Kulhosta lusikoitavat ja nätisti koristellut smoothiekulhot ovat jo pitkään olleet iso hitti Instagramissa. Kuva: Shutterstock
Kulhosta lusikoitavat ja nätisti koristellut smoothiekulhot ovat jo pitkään olleet iso hitti Instagramissa. Kuva: Shutterstock

Instagramin ruokagurut todistavat, että terveellinen syöminen on kaikkea muuta kuin ankeaa.

1. Visuaalista ilotulitusta

* Chia bowlz ✨ Coconut & lime pudding with a granola surprise underneath & fruit on top. 💘

A photo posted by anett * (@anettvelsberg) on

Uskomattoman kauniilla @anettvelsberg-tilillä voi ihailla smoothiekulhoja ja avokadoleipiä. Anett jakaa myös hyviä ideoita terveellisiin lounaisiin tai illallisiin, ja lautasella on aina rutkasti kasviksia.

2. Kausiherkkuja Brooklynista

Elegantteja kuvia pursuavan @dollyandoatmeal-tilin ruokakuvien reseptit löytyvät keittokirjojakin kirjoittavan Lindsey S. Loven blogista. New Yorkin Brooklynissa asuva Lindsey kokkaa mieluiten kausiruokaa.

3. Kurkistus suloisen parin keittiöön

Ravitsemusterapeutti Luise Vindahl kokkaa terveellistä ja yksinkertaista kasvisruokaa yhdessä miehensä Davidin kanssa. Suloinen pari pyörittää @luisegreenkitchenstories-tilin lisäksi ruokablogia, ja Davidilla on myös oma Instagram-tili @gkstories.

4. Välipalagurun oivalluksia

Malli ja bloggaaja Vilma Peltosen jakaa @vilmape-tilillään ja blogissaan varsinkin aamiais- ja välipalaideoita, ja kuvat hivelevät aina silmää. Nyt Vilma on innostunut vegaanisesta ruuasta. Vaikka itse ei haluaisi vältellä Vilman tapaan gluteenia ja maitotuotteita, kuvista saa varmasti inspiraatiota.

5. Hittibloggaajan lautasella

Bloggaaja ja kirjailija Ella Woodward on supersuosittu terveysguru. Hänen @deliciouslyella-tililtään löydät trendikkäitä ideoita. Nyt Ella innostuu matcha lattesta, ja aamunsa hän aloittaa usein herkullisen näköisellä puurolla.

6. Trendinenien kauppalistalla

Chiavanukasta, edamamepestoa, tuorepuuroa... Trendikkään yhdysvaltalaisen Whole Foods Market -ruokakauppaketjun @wholefoods-tili jakaa muiden ottamia kuvia terveellisistä ruuista, joten sen kautta voi bongailla uusia ruokaguruja seurattaviksi.

7. Trooppista menoa

Portugalilaisen Joanan @feltbyheart-tili vilisee eksoottisia hedelmiä ja maisemia. Joana puristaa usein mehuja esimerkiksi kurkusta, selleristä ja omenasta tai appelsiinista ja mansikoista.

Suolan vaikutuksesta terveyteen on kiistelty vuosikausia. Uutuuskirjan kirjoittajan mielestä suolaa saisikin syödä huoletta.

Suola on elimistölle välttämätöntä, mutta liikakaan sitä ei saisi syödä. Viime vuosikymmeninä ravitsemussuositukset ovat kehottaneet välttelemään suolaa, jota syömme liikaa.

Väitetään, että liika suolan saanti nostaa verenpainetta ja johtaa esimerkiksi sydänkohtauksiin. Torstain Helsingin Sanomissa Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tutkimusprofessori Antti Jula syytti suomalaisten verenpaineen laskun hidastumisesta nimenomaan suolan käytön kasvua.

Aiheesta on kuitenkin kiistelty vuosikymmeniä. Tiede-lehti julkaisi alkuvuonna laajan artikkelin, joka käsitteli suolan terveysriskejä. Jutun mukaan esimerkiksi näyttö suolan vaikutuksesta sydäntauteihin on ristiriitainen, ja suolan haittoja todistelevien tutkimusten lisäksi löytyy runsaasti tutkimuksia, joissa ei näy vähentämisen hyötyjä. Lisäksi suolan ja verenpaineen yhteys on monimutkaisempi kuin luulemme.

Myös sydän- ja verisuonitutkija James DiNicolantonio kuuluu siihen koulukuntaan, joka uskoo enemmän suolan hyötyihin kuin haittoihin. Uudessa The Salt Fix -kirjassaan hän kannustaa käyttämään suolaa juuri niin paljon kuin tekee mieli.

The Telegraphin jutussa DiNicolantonio esimerkiksi selittää, että vapaa suolan käyttö kuuluu välimerelliseen, japanilaiseen ja eteläkorealaiseen ruokavalioon, joita on perinteisesti pidetty terveyttä edistävinä.

Hänen mukaansa vähäsuolaisuudelle ei ole koskaan löytynyt tarpeeksi perusteluita, vaan suositukset perustuvat ”muutamiin mielipiteisiin”.

– Minusta ei ole koskaan ollut järkevää tietoisesti vähentää suolan käyttöä. Suositus on peräisin ajatuksesta, että meidän pitää alentaa verenpainetta, ja suolan määrää vähentämällä myös verenpaine laskee. Se ei ole totta: 80 prosentilla ihmisistä sillä ei ole mitään vaikutusta, tutkija väittää.

”80 prosentilla suolan vähentäminen ei laske verenpainetta.”

Hän myös uskoo, että keho osaa itse säädellä tarvitsemansa suolan määrää: suolanhimo katoaa, kun sitä on saanut tarpeeksi ja palaa, kun keho kaipaa lisää.

Kiinnostava on myös tutkijan teoria, jonka mukaan suolavaje saattaa saada kehon himoitsemaan sokeria. Jos suolaa saa jatkuvasti liian vähän, kehon palkitsemisjärjestelmä aktivoituu, ja hyvän olon hormoneita vapautuu silloin, kun suolaa syö.

– On täysin mahdollista, että jos vältät suolaa, aivot saattavat ohjata sinut kohti sokeria tai huumeita, jotta saisit palkitsevan tunteen. Ja kehoillamme ei ole signaalia, jolla ne viestittäisivät vastenmielisyydestä, kun sokeria on tullut syötyä liikaa.

Asiantuntijan kommentteihin kannattaa kuitenkin suhtautua varauksella. Virallisten ravitsemussuositusten mukaan ruokavaliossa pitäisi olla suolaa vähintään 0,6 grammaa mutta korkeintaan 5 grammaa päivässä.

Kysely

Pyritkö noudattamaan suolan saantisuosituksia?

Nyt niitä saa – suoraan metsästä! Listasimme marjakauden alkamisen kunniaksi syyt, miksi mustikoita kannattaa ehdottomasti syödä.

1. Ne sisältävät aimo annoksen hyviä ravintoaineita

Mustikka on loistava B-, C- ja E-vitamiinin lähde. Lisäksi sininen marja sisältää esimerkiksi magnesiumia ja sinkkiä. Huom! Muista, että mustikan sisältämä C-vitamiini häviää, jos marjat keittää.

2. Ne tekevät hyvää sydämelle

Tutkimusten mukaan mustikoiden syöminen voi pienentää riskiä sairastua sydän- ja verisuonitauteihin. Syy löytyy marjan flavonoideissa, jotka estävät verisuonten tukkeutumista.

3. Ne hellivät hipiää

Sininen marja sisältää runsaasti antioksidantteja, joiden on todettu tekevän hyvää iholle.

4. Ne auttavat navan alapuolen vaivoihin

Mustikka on pullollaan ainesosia, jotka auttavat pitämään virtsateiden bakteerikannan luonnollisena. Asiantuntijoiden mukaan marja onkin tehokas lääke virtsatietulehduksen ennaltaehkäisyssä. Lisäksi mustikoista saattaa olla apua ruuansulatuselimistön ongelmiin kuten ripuliin ja ummetukseen.

5. Ne taistelevat syöpää vastaan

Tutkimuksissa on havaittu, että mustikan sisältämä antosyaniini voi pienentää riskiä sairastua syöpään. Puoli kupillista päivässä riittää!

6. Ne terävöittävät näköä

Tutkijat ovat huomanneet, että mustikoiden syöminen suojaa silmiä ja jopa parantaa näkökykyä.

7. Ne ovat aivojen kaveri

Pienen marjan vielä pienemmät siemenet sisältävät aivojen toiminnalle tärkeitä hyviä rasvahappoja. Kupillinen (eli noin 2,5 desilitraa) mustikkaa päivässä saattaa myös parantaa muistia ja oppimistuloksia.

8. Ne ovat ilmaisia

Toki kaupassa mustikoiden kilohinta saattaa nousta melko korkeaksi. Mutta jokamiehenoikeudella kaikki voivat käydä niitä metsästä keräämässä veloituksetta.

9. Ne ovat pirun herkullisia!

Mikäs sen parempi syy syödä enemmän mustikoita. Nauti herkku sellaisenaan, sujauta puuroon tai leipaise piiraaseen – mustikka toimii monessa muodossa. Lue parhaat mustikkareseptimme täältä