Reikäkammoinen pelkää usein muutakin kuin reikiä, esimerkiksi rykelmässä olevia näppylöitä. Kuva: Colourbox
Reikäkammoinen pelkää usein muutakin kuin reikiä, esimerkiksi rykelmässä olevia näppylöitä. Kuva: Colourbox

Reikäiset juustot, lavuaarit ja jopa pitsiliinat voivat tuottaa joillekin ihmisille tuskaa.

Psykoterapeutti Tanja Hyttinen pohtii paljon pelkoja työssään, mutta reikäkammoon eli trypofobiaan hän joutui tutustumaan oman itsensä kautta.

– Törmäsin Facebookissa kiertävään haittatiedostoon. Kuvassa olevan naisen kasvot, joissa oli reikäinen rakenne, nostattivat vahvan tunnereaktion ja kuva jäi pyörimään pikkutarkkana mielessäni.

Reikäkammosta kärsivä Hyttinen sanoo, että hän koki lähes pakottavaa tunnetta palata tähän kuvaan, mikä oli hänestä täysin loogisen järjen vastaista. Hyttinen ei käsittänyt, mistä oli kyse, joten hän alkoi tutustua aiheeseen.

”Naisen kasvot nostattivat vahvan tunnereaktion, ja kuva jäi pyörimään pikkutarkkana mielessäni.”

Ensimmäisen kerran internetissä on kirjoitettu reikäkammosta vasta vuonna 2005, Hyttinen sanoo. Fobia on noussut viime aikoina esille erityisesti netissä leviävien, kuvankäsittelyohjelmalla muokattujen kuvien myötä. Näissä kuvissa muun muassa ihmisen eri ruumiinosiin on käsitelty reikiä, ja tämä ilmestys kuvottaa monia.  

– Tästä tunnekokemuksesta ei välttämättä pääse koskaan eroon kokonaan, mutta oireita voi onneksi lievittää. Esimerkiksi huumori ja toisten kanssa reaktioiden jakaminen toimii mainiosti – varsinkin lievissä tapauksissa. Itse olen tietoisesti nauranut siskoni kanssa samanlaisille tunnekokemuksillemme katsoessamme kuvia.

Kysyimme Psykoterapiakeskus Vastaamossa työskentelevältä Tanja Hyttiseltä viisi kysymystä tästä harvinaisesta pelosta.

Reikäinen juusto voi olla kova pala. Kuva: Colourbox
Reikäinen juusto voi olla kova pala. Kuva: Colourbox

 

1. Mistä reikäkammo johtuu?

Reikäkammoa ei ole vielä ehditty tutkia paljon, sillä ongelma on vasta tiedostettu. Eräässä brittitutkimuksessa on ollut näyttöä siitä, että tietyt kuviot, kuten reikämuodostelmat, saattavat muistuttaa ihmisiä vaarallisista eläimistä, kasveista tai tartuntataudeista. Näin ne aktivoivat meissä iänaikaisen mekanismin, mikä varoittaa vaarasta. Takana on siis selviytymisvaisto.

Lue myös: Tämä yksi pelko voi tuhota parisuhteesi

Toinen selitys saattaa löytyä matematiikan puolelta: kuvotusta aiheuttavissa kuvioissa reiät ovat rykelmissä, jotka aiheuttavat ihmisille epämiellyttävän visuaalisen tunteen. Ne voivat muun muassa väsyttää silmiä ja aiheuttaa päänsäryn. Kuviot aiheuttavat aivoille vaikeuksia prosessoida, mitä ne havaitsevat. Silloin aivot tarvitsevat enemmän hapetusta kuin tavallisten kuvioiden prosessointiin. Tätä teoriaa kuitenkin vielä tutkitaan.

Reikäkammo voi olla myös opittua kuten muutkin kammot ja fobiat. Lisäksi joillakin saattaa olla taustalla esimerkiksi traumakokemus, johon yhdistyy esimerkiksi reikä-, onkalo- tai näppylärykelmiä.

Huimaako hunajakennon katsominen? Kuva: Colourbox
Huimaako hunajakennon katsominen? Kuva: Colourbox

 

2. Mitä oireita reikäkammo aiheuttaa?

Erityisesti määrätynlaisissa rykelmissä olevat muodostelmat aiheuttavat kuvotusta reikäkammoisessa. Se ilmenee usein pahoinvointina, hengityksen salpaantumisena, sydämen sykkeen nousuna ja heikotuksen tunteena. Kuva voi pyöriä useita tunteja, joskus jopa päiviä tai viikkoja mielessä.

”Erityisesti ihossa nähdyt reiät aiheuttavat ihmisissä kuvotusta.”

Osa kokee pakonomaista tarvetta palata katsomaan kuvaa. Tai katsoessaan kuvaa he kokevat, että he jotenkin hukkuvat tai putoavat reikään. Osa taas kokee kutinaa, ja iho saattaa mennä kananlihalle. Jotkut saavat jopa paniikkikohtauksen tai migreenin. Selviytymiskeinona ihminen alkaa välttää oireita aiheuttavia kuvia, jos vain mahdollista.

Mielenkiintoiseksi ilmiön tekee myös se, että erityisesti ihossa nähdyt reiät aiheuttavat ihmisissä kuvotusta. Irrallisena ajatuksena sekä iho että reiät eivät ole kuvottavia, mutta kun nämä kaksi neutraalia ärsykettä yhdistetään, muodostuu kuvotusta aiheuttava visuaalinen kuva.

Reikäkammoinen kohtaa pelkonsa yllättävissä paikoissa. Kuva: Colourbox
Reikäkammoinen kohtaa pelkonsa yllättävissä paikoissa. Kuva: Colourbox

 

3. Miten yleistä reikäkammo on?

Brittitutkimuksen mukaan jopa 16 prosenttia ihmisistä kärsii reikäkammosta, mutta se saattaa olla yleisempääkin.

Joku on joskus sanonut että reikäkammo on yleinen fobia, joka on useilla ihmisillä – ilman, että he tiedostavat tätä.

Pitsiliina saattaa olla pelottava. Kuva: Colourbox
Pitsiliina saattaa olla pelottava. Kuva: Colourbox

 

4. Mitkä kaikki asiat voivat pelottaa reikäkammoista?

Reikäkammo on hieman harhaanjohtava nimi, koska reikäkammoinen pelkää muutakin kuin reikiä. Rykelmässä olevat muodostelmat saavat ihmisessä aikaan ällöttävyyden tunteen, eivät itse reiät. Reikien lisäksi muun muassa näppylät ja onkalot saattavat aiheuttaa oireita.

Reikäkammoinen voi saada oireita myös katsoessaan hunajakennoja, pitsiliinoja tai lavuaarinreikää. Samoin korujen koristepinnat, reikäiset juustot, sammakonkutu, mustekalan lonkerot ja eläimien tietynlaiset kuviot nahassa saattavat aiheuttaa ongelmia.

Pelkäätkö metsässä? Näin opit eroon turhasta kammosta

Kuvottaako tämä otus? Kuva: Colourbox
Kuvottaako tämä otus? Kuva: Colourbox

 

5. Miten reikäkammoa pystyy lievittämään?

Reikäkammoinen voi saada tukea muun muassa kognitiivisen, käyttäytymisterapian ja nlp-menetelmien kautta.

Kognitiivisessa terapiassa pyritään vaikuttamaan ajatuksiin, jotka ovat tunnereaktion takana. Tunteet ovat aina loogisesti sidoksissa ajatuksiimme.  

Käyttäytymisterapian keinoilla voi altistaa itseään kuville. Erityisen tärkeää on, että altistaminen tehdään pienin askelin ja siihen yhdistetään hengittämisharjoituksia autonomisen hermoston rauhoittamiseksi.

Hengittämisen lisäksi olen itse kosketellut kuvia antaen näin kokemuksen itselleni siitä, että kuvat eivät ole vaarallisia. Osalle toimii se, että iljettävän kuvan jälkeen katsoo mielihyvää tai hellyttäviä tunteita aiheuttavia kuvia, jotta tunnereaktio muuttuu.

Helpottavana tekijänä joillekin toimii myös psykoedukaatio, eli silloin he tutustuvat siihen, mistä reikäkammossa on kyse, sekä selvittävät, mitä kuvotusta aiheuttavat kuvat oikeasti ovat.

Tilaa Me Naisten uutiskirje, voit tilata sen kautta lehden maksuttoman näytenumeron kotiisi.

Suomalainen unitutkija Olli Polo väittää Helsingin Sanomissa, että pitkäaikainen väsymys on jo epidemia.

Unitutkija, fysiologian dosentti Olli Polo on tutkinut ja hoitanut uransa viimeiset kymmenen vuotta kroonista väsymysoireyhtymää. Hänen mielestään väsymyksestä on syntynyt jo yhteiskunnallinen epidemia, joka näkyy erityisesti lapsissa ja nuorissa.

– Koskaan aiemmin urallani en muista, että olisin joutunut kirjoittamaan näin paljon lausuntoja lapsille ja nuorille, että heillä on niin vaikea-asteinen väsymys, että se haittaa aivotoimintaa ja sen takia tarvitaan lyhennettyä koulupäivää tai kotiopetusta, Polo kertoo Helsingin Sanomille.

Polo sanoo, että pitkäaikainen ja toimintakykyä heikentävä väsymys alkaa olla kansansairauden luokkaa.

– Noin kolmasosa väestöstä kärsii siitä. Kroonista väsymysoireyhtymää Suomessa sairastaa ainakin 50 000 ihmistä, mutta sekin on vain jäävuoren huippu.

”Kroonista väsymysoireyhtymää Suomessa sairastaa ainakin 50 000 ihmistä, mutta sekin on vain jäävuoren huippu.”

HS:n mukaan Polo on hoitanut väsymysoireyhtymäpotilaita klinikallaan kokeellisin hoitomenetelmin, jotka ovat synnyttäneet muissa lääkäreissä vastustusta ja johtaneet Valviran varoitukseen. Unitutkijan itsensä mielestä väsymystä ei haluta myöntää kansanterveydellisenä ilmiönä, koska sen pelätään lisäävän terveydenhuollon kustannuksia.

Kilpirauhasen vajaatoimintaa?

Krooninen väsymysoireyhtymä on tila, jossa keskeisenä oireena on yli kuusi kuukautta jatkunut väsymys ja potilaan toimintakyky on merkittävästi heikentynyt, kertoo Duodecim.

Ennen kuin kirjoitat hakukenttään ”krooninen väsymysoireyhtymä”, kannattaa pysähtyä ja miettiä!

Krooninen väsymysoireyhtymä ei ole todellakaan ainoa asia, joka aiheuttaa väsymyksen tunnetta. Voimattomuutta saattaa aiheuttaa esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminta, raudan puute tai stressaava elämäntilanne.

Linkin korjaus 21.24: Duodecim-linkki on vaihdettu uudempaan artikkeliin.

Markus Jansson

Unitutkija väsymysepidemiasta HS:lle: ”Kroonista väsymysoireyhtymää Suomessa sairastaa ainakin 50 000 ihmistä”

Teillä on VANHA JA VÄÄRÄ LINKKI DUODECIMIN JUTTUUN!!! Uusi artikkeli Kroonisesta väsymysoireyhtymästä on tämä: http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk01194 Kyse on somaattisesta, neuroimmunologisesta dysautomiaa aiheuttavast aineenvaihduntasairaudesta, jonka uusi nimi on Systeeminen Rasitusintoleranssisairaus (SEID). Sillä ei ole mitään tekemistä minkään "väsymyksen" kanssa, älkää käyttäkö tuota harhaanjohtavaa ja vähättelevää termiä! Tukiryhmä FB:ssä https://www...
Lue kommentti

Neurologin mukaan päänsärkydiagnoosia ei pidä tehdä hartiakipujen perusteella. 

Lähes jokainen meistä kokee joskus päänsärkyä. Vanne kiristää päätä, silmän takana juilii ja särky jyskyttää ohimolla. Päänsäryn oireet ovat moninaiset, mutta niin ovat syntysyytkin. Terveyskirjaston mukaan päänsärky voi johtua esimerkiksi lihaksista, aivokalvoista, poskionteloista, verisuonista tai hampaista.

Osa päänsärkyä kokevista kärsii itse asiassa migreenistä. Päänsärkyjä on tunnistettu yli 200 erilaista, mutta migreeni on yleisin lääkärin apua vaativista päänsäryistä.

Neurologi Markku Nissilän erityisalaa ovat migreeni ja muut päänsäryt. Hänen mukaansa migreenidiagnooseja annetaan Suomessa kitsaasti, vaikka migreeni ei suinkaan ole harvinainen. Yli 90 prosenttia päänsäryn takia lääkäriin hakeutuneista kärsii migreenistä.

– Kun päänsärkyä diagnosoidaan, ajatellaan usein, että ensin pitää miettiä kaikki muut vaihtoehdot, ja migreeni on viimeinen diagnoosi, johon päädytään, Nissilä sanoo.

Neurologi vastaa kuuteen kysymykseen

1. Mistä erottaa migreenin ja muun päänsäryn?

– Jos päänsärky on sellaista, että sen takia tulee sairauspoissaoloja tai joutuu perumaan sosiaalisia menoja, ensimmäisen ajatuksen pitäisi olla, että kyseessä on migreeni.

– Seuraavat oireet liittyvät vain migreeniin: pahoinvointi ja oksentelu, säryn tuntuminen sykkeen mukana ja säryn paheneminen arkiaskareista, kuten portaiden nousemisesta. Pahoinvoinnin sijasta tai lisäksi migreeniin voi liittyä valo- ja ääniherkkyyttä. Sykkeen mukana tuntuva ja oksentelua aiheuttava päänsärky on migreeniä, vaikka särky olisi lievääkin.

”On yksi suomalaisen terveydenhuollon suurimmista virheistä, kun kuvitellaan, että hartiaseudun vaivat ovat selitys päänsärylle.”

– Muista päänsäryistä hyvin yleinen on tensio- eli jännityspäänsärky. Sen tunnusmerkki on lievä särky, joka ei estä tekemästä asioita.

2. Hartiat ovat ihan jumissa. Johtuukohan päänsärkyni vain siitä?

– Ei. On yksi suomalaisen terveydenhuollon suurimmista virheistä, kun kuvitellaan, että hartiaseudun vaivat ovat selitys päänsärylle. Muualla maailmassa ei ajatella näin.  

– Jos päänsärystä tehdään diagnoosi sillä perusteella, että niska-hartiaseudun lihakset aristavat, tuloksena on yleensä väärä diagnoosi. Migreenistä kärsivillä on kyllä muita useammin hartiavaivoja ja migreenikohtaus voi tuntua myös niskassa sekä hartioiden yläosassa, mutta se ei tarkoita, että migreeni johtuisi jumiutuneista hartioista.

3. Kuinka yleinen migreeni on?

– Noin joka kymmenes on saanut viimeisen vuoden aikana migreenikohtauksen. Jossakin vaiheessa elämäänsä migreenistä kärsii joka kolmas nainen ja 17 prosenttia miehistä.

– Migreenikohtaukset ovat sairautta, mutta migreeni on myös ominaisuus, johon liittyy se, että säätelyhermosto reagoi herkemmin kuin muilla. Siksi migreeni-ihmisillä on muita useammin kylmät kädet ja jalat, ärtynyt paksusuoli ja matala verenpaine.

”On legendaa, että migreeni loppuisi aina viisikymppisenä.”

4. Miksi naisilla esiintyy enemmän migreeniä kuin miehillä?

– Naisilla ja miehillä on yhtä paljon migreenille altistavia geenejä, mutta naisilla murrosiässä alkava hormonikierto on niin voimakas ärsyke, että naisilla esiintyy tuplasti enemmän migreeniä kuin miehillä. Hormoneiden takia migreeni tulee esiin niilläkin naisilla, joilla geneettinen kuorma on aika pieni.

5. Seuraavatko migreenikohtaukset loppuelämän, jos niitä kerran alkaa saada?

– Saattavat seurata. Migreeniä voidaan kuitenkin hoitaa sekä ennaltaehkäisevillä että kohtauslääkkeillä. Täsmälääkkeet migreeniin tulivat markkinoille 1990-luvun alussa, ja sen jälkeen ei ole tapahtunut oikein mitään – kunnes ensi vuonna markkinoille tulevat ensimmäiset biologiset migreeninestolääkkeet. Niitä pistetään suoneen kerran kuukaudessa. Kokeissa havaittiin, että neljännes koehenkilöistä pääsi migreenistä kokonaan eroon biologisilla lääkkeillä.

– On ihan legendaa, että migreeni loppuisi aina viisikymppisenä. Vaihdevuosien kohdalla migreeni loppuu joillakin, mutta joillakin se pahenee.

6. Voiko migreeniä helpottaa muuten kuin lääkkeillä?

– Joillekin voi riittää kylmällä hautominen ja joillekin, varsinkin lapsille, toimii nukahtaminen. Aikuinen voi tarvita lääkkeen ja nukahtamisen, jotta kohtaus menee ohi.

Sometuksesta jumiutunut niska on hoidettavissa hyvän ergonomian ja täsmäjumpan avulla.

Puhelimella somettaminen ja viestien kirjoittaminen voi olla hauskaa, mutta ne ovat myös suorassa yhteydessä niska- ja selkäkipuihin. Helsingin Sanomat uutisoi ruotsalaistutkimuksesta, jossa seurattiin viiden vuoden ajan 7 000 nuorta aikuista. Yli 20 tekstiviestiä päivässä lähettäneet ilmoittivat useammin kärsivänsä niskan ja yläselän kivuista. 

Tutkimuksessa raportoitiin myös sormien tunnottomuudesta ja nipistelystä. Tutkijoiden mukaan kuusi tekstiviestiä päivässä näytti olevan raja, jonka jälkeen kipu- ja tunnottomuusoireet alkavat lisääntyä. Jos omaa viestittelyä alkaa laskea, huomaa, että kuusi tekstiviestiä tulee lähetettyä, noh, vähintään ennen lounasaikaa. 

Helsingin Sanomien jutussa haastateltu Selkäliiton selkäneuvonnan koordinaattori Maria Sihvola arvioi, että vietämme älypuhelimen ääressä keskimäärin kahdesta neljään tuntia päivässä, eli hurjat 700–1400 tuntia vuodessa.

Voi toki miettiä, onko älypuhelimen ääressä tarpeellista viettää niin paljon aikaa, mutta joka tapauksessa älypuhelimen selausasentoon tulisi kiinnittää huomiota. Pää kumarassa selaaminen voi ajan mittaan aiheuttaa niskan välilevyn rappeutumista. Normaalissa asennossa pää painaa viisi kiloa, mutta kumarassa ryhdissä, 60 asteen kulmassa, niskalle kohdistuu painetta jopa 27 kilon edestä.

Someniskasta ei ole pakko kärsiä. Virkisterin fysioterapeutti Riikka Ilmivalta laati Me Naisille vinkit someniskan ehkäisyyn ja hoitoon.

Näin ehkäiset someniskan:

1. Tärkeintä someniskan ehkäisyssä on somen käytön vähentäminen. Jos vietät paljon aikaa älypuhelinta näppäillen, mieti, tarvitseeko sinun todella käyttää niin paljon aikaa somettamiseen.

2. Kiinnitä somettaessasi huomiota koko selkärangan oikeaan, luonnolliseen asentoon, jolloin pää pysyy automaattisesti rangan jatkeena. Älä nojaa kauheasti eteenpäin: jos ylävartalo on C-kirjaimen mallinen, pää roikkuu automaattisesti. Jos istut somettaessasi, nojaa selkänojaan.

3. Jatkuva käsien kannattelu somettaessa aiheuttaa särkyjä. Tue käsiä käsinojaan aina kun mahdollista. 

4. Näpyttele älypuhelinta molemmilla käsillä, ettei kroppa muutu toispuoleiseksi.

5. Aina ei tarvitse näpytellä. Käytä niin sanottua puhelimen virtuaalisihteeriä: monesti tekstiviestit voi kirjoittaa ja puhelut soittaa antaen puhelimelle äänikomentoja.

6. Jos sometat edelleen huonossa asennossa, pyydä vaikka läheistäsi ystävällisesti huomauttamaan asiasta. Voit myös hankkia työpisteen äärelle peilin, jos et muuten huomaa olevasi huonossa asennossa.

Iskikö someniska? Näin hoidat sen kuntoon:

1. Muista edelleen vähentää somen käyttöä. Mitä enemmän välttelet staattista paikallaan oloa, sen parempi. Aktiivinen elämäntapa pitää pois somen ääreltä.

2. Someniska johtuu staattisesta asennosta, joten käytä kroppaa monipuolisesti arjessa ja liikuntaharrastuksissa. Mikä tahansa liikunta hyötyliikunnasta lihaskuntoharjoitteluun edistää aineenvaihduntaa.

3. Rintarangan elastisuuden ylläpitäminen on tärkeää, sillä somettaminen ja näyttöpäätetyöskentely jäykistävät rintarankaa. Yläkroppaa voi virkistää keppijumpalla ja rintarangan kiertoliikkeillä.

4. Somettaminen tekee myös yläniskasta todella kireän. Yläniskaa voi mobilisoida vaikka automatkalla tai tuolilla istuessa: tee hyvin pieniä painalluksia takaraivolla selkänojaan, vuorotellen painaen ja rentouttaen niskaa. Liikeessä voi viedä leukaa hieman taakse ja alaspäin. 

Hei te tiimalasivartalosta unelmoivat, hyviä uutisia: pelkästään vatsan alueelta on mahdollista hoikistua!

Meille on vuosikausia hoettu, että laihtua ei voi vain tietystä kohdasta, vaan rasvaa palaa treenin ja ruokavalion ansiosta tasaisesti koko kehosta.

Nyt on selvitetty, että pitkään itsestäänselvänä pidetty sääntö ei olekaan koko totuus. Time-sivuston mukaan tutkimustieto osoittaa, että tietyistä kehonosista on helpompi karistaa rasvaa kuin toisista.

Yksi kyseistä kehonosista on vatsa. Vyötärönseudun lisäksi helpoiten palavaa rasvaa löytyy käsivarsista ja rinnan alueelta. Sen sijaan takapuolen ja reisien rasvaa on vaikeinta polttaa pois.

Tietyt rasvakertymät ovat aineenvaihdunnallisesti aktiivisempia kuin toiset.

Virginian yliopiston lääketieteen professori Arthur Weltman kertoo tämän johtuvan siitä, että tietyt rasvakertymät ovat aineenvaihdunnallisesti aktiivisempia kuin toiset. Siksi niistä on helpompaa tai vaikeampaa päästä eroon urheilun ja kevyen ruokavalion avulla.

– Vatsan alueen rasva on aineenvaihdunnallisesti yksi aktiivisimmista rasvoista, Weltman kertoo.

Urheilu aiheuttaa kehossa erilaisten hormonien erittymistä. Mitä rankempaa urheilu on, sitä enemmän hormoneja erittyy ja rasvaa palaa – ja erityisesti paikoissa, jotka ovat aineenvaihdunnaltaan aktiivisinta.

Lue lisää! 18 tapaa polttaa enemmän ja tehokkaammin rasvaa

Jos siis haluaa hoikistua erityisesti vatsan alueelta, mitä kannattaa tehdä? Tutkimuksen mukaan siinä missä esimerkiksi juoksu tai uinti auttavat polttamaan rasvaa koko kehosta, vastustreenit voivat polttaa rasvaa keskitetysti esimerkiksi vatsan alueelta, koska vatsarasvat reagoivat voimakkaammin urheiluun.

Toisen tutkimuksen mukaan vatsarasvan polttamisessa ovat tehokkaita myös niin sanotut HIIT-harjoitukset eli nopeatempoiset intervallitreenit. Treenin jälkeen aineenvaihdunta käy vilkkaana ja keho polttaa rasvaa muutaman tunnin ajan treenin jälkeenkin – erityisesti sieltä vatsan alueelta.

Lybia

Nyt se on todistettu: painoa voi pudottaa pelkästään vatsasta

Mutta oletteko kokeilleet jutussa mainittuja treenejä? Punttia ja hiittiä? Itse olen ja siksi allekirjoitan jutun väitteen. Olen kokenut sen että kyseisiä treenimuotoja ruokavalioon yhdistämällä saa vyötärön pienenemään pikavauhtia. Tosin tiimalasivartaloa ei voi saada jollei ole sellainen luonnostaan. Mutta lähemmäs toki voi päästä.
Lue kommentti