkojen määrä ei selitä tätä kasvua. Moni on jättänyt viljat pois vatsavaivojen vuoksi. Toiset puolestaan seuraavat muotidieettejä ja toivovat gluteenittomasta apua painonpudotukseen.

”Monet gluteenittomat leivät ovat tuhdimpia kuin tavanomaiset. Eli paino voi noustakin.”

Mutta laihduttaako gluteeniton ruokavalio? Vai ovatko gluteenittomat tuotteet sittenkin huonompia? Hanna Partanen vastasi viiteen kysymykseen gluteenittomasta ruokavaliosta:

  1. Milloin gluteenittomalle ruokavaliolle siirtyminen kannattaa?
    Jos sairastaa keliakiaa, niin silloin gluteeniton ruokavalio on ainoa hoitokeino. Joillakin saattaa esiintyä myös gluteeniyliherkkyyttä, joka on kyllä hyvin harvinaista. Silloin gluteenista tulee oireita, mutta ei tulehdusta suolistoon kuten keliakiassa. Ärtyneen suolen oireyhtymässä suositaan gluteenitonta ruokavaliota, vaikka oireiden aiheuttaja ei olekaan gluteeni – vaan tietyt hiilihydraatit. Nämä huonosti imeytyvät hiilihydraatit sattuvat vain olemaan samoissa viljoissa kuin gluteenikin.

  2. Voiko gluteenittomalla ruokavaliolla laihtua, ja mihin se perustuu?
    Ei ja kyllä. Monet gluteenittomat leivät ovat tuhdimpia kuin tavanomaiset. Eli paino voi noustakin. Tosin ruokavalioon tulee rajoitteita ja gluteenittomalla ruokavaliolla ei ole niin helposti herkkuja saatavilla, joten laihtumista saattaakin tapahtua.
    Lue myös: Stressisyöminen lihottaa salakavalasti – näin pääset eroon

  3. Mitä pitää ottaa huomioon, kun ryhtyy noudattamaan gluteenitonta ruokavaliota?
    Riittävän kuidun määrän, sillä kuidun saanti heikkenee oleellisesti gluteenittomassa ruokavaliossa. Kuidun saannin heikentyessä saattaa esiintyä myös ummetusta.

  4. Ovatko gluteenittomat tuotteet huonompia kuin muut viljatuotteet?
    Monet tuotteet ovat vähäkuituisempia, mutta tuotekehityksessä on menty parempaan suuntaan. Riippuu ihan tuotteesta, että onko siinä enemmän rasvaa tai sokeria. Gluteeni tekee taikinaan sitkon, joten leipominen on haasteellisempaa ja siksi reseptiikkaa on muutettava.

  5. Milloin suosittelet asiakkaallesi gluteenitonta ruokavaliota?
    Totta kai suosittelen sitä keliaakikoille, mutta muuten sitten vain hankalissa vatsaoireissa, jos gluteeniherkkyyttä on syytä epäillä. Jotkut asiakkaani haluavat kokeilla sitä esimerkiksi tiettyjen autoimmuunisairauksien hoitoon. Siitä ei ole juuri näyttöä, mutta toki en kielläkään kokeilua.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.

Kysely

Oletko sinä kokeillut gluteenitonta ruokavaliota?

Kyllä, olen sillä tälläkin hetkellä
Kyllä, olen sillä tälläkin hetkellä
77.2%
En
En
16.5%
Kyllä, kerran
Kyllä, kerran
6.2%
Ääniä yhteensä: 193
Keliakia on ikuinen

Lääkärin raju väite: gluteeniton ruokavalio lihottaa

Huvittavia ovat nämä muka g-ruokavalioiset, jotka sitten kaksin käsin vetävät gluteenia sisältäviä herkkuja, kun niitä on tarjolla... Tai ikäviä ne, jotka vievät gluteenittomat ruuat keliaakikkojen nenän edestä piittaamatta siitä, että sitten oikeasti keliakiaa sairastaville ei jää mitään syötävää. Älkää ihmiset uskoko gluteenittomiin dietteihin laihdutuskeinona. G-tuotteet ovat aikalailla pelkkää ravintoköyhää höttöä. Söisin ruisleipää ja muita viljoja kaksin käsin, jos vain voisin. Kuidut...
Lue kommentti

Sometuksesta jumiutunut niska on hoidettavissa hyvän ergonomian ja täsmäjumpan avulla.

Puhelimella somettaminen ja viestien kirjoittaminen voi olla hauskaa, mutta ne ovat myös suorassa yhteydessä niska- ja selkäkipuihin. Helsingin Sanomat uutisoi ruotsalaistutkimuksesta, jossa seurattiin viiden vuoden ajan 7 000 nuorta aikuista. Yli 20 tekstiviestiä päivässä lähettäneet ilmoittivat useammin kärsivänsä niskan ja yläselän kivuista. 

Tutkimuksessa raportoitiin myös sormien tunnottomuudesta ja nipistelystä. Tutkijoiden mukaan kuusi tekstiviestiä päivässä näytti olevan raja, jonka jälkeen kipu- ja tunnottomuusoireet alkavat lisääntyä. Jos omaa viestittelyä alkaa laskea, huomaa, että kuusi tekstiviestiä tulee lähetettyä, noh, vähintään ennen lounasaikaa. 

Helsingin Sanomien jutussa haastateltu Selkäliiton selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola arvioi, että vietämme älypuhelimen ääressä keskimäärin kahdesta neljään tuntia päivässä, eli hurjat 700–1400 tuntia vuodessa.

Voi toki miettiä, onko älypuhelimen ääressä tarpeellista viettää niin paljon aikaa, mutta joka tapauksessa älypuhelimen selausasentoon tulisi kiinnittää huomiota. Pää kumarassa selaaminen voi ajan mittaan aiheuttaa niskan välilevyn rappeutumista. Normaalissa asennossa pää painaa viisi kiloa, mutta kumarassa ryhdissä, 60 asteen kulmassa, niskalle kohdistuu painetta jopa 27 kilon edestä.

Someniskasta ei ole pakko kärsiä. Virkisterin fysioterapeutti Riikka Ilmivalta laati Me Naisille vinkit someniskan ehkäisyyn ja hoitoon.

Näin ehkäiset someniskan:

1. Tärkeintä someniskan ehkäisyssä on somen käytön vähentäminen. Jos vietät paljon aikaa älypuhelinta näppäillen, mieti, tarvitseeko sinun todella käyttää niin paljon aikaa somettamiseen.

2. Kiinnitä somettaessasi huomiota koko selkärangan oikeaan, luonnolliseen asentoon, jolloin pää pysyy automaattisesti rangan jatkeena. Älä nojaa kauheasti eteenpäin: jos ylävartalo on C-kirjaimen mallinen, pää roikkuu automaattisesti. Jos istut somettaessasi, nojaa selkänojaan.

3. Jatkuva käsien kannattelu somettaessa aiheuttaa särkyjä. Tue käsiä käsinojaan aina kun mahdollista. 

4. Näpyttele älypuhelinta molemmilla käsillä, ettei kroppa muutu toispuoleiseksi.

5. Aina ei tarvitse näpytellä. Käytä niin sanottua puhelimen virtuaalisihteeriä: monesti tekstiviestit voi kirjoittaa ja puhelut soittaa antaen puhelimelle äänikomentoja.

6. Jos sometat edelleen huonossa asennossa, pyydä vaikka läheistäsi ystävällisesti huomauttamaan asiasta. Voit myös hankkia työpisteen äärelle peilin, jos et muuten huomaa olevasi huonossa asennossa.

Iskikö someniska? Näin hoidat sen kuntoon:

1. Muista edelleen vähentää somen käyttöä. Mitä enemmän välttelet staattista paikallaan oloa, sen parempi. Aktiivinen elämäntapa pitää pois somen ääreltä.

2. Someniska johtuu staattisesta asennosta, joten käytä kroppaa monipuolisesti arjessa ja liikuntaharrastuksissa. Mikä tahansa liikunta hyötyliikunnasta lihaskuntoharjoitteluun edistää aineenvaihduntaa.

3. Rintarangan elastisuuden ylläpitäminen on tärkeää, sillä somettaminen ja näyttöpäätetyöskentely jäykistävät rintarankaa. Yläkroppaa voi virkistää keppijumpalla ja rintarangan kiertoliikkeillä.

4. Somettaminen tekee myös yläniskasta todella kireän. Yläniskaa voi mobilisoida vaikka automatkalla tai tuolilla istuessa: tee hyvin pieniä painalluksia takaraivolla selkänojaan, vuorotellen painaen ja rentouttaen niskaa. Liikeessä voi viedä leukaa hieman taakse ja alaspäin. 

Hei te tiimalasivartalosta unelmoivat, hyviä uutisia: pelkästään vatsan alueelta on mahdollista hoikistua!

Meille on vuosikausia hoettu, että laihtua ei voi vain tietystä kohdasta, vaan rasvaa palaa treenin ja ruokavalion ansiosta tasaisesti koko kehosta.

Nyt on selvitetty, että pitkään itsestäänselvänä pidetty sääntö ei olekaan koko totuus. Time-sivuston mukaan tutkimustieto osoittaa, että tietyistä kehonosista on helpompi karistaa rasvaa kuin toisista.

Yksi kyseistä kehonosista on vatsa. Vyötärönseudun lisäksi helpoiten palavaa rasvaa löytyy käsivarsista ja rinnan alueelta. Sen sijaan takapuolen ja reisien rasvaa on vaikeinta polttaa pois.

Tietyt rasvakertymät ovat aineenvaihdunnallisesti aktiivisempia kuin toiset.

Virginian yliopiston lääketieteen professori Arthur Weltman kertoo tämän johtuvan siitä, että tietyt rasvakertymät ovat aineenvaihdunnallisesti aktiivisempia kuin toiset. Siksi niistä on helpompaa tai vaikeampaa päästä eroon urheilun ja kevyen ruokavalion avulla.

– Vatsan alueen rasva on aineenvaihdunnallisesti yksi aktiivisimmista rasvoista, Weltman kertoo.

Urheilu aiheuttaa kehossa erilaisten hormonien erittymistä. Mitä rankempaa urheilu on, sitä enemmän hormoneja erittyy ja rasvaa palaa – ja erityisesti paikoissa, jotka ovat aineenvaihdunnaltaan aktiivisinta.

Lue lisää! 18 tapaa polttaa enemmän ja tehokkaammin rasvaa

Jos siis haluaa hoikistua erityisesti vatsan alueelta, mitä kannattaa tehdä? Tutkimuksen mukaan siinä missä esimerkiksi juoksu tai uinti auttavat polttamaan rasvaa koko kehosta, vastustreenit voivat polttaa rasvaa keskitetysti esimerkiksi vatsan alueelta, koska vatsarasvat reagoivat voimakkaammin urheiluun.

Toisen tutkimuksen mukaan vatsarasvan polttamisessa ovat tehokkaita myös niin sanotut HIIT-harjoitukset eli nopeatempoiset intervallitreenit. Treenin jälkeen aineenvaihdunta käy vilkkaana ja keho polttaa rasvaa muutaman tunnin ajan treenin jälkeenkin – erityisesti sieltä vatsan alueelta.

Entinen jojoilija

Nyt se on todistettu: painoa voi pudottaa pelkästään vatsasta

Hei 'oikku', tässä toinen. Samaa kummastelin. Mutta tässä sen näkee, että meitä on yhtä moneksi kuin on näitä nettiin pykättyjä erilaisia 'tutkimuksiakin'. Ja myös ne allit, olisikin kuten tässä kirjoitelmassa mainitaan. Parinkymmenen kilon pudotuksen jälkeen voi todeta, että kyllä lähtee, mutta ei välttämättä juuri ensin ja eniten sieltä mistä itse haluaisi. Tsemppiä kaikille.
Lue kommentti

Satunnainen suuttuminen tekee enemmän hyvää kuin hallaa.

Tiskit ovat taas räjähtäneet keittiössä käsiin. Työkaveri sai verenpaineen nousemaan iltapäiväpalaverissa. Äh, suututtaa! Ja vähän myöhemmin lähinnä nolottaa, vaikka omaa ärsyyntymistä ei olisi tuonut millään lailla esille.

Suuttumista ja vihaisia tunteita ei kuitenkaan pidä yrittää estää tai hävetä. Time nimittäin kertoo, että satunnaiset vihaiset tunteet tekevät pitkällä aikavälillä elämästä onnellisempaa!

On välttämätöntä olla toisinaan vihainen, jotta voisi myös olla kaikkein onnellisimmillaan.

Uuden tutkimuksen mukaan on välttämätöntä olla toisinaan vihainen, jotta voisi myös olla kaikkein onnellisimmillaan. Tutkimuksessa selvisi, että ne ihmiset, jotka eivät juurikaan reagoineet esimerkiksi uutisiin onnettomuuksista, halusivat tuntea enemmän vihaa tai surua.

Lisäksi esimerkiksi eksiinsä rakastuneet toivoivat voivansa tuntea vähemmän positiivisia tunteita entistä kumppaniaan kohtaan.

Lue lisää! Tiesitkö? Vihan tunteesta on yllättävän paljon hyötyä

Johtava tutkija ja psykologian professori Maya Tamir toivoo, että tutkimus auttaisi arvioimaan uudelleen usein mahdottomia tavoitteita siitä, millaisia tunteita ihmiset haluaisivat tuntea. Läntisessä kulttuurissa paine voida hyvin ja tuntea jatkuvaa onnellisuutta voi olla vaikea selättää.

– Tutkimus osoittaa sen, että onnellisimpia ihmisiä ovat he, jotka tuntevat niitä tunteita joita he myös haluavat kokea. Jos siis ihmisen mielestä viha on tavoiteltavaa esimerkiksi epäoikeudenmukaisuuksia vastaan taistelemisen takia, on hän todennäköisesti onnellisempi tuntiessaan vihaa, Tamir selittää.

Purkamaton viha patoutuu sisälle ja muuttuu pahaksi oloksi.

Onnellisuutta on tietenkin hyvä havitella, mutta se ei tarkoita negatiivisten tunteiden tukahduttamista. On tärkeää hyväksyä erilaiset tunteet osaksi elämää aina vihaa ja surua myöten.

– Jos kokemansa tunteet toivottaa tervetulleeksi ja niille onnistuu löytämään tarkoituksen, on todennäköisesti myös onnellisempi, Tamir summaa.

Jos vihaa ei osaa tai uskalla ilmaista, voi se aiheuttaa myös ongelmia. Ylikiltteys voi pahimmillaan johtaa siihen, että purkamaton viha patoutuu sisälle ja muuttuu myöhemmin pahaksi oloksi. Silloin ihminen voi lamaantua ja masentua. Siksi vihaa kannattaa lähestyä rakentavana tunteena, joka kuuluu onnelliseen, monipuolisia tunteita sisältävään elämään.

Isot painot ja näyttävät lihakset eivät välttämättä merkitse kestävyyttä ja hyvää fyysistä kuntoa.

Jokainen on joskus törmännyt atleettiin, jonka lihakset suorastaan puskevat ulos vaatteista. Jo kaukaa näkee, että raskaat painot ovat osa hänen kuntosalitreenejään. Huh, on oltava erinomaisessa fyysisessä kunnossa saadakseen sellaiset lihakset, eikö?

Ei oikeastaan, sillä isot lihakset ja hyvä kunto ovat Helsingin Sanomien haastatteleman fysioterapeutin Georg Schleiferin mukaan kaksi eri asiaa. Vaikka lihaksia löytyisi kuinka paljon, fyysinen kunto voi silti olla pohjamudissa.

Kuntosalista innostunut harjoittelee usein ainoastaan lihasvoimaa.

Schleifer kertoo HS:lle, että kuntosalista innostunut harjoittelee usein ainoastaan lihasvoimaa. Ongelmaksi muodostuu se, että yksipuolinen treenaaminen aiheuttaa pitkällä aikavälillä lähinnä vaivoja kroppaan.

– Yksipuolinen harjoittelu johtaa ylikuormitus- ja rasitusvammoihin, lihasepätasapainoon ja psyykkiseen väsymiseen, Schleifer kertoo HS:lle.

Lue myös: Älä sorru näihin! Pt paljastaa naisten yleisimmät virheet kuntosalilla – ja miten ne voi korjata

Hyvä kunto koostuu lihaskunnosta, kestävyydestä, liikkuvuudesta ja koordinaatiosta. Eri liikuntamuodot tukevat toisiaan: esimerkiksi lenkkeily auttaa palautumaan kuntosalitreenistä.

Hyvä kunto tarkoittaakin ennen kaikkea hyvää toimintakykyä. Schleifer kertoo Helsingin Sanomien artikkelissa eräästä asiakkaastaan, jolta lihaksia löytyi kyllä huimasti, mutta liikkuvuus oli lähes olematonta.

”Kaveri ei saanut laitettua edes paitaa selän puolelta housunkaulukseen.”

– Hän oli jäykkä kuin rautakanki. Kaveri ei saanut laitettua edes paitaa selän puolelta housunkaulukseen, koska kädet eivät taipuneet taakse.

Lihaksien koko ei myöskään kerro suoraan siitä, kuinka voimakkaat treenatut lihakset ovat. Daily Mail -sivusto kertoo tutkimuksesta, jonka mukaan kehonrakentajien lihassolut ovat usein kyllä isompia kuin kestävyysurheilijoiden, mutta heikompia.

Koko ei kerro lihaksen vahvuudesta.

Yleisesti ottaen lihas pystyy tuottamaan sitä enemmän voimaa, mitä isompi se on – mutta vain tiettyyn pisteeseen asti. Voima ei kasva samalla tavalla kuin lihaksen koko, ja siksi koko ei kerro lihaksien vahvuudesta.

Tutkimuksessa havaittiin, että erityisen vahvat lihakset löytyvät esimerkiksi pikajuoksijoilta. Lihaksien erityinen voimakkuus johtuu siitä, että pikajuoksijoiden lihaksien täytyy tuottaa voimaa huomattavasti nopeammin kuin esimerkiksi kehonrakentajien.

Älä anna siis isojen lihaksien hämätä – lihaskimpun voi voittaa mitä todennäköisemmin esimerkiksi porrasjuoksussa tai joogaliikkeissä!