Lukijamme jakavat parhaat säästövinkkinsä.

Kesälomien jälkeen monen tili ammottaa tyhjyttään, ja syksyn menot painavat päälle. Mikä avuksi?

Kysyimme lukijoiltamme, minkälaisilla konsteilla he tasapainottavat talouttaan. Osa kertoi ryhtyvänsä ostoslakkoon ja osa nipistävänsä eniten ruokamenoista.

Kokosimme vastauksista parhaat vinkit säästämiseen.

1. Älä osta turhaa

Tärkein vinkki kaikessa säästämisessä: älä osta kuin se, minkä oikeasti tarvitset. Sama neuvo pätee niin vaatekaupoilla kuin ruokaostoksilla.

2. Rustaa budjetti

”Teen taulukon, johon merkitsen kaikki tulot ja menot. Siitä näen heti, mihin raha menee. Itse lasken muutaman kuukauden kerralla. Sillä tavalla hahmotan, kuinka paljon rahaa on tiedossa ja millaisia kuluja on luvassa milloinkin.” Minni, 44

Omasta rahankäytöstään voi pitää kirjaa myös tällä tavalla:

”Jos tuhlaan 20 euroa, laitan sen ylös vihkoon. Seuraavaksi yritän säästää saman summan tulevista hankinnoista tai myyn jotain tavaraa pois, jotta saan rahan kasaan.” Taruu

Lue myös: 6 000 euroa säästöön alle puolessa vuodessa – näin se onnistui

3. Tee kotiruokaa

Jos ruokansa valmistaa kotona, säästyy pitkä penni.

”Kotoa aamulla kotiruokalounas salaattirasiaan mukaan. Kuukaudessa säästö on jo melkoinen.” Kaija, 39

4. Suunnittele ostokset

Myös ostosten suunnittelemisesta etukäteen on hyötyä. Kaupassa kannattaa bongailla ale-tuotteita, ja kerralla valmistaa ison satsin ruokaa. Osan ruuasta voi pakastaa.

5. Älä ramppaa ruokakaupassa

”Käyn kaupassa vain harvakseltaan. Arki helpottuu, ja rahaa säästyy.” Kotoilija, 57

6. Panosta kauden tuotteisiin

Uuden sadon vihannekset ovat halpoja. Esimerkiksi itse tehdyt kaalikääryleet ovat maittavaa ja halpaa perusruokaa. Sosekeitot valmistuvat helposti eivätkä rasita rahapussia.” Hilma, 67

Lue myös: Asiantuntijan 17 vinkkiä: nämä ovat kauppojen halvimmat terveysruuat

7. Unohda herkuttelu

”Minulla herkkuihin palaa iso summa rahaa, joten olen jättänyt arkena herkuttelun kokonaan. Tietenkään nautiskelua ei ole pakko lopettaa tyystin, mutta se kannattaa säästää erityistilanteita varten.” Marjaana, 31

Lue myös: Näin pääset eroon sokerista kahdessa viikossa

8. Perusta ravintola parvekkeelle

”Aina juhlan kunniaksi ei tarvitse mennä ravintolaan syömään. Erilaisuutta ja mukavaa tunnelmaa voi saada vaikka pihassa, parvekkeella tai olohuoneessa järjestetyllä piknikillä. Omalle herkkuillalliselle voi leipoa ja kokata mitä lystää. Mielikuvituksella pääsee pitkälle!” Tintti, 39

9. Katsasta kirpparit

Älä haali tavaraa uutena. Kirpputorit ja kierrätysryhmät ovat mainio vaihtoehto penninvenyttäjälle.

”Niistä tekee välillä todella hyviä ja edullisia löytöjä! Sitten kun on enemmän rahaa, voi satsata kalliimpiin asioihin.” Pikku Myy, 22

10. Luovu vanhasta

”Loppukesästä suoritan kaappien suursiivouksen ja kannan kaiken ylimääräisen tavaran kirppikselle.” Maija, 31

Myös huuto.net, tori.fi ja Facebookin kirppisryhmät ovat käteviä kauppapaikkoja.

Lue myös: Näin sinustakin tulee Facebook-kirppareiden guru

11. Lähde metsään

Syksyllä maa puskee sieniä ja marjoja. Ei siis muuta kuin metsään rahaa säästämään!

12. Valitse halpa harrastus

Moniin harrastuksiin kuluu euro jos toinenkin. Onneksi saatavilla on myös ilmaisia vaihtoehtoja. Lenkkeily ystävän kanssa, lukeminen tai vaikka Pokémon Go:n pelaaminen eivät kukkaroa rasita.

”Osallistun mieluummin ilmaistapahtumiin kuin ostelen kuukausia etukäteen lippuja maksullisiin kinkereihin. Houkuttelen tapahtumiin myös kavereita, ettei niihin tarvitse mennä yksin.” Periaatteessa hyvin teinaava köyhä, 42

Lue myös: Unohda juokseminen! Näiden syiden vuoksi kävely on ihan oikeaa urheilua

13. Hyödynnä pienet purot

”En osta yhtään muovikassia kaupasta, minulla on aina mukana kangaskasseja. Tyhjiä oluttölkkejä palauttamalla voi tienata rahaa.” Kaisuli, 63

14. Pihistä työmatkoissa

Vaihda julkinen liikenne tai auto jalkoihin tai polkupyörään. Luonto, kunto ja kukkaro kiittävät!

Lue myös: 10 innostavaa syytä polkea duuniin

15. Älä anna tuhlailulle tilaisuutta

”Kun menen ruokakauppaan, otan mukaan vain 5 euroa. Sillä on silloin pakko pärjätä!” Vertsu, 64

”Lopetan kansainvälisten muotisivustojen seuraamisen. Niissä on liian paljon houkutuksia ja linkkejä nettikauppoihin. Säästäminen on helpompaa, kun ei koko ajan näe, mistä jää paitsi.” MHN, 51

16. Piilota luottokortti

”Laitan Visa-kortin hyllylle piiloon pariksi kuukaudeksi.” Mahi, 42

17. Kerro kavereille

Kerro lähipiirillesi reilusti taloustilanteestasi. Se helpottaa säästämistä.

”Olen tehnyt pihistämisestä leipälajini. Se on kaveripiirissäni yleisessä tiedossa, joten kaverit tietävät, ettei minua kannata pyydellä kalliisiin ravintoloihin sun muihin illallistamaan. Sen sijaan mukavan illan voi viettää kotosalla katsellen kivaa leffaa ja juoden edullista viiniä.” Tiinu, 27

18. Pidä tipaton syyskuu

Hyvillä säillä monen rahat kuluvat mukaviin terassihetkiin. Syksyllä omia tapojaan kannattaa tuumata uudelleen.

”Syyskuu on minulle perinteisesti vyönkiristyskuukausi. Keskikesän juhlat on juhlittu, joten tipaton syyskuu toimii.” Ninni, 47

Lue myös: Ole kuukausi ilman alkoholia – näin iso hyöty siitä on terveydelle

19. Säästä jokaisesta ostosta

Jotkut pankit tarjoavat palvelua, joka laittaa jokaisesta kortilla maksamisesta pienen siivun rahaa säästötilille.

”Kun jokaisen oston kohdalla säästötilille siirtyy vähintään euro, vuodessa kertyy ihan mukava summa huomaamatta.” Mollamaija, 31

20. Päivitä kauneusrutiinit

Voit maksaa voidepurnukasta tai ripsiväristä joko vitosen tai viisikymppiä. Sinä päätät!

”Helppo tapa kesän jälkeen säästää on vaihtaa luksuskosmetiikka markettituotteisiin. Kun syksyllä kaipaan uutta maskaraa, käännyn heti edullisempien vaihtoehtojen puoleen.” Maikku, 25

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.

Helinä

Talous tiukilla? 20 hyväksi havaittua ja helppoa keinoa säästää rahaa

Säästäjä kirjoitti: Mites kun nuo kaikki on jo käytössä. Paitsi kaksi viimeistä, kun en meikkaa, eikä ole laittaa rahaa säästöön ja silti ei rahat riitä elämiseen. Vähän taas tällaiset ohjeet joiden tekijällä ei ole mitään kokemusta köyhyydestä. Ihan samaa mietin. Naistenlehtien ja ihan muidenkin lehtien säästövinkit on aika naurettavaa lukemista ihmiselle, joka on joutunut jo miettimään pitkään miten venyttää senttejä. Ruoastahan moni sitten alkaa pakon edessä säästää, kun kaikki muut keinot...
Lue kommentti

Syvätkin pakaralihakset löytyvät oikeilla liikkeillä.

Juuri nyt muhkea takamus on muodikas, mutta pakaralihasten kiusaamisesta on myös terveydellistä hyötyä. Hyvä treeni vaikuttaa ryhtiin ja suojaa selkävaivoilta.

Heikot pakaralihakset ovat kuitenkin monen suomalaisen akilleen kantapää. Monilla meistä takataskujen alla lepäävä ahteri on tasainen kuin Pohjanmaa. Taustalla on muun muassa liiallinen istuminen.

– Jos pakarassa ei ole muotoa, ei siellä yleensä ole lihaksiakaan, yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen tietää.

Edes pyöreä peppu ei ole tae siitä, että pakaralihakset ovat kunnossa: monilta suomalaisilta ovat kadoksissa erityisesti syvät pakaralihakset. Puhutaan jopa kuolleen pepun syndroomasta, joka tarkoittaa sitä, että pakaralihakset eivät enää aktivoidu edes treenissä.

Heikot syvät pakaralihakset voi tunnistaa siitä, että pakaralihasliikkeet tuntuvat peppua enemmän reisissä.

Tehokkaan, syviä pakaralihaksia herättelevän pepputreenin voi tehdä kuitenkin pelkästään oman kehon painoilla.

– Säännöllisellä treenillä tuloksia huomaa jo parissa kuukaudessa, Toivanen lupaa.

Kaiken murehtimisen lomassa omasta terveydestä stressaaminen voi osoittautua hyödylliseksi.

Neuroottisuudesta ei ensimmäisenä tule mieleen kovin positiivisia asioita. Kuten Terveyskirjasto luonnehtii, neuroosi tarkoittaa psyykkistä häiriötä, jossa ihminen kärsii erilaisten ristiriitatilanteiden aiheuttamista toistuvista oireista, kuten ahdistuneisuudesta ja peloista. Arkisemmin muotoiltuna neuroottiset ihmiset yliajattelevat asioita ja murehtivat vähän turhan paljon kaikesta.

Neuroottisuudesta voi kuitenkin olla huomattavia hyötyjäkin. Time kertoo, että uuden, kattavan tutkimuksen mukaan neuroottiset piirteet saattavat vähentää riskiä kuolla ennenaikaisesti. Jos siis murehtii herkästi pieniäkin asioita tai käy lähtöä tehdessään vielä viidennen kerran vilkaisemassa, onko hella todella pois päältä, ei hätää – se voi merkitä pitkää elämää!

Lue myös: Oletko krooninen murehtija? Ei haittaa, siitä voi olla hyötyä!

Laajassa tutkimuksessa analysoitiin noin 500 000:n yli 35-vuotiaan ihmisen käyttäytymistä, terveyttä ja lääkkeiden käyttöä. Myös neuroottisia piirteitä testattiin persoonallisuustesteillä. Osallistujia tarkkailtiin kuuden vuoden ajan.

Kiinnostava tulos havaittiin ihmisissä, jotka kuvailivat terveytensä olevan tavalla tai toisella normaalia huonompi. Niillä, jotka paljastuivat luonteeltaan hyvin neuroottisiksi, oli pienempi riski kuolla esimerkiksi syövän takia kuin niillä, jotka eivät ole neuroottisia.

”Ihmisiltä, jotka kuvailivat terveytensä huonoksi, löytyi itseä suojelevia piirteitä.”

Riski ennenaikaiseen kuolemaan olikin ennen kaikkea yhteydessä siihen, kuinka neuroottiset ihmiset itse määrittelivät terveytensä, kertoo johtava tutkimuksen tekijä Catharine Gale.

– Erityisesti sellaisilta neuroottisilta ihmisiltä, jotka kuvailivat terveytensä huonoksi, löytyi itseä suojelevia piirteitä.

Hyvin neuroottisten ihmisten matalaan riskiin kuolla nuorena on myös Galen mukaan todennäköisesti hyvin yksinkertainen syy: neuroottiset ihmiset saattavat mennä muita aiemmin esimerkiksi lääkäriin, jos he kokevat olonsa sairaaksi tai muulla tavalla erikoiseksi. 

Hyöty tulee juuri neuroottisuuteen kuuluvista peloista ja yliajattelemisesta.

Silloin todennäköisyys löytää syöpä tai jokin muu vakava sairaus ajoissa kasvaa huomattavasi.

Tutkijaryhmä korostaa, että neuroottisten ihmisten pidempi elinikä ei selittynyt paremmilla elämäntavoilla, vaan nimenomaan taipumuksesta ylireagointiin. Vaikka stressiä aiheuttava Google-diagnosointi harvemmin kannattaa, neuroottisten ihmisten luonteenpiirteet saattelevat heidät ajoissa lääkäriin.

Vaikka stressi ja sen aiheuttamat ongelmat ovat monille tuttuja, voi stressi oireilla myös yllättävillä tavoilla.

Ahdistaa, suututtaa, päätä särkee ja tuntuu, että koko viikko on vain yhtä kiirettä ja ees taas juoksemista. Stressi on yleinen ongelma, joka koskettaa lähes jokaista jossain vaiheessa elämää. Monet osaavat tunnistaa ahdistuneisuutensa ja tietävät, miten helpottaa sitä, mutta joskus muutoksia mielialassa tai kehossa ei edes tunnista stressistä johtuviksi.

Ongelman huomaaminen ei ole aina ihan helppoa siitä syystä, että kaikki reagoivat stressitekijöihin eri tavoin. Terveyskirjaston mukaan stressi on tilanne, jossa ihmiseen kohdistuu niin paljon erilaisia haasteita tai vaatimuksia, että voimavarat niistä suoriutumiseen ovat tiukoilla. Koska itse kokemus on psykologinen, ihmisen oma arvio tilanteesta vaikuttaa siihen, onko mielestään stressaantunut vai ei.

Lue myös: Etkö tiedä, mistä stressisi johtuu? Todennäköisesti joistakin näistä arkisista asioista

Yleisimpiä, tuttuja stressin oireita ovat muun muassa päänsärky, sydämentykytykset sekä flunssakierteet. Huffingtonpost-sivusto kuitenkin kertoo, että monet reagoivat kiireeseen ja vaikeuksiin myös tavallisesta poikkeavilla tavoilla, joita voi olla vaikea tunnistaa stressioireiksi.

Kokosimme 6 vaivaa, jotka voivat ihan huomaamatta kieliä stressistä:

1. Janottaa koko ajan

Kun olo on usein hermostunut ja ahdistunut, lisämunuaiset pumppaavat stressihormoneja kehoon. Lisämunuaisten väsyminen ylimääräisestä työmäärästä puolestaan voi aiheuttaa muiden hormonien lisäerittymistä, mikä voi horjuttaa esimerkiksi kehon elektrolyytti- ja nestetasapainoa. Kun tasot heittelevät, aiheuttaa se janon tunnetta. Siksi jatkuva janoisuuden tunne voi kertoa siitä, että olo on tavallista stressaantuneempi.

2. Hampaita särkee

Stressaantuneet saattavat narskutella tai puristaa hampaita yhteen huomaamattaan esimerkiksi yöllä tai yrittäessään suoriutua vaikeasta tehtävästä. Hampaiden kiristely voi johtaa hammassärkyyn, ja pahimmassa tapauksessa hampaat voivat myös lohkeilla.

3. Ihoon ilmestyy finnejä, kutinaa tai ihottumaa

Iho reagoi herkästi erilaisiin psyykkisiin ongelmiin, kuten jännittämiseen ja ahdistuneisuuteen. Jatkuva stressaaminen voi saada aikaan aknen oireita ja kutinaa iholla, mutta pahimmillaan myös esimerkiksi psoriasista, nokkosihottumaa sekä kipua iholla. Kun stressin saa kuriin, myös ihossa huomaa usein merkittävää eroa entiseen.

4. Seksi ei huvita sitten tippaakaan

Stressihormonina tunnettu kortisoli vaikuttaa merkittävästi siihen, tekeekö seksiä mieli vai ei. Kun olo on ahdistunut ja ärtyisä, ei usein ihan ensimmäiseksi tee mieli ryhtyä petipuuhiin – vaikka se todennäköisesti stressiä vähän helpottaisikin.

5. Naarmut ja haavat eivät parane kunnolla

Koska keho ymmärtää stressin vaaratilanteena, yrittää se käyttää kaiken saamansa veden nesteytyneenä pysymiseen, jotta vaikeasta tilanteesta pystyisi selviämään. Silloin nesteet lähtevät ensimmäiseksi ihosta, mikä hidastaa haavojen paranemista. Kun nestettä ei ole tarpeeksi, ihon kyky palautua ja muodostaa uusia ihosoluja huononee merkittävästi, ja pienetkin naarmut jäävät vaivaamaan pitkäksi aikaa.

6. Unet ovat erityisen outoja tai toistuvia

Kummalliset, yksityiskohtaiset tai yöstä toiseen toistuvat samanlaiset unet voivat kertoa stressistä. Toistuvat ja oudot unet voivat jäädä vaivaamaan häiriten päivällä esimerkiksi keskittymistä, vaikka unia ei kokisi erityisen pelottaviksi. Vauhdikkaat unet voivat saada olon väsyneeksi ja ärtyneeksi, mikä entisestään pahentaa stressiä ja huonoa mielialaa.

Pitäisikö elokuvateattereiden erikoistua myös päivätorkkunäytöksiin?

Vaikka kukaan ei maksa 14 euroa päästäkseen nukkumaan elokuvateatteriin, moni ei kuitenkaan voi sille mitään, että leffan aikana alkaa väsyttää ja unikin tulee pyytämättä. Samalla tavalla voi käydä helposti teatteri- tai konserttisalissa.

Pimeä sali on petollinen pitkän päivän päätteeksi. Kun vihdoin voi istahtaa mukavalle penkille ja nauttia miellyttävästä kulttuurielämyksestä, keho vaipuu kuin ihanaan horrokseen ja katse alkaa herpaantua. Olipa kyseessä sitten äänekäs toimintaleffa tai rakkaan ohjaajan uutuuselokuva, jota ei haluaisi missata.

Mikä tekee elokuvateatterista niin unettavan paikan? HowStuffWorks-sivusto selvitti ilmiötä asiantuntijoiden kanssa. Yksikään syy ei liity elokuvan sisältöön.

1. Liikkumattomuus ja rento olo

Unilääkäri Murray Johnsin mukaan leffateatteriväsymykseen liittyvät monet tekijät: hämärä sali, liikkumattomuus ja rento, usein samana pysyvä asento.

Harva liikuttelee esimerkiksi päätään tai niskaansa elokuvan aikana ja vaipuu suoraan elokuvakoomaan. Silloin niskan ja kaulan lihakset saattavat rentoutua niin, että aivot tulkitsevat tilanteen unentarpeeksi.

2. Piilevät unihäiriöt

Elokuvissa käyminen on rentoutumisen lisäksi joillekin erityisaikaa, joka saattaa olla jännittävääkin. Ainakin muusta arjesta poikkeavaa. Siksi joistakin saattaa tuntua ihmeelliseltä, että keskellä kiihkeää seksikohtausta tai toimintajännäriä – ja ylipäätään elokuvissa – voi nukahtaa.

Unitutkija Philip Gehrman uskookin, että hyvin levänneen ihmisen pitäisi pysyä hereillä hiljaisen toiminnankin aikana. Hänen mielestään leffassa nukahtaminen on merkki unihäiriöistä. Gehrman sanoo, että unihäiriöt ovat yksi syy, miksi vanhemmat ihmiset torkkuvat teatterisalissa. He sairastavat usein tietämättään muun muassa uniapneaa, joka aiheuttaa sen, että aivot eivät lepää unen aikana.

Mutta uniapneaa ja muita unihäiriöitä on nuorillakin. Esimerkiksi jo yksikin uneton tai huonosti nukuttu yö laittaa kehon koville. Tutkimusten mukaan ihmisen suorituskyky heikkenee jopa 25 prosenttia jokaista unetonta yötä kohti.

Kysely

Onko sinun helppo nukahtaa elokuvateatterissa?