Makeiden herkkujen karsiminen voi tutkimusten mukaan auttaa akneen. Kuva: Colourbox
Makeiden herkkujen karsiminen voi tutkimusten mukaan auttaa akneen. Kuva: Colourbox

Ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen neuvoo, miten ruokavaliota kannattaa muuttaa, jos haluaa eroon aknesta.

Eniten aknea aiheuttavat geenit ja hormonitoiminta, mutta myös ruokavaliolla on merkitystä, kertoo ravitsemusterapeutti Reijo Laatikainen.

Useissa tutkimuksissa ruokavalion muuttaminen on vähentänyt finnejä noin 20–30 prosenttia kymmenen viikon jälkeen. Ei tiedetä, muuttuuko iho vielä paremmaksi, kun ruokavaliota on noudatettu vielä pidempään.

– Kokonaan sileäihoiseksi parempi ruokavalio ei ainakaan tutkimusten mukaan tee, Laatikainen sanoo.

Ja aknesta voi kärsiä, vaikka söisi superterveellisesti.

Ruokavalion vaikutukset vaihtelevat suuresti: yhdellä ruokavalion muutos ei vaikuta mitenkään, toisella finnien määrä voi vähentyä puolella.

Laatikainen huomauttaa, ettei ravintotutkimuksissa voi ikinä tietää varmuudella, miten hyvin tutkittavat oikeasti noudattavat ruokavaliota. Siksi tutkimustuloksia on vaikea tulkita täsmällisesti. Yksi väestötutkimus ei riitä näytöksi, vaan vasta useammasta tutkimuksesta voi päätellä jotain.

Miten ruokavaliota sitten pitäisi muuttaa?

Voimakkaimmin akneen vaikuttaa glykemiakuorma, jota nostavat höttöhiilarit ja ylipäätään runsas hiilihydraattien määrä. Jos haluaa eroon aknesta, kannattaa vältellä sokerisia herkkuja ja muita nopeita hiilihydraatteja. Esimerkiksi näitä:

  • Karkit ja suklaa.
  • Makeat leivonnaiset.
  • Sokeriset juomat.
  • Peruna.
  • Valkoinen leipä.
  • Valkoinen riisi.
  • Valkoinen pasta.

Glykemiakuorma kasvaa päivän mittaan. Yksi pala valkoista leipää ei kaada maata, vaan tärkeintä on kokonaisuus.

”Pari perunaa tai palaa suklaata ei romuta systeemiä.”

– Jos ruokavalio on muuten kunnossa, kaksi perunaa, pari palaa suklaata tai viisi karkkia ei romuta systeemiä.

Suklaata on perinteisesti pidetty finnien aiheuttajana. Siinä on runsaasti glykemiakuormaa nostavaa sokeria, mutta tutkimusten mukaan myös sen kaakao voi joillakin pahentaa aknea.

Kun ruokavaliota muuttaa, tulosten pitäisi näkyä muutamassa kuukaudessa. Glykemiakuorman pienentäminen kannattaa siksikin, että se tekee ruokavaliosta muutenkin terveellisen.

Hyviksiä sen sijaan ovat kuidut ja hitaat hiilihydraatit. Suosi esimerkiksi näitä, jos haluat eroon aknesta:

  • Palkokasvit.
  • Täysjyvävilja.
  • Hedelmät ja marjat.
  • Muut juurekset kuin peruna.
  • Kvinoa.
  • Amarantti.
  • Hirssi.
  • Tattari.

Toiseksi eniten luultavasti aknea pahentavat tutkimusten mukaan maitotuotteet. Varsinkin maidon on havaittu pahentavan joidenkin aknea, mutta myös esimerkiksi juusto tai jogurtti voi saada naaman kukkimaan.

Laatikainen suosittelee, että aknesta kärsivät pienentävät ensin glykemiakuormaa. Jos se ei auta, voi kokeilla jättää maitotuotteet pois ruokavaliosta kahdeksaksi viikoksi. Tuolloin maitotuotteet tulee korvata kasviperäisillä valmisteilla, joihin on lisätty d-vitamiinia ja kalsiumia. Kokeilusta ei ole hyötyä, jos kuurin aikana lipsuu usein käyttämään maitotuotteita.

Jos maidottomuus parantaa ihoa, sitä voi jatkaa ja halutessaan lisätä esimerkiksi yhden jogurtin päivän ruokavalioon. Joillekuille riittää maitotuotteiden määrän pienentäminen, jolloin niistä ei tarvitse luopua kokonaan.

Jos kokeilu ei tepsi, maitotuotteet kannattaa Laatikaisen mukaan palauttaa ruokavalioon.

Mikään yksittäinen ruoka-aine ei paranna aknea.

Alkoholin tai suolan vaikutuksia akneen ei ole tutkittu, eikä rasvan vaikutuksesta ole luotettavia tutkimustuloksia.

Joskus kuulee puhuttavan ihmeruuista, jotka parantavat aknen. Millään ruoka-aineella ei kuitenkaan ole sellaisia supervoimia. Hyvät tyydyttyneet rasvat tekevät muuten hyvää iholle, mutta akneen ne eivät tiettävästi vaikuta.

Auttaako ravintolisä?

Aknen hoitoon on tarjolla erilaisia ravintolisiä. Niistä vain sinkin hyödystä on laajaa tutkimusnäyttöä.

Tutkimusten mukaan sopiva annos sinkkiä on 30–60 milligrammaa päivässä. Tällaista annosta ei kannata syödä pitkään, koska sinkin turvallisena ylärajana pidetään 50 milligrammaa.

Sinkki ei ole yhtä tehokas apukeino kuin aknen lääkehoito, mutta aknelääkkeillä voi olla pahoja sivuvaikutuksia. Laatikainen ei kuitenkaan suosittele sinkkilisän syömistä pitkään, vaikkapa vuosikaupalla.

Aihetta pitäisi penkoa lisää

Ruokavalion merkitystä akneen on alettu tutkia 1960-luvulla, mutta tutkimusta on edelleen yllättävän vähän.

– Tämä on varjoalue, jota ei ole pengottu kunnolla, Laatikainen sanoo.

Voit lukea lisää akneen ja ruokavalioon liittyvistä tutkimustuloksista Reijo Laatikaisen blogikirjoituksesta.

Lakoista voi valmistaa myös helposti hilloa. Kuva: Sanoma-arkisto / Anna Huovinen

Hilla, lakka ja suomuurain – rakkaalla marjalla on monta nimeä. Listasimme syyt, miksi soiden helmiä kannattaa ehdottomasti syödä.

1. Ne ovat pullollaan hyviä ravintoaineita

Lakka sisältää runsaasti esimerkiksi C-vitamiinia ja kuitua. Erityisesti C-vitamiinin lähteenä lakka on verraton.

2. Ne tekevät hyvää hipiälle

Hillan siemenet ovat täynnä öljyä, joka sisältää äärimmäisen terveellisiä monityydyttymättömiä rasvahappoja. Lakan siemenöljyn on huomattu tekevät iholle varsin hyvää. Siksi sitä käytetään yleisesti myös kosmetiikkatuotteissa.

3. Ne taistelevat bakteereja vastaan

Lakka sisältää ellagihappoa, jonka arvellaan olevan hyödyksi suoliston bakteeritoiminnalle. Hallauutteeksikin kutsuttu happo hillitsee huonojen bakteerien kuten salmonellan kasvua suolistossa.

4. Ne voivat tuoda helpotusta vaikealle vatsalle

Lakkoja on käytetty vuosisatojen ajan hoitona esimerkiksi ripuliin, ummetukseen ja turvotukseen. Niiden sisältämä kuitu auttaa pitämään ruuansulatuksen kunnossa.

5. Ne hellivät sydäntä ja verisuonia

Hillat sisältävät paljon rautaa ja muita terveydelle tärkeitä mineraaleja. Lisäksi niissä on paljon hyviä rasvahappoja. Nämä ainekset tekevät hyvää verenkierrolle ja sydämelle.

6. Ne saattavat ehkäistä syöpää

Lakan vaikutusta ihmisen syöpäsoluihin on testattu Suomessa. Tulokset ovat erittäin lupaavia. Kun ihmisen paksusuolisyöpäsoluja käsiteltiin taannoisissa tutkimuksissa lakkauutteella, syöpäsolujen liikkuminen hidastui.

7. Ne ovat käsittämättömän herkullisia!

Mikäs sen parempi syy syödä enemmän lakkoja. Lakat toimivat mainiosti sellaisenaan tai esimerkiksi jogurtin kera. Jos haluat sujauttaa soiden helmen jälkiruokaan, kokeile Kalle Palanderin suosimaa vaniljapannacottaa lakkasorberilla tai rukiista kääretorttua.

Kallis viini maistuu pääasiallisesti aina hyvältä, koska aivot reagoivat voimakkaasti tietoon viinin hinnasta.

Jos kaksi lasillista viiniä laittaisi vierekkäin, kumpi maistuisi sinusta paremmalta? Todennäköisesti se, jonka tiedät olevan kalliimpaa.

Time-sivusto kertoo, että hypoteesin on todistanut myös saksalaisen Bonnin yliopiston tutkimus, jonka mukaan kyse on tavallaan lumevaikutuksesta: jos viinin kerrotaan olevan halpaa tai kallista, mielipide maun miellyttävyydestä muuttuu myös.

Tutkimuksessa 30 ihmiselle annettiin useita viinimaistiaisia, ja jokaisen kohdalla viinin kerrottiin olevan joko kolmen, kuuden tai 18 euron arvoisesta pullosta. Todellisuudessa viini oli jokaisella kerralla tismalleen samaa, 12 euron arvoista juomaa.

Suurin osa arvosteli viinin paremman makuiseksi jos heille kerrottiin, että se on kallista.

Suurin osa testihenkilöistä arvioi viinin paremman makuiseksi, jos heille kerrottiin, että maistiainen on peräisin kalliista viinipullosta.

Lue myös: Mitä lempiviinisi kertoo sinusta?

Mutta mistä reaktio johtuu, ja miksi mielikuva viinin arvokkuudesta tekee siitä paremman makuista? Uudessa tutkimuksessa selvisi, että tietyistä aivojen alueista tulee muita aktiivisempia, kun ihminen saa tietoonsa viinin hinnan ennen maistamista.

Esimerkiksi se aivojen osa, joka yhdistelee uutta informaatiota aiempiin tietoihin ja muistoihin, reagoi siihen, kuinka paljon viinin kerrotaan maksavan. Tieto saattaa muuttua aivoissamme ajatukseksi siitä, että viinin täytyy hintansa mukaisesti olla hyvänmakuista, koska uskomme näin aiempien tietojemme ja muistojemme perusteella.

Hinnan tietäminen voi huijata aivoja tekemään korkeampia odotuksia viinistä.

Myös aivojen aivojen palkitsemis- ja motivaatiojärjestelmä aktivoitui testien aikana. Kun nämä aivojen osat käyvät kierroksilla normaalia enemmän samaan aikaan, hinnan tietäminen voi huijata aivoja tekemään korkeampia odotuksia viinistä sekä tuntemaan enemmän mielihyvää sen juomisesta.

Kyse siis ei ole vain halusta uskoa siihen, että kallis viini on automaattisesti hyvää, vaan aivot todella luulevat saavansa hyvää viiniä.

Tieto siitä, että viini on kallista, saa aikaa erityistä onnellisuuden tunnetta.

Sillä, kannattaako viinejä maistella tietämättä niiden hintaa, on kuitenkin kaksi puolta. Toisaalta kaikkein paras tapa muodostaa aito mielipide viinistä – tai mistä tahansa juotavasta tai syötävästä – on maistaa sitä tietämättä hintaa. Silloin aivot eivät tee mielipidettä häiritseviä oletuksia.

Samaan aikaan tieto siitä, että viini on kallista, saa aikaa erityistä onnellisuuden tunnetta, koska mielihyvää tuottava osa aktivoituu. Aivot siis saavat lähes väistämättä aikaan reaktion siitä, että kallis viini maistuu paremmalta. Silloin saa melko varmasti vastinetta rahoilleen!

Ruokaisa salaatti on erinomainen lounas tai päivällinen, kunhan sen kokoaa oikein.

Salaatti on nappivalinta esimerkiksi lounaaksi – oikeastaan kelle tahansa. Hyvän, monipuolisen ja runsaan salaatin avulla jaksaa paahtaa töissä tai koulussa koko päivän, ja onhan se kermaperunoita ja lihapullia kevyempi vaihtoehto. Salaattireseptejä voi myös varioida loputtomiin.

Lue myös: Juhlava salaattibaari syntyy alle puolessa tunnissa: 3 herkullista reseptiä!

Joskus saattaa kuitenkin tuntua, ettei salaatti täytä millään tai nälkä yllättää liian nopeasti. Missä silloin mättää?

Health-sivusto kertoo, että hyvän salaatin koostamisessa kannattaa olla tarkkana. Kun nämä viisi virhettä korjaa ja salaatin kokoaa oikein, saa siitä kaikki hyödyt irti.

  1. Liikaa tai liian vähän proteiinia. Esimerkiksi kana, juustot ja kananmuna ovat hyviä valintoja proteiinin lähteiksi salaattiin, mutta jos niitä kaikkia lisää samaan annokseen, saattaa proteiineja kertyä turhan paljon. Samaan aikaan pelkkien kasvisten latominen lautaselle jättää herkästi nälkäiseksi. Salaatissa riittää noin desilitra linssejä, papuja, lihaa tai kalaa, jotta proteiinia saa ruuasta riittävästi.
  2. Kasvisvalikoima ei ole tarpeeksi monipuolinen. Salaattia, kanaa, ehkä kirsikkatomaatteja, ja siinä se. Kasvikset jäävät helposti turhan yksipuolisiksi salaatissa. Mitä enemmän erilaisia vihanneksia, sen parempi: kokeile vaikkapa kesäkurpitsaa, sipulia, porkkanaraastetta tai salaattisekoituksia.
  3. Liikaa tai liian vähän rasvoja. Rasvoja ei kannata pelätä, vaan esimerkiksi oliiviöljystä, balsamicosta ja mausteista saa erinomaisen korvikkeen salaatinkastikkeelle. Hyviä rasvoja salaattiin saa myös muutamasta avokadoviipaleesta tai kourallisesta pähkinöitä. Rajansa kuitenkin kaikella: kuten lihankin kanssa, maltti on valttia rasvoissa, ja eri rasvan lähteitä kannattaa jakaa eri päiville.
  4. Hiilarien unohtaminen. Kun salaattiin lisää täysjyvää, saa ruuasta sopivasti energiaa myös hiilihydraattien muodossa. Esimerkiksi kvinoa tai paahdetut perunat salaatissa tekevät olosta kylläisemmän ruokailun päätteeksi.
  5. Liian vähän mausteita. Ei ole mitään kamalampaa kuin tylsä ja mauton salaatti, jota joutuu lähes väkipakolla syömään. Yrteillä tai esimerkiksi maustesekoituksilla voi saada ihmeitä aikaan, ja samoista aineksista tehty salaatti voi maistua eri päivinä hyvinkin erilaiselta mausteita varioimalla.

Jos sokerin lisäämisestä kahviin haluaa luopua, kannattaa se tehdä kertaheitolla tai mindfulnessin avulla.

Suomalaiset ovat tunnetusti kahvin suurkuluttajia, ja erilaisia kahvinjuojia on lukemattomia. Moni nauttii juomansa mustana, jolloin kahvissa on myös vähiten kaloreita, mutta toisille kahvi ei ihan sellaisenaan maistu. Kun sokerin tai maidon lisäämiseen tottuu, tavasta on vaikea päästä eroon.

Varsinkin sokerin lisääminen kasvattaa kahvin kalorien määrää huomattavasti, ja moni toivoisikin voivansa juoda kahvinsa makeuttamattomana. Psychology Today -sivusto kertoo uudesta tutkimuksesta, jonka mukaan sokerista pääsee parhaiten eroon mindfulnessin avulla sen sijaan, että vähentäisi sokerin käyttöä hiljalleen.

Lue myös: Kaikki osaavat meditoida! 4 toimivaa tapaa sinulle, jolta se ei muka luonnistu

Tutkimuksessa tarkkailtiin kolmea ryhmää, joiden jäsenet käyttivät sokeria kahvissaan. Yksi ryhmä lakkasi käyttämästä sokeria kertaheitolla, toinen ryhmä vähensi sokeria hiukan joka toinen päivä ja kolmas ryhmä käytti apunaan mindfulnessia.

Kaikkein parhaimmat tulokset tulivat yllättäen kolmannesta ryhmästä. Ryhmän jäsenet joivat kahvinsa ilman sokeria, mutta kiinnittivät juomaan samalla enemmän huomiota. He muun muassa tarkkailivat kahvin höyryämistä, haistelivat kahvia, pohtivat suutuntumaa ja makua juomisen aikana sekä kiinnittivät huomiota tunteisiin, joita heille syntyi kahvin juomisen aikana.

He, jotka vähensivät sokeria pikkuhiljaa, pitivät kahvinsa mausta koko ajan vähemmän.

Mindfulnessin lisäksi sokerin jättäminen kertaheitolla toimi suhteellisen hyvin sokerittomaan kahviin tottumisessa. Puolestaan he, jotka vähensivät sokeria pikkuhiljaa, pitivät kahvinsa mausta koko ajan vähemmän.

Jos siis sokerista haluaa eroon, ei kannata totutella sokerittoman kahvin makuun vähitellen. Parasta on aistia sokeritonta kahvia mahdollisimman, sekä kiinnittää huomiota niihin asioihin, jotka miellyttävät eniten.

Cerazette

Haluatko oppia juomaan kahvisi sokerittomana? Tutkimus: ei kannata vähentää makeutta pikkuhiljaa

Cerazette kaufen -Tabletten enthalten den Wirkstoff Desogestrel, der ein synthetisches Gestagen ist, ähnlich den natürlichen Gestagenen, die vom Körper produziert werden. cerazette markenpillen Desogestrel wirkt als Verhütungsmittel vor allem durch die Verhinderung der Freisetzung eines Eies aus dem Eierstock (Eisprung). Es wirkt auch durch die Erhöhung der Dicke des natürlichen Schleims am Hals der Gebärmutter, so dass es schwieriger für Spermien aus der Vagina in die Gebärmutter zu überqueren...
Lue kommentti