Lukijamme jakavat parhaat säästövinkkinsä.

Kesälomien jälkeen monen tili ammottaa tyhjyttään, ja syksyn menot painavat päälle. Mikä avuksi?

Kysyimme lukijoiltamme, minkälaisilla konsteilla he tasapainottavat talouttaan. Osa kertoi ryhtyvänsä ostoslakkoon ja osa nipistävänsä eniten ruokamenoista.

Kokosimme vastauksista parhaat vinkit säästämiseen.

1. Älä osta turhaa

Tärkein vinkki kaikessa säästämisessä: älä osta kuin se, minkä oikeasti tarvitset. Sama neuvo pätee niin vaatekaupoilla kuin ruokaostoksilla.

2. Rustaa budjetti

”Teen taulukon, johon merkitsen kaikki tulot ja menot. Siitä näen heti, mihin raha menee. Itse lasken muutaman kuukauden kerralla. Sillä tavalla hahmotan, kuinka paljon rahaa on tiedossa ja millaisia kuluja on luvassa milloinkin.” Minni, 44

Omasta rahankäytöstään voi pitää kirjaa myös tällä tavalla:

”Jos tuhlaan 20 euroa, laitan sen ylös vihkoon. Seuraavaksi yritän säästää saman summan tulevista hankinnoista tai myyn jotain tavaraa pois, jotta saan rahan kasaan.” Taruu

Lue myös: 6 000 euroa säästöön alle puolessa vuodessa – näin se onnistui

3. Tee kotiruokaa

Jos ruokansa valmistaa kotona, säästyy pitkä penni.

”Kotoa aamulla kotiruokalounas salaattirasiaan mukaan. Kuukaudessa säästö on jo melkoinen.” Kaija, 39

4. Suunnittele ostokset

Myös ostosten suunnittelemisesta etukäteen on hyötyä. Kaupassa kannattaa bongailla ale-tuotteita, ja kerralla valmistaa ison satsin ruokaa. Osan ruuasta voi pakastaa.

5. Älä ramppaa ruokakaupassa

”Käyn kaupassa vain harvakseltaan. Arki helpottuu, ja rahaa säästyy.” Kotoilija, 57

6. Panosta kauden tuotteisiin

Uuden sadon vihannekset ovat halpoja. Esimerkiksi itse tehdyt kaalikääryleet ovat maittavaa ja halpaa perusruokaa. Sosekeitot valmistuvat helposti eivätkä rasita rahapussia.” Hilma, 67

Lue myös: Asiantuntijan 17 vinkkiä: nämä ovat kauppojen halvimmat terveysruuat

7. Unohda herkuttelu

”Minulla herkkuihin palaa iso summa rahaa, joten olen jättänyt arkena herkuttelun kokonaan. Tietenkään nautiskelua ei ole pakko lopettaa tyystin, mutta se kannattaa säästää erityistilanteita varten.” Marjaana, 31

Lue myös: Näin pääset eroon sokerista kahdessa viikossa

8. Perusta ravintola parvekkeelle

”Aina juhlan kunniaksi ei tarvitse mennä ravintolaan syömään. Erilaisuutta ja mukavaa tunnelmaa voi saada vaikka pihassa, parvekkeella tai olohuoneessa järjestetyllä piknikillä. Omalle herkkuillalliselle voi leipoa ja kokata mitä lystää. Mielikuvituksella pääsee pitkälle!” Tintti, 39

9. Katsasta kirpparit

Älä haali tavaraa uutena. Kirpputorit ja kierrätysryhmät ovat mainio vaihtoehto penninvenyttäjälle.

”Niistä tekee välillä todella hyviä ja edullisia löytöjä! Sitten kun on enemmän rahaa, voi satsata kalliimpiin asioihin.” Pikku Myy, 22

10. Luovu vanhasta

”Loppukesästä suoritan kaappien suursiivouksen ja kannan kaiken ylimääräisen tavaran kirppikselle.” Maija, 31

Myös huuto.net, tori.fi ja Facebookin kirppisryhmät ovat käteviä kauppapaikkoja.

Lue myös: Näin sinustakin tulee Facebook-kirppareiden guru

11. Lähde metsään

Syksyllä maa puskee sieniä ja marjoja. Ei siis muuta kuin metsään rahaa säästämään!

12. Valitse halpa harrastus

Moniin harrastuksiin kuluu euro jos toinenkin. Onneksi saatavilla on myös ilmaisia vaihtoehtoja. Lenkkeily ystävän kanssa, lukeminen tai vaikka Pokémon Go:n pelaaminen eivät kukkaroa rasita.

”Osallistun mieluummin ilmaistapahtumiin kuin ostelen kuukausia etukäteen lippuja maksullisiin kinkereihin. Houkuttelen tapahtumiin myös kavereita, ettei niihin tarvitse mennä yksin.” Periaatteessa hyvin teinaava köyhä, 42

Lue myös: Unohda juokseminen! Näiden syiden vuoksi kävely on ihan oikeaa urheilua

13. Hyödynnä pienet purot

”En osta yhtään muovikassia kaupasta, minulla on aina mukana kangaskasseja. Tyhjiä oluttölkkejä palauttamalla voi tienata rahaa.” Kaisuli, 63

14. Pihistä työmatkoissa

Vaihda julkinen liikenne tai auto jalkoihin tai polkupyörään. Luonto, kunto ja kukkaro kiittävät!

Lue myös: 10 innostavaa syytä polkea duuniin

15. Älä anna tuhlailulle tilaisuutta

”Kun menen ruokakauppaan, otan mukaan vain 5 euroa. Sillä on silloin pakko pärjätä!” Vertsu, 64

”Lopetan kansainvälisten muotisivustojen seuraamisen. Niissä on liian paljon houkutuksia ja linkkejä nettikauppoihin. Säästäminen on helpompaa, kun ei koko ajan näe, mistä jää paitsi.” MHN, 51

16. Piilota luottokortti

”Laitan Visa-kortin hyllylle piiloon pariksi kuukaudeksi.” Mahi, 42

17. Kerro kavereille

Kerro lähipiirillesi reilusti taloustilanteestasi. Se helpottaa säästämistä.

”Olen tehnyt pihistämisestä leipälajini. Se on kaveripiirissäni yleisessä tiedossa, joten kaverit tietävät, ettei minua kannata pyydellä kalliisiin ravintoloihin sun muihin illallistamaan. Sen sijaan mukavan illan voi viettää kotosalla katsellen kivaa leffaa ja juoden edullista viiniä.” Tiinu, 27

18. Pidä tipaton syyskuu

Hyvillä säillä monen rahat kuluvat mukaviin terassihetkiin. Syksyllä omia tapojaan kannattaa tuumata uudelleen.

”Syyskuu on minulle perinteisesti vyönkiristyskuukausi. Keskikesän juhlat on juhlittu, joten tipaton syyskuu toimii.” Ninni, 47

Lue myös: Ole kuukausi ilman alkoholia – näin iso hyöty siitä on terveydelle

19. Säästä jokaisesta ostosta

Jotkut pankit tarjoavat palvelua, joka laittaa jokaisesta kortilla maksamisesta pienen siivun rahaa säästötilille.

”Kun jokaisen oston kohdalla säästötilille siirtyy vähintään euro, vuodessa kertyy ihan mukava summa huomaamatta.” Mollamaija, 31

20. Päivitä kauneusrutiinit

Voit maksaa voidepurnukasta tai ripsiväristä joko vitosen tai viisikymppiä. Sinä päätät!

”Helppo tapa kesän jälkeen säästää on vaihtaa luksuskosmetiikka markettituotteisiin. Kun syksyllä kaipaan uutta maskaraa, käännyn heti edullisempien vaihtoehtojen puoleen.” Maikku, 25

Tilaa Me Naisten uutiskirje, saat parhaat juttumme sähköpostiisi joka arkipäivä.

Helinä

Talous tiukilla? 20 hyväksi havaittua ja helppoa keinoa säästää rahaa

Säästäjä kirjoitti: Mites kun nuo kaikki on jo käytössä. Paitsi kaksi viimeistä, kun en meikkaa, eikä ole laittaa rahaa säästöön ja silti ei rahat riitä elämiseen. Vähän taas tällaiset ohjeet joiden tekijällä ei ole mitään kokemusta köyhyydestä. Ihan samaa mietin. Naistenlehtien ja ihan muidenkin lehtien säästövinkit on aika naurettavaa lukemista ihmiselle, joka on joutunut jo miettimään pitkään miten venyttää senttejä. Ruoastahan moni sitten alkaa pakon edessä säästää, kun kaikki muut keinot...
Lue kommentti

Unilääkäri Henri Tuomilehdon mukaan melatoniinin kysyntä on kasvanut, ja siksi siitä tehdään myös bisnestä.

Unilääkäri Henri Tuomilehto arvioi suomalaisten melatoniinin kulutuksen lisääntyneen entisestään. Tuomilehdon mukaan unen häiriöiden määrä on lisääntynyt, ja siksi yhä useampi turvautuu omatoimisesti melatoniiniin. 

Melatoniini on aivojen käpyrauhasesta erittyvä hormoni, joka edistää unta ja parantaa unen laatua. Lääkemelatoniinin myynti vapautui apteekkeihin vuoden 2013 alussa 1 mg pakkauksissa, mutta nykyään kuluttajille on tarjolla entistä suurempaa annosta. Ilman reseptiä melatoniinia saa jo 1,9 mg pakkauksessa.

– Melatoniinilla tehdään bisnestä. Käyttö on lisääntynyt ja kysyntää riittää, joten valmistajat haluavat tehdä kauppaa tuotteilla. Se on perimmäinen syy sille, miksi myyntiin on vapautunut isompaa annoskokoa, Tuomilehto sanoo.

Ei lopullinen ratkaisu

Melatoniini lupaa apua nukahtamiseen ja katkonaisiin yöuniin. Auttaako melatoniini todella uniongelmiin?

Tuomilehdon mukaan jotkut hyötyvät hormonista enemmän, toiset vähemmän. Hän silti korostaa, että myös muilla keinoilla pitää yrittää saada unta.

– Melatoniini ei ole ihmepilleri, eikä lopullinen ratkaisu uniongelmiin.

”Monet luottavat pillerin voimaan niin paljon, että he luulevat saavansa unta vain sen avulla.”

Entä millaiset vaikutukset isommalla annosmäärällä on käyttöön? Voiko tuote koukuttaa?

– En usko suuremmalla reseptivapaalla annosmäärälläkään olevan merkitystä, sillä lääkärin määräyksestä melatoniinia saa ja käytetään vielä isompana annoksena, Tuomilehto sanoo.

Koska tuotteen käyttö ja suosio tuore ilmiö, pitkäaikaisia vaikutuksia ei vielä tunneta.

– Tämän hetkisen tiedon mukaan melatoniinista ei ole haittoja. Koukuttava tuote se ei myöskään ole, koska kyse on kehon itsensä tuottamasta hormonista eikä unilääkkeestä.

Tuotteen lumevaikutukseen voi silti jäädä koukkuun. Tabletteja syödään, vaikka sille ei olisi edes tarvetta.

– Monet luottavat pillerin voimaan niin paljon, että luulevat saavansa unta vain sen avulla, Tuomilehto sanoo.

Vain raskausaikana Sanni Trishin on ollut reilusti normaalipainon puolella. ”Koin silloin olevani kauniimpi, terveempi ja vahvempi kuin koskaan.”

”Kesän aikana kuulin useammin kuin kymmenen kertaa, että olen laihtunut. Tai että näytän vähän huonovointiselta. Olenko varmasti ihan kunnossa. Kuulin myös, kuinka pieni pyöreys tekisi minullekin vain hyvää. Kerran yksi uusi tuttava, joka oli tiennyt minut aiemmin somen kautta, sanoi, ettei olisi uskonut minun olevan tyyppi, joka tavoittelee laihuutta.”

Sanni Trishin, 29, on painanut koko aikuisikänsä 50–52 kiloa. Hänen pituudellaan se tarkoittaa lievää alipainoa. Tuoreessa blogikirjoituksessaan hän kertoo olevansa laihempi kuin tahtoisi. Moni saattaa muistaa Sannin muutama vuoden takaisesta Iholla-ohjelmasta.

Sanni kirjoittaa blogissaan, että moni hänen laihuudestaan huomautteleva varmaan yllättyisi, jos tietäisi, kuinka paljon hän tekee sen eteen, ettei ainakaan laihtuisi enempää. Hän kertoo muun muassa syövänsä paljon ja välttelevänsä liikuntaa, joka kuluttaa suuria määriä energiaa.

Toisaalta hän kirjoittaa, että kulunut vuosi elämänmuutoksineen on ollut stressaava. Maaliskuussa Sanni kertoi blogissaan eronneensa miehestään Romanista.

Sanni myös kirjoittaa, että haluaisi painaa kymmenen kiloa enemmän kuin nyt painaa. Miksi?

– Lastani Albaa odottaessani painoin noin 20 kiloa enemmän kuin nyt ja pienen hetken syntymän jälkeen noin 10 kiloa enemmän. Koin silloin olevani kauniimpi, terveempi ja vahvempi kuin koskaan, Sanni kertoo.

– Tunsin oloni niin kotoisaksi omassa kehossani, että juuri tältä minun kuuluukin näyttää ja juuri tältä minusta kuuluukin kehossani tuntua. Tuota lystiä ei valitettavasti kestänyt kuin reilun kuukauden, ja olin taas takaisin siellä tutun viidenkympin painossa.

 

Golden hour 💫

Henkilön SANNI TRISHIN (@sannitrishin) jakama julkaisu

Stressi laihduttaa

Vaikka Sanni kertoo näkevänsä vaivaa sen eteen, ettei laihtuisi, hän myös reagoi voimakkaasti kehollaan. Toisia stressi lihottaa, toiset laihtuvat. Sanni kuuluu jälkimmäiseen ryhmään.

– Kun voin huonommin, saatan unohtaa syödä. Keho ei viesti normaaliin tapaan nälästä ja ruokahalu kärsii. Toisinaan laihdun myös, vaikka saisin syötyä, koska huonot yöunet kuluttavat.

Sannin mukaan laihuus on edelleen asia, jonka kommentoimista moni pitää ihan hyväksyttävänä. Ehkä siksi, että sitä pidetään yhä tavoiteltavana.

– Itse ihailen terveitä kehoja, kasvoja ja hyvää ryhtiä. Niitä löytyy kaikenkokoisilta. Minusta tuntuu hassulta, että pelkästään laihuus olisi jotenkin tavoiteltavaa. Ehkä oudoksun sitä juuri siksi, että itse toivoisin olevani jotain muuta.

”Tuntuu hassulta, että pelkästään laihuus olisi jotenkin tavoiteltavaa.”

Laihuuskommentitkin saattavat loukata. Sannin mielestä on tarpeetonta sanoa toisten ulkomuodosta yhtään mitään negatiivista, vaikka haluaisikin vain kertoa olevansa huolissaan.

– Aika harvoin kukaan varmaan tarkoittaa sillä mitään pahaa, niin ainakin toivon. Toisinaan tuntuu, että osa ihmisistä saattaa huomautella asiasta ihan vähän kateuttaan, mutta suurimmaksi osaksi ajattelen ihmisten kommentit vain hyväntahtoisina tai ajattelemattomina.

Kysely

Oletko joskus kommentoinut muiden painoa?

häpeäisivät muut

Sanni, 29, on ollut koko ikänsä alipainoinen: ”Haluaisin painaa 10 kiloa enemmän”

On tämä maailma mennyt törkeeksi. Minulle ei kukaan uskalla tulla sanomaan että pitäis lihottaa tai pyöreys sopisi minulle. Olen ollut koko ikäni hoikka, BMI 18,6 ja olen tyytyväinen itseeni. Edes kaksosia odottaessa ei paino noussut kuin kymmenen kiloa, jäi nekin laitokselle. Aion olla ylpeä jatkossakin siitä että olen hoikka, syön normaalisti ja lenkkeilen koiran kanssa. En todellakaan aio alkaa häpeämään sitä etten ole muodikkaasti läski.
Lue kommentti