Tältä se jumalallinen vempele sitten näyttää – jos et vielä tiennyt. Kuva: Shutterstock
Tältä se jumalallinen vempele sitten näyttää – jos et vielä tiennyt. Kuva: Shutterstock

Kuukuppi on niin kätevä vempele, että se on saanut naiset ympäri maailmaa hulluiksi, suorastaan uskovaisiksi!

Täällä yksi niistä hulluista terve. Siis kuukuppikuntalaisista. Naisista, jotka ovat kokeneet ahaa-elämyksen alettuaa käyttää silikonista, luontoa säästävää kuukautissuojaa.

Se päivä mullisti ainakin minun elämäni! Kun otin kuukupin käyttöön, ei kertakäyttöisiin suojiin ollut enää paluuta. Alkuun puuha oli vähän kankeaa, myönnettäköön. Mutta kun opin oikean asettelun ja tyhjennysrytmin, elämäni on tuntunut kuukautisten aikaan käsittämättömän helpolta.

Tämän vuoksi minulla on pakottava tarve kertoa muillekin – vastaheränneille ja konkarikäyttäjille – vinkkejä kuukautiskupeista. Niitä listasi Bustle.com. Suurin osa on tuttua vanhaa juttua ainakin sellaisille, jotka ovat käyttäneet vuosia kuppia, mutta joukossa on muutama yllätyskin (esimerkiksi viimeinen kohta). Mukana myös muutama tärkeä havainto listan ulkopuolelta.

Kuukuppivinkkejä arkea helpottamaan:

1. Se ei solahda sisään ilman harjoittelua. Anna aikaa! Älä hylkää kuppia heti ensimmäinen kokeilukerran jälkeen. Minulla (jutun kirjoittajalla) kesti kahdet kuukautiset, että opin löytämään sopivan paikan, jossa en tunne suojaa ollenkaan.

2. Älä leikkaa "antennia" eli kuukupin päässä törröttävää silikonihäntää liian lyhyeksi. Se helpottaa tyhjentämistä eli kupin ulos ottamista silloin, kun ei jaksa tehdä kauheasti töitä lantionpohjalihaksillaan.

3. Huuhtele kuppi aina tyhjennyksen jälkeen ENSIN kylmällä vedellä ja pese vasta sitten kuumalla. Näin se ei tahraannu.

4. Kuukautiskupin kylkiäiseksi myydään usein sille tarkoitettua pesuainetta. Laimennettu väkiviinaetikka käy ihan yhtä hyvin. Varmista kuitenkin, mistä oma kuppisi on valmistettu, ja päätä pesuaine materiaalin mukaan.

5. Keitä kuppi aina kuukautisten jälkeen. Niin se odottaa sinua putipuhtaana seuraavaa kertaa varten. Pidä kattilassa kuplivaa vempelettä kuitenkin silmällä, ettei se pääse sulamaan. Älä keitä sitä liian kauan. Tarkista vielä käyttöohjeesta, millaista käsittelyä kuppisi kestää.

6. Jos vuotoa on runsaasti, käytä öisin varmuuden vuoksi pikkuhousunsuojaa tai sidettä. Jos kuukautiset ovat niukat, voit nukkua kunnon yöunet ilman tyhjennystä.

7. Puhdista kupin yläreunassa olevat ilmareiät vaikkapa vanhalla hammasharjalla ja lämpimällä vedellä. Jotta kuppi pysyisi hyvin paikoillaan, rei'issä ei saa olla töhnää. Venytä kupin reikiä hellästi lämpimän veden alla ja harjaile puhtaaksi.

8. Säilytä kuppia kuukautisten välillä hengittävästä materiaalista valmistetussa kangaspussukassa. Tällainen tulee usein kupin mukana.

9. Käy läpi eri asentoja ja etsi sellainen, jossa kupin asettaminen tuntuu mukavalta. Toisille paras on istuma-asento vessanpöntön päällä, toiset haluavat seistä tai vaikkapa kyykkiä lattialla.

Ja se maaginen viimeinen kohta:

10. Jos kuppisi on päässyt tummentumaan vuosien varrella, anna sille aurinkokylpy. Laita se hetkeksi vaikkapa ikkunalaudallesi, älä kuitenkaan suoraan auringonvaloon. Pian kuppisi on taas tavallinen pirtsakka itsensä.

Juttua muokattu 16.10.2015 klo 7.12.

Tuleeko kupista älykäs?

Tähän asti kuukuppi on ollut maailman yksinkertaisin vempele. Siinä ei paljon teknologialla koreilla! Nyt asia on kuitenkin muuttumassa. Mashable kertoi lokakuun alussa, että joukkorahoitusta keräävä pieni yritys kehittelee kuukuppia, joka lähettää Bluetooth-yhteydellä tietoja kuukautisista käyttäjän puhelimeen. Kuppi kerää tietoa esimerkiksi vuodon määrästä ja koostumuksesta ja tekee vertailuita aikaisempien kuukautisten vuotoihin. Se kertoo myös, milloin kuppi pitäisi tyhjentää tai vaihtaa.

Torkuttaminen tuntuu useimpina aamuina täysin välttämättömältä, mutta tavasta on enimmäkseen vain haittaa.

Herätyskello soi, mutta ääni saa lähinnä kääntämään kylkeä. Vielä viisi minuuttia… eikun sittenkin vielä kolme… Monet laittavat lukemattomia herätyksiä päälle vain sen takia, että ylös nouseminen tuntuu ylitsepääsemättömän vaikealta. Toiset torkuttavat, koska se on niin ihanaa ja lohduttavaa.

– Myönnetään. Minä torkutan. Siitäkin huolimatta, että tiedän hyvin, ettei niin kannattaisi tehdä. Olen monet kerrat lukenut, kuinka torkuttaminen tekee tokkuraiseksi, pilaa unirytmin ja muutenkin asiantuntijoiden mukaan vaikuttaisi tuhoavan elämän. Mutta minkäs teet, kun torkuttaminen on niin ihanaa, kertoo Milla, 25.

”Torkutan ihan puhtaasti siksi, että se on niin pirun nautinnollista.”

Hän torkuttaa puhtaasti nautinnollisista syistä.

– Herään usein arkiaamuina puoli tuntia tavallista aiemmin, jotta voin torkuttaa kunnolla. Torkuttaminen on ihanaa tietenkin siksi, että on aamulla mainiota herätä tietoon, että voi nukkua vielä vähän pidempään. Lisäksi lyhyiden torkahdusten välillä voi parhaimmillaan nähdä suloisia unia.

Vaikka torkuttamisesta voisikin aamutuimaan saada hetkeksi lohtua, se ei pidemmän päälle ole hyvä keino pidentää unen määrää. Vaikka unien venyttämisen voisi kuvitella auttavan väsymykseen, ovat torkutuksen vaikutukset todellisuudessa päinvastaiset.

Lue myös: Teitkö sinäkin taas nämä virheet? 5 asiaa, joita ei kannata himoita heti aamusta, jos haluaa olla virkeä

Huffpost-sivuston mukaan sekä unen kesto että laatu vaikuttavat siihen, kuinka virkeältä olo tuntuu päivällä. Torkuttaminen voi aiheuttaa kehnon olon johtuen niin sanotusta heräämisen hitaudesta. Se aiheuttaa uneliaisuutta, ärtyneisyyttä ja sekavaa oloa.

Kun torkuttaa, alkaa joka herätyskellon pirinän jälkeen uusi unisykli, joka keskeytyy toistuvasti.

Heräämisen vaikeus johtuu siitä, että torkutusuni on paljon huonolaatuisempaa kuin tavallinen uni. Torkuttaessa jokaisen herätyskellon pirinän jälkeen alkaa uusi unisykli. Toistuvien herätyksien takia unisykli ei pääse loppuun asti, vaan keskeytyy toistuvasti. Kaikkein virkeimmillään ihminen on herätessään unikierroksen päätteeksi.

Miten torkutuksesta voi sitten päästä eroon? Kokosimme siihen viisi vinkkiä.

1. Laita herätyskello niin kauas, ettet yllä siihen sängystä käsin 

Kun herätyskello on esimerkiksi huoneen toisella puolella pöydällä tai lattialla, on pakko nousta ylös sammuttamaan se. Mitä kauemmas herätyskellon vie, sen parempi: silloin myös sänky jää kauas taakse ja houkutus palata vällyjen väliin ei ole niin paha. Siinähän sitä on jo pystyssä, joten samalla vauhdilla voi jatkaa keittiöön aamupalalle.

2. Aseta herätyskello soimaan mahdollisimman myöhään

Herätyskelloa ei kannata laittaa soimaan liian aikaisin, muuten jättää itselleen turhaan torkutusvaraa. Optimaalisinta on asettaa herätys ajankohtaan, jolloin on pakko viimeistään nousta ylös. Kyseinen aika on monille kutakuinkin sama joka aamu. Pitkällä aikavälillä keho tottuu heräämään aina tiettyyn aikaan ja oppii päättämään unisyklin herätyskellon soimiseen. Ihminen herää kaikkein virkeimmillään, kun herätys ei keskeytä unisykliä.

3. Mieti, mitä oikeasti haluat ehtiä tehdä aamulla 

Aika moni vannoo esimerkiksi käyvänsä suihkussa, föönaavansa hiukset sekä meikkaavansa ajatuksella. Kun herätyskello soi, sitä päätyy kuitenkin usein kääntämään kylkeä ja toteamaan, että kyllä ne ripsarit ehtii bussissakin taiteilla. Ole rehellinen itsellesi äläkä varaa sitä turhaa varttia hiusten kihartamiselle, jota et kuitenkaan tule tekemään. Kannattaa mieluummin nukkua keskeytyksettä 15 minuuttia kauemmin.

4. Tee itsellesi ihana aamiainen valmiiksi tai sovi aamupalavuoroista esimerkiksi kumppanin kanssa

Jos herätessä tietää, että jääkaapissa odottaa herkullinen marjatuorepuuro tai smoothie, nousemiseen saa ihan uudenlaista motivaatiota. Jos taas kumppani on tehnyt ruisleivät valmiiksi, ei edes kehtaa jäädä sänkyyn köllimään.

5. Ajasta kahvinkeitin

Monissa kahvinkeittimissä on ajastinvaihtoehto, jota kannattaa hyödyntää. Ajasta kahvi porisemaan samaan aikaan, kun herätyskellosi soi. Kahvin herkullinen tuoksu ja tieto siitä, ettei tarvitse kuin kaataa juomaa mukiin ilman keittämisen vaivaa, saavat heräämisen tuntumaan helpommalta.

Unitutkija Henri Tuomilehdon mukaan raskas ateria pitäisi ajoittaa iltaan, kirjoittaa Helsingin Sanomat.

Unitutkija Henri Tuomilehto kritisoi Helsingin Sanomien jutussa sitä, että suomalaiset syövät väärän määrän ruokaa väärään aikaan. Raskaasti syöminen lounaalla laskee vireystasoa.

Sen sijaan päivän pääateria tulisi syödä vasta myöhään, esimerkiksi kahdeksan aikaan illalla.

Nukkumiseemme vaikuttaa unitutkijan mukaan nimittäin kaksi asiaa: vuorokausirytmi – eli se, mihin aikaan on valoisaa ja pimeää – ja unipaine. Unipaine tarkoittaa ihmisen tarvetta nukahtaa, kehon sisäistä vaatimusta levosta.

– Unipaineeseen voi vaikuttaa syömällä. Jos syö päivällisen kahdeksalta illalla, vireystila laskee ja unipaine kasvaa, jolloin nukahtaminen kello 22–23 maissa on helpompaa, Tuomilehto kertoo HS:lle.

Kysely

Monelta syöt päivällisen?