On parempiakin tapoja nauttia päivän puoli kiloa kasviksia kuin kaataa ne kurkusta alas. Kuva: Colourbox
On parempiakin tapoja nauttia päivän puoli kiloa kasviksia kuin kaataa ne kurkusta alas. Kuva: Colourbox

Trendikkäät mehut voivat tehdä hallaa terveydelle ja ympäristölle.

Sinäkin olet varmasti törmännyt mehukehuihin. Trenditietoiset hehkuttavat detox-juomia ja tägäävät Instagram-kuvansa #drinkyourgreens, eli kehottavat nauttimaan päivän kasvisannoksen juomalla.

Mehun hyvä puoli onkin se, että kerralla saa kiskottua helposti ison määrän hedelmiä, vihanneksia tai marjoja.

Mehut voivat toki olla maukkaita, mutta mehulinko ei välttämättä ole oikotie terveelliseen ja ekologiseen elämään. Lasillinen silloin tällöin ei kaada maata, mutta on liuta syitä, miksi koko ruokavaliota ei kannata rakentaa mehujen varaan:

1. Jäät paitsi hyvistä ravintoaineista

Mehu valmistetaan lingolla tai puristimella, jolloin suurin osa kasvisten kuiduista jää laitteeseen. Kuitu tekee hyvää vatsalle, ja sen puute voi johtaa ummetukseen. Koska mehussa on heikosti kuitua, se nostaa herkästi verensokeria eikä pidä kylläisenä pitkään.

Kuidun lisäksi monet terveelliset antioksidantit ja flavonoidit ovat kasvisten kuoressa ja koneeseen jäävässä hedelmälihassa.

2. Detox on huuhaata

Moni juo mehuja ”puhdistaakseen” kehoaan kuona-aineista ja myrkyistä. Asiantuntijan mukaan mehukuurit ovat turhia eikä mikään tietty ruoka-aine puhdista kehoa.

– On fysiologisesti tyhmä ajatus, että kehoa pitäisi jotenkin erikseen puhdistaa. Elimistö puhdistaa itseään aina 24 tuntia vuorokaudessa, sanoo apulaisprofessori Kirsi Pietiläinen Helsingin yliopiston lihavuustutkimusyksiköstä.

Pietiläisen mukaan kuurin vaikutukset eivät kestä edes viikkoa. Jos haluaa, että suolisto voi hyvin ja aineenvaihdunta pelaa, kannattaa syödä kuitupitoista ruokaa ja kasviksia ympäri vuoden.

Ravitsemustieteilijä Joy Dubost huomauttaa Livescience.com-sivustolla, että detox-kuuri on myös kehno tapa laihduttaa. Paino saattaa pudota hetkellisesti, mutta tulokset eivät kestä pitkään. Jos energiamäärät jäävät pieniksi, menettää lihasta. Kun on vähemmän lihasvoimaa, myös kuluttaa vähemmän.

3. Syöt huomaamattasi paljon

Yhteen lasilliseen tuorepuristettua appelsiinimehua voi upota jopa neljä appelsiinia. Kummasta tulee täydempi olo ja kumman nauttii nopeammin?

Kun syö kiinteää ruokaa, ymmärtää helpommin, kuinka paljon pistää poskeensa. Juomat ovat salakavalia, koska juodessa tulee syötyä yllättävän paljon ruokaa. Energiamäärä voi kasvaa yllättävän suureksi varsinkin, jos mehustaa useita hedelmiä.

4. Ravintoaineet eivät imeydy paremmin

Jotkut mehufanaatikot sanovat, että arvokkaat ravintoaineet imeytyvät tehokkaammin, kun kasvikset nauttii mehuna.

Helsingin yliopiston ravinnon turvallisuuden professori Marina Heinonen kumoaa väitteen Helsingin Sanomien jutussa. Mehu kulkee toki nopeammin ruuansulatuksessa, mutta ravintoaineet eivät imeydy sen nopeammin. Heinosen mukaan on hyvä, että ruoka ehtii olla mahalaukussa hetken aikaa. Silloin elimistön ruuansulatusentsyymit voivat pilkkoa ravintoaineet hyvin imeytyvään muotoon. Ja kun pureskelemme ruokaa, syljen entsyymit aloittavat ruuansulatuksen jo suussa.

5. Mehu ei ole ekoteko

Hukkaan menevien ainesten ja ravintoaineiden vuoksi mehustaminen ei ole ympäristöteko. Korillisesta kasviksia riittää syötävää monelle, mutta siitä tulee säälittävän pieni määrä mehua. Kasa syömiskelpoista ja ravinteikasta ruokaa menee mehustimesta biojätteeseen.

Mehujen ja smoothieiden ympärille on kehittynyt länsimaissa valtava bisnes, joten hävikkikin on iso. Kuten The Daily Beast -sivustolla todetaan, mehustaminen on etuoikeutettujen trendi.

6. Happo tuhoaa hampaat

Sokeri ei ole hampaiden ainoa vihollinen. Hammaslääkärit eivät ole innoissaan trendikkäistä smoothieista ja mehuista, koska niiden happamuus aiheuttaa eroosiota eli vaurioittaa hampaiden kiillettä ja hammasluuta.

Kun pureskelee ruokaa, erittyy sylkeä, joka neutraloi happoja ja suojaa siten hampaita. Jos kulauttaa mehun, happo tekee enemmän tuhoa kuin jos syö kokonaisen hedelmän.

7. Mehun juominen kasvattaa diabetesriskiä

Usean yliopiston yhteistutkimuksessa vuonna 2013 selvisi, että hedelmien syöminen pienentää kakkostyypin diabeteksen riskiä, mutta niiden juominen mehuna kasvattaa sitä.

Diabetestutkija Matthew Hobbs kertoo Independent-lehdelle eron johtuvan siitä, että mehuista puuttuvat monet ravintoaineet ja ne nostavat verensokeria nopeasti. Tutkimuksen aineistona oli lähes 190 000 brittiaikuista.

8. Mehustaminen on kauhea show

Mehujen puristaminen on vaivalloista ja sotkuista. Eikö olisi helpompaa vain ottaa hedelmä käteen, pestä tai kuoria se ja haukata siitä?

9. Lompakkosi ei kiitä

Sekä mehustamiseen pyhitetyt laitteet että kahviloiden puristamat mehut maksavat maltaita.

Kauppojen ja kahviloiden terveellisiltä vaikuttavat vihermehut sisältävät myös usein enemmän täysmehutiivistettä kuin raakoja kasviksia. 

Vierailija

Vihermehu ei olekaan terveyspommi – 9 syytä olla innostumatta mehustamisesta

Aino Salonen, olen todella pahoillani että sinut laitettiin kirjoittamaan juttu jonka aiheesta sinulla ei ole mitään kokemusta. Varmasti tylsää vain etsiä hakuammunnalla lähteitä joissa ei ole mitään perää. Puhua appelsiineista ja sotkusta. Suomessakin on monta jotka ovat parantaneet lapsensa ja itsensä vakavistakin taudeista VIHERmehuilla. Siinä ei kuule sotku pahemmin häiritse. Tutustu dokumentteihin Superjuiceme (katso netissä www.superjuiceme.com ) ja Fat, sick and nearly dead (YouTube tai...
Lue kommentti
Lakoista voi valmistaa myös helposti hilloa. Kuva: Sanoma-arkisto / Anna Huovinen

Hilla, lakka ja suomuurain – rakkaalla marjalla on monta nimeä. Listasimme syyt, miksi soiden helmiä kannattaa ehdottomasti syödä.

1. Ne ovat pullollaan hyviä ravintoaineita

Lakka sisältää runsaasti esimerkiksi C-vitamiinia ja kuitua. Erityisesti C-vitamiinin lähteenä lakka on verraton.

2. Ne tekevät hyvää hipiälle

Hillan siemenet ovat täynnä öljyä, joka sisältää äärimmäisen terveellisiä monityydyttymättömiä rasvahappoja. Lakan siemenöljyn on huomattu tekevät iholle varsin hyvää. Siksi sitä käytetään yleisesti myös kosmetiikkatuotteissa.

3. Ne taistelevat bakteereja vastaan

Lakka sisältää ellagihappoa, jonka arvellaan olevan hyödyksi suoliston bakteeritoiminnalle. Hallauutteeksikin kutsuttu happo hillitsee huonojen bakteerien kuten salmonellan kasvua suolistossa.

4. Ne voivat tuoda helpotusta vaikealle vatsalle

Lakkoja on käytetty vuosisatojen ajan hoitona esimerkiksi ripuliin, ummetukseen ja turvotukseen. Niiden sisältämä kuitu auttaa pitämään ruuansulatuksen kunnossa.

5. Ne hellivät sydäntä ja verisuonia

Hillat sisältävät paljon rautaa ja muita terveydelle tärkeitä mineraaleja. Lisäksi niissä on paljon hyviä rasvahappoja. Nämä ainekset tekevät hyvää verenkierrolle ja sydämelle.

6. Ne saattavat ehkäistä syöpää

Lakan vaikutusta ihmisen syöpäsoluihin on testattu Suomessa. Tulokset ovat erittäin lupaavia. Kun ihmisen paksusuolisyöpäsoluja käsiteltiin taannoisissa tutkimuksissa lakkauutteella, syöpäsolujen liikkuminen hidastui.

7. Ne ovat käsittämättömän herkullisia!

Mikäs sen parempi syy syödä enemmän lakkoja. Lakat toimivat mainiosti sellaisenaan tai esimerkiksi jogurtin kera. Jos haluat sujauttaa soiden helmen jälkiruokaan, kokeile Kalle Palanderin suosimaa vaniljapannacottaa lakkasorberilla tai rukiista kääretorttua.

Kallis viini maistuu pääasiallisesti aina hyvältä, koska aivot reagoivat voimakkaasti tietoon viinin hinnasta.

Jos kaksi lasillista viiniä laittaisi vierekkäin, kumpi maistuisi sinusta paremmalta? Todennäköisesti se, jonka tiedät olevan kalliimpaa.

Time-sivusto kertoo, että hypoteesin on todistanut myös saksalaisen Bonnin yliopiston tutkimus, jonka mukaan kyse on tavallaan lumevaikutuksesta: jos viinin kerrotaan olevan halpaa tai kallista, mielipide maun miellyttävyydestä muuttuu myös.

Tutkimuksessa 30 ihmiselle annettiin useita viinimaistiaisia, ja jokaisen kohdalla viinin kerrottiin olevan joko kolmen, kuuden tai 18 euron arvoisesta pullosta. Todellisuudessa viini oli jokaisella kerralla tismalleen samaa, 12 euron arvoista juomaa.

Suurin osa arvosteli viinin paremman makuiseksi jos heille kerrottiin, että se on kallista.

Suurin osa testihenkilöistä arvioi viinin paremman makuiseksi, jos heille kerrottiin, että maistiainen on peräisin kalliista viinipullosta.

Lue myös: Mitä lempiviinisi kertoo sinusta?

Mutta mistä reaktio johtuu, ja miksi mielikuva viinin arvokkuudesta tekee siitä paremman makuista? Uudessa tutkimuksessa selvisi, että tietyistä aivojen alueista tulee muita aktiivisempia, kun ihminen saa tietoonsa viinin hinnan ennen maistamista.

Esimerkiksi se aivojen osa, joka yhdistelee uutta informaatiota aiempiin tietoihin ja muistoihin, reagoi siihen, kuinka paljon viinin kerrotaan maksavan. Tieto saattaa muuttua aivoissamme ajatukseksi siitä, että viinin täytyy hintansa mukaisesti olla hyvänmakuista, koska uskomme näin aiempien tietojemme ja muistojemme perusteella.

Hinnan tietäminen voi huijata aivoja tekemään korkeampia odotuksia viinistä.

Myös aivojen aivojen palkitsemis- ja motivaatiojärjestelmä aktivoitui testien aikana. Kun nämä aivojen osat käyvät kierroksilla normaalia enemmän samaan aikaan, hinnan tietäminen voi huijata aivoja tekemään korkeampia odotuksia viinistä sekä tuntemaan enemmän mielihyvää sen juomisesta.

Kyse siis ei ole vain halusta uskoa siihen, että kallis viini on automaattisesti hyvää, vaan aivot todella luulevat saavansa hyvää viiniä.

Tieto siitä, että viini on kallista, saa aikaa erityistä onnellisuuden tunnetta.

Sillä, kannattaako viinejä maistella tietämättä niiden hintaa, on kuitenkin kaksi puolta. Toisaalta kaikkein paras tapa muodostaa aito mielipide viinistä – tai mistä tahansa juotavasta tai syötävästä – on maistaa sitä tietämättä hintaa. Silloin aivot eivät tee mielipidettä häiritseviä oletuksia.

Samaan aikaan tieto siitä, että viini on kallista, saa aikaa erityistä onnellisuuden tunnetta, koska mielihyvää tuottava osa aktivoituu. Aivot siis saavat lähes väistämättä aikaan reaktion siitä, että kallis viini maistuu paremmalta. Silloin saa melko varmasti vastinetta rahoilleen!

Ruokaisa salaatti on erinomainen lounas tai päivällinen, kunhan sen kokoaa oikein.

Salaatti on nappivalinta esimerkiksi lounaaksi – oikeastaan kelle tahansa. Hyvän, monipuolisen ja runsaan salaatin avulla jaksaa paahtaa töissä tai koulussa koko päivän, ja onhan se kermaperunoita ja lihapullia kevyempi vaihtoehto. Salaattireseptejä voi myös varioida loputtomiin.

Lue myös: Juhlava salaattibaari syntyy alle puolessa tunnissa: 3 herkullista reseptiä!

Joskus saattaa kuitenkin tuntua, ettei salaatti täytä millään tai nälkä yllättää liian nopeasti. Missä silloin mättää?

Health-sivusto kertoo, että hyvän salaatin koostamisessa kannattaa olla tarkkana. Kun nämä viisi virhettä korjaa ja salaatin kokoaa oikein, saa siitä kaikki hyödyt irti.

  1. Liikaa tai liian vähän proteiinia. Esimerkiksi kana, juustot ja kananmuna ovat hyviä valintoja proteiinin lähteiksi salaattiin, mutta jos niitä kaikkia lisää samaan annokseen, saattaa proteiineja kertyä turhan paljon. Samaan aikaan pelkkien kasvisten latominen lautaselle jättää herkästi nälkäiseksi. Salaatissa riittää noin desilitra linssejä, papuja, lihaa tai kalaa, jotta proteiinia saa ruuasta riittävästi.
  2. Kasvisvalikoima ei ole tarpeeksi monipuolinen. Salaattia, kanaa, ehkä kirsikkatomaatteja, ja siinä se. Kasvikset jäävät helposti turhan yksipuolisiksi salaatissa. Mitä enemmän erilaisia vihanneksia, sen parempi: kokeile vaikkapa kesäkurpitsaa, sipulia, porkkanaraastetta tai salaattisekoituksia.
  3. Liikaa tai liian vähän rasvoja. Rasvoja ei kannata pelätä, vaan esimerkiksi oliiviöljystä, balsamicosta ja mausteista saa erinomaisen korvikkeen salaatinkastikkeelle. Hyviä rasvoja salaattiin saa myös muutamasta avokadoviipaleesta tai kourallisesta pähkinöitä. Rajansa kuitenkin kaikella: kuten lihankin kanssa, maltti on valttia rasvoissa, ja eri rasvan lähteitä kannattaa jakaa eri päiville.
  4. Hiilarien unohtaminen. Kun salaattiin lisää täysjyvää, saa ruuasta sopivasti energiaa myös hiilihydraattien muodossa. Esimerkiksi kvinoa tai paahdetut perunat salaatissa tekevät olosta kylläisemmän ruokailun päätteeksi.
  5. Liian vähän mausteita. Ei ole mitään kamalampaa kuin tylsä ja mauton salaatti, jota joutuu lähes väkipakolla syömään. Yrteillä tai esimerkiksi maustesekoituksilla voi saada ihmeitä aikaan, ja samoista aineksista tehty salaatti voi maistua eri päivinä hyvinkin erilaiselta mausteita varioimalla.

Jos sokerin lisäämisestä kahviin haluaa luopua, kannattaa se tehdä kertaheitolla tai mindfulnessin avulla.

Suomalaiset ovat tunnetusti kahvin suurkuluttajia, ja erilaisia kahvinjuojia on lukemattomia. Moni nauttii juomansa mustana, jolloin kahvissa on myös vähiten kaloreita, mutta toisille kahvi ei ihan sellaisenaan maistu. Kun sokerin tai maidon lisäämiseen tottuu, tavasta on vaikea päästä eroon.

Varsinkin sokerin lisääminen kasvattaa kahvin kalorien määrää huomattavasti, ja moni toivoisikin voivansa juoda kahvinsa makeuttamattomana. Psychology Today -sivusto kertoo uudesta tutkimuksesta, jonka mukaan sokerista pääsee parhaiten eroon mindfulnessin avulla sen sijaan, että vähentäisi sokerin käyttöä hiljalleen.

Lue myös: Kaikki osaavat meditoida! 4 toimivaa tapaa sinulle, jolta se ei muka luonnistu

Tutkimuksessa tarkkailtiin kolmea ryhmää, joiden jäsenet käyttivät sokeria kahvissaan. Yksi ryhmä lakkasi käyttämästä sokeria kertaheitolla, toinen ryhmä vähensi sokeria hiukan joka toinen päivä ja kolmas ryhmä käytti apunaan mindfulnessia.

Kaikkein parhaimmat tulokset tulivat yllättäen kolmannesta ryhmästä. Ryhmän jäsenet joivat kahvinsa ilman sokeria, mutta kiinnittivät juomaan samalla enemmän huomiota. He muun muassa tarkkailivat kahvin höyryämistä, haistelivat kahvia, pohtivat suutuntumaa ja makua juomisen aikana sekä kiinnittivät huomiota tunteisiin, joita heille syntyi kahvin juomisen aikana.

He, jotka vähensivät sokeria pikkuhiljaa, pitivät kahvinsa mausta koko ajan vähemmän.

Mindfulnessin lisäksi sokerin jättäminen kertaheitolla toimi suhteellisen hyvin sokerittomaan kahviin tottumisessa. Puolestaan he, jotka vähensivät sokeria pikkuhiljaa, pitivät kahvinsa mausta koko ajan vähemmän.

Jos siis sokerista haluaa eroon, ei kannata totutella sokerittoman kahvin makuun vähitellen. Parasta on aistia sokeritonta kahvia mahdollisimman, sekä kiinnittää huomiota niihin asioihin, jotka miellyttävät eniten.

Cerazette

Haluatko oppia juomaan kahvisi sokerittomana? Tutkimus: ei kannata vähentää makeutta pikkuhiljaa

Cerazette kaufen -Tabletten enthalten den Wirkstoff Desogestrel, der ein synthetisches Gestagen ist, ähnlich den natürlichen Gestagenen, die vom Körper produziert werden. cerazette markenpillen Desogestrel wirkt als Verhütungsmittel vor allem durch die Verhinderung der Freisetzung eines Eies aus dem Eierstock (Eisprung). Es wirkt auch durch die Erhöhung der Dicke des natürlichen Schleims am Hals der Gebärmutter, so dass es schwieriger für Spermien aus der Vagina in die Gebärmutter zu überqueren...
Lue kommentti