Jotkut valitsevat aina nokoset. Kuva: Shutterstock
Jotkut valitsevat aina nokoset. Kuva: Shutterstock

Väsymyksen taltuttamiseen on kaksi oivaa keinoa, joiden välillä tarvitsee vain valita.

Kun väsyttää, aivotoimintaa on yleensä jäljellä vielä sen verran, että löytää tien kahvinkeittimen luo. Jo ajatus kupillisesta kofeiinipitoista juomaa saa hieman piristymään. Vai kannattaisiko sittenkin ottaa nokoset?

Lifehacker-sivusto vertailee kahvinjuontia ja päiväunia piristyskeinoina. Molemmat toki toimivat, mutta niitä kannattaa käyttää harkiten eri tilanteissa.

Mikäli aikaa vain on, kannattaa nukkua. Päivätorkkujen hyvät puolet peittoavat kahvinjuonnin monella osa-alueella: päikkärit auttavat oppimisessa, parantavat vireystilaa ja yleensäkin edistävät aivojen kognitiivista toimintaa eli kykyä käsitellä tietoa. Kalifornian yliopiston psykologian laitoksella tehdyn tutkimuksen mukaan 1–1,5 tuntia kestävät nokoset paransivat oppimiskykyä, motorisia taitoja ja verbaalista muistia huomattavasti kahvia paremmin.

Kahvin juonti saa olon hetkeksi virkeämmäksi, mutta sen jälkeen väsymys saattaa yllättää kahta kauheampana. Päiväunilla tällaista vaikutusta ei ole.

Jos pystyt, ota molemmat

10–30 minuutinkin tehotorkuista on osoitettu olevan hyötyä, jopa enemmän kuin kahvista, mutta ne pitää osata ajoittaa oikein. Yli 30 minuutin mutta alle 60 tai 90 minuutin unisyklin mittaisten torkkujen jälkeen olo on yleensä tokkurainen, mikä ei helpota tehtävistä selviytymistä. Kohmelosta toipumiseen voi mennä jopa tunteja.

Päikkäreitä ei myöskään saisi nukkua liian myöhään, jottei elimistön sisäinen kello menisi sekaisin. Lyhyet nokoset toimivat parhaiten, kun ne nukkuu päivällä kello yhden ja kolmen välillä ja uni kestää 20 minuuttia. Puolen tunnin päästä olisi hyvä olla jo takaisin jalkeilla, jotta välttää tokkuran.

Aina nukkumiseen ei olekaan aikaa tai sopivaa hetkeä. Silloin kahvi toimii kelpo korvikkeena.

Kahvin juominen on vielä tehotorkkujakin nopeampaa ja myös helpompaa, sillä kahvia voi juoda missä vain. Kahvin sisältämä kofeiini saa olon tuntumaan virkeämmältä, eikä se aiheuta samanlaista tokkuraa kuin torkuilta herääminen. Ranskalaistutkimuksessa havaittiin, että kahvi toimi piristeenä erityisen hyvin 40–50-vuotiailla – jopa paremmin kuin nukkuminen. Nuoremmat hyötyvät enemmän lyhyistä unista keskellä päivää.

Eli: päivätorkut ovat tehokkain keino häätää väsymys, mutta kahvikin virkistää. Ja jos mahdollista, kannattaa hyödyntää molempien teho: juoda ensin kahvi, mennä sitten torkuille ja herätä virkeänä. Kahvitorkkujen teho on todistettu useissa tutkimuksissa, joten niille todellakin kannattaa antaa mahdollisuus, kun väsyttää.

Torkuttaminen tuntuu useimpina aamuina täysin välttämättömältä, mutta tavasta on enimmäkseen vain haittaa.

Herätyskello soi, mutta ääni saa lähinnä kääntämään kylkeä. Vielä viisi minuuttia… eikun sittenkin vielä kolme… Monet laittavat lukemattomia herätyksiä päälle vain sen takia, että ylös nouseminen tuntuu ylitsepääsemättömän vaikealta. Toiset torkuttavat, koska se on niin ihanaa ja lohduttavaa.

– Myönnetään. Minä torkutan. Siitäkin huolimatta, että tiedän hyvin, ettei niin kannattaisi tehdä. Olen monet kerrat lukenut, kuinka torkuttaminen tekee tokkuraiseksi, pilaa unirytmin ja muutenkin asiantuntijoiden mukaan vaikuttaisi tuhoavan elämän. Mutta minkäs teet, kun torkuttaminen on niin ihanaa, kertoo Milla, 25.

”Torkutan ihan puhtaasti siksi, että se on niin pirun nautinnollista.”

Hän torkuttaa puhtaasti nautinnollisista syistä.

– Herään usein arkiaamuina puoli tuntia tavallista aiemmin, jotta voin torkuttaa kunnolla. Torkuttaminen on ihanaa tietenkin siksi, että on aamulla mainiota herätä tietoon, että voi nukkua vielä vähän pidempään. Lisäksi lyhyiden torkahdusten välillä voi parhaimmillaan nähdä suloisia unia.

Vaikka torkuttamisesta voisikin aamutuimaan saada hetkeksi lohtua, se ei pidemmän päälle ole hyvä keino pidentää unen määrää. Vaikka unien venyttämisen voisi kuvitella auttavan väsymykseen, ovat torkutuksen vaikutukset todellisuudessa päinvastaiset.

Lue myös: Teitkö sinäkin taas nämä virheet? 5 asiaa, joita ei kannata himoita heti aamusta, jos haluaa olla virkeä

Huffpost-sivuston mukaan sekä unen kesto että laatu vaikuttavat siihen, kuinka virkeältä olo tuntuu päivällä. Torkuttaminen voi aiheuttaa kehnon olon johtuen niin sanotusta heräämisen hitaudesta. Se aiheuttaa uneliaisuutta, ärtyneisyyttä ja sekavaa oloa.

Kun torkuttaa, alkaa joka herätyskellon pirinän jälkeen uusi unisykli, joka keskeytyy toistuvasti.

Heräämisen vaikeus johtuu siitä, että torkutusuni on paljon huonolaatuisempaa kuin tavallinen uni. Torkuttaessa jokaisen herätyskellon pirinän jälkeen alkaa uusi unisykli. Toistuvien herätyksien takia unisykli ei pääse loppuun asti, vaan keskeytyy toistuvasti. Kaikkein virkeimmillään ihminen on herätessään unikierroksen päätteeksi.

Miten torkutuksesta voi sitten päästä eroon? Kokosimme siihen viisi vinkkiä.

1. Laita herätyskello niin kauas, ettet yllä siihen sängystä käsin 

Kun herätyskello on esimerkiksi huoneen toisella puolella pöydällä tai lattialla, on pakko nousta ylös sammuttamaan se. Mitä kauemmas herätyskellon vie, sen parempi: silloin myös sänky jää kauas taakse ja houkutus palata vällyjen väliin ei ole niin paha. Siinähän sitä on jo pystyssä, joten samalla vauhdilla voi jatkaa keittiöön aamupalalle.

2. Aseta herätyskello soimaan mahdollisimman myöhään

Herätyskelloa ei kannata laittaa soimaan liian aikaisin, muuten jättää itselleen turhaan torkutusvaraa. Optimaalisinta on asettaa herätys ajankohtaan, jolloin on pakko viimeistään nousta ylös. Kyseinen aika on monille kutakuinkin sama joka aamu. Pitkällä aikavälillä keho tottuu heräämään aina tiettyyn aikaan ja oppii päättämään unisyklin herätyskellon soimiseen. Ihminen herää kaikkein virkeimmillään, kun herätys ei keskeytä unisykliä.

3. Mieti, mitä oikeasti haluat ehtiä tehdä aamulla 

Aika moni vannoo esimerkiksi käyvänsä suihkussa, föönaavansa hiukset sekä meikkaavansa ajatuksella. Kun herätyskello soi, sitä päätyy kuitenkin usein kääntämään kylkeä ja toteamaan, että kyllä ne ripsarit ehtii bussissakin taiteilla. Ole rehellinen itsellesi äläkä varaa sitä turhaa varttia hiusten kihartamiselle, jota et kuitenkaan tule tekemään. Kannattaa mieluummin nukkua keskeytyksettä 15 minuuttia kauemmin.

4. Tee itsellesi ihana aamiainen valmiiksi tai sovi aamupalavuoroista esimerkiksi kumppanin kanssa

Jos herätessä tietää, että jääkaapissa odottaa herkullinen marjatuorepuuro tai smoothie, nousemiseen saa ihan uudenlaista motivaatiota. Jos taas kumppani on tehnyt ruisleivät valmiiksi, ei edes kehtaa jäädä sänkyyn köllimään.

5. Ajasta kahvinkeitin

Monissa kahvinkeittimissä on ajastinvaihtoehto, jota kannattaa hyödyntää. Ajasta kahvi porisemaan samaan aikaan, kun herätyskellosi soi. Kahvin herkullinen tuoksu ja tieto siitä, ettei tarvitse kuin kaataa juomaa mukiin ilman keittämisen vaivaa, saavat heräämisen tuntumaan helpommalta.

Unitutkija Henri Tuomilehdon mukaan raskas ateria pitäisi ajoittaa iltaan, kirjoittaa Helsingin Sanomat.

Unitutkija Henri Tuomilehto kritisoi Helsingin Sanomien jutussa sitä, että suomalaiset syövät väärän määrän ruokaa väärään aikaan. Raskaasti syöminen lounaalla laskee vireystasoa.

Sen sijaan päivän pääateria tulisi syödä vasta myöhään, esimerkiksi kahdeksan aikaan illalla.

Nukkumiseemme vaikuttaa unitutkijan mukaan nimittäin kaksi asiaa: vuorokausirytmi – eli se, mihin aikaan on valoisaa ja pimeää – ja unipaine. Unipaine tarkoittaa ihmisen tarvetta nukahtaa, kehon sisäistä vaatimusta levosta.

– Unipaineeseen voi vaikuttaa syömällä. Jos syö päivällisen kahdeksalta illalla, vireystila laskee ja unipaine kasvaa, jolloin nukahtaminen kello 22–23 maissa on helpompaa, Tuomilehto kertoo HS:lle.

Kysely

Monelta syöt päivällisen?