Onnellisuustutkijan mukaan erityisesti yksi asia uuvuttaa toimistotyöläistä.

Voisi kuvitella, että kun raskaista peltotöistä on siirrytty enimmäkseen toimistohommiin, työpäivän jälkeen olo olisi vähän vähemmän väsynyt. 

Vaan ei. Koko kropassa on kölin ali vedetty olo, eikä pääkään oikein toimi. Tekee mieli mennä suoraan nukkumaan.

Miten tässä nyt näin kävi?

Yhden selityksen antaa Stanfordin yliopistossa työskentelevä Emma Seppälä Harvard Business Review -sivuston artikkelissaan. Hän on tutkinut aihetta ja kirjoittanut onnellisuudesta myös tuoreen kirjan The Happiness Track.

Harvan työ on enää fyysisesti vaativaa, joten rasitus tulee asiantuntijoiden mukaan henkiseltä puolelta. Tunteiden läpikäyminen on raskasta!

Erityisen väsyttäviä ovat intensiiviset tunteet, olivat ne sitten myönteisiä tai kielteisiä. On tietenkin selvää, että viha ja ahdistus tuntuvat kuluttavilta, mutta yllättävää kyllä myös riemu ja jännitys voivat viedä ihmisestä mehut.

Ihmiset kuitenkin toivovat kokevansa voimakkaita tunteita, sillä niitä arvostetaan länsimaisessa yhteiskunnassa, Emma Seppälä kirjoittaa. Tutkimustenkin mukaan amerikkalaiset yhdistävät onnellisuuden ja menestymisen voimakkaisiin tunteisiin. Itämaisissa kulttuureissa taas arvostetaan riemunkiljahdusten sijaan tyyneyttä.

Runnotaan ja jumpataan

Kun tunteet kuumenevat joko hyvässä tai pahassa, sekä mieli että keho menevät ylivirittyneeseen tilaan. Hauskakin jännitys aktivoi kehon stressireaktiot. Ihminen menee niin sanottuun taistele tai pakene -tilaan. Se tekee keskittymisestä vaikeaa, ja myös tunteiden säätelyyn kuluu voimavaroja.

Ei ihme, että väsymys iskee, kun työpaikalla runnotaan läpi sopimuksia ja jumpataan yksityiskohtia – usein vireystilaa ylläpitävän kofeiinin voimalla. Melkein jo ajatuksesta tulee hiki.

Pitäisikö tässä siis yrittää pysyä ameebamaisen rauhallisena?

Stressiä riittää työelämässä ilman, että sitä hankkii lisää lykkäämällä hommien hoitamista viimeiseen asti ja aikatauluttamalla kalenterinsa tukkoon. Myös tietty määrä innostusta tarvitaan. Emma Seppälä ehdottaa, että jokainen varaisi myös aikaa, jolloin ei tarvitse olla ylivirittyneessä tilassa. Töiden katkaiseminen edes hetkeksi auttaa jaksamaan paremmin myös päivän jälkeen.

Säästyneelle henkiselle energialle löytyy kyllä varmasti käyttökohteita vielä kotonakin.

Aisiko

Aivan kuitti työpäivän jälkeen? Tästä se johtuu

Miksi nykyään kaikissa jutuissa kuvitellaan, että kaikki tämän päivän naiset työskentelevät toimistoissa. On paljon naisia hoito- ja sosiaalialalla tai kaupan alalla ym. Ja työ saattaa yhä edelleenkin olla fyysisesti raskasta sekä myös henkisesti. Ei toki samalla tavalla raskaita kuin ennen muinoin peltotyöt. Töiden aikatauluttaminen voi olla mahdotonta asiakastyössä. Tämä saattaa olla hyvä esimerkki toimistotyöntekijälle, ärsyttää vain kun toimittajat eivät ymmärrä että kaikki eivät...
Lue kommentti

Tuoreessa tutkimuksessa havaittiin, että liika proteiini saattaa olla terveysriski.

Proteiinista on vouhotettu viime vuosina, kun proteiinipitoiset ja niukasti hiilihydraatteja sisältävä ruokavaliot ovat olleet muodissa. Protsku hyvä, hiilari paha – näin on ainakin ajateltu.

Amsterdamin maksakongressissa esiteltiin kuitenkin tuore, vielä julkaisematon tutkimus, jonka tulokset osoittavat, että liika proteiinin nauttiminen voi olla myös haitaksi ja johtaa rasvamaksaan. Se on sairaus, jossa maksasolujen sisään kertyy runsaasti rasvaa. Seurauksena voi olla tyypin 2 diabeteksen puhkeaminen tai jopa syöpä. Tutkimuksesta kirjoittaa Time.

Hollantilaistutkimuksessa  analysoitiin 3 400 ihmisen terveys- ja ruokavaliotietoja. Tutkittavista 70 prosenttia oli luokiteltu ylipainoisiksi painoindeksinsä perusteella. He olivat keskimäärin 71-vuotiaita, ja 35 prosentilla oli todettu rasvamaksa, jonka syy ei ollut alkoholin runsas käyttö.

Tutkijat havaitsivat, että ne, jotka saivat eniten kaloreita proteiineista, sairastuivat 37 prosenttia todennäköisemmin rasvamaksaan verrattuna niihin, joilla oli sama painoindeksi, mutta jotka söivät vähiten proteiineja. Siitä tutkijat päättelivät, että liika proteiini saattaa olla riski etenkin iäkkäille ja ylipainoisille.

Liika proteiini saattaa olla riski etenkin iäkkäille ja ylipainoisille.

Varsinkin eläinperäinen proteiini osoittautui haitalliseksi. Jo aiemmissa tutkimuksissa on havaittu, että eläinproteiinin ja prosessoidun ruuan syöminen saattaa vaikuttaa sokeriaineenvaihduntaan ja elimistön happotasapainoon. Sillä saattaa olla vaikutusta myös maksan terveyteen, tutkija Louise Alferink Rotterdamin Erasmus Medical Centrestä sanoo Timen mukaan. Myös prosessoidun lihan sisältämät aineet saattavat olla yksi vaikuttava tekijä.

Timen jutussa muistetutetaankin, että lihakset kasvavat ihan yhtä hyvin kasviproteiineilla kuin eläinproteiineillakin. Liika proteiini myös lihottaa ihan samalla lailla kuin muukin ylimääräinen ravinto ja saattaa rasittaa munuaisia.

Lue myös: Proteiinia ei voi saada liikaa? Väärin!

Sen sijaan runsasta sokerin syömistä ei tutkimuksessa pystytty yhdistämään rasvamaksaan. Tutkijoiden mukaan tuloksiin pitää kuitenkin suhtautua varauksella, sillä osa mukaan lasketusta sokerista oli todennäköisesti peräisin hedelmistä ja kasviksista, joilla on hyviä terveysvaikutuksia sisältämästään sokerista huolimatta. Myöskään rasvan tai syötyjen kuitujen määrällä ei ollut vaikutusta sairauden esiintymiseen.

Sillä on todellakin väliä, mitä suuhunsa laittaa, sanoo asiantuntija.

Aurinko paistaa! Keväällä tekee mieli laittaa keho ja ulkokuori kuntoon. Pelkkä kuntoilu ja kasvonaamio eivät kuitenkaan riitä, jos ravintotottumukset eivät ole kohdallaan. Funktionaaliseen lääketieteeseen erikoistunut ravintovalmentaja, tietokirjailija Annika Havaste antaa ravintoneuvot seitsemään yleiseen terveysongelmaan. 

1. Suolisto-oireet 
Suolisto-oireet, kuten ummetus tai turvotus, voivat johtua bakteerikannan häiriintymisestä, jota aiheuttavat esimerkiksi antibioottikuurit, lääkkeet, kemikaalit ja stressi. 

– Suolisto on terveyden, hyvän ihon ja kiiltävien hiusten pohja, sanoo Annika Havaste. 

Hänen mukaansa suolisto-oireisen kannattaa välttää sokeria, vehnää, maitotuotteita ja soijaa. Avuksi kannattaa ottaa luonnon omat tehoaineet. 

– Palkokasvit, cashew- ja pistaasipähkinät, maa-artisokka, voikukan lehdet, parsa, sipulikasvit ja valkosipuli ovat prebiootteja, paljon kuitua sisältäviä ruoka-aineita, täsmentää Havaste. 

– Maitohappokäytetyt ruoat, kuten esimerkiksi hapankaali, ovat myös hyviä suolistobakteeristolle, Havaste neuvoo.

Lisäravinteina voi käyttää esimerkiksi kalaöljyä, kurkumiinia, E-vitamiinia, helokkiöljyä sekä L-glutamiinia ja A-vitamiinia kuuriluontoisesti. Kuitulisäksi sopii hyvin hellävarainen psyllium-kuitu, pellavarouhe, liotetut chia-sienenet ja akaasiakuitu.

2. Iho-ongelmat
Jos kärsit aknesta tai atooppisesta ihosta, voi elimistössäsi olla matala-asteinen tulehdustila. Suoliston kunto heijastuu ihoon.

Hyvän ihon ja kiiltävien hiusten esitaistelijoita ovat vihreät kasvikset, pähkinät, siemenet, marjat, tyrniöljy sekä kylmäpuristettu oliiviöljy ja hampunsiemenöljy, joita molempia voi ottaa ruokalusikallisen päivässä.  

Lisäravinteina voivat auttaa pii, A-vitamiini ja kurkumiini. 

3. Väsymys 
Väsyneenä ja stressaantuneena ihminen haluaa makeaa, ja siksi moni sortuu helposti karkkiin, pullaan ja muihin lohturuokiin. Se aiheuttaa verensokerin nousua, ja stressihormonitasot voivat nousta.  Kahvin sijaan kannattaa juoda vihreää teetä, jossa on samanaikaisesti piristävää ja rauhoittavaa L- teaniinia. Myös lakritsinjuuritee voi vähentää stressihormonin tuotantoa. 

Väsymyksen syynä voi olla magnesiumin, D-vitamiinin, raudan tai B12-vitamiinin puute. Jos väsymys johtuu stressistä, lisäravinteina voi käyttää myös B5-vitamiinia eli pantoteenihappoa, kalaöljyä ja ashwagandhaa. 

4. Päänsärky
Päänsäryn ja migreenin taustalla voi olla viljan gluteeni tai histamiinipitoiset ruoka-aineet, kuten esimerkiksi liha- ja kalasäilykkeet, viinit ja jotkut juustot, kertoo Havaste. Myös verensokerin heittely voi aiheuttaa päänsärkyä tai migreeniä. Tämän vuoksi kannattaa välttää nopeita hiilihydraatteja kuten sokereita, pastaa, perunaa ja vaaleaa leipää.

– Migreenistä kärsivällä voi olla myös magnesiumin puute, kertoo Havaste. 

5. Hiivatulehdus
Jos kärsii emättimen toistuvista hiivatulehduksista, kannatta pudottaa sokeri- ja hiivapitoiset ruoka-aineet pois ruokavaliosta. Tällöin välteltävien listalla ovat viini, siideri, olut, leipä ja alkoholi ylipäänsä. Havaste neuvoo lisäämään ruokavalioon kuitupitoisia ja maitohappokäytettyjä ruokia.

6. Nivelkivut
Nivelongelmaisten on tärkeää hoitaa suolisto kuntoon, sillä joskus nivelkipujen taustalla voi olla vuotava suoli, eli matala-asteinen suolistotulehdus. Sipulikasvit, persilja ja rucola, siemenistä kurpitsan- ja pellavansiemen ja mausteista inkivääri ja kurkuma voivat helpottaa tällaisia nivelongelmia. Sinänsä terveelliset koiso- ja palkokasvit kannattaa jättää joksikin aikaa pois ja palauttaa ruokavalioon vasta kipujen rauhoituttua. 

7. Rasittunut maksa
Suoliston lisäksi myös maksa vaikuttaa merkittävästi ihmisen kokonaisterveyteen. Maksa rasittuu liiasta sokerin ja hedelmäsokerin nauttimisesta sekä suoliston bakteerikannan epätasapainosta. Maksan kuormittuessa koko keho kuormittuu, kun myrkylliset aineet eivät poistu tehokkaasti. Onkin tärkeä hoitaa suolistoa ja syödä maksan puhdistumista tukevia ruoka-aineita kuten esimerkiksi kaalia, sitruunaa, omenaa ja valkosipulia. Myös C-vitamiinia voi nauttia kuuriluontoisesti nostamalla hetkellisesti päiväannostusta reippaasti, kertoo hyvinvointivalmentaja.
 

Naisen sukuelimet ja erityisesti klitoris ovat herättäneet hämmennystä tutkijamiekkosissa antiikin ajoista saakka.

Rakkaalla lapsella on aina monta nimeä – naisen alapäällekin niitä on jaettu vaikka kuinka.

Me Naisten suuressa vaginasanaäänestyksessä huomasimme, että naisen alapäätä kutsutaan varsin vaihtelevin lempinimin. Lukijamme kertoivat nimittävänsä ”alatuuhostaan” esimerkiksi mesimäeksi, sovintolompsaksi, alapöllöksi ja rönttöseksi.

Lue myös: Sovintolompsa ja pimpanssi haastavat tupsuluikkarin ja alatuuhosen – lukijat kertovat suosikkinimensä naisen alapäälle

Lääketieteen historiassa myös asiantuntijat ovat nimittäneet naisen sukuelimiä vaihtelevin nimityksin. (Ja näillä asiantuntijoilla tarkoitetaan historiassa tietenkin miehiä.) Samalla heillä ei ole ollut oikeastaan mitään hajua siitä, mitä naisen alapäässä tapahtuu.

Kirjailija, kirurgian ja lääketieteen tohtori Ervo Vesterinen kertoo uutuuskirjassaan Naisen ruumiin historia, millaisia käsityksiä miehillä on ollut naisten ”herkästä paikasta”, eli sukuelimistä ja klitoriksesta.

Jos on liian kylmä, penis jää kasvamatta

Antiikin kuuluisin lääkäri Klaudios Galenos ajatteli, että naisen sukuelimet olisivat periaatteessa voineet kehittyä miehen sukuelimiksi. Galenoksen mukaan naisen sukuelimet jäävät kuitenkin keskenkasvuisiksi, koska sikiö ei saa tarpeeksi lämpöä. Hän vertasi aikanaan prosessia siihen, kuinka maamyyrän silmät jäävät kehittymättä, koska maan alla elävän otuksen silmät eivät altistu valolle.

Mikä ihmeen pärrä? No tietenkin kusetinta vailla oleva siitinkalu!

1800-luvulle tultaessa kiinnostun naisen alapään tieteellisestä tutkimuksesta syveni. Esimerkiksi Edvard Winter kuvaili klitoriksen ja häpyhuulten aluetta vuonna 1860 näin:

”Pärrä on pieni hellä-tuntoinen näppylä luoman ylä-nurkassa, ja miltei peitetty vesi-huulien sipaleilla. Pärrä vastaa miehen siitin-kalua, on ainoastaan pienempi ja kusetinta vailla. Samoin kuin siitin paisuu myös pärrä parittelemisen hetkenä ja tulee samalla kovemmaksi.”

Ervo Vesterinen selventää, että Winter tarkoitti pärrällä siis klitoriksen huippua. Vaikka Winterin ymmärrys naisen alapäästä alkoi olla jo hieman tarkempi, häneltä jäi jotain oleellista havaitsematta: naisen koko klitoris paisuu kiihotuksen aikana. Lisäksi klitoris on kooltaan pelkää huippuaan huomattavasti suurempi.

Parin sentin pötkylä

Vielä 1900-luvun puolivälissäkin lääketieteilijöiden tiedot naisen alapäästä olivat puutteelliset. Vuonna 1954 Alfred C. Kinseyn työryhmineen totesi, että klitoris on tuuman mittainen. Myös vuonna 1965 julkaistu Naisen kotilääkäri -kirja väitti, että klitoris on vain 3 senttimetriä pitkään. Tieteilijöiden mukaan klitoriksen pienen koon takia oli mahdotonta määrittää, missä kohdassa sen tuntoherkät paikat sijaitsevat.

Millainen klitoris on oikeasti?

Nykyisen näkemyksen mukaan naisen klitoris tarkoittaa kahta paisuvaiskudoksesta koostuvaa, emättimen sivuja ympäröivää vartta. Kumpikin niistä on 7–10 senttimetriä pitkä. Kiihottumisen aikana klitoriksen paisuvaiskudos täyttyy kauttaaltaan ja kovettuu.

Naisen seksuaalisutta on pidetty historiassa toisinaan jopa ihan olemattomana asiana ja kiihottumistakin suunnilleen mahdottomana. Todellisuus on toinen. Klitoris on äärimmäisen herkkä elin. Nykyisen näkemyksen mukaan sitä pidetään jopa herkempänä kuin penistä.

Kaikilla ei ole seksuaaliterveys edelleenkään ihan hanskassa. Lue lisää aiheesta: Klitoris on pieni ja muita yleisiä väärinkäsityksiä seksistä – päivitä tietosi!

Miksi yksi lasi skumppaa saa toiset punoittamaan paloautona, kun toiset hehkuvat silloin parhaimmillaan?

Kuulutko heihin, joita skumppalasi pukee sekä sisäisesti että ulkoisesti? Heihin, joilla ensimmäinen alkoholiannos maistuu parhaimmalta ja tuo mukavan rennon olon?

Vai kärsitkö sinäkin viinapunoituksesta – tuosta alkoholin nauttimisen aikaan päälle leimahtavasta ahdistavasta ilmiöstä?

Alkoholin nauttiminen turvottaa lähes aina kasvoja sekä laajentaa niiden verisuonia, mutta punertaville viinakasvoille on oikeasti monta eri syytä. Viinapunakoitumisen lopullista syytä voi olla vaikea selvittää ja tekijöitä erottaa toisistaan. Kasvojen punoitus humalassa voi kertoa esimerkiksi jostain alla listatuista kolmesta asiasta – tai ihan vain siitä, että tunnelma kohoaa ja on lämmin olo. Jos suvussa on sydänperäisiä sairauksia, kannattaa kuitenkin olla tarkkana: punoittavat kasvot voivat olla myös merkki alttiudesta sairauteen.
Lue lisää: Onko sinullakin viininaama? Näin alkoholinkäyttö voi näkyä kasvoistasi

  1. Geenivirhe
    Tutkitusti alkoholi punakoittaa eniten aasialaisten kasvoja – geenimuunnoksen vuoksi. Esimerkiksi japanilaiset ja vietnamilaiset alkavat helottaa jo yhden tai kahden oluen jälkeen, kirjoittaa VN Express. Punakoituminen johtuu siitä, että alkoholin palamisesta syntyvä asetaldehydi hajoaa hitaammin niiden ihmisten kehossa, joilla on kyseinen geenivirhe.
    Telegiz-sivusto uutisoi, että geenimuutoksen aiheuttamasta viinapunoituksesta kärsii jopa 500 miljoonaa ihmistä.
  2. Yliherkkyys
    VN Espressin mukaan alkoholin aiheuttamaa äkillistä punoitusta (flush-reaktio) kutsutaan myös ”aasialaiseksi hehkuksi” tai ”tomaattinaamaksi”. Mutta viinapunoitusta löytyy muiltakin kansoilta; silloin syynä on useimmiten alkoholiallergia tai -yliherkkyys, joita synnyttävät monet eri tekijät. Punakoitumisen lisäksi alkoholi voi aiheuttaa yliherkille muun muassa pääkipua ja hengenahdistusta.
    – Ei pystytä testeillä tunnistamaan, onko oireiden aiheuttaja etikkahappo, histamiini vai sulfiitit. Mekanismia ei tunneta, Terveystalon allergologian erikoislääkäri Péter Csonka sanoi Me Naisten haastattelussa.
    Lue lisää: Saatko viinistä nuhan tai päänsäryn? Asiantuntija kertoo syyt
  3. Verenpaine
    Telegiz kertoo tutkimuksesta, jonka mukaan erityisesti miehillä punertava väri voi olla yhteydessä korkeaan verenpaineeseen. Jos miehen kasvot menevät punaiseksi alkoholin juomisen aikana, on hänellä myös isompi riski saada aivoinfarkti tai muu sydänperäinen sairaus, jos allergiaa ei ole todettu.